Jetten is inderdaad op de voortvarende toer, dat valt ook wel te prijzen al pakt dat misschien voor D66 zelf uiteindelijk niet al te handig uit.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom zeggen ze ook vaak dat degene die de premier levert, het meest in gaat leveren.
Maar gewoon nu al, in de eerste paar weken, vind ik wel wat snel.
Jetten lijkt snelheid (want daar hamert hij steeds op) te verkiezen boven het rustig inmasseren en de tijd ook zijn werk te laten doen.
Ik denk dat ze het aan D66 over gaan laten om voor sommige plannen een deelakkoord te sluiten op links.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk dat daarom VVD nu alsnog aan mag schuiven: om over de inhoud te praten en te bespreken hoe daarin iets te bereiken zonder dat GL/PvdA aanschuift. Waarna Jetten en Bontenbal al dan niet samen met Yesilgöz tot de conclusie te komen dat het samen met GL/PvdA moet omdat het anders niets wordt.
Ik denk dat dit er wel een gevolg van is. D66 betaalt daar nu voor, door het tempo hoog te houden. En is verder van de steun van GL-PVDA verwijderd dan ooit, sinds de uitslag.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jetten is inderdaad op de voortvarende toer, dat valt ook wel te prijzen al pakt dat misschien voor D66 zelf uiteindelijk niet al te handig uit.
GLPvdA gaat geen deelakkoorden sluiten. Deelakkoorden zijn leuk voor kleine partijen om wat binnen te halen en te laten zien dat je er toe doet, een grote partij als GLPvdA gaat dat zeker niet doen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het aan D66 over gaan laten om voor sommige plannen een deelakkoord te sluiten op links.
En ten rechterzijde gaat de VVD dat doen.
Als het D66 dan niet lukt, is die partij helemaal in de aap gelogeerd.
Het is dan wel straks bizar dat Jetten als minister-president dan snoeihard rechts beleid mag gaan staan verdedigen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
GLPvdA gaat geen deelakkoorden sluiten. Deelakkoorden zijn leuk voor kleine partijen om wat binnen te halen en te laten zien dat je er toe doet, een grote partij als GLPvdA gaat dat zeker niet doen.
Nee, deze combinatie kan qua akoorden alleen over rechts. Of ze moeten steeds zonder enig akkoord alles naar de Kamer sturen, met het risico dat er veel niet door beide Kamers heen komt of volledig wordt vertimmerd in die Kamers.
Absoluut. De rechtsstaat kan per definitie volgens mij in het gedrang komen, omdat anders via de rechter kan worden afgedwongen dat de overheid haar beleid aanpast. Zo werkt de rechtsstaat. Ik heb geen pogingen gezien om dat af te breken. En dan nog, als dat al zou gebeuren, zou dat met een 2/3e meerderheid moeten gebeuren in beide kamers, en dan is de conclusie snel getrokken dat er overduidelijk behoefte aan is bij de bevolking.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Meen je dat werkelijk? Ook nog na het recent gefaalde kabinet Schoof?
Ja, hij heeft GLPvdA vanaf het begin niet boven VVD gesteld, dat is echt een politieke blunder. Hij had gewoon deelname van GLPvdA als keiharde voorwaarde voor deelname van D66 moeten stellen, richting Koolmees al.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is dan wel straks bizar dat Jetten als minister-president dan snoeihard rechts beleid mag gaan staan verdedigen.
Het is doro het verantwoordelijkheidsgevoel van D66 dat ze deze richting uitgaan, denk ik. Het zijn niet de keuzes die ze willen maken, maar om snel een goed kabinet te hebben, proberen ze dit. Ik denk dat het de verkeerde afslag is en ik hoop dat ze nog voor een werkelijk akkoord tot dat inzicht komen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat dit er wel een gevolg van is. D66 betaalt daar nu voor, door het tempo hoog te houden. En is verder van de steun van GL-PVDA verwijderd dan ooit, sinds de uitslag.
Al met al zijn het een aantal keuzes die Jetten gemaakt heeft, die hiertoe leiden.
https://nos.nl/artikel/25(...)zorgen-over-jongerenquote:NOS Nieuws
•vandaag, 07:00
Verslechtering mentale gezondheid zet door, vooral zorgen over jongeren
De mentale gezondheid van Nederlanders verslechtert. Dat zeggen onderzoekers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Trimbos Instituut in de nieuwe Monitor Mentale Gezondheid. Niet alleen kampen meer mensen met mentale problemen, ook het aantal mensen met een psychische aandoening neemt toe.
"Het gaat echt om een zorgelijke verslechtering, die al inzette voor corona", zegt Marith Volp, directeur Volksgezondheid en Zorg bij het RIVM. "De mentale gezondheid staat onder druk." ...
1. GL/PvdA, D66, CDA en JA21 is 73 zetels tweede kamer, 28 eerste kamer. Zie niet zo goed in hoe dit gunstiger is dan de 75 en 24 van D66, CDA, VVD en JA21?quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD gaat zeggen "GLPvdA stemt toch wel mee". Uitleg klaar. Komen er pas nadat het kabinet er zit achter dat het niet zo is.
En D66, CDA, GLPvdA kan prima met JA21 deelakkoorden sluiten, die zijn allang blij als ze macht hebben. Dus die 'tropische combinatie' valt wel mee. Het alternatief is volledig overgeven aan BBB.
Wel gunstig voor PvdA/GL. Die kan dan heel wat zetels van de naar schatting 10 - 20 zetels die D66 volgende verkiezingen na het avontuur met deze coalitie gaat verliezen weer oppikken.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is dan wel straks bizar dat Jetten als minister-president dan snoeihard rechts beleid mag gaan staan verdedigen.
D66-CDA-VVD zou D66 nog kunnen verdedigen als het "landsbelang". Met Ja21 erbij wordt het met name een rechts feestje buiten D66 omquote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je Henk Kamp gisteren hoorde, is JA21 beslist nog niet uit zicht. Zou me niets verbazen als Yesilgöz die toch nog als verplicht aanhangsel uit de hoed tovert voor er echte akkoorden worden gesloten.
Die deelakkoorden zijn alleen totaal waardeloos zonder zicht op een meerderheid in de EK. Dus dan kom je toch weer uit bij de vraag GL PvdA of BBB. En die laatste is zo geradicaliseerd dat je daar echt niets van kunt verwachten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD gaat zeggen "GLPvdA stemt toch wel mee". Uitleg klaar. Komen er pas nadat het kabinet er zit achter dat het niet zo is.
En D66, CDA, GLPvdA kan prima met JA21 deelakkoorden sluiten, die zijn allang blij als ze macht hebben. Dus die 'tropische combinatie' valt wel mee. Het alternatief is volledig overgeven aan BBB.
Dat is de vraag. D66 is al vaker in deze val getrapt en lijken er tot nu toe niet van te hebben geleerd.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:40 schreef miss_sly het volgende:
Maar nogmaals: als wij dit hier kunnen bedenken, inclusief alleen rechts beleid kunnen maken en het verlies van zetels bij volgende verkiezingen, dan kan D66/Jetten dit toch ook?
Als ze er werkelijk niet van geleerd hebben, dan verdienen ze het ook niet. En stem ik volgende keer GL/PvdA.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:41 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is de vraag. D66 is al vaker in deze val getrapt en lijken er tot nu toe niet van te hebben geleerd.
Wat we niet kunnen uitsluiten is dat hij aangegeven heeft dat hij hier alleen over wil praten als hij bepaalde zaken voor elkaar krijgt en dat Yesilgoz dus al op voorhand met een aantal zaken in heeft moeten stemmen. Want vergeet niet in de ambitieuze agenda zitten voor de VVD een paar zaken waar ze 's-nachts badend in het zweet wakker van schrikken daar.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:40 schreef miss_sly het volgende:
Maar nogmaals: als wij dit hier kunnen bedenken, inclusief alleen rechts beleid kunnen maken en het verlies van zetels bij volgende verkiezingen, dan kan D66/Jetten dit toch ook?
Maar GLPvdA sluit geen deelakkoorden, en dus zitten ze straks gewoon weer met Van der Plas aan tafel. BBB is feitelijk de winnaar van deze formatieronde.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Die deelakkoorden zijn alleen totaal waardeloos zonder zicht op een meerderheid in de EK. Dus dan kom je toch weer uit bij de vraag GL PvdA of BBB. En die laatste is zo geradicaliseerd dat je daar echt niets van kunt verwachten.
Zo kijken wel meer kiezers hier naar (en ik ben er ook een van). Als dit leidt tot een kabinet dat echt doorbraken forceert zonder mensen voor de bus te gooien is het verdedigbaar maar als het een VVD light beleid wordt, dan is D66 mij als kiezer ook kwijt voor de komende jaren.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als ze er werkelijk niet van geleerd hebben, dan verdienen ze het ook niet. En stem ik volgende keer GL/PvdA.
Dat gaat Jetten echt nooit doen voor de grote onderwerpen. Wat ze over stikstof hebben opgeschreven kan echt alleen met GL PvdA.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar GLPvdA sluit geen deelakkoorden, en dus zitten ze straks gewoon weer met Van der Plas aan tafel. BBB is feitelijk de winnaar van deze formatieronde.
Nu loop je iets te hard van stapel. BBB zit er nog niet, en ik kan me ook niet voorstellen dat dat werkelijk gebeurt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar GLPvdA sluit geen deelakkoorden, en dus zitten ze straks gewoon weer met Van der Plas aan tafel. BBB is feitelijk de winnaar van deze formatieronde.
En Yesilgöz denkt "ach, mijn gegil dat ik niet over extreemlinks wil met GL/PvdA heeft ook gewerkt, dus die idiote ideeën werk ik ook nog wel weg".quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat we niet kunnen uitsluiten is dat hij aangegeven heeft dat hij hier alleen over wil praten als hij bepaalde zaken voor elkaar krijgt en dat Yesilgoz dus al op voorhand met een aantal zaken in heeft moeten stemmen. Want vergeet niet in de ambitieuze agenda zitten voor de VVD een paar zaken waar ze 's-nachts badend in het zweet wakker van schrikken daar.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat Jetten wat meer politiek inzicht heeft dan jij en niet gemotiveerd is door zure rancune.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:40 schreef miss_sly het volgende:
Maar D66 is verkeerd begonnen en kan dat niet herstellen. Zoals Omtzigt deels tegen zijn zin in een rechts kabinet terecht kwam (hij wilde heel graag Timmermans er bij), zo loopt Jetten nu ook in die val. En dat komt al door de positionering in het eerste gesprek. Nu nog de eis dat Klaver mee moet doen op tafel leggen is te laat, dat had hij in dat eerste gesprek duidelijk moeten doen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:40 schreef miss_sly het volgende:
Daarom wilde Jetten dit ook helemaal niet. Maar ja, ze zijn ook de grootste partij en hebben het gevoel dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:40 schreef miss_sly het volgende:
Klaver zei dat toch direct. Dat je belazerd wordt. Iedereen die voor verandering stemde wordt nu belazerd.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als ze er werkelijk niet van geleerd hebben, dan verdienen ze het ook niet. En stem ik volgende keer GL/PvdA.
Zo zuurquote:Op dinsdag 9 december 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet aan de formatietafel, wel aan tafel voor deelakkoorden. In de EK heb je altijd GLPvdA of BBB nodig.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nu loop je iets te hard van stapel. BBB zit er nog niet, en ik kan me ook niet voorstellen dat dat werkelijk gebeurt.
OK, ik kon me ook niet voorstellen dat ze Yesilgöz zouden belonen, maar BBB is nog een stap verder het moeras in.
VVD heeft meer zetels dan GL.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar D66 is verkeerd begonnen en kan dat niet herstellen. Zoals Omtzigt deels tegen zijn zin in een rechts kabinet terecht kwam (hij wilde heel graag Timmermans er bij), zo loopt Jetten nu ook in die val. En dat komt al door de positionering in het eerste gesprek. Nu nog de eis dat Klaver mee moet doen op tafel leggen is te laat, dat had hij in dat eerste gesprek duidelijk moeten doen.
Vanaf die fout in dat eerste gesprek, waar hij GLPvdA en VVD gelijkwaardig behandelde, zit hij is de positie dat hij Klaver niet boven Yeşilgöz kan stellen. En nu is die keus wel zo'n beetje voor hem gemaakt, Bontenbal wil ook liever niet met alleen Klaver en dus zit Jetten nu in de val.
Een val die er aan het eind voor gaat zorgen dat een D66 minister van klimaat met Van der Plas aan tafel zit...
Dan is het toch gewoon zaak voor Jetten en Bontenbal om GL/PvdA sluit geen deelakkoorden naast een gezamenlijke visie van D66, CDA en GL/PvdA op tafel te krijgen?quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk niet dat Yesilgoz daar een boodschap aan gaat hebben. Die blijft doordrammen om haar zin te krijgen. Haar gedrag is al een keer beloond dus ze ziet niet snel een reden om hiermee te stoppen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dan is het toch gewoon zaak voor Jetten en Bontenbal om GL/PvdA sluit geen deelakkoorden naast een gezamenlijke visie van D66, CDA en GL/PvdA op tafel te krijgen?
Tweede Kamer klopt, Eerste Kamer niet. In de EK heeft GLPvdA 5 zetels meer, dat is evenveel gewicht als 10 TK zetels. Je kunt in de EK niet om GLPvdA of BBB heen. En na verkiezingen wordt dat hoogstwaarschijnlijk GLPvdA of PVV.quote:
Je zou ook prima het tegenovergestelde kunnen verdedigen:quote:
Ik ben het hier helemaal mee eens. Tegelijk krijgen ze tot 17 maart 2026 op bijvoorbeeld stikstof niks gedaan als ze GL/PvdA niet aangesloten krijgen, dat zie jij toch ook?quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:51 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een vreemde alternatieve werkelijkheid blijft het toch af en toe. In de echte wereld heeft de VVD een flink aantal goede kaarten in de hand waar de andere partijen niet om heen kunnen, maar hier zijn de druiven zo zuur dat dat niet eens doordringt
Als Jetten zich verbonden had aan GLPvdA, had Yeşilgöz helemaal geen goede kaarten gehad.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:51 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een vreemde alternatieve werkelijkheid blijft het toch af en toe. In de echte wereld heeft de VVD een flink aantal goede kaarten in de hand waar de andere partijen niet om heen kunnen, maar hier zijn de druiven zo zuur dat dat niet eens doordringt
Met skin in the game is dat toch anders.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:40 schreef miss_sly het volgende:
En als ze dan gezegd had “ik doe niet mee”, dan had het natuurlijk allemaal een tijdje geduurd waarna ze alsnog bij de VVD uitkwamen. Of is een eerste kamer meerderheid niet van belang bij een construct met PvdA/GL,D66,CDA en JA21?quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als Jetten zich verbonden had aan GLPvdA, had Yeşilgöz helemaal geen goede kaarten gehad.
VVD en GL/PvdA zijn beide nodig. Dat brede middenkabinet is dus waar naartoe gewerkt had moeten worden. Met beide partijen, niet één van beiden.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:54 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je zou ook prima het tegenovergestelde kunnen verdedigen:
VVD heeft: 22 tweede kamer, 10 eerste kamer = 32 zetels
GL/PvdA heeft: 20 tweede kamer, 14 eerste kamer = 34 zetels
[..]
Ik ben het hier helemaal mee eens. Tegelijk krijgen ze tot 17 maart 2026 op bijvoorbeeld stikstof niks gedaan als ze GL/PvdA niet aangesloten krijgen, dat zie jij toch ook?
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economisch een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:05 schreef capricia het volgende:
Ik weet dat een aantal mensen in het begin van deze formatie hier in dit topic al gezegd hebben dat D66 toch vaak wel naar rechts trekt. Naar de VVD.
Die hebben dan wel gelijk gekregen, lijkt het op.
En misschien kun je je afvragen of het ook niet is wat D66 eigenlijk wel wil. Niet meteen JA21. Maar wel VVD-rechts en zeker niet GL-PVDA links.
Veel VVDers zagen de winst van D66 dan ook absoluut niet als vervelend.
Dat is uiteindelijk wel waar het om draait, natuurlijk, dat regeerakkoord. Dus ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. En hoe lang het duurt voor ze daarmee klaar zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:06 schreef Hexagon het volgende:
Het is niet ideaal, maar gezien de verhoudingen in de kamer nu wel de beste optie.
Uiteindelijk gaat het me om wat in een regeerakkoord voor plannen staan.
Ik denk dat D66 Sociaal Cultureel en ook qua groen meet overeen komt met GL/PvdA. Economisch is het volgens mij altijd al een liberale partij geweest en ze daarin minder hebben met het sociaal democratische.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:05 schreef capricia het volgende:
Ik weet dat een aantal mensen in het begin van deze formatie hier in dit topic al gezegd hebben dat D66 toch vaak wel naar rechts trekt. Naar de VVD.
Die hebben dan wel gelijk gekregen, lijkt het op.
En misschien kun je je afvragen of het ook niet is wat D66 eigenlijk wel wil. Niet meteen JA21. Maar wel VVD-rechts en zeker niet GL-PVDA links.
Zou VVD echt nog met BBB willen? Die hebben daar nu toch ook geen goede ervaring mee?quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economisch een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.
BBB heeft bijna dezelfde economische agenda en met BBB is een meerderheid in de EK makkelijker te behalen. Dus ik denk het wel.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou VVD echt nog met BBB willen? Die hebben daar nu toch ook geen goede ervaring mee?
Inderdaad, als er maar wat doorbraken komen, zonder dat ze per se in een ideologische hoek moeten zitten. En gewoon capabele ministers.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is uiteindelijk wel waar het om draait, natuurlijk, dat regeerakkoord. Dus ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. En hoe lang het duurt voor ze daarmee klaar zijn.
BBB heeft geen agenda, behalve de boeren laten zoals ze zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:19 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
BBB heeft bijna dezelfde economische agenda en met BBB is een meerderheid in de EK makkelijker te behalen. Dus ik denk het wel.
Als je ziet hoe het nu toegaat in kabinet Schoot zie ik echt nul liefde tussen VVD en BBBquote:Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economisch een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.
quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economischp een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.
Dat wordt nog wel een hele uitdaging want GL/PvdA gaat niet zomaar meewerken aan zaken als stikstof en klimaat. Als ze hier nog in draaien dan zullen ze hier wel flinke eisen aan gaan stellen zoals geen bezuinigingen op zorg/sociale zekerheid. Via rechts valt hier sowieso niet te halen want BBB en PVV zullen dit blokkeren.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, als er maar wat doorbraken komen, zonder dat ze per se in een ideologische hoek moeten zitten. En gewoon capabele ministers.
En of D66 bij de volgende TK-verkiezingen klop krijgt ,die kans is er altijd, ook als je over links gaat. Zolang er maar dingen geregeld worden is dat niet zo erg. Daar komt de partij wel weer bovenop.
Afbraak NPO, verdachtmaking instituties en natuurlijk keihard tegen de islamisering van Nederland. Noem het maar niks.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
BBB heeft geen agenda, behalve de boeren laten zoals ze zijn.
Wat betreft klimaat zou het prima zijn als ze het beleid van Rutte IV kunnen herstellen. Dat werd breed gesteund en daar was zelfs de BBB voor.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:24 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat wordt nog wel een hele uitdaging want GL/PvdA gaat niet zomaar meewerken aan zaken als stikstof en klimaat. Als ze hier nog in draaien dan zullen ze hier wel flinke eisen aan gaan stellen zoals geen bezuinigingen op zorg/sociale zekerheid. Via rechts valt hier sowieso niet te halen want BBB en PVV zullen dit blokkeren.
Duidelijk dat Mona Keijzer die partij gekaapt heeft.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Afbraak NPO, verdachtmaking instituties en natuurlijk keihard tegen de islamisering van Nederland. Noem het maar niks.
Denk je? In het tussendocument staan zaken als modernisering van het arbeidsrecht (oftewel makkelijker maken mensen te ontslaan) en bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid. Dat laatste heeft VVD ook in het verkiezingsprogramma staan en laten doorrekenen (enige verkiezingsprogramma dat de armoede doet toenemen). Daarnaast wil de VVD zelfs totale deregulering van alle arbeidsrechten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat betreft klimaat zou het prima zijn als ze het beleid van Rutte IV kunnen herstellen. Dat werd breed gesteund en daar was zelfs de BBB voor.
Op sociale zaken verwacht ik dat er eigenlijk gewoon niets bijzonders gaat gebeuren.
Wiersma negeert gerechtelijke uitspraken en beschadigt daarmee de rechtsstaat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Absoluut. De rechtsstaat kan per definitie volgens mij in het gedrang komen, omdat anders via de rechter kan worden afgedwongen dat de overheid haar beleid aanpast. Zo werkt de rechtsstaat. Ik heb geen pogingen gezien om dat af te breken. En dan nog, als dat al zou gebeuren, zou dat met een 2/3e meerderheid moeten gebeuren in beide kamers, en dan is de conclusie snel getrokken dat er overduidelijk behoefte aan is bij de bevolking.
Dat is echt een kwaadaardig bewindspersoon. En dat zeg ik niet snel.quote:
Ik kan me ook niet voorstellen dat de belangen van geitenboeren belangrijker zijn dan de gezondheid van omwonenden, maar Wiersma vindt op magische wijze van wel.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is echt een kwaadaardig bewindspersoon. En dat zeg ik niet snel.
In plaats van het land dienen is die alleen maar bezig met de belangen behartigen van een klein deel van de bevolking waarbij ogenschijnlijk alles geoorloofd is: gerechtelijke uitspraken negeren, bevoegdheden misbruiken, vertragen, frustreren, ... .
Geen onkunde maar opzet.
Een minderheid formeren met D66-CDA-PvdA is even nutteloos als D66-CDA-VVD. Jij gelooft niet in een Draghi-constructie als serieuze optie? Dat kan eventueel met een aantal mensen met een partijkleur en zelfs een Jetten aan het roer, of iedereen zonder partijkleur als de VVD dit ook niet aanstaat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zou inderdaad heel erg zijn maar als deze drie partijen er niet uit komen dan zie ik eigenlijk weinig andere opties. Een minderheidsvariant met GL PvdA zou eventueel nog kunnen alleen zijn die afhankelijk veel kleine partijen als de VVD niet wil gedogen (en dat zullen ze ook wel niet willen).
Ik ben niet overtuigd. Er is meer onderzoek nodig. En als de resultaten daarvan me niet bevallen dan negeer ik dat ook gewoon.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik kan me ook niet voorstellen dat de belangen van geitenboeren belangrijker zijn dan de gezondheid van omwonenden, maar Wiersma vindt op magische wijze van wel.
Eigenlijk schrijf je hier nu dat Jetten 1 er voor jan-lul eraan begint. Dat zie zelf ook wel, mag ik hopen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat betreft klimaat zou het prima zijn als ze het beleid van Rutte IV kunnen herstellen. Dat werd breed gesteund en daar was zelfs de BBB voor.
Op sociale zaken verwacht ik dat er eigenlijk gewoon niets bijzonders gaat gebeuren.
We werken momenteel geloof ik op de schaal van vrij beroerd tot erg beroerd. En met Schoof 1 vers in het geheugen lijkt me een volgende "constructie" wel het meest onwenselijke.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:58 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Een minderheid formeren met D66-CDA-PvdA is even nutteloos als D66-CDA-VVD. Jij gelooft niet in een Draghi-constructie als serieuze optie? Dat kan eventueel met een aantal mensen met een partijkleur en zelfs een Jetten aan het roer, of iedereen zonder partijkleur als de VVD dit ook niet aanstaat.
Waarom? Op sociaaleconomisch gebied speelt er ook niet veel spannends.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:02 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Eigenlijk schrijf je hier nu dat Jetten 1 er voor jan-lul eraan begint. Dat zie zelf ook wel, mag ik hopen.
Het is dan ook geen ideale constructie. Laten we sowieso maar even afwachten in welke mate Jetten zich nu echt het bed in laat rommelen bij Dilan. Dit zou de noodgreep zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
We werken momenteel geloof ik op de schaal van vrij beroerd tot erg beroerd. En met Schoof 1 vers in het geheugen lijkt me een volgende "constructie" wel het meest onwenselijke.
Om GLPVDA uberhaupt aan tafel te krijgen voor deelakkoorden en een dekkende begroting voor je minderheidskabinet zul je op zijn minst moeten praten over sociale zekerheid, werkgelegenheid, inkomensbeleid en uitkeringen (idem dito voor VWS). Anders is dit een kansloze exercitie.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom? Op sociaaleconomisch gebied speelt er ook niet veel spannends.
De mensen iedere dag weer een beetje dommer makenquote:Op dinsdag 9 december 2025 10:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Afbraak NPO, verdachtmaking instituties en natuurlijk keihard tegen de islamisering van Nederland. Noem het maar niks.
Huh maar GL-PvdA moest je toch helemaal niet mee praten zei Yesilgoz? Of kan het ineens wel als het om 'deelakkoorden' gaat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:28 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Om GLPVDA uberhaupt aan tafel te krijgen voor deelakkoorden en een dekkende begroting voor je minderheidskabinet zul je op zijn minst moeten praten over sociale zekerheid, werkgelegenheid, inkomensbeleid en uitkeringen (idem dito voor VWS). Anders is dit een kansloze exercitie.
PvdAGL kan niet meepraten. Op inhoud zijn PvdAGL veel te verschillend en als je compromissen gaat maken krijg je net niks.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Huh maar GL-PvdA moest je toch helemaal niet mee praten zei Yesilgoz? Of kan het ineens wel als het om 'deelakkoorden' gaat.
Raaaaaaar.
Tsja, Yesilgoz en Jetten aan het stuur met 130 km/u op een vijfbaans weg. Wat zou er mis kunnen gaan?quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Huh maar GL-PvdA moest je toch helemaal niet mee praten zei Yesilgoz? Of kan het ineens wel als het om 'deelakkoorden' gaat.
Raaaaaaar.
Woningtekort en toeslagen?quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom? Op sociaaleconomisch gebied speelt er ook niet veel spannends.
Wat geeft de VVD en D66 GLPVDA dan, in jouw wereld waar dit gaat werken? Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal dingen waar geen grote links-rechts tegenstellingen over zijn.
Ik ben rechts als het allemaal te links dreigt te worden en links als het schip de andere kant ophelt. In Venezuela zou ik kneitterrechts zijn. Maar hier wordt ik alleen maar linkser, de balans terugkrijgen is belangrijk.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:18 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Het is dan ook geen ideale constructie. Laten we sowieso maar even afwachten in welke mate Jetten zich nu echt het bed in laat rommelen bij Dilan. Dit zou de noodgreep zijn.
Welke opties zijn er dan? Nieuwe verkiezingen, en Schoof 1 nog meer dan een jaar niks laten doen? Dat is ook zelfmoord voor het politieke midden (D66 voorop).
Ik denk dat partijen vooral op het gebied van woningbouw nog niet laten zien wat voor investeringen plannen met zich mee brengen, mochten ze dat wel doen dan komt er vrij snel een links rechts tegenstelling.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal dingen waar geen grote links-rechts tegenstellingen over zijn.
quote:Maar je hoeft geen groot financieel wijsgeer te zijn om te zien dat je voor een huurprijs van 680 euro per maand geen sociale huurwoning kunt bouwen.
Ga maar na: het kost vandaag de dag zo’n 270.000 euro om een doorsnee sociale huurwoning te bouwen. Om die stichtingskosten te dragen, moeten corporaties geld lenen en geld inbrengen. Van de toezichthouder op woningcorporaties moeten ze rekenen met kapitaalkosten van ongeveer 4,2 procent. Op een woning van 270.000 euro is dat dus al zo’n 940 euro per maand. Tel daar nog de kosten van onderhoud en beheer (zo’n 270 euro) bij op, en je hebt 1.210 euro per maand nodig voor kostendekkende aanvangshuur. Bron:de Correspondent
De plannen op stikstof gebied van D66/CDA/VVD liggen helemaal niet zover af van PvdA/Gl.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Heinen, Karremans en Brekelmans kunnen ook rekenen en weten dat GL/PvdA, CDA en D66 samen 64 zetels hebben (25 eerste kamer) met weinig constructieve partijen op die linker flank (met de tropische combinatie CU, PvdD, DENK en SP komen ze op 76 zetels, 34 eerste kamer). Voor meerderheden op veel beleid kun je al vrij snel niet om de VVD heen, maar ook niet aan GL/PvdA.
Is het nu straks niet gewoon aan VVD om uit te leggen hoe je die meerheden creeërt op bijvoorbeeld Stikstof?
Probleem gaat veel meer bij de bezuinigingen liggen inderdaad.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De plannen op stikstof gebied van D66/CDA/VVD liggen helemaal niet zover af van PvdA/Gl.
En onder de noemer van landsbelang zal uiteindelijk pvda/Gl hiermee wel akkoord gaan, daar heb je ze niet voor nodig in de regering.
Daar ben ik het dus echt mee oneens. Schoof 1 is een product van de VVD. Ze neigen gewoon sterk naar anti-democratische oplossingen en partijen en prefereren dat zelfs boven de oude sociaaldemocratie. De ingeslagen weg is in mijn ogen dus een zwaktebod en geen 'neutrale' oplossing.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als ik het gedwongen "neutraal" moet bekijken. Waarbij neutraal het midden is tussen de flanken nu, dan is D66-CDA-VVD wel ergens in het midden waarbij je de hoop zou kunnen hebben dat er tussen het gerommel misschien wat lichtpunten zijn te ontdekken die nu weg zijn. Maar het is ook drie keer niets.
Voor het afzien van bezuinigingen op zorg en sociale zekeheid wil PvdA/GL vast wel mee werken schat ik in.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De plannen op stikstof gebied van D66/CDA/VVD liggen helemaal niet zover af van PvdA/Gl.
En onder de noemer van landsbelang zal uiteindelijk pvda/Gl hiermee wel akkoord gaan, daar heb je ze niet voor nodig in de regering.
Sowieso gaan ze de AOW ontkoppelen van het minimumloon zodat dat laatste wat omhoog kan. Zinnige maatregel natuurlijk en prima uitlegbaar gezien de welvaartsverdeling tussen generaties.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:02 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Eigenlijk schrijf je hier nu dat Jetten 1 er voor jan-lul eraan begint. Dat zie zelf ook wel, mag ik hopen.
Jetten heeft haast, VVD wil alleen zonder PvdA/gl, CDA heeft liever VVD dan PvdA/gl, VVD gooit anders de deur dicht en PvdA/Gl laat zelfs nu nog de deur op een kiertje staan voor steun.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daarom wilde Jetten dit ook helemaal niet. Maar ja, ze zijn ook de grootste partij en hebben het gevoel dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Precies, en voor de overige plannen heb je ze waarschijnlijk niet nodig en/of gaan ze toch akkoord uiteindelijk.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Voor het afzien van bezuinigingen op zorg en sociale zekeheid wil PvdA/GL vast wel mee werken schat ik in.
Jetten ruilt GL-PvdA dus in voor snelheid.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Jetten heeft haast, VVD wil alleen zonder PvdA/gl, CDA heeft liever VVD dan PvdA/gl, VVD gooit anders de deur dicht en PvdA/Gl laat zelfs nu nog de deur op een kiertje staan voor steun.
Ergo ze kunnen nu verder.
Was hij met PvdA/gl verder gegaan zaten ze nu muurvast en/of wordt de prijs voor deelname van de VVD veel groter.
Jetten is een D66-er en heult dus per definitie altijd liever met de VVD dan met links. Aard van de D66-er. Dat is wat ze doen. Want neoliberaal.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Jetten ruilt GL-PvdA dus in voor snelheid.
Dan kun je je afvragen of ie überhaupt wel heel erg graag met die partij wilde. Kennelijk is het hem niet zoveel waard dat ie de tijd ervoor neemt.
Dan heeft Nederland dus wel flink rechts gestemd. En is het ook logisch dat we rechts beleid krijgen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Jetten is een D66-er en heult dus per definitie altijd liever met de VVD dan met links. Aard van de D66-er. Dat is wat ze doen. Want neoliberaal.
Ik denk dat er helemaal niet zoveel liefde is tussen D66 en GL/PvdA, zowel op persoonlijk vlak als inhoudelijk.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Jetten ruilt GL-PvdA dus in voor snelheid.
Dan kun je je afvragen of ie überhaupt wel heel erg graag met die partij wilde. Kennelijk is het hem niet zoveel waard dat ie de tijd ervoor neemt.
Jetten doet er zo'n beetje alles aan om GLPvdA aan tafel te krijgen. Timmermans en Jetten lagen elkaar niet, dat was bekend. Klaver, Jetten en Bontenbal kunnen het zeer goed met elkaar vinden (zeker Klaver en Jetten) en delen met z'n drieen dat ze kotsmisselijk worden van Yesilgoz en haar manier van politiek bedrijven.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat er helemaal niet zoveel liefde is tussen D66 en GL/PvdA, zowel op persoonlijk vlak als inhoudelijk.
Gedurende de campagne kroop Jetten ook veel meer naar Bontenbal dan Timmermans.
Het lijkt hier soms wel een beetje wensdenken dat PVda/GL is de regering moet omdat het een "linkse partij" is en ze nodig zijn voor stabiliteit.
Ik denk zelfs dat als zowel de combinatie CDA/D66/PVDAGL of CDA/D66/VVD een meerderheid zouden kunnen halen het alsnog CDA/D66/VVD zou worden.
Voor jou staat dat D66, CDA en VVD nu samen gaan spreken gelijk aan dat Jetten zo'n beetje alles doet om GL/PvdA aan tafel te krijgen?quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jetten doet er zo'n beetje alles aan om GLPvdA aan tafel te krijgen. Timmermans en Jetten lagen elkaar niet, dat was bekend. Klaver, Jetten en Bontenbal kunnen het zeer goed met elkaar vinden (zeker Klaver en Jetten) en delen met z'n drieen dat ze kotsmisselijk worden van Yesilgoz en haar manier van politiek bedrijven.
Wat is jouw definitie van neoliberaal? Dat wordt ook overal bij de haren bijgesleept als men het niet eens is met de lijn. D66 is gewoon sociaal-liberaal met nubeen ietwat rechtse tendens (en andere jaren wat meer naar links).quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Jetten is een D66-er en heult dus per definitie altijd liever met de VVD dan met links. Aard van de D66-er. Dat is wat ze doen. Want neoliberaal.
Als dat eerste zo is en dat laatste ook dan wil het ze nog niet echt lukken heb ik het idee.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jetten doet er zo'n beetje alles aan om GLPvdA aan tafel te krijgen. Timmermans en Jetten lagen elkaar niet, dat was bekend. Klaver, Jetten en Bontenbal kunnen het zeer goed met elkaar vinden (zeker Klaver en Jetten) en delen met z'n drieen dat ze kotsmisselijk worden van Yesilgoz en haar manier van politiek bedrijven.
Kun je doen. Risico bij D66-CDA-VVD is dat het allemaal vrij onzichtbaar is qua uitkomst en je bij een volgende verkiezingen kans zou kunnen hebben dat men helemaal met VVD afrekent doordat de democratische kant naar D66 toegaat. Als in, werkt de formule.. succesje voor D66 en VVD, flirt Yesilgoz voornamelijk met de flanken op rechts, dan heb je kans dat de boel binnenin de VVD implodeert. Dus voor de VVD is het vooral belangrijk om te laten zien dat ze de democratische kant weer op kunnen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:10 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus echt mee oneens. Schoof 1 is een product van de VVD. Ze neigen gewoon sterk naar anti-democratische oplossingen en partijen en prefereren dat zelfs boven de oude sociaaldemocratie. De ingeslagen weg is in mijn ogen dus een zwaktebod en geen 'neutrale' oplossing.
Het is de taak van het liberale midden en de christendemocraten om daar tegen te aggregeren en dat niet te normaliseren. Op zijn minst door te hameren om i.i.g. met zijn vieren om de tafel te zetten.
Laat het echte midden (liberaal, sociaaldemocraten en de christendemocraten) daar maar tegen opstaan. Pak de linkerflank maar mee (SP, Volt, CU en PvdD). Pak het heft in eigen hand. Vijfentwintig jaar is meer dan genoeg. Zo sterk is Yesilogoz niet met haar gedecimeerde partijtje van een schamele 22 zetels.
Klopt, en D66 kan nu ook gewoon weinig anders. Het kan niet zo zijn dat het mislukt en Jetten zijn premierschap misloopt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als dat eerste zo is en dat laatste ook dan wil het ze nog niet echt lukken heb ik het idee.
Dat ze misselijk worden van de manier van politiek van Dilan ja dat denk ook. Dat heeft iedereen wel een beetje.
Alleen werkt het wel voor de VVD.
Hij heeft gedaan wat hij kon, op een gegeven moment zit het er gewoon niet in. Sommige dingen had hij handiger kunnen uitspelen maar hij is natuurlijk weinig ervaren en wordt bovendien geconfronteerd met een partij die op een soort MAGAeske manier politiek bedrijft en dat is niemand in Nederland gewend dus weet ook niemand goed hoe zich daar tegenover te weren. Het is alsof je een poema loslaat op de veluwe, de reeënpopulatie weet dan ook niet wat ze overkomt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Voor jou staat dat D66, CDA en VVD nu samen gaan spreken gelijk aan dat Jetten zo'n beetje alles doet om GL/PvdA aan tafel te krijgen?
Qua sociale zaken moet er gewoon een complete herziening van het belastingstelsel worden voorbereid. Daar is de belastingdienst in 2027 klaar voor, dan moet er ook wel wat liggen want dat kan niet veel langer duren.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso, als Jetten het premierschap verspeelt gaat dat nog heel lang aan D66 kleven a la Den Uyl II dat er niet kwam.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klopt, en D66 kan nu ook gewoon weinig anders. Het kan niet zo zijn dat het mislukt en Jetten zijn premierschap misloopt.
Ze gaan GLPVDA nooit aan de tafel krijgen. Of de VVD zou heel erg veel moeten slikken op het gebied van sociale zekerheid, toeslagen en uitkeringen, de HRA en de zorg om maar geen PvdA minister te krijgen in het kabinet Jetten-1. Dat gaat ook niet gebeuren. En als deze minderheid nu dus al denkt te leunen op SGP, 50PLUS, BBB en JA21, dan kan dat ook in een andere constructie zonder partijkleur. Op zijn minst heb je iets om mee te schermen met de machtspolitiek van de VVD. Helemaal als die na het kerstreces er ook nog eens JA21 met de haren bij gaan slepen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Kun je doen. Risico bij D66-CDA-VVD is dat het allemaal vrij onzichtbaar is qua uitkomst en je bij een volgende verkiezingen kans zou kunnen hebben dat men helemaal met VVD afrekent doordat de democratische kant naar D66 toegaat. Als in, werkt de formule.. succesje voor D66 en VVD, flirt Yesilgoz voornamelijk met de flanken op rechts, dan heb je kans dat de boel binnenin de VVD implodeert. Dus voor de VVD is het vooral belangrijk om te laten zien dat ze de democratische kant weer op kunnen.
Als je nu een breed anti-VVD blok maakt, vertaalt dat als een breed anti-rechts blok en dan kun je krijgen wat je ook kreeg na Biden. In de zin dat statistisch alles lukt en omhoog gaat, maar je alsnog de afrekening krijgt.
Jetten weinig ervaren?quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij heeft gedaan wat hij kon, op een gegeven moment zit het er gewoon niet in. Sommige dingen had hij handiger kunnen uitspelen maar hij is natuurlijk weinig ervaren en wordt bovendien geconfronteerd met een partij die op een soort MAGAeske manier politiek bedrijft en dat is niemand in Nederland gewend dus weet ook niemand goed hoe zich daar tegenover te weren. Het is alsof je een poema loslaat op de veluwe, de reeënpopulatie weet dan ook niet wat ze overkomt.
En bovendien zou hij zelf ook flink voor lul staan dus bij PvdAGL moet men ook begrijpen dat hij dat risico niet wil lopen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso, als Jetten het premierschap verspeelt gaat dat nog heel lang aan D66 kleven a la Den Uyl II dat er niet kwam.
Als D66 zetels verliest door een regering die wat rechtser is dan gehoopt, dan heeft over 10 jaar niemand het daar nog over.
Behalve dan dat alle meer links-geneigde D66-stemmers waarschijnlijk overstappen naar wat anders de volgende verkiezingen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als D66 zetels verliest door een regering die wat rechtser is dan gehoopt, dan heeft over 10 jaar niemand het daar nog over.
En als deze minderheid nu dus al denkt te leunen op SGP, 50PLUS, BBB en JA21quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:19 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ze gaan GLPVDA nooit aan de tafel krijgen. Of de VVD zou heel erg veel moeten slikken op het gebied van sociale zekerheid, toeslagen en uitkeringen, de HRA en de zorg om maar geen PvdA minister te krijgen in het kabinet Jetten-1. Dat gaat ook niet gebeuren. En als deze minderheid nu dus al denkt te leunen op SGP, 50PLUS, BBB en JA21, dan kan dat ook in een andere constructie zonder partijkleur. Op zijn minst heb je iets om mee te schermen met de machtspolitiek van de VVD. Helemaal als die na het kerstreces er ook nog eens JA21 met de haren bij gaan slepen.
VVD zal niet imploderen en zal als ondergrens altijd wel schommelen tussen de 15-20 zetels. Anti-democratisch of niet, er is altijd wel een Nederlander te vinden die hard werkt.
Het gaspedaal-positivisme van Jetten is het nieuwe leiderschap in een hip jasje. Daar kun je de implosie naar negen zeteltjes nu al uittekenen, als ze op deze manier doorzetten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |