Klaver zei dat toch direct. Dat je belazerd wordt. Iedereen die voor verandering stemde wordt nu belazerd.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als ze er werkelijk niet van geleerd hebben, dan verdienen ze het ook niet. En stem ik volgende keer GL/PvdA.
Zo zuurquote:Op dinsdag 9 december 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar GLPvdA sluit geen deelakkoorden, en dus zitten ze straks gewoon weer met Van der Plas aan tafel. BBB is feitelijk de winnaar van deze formatieronde.
Niet aan de formatietafel, wel aan tafel voor deelakkoorden. In de EK heb je altijd GLPvdA of BBB nodig.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nu loop je iets te hard van stapel. BBB zit er nog niet, en ik kan me ook niet voorstellen dat dat werkelijk gebeurt.
OK, ik kon me ook niet voorstellen dat ze Yesilgöz zouden belonen, maar BBB is nog een stap verder het moeras in.
VVD heeft meer zetels dan GL.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar D66 is verkeerd begonnen en kan dat niet herstellen. Zoals Omtzigt deels tegen zijn zin in een rechts kabinet terecht kwam (hij wilde heel graag Timmermans er bij), zo loopt Jetten nu ook in die val. En dat komt al door de positionering in het eerste gesprek. Nu nog de eis dat Klaver mee moet doen op tafel leggen is te laat, dat had hij in dat eerste gesprek duidelijk moeten doen.
Vanaf die fout in dat eerste gesprek, waar hij GLPvdA en VVD gelijkwaardig behandelde, zit hij is de positie dat hij Klaver niet boven Yeşilgöz kan stellen. En nu is die keus wel zo'n beetje voor hem gemaakt, Bontenbal wil ook liever niet met alleen Klaver en dus zit Jetten nu in de val.
Een val die er aan het eind voor gaat zorgen dat een D66 minister van klimaat met Van der Plas aan tafel zit...
Dan is het toch gewoon zaak voor Jetten en Bontenbal om GL/PvdA sluit geen deelakkoorden naast een gezamenlijke visie van D66, CDA en GL/PvdA op tafel te krijgen?quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar GLPvdA sluit geen deelakkoorden, en dus zitten ze straks gewoon weer met Van der Plas aan tafel. BBB is feitelijk de winnaar van deze formatieronde.
Denk niet dat Yesilgoz daar een boodschap aan gaat hebben. Die blijft doordrammen om haar zin te krijgen. Haar gedrag is al een keer beloond dus ze ziet niet snel een reden om hiermee te stoppen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dan is het toch gewoon zaak voor Jetten en Bontenbal om GL/PvdA sluit geen deelakkoorden naast een gezamenlijke visie van D66, CDA en GL/PvdA op tafel te krijgen?
Tweede Kamer klopt, Eerste Kamer niet. In de EK heeft GLPvdA 5 zetels meer, dat is evenveel gewicht als 10 TK zetels. Je kunt in de EK niet om GLPvdA of BBB heen. En na verkiezingen wordt dat hoogstwaarschijnlijk GLPvdA of PVV.quote:
Je zou ook prima het tegenovergestelde kunnen verdedigen:quote:
Ik ben het hier helemaal mee eens. Tegelijk krijgen ze tot 17 maart 2026 op bijvoorbeeld stikstof niks gedaan als ze GL/PvdA niet aangesloten krijgen, dat zie jij toch ook?quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:51 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een vreemde alternatieve werkelijkheid blijft het toch af en toe. In de echte wereld heeft de VVD een flink aantal goede kaarten in de hand waar de andere partijen niet om heen kunnen, maar hier zijn de druiven zo zuur dat dat niet eens doordringt
Als Jetten zich verbonden had aan GLPvdA, had Yeşilgöz helemaal geen goede kaarten gehad.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:51 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een vreemde alternatieve werkelijkheid blijft het toch af en toe. In de echte wereld heeft de VVD een flink aantal goede kaarten in de hand waar de andere partijen niet om heen kunnen, maar hier zijn de druiven zo zuur dat dat niet eens doordringt
Met skin in the game is dat toch anders.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:40 schreef miss_sly het volgende:
Maar nogmaals: als wij dit hier kunnen bedenken, inclusief alleen rechts beleid kunnen maken en het verlies van zetels bij volgende verkiezingen, dan kan D66/Jetten dit toch ook?
En als ze dan gezegd had “ik doe niet mee”, dan had het natuurlijk allemaal een tijdje geduurd waarna ze alsnog bij de VVD uitkwamen. Of is een eerste kamer meerderheid niet van belang bij een construct met PvdA/GL,D66,CDA en JA21?quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als Jetten zich verbonden had aan GLPvdA, had Yeşilgöz helemaal geen goede kaarten gehad.
VVD en GL/PvdA zijn beide nodig. Dat brede middenkabinet is dus waar naartoe gewerkt had moeten worden. Met beide partijen, niet één van beiden.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:54 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je zou ook prima het tegenovergestelde kunnen verdedigen:
VVD heeft: 22 tweede kamer, 10 eerste kamer = 32 zetels
GL/PvdA heeft: 20 tweede kamer, 14 eerste kamer = 34 zetels
[..]
Ik ben het hier helemaal mee eens. Tegelijk krijgen ze tot 17 maart 2026 op bijvoorbeeld stikstof niks gedaan als ze GL/PvdA niet aangesloten krijgen, dat zie jij toch ook?
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economisch een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:05 schreef capricia het volgende:
Ik weet dat een aantal mensen in het begin van deze formatie hier in dit topic al gezegd hebben dat D66 toch vaak wel naar rechts trekt. Naar de VVD.
Die hebben dan wel gelijk gekregen, lijkt het op.
En misschien kun je je afvragen of het ook niet is wat D66 eigenlijk wel wil. Niet meteen JA21. Maar wel VVD-rechts en zeker niet GL-PVDA links.
Veel VVDers zagen de winst van D66 dan ook absoluut niet als vervelend.
Dat is uiteindelijk wel waar het om draait, natuurlijk, dat regeerakkoord. Dus ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. En hoe lang het duurt voor ze daarmee klaar zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:06 schreef Hexagon het volgende:
Het is niet ideaal, maar gezien de verhoudingen in de kamer nu wel de beste optie.
Uiteindelijk gaat het me om wat in een regeerakkoord voor plannen staan.
Ik denk dat D66 Sociaal Cultureel en ook qua groen meet overeen komt met GL/PvdA. Economisch is het volgens mij altijd al een liberale partij geweest en ze daarin minder hebben met het sociaal democratische.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:05 schreef capricia het volgende:
Ik weet dat een aantal mensen in het begin van deze formatie hier in dit topic al gezegd hebben dat D66 toch vaak wel naar rechts trekt. Naar de VVD.
Die hebben dan wel gelijk gekregen, lijkt het op.
En misschien kun je je afvragen of het ook niet is wat D66 eigenlijk wel wil. Niet meteen JA21. Maar wel VVD-rechts en zeker niet GL-PVDA links.
Zou VVD echt nog met BBB willen? Die hebben daar nu toch ook geen goede ervaring mee?quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economisch een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.
BBB heeft bijna dezelfde economische agenda en met BBB is een meerderheid in de EK makkelijker te behalen. Dus ik denk het wel.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou VVD echt nog met BBB willen? Die hebben daar nu toch ook geen goede ervaring mee?
Inderdaad, als er maar wat doorbraken komen, zonder dat ze per se in een ideologische hoek moeten zitten. En gewoon capabele ministers.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is uiteindelijk wel waar het om draait, natuurlijk, dat regeerakkoord. Dus ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. En hoe lang het duurt voor ze daarmee klaar zijn.
BBB heeft geen agenda, behalve de boeren laten zoals ze zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:19 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
BBB heeft bijna dezelfde economische agenda en met BBB is een meerderheid in de EK makkelijker te behalen. Dus ik denk het wel.
Als je ziet hoe het nu toegaat in kabinet Schoot zie ik echt nul liefde tussen VVD en BBBquote:Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economisch een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.
quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Eerder lagen de VVD en D66 heel dicht bij elkaar. Beide economisch rechts van het midden en VVD wat conservatiever. Alleen is de huidige VVD economischp een stuk rechters geworden en ook veel conservatiever, terwijl D66 wat de andere richting is opgegaan. Daarom wil VVD er nu ook perse rechtflank partijen als Ja21 en het liefst ook BBB bij, ook al staan die heel ver af van D66.
Dat wordt nog wel een hele uitdaging want GL/PvdA gaat niet zomaar meewerken aan zaken als stikstof en klimaat. Als ze hier nog in draaien dan zullen ze hier wel flinke eisen aan gaan stellen zoals geen bezuinigingen op zorg/sociale zekerheid. Via rechts valt hier sowieso niet te halen want BBB en PVV zullen dit blokkeren.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, als er maar wat doorbraken komen, zonder dat ze per se in een ideologische hoek moeten zitten. En gewoon capabele ministers.
En of D66 bij de volgende TK-verkiezingen klop krijgt ,die kans is er altijd, ook als je over links gaat. Zolang er maar dingen geregeld worden is dat niet zo erg. Daar komt de partij wel weer bovenop.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |