abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219330200
quote:
Na het lezen van de inhoudsopgave is dat een rapportage waarom kernenergie niet rendabel is, het is geen plan hoe het dan wel moet.

Als je alles afschiet zit je na een tijdje zonder energievoorziening. En meer zonnepanelen en windturbines bouwen gaat dat niet verbeteren.
pi_219330271
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 22:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Heb je daar linkjes voor? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.
Er zijn diverse varianten waaronder https://publications.tno.(...)-klimaatneutraal.pdf

https://www.pbl.nl/system(...)2030-2050.pdf#page22

https://www.rvo.nl/sites/(...)teembeelden-2050.pdf

De versie die ik zoek met een studie voor west-Europa kan ik nu niet vinden maar heb ik al eens eerder met je gedeeld.
pi_219330283
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 22:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Na het lezen van de inhoudsopgave is dat een rapportage waarom kernenergie niet rendabel is, het is geen plan hoe het dan wel moet.

Als je alles afschiet zit je na een tijdje zonder energievoorziening. En meer zonnepanelen en windturbines bouwen gaat dat niet verbeteren.
Ook hier loont het de moeite om iets verder te lezen dan de inhoudsopgave ;).
pi_219330300
quote:
10s.gif Op zondag 23 november 2025 23:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Er zijn diverse varianten waaronder https://publications.tno.(...)-klimaatneutraal.pdf

https://www.pbl.nl/system(...)2030-2050.pdf#page22

https://www.rvo.nl/sites/(...)teembeelden-2050.pdf

De versie die ik zoek met een studie voor west-Europa kan ik nu niet vinden maar heb ik al eens eerder met je gedeeld.
Ah, ok. Dat ziet er veelbelovender uit. Eens kijken of die beter in elkaar zitten dan het Klimaatakkoord, wat ook in opdracht van de regering was gemaakt door zulke clubs.
pi_219330356
Eerste reactie op tweede link:
quote:
De vraag naar elektriciteit in Nederland zal naar verwachting aanzienlijk toenemen in de
periode tot 2050, zij het dat de verwachtingen of aannames over de mate waarin die vraag
zal groeien flink verschillen tussen enkele recente scenariostudies, inclusief significante
verschillen tussen vraagsectoren, vraagfuncties, de samenstelling van de elektriciteitsvraag
(direct versus indirect, vast versus flexibel), e.d. Zo neemt bijvoorbeeld in de recente scenario-
studie van Netbeheer Nederland (2023) de totale binnenlandse vraag naar elektriciteit in
Nederland naar verwachting toe van circa 119 TWh in 2019 (pre-corona) tot ongeveer 293
TWh in het scenario Internationaal en tot 445 TWH in het scenario Nationaal. In de scenario-
update van TNO daarentegen neemt deze vraag in 2050 toe tot 334 TWh in het ADAPT-
scenario en zelfs tot 552 TWh in het TRANSFORM-scenario (Scheepers et al., 2022).

Aangezien de totale finale vraag naar energie over de periode 2020-2050 naar verwachting
niet of nauwelijks zal toenemen (of zelfs zal dalen) stijgt het aandeel elektriciteit in de totale
energievraag van Nederland dientengevolge van minder dan 20% in 2020 tot meer dan 40%
- of zelfs tot circa 60% in 2050.
Heel klimaatneutraal gaat dat niet zijn. De totale energievraag gaat naar verwachting afnemen en dus gaat de hoeveelheid elektriciteit hoogstens stijgen tot zo'n 250% van de huidige vraag. De rest doen we in 2050 blijkbaar nog met fossiele brandstoffen. Dat is een grote afwijking van het Klimaatakkoord, dat zegt dat het in 2050 allemaal klimaatneutraal moet zijn. Dus nu lezen hoe ze dat gaan proberen te bereiken. Dat gaat een tijdje duren.
pi_219330367
Volgens het plaatje op pagina 7 gaat bijna de helft van de elektriciteit geleverd worden aan waterstoffabrieken, afhankelijk van het gekozen scenario. Het is dus Klimaatakkoord 2, met dezelfde (foutieve!) aannames.

Maak me weer wakker als de eerste waterstoffabriek klaar is. Maar ik zal de rest ook lezen.
  maandag 24 november 2025 @ 03:43:11 #207
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219330662
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 17:20 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Kernenergie in een notendop: Te duur, bouw duurt te lang, kostbare beveiliging, kernafval.
Dus geen investeerder voor te vinden.
De vraag is vooral: welk model van kernenergie (grote traditionele centrales, kleine modulaire reactoren / SMR, met welke financiering) past binnen de nationale of regionale energie- en investeringsstrategie? Er zijn wel degelijk investeerders in kernenergie maar veel projecten vergen staatssteun of garantieconstructies. In Europa is het bijvoorbeeld moeilijk voor zuiver private partijen om grote kerncentrales te financieren zonder publieke steun.

Dat kernenergie “te duur” is voor investeerders klopt maar voor een deel. De hoge initiële investering en financieringsrisico’s zijn een barrière maar op lange termijn kan het rendabel zijn, zeker als je kijkt naar levensduur van decennia.

En de geopolitieke voordelen zijn evident. En die noem je niet hetgeen een blunder is.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 24-11-2025 09:27:39 ]
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
  maandag 24 november 2025 @ 06:32:30 #208
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219330768
Ja kijk mensen. Als je rapportages niet leest heeft erover discussiëren geen zin. Bovenstaande wordt namelijk uitgebreid beschreven en ook meerdere scenario's tot het jaar 2100 gezien de levensduur van kerncentrales.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219331240
Even los van de kosten/noodzaak van een kerncentrale, heb ik echt niet het idee dat "Nederland" een dergelijk project kan realiseren en daarna nog jaren gebruiken.
pi_219331299
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 03:43 schreef Meningbastion het volgende:

[..]

De vraag is vooral: welk model van kernenergie (grote traditionele centrales, kleine modulaire reactoren / SMR, met welke financiering) past binnen de nationale of regionale energie- en investeringsstrategie? Er zijn wel degelijk investeerders in kernenergie maar veel projecten vergen staatssteun of garantieconstructies. In Europa is het bijvoorbeeld moeilijk voor zuiver private partijen om grote kerncentrales te financieren zonder publieke steun.

Dat kernenergie “te duur” is voor investeerders klopt maar voor een deel. De hoge initiële investering en financieringsrisico’s zijn een barrière maar op lange termijn kan het rendabel zijn, zeker als je kijkt naar levensduur van decennia.

En de geopolitieke voordelen zijn evident. En die noem je niet hetgeen een blunder is.
Zou je niet juist, zoals hierboven gebeurd, naar de volledige energiemix moeten kijken? Dus meer zoals de raporten van @KareldeStoute hierboven eerst ophalen aan welke behoefte we voor de toekomst willen voldoen en dan kijken hoe je dit zou willen realiseren? Hierbij rekening houdend met de sterktes en zwaktes van alle manieren van energiewinning, de kosten, de CO2 uitstoot, de strategische autonomiteit.

Oftewel niet dogmatisch denken in één oplossing of dit nou kernenergie, groene stroom uit wind en zon, waterstof of drill baby drill is, maar gewoon zoeken naar een mix die qua kosten, ligging, strategische autonomie en millieu het best bij ons past. Ik heb vaak het idee dat politieke partijen, wanneer ze uitgebreid voor 1 weg kiezen, eigenlijk juist geen keuze maken maar de discussie nog even voor zich uitschuiven.

Een goed voorbeeld hiervan is JA21, in het verkiezingsprogramma staat dat ze maar liefst 20 kernreactoren willen bouwen, dit kost misschien wel 200 miljard. Hiervoor hebben ze in 2025 maar liefst 800 miljoen gereserveerd.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 24-11-2025 09:27:48 ]
  maandag 24 november 2025 @ 09:28:31 #211
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219331359
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 09:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Even los van de kosten/noodzaak van een kerncentrale, heb ik echt niet het idee dat "Nederland" een dergelijk project kan realiseren en daarna nog jaren gebruiken.
Dat ook nog eens ja. In dit land kan nog geen rotonde in schubbekutteveen aangelegd worden zonder dat de boel faliekant in het honderd loopt :') .
Huilen dan.
pi_219331365
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 09:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Je moet een periode van zeker 20 jaar rekenen voor planvorming en bouw. Daar gaat het al mis als je het als onderdeel van de plannen tegen klimaatverandering wilt zien. Dat kan niet zo lang wachten.
  maandag 24 november 2025 @ 09:38:09 #213
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219331496
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 09:23 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Zou je niet juist, zoals hierboven gebeurd, naar de volledige energiemix moeten kijken? Dus meer zoals de raporten van @:KareldeStoute hierboven eerst ophalen aan welke behoefte we voor de toekomst willen voldoen en dan kijken hoe je dit zou willen realiseren? Hierbij rekening houdend met de sterktes en zwaktes van alle manieren van energiewinning, de kosten, de CO2 uitstoot, de strategische autonomiteit.

Oftewel niet dogmatisch denken in één oplossing of dit nou kernenergie, groene stroom uit wind en zon, waterstof of drill baby drill is, maar gewoon zoeken naar een mix die qua kosten, ligging, strategische autonomie en millieu het best bij ons past. Ik heb vaak het idee dat politieke partijen, wanneer ze uitgebreid voor 1 weg kiezen, eigenlijk juist geen keuze maken maar de discussie nog even voor zich uitschuiven.

Een goed voorbeeld hiervan is JA21, in het verkiezingsprogramma staat dat ze maar liefst 20 kernreactoren willen bouwen, dit kost misschien wel 200 miljard. Hiervoor hebben ze in 2025 maar liefst 800 miljoen gereserveerd.
Mee eens ja. Zonnepanelen en windenergie lijkt me een no-brainer als in het levert veel op, maar tegelijk moet je een back-up hebben zolang je al die energie niet kunt bewaren. Of dat een kerncentrale is of toch een zeer vervuilende kolencentrale is ja geen idee. Zo diep zit ik niet in de materie.

Wel het eerlijke verhaal vertellen dat is sowieso belangrijk.
pi_219331611
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 12:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
Enzovoorts. Als je wilt weten hoe het allemaal precies in elkaar zit moet je bij @ludovico zijn.

Ik ben het wel met je eens dat door de geëxplodeerde hoeveelheid regelgeving kernenergie niet meer haalbaar is als de regering het zelf niet doet, en dan meteen minstens 10 kernreactoren neerzet.
Ik ben ook maar een leek, maar heb wel SDE++ aangevraagd onlangs. Nu zien of die wordt toegekend.
Vorig jaar bij negatieve prijzen werd er nog vergoed voor kleine zonnevelden (<200kwp installaties), maar daar ben ik afgewezen, dus helaas minder subsidie nu.
En de rentabiliteit is bedroevend, als je uitgaat van een 20 jarige businesscase rond de 4-4,5% op jaarbasis.

Maar ok ik ga uit van een langere horizon en heb er privé wat baat bij en vind het leuk etc.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219331612
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kernenergie is gewoon verschrikkelijk duur: https://pointer.kro-ncrv.(...)s-een-van-de-duurste

Je kunt kleinere kerncentrales wellicht wel inzetten, maar dan nooit uit kostenoverwegingen. En stabieler dan bijvoorbeeld waterkrachtcentrales zijn ze ook zeker niet. Dus ik zou niet zo goed weten bij welke overweging je op kernenergie uit komt.
Waar ga je de waterkrachtinstallaties neerzetten in NL?
Het probleem is overduidelijk dat bij groene energie de kosten van back-up niet worden toegekend, met misleidende cijfers zoals de Long Run Average Cost (LRAC).
Het verschil in opbrengst per kwh in bovengenoemde ook niet zit verwerkt....
Dat aansluiting op het stroomnet niet wordt toegerekend (90 miljard? Wind op zee?).
En dat er bij kerncentrales met veel te hoge rentes wordt gerekend en achterwege wordt gehouden dat de staat zelf de partij is die het een risicovolle onderneming maakt door met de guillotine van het versneld uitfaseren (zie Duitsland) om de hoek te staan.

Als je de kosten van CO2 maar hoog genoeg maakt - en dat vindt links - dan is die kernreactor altijd rendabel, want hij bespaard CO2 uitstoot, toch zijn ze er op tegen? Raar.

Doch, de eindconclusie is dus als volgt:

Links is irrationeel en rechts is bang voor energiearmoede - en algehele armoede - van dat linkse beleid. De kernreactor wordt gewoon gezien als de stabiele back-up voor als de gekte door hamert en de gas en kolencentrales de nek om doen.

Vergeet niet het absurde afnamepad van CO2 uitstoot waar steeds voor getekend wordt. Vergeet niet dat de koetjes in Denemarken worden belast vanwege hun boertjes en scheetjes, en vergeet niet dat men met chemische middelen in het voer voor die beesten de boertjes en scheetjes poogt te verminderen, maar de diergezondheid eraan ten onder gaat.

In die extremiteit leven we namelijk.

[ Bericht 14% gewijzigd door ludovico op 24-11-2025 10:06:38 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 10:08:16 #216
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219331641
Nooit geweten dat er CO2 in scheten zit, CH4 wel. En laat dat nou net een beter broeikasgas zijn dan dan CO2.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 24 november 2025 @ 10:11:24 #217
3542 Gia
User under construction
pi_219331656
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 10:08 schreef xpompompomx het volgende:
Nooit geweten dat er CO2 in scheten zit, CH4 wel. En laat dat nou net een beter broeikasgas zijn dan dan CO2.
Flink veel bruine bonen eten, dan.
pi_219331728
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 10:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het probleem is overduidelijk dat bij groene energie de kosten van back-up niet worden toegekend, met misleidende cijfers zoals de Long Run Average Cost (LRAC).
Het verschil in opbrengst per kwh in bovengenoemde ook niet zit verwerkt....
Dat aansluiting op het stroomnet niet wordt toegerekend (90 miljard? Wind op zee?).
En dat er bij kerncentrales met veel te hoge rentes wordt gerekend en achterwege wordt gehouden dat de staat zelf de partij is die het een risicovolle onderneming maakt door met de guillotine van het versneld uitfaseren (zie Duitsland) om de hoek te staan.

Als je de kosten van CO2 maar hoog genoeg maakt - en dat vindt links - dan is die kernreactor altijd rendabel, want hij bespaard CO2 uitstoot, toch zijn ze er op tegen? Raar.

Doch, de eindconclusie is dus als volgt:

Links is irrationeel en rechts is bang voor energiearmoede - en algehele armoede - van dat linkse beleid. De kernreactor wordt gewoon gezien als de stabiele back-up voor als de gekte door hamert en de gas en kolencentrales de nek om doen.

Vergeet niet het absurde afnamepad van CO2 uitstoot waar steeds voor getekend wordt. Vergeet niet dat de koetjes in Denemarken worden belast vanwege hun boertjes en scheetjes, en vergeet niet dat men met chemische middelen in het voer voor die beesten de boertjes en scheetjes poogt te verminderen, maar de diergezondheid eraan ten onder gaat.

In die extremiteit leven we namelijk.
Dit lijkt toch weer vooral vanuit ideologie en niet vanuit ratio beredeneerd :s).
pi_219331769
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 09:38 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Mee eens ja. Zonnepanelen en windenergie lijkt me een no-brainer als in het levert veel op, maar tegelijk moet je een back-up hebben zolang je al die energie niet kunt bewaren. Of dat een kerncentrale is of toch een zeer vervuilende kolencentrale is ja geen idee. Zo diep zit ik niet in de materie.

Wel het eerlijke verhaal vertellen dat is sowieso belangrijk.
Zowel kerncentrales als kolencentrales zijn vanwege hun aard niet bijster geschikt als backup. Kerncentrales zijn zo kapitaalintensief dat ze eigenlijk zoveel mogelijk moeten draaien, dus als backup die snel moet schakelen zijn ze niet zo geschikt. En kolencentrales doen vrij lang over opstarten om tot een serieus vermogen te komen. Die zijn dus ook niet zo geschikt.

Voor iets dergelijks kom je dus al snel op gascentrales uit. Dat zal eerst nog op aardgas moeten (waarvan je de uitstoot moet afvangen of compenseren) en op termijn groen gas of groene waterstof.
Overigens heb je dat ook nodig als je kerncentrales belangrijk maakt. Juist omdat die niet geschikt zijn voor omgang met de fluctuaties over de dag en het jaar.
pi_219331772
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:23 schreef Meningbastion het volgende:
Bedrijven hebben helemaal geen moraliteit, ze volgen prikkels en regels, punt.

Dit is geen natuurwet toch? Men zou zich zomaar voor kunnen stellen dat dat misschien ook anders kan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 24 november 2025 @ 10:33:28 #221
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219331872
Dus nu gaan er twee partijen formeren en mogen er straks enkel nog wat partijen aanschuiven om een meerderheid te vormen. Lekker democratisch weer.. :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219331953
quote:
10s.gif Op maandag 24 november 2025 10:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zowel kerncentrales als kolencentrales zijn vanwege hun aard niet bijster geschikt als backup. Kerncentrales zijn zo kapitaalintensief dat ze eigenlijk zoveel mogelijk moeten draaien, dus als backup die snel moet schakelen zijn ze niet zo geschikt. En kolencentrales doen vrij lang over opstarten om tot een serieus vermogen te komen. Die zijn dus ook niet zo geschikt.

Voor iets dergelijks kom je dus al snel op gascentrales uit. Dat zal eerst nog op aardgas moeten (waarvan je de uitstoot moet afvangen of compenseren) en op termijn groen gas of groene waterstof.
Overigens heb je dat ook nodig als je kerncentrales belangrijk maakt. Juist omdat die niet geschikt zijn voor omgang met de fluctuaties over de dag en het jaar.
Ook daar is waterstof echt niet de heilige graal. Er zijn tal van opties en innovaties mogelijk:

quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 20:03 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
En energieopslag.

Vroeger werd de gaskraan 's winters gewoon opengedraaid. Dat kan niet met restwarmte van fabrieken, zon-, wind- en op termijn ook kernenergie (bij een gegeven basislast). In geval van overschot/pieken op het energienetwerk, efficiënt energie kunnen opslaan (e.g. chemische opslag (o.a. waterstof), elektrochemische opslag, warmteopslag (o.a. ondergronds). Daar valt echt nog heel erg veel te winnen.
pi_219331980
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 10:33 schreef PzKpfw het volgende:
Dus nu gaan er twee partijen formeren en mogen er straks enkel nog wat partijen aanschuiven om een meerderheid te vormen. Lekker democratisch weer.. :')
Ik hoorde je niet huilen toen de VVD met iedereen en zijn oma wilde regeren behalve met GroenLinks.
  maandag 24 november 2025 @ 10:41:26 #224
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219332010
quote:
pi_219332014
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 10:38 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Ook daar is waterstof echt niet de heilige graal. Er zijn tal van opties en innovaties mogelijk:
[..]

Oh zeker. De innovaties op dat vlak gaan inderdaad erg snel.
pi_219332015
quote:
Eigen schuld, dikke bult inderdaad.
pi_219332067
quote:
De VVD heeft dit gecreeerd, dus geen medelijden mee.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 10:47:22 #228
5428 crew  miss_sly
pi_219332078
quote:
Het democratische bestaat eruit dat we onze vertegenwoordigers kiezen in de Tweede Kamer. We kiezen geen regering of coalitie. Er is dus niets ondemocratisch aan de huidige manier van werken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 24 november 2025 @ 10:51:50 #229
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219332092
quote:
Bij de verkiezingen stem je niet op een coalitie. Meerderheid is meerderheid.

Wat is er precies 'lekker democratisch'? De VVD zet zichzelf toch buitenspel? Daar kan je moeilijk andere partijen op aankijken :') .
Huilen dan.
  maandag 24 november 2025 @ 10:54:08 #230
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219332102
Ik krijg sterke "democratie is alleen leuk wanneer het de door mij gewenste uitkomst oplevert"-vibes.
Huilen dan.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 10:56:06 #231
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219332113
quote:
7s.gif Op maandag 24 november 2025 10:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Wat is er precies 'lekker democratisch'? De VVD zet zichzelf toch buitenspel? Daar kan je moeilijk andere partijen op aankijken :') .
Men heeft zich aan laten praten dat Nederland heeft gekozen voor een rechtse richting. Nu heb ik laatst op het stemformulier gemist waar ik kon kiezen welke richting Nederland op zou moeten gaan. Ik kon alleen maar op één poppetje van een partij kiezen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219332120
quote:

[..]

Daarnaast is dit slechts een tussenstapje in het hele proces. De VVD kan dit nog lang genoeg traineren.
pi_219332141
quote:

[..]

En je hoeft niet eens per se een coalitie te hebben die een meerderheid heeft zelfs. Zolang je niet weg wordt gestemd door de democratisch gekozen Tweede Kamer kan je zelfs een minderheidsregering hebben.

Nou lijkt me dat in NL niet echt een recept voor succes maar het is allemaal helemaal democratisch.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_219332322
quote:

[..]

Waarom zouden ze in Nederland moeten staan? Wat is dat voor onzin bij een volledig Europees stroomnet?

Hoe klein wil je de kringetjes maken, iedere wijk zijn eigen kerncentrale? Of mag je dan wel tot de grens kijken maar plots iets verder niet meer? Doe niet zo krampachtig, als de energie voor een heel deel uit Noorwegen en de Alpen (waterkracht) en Spanje (zon) komt is dat prima, we hoeven niet bekrompen puur Nederlands te denken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219332360
quote:
Dat is niet wat er gebeurd. De 2 partijen die samen altijd het midden van de coalitie zullen vormen stellen een verslag op met wat er volgens hen en experts sowieso moet gebeuren en hoe dat kan. Dat gaat de basis onder de formatie, die daarna pas echt begint, worden.

Kok I is ook zo tot stand gekomen, diverse gemeentes hebben het ook al wel zo gedaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219332410
Altijd leuk dit topic, een kijkje in een feitenvrije ideologische wereld. :D

De oppositie tegen kernenergie is sinds de jaren 70 al niet meer op feiten gestoeld maar puur ideologisch. Niets is perfect en kernenergie al helemaal niet maar de belangrijkste problemen zijn politiek gemotiveerd. Zie ook GL, de enige 'grote' partij die nog wanhopig vasthoudt aan compleet verouderde standpunten en stokpaardjes, die hier ook pagina's lang over het topic werden uitgekotst.

Gelukkig is er in de echte wereld al langer een politieke omslag gaande en zal GL de absurde tegenstand op moeten geven.
  maandag 24 november 2025 @ 11:20:47 #237
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219332471
quote:
Wat dacht je van bij rivieren, of in estuaria waar je gebruikmaakt van de getijdenstromen. Overigens hebben we er al een aantal: https://nl.wikipedia.org/(...)ntrales_in_Nederland
Huilen dan.
  maandag 24 november 2025 @ 11:22:32 #238
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219332495
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:17 schreef MoreDakka het volgende:

De oppositie tegen kernenergie is sinds de jaren 70 al niet meer op feiten gestoeld maar puur ideologisch. Niets is perfect en kernenergie al helemaal niet maar de belangrijkste problemen zijn politiek gemotiveerd. Zie ook GL, de enige 'grote' partij die nog wanhopig vasthoudt aan compleet verouderde standpunten en stokpaardjes, die hier ook pagina's lang over het topic werden uitgekotst.

Gelukkig is er in de echte wereld al langer een politieke omslag gaande en zal GL de absurde tegenstand op moeten geven.
Klagen over de "feitenvrije ideologische wereld" van anderen en zelf uitsluitend met nietszeggende zinnetjes komen. Inderdaad: altijd leuk.
Huilen dan.
  maandag 24 november 2025 @ 11:22:52 #239
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219332503
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom zouden ze in Nederland moeten staan? Wat is dat voor onzin bij een volledig Europees stroomnet?

Hoe klein wil je de kringetjes maken, iedere wijk zijn eigen kerncentrale? Of mag je dan wel tot de grens kijken maar plots iets verder niet meer? Doe niet zo krampachtig, als de energie voor een heel deel uit Noorwegen en de Alpen (waterkracht) en Spanje (zon) komt is dat prima, we hoeven niet bekrompen puur Nederlands te denken.
Kan wel, maar een beetje kostbaar. Plan Lievense jaren 80.

40 meter diep. Leegpompen als het waait in de daluren. Tijdens piekuren weer vol laten stromen via waterkrachtturbines.
  maandag 24 november 2025 @ 11:27:38 #240
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219332542
quote:

Ik vind het prima als men gaat schieten op andere partijen maar als het om GroenLinks gaat dan blijft het vaak bij gejank over ideologie maar wordt eigenlijk nooit duidelijk gemaakt welke standpunten nou precies onhaalbaar zijn.

Gaat dat dan over klimaat, economie of sociale voorzieningen of ?
pi_219332655
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:27 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik vind het prima als men gaat schieten op andere partijen maar als het om GroenLinks gaat dan blijft het vaak bij gejank over ideologie maar wordt eigenlijk nooit duidelijk gemaakt welke standpunten nou precies onhaalbaar zijn.

De oppositie tegen kernenergie is onhoudbaar. Vandaar dat D66 dat ook heeft laten varen en daar hebben ze prima argumenten voor. GL zal dat ook moeten doen, zij hebben geen argumenten behalve een ideologisch gedreven tegenstand. Je ziet het hier in dit topic ook, men is eerst tegen en daarna komen de zogenaamde argumenten pas. Dat is de verkeerde volgorde.
pi_219332683
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

Tot we in conflict raken met bv. Spanje over begrotingen of Eurobonds en we ineens afhankelijk van ze blijken te zijn voor onze energie…
pi_219332691
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:34 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Tot we in conflict raken met bv. Spanje over begrotingen of Eurobonds en we ineens afhankelijk van ze blijken te zijn voor onze energie…
Correct. Energie is absoluut iets dat we meer Europees moeten regelen, alleen al zodat een ramp zoals Duitsland die zonder reden kerncentrales sluit niet meer mag gebeuren. Energie mag niet ingezet worden als intern drukmiddel.
  maandag 24 november 2025 @ 11:39:23 #244
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219332758
quote:

[..]
Daar heb je met uranium voor kerncentrales natuurlijk geen last van. :D
pi_219332830
quote:
7s.gif Op maandag 24 november 2025 11:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Klagen over de "feitenvrije ideologische wereld" van anderen en zelf uitsluitend met nietszeggende zinnetjes komen. Inderdaad: altijd leuk.
Tja, zelfs D66 ziet de werkelijkheid. En daar worden ze voor beloond. Dat is wat de feitenvrije ideologische wereld doet, zelfs al laat de werkelijkheid duidelijk zien dat kernenergie een goede en noodzakelijke optie is dan zijn er altijd nog achterblijvers die de oogkleppen op houden. Is op zich ook geen probleem hoor, maar geef dat dan gewoon toe. Als je om ideologische redenen ergens tegen bent, prima. Moet je wel met een alternatief komen.

Er zijn ook genoeg mensen die tegen windenergie zijn om domme ideologische redenen, die hebben hetzelfde probleem. Windenergie is ook een noodzakelijke toevoeging aan de energiemix, dat heeft de werkelijkheid laten zien. Als je nu nog tegen wind op zee bent (zoals Ja21) neemt niemand je meer serieus. Als zij willen regeren zullen ook zij dat moeten laten varen.
pi_219332918
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Klopt, Frankrijk heeft daar zo ongelooflijk veel problemen mee dat ze alle centrales gaan afbreken en geen nieuwe meer gaan bouwen.

Oh wacht...

Sowieso, als we als EU als geheel optreden als pro-kernenergie speler in de wereldmarkt is dat al helemaal geen probleem meer.
pi_219332946
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Daar heb je een punt.
En daarom is het prima dat we gestopt zijn met gaswinning in Groningen, maar was het onklaar maken van de putten door ze vol te storten met beton niet zo’n verstandig idee. Je wil in een noodsituatie waarin Nederland écht op zichzelf is aangewezen wel iets achter de hand hebben.
pi_219332977
quote:

Ik ben absoluut niet principieel tegen kernenergie, maar ik zie dat het schreeuwend duur is en dat het winbare uranium zo ongeveer op is. En dat uranium ook nauwelijks kan worden gewonnen zonder enorme schade aan natuur en klimaat (dat kan natuurlijk echt niet meer, bij een nieuwe kerncentrale moet altijd een methode worden gepresenteerd om zonder schade uranium te winnen, anders gaat het feest niet door).
pi_219332987
quote:

[..]
Als we binnen de EU elkaar af gaan knijpen qua energie hebben we wel grotere problemen dan dat. Dat is geen realistisch scenario.
  maandag 24 november 2025 @ 12:02:05 #250
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219332996
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als we binnen de EU elkaar af gaan knijpen qua energie hebben we wel grotere problemen dan dat. Dat is geen realistisch scenario.
Je kunt ook afgesneden worden van aanvoer door buitenlandse vijanden. Denk aan Rusland, denk aan cyberdreiging, denk aan sabotages (zie Nord Stream). Ik ben qua gedachte het wel met je eens dat we in Europa elkaar kunnen helpen maar op sommige vlakken moet je toch wel wat meer dan zelfvoorzienend zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')