Lees die bron die ik aangeleverd heb maar even door, misschien leer je wat. Verder is dit natuurlijk totaal de omgekeerde wereld, jij komt met allemaal bullshit zonder bronnen die ik maar moet weerleggen en dan spring je weer naar de volgende leugen. Het lijkt wel twitterquote:Op maandag 24 november 2025 18:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kom met bronnen, jij niet. Feitenvrij bronloos alleen maar 'jij hebt ongelijk' roepen zal inderdaad nooit iemand overtuigen. En de eerste keer dat jij een bron (wat bij POL eigenlijk verplicht is) geeft moet ik geloof ik nog meemaken.
Sorry hoor maar dit is echt nonsens.quote:Op maandag 24 november 2025 19:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Om nog even terug te komen op die rapporten over onze energietransitie uit het vorige deeltje: ze zeggen nog steeds hetzelfde als het klimaatakkoord. Kerncentrales zijn economisch niet haalbaar en gevaarlijk en het is allemaal geen probleem als we de helft van onze elektriciteit gebruiken om waterstof te maken voor de opslag. Oh, en we hebben nog veel meer hernieuwbare bronnen, zoals biomassa, biogas, aardwarmte en waterkracht.
Dus als je even niet oplet, lijken ze zo door Greenpeace geschreven te zijn.
Maar ja, dat is wat de meeste mensen willen horen. En het blijft politiek.
quote:Op maandag 24 november 2025 19:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit is echt nonsens.
We gaan dus ongeveer de helft van de elektriciteit gebruiken voor het opwekken van waterstof. Om dat mogelijk te maken worden de subsidies en wetgeving daartoe uitgebreid.quote:2.1.5 Elektrolyse (‘groene waterstof’)
De grootste onzekerheid voor de toekomstige vraag naar elektriciteit in Nederland voor de
periode 2030-2050 betreft de toekomstige vraag naar waterstof in Nederland (inclusief
mogelijke exporten) en, in het bijzonder, de binnenlandse productie van groene waterstof in
deze periode: hoe groot wordt de toekomstige vraag naar waterstof, welke deel van deze
behoefte wordt eventueel voorzien door de import van waterstof en welk (resterend) deel
wordt gedekt door de binnenlandse productie van groene waterstof (‘indirecte elektrificatie’)
of mogelijk andere, concurrerende vormen van CO2-vrije waterstofproductie?
In 2019 is de vraag naar elektriciteit voor de productie van groene waterstof in Nederland nog
nagenoeg nihil. Voor 2050 echter lopen de verwachtingen (aannames) betreffende deze
vraag echter sterk uiteen van minder dan 51 TWh in het internationale scenario van
Netbeheer Nederland (2023) tot ruim 290 TWh in het TRANSFORM scenario van TNO
(Scheepers et al., 2022).
De verschillen in de vraag naar indirecte elektrificatie verklaren grotendeel – en overstijgen
soms – de verschillen in de eerdergenoemde, totale binnenlandse vraag naar elektriciteit
tussen de diverse klimaatneutrale scenario’s voor het Nederlandse energiesysteem in 2050.
De verschillen in de vraag naar indirecte elektrificatie – i.e., de binnenlandse productie van
groene waterstof – komen voort uit verschillen in aannames tussen de diverse
klimaatneutrale scenario’s, in het bijzonder de verwachte (toekomstige) investeringskosten
van elektrolysers, de (variabele) prijs van elektriciteit, de locatie van de elektrolysers en
opwekinstallaties en de daaruit voortvloeiende behoefte en beschikbaarheid van
infrastructuur (waterstof, elektriciteit), de beleidsondersteuning van groene
waterstofproductie door middel van subsidies (SDE++), wet- en regelgeving (RED II), alsmede
de kosten van alternatieve opties voor de decarbonisatie van het Nederlandse
energiesysteem (Berger et al., 2020; Ryszka, 2020; Van Wijk, 2021, Kramer, 2021; Mulder,
2022; Lamboo en Weeda, 2022; PBL/Elzinga en Strengers, 2024).
Een cursusje thermodynamica voor 2e kamerleden lijkt me verstandiger.quote:Op maandag 24 november 2025 19:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
We gaan dus ongeveer de helft van de elektriciteit gebruiken voor het opwekken van waterstof. Om dat mogelijk te maken worden de subsidies en wetgeving daartoe uitgebreid.
Volgens de Gasunie kan dat met wat kleine aanpassingen gewoon door hun/het bestaande aardgasnet. Het is dus een ideale aardgasvervanger. Dan zijn we ook meteen af van de meeste problemen met het kwakkelende stroomnet. En we kunnen het ondergronds opslaan in Groningen.quote:Op maandag 24 november 2025 19:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een cursusje thermodynamica voor 2e kamerleden lijkt me verstandiger.
Godverdomme.quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:15 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.nu.nl/enterta(...)-en-first-dates.html
Kassa wordt wegbezuinigd. Weer een informatief programma het slachtoffer van rechtse bezuinigingen op de NPO.
Bah. En daarvoor in de plaats meer talkshows, natuurlijk?quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:15 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.nu.nl/enterta(...)-en-first-dates.html
Kassa wordt wegbezuinigd. Weer een informatief programma het slachtoffer van rechtse bezuinigingen op de NPO.
Daarvoor in de plaats meer reclames en vaker testbeeld weer, denk ik.quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bah. En daarvoor in de plaats meer talkshows, natuurlijk?
Nou kijk ik al heel lang geen televisie meer en alleen de uitzendingen op het internet als daar geen reclameblokken in zitten. Ik gebruik ook een adblocker, dus ik zie eigenlijk nooit reclame. Maar Kassa heb ik op YouTube vaak zitten kijken.quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarvoor in de plaats meer reclames en vaker testbeeld weer, denk ik.
De radicaal rechtssen zullen wel in hun handjes wrijven nu. Want weer een beetje minder van die vervelende controlerende macht.quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:33 schreef Frozen-assassin het volgende:
Zouden ze daar in Tweede Kamer echt blij zijn met bezuinigingen op programma's als Kassa?
Schiet zn doel voorbij.
En hun geldschieters ook, want het wordt zo makkelijker voor bedrijven om consumenten te belazeren.quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De radicaal rechtssen zullen wel in hun handjes wrijven nu. Want weer een beetje minder van die vervelende controlerende macht.
In mijn ervaring is de adblock protectie op npo.nl/start beter dan op Youtube en alle andere videowebsites bij elkaar.quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou kijk ik al heel lang geen televisie meer en alleen de uitzendingen op het internet als daar geen reclameblokken in zitten. Ik gebruik ook een adblocker, dus ik zie eigenlijk nooit reclame. Maar Kassa heb ik op YouTube vaak zitten kijken.
Chris Zegers voelde de bui al hangen.quote:
Je moet toch iets uitzenden? Dat is een goedkoop programma dat je aan kunt zetten als je wat anders aan het doen bent. En het geeft weer ruimte voor reclame.quote:Op dinsdag 25 november 2025 14:43 schreef Hanca het volgende:
Maar nu gaat de NPO dus bezuinigen en daarom maar dagelijks Heel Holland Bakt uitzenden.
https://www.veronicasuper(...)%2Fwww.google.com%2F
Wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde hiervan?
Flikken Maastricht niet?quote:Op dinsdag 25 november 2025 14:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook bij uitstek programma's die gewoon bij de commerciëlen thuishoren.
Het wordt op prime time, dagelijks 21:30. Dan kun je ook een programma uitzenden waar de NPO voor bedoeld is.quote:Op dinsdag 25 november 2025 14:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet toch iets uitzenden? Dat is een goedkoop programma dat je aan kunt zetten als je wat anders aan het doen bent. En het geeft weer ruimte voor reclame.
Ze moeten volgens de wet culturele programma's maken en mogen niet concurreren met de commerciële omroepen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 14:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt op prime time, dagelijks 21:30. Dan kun je ook een programma uitzenden waar de NPO voor bedoeld is.
Ze gaan afwisselen met Hunted Vips en Boer zoekt Vrouw als dagelijks programma. Dan vraag je als NPO gewoon om bezuinigingen.
Hunted Vips, Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt zijn natuurlijk bij uitstek programma's die niet concurreren met de commerciële zenders.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze moeten volgens de wet culturele programma's maken en mogen niet concurreren met de commerciële omroepen.
In dat opzicht is Hunter VIPS gewoon een entertainmentprogramma en BZV een datingprogramma.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze moeten volgens de wet culturele programma's maken en mogen niet concurreren met de commerciële omroepen.
Volgens mij niet kan er niks over vinden, wel over een nieuw seizoen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 14:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Ook. Die zouden toch ook stoppen trouwens? Maar dan vertrouw ik op Roos94.
Nog minder reden om de normale NPO te kijken.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hunted Vips, Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt zijn natuurlijk bij uitstek programma's die niet concurreren met de commerciële zenders.
Sterker, ze geven gewoon aan dat het ze puur om kijkcijfers gaat: https://www.ad.nl/show/np(...)-dagelijks~acf76ed4/
Alsof je het belastinggeld voor musea aan een pretpark gaat geven omdat daar meer mensen op af komen.
Exact.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
In dat opzicht is Hunter VIPS gewoon een entertainmentprogramma en BZV een datingprogramma.
Eens, Kassa hoewel ik dat al heel lang niet meer kijk heeft gewoon een educatieve maatschappelijke waarde. Dat moet bij NPO gewoon hoog op prioriteitenlijstje staan. Als je dan wat BN'ers wil laten opdraven voor kijkcijfers ben je gewoon commercieel bezig.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Exact.
Onderweg naar liefde, Huis Vol kunnen ook prima op de commerciële. Kassa was bij uitstek een programma dat WEL op de publieke moest.
De wekelijkse versie van Heel Holland Bakt wordt hier thuis nog wel gekeken, een dagelijkse versie kan ik me even niks bij voorstellen (al kijken we ook nog wel eens afleveringen Waku Waku terug als we met de kinderen even lui voor de tv niet teveel willen nadenken, dus misschien wordt het zoiets).quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Nog minder reden om de normale NPO te kijken.
Ja, dat is de spagaat waar je dan in terecht komt. Zeker omdat het budget ieder jaar kleiner wordt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hunted Vips, Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt zijn natuurlijk bij uitstek programma's die niet concurreren met de commerciële zenders.
Sterker, ze geven gewoon aan dat het ze puur om kijkcijfers gaat: https://www.ad.nl/show/np(...)-dagelijks~acf76ed4/
Alsof je het belastinggeld voor musea aan een pretpark gaat geven omdat daar meer mensen op af komen.
Misschien moet de overheid maar programma's gaan subsideren ipv zenders. Is ook niet alles, want je wil geen politieke sturing (we geven die linkse talkshow lekker geen geld...), maar het huidige systeem vind ik ook echt waardeloos.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat is de spagaat waar je dan in terecht komt. Zeker omdat het budget ieder jaar kleiner wordt.
Dat is geheid wat er dan gaat gebeuren (de overheid bepaalt wat we zien durrr)quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien moet de overheid maar programma's gaan subsideren ipv zenders. Is ook niet alles, want je wil geen politieke sturing (we geven die linkse talkshow lekker geen geld...), maar het huidige systeem vind ik ook echt waardeloos.
Toch zou je kunnen concluderen (hoewel anderen dat waarschijnlijk als een walgelijke politieke flaw zien) dat First Dates ook wel heeft bijdragen aan inclusiviteit binnen de samenleving.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:07 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Eens, Kassa hoewel ik dat al heel lang niet meer kijk heeft gewoon een educatieve maatschappelijke waarde. Dat moet bij NPO gewoon hoog op prioriteitenlijstje staan. Als je dan wat BN'ers wil laten opdraven voor kijkcijfers ben je gewoon commercieel bezig.
Sesamstraat ging ooit naar een onmogelijke tijd en toen via de achterdeur naar een themakanaal en daarna eruit waarbij men vervolgens herhalingen draaide zodat de uitfasering minder opviel.quote:Op dinsdag 25 november 2025 14:04 schreef Hanca het volgende:
Was het niet het idee dat er een Kassa-achtig programma online-only (NPO Start) zou komen? Dat had ik een tijdje terug geloof ik gelezen, maar kan het nu niet weer vinden.
Tuurlijk joh. Gooi de belastingen maar weer omhoog. Wat zullen we doen? De boodschappen duurder maken door een hogere BTW? Kan jij lekker BZV blijven kijken.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien moet de overheid maar programma's gaan subsideren ipv zenders
Je bent wel goed in drogredenen he?quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:21 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Tuurlijk joh. Gooi de belastingen maar weer omhoog. Wat zullen we doen? De boodschappen duurder maken door een hogere BTW? Kan jij lekker BZV blijven kijken.
First Dates kan bij de commerciëlen. Correct. Dat is pure sensatie.quote:Op dinsdag 25 november 2025 14:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook bij uitstek programma's die gewoon bij de commerciëlen thuishoren.
Kijkcijfers vermoedelijk en de diversiteit van de jongere samenleving weerspiegelen. Maar die kijkcijfers is wel waar mee geschermd wordt als in dat iets bestaansrecht heeft of niet.quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is geheid wat er dan gaat gebeuren (de overheid bepaalt wat we zien durrr)
Nu vraag ik me al langer af wat een programma als first dates op de publieke omroep doet.
In bredere zin gaat het kapotmaken van publieke omroep en publieke belangen niet alleen om het geld (voor een deel ook wel, zoals de VVD wens om buitenproducenten er groots bij te betrekken).quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:56 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
En hun geldschieters ook, want het wordt zo makkelijker voor bedrijven om consumenten te belazeren.
Ze waren ooit heel succesvol. Te succesvol.quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:20 schreef xpompompomx het volgende:
Zo blijft er wel erg weinig over van BNNVARA.
Lees jij wel waar je op reageert?quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:21 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Tuurlijk joh. Gooi de belastingen maar weer omhoog. Wat zullen we doen? De boodschappen duurder maken door een hogere BTW? Kan jij lekker BZV blijven kijken.
Dit is op een perverse manier toch al wat er aan de hand is?quote:Op dinsdag 25 november 2025 15:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien moet de overheid maar programma's gaan subsideren ipv zenders. Is ook niet alles, want je wil geen politieke sturing (we geven die linkse talkshow lekker geen geld...), maar het huidige systeem vind ik ook echt waardeloos.
De VVD vind het gewoon onbestaanbaar dat de regering iets doet wat je mogelijk ook aan de markt kunt overlaten. Ingewikkelder is het niet.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In bredere zin gaat het kapotmaken van publieke omroep en publieke belangen niet alleen om het geld (voor een deel ook wel, zoals de VVD wens om buitenproducenten er groots bij te betrekken).
Zo heel veel geld is het allemaal niet dat wordt bespaard. Het gaat om de machtsverhoudingen en machtsbalans. Het grote geld moet de gespreksonderwerpen en politieke agenda bepalen.
Als je alles overlaat aan de markt, gaan al die productiebedrijven fuseren en een monopolie vormen. Dat is voor een groot deel ook al gebeurd en gaat nog steeds verder. Over een tijdje is het kanaal meer marktsegmentatie om te kijken waar je welke reclames kunt uitzenden en welke programma's daar bij horen. En die komen dan allemaal uit dezelfde "fabriek".quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is op een perverse manier toch al wat er aan de hand is?
Boer Zoekt Vrouw wordt geproduceerd en is ontwikkeld door Blue Circle, wat een volle dochteronderneming is van RTL.
BZV is toen ook aangeboden aan RTL om het uit te zenden, maar RTL vond het destijds te duur en risicovol. Er is vooraf geen garantie op een miljoen kijkers (commerciëlen leunden en leunen nog steeds enorm op lineaire televisie; on demand levert veel te weinig op).
Heel Holland Bakt is (indirect) een format van de Britse BBC (gefinancierd en mede-eigenaar). Het is eerst aangeboden aan SBS6. Daarna met behulp van sponsors bij MAX terecht gekomen.
Indirect is politieke sturing van budgetten sinds Rutte-1 en Sander Dekker de situatie - en nee, dit is geen complottheorie. Er werd voor gewaarschuwd...
Altijd fijn wanneer iemand mijn argumenten probeert te pareren met… eh… creatieve interpretaties. Maar goed, laat me weten wanneer we weer verdergaan met echte logica.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je bent wel goed in drogredenen he?
Toch wel bijzonder om te zien dit soort programma s.quote:Op dinsdag 25 november 2025 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
In het kader van: Aanpassen aan de Nederlandse cultuur, onze Judeo-Christelijke waarden.
Heb je nu al de post gelezen waar je op reageerde?quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:10 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Altijd fijn wanneer iemand mijn argumenten probeert te pareren met… eh… creatieve interpretaties. Maar goed, laat me weten wanneer we weer verdergaan met echte logica.
Wielrennen wordt al voor een fors deel wegbezuinigd. Maar zeker voetbal kan prima commercieel.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het valt me op dat in de discussie over financiering van de publieke omroep de olifant in de kamer nooit benoemd wordt. De NPO zou enorm veel geld kunnen besparen door gewoon geen uitzendrechten meer te betalen voor betaald voetbal en allerlei grote sportevenementen zoals grote wielerkoersen (Vuelta, Tour, Giro), Grand Slam tennistoernooien (Wimbledon, Roland Garros), en nog veel meer.
Je gaat maar naar ONZ met je logica.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:10 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Altijd fijn wanneer iemand mijn argumenten probeert te pareren met… eh… creatieve interpretaties. Maar goed, laat me weten wanneer we weer verdergaan met echte logica.
Lees nou maar eerst de post waar je met bullshit op reageerde maar eens goed voordat jij je nog verder in een kuil graaftquote:Op dinsdag 25 november 2025 17:10 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Nog niet zo gek lang geleden zelfs, toen mensen nog de illusie hadden dat Matthijs een aardige man was.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ze waren ooit heel succesvol. Te succesvol.
Dus moest het kapot.
Waarom? Het is duidelijk dat @Hanca de belastingen wil verhogen om zijn geliefde TV programma te kunnen blijven zien. Als liberaal ben ik het natuurlijk daar niet mee eens. Da's logisch.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:56 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Lees nou maar eerst de post waar je met bullshit op reageerde maar eens goed voordat jij je nog verder in een kuil graaft
En terecht want de markt heeft altijd gelijk.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De VVD vind het gewoon onbestaanbaar dat de regering iets doet wat je mogelijk ook aan de markt kunt overlaten. Ingewikkelder is het niet.
En een horizon van hooguit een paar jaar. Als (onderdeel van een) geopolitiek blok heb je strategie en visie nodig. Je kunt je helemaal niet veroorloven om enkel kortzichtig voor de korte termijn te gaan.quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:05 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
En terecht want de markt heeft altijd gelijk.
Behalve als het om boodschappen gaat toch?quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:05 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
En terecht want de markt heeft altijd gelijk.
Joh, gewoon negeren die blaaskaak.quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Behalve als het om boodschappen gaat toch?
Nog steeds de post niet gelezen dus... cursus begrijpend lezen nodig?quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:04 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Waarom? Het is duidelijk dat @:Hanca de belastingen wil verhogen om zijn geliefde TV programma te kunnen blijven zien. Als liberaal ben ik het natuurlijk daar niet mee eens. Da's logisch.
Omdat je niet begrijpend kunt lezen leg ik het je maar uit. Hanca stelt programma's te subsidiëren IN PLAATS VAN zenders. Er hoeft dus GEEN extra geld heen en er is dus ook GEEN belastingverhoging nodig.quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:04 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Waarom? Het is duidelijk dat @:Hanca de belastingen wil verhogen om zijn geliefde TV programma te kunnen blijven zien. Als liberaal ben ik het natuurlijk daar niet mee eens. Da's logisch.
Nou ja, de VVD vindt ook gewoon dat NPO sportevenementen van nationaal belang moet doen. Dat hoort bij de kerntaken. Ze noemen vier kerntaken en één is sport. Dit komt echt wel voorbij in de discussies. Ook JA21 vindt dat NPO schaatsen moet blijven uitzenden (want nationale cultuur ofzo) en internationale toernooien (want sport, competitie en nationalisme promotie). Het lijkt wel een beetje op Orbanisme.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het valt me op dat in de discussie over financiering van de publieke omroep de olifant in de kamer nooit benoemd wordt. De NPO zou enorm veel geld kunnen besparen door gewoon geen uitzendrechten meer te betalen voor betaald voetbal en allerlei grote sportevenementen zoals grote wielerkoersen (Vuelta, Tour, Giro), Grand Slam tennistoernooien (Wimbledon, Roland Garros), en nog veel meer.
Nou ja de NPO is natuurlijk een kostenpost, het is geen geld wat je ooit terug gaat zien.quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nou ja, de VVD vindt ook gewoon dat NPO sportevenementen van nationaal belang moet doen. Dat hoort bij de kerntaken. Ze noemen vier kerntaken en één is sport. Dit komt echt wel voorbij in de discussies. Ook JA21 vindt dat NPO schaatsen moet blijven uitzenden (want nationale cultuur ofzo) en internationale toernooien (want sport, competitie en nationalisme promotie). Het lijkt wel een beetje op Orbanisme.
De echte olifant in de kamer is gewoon dat Nederland relatief weinig besteedt aan cultuur en publieke media (er zijn landen zoals Denemarken - het minst corrupte land ter wereld - waar kranten per abonnee een toelage krijgen, waar dan wel tegenover staan dat ze het publieke belang waarmaken).
Het gaat eigenlijk niet eens om het geld. Want om zoveel geld gaat het niet eens en een groot deel wat je als overheid besteedt komt weer terecht in de eigen economie (of stelt bedrijven in staat om formats aan het buitenland te verkopen).
Het idee was ooit dat voetbal van het volk was en niet van de commercie.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wielrennen wordt al voor een fors deel wegbezuinigd. Maar zeker voetbal kan prima commercieel.
Eens.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wielrennen wordt al voor een fors deel wegbezuinigd. Maar zeker voetbal kan prima commercieel.
Dat is heel lang geleden…quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het idee was ooit dat voetbal van het volk was en niet van de commercie.
En dan gooi je alle mensen die het zich niet kunnen veroorloven onder de bus.quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
En een horizon van hooguit een paar jaar. Als (onderdeel van een) geopolitiek blok heb je strategie en visie nodig. Je kunt je helemaal niet veroorloven om enkel kortzichtig voor de korte termijn te gaan.
Als je geen eigen koers zet, kun je enkel meedobbelen op die van anderen.
Internationale toernooien zijn nog steeds wel deels 'van het volk'.quote:
----------------quote:Politieke beïnvloeding door trollenlegers via sociale media moet veel harder worden aangepakt. Dat zeggen partijleiders Rob Jetten (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) in reactie op een onderzoek van RTL Nieuws van eerder vandaag.
RTL Nieuws onthulde dat een trollennetwerk in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen polariserende boodschappen en desinformatie verspreidde. Het merendeel van de nepaccounts was vanuit West-Afrika actief. Deze regio vormde volgens deskundigen eerder de thuisbasis voor vanuit Rusland opgetuigde online beïnvloedingsoperaties.
Dóe dan eens wat, ipv erover ouwehoeren.quote:Op dinsdag 25 november 2025 19:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
----------------
https://www.rtl.nl/nieuws(...)iale-media-x-trollen
Taak van AIVD in samenwerking met andere landen
Ziggo moet je betalenquote:Op dinsdag 25 november 2025 18:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Eens.
Rtl4 heeft jarenlang UEFA Europa League uitgezonden. En Eredivisie.
Kan prima dus.
Daarnaast is er Ziggo Sport, en vele andere mogelijkheden.
GL/PvdA heeft al wat gedaan voor de verkiezingen, maar techbedrijven reageerden niet op een uitnodiging voor gesprek. En van dit prutskabinet valt niet veel te verwachten.quote:Op dinsdag 25 november 2025 19:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dóe dan eens wat, ipv erover ouwehoeren.
quote:'Dit is inmenging van buitenaf'
"Dit is echt bedreiging voor de democratie en hierop moet ook worden ingegrepen", aldus Klaver.
Zijn partij, GroenLinks-PvdA, nam voor de verkiezingen het initiatief tot een gesprek met techbedrijven, waaronder X. De partij wilde toen weten wat sociale mediagiganten zouden doen om de integriteit van de Nederlandse stembusgang te garanderen. Een brede Kamermeerderheid steunde het voorstel, maar geen enkel techbedrijf gaf gehoor aan de uitnodiging.
Klaver wil daarom nu actie zien van het kabinet. Hij kondigt aan vragen te gaan stellen aan de minister van Binnenlandse Zaken. "Dit is gewoon inmenging van buitenaf, vanuit het buitenland, in ons eigen democratische proces. Dat is gewoon niet acceptabel."
CIA, AIVD en collegabedrijven hebben al jaren terug geconstateerd dat heel veel Rusland de publieke opinie en verkiezingen wil manipuleren.quote:Op dinsdag 25 november 2025 19:26 schreef Kickinalfa het volgende:
Aldus de politici welke elkaar in ieder debat live op tv beschuldigingen van leugens en polarisatie klagen nu over een anoniem persoon op internet welke in hun ogen aan "desinformatie" of "polarisatie" doet.
Ten eerste zijn ze helemaal niet in staat om te bepalen wat desinformatie is en wat niet en vrijheid van meningsuiting gaat boven zogenaamde polarisatie, of willen we nu voortaan ook meningen op internet gaan "normeren".
Iedereen is vrij om te stemmen waarop hij/zij wilt, dus er wordt naar mijn mening helemaal geen democratie ondermijnt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
CIA, AIVD en collegabedrijven hebben al jaren terug geconstateerd dat heel veel Rusland de publieke opinie en verkiezingen wil manipuleren.
Dit is de democratie ondermijnen. Onderzoek sites en netwerken en als die te herleiden zijn naar Rusland, burger of de staat... afsluiten die hap
Zeker wordt een goed oordeel van mensen ondermijnt door leugens, valse feiten en beschuldigingen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 19:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Iedereen is vrij om te stemmen waarop hij/zij wilt, dus er wordt naar mijn mening helemaal geen democratie ondermijnt.
Dat kun je soms ook ondermijning van de juiste opinies noemen, en beinvloeding van de democratie.quote:De publieke opinie wordt door Jan en alleman beïnvloed, of het nu WNL, Joop, liegende politici, Voetbal Inside, de Telegraaf of een nieuwsbericht op Facebook is. Dat is allemaal geen ondermijning van de democratie.
Het pre-neoliberale tijdperk. Is dat de periode waar Den Uyl toen zijn rampzalige beleid van “spreiding van kennis, macht en inkomen” tot uitvoer wilde brengen en het land bijna tot de afgrond bracht?quote:Op dinsdag 25 november 2025 19:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Internationale toernooien zijn nog steeds wel deels 'van het volk'.
Shirtreclame op nationale tricots wordt bijvoorbeeld niet toegestaan (edit: dit is wel de realiteit bij o.a. hockey, schaatsen, wielrennen)
Zo is er nog wel meer te noemen.
Je kunt veel denken van de KNVB, FIFA en UEFA maar hier is duidelijk nog een residu aanwezig van het pre-neoliberale tijdperk.
Persoonlijk maakt het mij niet uit of het de mediamagnaten of de algoriitmes zijn die bepalend zijn in welk geluid wel of niet gehoord wordt. We kunnen het nog heel lang hebben over de linkse publieke omroep (waar vooral rechtse gasten komen), maar het lijkt mij beter dat we ons ook richten op politieke inmenging vanuit de grote sociale netwerken.quote:Op dinsdag 25 november 2025 19:26 schreef Kickinalfa het volgende:
Aldus de politici welke elkaar in ieder debat live op tv beschuldigingen van leugens en polarisatie klagen nu over een anoniem persoon op internet welke in hun ogen aan "desinformatie" of "polarisatie" doet.
Ten eerste zijn ze helemaal niet in staat om te bepalen wat desinformatie is en wat niet en vrijheid van meningsuiting gaat boven zogenaamde polarisatie, of willen we nu voortaan ook meningen op internet gaan "normeren".
Of mogen we alleen beïnvloed worden door en groepje rijke mediamagnaten over de noemer "stem voor stabiliteit".
Ik denk dat je op een hellend vlak komt van wat leugens/halve waarheden/beschuldigingen zijn, dit is immers niet iets wat je betrouwbaar kan toetsen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 20:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeker wordt een goed oordeel van mensen ondermijnt door leugens, valse feiten en beschuldigingen.
En als de bron hiervan een buitenlandse staat is, dan is dat ondermijning van de democratie.
[..]
Dat kun je soms ook ondermijning van de juiste opinies noemen, en beinvloeding van de democratie.
Maar dat is meningsuiting van binnenlandse mensen. Kan best. Maar als de bron is een dictatuur als Rusland dan is dat erg kwalijk en reden om die bronnen uit te schakelen, eventueel met de providers en platforms aansporen wat te doen of dwingen.
Je poetst finaal de Russische leugenachtige manipulaties weg. Die bestaat echt en het is agressie.
Tsjah ik snap eigenlijk niet waarom er een probleem van gemaakt wordt als we diverse (praat)programmas/kranten/nieuwssites hebben welke allerlei gekleurde berichten de ether in slingeren we wel ineens moeite hebben met een bericht op Twitter of Facebook.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Persoonlijk maakt het mij niet uit of het de mediamagnaten of de algoriitmes zijn die bepalend zijn in welk geluid wel of niet gehoord wordt. We kunnen het nog heel lang hebben over de linkse publieke omroep (waar vooral rechtse gasten komen), maar het lijkt mij beter dat we ons ook richten op politieke inmenging vanuit de grote sociale netwerken.
Nee, het was het tijdperk waarin de welvaart van iedereen groeide tot ongekende hoogte. Dat zijn we nu weer af aan het breken en aan het verschuiven naar de rijken. Verschil moet er zijn!quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:11 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Het pre-neoliberale tijdperk. Is dat de periode waar Den Uyl toen zijn rampzalige beleid van “spreiding van kennis, macht en inkomen” tot uitvoer wilde brengen en het land bijna tot de afgrond bracht?
Dat ook.... maar jij wil de kern van de zaak niet begrijpen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:27 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik denk dat je beter kan inzetten op het leren herkennen van nep nieuws of het neerzetten van een gezond wantrouwen bij een nieuwsbericht.
Die inmenging is er nauwelijks, juist omdat het bewezen niet werkt op grote schaal.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Persoonlijk maakt het mij niet uit of het de mediamagnaten of de algoriitmes zijn die bepalend zijn in welk geluid wel of niet gehoord wordt. We kunnen het nog heel lang hebben over de linkse publieke omroep (waar vooral rechtse gasten komen), maar het lijkt mij beter dat we ons ook richten op politieke inmenging vanuit de grote sociale netwerken.
Dat gaat je niet lukken.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat ook.... maar jij wil de kern van de zaak niet begrijpen.
Het gaat om Russische manipulaties. En dat moet een overheid streng aanpakken. Of die russische knechtjes wel of niet liegen, wel of niet de feiten verdraaien is secundair. Primair is de russische propagandaoorlog, die te stoppen.
Waarom de NOS toch altijd maar weer dit soort wereldvreemde idioten aan het woord laat zal altijd een raadsel blijven.quote:Om dit soort situaties te voorkomen, moet er voortdurende waakzaamheid zijn van een burgemeester en een griffier, legt hoogleraar Boogaard uit. "Zij moeten letten op mogelijke signalen van beïnvloeding van raadsleden. Bijvoorbeeld als iemand opeens van mening verandert." En in het ergste geval een stemming ongeldig maken of justitie inschakelen, stelt hij.
Die openbaarheid had hij weer teruggedraaid, hoorde ikquote:Op dinsdag 25 november 2025 21:55 schreef Black_Baron het volgende:
Die zet van Musk om de lokatie openbaar te maken is dan ook prima.
Het is altijd vervelend in een democratie als er 'verkeerd' gestemd wordt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:56 schreef MoreDakka het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)cratie-in-het-geding
Dit bericht is bijvoorbeeld schandalig vanuit de NOS, allerlei toespelingen naar raadsleden die gewoon gestemd hebben, met als kers op de taart een 'expert' die oproept aan burgemeesters om stemmingen ongedaan te maken. Het gevaar voor de democratie komt vooral vanuit de expertklasse en de NOS doet daar aan mee.
[..]
Waarom de NOS toch altijd maar weer dit soort wereldvreemde idioten aan het woord laat zal altijd een raadsel blijven.
Ik zie ze nog steeds.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die openbaarheid had hij weer teruggedraaid, hoorde ik
Correct, dan moet er altijd wat achter gezocht worden. Russische trollen of zogenaamde 'bedreigingen'. Tip voor de experts: burgers hebben het recht (en misschien ook wel de plicht) om zichzelf en anderen te informeren hoe hun vertegenwoordigers stemmen, daarover een bericht plaatsen op Facebook is niet een 'bedreiging' maar deelnemen aan het democratische proces. En ze blijven zich maar afvragen waarom het vertrouwen in 'experts' zo laag is, godverdomme zegquote:Op dinsdag 25 november 2025 21:58 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het is altijd vervelend in een democratie als er 'verkeerd' gestemd wordt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |