En Heinen weg van Financiën.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Graag een keer geen VVD minister voor J&V.
Net zo hard GLPvdA erbij eisen als Yeşilgöz eist dat ze er niet bij komen. Wedstrijdje elkaar in de ogen kijken en zien wie er als eerst knippert. En Jetten heeft dan een voordeel: hij kan dan (als hij Bontenbal mee krijgt) vast gaan praten met Klaver, kijken hoe lang Yeşilgöz aan de kant blijft staan als Heinen, Karremans en Brekelmans hun ministerspost zien vervliegen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat stel je dan voor?
Wat zijn de opties voor D66.
In feite zou de hand van Yeşilgöz, gezien de samenstelling van beide kamers, zwakker moeten zijn dan die van Klaver. Maar Jetten profiteert daar niet van, hij had naast Klaver moeten gaan staan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
??
Yesilgöz heeft ook wel een best sterke hand natuurlijk
Ik ben er ook helemaal geen voorstander van. Alleen als dit faalt, zitten we wel op koers voor nieuwe verkiezingen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Voor D66 is de uitkomst van een kabinet met VVD en CDA, steunend op rechtse partijen, echt een nachtmerrie. De hele positieve agenda overboord en (voor hen belangrijk) ook medisch ethisch zullen ze zich in moeten houden omdat CU en SGP waarschijnlijk toch veel nodig zijn, naast dat het CDA haar achterban maar tot een bepaalde hoogte mee krijgt op zulke onderwerpen.
Als ik D66 (kamer)lid was zou ik Jetten de instructie mee geven dat hij dit wel mag proberen, maar dat het prettiger is als de formatiepoging mislukt.
Wat ertoe kan leiden dat de VVD uiteindelijk weer de regie in handen krijgt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als D66 alleen door kan met steun van rechts, hebben ze wel een probleem. Dan gaan ze weinig van de D66 agenda gedaan krijgen.
Ik vond haar daar ook een ramp.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:59 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Yesilgoz die post zal claimen. Welbekend dat ze daar meer schik in had dan fractieleider.
Dat kan nog gebeuren. Al zie ik de kansen voor GL-pvda wel steeds kleiner worden.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Net zo hard GLPvdA erbij eisen als Yeşilgöz eist dat ze er niet bij komen. Wedstrijdje elkaar in de ogen kijken en zien wie er als eerst knippert. En Jetten heeft dan een voordeel: hij kan dan (als hij Bontenbal mee krijgt) vast gaan praten met Klaver, kijken hoe lang Yeşilgöz aan de kant blijft staan als Heinen, Karremans en Brekelmans hun ministerspost zien vervliegen.
Dat hoeft niet, dat hangt er vanaf hoe dit uit elkaar zou gaan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik ben er ook helemaal geen voorstander van. Alleen als dit faalt, zitten we wel op koers voor nieuwe verkiezingen.
Nog langer niets doen en Schoof met de VVD en BBB in de lucht houden. En wie weet hoe groot een FvD dan wordt en hoe de kaarten dan weer geschud zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik ben er ook helemaal geen voorstander van. Alleen als dit faalt, zitten we wel op koers voor nieuwe verkiezingen.
Ja, Jetten heeft alle troefkaarten aan Yeşilgöz gegeven. In feite leidt zij nu de formatie. Hij heeft het extreem dom aangepakt. Hij had vanaf het begin moeten zeggen "ik stuur aan op D66-CDA-VVD-GLPvdA, maar een harde eis is dat GLPvdA mee doet, zij er uit is D66 er ook uit". Gewoon keihard tegen Yeşilgöz in gaan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kan nog gebeuren. Al zie ik de kansen voor GL-pvda wel steeds kleiner worden.
Als Jetten dit wil, dan moet ie hiervoor opstaan. En niet het initiatief bij Yeşilgöz laten liggen. Want die indruk krijg ik een beetje.
Het zou inderdaad heel erg zijn maar als deze drie partijen er niet uit komen dan zie ik eigenlijk weinig andere opties. Een minderheidsvariant met GL PvdA zou eventueel nog kunnen alleen zijn die afhankelijk veel kleine partijen als de VVD niet wil gedogen (en dat zullen ze ook wel niet willen).quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Nog langer niets doen en Schoof met de VVD en BBB in de lucht houden. En wie weet hoe groot een FvD dan wordt en hoe de kaarten dan weer geschud zijn.
Ik ben niet zo'n voorstander van nieuwe verkiezingen. Dit is de uitslag en hier moeten ze het mee doen.
Ja, inderdaad, maar van Jetten snap ik de angst om het premierschap uit de handen te laten glippen ook wel.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Jetten heeft alle troefkaarten aan Yeşilgöz gegeven. In feite leidt zij nu de formatie. Hij heeft het extreem dom aangepakt. Hij had vanaf het begin moeten zeggen "ik stuur aan op D66-CDA-VVD-GLPvdA, maar een harde eis is dat GLPvdA mee doet, zij er uit is D66 er ook uit". Gewoon keihard tegen Yeşilgöz in gaan.
Maar weer nieuwe verkiezingen zijn helemaal niet goed.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Voor D66 is nu de 'kunst' om heel veel terug te krijgen voor dit offer. Alleen zie ik dat ook niet gebeuren met deze Yesilgoz die eigenlijk helemaal niets wil behalve rechts afbraakbeleid. En als het die kant op gaat, wordt deze formatiepoging helemaal niets want D66 en CDA kunnen echt niet terug komen met een fundamenteel ander programma dan de schrijfoefening.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Jetten heeft alle troefkaarten aan Yeşilgöz gegeven. In feite leidt zij nu de formatie. Hij heeft het extreem dom aangepakt. Hij had vanaf het begin moeten zeggen "ik stuur aan op D66-CDA-VVD-GLPvdA, maar een harde eis is dat GLPvdA mee doet, zij er uit is D66 er ook uit". Gewoon keihard tegen Yeşilgöz in gaan.
Als je Henk Kamp gisteren hoorde, is JA21 beslist nog niet uit zicht. Zou me niets verbazen als Yesilgöz die toch nog als verplicht aanhangsel uit de hoed tovert voor er echte akkoorden worden gesloten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat ertoe kan leiden dat de VVD uiteindelijk weer de regie in handen krijgt.
Maar goed, in deze armoedige tijden van vrijheidsopgave en schikking in de ruis van handshakes tussen de familie Trump, Musk, Putin en Netanyahu die de boel door de mangel halen is álles wat de garage uit komt rollen en geen PVV/Ja21 etc is "beter dan niks" blijkbaar.
Heinen, Karremans en Brekelmans kunnen ook rekenen en weten dat GL/PvdA, CDA en D66 samen 64 zetels hebben (25 eerste kamer) met weinig constructieve partijen op die linker flank (met de tropische combinatie CU, PvdD, DENK en SP komen ze op 76 zetels, 34 eerste kamer). Voor meerderheden op veel beleid kun je al vrij snel niet om de VVD heen, maar ook niet aan GL/PvdA.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Net zo hard GLPvdA erbij eisen als Yeşilgöz eist dat ze er niet bij komen. Wedstrijdje elkaar in de ogen kijken en zien wie er als eerst knippert. En Jetten heeft dan een voordeel: hij kan dan (als hij Bontenbal mee krijgt) vast gaan praten met Klaver, kijken hoe lang Yeşilgöz aan de kant blijft staan als Heinen, Karremans en Brekelmans hun ministerspost zien vervliegen.
Met kleine partijen valt altijd te praten, die zijn blij als ze iets gedaan krijgen. Een minderheidskabinet D66, CDA, VVD is volledig, 100%, afhankelijk van BBB in de Eerste Kamer en die zien zich dan niet als kleine partij. Wat dat betreft is GLPvdA dus belangrijker dan de VVD als je je niet over wil geven aan BBB.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zou inderdaad heel erg zijn maar als deze drie partijen er niet uit komen dan zie ik eigenlijk weinig andere opties. Een minderheidsvariant met GL PvdA zou eventueel nog kunnen alleen zijn die afhankelijk veel kleine partijen als de VVD niet wil gedogen (en dat zullen ze ook wel niet willen).
Ergens wel. Van de andere kant moet dat, juist als nieuwe politiek enzo, geen doel op zich zijn. Premier van het kabinet zoals jij het voor je ziet, maar niet premier kostte wat het kost.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, maar van Jetten snap ik de angst om het premierschap uit de handen te laten glippen ook wel.
Dat is ook dom van Jetten. Die moet gewoon hard stellen dat hij niet met en VVD en JA21 samen in een kabinet gaat zitten met zichzelf als enige progressieve partij.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je Henk Kamp gisteren hoorde, is JA21 beslist nog niet uit zicht. Zou me niets verbazen als Yesilgöz die toch nog als verplicht aanhangsel uit de hoed tovert voor er echte akkoorden worden gesloten.
Henk Kamp was gisteren weerquote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je Henk Kamp gisteren hoorde, is JA21 beslist nog niet uit zicht. Zou me niets verbazen als Yesilgöz die toch nog als verplicht aanhangsel uit de hoed tovert voor er echte akkoorden worden gesloten.
Dan kunnen ze de steun van PvdA/GL helemaal vergeten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik wel met je eens. Vandaar ook dat dat eerste positieve tussenverslag een belangrijk ijkpunt moet zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:18 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Voor D66 is nu de 'kunst' om heel veel terug te krijgen voor dit offer. Alleen zie ik dat ook niet gebeuren met deze Yesilgoz die eigenlijk helemaal niets wil behalve rechts afbraakbeleid. En als het die kant op gaat, wordt deze formatiepoging helemaal niets want D66 en CDA kunnen echt niet terug komen met een fundamenteel ander programma dan de schrijfoefening.
Ik hoop eigenlijk dat daarom VVD nu alsnog aan mag schuiven: om over de inhoud te praten en te bespreken hoe daarin iets te bereiken zonder dat GL/PvdA aanschuift. Waarna Jetten en Bontenbal al dan niet samen met Yesilgöz tot de conclusie te komen dat het samen met GL/PvdA moet omdat het anders niets wordt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Heinen, Karremans en Brekelmans kunnen ook rekenen en weten dat GL/PvdA, CDA en D66 samen 64 zetels hebben (25 eerste kamer) met weinig constructieve partijen op die linker flank (met de tropische combinatie CU, PvdD, DENK en SP komen ze op 76 zetels, 34 eerste kamer). Voor meerderheden op veel beleid kun je al vrij snel niet om de VVD heen, maar ook niet aan GL/PvdA.
Is het nu straks niet gewoon aan VVD om uit te leggen hoe je die meerheden creeërt op bijvoorbeeld Stikstof?
Daarom zeggen ze ook vaak dat degene die de premier levert, het meest in gaat leveren.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, maar van Jetten snap ik de angst om het premierschap uit de handen te laten glippen ook wel.
VVD gaat zeggen "GLPvdA stemt toch wel mee". Uitleg klaar. Komen er pas nadat het kabinet er zit achter dat het niet zo is.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Heinen, Karremans en Brekelmans kunnen ook rekenen en weten dat GL/PvdA, CDA en D66 samen 64 zetels hebben (25 eerste kamer) met weinig constructieve partijen op die linker flank (met de tropische combinatie CU, PvdD, DENK en SP komen ze op 76 zetels, 34 eerste kamer). Voor meerderheden op veel beleid kun je al vrij snel niet om de VVD heen, maar ook niet aan GL/PvdA.
Is het nu straks niet gewoon aan VVD om uit te leggen hoe je die meerheden creeërt op bijvoorbeeld Stikstof?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |