abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 november 2025 @ 19:05:45 #1
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219336026
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219336044
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik kom met bronnen, jij niet. Feitenvrij bronloos alleen maar 'jij hebt ongelijk' roepen zal inderdaad nooit iemand overtuigen. En de eerste keer dat jij een bron (wat bij POL eigenlijk verplicht is) geeft moet ik geloof ik nog meemaken.
Lees die bron die ik aangeleverd heb maar even door, misschien leer je wat. Verder is dit natuurlijk totaal de omgekeerde wereld, jij komt met allemaal bullshit zonder bronnen die ik maar moet weerleggen en dan spring je weer naar de volgende leugen. Het lijkt wel twitter :D

Overigens staat nergens dat bronnen per se verplicht zijn, maar goed. Het zoveelste kleine leugentje. Voor de goede orde, mijn bron daarvoor zijn de richtlijnen voor POL die makkelijk in te zien zijn _O-
pi_219336115
Om nog even terug te komen op die rapporten over onze energietransitie uit het vorige deeltje: ze zeggen nog steeds hetzelfde als het klimaatakkoord. Kerncentrales zijn economisch niet haalbaar en gevaarlijk en het is allemaal geen probleem als we de helft van onze elektriciteit gebruiken om waterstof te maken voor de opslag. Oh, en we hebben nog veel meer hernieuwbare bronnen, zoals biomassa, biogas, aardwarmte en waterkracht.

Dus als je even niet oplet, lijken ze zo door Greenpeace geschreven te zijn.

Maar ja, dat is wat de meeste mensen willen horen. En het blijft politiek.
pi_219336476
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Om nog even terug te komen op die rapporten over onze energietransitie uit het vorige deeltje: ze zeggen nog steeds hetzelfde als het klimaatakkoord. Kerncentrales zijn economisch niet haalbaar en gevaarlijk en het is allemaal geen probleem als we de helft van onze elektriciteit gebruiken om waterstof te maken voor de opslag. Oh, en we hebben nog veel meer hernieuwbare bronnen, zoals biomassa, biogas, aardwarmte en waterkracht.

Dus als je even niet oplet, lijken ze zo door Greenpeace geschreven te zijn.

Maar ja, dat is wat de meeste mensen willen horen. En het blijft politiek.
Sorry hoor maar dit is echt nonsens.
pi_219336497
https://nos.nl/artikel/25(...)n-en-nieuwe-locaties

Overigens is dit wel aardig om het tijdspad van grote investeringen een beetje in perspectief te plaatsen. Defensie verwacht haar uitbreidingsplannen tegen 2040 gerealiseerd te hebben. En dat zijn plannen met een veel groter maatschappelijk draagvlak en beter geregelde financiering.
pi_219336575
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 19:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Sorry hoor maar dit is echt nonsens.
quote:
2.1.5 Elektrolyse (‘groene waterstof’)

De grootste onzekerheid voor de toekomstige vraag naar elektriciteit in Nederland voor de
periode 2030-2050 betreft de toekomstige vraag naar waterstof in Nederland (inclusief
mogelijke exporten) en, in het bijzonder, de binnenlandse productie van groene waterstof in
deze periode: hoe groot wordt de toekomstige vraag naar waterstof, welke deel van deze
behoefte wordt eventueel voorzien door de import van waterstof en welk (resterend) deel
wordt gedekt door de binnenlandse productie van groene waterstof (‘indirecte elektrificatie’)
of mogelijk andere, concurrerende vormen van CO2-vrije waterstofproductie?
In 2019 is de vraag naar elektriciteit voor de productie van groene waterstof in Nederland nog
nagenoeg nihil. Voor 2050 echter lopen de verwachtingen (aannames) betreffende deze
vraag echter sterk uiteen van minder dan 51 TWh in het internationale scenario van
Netbeheer Nederland (2023) tot ruim 290 TWh in het TRANSFORM scenario van TNO
(Scheepers et al., 2022).

De verschillen in de vraag naar indirecte elektrificatie verklaren grotendeel – en overstijgen
soms – de verschillen in de eerdergenoemde, totale binnenlandse vraag naar elektriciteit
tussen de diverse klimaatneutrale scenario’s voor het Nederlandse energiesysteem in 2050.
De verschillen in de vraag naar indirecte elektrificatie – i.e., de binnenlandse productie van
groene waterstof – komen voort uit verschillen in aannames tussen de diverse
klimaatneutrale scenario’s, in het bijzonder de verwachte (toekomstige) investeringskosten
van elektrolysers, de (variabele) prijs van elektriciteit, de locatie van de elektrolysers en
opwekinstallaties en de daaruit voortvloeiende behoefte en beschikbaarheid van
infrastructuur (waterstof, elektriciteit), de beleidsondersteuning van groene
waterstofproductie door middel van subsidies (SDE++), wet- en regelgeving (RED II), alsmede
de kosten van alternatieve opties voor de decarbonisatie van het Nederlandse
energiesysteem (Berger et al., 2020; Ryszka, 2020; Van Wijk, 2021, Kramer, 2021; Mulder,
2022; Lamboo en Weeda, 2022; PBL/Elzinga en Strengers, 2024).
We gaan dus ongeveer de helft van de elektriciteit gebruiken voor het opwekken van waterstof. Om dat mogelijk te maken worden de subsidies en wetgeving daartoe uitgebreid.

Dit komt dus uit het door jouw geposte "Verkenning van toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen voor een klimaatneutraal elektriciteits-systeem in Nederland, 2030-2050", uit 2024.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 19:59:19 #7
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219336607
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
We gaan dus ongeveer de helft van de elektriciteit gebruiken voor het opwekken van waterstof. Om dat mogelijk te maken worden de subsidies en wetgeving daartoe uitgebreid.
Een cursusje thermodynamica voor 2e kamerleden lijkt me verstandiger.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219337145
quote:
15s.gif Op maandag 24 november 2025 19:59 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Een cursusje thermodynamica voor 2e kamerleden lijkt me verstandiger.
Volgens de Gasunie kan dat met wat kleine aanpassingen gewoon door hun/het bestaande aardgasnet. Het is dus een ideale aardgasvervanger. Dan zijn we ook meteen af van de meeste problemen met het kwakkelende stroomnet. En we kunnen het ondergronds opslaan in Groningen.

Veel verder gaat de visie niet.
pi_219339742
Bekijk deze YouTube-video

In het kader van: Aanpassen aan de Nederlandse cultuur, onze Judeo-Christelijke waarden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219339962
-

[ Bericht 99% gewijzigd door probeer op 25-11-2025 11:47:33 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_219340345
Diederik Samsom op de podcast van de NPO:

"Omdat we van het klimaat een verdienmodel hebben gemaakt is The Green Deal heel succesvol geworden, maar we moeten nog veel harder inzetten op zon, wind en waterstof. We kunnen daarin als EU wereldwijd een hoofdrol gaan spelen." (Samen gevat.)

Hij zat te vertellen hoe je bij Greenpeace de wereld niet kan redden en daarom was hij in de politiek gegaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door SymbolicFrank op 25-11-2025 13:12:01 ]
pi_219340411
https://www.nu.nl/enterta(...)-en-first-dates.html

Kassa wordt wegbezuinigd. Weer een informatief programma het slachtoffer van rechtse bezuinigingen op de NPO.
pi_219340428
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:15 schreef Jaeger85 het volgende:

Kassa wordt wegbezuinigd. Weer een informatief programma het slachtoffer van rechtse bezuinigingen op de NPO.
Godverdomme.
Dat was echt een heel goed programma net als Radar.
blablablabla
pi_219340440
First Dates en 3 op Reis ook weg.
blablablabla
pi_219340446
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:15 schreef Jaeger85 het volgende:

Bah. En daarvoor in de plaats meer talkshows, natuurlijk?
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 13:20:44 #16
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219340447
Zo blijft er wel erg weinig over van BNNVARA. :')
pi_219340455
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bah. En daarvoor in de plaats meer talkshows, natuurlijk?
Daarvoor in de plaats meer reclames en vaker testbeeld weer, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219340479
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daarvoor in de plaats meer reclames en vaker testbeeld weer, denk ik.
Nou kijk ik al heel lang geen televisie meer en alleen de uitzendingen op het internet als daar geen reclameblokken in zitten. Ik gebruik ook een adblocker, dus ik zie eigenlijk nooit reclame. Maar Kassa heb ik op YouTube vaak zitten kijken.
pi_219340567
Zouden ze daar in Tweede Kamer echt blij zijn met bezuinigingen op programma's als Kassa?

Schiet zn doel voorbij.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 13:52:26 #20
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219340715
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:33 schreef Frozen-assassin het volgende:
Zouden ze daar in Tweede Kamer echt blij zijn met bezuinigingen op programma's als Kassa?

Schiet zn doel voorbij.
De radicaal rechtssen zullen wel in hun handjes wrijven nu. Want weer een beetje minder van die vervelende controlerende macht.
pi_219340744
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
De radicaal rechtssen zullen wel in hun handjes wrijven nu. Want weer een beetje minder van die vervelende controlerende macht.
En hun geldschieters ook, want het wordt zo makkelijker voor bedrijven om consumenten te belazeren.
pi_219340756
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nou kijk ik al heel lang geen televisie meer en alleen de uitzendingen op het internet als daar geen reclameblokken in zitten. Ik gebruik ook een adblocker, dus ik zie eigenlijk nooit reclame. Maar Kassa heb ik op YouTube vaak zitten kijken.
In mijn ervaring is de adblock protectie op npo.nl/start beter dan op Youtube en alle andere videowebsites bij elkaar. :')
Althans, als Youtube iets aanpast qua adblock protectie dan zitten er natuurlijk 1000 nerds klaar om meteen hun adblocker te updaten, maar toch.
pi_219340802
Was het niet het idee dat er een Kassa-achtig programma online-only (NPO Start) zou komen? Dat had ik een tijdje terug geloof ik gelezen, maar kan het nu niet weer vinden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 25 november 2025 @ 14:21:18 #24
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219340898
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:19 schreef Elan het volgende:
First Dates en 3 op Reis ook weg.
Chris Zegers voelde de bui al hangen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219340965
Wat pakte Antoinette toen ze met haar verschrikkelijk belerende toontje Radar presenteerde ook alweer, tonnetje of vier? Maar Kassa dus weg, dat is wel een wat rare keus, hoewel het een verschrikkelijk programma is.
pi_219341098
Maar nu gaat de NPO dus bezuinigen en daarom maar dagelijks Heel Holland Bakt uitzenden.
https://www.veronicasuper(...)%2Fwww.google.com%2F

Wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde hiervan?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219341143
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:43 schreef Hanca het volgende:
Maar nu gaat de NPO dus bezuinigen en daarom maar dagelijks Heel Holland Bakt uitzenden.
https://www.veronicasuper(...)%2Fwww.google.com%2F

Wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde hiervan?
Je moet toch iets uitzenden? Dat is een goedkoop programma dat je aan kunt zetten als je wat anders aan het doen bent. En het geeft weer ruimte voor reclame.
pi_219341186
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zijn dan ook bij uitstek programma's die gewoon bij de commerciëlen thuishoren.
Flikken Maastricht niet?
blablablabla
pi_219341191
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je moet toch iets uitzenden? Dat is een goedkoop programma dat je aan kunt zetten als je wat anders aan het doen bent. En het geeft weer ruimte voor reclame.
Het wordt op prime time, dagelijks 21:30. Dan kun je ook een programma uitzenden waar de NPO voor bedoeld is.

Ze gaan afwisselen met Hunted Vips en Boer zoekt Vrouw als dagelijks programma. Dan vraag je als NPO gewoon om bezuinigingen.
pi_219341228
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het wordt op prime time, dagelijks 21:30. Dan kun je ook een programma uitzenden waar de NPO voor bedoeld is.

Ze gaan afwisselen met Hunted Vips en Boer zoekt Vrouw als dagelijks programma. Dan vraag je als NPO gewoon om bezuinigingen.
Ze moeten volgens de wet culturele programma's maken en mogen niet concurreren met de commerciële omroepen.
pi_219341245
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze moeten volgens de wet culturele programma's maken en mogen niet concurreren met de commerciële omroepen.
Hunted Vips, Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt zijn natuurlijk bij uitstek programma's die niet concurreren met de commerciële zenders.

Sterker, ze geven gewoon aan dat het ze puur om kijkcijfers gaat: https://www.ad.nl/show/np(...)-dagelijks~acf76ed4/
Alsof je het belastinggeld voor musea aan een pretpark gaat geven omdat daar meer mensen op af komen.
pi_219341250
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In dat opzicht is Hunter VIPS gewoon een entertainmentprogramma en BZV een datingprogramma.
pi_219341252
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Ook. Die zouden toch ook stoppen trouwens? Maar dan vertrouw ik op Roos94. ;)
Volgens mij niet kan er niks over vinden, wel over een nieuw seizoen.
blablablabla
pi_219341256
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hunted Vips, Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt zijn natuurlijk bij uitstek programma's die niet concurreren met de commerciële zenders.

Sterker, ze geven gewoon aan dat het ze puur om kijkcijfers gaat: https://www.ad.nl/show/np(...)-dagelijks~acf76ed4/
Alsof je het belastinggeld voor musea aan een pretpark gaat geven omdat daar meer mensen op af komen.
Nog minder reden om de normale NPO te kijken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219341272
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:03 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
In dat opzicht is Hunter VIPS gewoon een entertainmentprogramma en BZV een datingprogramma.
Exact.
Onderweg naar liefde, Huis Vol kunnen ook prima op de commerciële. Kassa was bij uitstek een programma dat WEL op de publieke moest.
blablablabla
pi_219341282
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:06 schreef Elan het volgende:

[..]
Exact.
Onderweg naar liefde, Huis Vol kunnen ook prima op de commerciële. Kassa was bij uitstek een programma dat WEL op de publieke moest.
Eens, Kassa hoewel ik dat al heel lang niet meer kijk heeft gewoon een educatieve maatschappelijke waarde. Dat moet bij NPO gewoon hoog op prioriteitenlijstje staan. Als je dan wat BN'ers wil laten opdraven voor kijkcijfers ben je gewoon commercieel bezig.
pi_219341293
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Nog minder reden om de normale NPO te kijken.
De wekelijkse versie van Heel Holland Bakt wordt hier thuis nog wel gekeken, een dagelijkse versie kan ik me even niks bij voorstellen (al kijken we ook nog wel eens afleveringen Waku Waku terug als we met de kinderen even lui voor de tv niet teveel willen nadenken, dus misschien wordt het zoiets).
pi_219341305
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat is de spagaat waar je dan in terecht komt. Zeker omdat het budget ieder jaar kleiner wordt.
pi_219341340
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat is de spagaat waar je dan in terecht komt. Zeker omdat het budget ieder jaar kleiner wordt.
Misschien moet de overheid maar programma's gaan subsideren ipv zenders. Is ook niet alles, want je wil geen politieke sturing (we geven die linkse talkshow lekker geen geld...), maar het huidige systeem vind ik ook echt waardeloos.
  Forum Admin dinsdag 25 november 2025 @ 15:18:51 #42
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219341356
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Misschien moet de overheid maar programma's gaan subsideren ipv zenders. Is ook niet alles, want je wil geen politieke sturing (we geven die linkse talkshow lekker geen geld...), maar het huidige systeem vind ik ook echt waardeloos.
Dat is geheid wat er dan gaat gebeuren (de overheid bepaalt wat we zien durrr)

Nu vraag ik me al langer af wat een programma als first dates op de publieke omroep doet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219341361
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:07 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Eens, Kassa hoewel ik dat al heel lang niet meer kijk heeft gewoon een educatieve maatschappelijke waarde. Dat moet bij NPO gewoon hoog op prioriteitenlijstje staan. Als je dan wat BN'ers wil laten opdraven voor kijkcijfers ben je gewoon commercieel bezig.
Toch zou je kunnen concluderen (hoewel anderen dat waarschijnlijk als een walgelijke politieke flaw zien) dat First Dates ook wel heeft bijdragen aan inclusiviteit binnen de samenleving.

De keuzes voor de dates was bewust extreem divers dus je kon daar best wat van opsteken. Lang Leve De Liefde wat dan een commerciële tegenhanger is heeft dat wel minder. Elke drie afleveringen een keer een homo en dat is het wel.
blablablabla
pi_219341677
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:04 schreef Hanca het volgende:
Was het niet het idee dat er een Kassa-achtig programma online-only (NPO Start) zou komen? Dat had ik een tijdje terug geloof ik gelezen, maar kan het nu niet weer vinden.
Sesamstraat ging ooit naar een onmogelijke tijd en toen via de achterdeur naar een themakanaal en daarna eruit waarbij men vervolgens herhalingen draaide zodat de uitfasering minder opviel.

Nu dus die "vervelende consumentenrechtenprogramma's" in zo'n molen terwijl we naar de troep van ON of WNL mogen kijken die het van binnen uithollen.

Zo krijgen we nog weleens het argument "maar ja, de publieken stellen ook niet veel meer voor, bijna hetzelfde als SBS". Stekker eruit en klaar. Het dieptepunt is in zicht

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 25-11-2025 16:19:56 ]
  dinsdag 25 november 2025 @ 16:21:30 #45
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219341713
quote:

[..]
Misschien moet de overheid maar programma's gaan subsideren ipv zenders
Tuurlijk joh. Gooi de belastingen maar weer omhoog. Wat zullen we doen? De boodschappen duurder maken door een hogere BTW? Kan jij lekker BZV blijven kijken.
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 16:24:16 #46
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219341726
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:21 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Tuurlijk joh. Gooi de belastingen maar weer omhoog. Wat zullen we doen? De boodschappen duurder maken door een hogere BTW? Kan jij lekker BZV blijven kijken.
Je bent wel goed in drogredenen he?
pi_219341747
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zijn dan ook bij uitstek programma's die gewoon bij de commerciëlen thuishoren.
First Dates kan bij de commerciëlen. Correct. Dat is pure sensatie.

Drie op Reis ten tijde van hun hoogtepunt echt niet. Niet op die manier en heeft duidelijk toegevoegde en creatieve/culturele waarde.

Nederland is een schraal en fantasieloos land.

Kassa is al veel eerder te veel op bezuinigd en kaalgeplukt (Rutte-1 haalde extra veel weg bij de VARA; gedwongen fusie en geen samenwerkingen met NTR/NOS meer - wat Avrotros wel mocht). Hun beste periode was met Felix Meurders.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219341751
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:18 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is geheid wat er dan gaat gebeuren (de overheid bepaalt wat we zien durrr)

Nu vraag ik me al langer af wat een programma als first dates op de publieke omroep doet.
Kijkcijfers vermoedelijk en de diversiteit van de jongere samenleving weerspiegelen. Maar die kijkcijfers is wel waar mee geschermd wordt als in dat iets bestaansrecht heeft of niet.

Een publieke omroep zou daar niet om moeten draaien. Of je nu 1000 of 5 miljoen kijkers haalt. Het idee is dat stromingen in de samenleving een stem hebben in de media. Niet de kopstukken als De Mol die hun persoonlijke vehicle aan het werk zetten. Commerciele tv in het landschap is misschien wenselijk, maar moet nooit de maatschappij bedienen. Dan werk je journalistiek ook de deur uit.
pi_219341776
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:56 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
En hun geldschieters ook, want het wordt zo makkelijker voor bedrijven om consumenten te belazeren.
In bredere zin gaat het kapotmaken van publieke omroep en publieke belangen niet alleen om het geld (voor een deel ook wel, zoals de VVD wens om buitenproducenten er groots bij te betrekken).

Zo heel veel geld is het allemaal niet dat wordt bespaard. Het gaat om de machtsverhoudingen en machtsbalans. Het grote geld moet de gespreksonderwerpen en politieke agenda bepalen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219341810
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:20 schreef xpompompomx het volgende:
Zo blijft er wel erg weinig over van BNNVARA. :')
Ze waren ooit heel succesvol. Te succesvol.

Dus moest het kapot.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219341811
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:21 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Lees jij wel waar je op reageert?
pi_219341858
quote:

[..]
Dit is op een perverse manier toch al wat er aan de hand is?

Boer Zoekt Vrouw wordt geproduceerd en is ontwikkeld door Blue Circle, wat een volle dochteronderneming is van RTL.

BZV is toen ook aangeboden aan RTL om het uit te zenden, maar RTL vond het destijds te duur en risicovol. Er is vooraf geen garantie op een miljoen kijkers (commerciëlen leunden en leunen nog steeds enorm op lineaire televisie; on demand levert veel te weinig op).

Heel Holland Bakt is (indirect) een format van de Britse BBC (gefinancierd en mede-eigenaar). Het is eerst aangeboden aan SBS6. Daarna met behulp van sponsors bij MAX terecht gekomen.

Indirect is politieke sturing van budgetten sinds Rutte-1 en Sander Dekker de situatie - en nee, dit is geen complottheorie. Er werd voor gewaarschuwd...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219341974
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
In bredere zin gaat het kapotmaken van publieke omroep en publieke belangen niet alleen om het geld (voor een deel ook wel, zoals de VVD wens om buitenproducenten er groots bij te betrekken).

Zo heel veel geld is het allemaal niet dat wordt bespaard. Het gaat om de machtsverhoudingen en machtsbalans. Het grote geld moet de gespreksonderwerpen en politieke agenda bepalen.
De VVD vind het gewoon onbestaanbaar dat de regering iets doet wat je mogelijk ook aan de markt kunt overlaten. Ingewikkelder is het niet.
pi_219341984
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is op een perverse manier toch al wat er aan de hand is?

Boer Zoekt Vrouw wordt geproduceerd en is ontwikkeld door Blue Circle, wat een volle dochteronderneming is van RTL.

BZV is toen ook aangeboden aan RTL om het uit te zenden, maar RTL vond het destijds te duur en risicovol. Er is vooraf geen garantie op een miljoen kijkers (commerciëlen leunden en leunen nog steeds enorm op lineaire televisie; on demand levert veel te weinig op).

Heel Holland Bakt is (indirect) een format van de Britse BBC (gefinancierd en mede-eigenaar). Het is eerst aangeboden aan SBS6. Daarna met behulp van sponsors bij MAX terecht gekomen.

Indirect is politieke sturing van budgetten sinds Rutte-1 en Sander Dekker de situatie - en nee, dit is geen complottheorie. Er werd voor gewaarschuwd...
Als je alles overlaat aan de markt, gaan al die productiebedrijven fuseren en een monopolie vormen. Dat is voor een groot deel ook al gebeurd en gaat nog steeds verder. Over een tijdje is het kanaal meer marktsegmentatie om te kijken waar je welke reclames kunt uitzenden en welke programma's daar bij horen. En die komen dan allemaal uit dezelfde "fabriek".

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 25-11-2025 18:03:19 ]
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:10:53 #55
511161 Meningbastion
pi_219341991
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:24 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je bent wel goed in drogredenen he?
Altijd fijn wanneer iemand mijn argumenten probeert te pareren met… eh… creatieve interpretaties. Maar goed, laat me weten wanneer we weer verdergaan met echte logica.
pi_219342113
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

In het kader van: Aanpassen aan de Nederlandse cultuur, onze Judeo-Christelijke waarden.
Toch wel bijzonder om te zien dit soort programma s.

Geen idee wat nu de schuldige is alleen.
pi_219342142
Als de NPO nu ook om de 40 seconden een reclame banner over het beeld schuift dan hoeven ze vast ook niet te bezuinigen....
pi_219342235
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:10 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Altijd fijn wanneer iemand mijn argumenten probeert te pareren met… eh… creatieve interpretaties. Maar goed, laat me weten wanneer we weer verdergaan met echte logica.
Heb je nu al de post gelezen waar je op reageerde?
pi_219342261
Het valt me op dat in de discussie over financiering van de publieke omroep de olifant in de kamer nooit benoemd wordt. De NPO zou enorm veel geld kunnen besparen door gewoon geen uitzendrechten meer te betalen voor betaald voetbal en allerlei grote sportevenementen zoals grote wielerkoersen (Vuelta, Tour, Giro), Grand Slam tennistoernooien (Wimbledon, Roland Garros), en nog veel meer.
pi_219342267
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het valt me op dat in de discussie over financiering van de publieke omroep de olifant in de kamer nooit benoemd wordt. De NPO zou enorm veel geld kunnen besparen door gewoon geen uitzendrechten meer te betalen voor betaald voetbal en allerlei grote sportevenementen zoals grote wielerkoersen (Vuelta, Tour, Giro), Grand Slam tennistoernooien (Wimbledon, Roland Garros), en nog veel meer.
Wielrennen wordt al voor een fors deel wegbezuinigd. Maar zeker voetbal kan prima commercieel.
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:54:57 #61
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219342297
quote:

[..]
Je gaat maar naar ONZ met je logica.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219342303
quote:

[..]
Lees nou maar eerst de post waar je met bullshit op reageerde maar eens goed voordat jij je nog verder in een kuil graaft :')
  dinsdag 25 november 2025 @ 18:00:48 #63
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219342330
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ze waren ooit heel succesvol. Te succesvol.

Dus moest het kapot.
Nog niet zo gek lang geleden zelfs, toen mensen nog de illusie hadden dat Matthijs een aardige man was.

In de late 10's had DWDD nog steeds veel invloed.
  dinsdag 25 november 2025 @ 18:04:08 #64
511161 Meningbastion
pi_219342344
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:56 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Lees nou maar eerst de post waar je met bullshit op reageerde maar eens goed voordat jij je nog verder in een kuil graaft :')
Waarom? Het is duidelijk dat @Hanca de belastingen wil verhogen om zijn geliefde TV programma te kunnen blijven zien. Als liberaal ben ik het natuurlijk daar niet mee eens. Da's logisch.
  dinsdag 25 november 2025 @ 18:05:50 #65
511161 Meningbastion
pi_219342351
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De VVD vind het gewoon onbestaanbaar dat de regering iets doet wat je mogelijk ook aan de markt kunt overlaten. Ingewikkelder is het niet.
En terecht want de markt heeft altijd gelijk.
  dinsdag 25 november 2025 @ 18:12:41 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219342382
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:05 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
En een horizon van hooguit een paar jaar. Als (onderdeel van een) geopolitiek blok heb je strategie en visie nodig. Je kunt je helemaal niet veroorloven om enkel kortzichtig voor de korte termijn te gaan.

Als je geen eigen koers zet, kun je enkel meedobbelen op die van anderen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219342401
Nah, heeft BNNVARA eindelijk een goed bekeken praatprogramma met humor, gaan ze dat ook wegsaneren. Van Roosmalen & Groenteman .. :(
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 18:15:33 #68
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219342405
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:05 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Behalve als het om boodschappen gaat toch?
pi_219342409
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:15 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Behalve als het om boodschappen gaat toch?
Joh, gewoon negeren die blaaskaak.
pi_219342416
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:04 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Waarom? Het is duidelijk dat @:Hanca de belastingen wil verhogen om zijn geliefde TV programma te kunnen blijven zien. Als liberaal ben ik het natuurlijk daar niet mee eens. Da's logisch.
Nog steeds de post niet gelezen dus... cursus begrijpend lezen nodig?
pi_219342467
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:04 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Waarom? Het is duidelijk dat @:Hanca de belastingen wil verhogen om zijn geliefde TV programma te kunnen blijven zien. Als liberaal ben ik het natuurlijk daar niet mee eens. Da's logisch.
Omdat je niet begrijpend kunt lezen leg ik het je maar uit. Hanca stelt programma's te subsidiëren IN PLAATS VAN zenders. Er hoeft dus GEEN extra geld heen en er is dus ook GEEN belastingverhoging nodig.
pi_219342478
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Nou ja, de VVD vindt ook gewoon dat NPO sportevenementen van nationaal belang moet doen. Dat hoort bij de kerntaken. Ze noemen vier kerntaken en één is sport. Dit komt echt wel voorbij in de discussies. Ook JA21 vindt dat NPO schaatsen moet blijven uitzenden (want nationale cultuur ofzo) en internationale toernooien (want sport, competitie en nationalisme promotie). Het lijkt wel een beetje op Orbanisme.

De echte olifant in de kamer is gewoon dat Nederland relatief weinig besteedt aan cultuur en publieke media (er zijn landen zoals Denemarken - het minst corrupte land ter wereld - waar kranten per abonnee een toelage krijgen, waar dan wel tegenover staan dat ze het publieke belang waarmaken).

Het gaat eigenlijk niet eens om het geld. Want om zoveel geld gaat het niet eens en een groot deel wat je als overheid besteedt komt weer terecht in de eigen economie (of stelt bedrijven in staat om formats aan het buitenland te verkopen).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219342526
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nou ja, de VVD vindt ook gewoon dat NPO sportevenementen van nationaal belang moet doen. Dat hoort bij de kerntaken. Ze noemen vier kerntaken en één is sport. Dit komt echt wel voorbij in de discussies. Ook JA21 vindt dat NPO schaatsen moet blijven uitzenden (want nationale cultuur ofzo) en internationale toernooien (want sport, competitie en nationalisme promotie). Het lijkt wel een beetje op Orbanisme.

De echte olifant in de kamer is gewoon dat Nederland relatief weinig besteedt aan cultuur en publieke media (er zijn landen zoals Denemarken - het minst corrupte land ter wereld - waar kranten per abonnee een toelage krijgen, waar dan wel tegenover staan dat ze het publieke belang waarmaken).

Het gaat eigenlijk niet eens om het geld. Want om zoveel geld gaat het niet eens en een groot deel wat je als overheid besteedt komt weer terecht in de eigen economie (of stelt bedrijven in staat om formats aan het buitenland te verkopen).
Nou ja de NPO is natuurlijk een kostenpost, het is geen geld wat je ooit terug gaat zien.

Ik denk dat je eerst een heldere kerntaak van de NPO moet formuleren voordat je gaat zeggen schrap X of verplaats Y naar de commerciële omroep.

Om daarnaast eens te kijken waar het meeste geld heen gaat en/of je wilt dat ie programma s welke goed opleveren maar niet tot de kerntaak behoren wilt blijven behouden.
pi_219342588
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wielrennen wordt al voor een fors deel wegbezuinigd. Maar zeker voetbal kan prima commercieel.
Het idee was ooit dat voetbal van het volk was en niet van de commercie.
pi_219342699
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Eens.
Rtl4 heeft jarenlang UEFA Europa League uitgezonden. En Eredivisie.

Kan prima dus.
Daarnaast is er Ziggo Sport, en vele andere mogelijkheden.
pi_219342704
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:44 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het idee was ooit dat voetbal van het volk was en niet van de commercie.
Dat is heel lang geleden…
pi_219342719
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
En een horizon van hooguit een paar jaar. Als (onderdeel van een) geopolitiek blok heb je strategie en visie nodig. Je kunt je helemaal niet veroorloven om enkel kortzichtig voor de korte termijn te gaan.

Als je geen eigen koers zet, kun je enkel meedobbelen op die van anderen.
En dan gooi je alle mensen die het zich niet kunnen veroorloven onder de bus.
pi_219342813
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat is heel lang geleden…
Internationale toernooien zijn nog steeds wel deels 'van het volk'.

Shirtreclame op nationale tricots wordt bijvoorbeeld niet toegestaan (edit: dit is wel de realiteit bij o.a. hockey, schaatsen, wielrennen)

Zo is er nog wel meer te noemen.

Je kunt veel denken van de KNVB, FIFA en UEFA maar hier is duidelijk nog een residu aanwezig van het pre-neoliberale tijdperk.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219342828
quote:
Politieke beïnvloeding door trollenlegers via sociale media moet veel harder worden aangepakt. Dat zeggen partijleiders Rob Jetten (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) in reactie op een onderzoek van RTL Nieuws van eerder vandaag.
RTL Nieuws onthulde dat een trollennetwerk in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen polariserende boodschappen en desinformatie verspreidde. Het merendeel van de nepaccounts was vanuit West-Afrika actief. Deze regio vormde volgens deskundigen eerder de thuisbasis voor vanuit Rusland opgetuigde online beïnvloedingsoperaties.
----------------
https://www.rtl.nl/nieuws(...)iale-media-x-trollen

Taak van AIVD in samenwerking met andere landen
  dinsdag 25 november 2025 @ 19:19:01 #80
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219342891
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
----------------
https://www.rtl.nl/nieuws(...)iale-media-x-trollen

Taak van AIVD in samenwerking met andere landen
Dóe dan eens wat, ipv erover ouwehoeren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219342927
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Eens.
Rtl4 heeft jarenlang UEFA Europa League uitgezonden. En Eredivisie.

Kan prima dus.
Daarnaast is er Ziggo Sport, en vele andere mogelijkheden.
Ziggo moet je betalen
pi_219342967
Aldus de politici welke elkaar in ieder debat live op tv beschuldigingen van leugens en polarisatie klagen nu over een anoniem persoon op internet welke in hun ogen aan "desinformatie" of "polarisatie" doet.

Ten eerste zijn ze helemaal niet in staat om te bepalen wat desinformatie is en wat niet en vrijheid van meningsuiting gaat boven zogenaamde polarisatie, of willen we nu voortaan ook meningen op internet gaan "normeren".

Of mogen we alleen beïnvloed worden door en groepje rijke mediamagnaten over de noemer "stem voor stabiliteit".
pi_219342980
quote:
18s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dóe dan eens wat, ipv erover ouwehoeren.
GL/PvdA heeft al wat gedaan voor de verkiezingen, maar techbedrijven reageerden niet op een uitnodiging voor gesprek. En van dit prutskabinet valt niet veel te verwachten.

Internationaal ouderwets geheimedienstwerk met hedendaags computerwizz moet toch iets kunnen doen ?

quote:
'Dit is inmenging van buitenaf'
"Dit is echt bedreiging voor de democratie en hierop moet ook worden ingegrepen", aldus Klaver.

Zijn partij, GroenLinks-PvdA, nam voor de verkiezingen het initiatief tot een gesprek met techbedrijven, waaronder X. De partij wilde toen weten wat sociale mediagiganten zouden doen om de integriteit van de Nederlandse stembusgang te garanderen. Een brede Kamermeerderheid steunde het voorstel, maar geen enkel techbedrijf gaf gehoor aan de uitnodiging.

Klaver wil daarom nu actie zien van het kabinet. Hij kondigt aan vragen te gaan stellen aan de minister van Binnenlandse Zaken. "Dit is gewoon inmenging van buitenaf, vanuit het buitenland, in ons eigen democratische proces. Dat is gewoon niet acceptabel."
pi_219343021
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:26 schreef Kickinalfa het volgende:
Aldus de politici welke elkaar in ieder debat live op tv beschuldigingen van leugens en polarisatie klagen nu over een anoniem persoon op internet welke in hun ogen aan "desinformatie" of "polarisatie" doet.

Ten eerste zijn ze helemaal niet in staat om te bepalen wat desinformatie is en wat niet en vrijheid van meningsuiting gaat boven zogenaamde polarisatie, of willen we nu voortaan ook meningen op internet gaan "normeren".
CIA, AIVD en collegabedrijven hebben al jaren terug geconstateerd dat heel veel Rusland de publieke opinie en verkiezingen wil manipuleren.
Dit is de democratie ondermijnen. Onderzoek sites en netwerken en als die te herleiden zijn naar Rusland, burger of de staat... afsluiten die hap
pi_219343057
twitter

Het valt me mee dat 50 plus hier niet aan mee doet. Helaas is ultrarechts wel zo groot dat ze telkens via dertig leden debatten een heel nummer kunnen opvoeren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219343277
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
CIA, AIVD en collegabedrijven hebben al jaren terug geconstateerd dat heel veel Rusland de publieke opinie en verkiezingen wil manipuleren.
Dit is de democratie ondermijnen. Onderzoek sites en netwerken en als die te herleiden zijn naar Rusland, burger of de staat... afsluiten die hap
Iedereen is vrij om te stemmen waarop hij/zij wilt, dus er wordt naar mijn mening helemaal geen democratie ondermijnt.

De publieke opinie wordt door Jan en alleman beïnvloed, of het nu WNL, Joop, liegende politici, Voetbal Inside, de Telegraaf of een nieuwsbericht op Facebook is. Dat is allemaal geen ondermijning van de democratie.

Ik durf er nog wel geld op in te zetten dat het abdominale lage vertrouwen in de politiek en het feit dat de politiek geen enkel probleem dossier oplost juist wel een ondermijning is van de democratie.
pi_219343705
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Iedereen is vrij om te stemmen waarop hij/zij wilt, dus er wordt naar mijn mening helemaal geen democratie ondermijnt.
Zeker wordt een goed oordeel van mensen ondermijnt door leugens, valse feiten en beschuldigingen.
En als de bron hiervan een buitenlandse staat is, dan is dat ondermijning van de democratie.

quote:
De publieke opinie wordt door Jan en alleman beïnvloed, of het nu WNL, Joop, liegende politici, Voetbal Inside, de Telegraaf of een nieuwsbericht op Facebook is. Dat is allemaal geen ondermijning van de democratie.
Dat kun je soms ook ondermijning van de juiste opinies noemen, en beinvloeding van de democratie.
Maar dat is meningsuiting van binnenlandse mensen. Kan best. Maar als de bron is een dictatuur als Rusland dan is dat erg kwalijk en reden om die bronnen uit te schakelen, eventueel met de providers en platforms aansporen wat te doen of dwingen.

Je poetst finaal de Russische leugenachtige manipulaties weg. Die bestaat echt en het is agressie.
pi_219343830
Een tijdlijn:

1) De NPO is een smerig communistisch bolwerk, dus krijgt GeenStijl met POWNED de kans om een fatsoenlijk rechts geluid te laten horen.
2) Pepijn en Baudet hebben een platform om GeenPeil er doorheen te drukken en een politiek partijtje te lanceren.
3) NPO is nog steeds een communistisch bolwerk, dus mag het huisblad van de VVD een fatsoenlijk rechts geluid laten horen. Om gigantische overwicht van de communisten een beetje te dimmen worden BNN en VARA maar op een hoopje gegooid.
4) Helaas blijft nog steeds het geluid overwegend communistisch. Gelukkig hebben Pepijn en Baudet de boel al recht getrokken in de Tweede Kamer, en mogen ze dat ook op de buis gaan proberen.
5) Het is nog steeds een grote communistische ellende. We vegen een tal van programma's van de buis, om te eindigen met een tal van talkshows waar Wierd Duk oneindig vaak kan weglopen omdat het geluid zo eenduidig communistisch blijft...
6) Wierd Duk krijgt een eigen omroep.
  dinsdag 25 november 2025 @ 21:11:41 #89
511161 Meningbastion
pi_219344124
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Internationale toernooien zijn nog steeds wel deels 'van het volk'.

Shirtreclame op nationale tricots wordt bijvoorbeeld niet toegestaan (edit: dit is wel de realiteit bij o.a. hockey, schaatsen, wielrennen)

Zo is er nog wel meer te noemen.

Je kunt veel denken van de KNVB, FIFA en UEFA maar hier is duidelijk nog een residu aanwezig van het pre-neoliberale tijdperk.
Het pre-neoliberale tijdperk. Is dat de periode waar Den Uyl toen zijn rampzalige beleid van “spreiding van kennis, macht en inkomen” tot uitvoer wilde brengen en het land bijna tot de afgrond bracht?
pi_219344250
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:26 schreef Kickinalfa het volgende:

Of mogen we alleen beïnvloed worden door en groepje rijke mediamagnaten over de noemer "stem voor stabiliteit".
Persoonlijk maakt het mij niet uit of het de mediamagnaten of de algoriitmes zijn die bepalend zijn in welk geluid wel of niet gehoord wordt. We kunnen het nog heel lang hebben over de linkse publieke omroep (waar vooral rechtse gasten komen), maar het lijkt mij beter dat we ons ook richten op politieke inmenging vanuit de grote sociale netwerken.
pi_219344285
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 20:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Zeker wordt een goed oordeel van mensen ondermijnt door leugens, valse feiten en beschuldigingen.
En als de bron hiervan een buitenlandse staat is, dan is dat ondermijning van de democratie.
[..]
Dat kun je soms ook ondermijning van de juiste opinies noemen, en beinvloeding van de democratie.
Maar dat is meningsuiting van binnenlandse mensen. Kan best. Maar als de bron is een dictatuur als Rusland dan is dat erg kwalijk en reden om die bronnen uit te schakelen, eventueel met de providers en platforms aansporen wat te doen of dwingen.

Je poetst finaal de Russische leugenachtige manipulaties weg. Die bestaat echt en het is agressie.
Ik denk dat je op een hellend vlak komt van wat leugens/halve waarheden/beschuldigingen zijn, dit is immers niet iets wat je betrouwbaar kan toetsen.

Als flauw voorbeeld was er de beschuldiging over het "hokken van Jetten" door Timmermans.

En om dan meteen te zeggen dat een leugen democratie ondermijnend is deel 2.

Ik denk dat je beter kan inzetten op het leren herkennen van nep nieuws of het neerzetten van een gezond wantrouwen bij een nieuwsbericht.
pi_219344344
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:23 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Persoonlijk maakt het mij niet uit of het de mediamagnaten of de algoriitmes zijn die bepalend zijn in welk geluid wel of niet gehoord wordt. We kunnen het nog heel lang hebben over de linkse publieke omroep (waar vooral rechtse gasten komen), maar het lijkt mij beter dat we ons ook richten op politieke inmenging vanuit de grote sociale netwerken.
Tsjah ik snap eigenlijk niet waarom er een probleem van gemaakt wordt als we diverse (praat)programmas/kranten/nieuwssites hebben welke allerlei gekleurde berichten de ether in slingeren we wel ineens moeite hebben met een bericht op Twitter of Facebook.

Van mijn part laten we het allemaal toe.
pi_219344398
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:11 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Het pre-neoliberale tijdperk. Is dat de periode waar Den Uyl toen zijn rampzalige beleid van “spreiding van kennis, macht en inkomen” tot uitvoer wilde brengen en het land bijna tot de afgrond bracht?
Nee, het was het tijdperk waarin de welvaart van iedereen groeide tot ongekende hoogte. Dat zijn we nu weer af aan het breken en aan het verschuiven naar de rijken. Verschil moet er zijn!
pi_219344483
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:27 schreef Kickinalfa het volgende:

Ik denk dat je beter kan inzetten op het leren herkennen van nep nieuws of het neerzetten van een gezond wantrouwen bij een nieuwsbericht.
Dat ook.... maar jij wil de kern van de zaak niet begrijpen.
Het gaat om Russische manipulaties. En dat moet een overheid streng aanpakken. Of die russische knechtjes wel of niet liegen, wel of niet de feiten verdraaien is secundair. Primair is de russische propagandaoorlog, die te stoppen.
pi_219344497
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:23 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Die inmenging is er nauwelijks, juist omdat het bewezen niet werkt op grote schaal.
pi_219344518
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat ook.... maar jij wil de kern van de zaak niet begrijpen.
Het gaat om Russische manipulaties. En dat moet een overheid streng aanpakken. Of die russische knechtjes wel of niet liegen, wel of niet de feiten verdraaien is secundair. Primair is de russische propagandaoorlog, die te stoppen.
Dat gaat je niet lukken.
Beter zorg je dat het volk beter in staat is hele en halve leugens te herkennen.

Die zet van Musk om de lokatie openbaar te maken is dan ook prima.
pi_219344521
https://nos.nl/artikel/25(...)cratie-in-het-geding

Dit bericht is bijvoorbeeld schandalig vanuit de NOS, allerlei toespelingen naar raadsleden die gewoon gestemd hebben, met als kers op de taart een 'expert' die oproept aan burgemeesters om stemmingen ongedaan te maken. Het gevaar voor de democratie komt vooral vanuit de expertklasse en de NOS doet daar aan mee.

quote:
Om dit soort situaties te voorkomen, moet er voortdurende waakzaamheid zijn van een burgemeester en een griffier, legt hoogleraar Boogaard uit. "Zij moeten letten op mogelijke signalen van beïnvloeding van raadsleden. Bijvoorbeeld als iemand opeens van mening verandert." En in het ergste geval een stemming ongeldig maken of justitie inschakelen, stelt hij.
Waarom de NOS toch altijd maar weer dit soort wereldvreemde idioten aan het woord laat zal altijd een raadsel blijven.
pi_219344536
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:55 schreef Black_Baron het volgende:

Die zet van Musk om de lokatie openbaar te maken is dan ook prima.
Die openbaarheid had hij weer teruggedraaid, hoorde ik
pi_219344540
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:56 schreef MoreDakka het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)cratie-in-het-geding

Dit bericht is bijvoorbeeld schandalig vanuit de NOS, allerlei toespelingen naar raadsleden die gewoon gestemd hebben, met als kers op de taart een 'expert' die oproept aan burgemeesters om stemmingen ongedaan te maken. Het gevaar voor de democratie komt vooral vanuit de expertklasse en de NOS doet daar aan mee.
[..]
Waarom de NOS toch altijd maar weer dit soort wereldvreemde idioten aan het woord laat zal altijd een raadsel blijven.
Het is altijd vervelend in een democratie als er 'verkeerd' gestemd wordt. :+
pi_219344542
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Die openbaarheid had hij weer teruggedraaid, hoorde ik
Ik zie ze nog steeds.
pi_219344560
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:58 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het is altijd vervelend in een democratie als er 'verkeerd' gestemd wordt. :+
Correct, dan moet er altijd wat achter gezocht worden. Russische trollen of zogenaamde 'bedreigingen'. Tip voor de experts: burgers hebben het recht (en misschien ook wel de plicht) om zichzelf en anderen te informeren hoe hun vertegenwoordigers stemmen, daarover een bericht plaatsen op Facebook is niet een 'bedreiging' maar deelnemen aan het democratische proces. En ze blijven zich maar afvragen waarom het vertrouwen in 'experts' zo laag is, godverdomme zeg :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')