abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 09:48:21 #126
236264 crew  capricia
pi_219447481
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als ze er werkelijk niet van geleerd hebben, dan verdienen ze het ook niet. En stem ik volgende keer GL/PvdA.
Klaver zei dat toch direct. Dat je belazerd wordt. Iedereen die voor verandering stemde wordt nu belazerd.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219447483
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar GLPvdA sluit geen deelakkoorden, en dus zitten ze straks gewoon weer met Van der Plas aan tafel. BBB is feitelijk de winnaar van deze formatieronde.
Zo zuur :D

Volgende week een nieuwsbericht: 'Klaver akkoord met deelakkoorden'.
pi_219447487
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nu loop je iets te hard van stapel. BBB zit er nog niet, en ik kan me ook niet voorstellen dat dat werkelijk gebeurt.

OK, ik kon me ook niet voorstellen dat ze Yesilgöz zouden belonen, maar BBB is nog een stap verder het moeras in.
Niet aan de formatietafel, wel aan tafel voor deelakkoorden. In de EK heb je altijd GLPvdA of BBB nodig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219447488
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar D66 is verkeerd begonnen en kan dat niet herstellen. Zoals Omtzigt deels tegen zijn zin in een rechts kabinet terecht kwam (hij wilde heel graag Timmermans er bij), zo loopt Jetten nu ook in die val. En dat komt al door de positionering in het eerste gesprek. Nu nog de eis dat Klaver mee moet doen op tafel leggen is te laat, dat had hij in dat eerste gesprek duidelijk moeten doen.

Vanaf die fout in dat eerste gesprek, waar hij GLPvdA en VVD gelijkwaardig behandelde, zit hij is de positie dat hij Klaver niet boven Yeşilgöz kan stellen. En nu is die keus wel zo'n beetje voor hem gemaakt, Bontenbal wil ook liever niet met alleen Klaver en dus zit Jetten nu in de val.

Een val die er aan het eind voor gaat zorgen dat een D66 minister van klimaat met Van der Plas aan tafel zit...
VVD heeft meer zetels dan GL.
pi_219447494
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar GLPvdA sluit geen deelakkoorden, en dus zitten ze straks gewoon weer met Van der Plas aan tafel. BBB is feitelijk de winnaar van deze formatieronde.
Dan is het toch gewoon zaak voor Jetten en Bontenbal om GL/PvdA sluit geen deelakkoorden naast een gezamenlijke visie van D66, CDA en GL/PvdA op tafel te krijgen?
pi_219447495
Wat een vreemde alternatieve werkelijkheid blijft het toch af en toe. In de echte wereld heeft de VVD een flink aantal goede kaarten in de hand waar de andere partijen niet om heen kunnen, maar hier zijn de druiven zo zuur dat dat niet eens doordringt _O-
pi_219447499
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dan is het toch gewoon zaak voor Jetten en Bontenbal om GL/PvdA sluit geen deelakkoorden naast een gezamenlijke visie van D66, CDA en GL/PvdA op tafel te krijgen?
Denk niet dat Yesilgoz daar een boodschap aan gaat hebben. Die blijft doordrammen om haar zin te krijgen. Haar gedrag is al een keer beloond dus ze ziet niet snel een reden om hiermee te stoppen.
pi_219447500
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Tweede Kamer klopt, Eerste Kamer niet. In de EK heeft GLPvdA 5 zetels meer, dat is evenveel gewicht als 10 TK zetels. Je kunt in de EK niet om GLPvdA of BBB heen. En na verkiezingen wordt dat hoogstwaarschijnlijk GLPvdA of PVV.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219447515
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je zou ook prima het tegenovergestelde kunnen verdedigen:
VVD heeft: 22 tweede kamer, 10 eerste kamer = 32 zetels
GL/PvdA heeft: 20 tweede kamer, 14 eerste kamer = 34 zetels
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:51 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een vreemde alternatieve werkelijkheid blijft het toch af en toe. In de echte wereld heeft de VVD een flink aantal goede kaarten in de hand waar de andere partijen niet om heen kunnen, maar hier zijn de druiven zo zuur dat dat niet eens doordringt _O-
Ik ben het hier helemaal mee eens. Tegelijk krijgen ze tot 17 maart 2026 op bijvoorbeeld stikstof niks gedaan als ze GL/PvdA niet aangesloten krijgen, dat zie jij toch ook?
pi_219447518
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:51 schreef MoreDakka het volgende:
Als Jetten zich verbonden had aan GLPvdA, had Yeşilgöz helemaal geen goede kaarten gehad.
  dinsdag 9 december 2025 @ 09:59:30 #136
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219447562
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:40 schreef miss_sly het volgende:
Maar nogmaals: als wij dit hier kunnen bedenken, inclusief alleen rechts beleid kunnen maken en het verlies van zetels bij volgende verkiezingen, dan kan D66/Jetten dit toch ook?
Met skin in the game is dat toch anders.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219447565
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als Jetten zich verbonden had aan GLPvdA, had Yeşilgöz helemaal geen goede kaarten gehad.
En als ze dan gezegd had “ik doe niet mee”, dan had het natuurlijk allemaal een tijdje geduurd waarna ze alsnog bij de VVD uitkwamen. Of is een eerste kamer meerderheid niet van belang bij een construct met PvdA/GL,D66,CDA en JA21?
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 10:02:33 #138
5428 crew  miss_sly
pi_219447576
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je zou ook prima het tegenovergestelde kunnen verdedigen:
VVD heeft: 22 tweede kamer, 10 eerste kamer = 32 zetels
GL/PvdA heeft: 20 tweede kamer, 14 eerste kamer = 34 zetels
[..]
Ik ben het hier helemaal mee eens. Tegelijk krijgen ze tot 17 maart 2026 op bijvoorbeeld stikstof niks gedaan als ze GL/PvdA niet aangesloten krijgen, dat zie jij toch ook?
VVD en GL/PvdA zijn beide nodig. Dat brede middenkabinet is dus waar naartoe gewerkt had moeten worden. Met beide partijen, niet één van beiden.
Overigens is dat denk ik ook het beste voor Nederland. Niet puur links of rechts, maar midden, compromissen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 10:05:51 #139
236264 crew  capricia
pi_219447591
Ik weet dat een aantal mensen in het begin van deze formatie hier in dit topic al gezegd hebben dat D66 toch vaak wel naar rechts trekt. Naar de VVD.
Die hebben dan wel gelijk gekregen, lijkt het op.

En misschien kun je je afvragen of het ook niet is wat D66 eigenlijk wel wil. Niet meteen JA21. Maar wel VVD-rechts en zeker niet GL-PVDA links.

Veel VVDers zagen de winst van D66 dan ook absoluut niet als vervelend.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 9 december 2025 @ 10:06:06 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219447592
Het is niet ideaal, maar gezien de verhoudingen in de kamer nu wel de beste optie.

Uiteindelijk gaat het me om wat in een regeerakkoord voor plannen staan.
pi_219447602
Laat ze maar voor D66-CDA-VVD gaan met alle risico's erbij. Ik ben in deze tijden geen liefhebber van alle drie de partijen. Maar het lijkt het minst klote van hetgeen wat als enigszins werkbaar midrechts zou kunnen worden gezien.

Alles linkser dan dat geeft onwerkbare weerstand, bij alles rechtser daarvan (bijvoorbeeld Ja21 erbij) krijg je een onredelijk overwicht waar alles wat linkser zou zijn wordt overlopen. En we kunnen ook niet tot St. Juttemis naar de stembus blijven gaan.

Politiek gezien rijden we met die enorme Maga steunende combo in de uithoek (PVV, VVD, Ja21, BBB) tegen een muur aan. Maar veel kiezers willen blijkbaar eerst die muur van dichtbij zien.
pi_219447631
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 10:05 schreef capricia het volgende:
Ik weet dat een aantal mensen in het begin van deze formatie hier in dit topic al gezegd hebben dat D66 toch vaak wel naar rechts trekt. Naar de VVD.

En misschien kun je je afvragen of het ook niet is wat D66 eigenlijk wel wil. Niet meteen JA21. Maar wel VVD-rechts en zeker niet GL-PVDA links.

Veel VVDers zagen de winst van D66 dan ook absoluut niet als vervelend.
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economisch een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 10:15:58 #143
5428 crew  miss_sly
pi_219447632
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 10:06 schreef Hexagon het volgende:
Het is niet ideaal, maar gezien de verhoudingen in de kamer nu wel de beste optie.

Uiteindelijk gaat het me om wat in een regeerakkoord voor plannen staan.
Dat is uiteindelijk wel waar het om draait, natuurlijk, dat regeerakkoord. Dus ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. En hoe lang het duurt voor ze daarmee klaar zijn.
pi_219447633
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 10:05 schreef capricia het volgende:

Ik denk dat D66 Sociaal Cultureel en ook qua groen meet overeen komt met GL/PvdA. Economisch is het volgens mij altijd al een liberale partij geweest en ze daarin minder hebben met het sociaal democratische.

Ondanks de framing aangaande het GL deel van GL/PvdA denk ik eigenlijk dat GL gemakkelijker met het plan Buma mee kan gaan als PvdA. Er zit namelijk best een groene agenda in dit document maar sociaal democratische zaken heb ik niet kunnen vinden.
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 10:16:33 #145
5428 crew  miss_sly
pi_219447636
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economisch een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.
Zou VVD echt nog met BBB willen? Die hebben daar nu toch ook geen goede ervaring mee?
pi_219447648
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2025 10:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zou VVD echt nog met BBB willen? Die hebben daar nu toch ook geen goede ervaring mee?
BBB heeft bijna dezelfde economische agenda en met BBB is een meerderheid in de EK makkelijker te behalen. Dus ik denk het wel.
  dinsdag 9 december 2025 @ 10:20:21 #147
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219447652
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is uiteindelijk wel waar het om draait, natuurlijk, dat regeerakkoord. Dus ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. En hoe lang het duurt voor ze daarmee klaar zijn.
Inderdaad, als er maar wat doorbraken komen, zonder dat ze per se in een ideologische hoek moeten zitten. En gewoon capabele ministers.

En of D66 bij de volgende TK-verkiezingen klop krijgt ,die kans is er altijd, ook als je over links gaat. Zolang er maar dingen geregeld worden is dat niet zo erg. Daar komt de partij wel weer bovenop.
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 10:21:18 #148
5428 crew  miss_sly
pi_219447658
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 10:19 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
BBB heeft bijna dezelfde economische agenda en met BBB is een meerderheid in de EK makkelijker te behalen. Dus ik denk het wel.
BBB heeft geen agenda, behalve de boeren laten zoals ze zijn.
pi_219447660
quote:

[..]
Als je ziet hoe het nu toegaat in kabinet Schoot zie ik echt nul liefde tussen VVD en BBB

quote:

[..]
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economischp een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.

Deze afstand was altijd al flink.
pi_219447675
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 10:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Inderdaad, als er maar wat doorbraken komen, zonder dat ze per se in een ideologische hoek moeten zitten. En gewoon capabele ministers.

En of D66 bij de volgende TK-verkiezingen klop krijgt ,die kans is er altijd, ook als je over links gaat. Zolang er maar dingen geregeld worden is dat niet zo erg. Daar komt de partij wel weer bovenop.
Dat wordt nog wel een hele uitdaging want GL/PvdA gaat niet zomaar meewerken aan zaken als stikstof en klimaat. Als ze hier nog in draaien dan zullen ze hier wel flinke eisen aan gaan stellen zoals geen bezuinigingen op zorg/sociale zekerheid. Via rechts valt hier sowieso niet te halen want BBB en PVV zullen dit blokkeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')