abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 12:44:48 #1
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219198256
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219198264
Volgens mij zitten een hoop VVD zich momenteel te schamen.

quote:
VVD-leider Yesilgöz heeft bij verkenner Koolmees haar wensen op tafel gelegd en na afloop maakt ze aan de pers duidelijk dat haar opstelling ongewijzigd blijft.

Haar partij weigert met GroenLinks-PvdA in een kabinet te komen, zoals ze in de campagne ook bij herhaling heeft gezegd. Er zijn volgens haar geen overeenkomsten over de aanpak van problemen, zoals asiel, belastingen, klimaat, de rol van het bedrijfsleven en de hervorming van de sociale zekerheid.
Hoe krijg je dergelijke leugens op zo'n officieel moment uit je mond.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219198273
quote:
Ze ontkent dat ze een blokkade opwerpt voor de snelle vorming van een nieuw kabinet. "Ik ben consistent", aldus de VVD-leider. Ze vindt dat de VVD "zeer constructief" is, omdat ze haar positie zeer duidelijk maakt. "Dit is een super-meewerkstand".
Een relatie met Yesilgoz hebben lijkt me erg vermoeiend
pi_219198289
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is Yesilgoz, die speelt al sinds haar start als politiek leider de populistische kaart en heeft niet zo veel met feiten. Ze zouden haar eens moeten confronteren met het gebrek aan rechtstatelijkheid van het VVD programma, dat is toch ontluisterend voor een oud minister van justitie en veiligheid. Dat zou wat mij betreft ook een reden moeten zijn waarom zowel D66 als het CDA vast moeten houden aan een coalitie met GL-PvdA die op dat punt veel beter scoren.

Uiteindelijk is nu de vraag vooral wat het CDA doet. Als die ook een voorkeur uitspreken voor een coalitie met GL-PvdA staat de VVD alleen en lopen ze ook het risico dat er bij volharding in dit abjecte standpunt er een minderheidscoalitie komt zonder de VVD. Wat overigens ook een heel moeilijk construct is om aan een meerderheid te komen.

Het is jammer dat er verder weinig alternatieven zijn want met D66-CDA-GLPvdA-Ja21-CU heb je ook weinig marge en heel veel risico op problemen. Ook zit daar voor Eerdmans weinig in waar hij mee thuis kan komen.
  woensdag 5 november 2025 @ 12:55:21 #5
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198313
Nogmaals, Yesilgoz heeft gezegd absoluut niet in een kabinet te stappen dat zal tornen aan de hypotheekrenteaftrek dus het lijkt me handig om haar eerst even te vragen of ze bereid is daarop kiezersbedrog te plegen, want als ze integer is en Jetten en Bontenbal blijven ook bij hun standpunt dan is het verder weinig zinvol om met de VVD verder te praten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 5 november 2025 @ 12:58:14 #6
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198321
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:55 schreef -XOR- het volgende:
Nogmaals, Yesilgoz heeft gezegd absoluut niet in een kabinet te stappen dat zal tornen aan de hypotheekrenteaftrek dus het lijkt me handig om haar eerst even te vragen of ze bereid is daarop kiezersbedrog te plegen, want als ze integer is en Jetten en Bontenbal blijven ook bij hun standpunt dan is het verder weinig zinvol om met de VVD verder te praten.
Mogen ze inleveren op een ander VVD-dingetje om dat te betalen.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219198332
Wil Yesilgoz soms zeggen dat ze op klimaat ook de 'ontkennende' kant op gaat? Verder tsja, lekker hard to get spelen.
pi_219198357
De enige logische optie wordt gewoon cda-d66-vvd en dan per onderwerp krijg je of de pvda/gl of ja21 en Pvv wel mee.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219198392
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Twee of drie jaar geleden sprak Rutte zich uit over dat wat hem betreft er gekeken wordt of de VVD terug te brengen is naar de koers die het bij z'n oprichting wilde varen. Wat een veel socialere koers was. Ik laat even in het midden of dat een schijnbeweging was of een werkelijke persoonlijke wens.

Maar als zo'n Yesilgoz naar de wereld van nu kijkt dan is het toch onhoudbaar dat men op een toekomstig zinkend schip op radicaal rechts wil springen. Haar koers werkt alleen als MAGA nog houdbaar zou zijn voor de komende 4 jaar, maar ze loopt inmiddels flink achter.
pi_219198393
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:04 schreef kalinhos het volgende:
De enige logische optie wordt gewoon cda-d66-vvd en dan per onderwerp krijg je of de pvda/gl of ja21 en Pvv wel mee.
Per onderwerp gaat niet gebeuren. Zo heeft het nooit gewerkt en zo gaat het ook nooit werken. GLPvdA gaat echt niet steunen op klimaat, als ondertussen de belastingen de verkeerde kant op gaan. Kun je vergeten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 5 november 2025 @ 13:09:46 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219198396
quote:
10s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:48 schreef Evangelion het volgende:
Ze vindt dat de VVD "zeer constructief" is
Gelachen.
Huilen dan.
  woensdag 5 november 2025 @ 13:11:16 #12
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198406
quote:
Ik vind dat nooit zo'n goed idee per onderwerp omdat ze met een totaal staatsbudget hebben te maken. Meest gebalanceerd is D'66, CDA, GL/PvdA en VVD. Twee middenpartijen, eentje rechts en eentje links.
pi_219198407
Ben benieuwd naar wat Bontenbal gaat zeggen, maar tot nu toe lijkt de enige oplossing om Yeşilgöz gewoon volkomen te negeren tot ze weer bij zinnen zijn bij de VVD.
pi_219198410
En heel langzaam begint bij D66 het besef neer te dalen dat ze wel de verkiezingen hebben gewonnen ........... maar er heel weinig te formeren valt en ze dus eigenlijk niks kunnen. Alsof je met sterke stukken op het schaakbord staat, maar ze staan allemaal klem*.

* ik refereer hier aan een wedstrijd tussen schaakcomputers Stockfish en AlphaZero _O_.
pi_219198413
van slechts een paar jaar geleden

In plaats [van de radicale koers] zei Rutte dat de VVD zijn kracht moet zoeken in zijn liberale, vrijzinnige identiteit. Die identiteit is van oudsher ook sociaal en staat voor een "rechtvaardig Nederland". Door terug te gaan naar die roots, onderscheidt de VVD zich van de meer nationalistische en conservatieve partijen aan zijn rechterzijde.

Doe er wat mee Yesilgoz.
  woensdag 5 november 2025 @ 13:13:19 #16
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198419
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:11 schreef Hanca het volgende:
Ben benieuwd naar wat Bontenbal gaat zeggen, maar tot nu toe lijkt de enige oplossing om Yeşilgöz gewoon volkomen te negeren tot ze weer bij zinnen zijn bij de VVD.
Met klimaatontkenners zoals bij JA21 kunnen ze vergeten.
pi_219198441
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Met klimaatontkenners zoals bij JA21 kunnen ze vergeten.
VVD is blijkbaar ook klimaatontkenner, gezien Yeşilgöz zegt dat ze geen enkel raakvlak hebben met GLPvdA (en dus ook D66, die op dit onderwerp het 100% eens zijn).
  woensdag 5 november 2025 @ 13:19:19 #18
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198457
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
VVD is blijkbaar ook klimaatontkenner, gezien Yeşilgöz zegt dat ze geen enkel raakvlak hebben met GLPvdA (en dus ook D66, die op dit onderwerp het 100% eens zijn).
Laat ze maar een tijdje traineren. Worden ze in maart vanzelf afgestraft. :D
pi_219198474
Toch niet gedacht dat er ooit een moment zou gaan aanbreken dat de VVD de grootste dwarsligger zou zijn in een kabinetsformatie
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219198479
quote:
6s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:12 schreef Alpha0 het volgende:
En heel langzaam begint bij D66 het besef neer te dalen dat ze wel de verkiezingen hebben gewonnen ........... maar er heel weinig te formeren valt en ze dus eigenlijk niks kunnen. Alsof je met sterke stukken op het schaakbord staat, maar ze staan allemaal klem*.

* ik refereer hier aan een wedstrijd tussen schaakcomputers Stockfish en AlphaZero _O_.
Het met een verkenner gaan kijken of er mogelijkheden tot water bij de wijn liggen is geen voer voor supercomputers.

De vraag aan de VVD is of ze alleen een luchtballon van zeteltjes willen blijven dat wat achter de rest op democratie-bestrijdend rechts aanwaait als een soort aanduwer. Of dat ze een fatsoenlijke hercalibratie willen uitvoeren om weer een betrouwbare democratische partij te worden, ongeacht hoeveel zetels dat kost of oplevert.
pi_219198485
quote:

[..]
Dont worry, haar man is ook vermoeiend.
  woensdag 5 november 2025 @ 13:26:01 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198493
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Hier geloof ik niet in.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219198496
quote:

[..]
Ik vraag het me af. Punt blijft dat de alternatieven schaars zijn op rechts.
pi_219198507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:27 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Ik vraag het me af. Punt blijft dat de alternatieven schaars zijn op rechts.
Lokaal niet, praktisch elke gemeente heeft een lokale ondernemerspartij.
pi_219198528
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lokaal niet, praktisch elke gemeente heeft een lokale ondernemerspartij.
Dat is waar.

Maar dat is dan nóg minder een reden om nu toe te geven. In een kabinet met D66 én GL/PvdA zal de VVD zeer links beleid moeten uitvoeren, met 46 oppositiezetels op rechts. Dat zal ze denk ik eerder stemmen kosten dan nu de rug recht houden. Een rol in de oppositie zou in dat scenario beter zijn.
pi_219198573
quote:

[..]
Ik denk dat de kiezer het de VVD wel vergeeft als ze voor de 2de keer in 30 jaar tijd eens niet gaan meeregeren.
graag op anoniem
  woensdag 5 november 2025 @ 13:43:48 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219198578
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219198586
Blijft leuk al het linksvolk hierboven dat ziedend is dat de VVD niet met GL/PVDA wilt.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:11 schreef Hanca het volgende:
Laat maar zien hoe je dat wilt doen

https://www.coalitiemaker.nl/
graag op anoniem
pi_219198605
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:44 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Blijft leuk al het linksvolk hierboven dat ziedend is dat de VVD niet met GL/PVDA wilt.
[..]

En rechtsvolk ziedend omdat D66 niet met JA21 en BBB wil om centrumrechts mogelijk te maken.

Cirkel is rond.

Beetje een matige take verder. Er zijn nou eenmaal weinig opties en als VVD aantoonbaar liegt over de verschillen dan mag dat gewoon gepost worden.
pi_219198613
quote:

[..]
Ze heeft wel gelijk dat ze consistent is.
pi_219198618
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:33 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Dat is waar.

Maar dat is dan nóg minder een reden om nu toe te geven. In een kabinet met D66 én GL/PvdA zal de VVD zeer links beleid moeten uitvoeren, met 46 oppositiezetels op rechts. Dat zal ze denk ik eerder stemmen kosten dan nu de rug recht houden. Een rol in de oppositie zou in dat scenario beter zijn.
Er zou bij de VVD iets grondig mis zijn als de gedachte om met D66, CDA en PvdAGL beleid te maken eentje met het voorstellingsvermogen van 'zeer links beleid' wordt.

Zoals vaker geschreven zal VVD zich de spiegel moeten voorhouden of ze nog een pro-democratie-partij willen zijn of dat ze liever kiezen voor de extremere flanken. Men zal hoe dan ook kleur moeten bekennen in een volgens mij niet zo moeilijk onderwerp.
  woensdag 5 november 2025 @ 13:50:21 #32
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198623
quote:

Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 5 november 2025 @ 13:51:26 #33
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219198630
quote:
Blijft leuk al het linksvolk hierboven dat ziedend is
Waar zie jij ziedend 'linksvolk' :? . Weet je zeker dat je niet aan het wensdenken bent?
Huilen dan.
pi_219198640
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Niet realistisch en niet echt werkbaar
pi_219198645
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Kan, maar ik kan me voorstellen dat CU zich niet wil lenen als plakpartij voor een experiment dat vermoedelijk van zeer korte duur zal zijn en rechts lekker kan uitbuiten bij volgende verkiezingen.
  woensdag 5 november 2025 @ 13:57:35 #36
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219198661
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:49 schreef Friggles het volgende:

[..]
Ze heeft wel gelijk dat ze consistent is.
Consistent aan het liegen, ja. Als je de verkiezingsprogramma's van PvdAGL en VVD naast elkaar legt zijn er hartstikke veel overeenkomsten te vinden. Ze willen allemaal huizen bouwen, ze willen allemaal het stikstofprobleem oplossen, ze willen allemaal de CO2-uitstoot terugbrengen. Het is prima mogelijk, zeker samen met CDA en D66, om daar een coherent regeerprogramma van te bakken. De enige reden dat Yesilgoz nu doet alsof de verschillen onoverbrugbaar zijn is omdat ze alweer aan de volgende verkiezingen denkt in plaats van wat het land nu nodig heeft.
  Redactie Sport woensdag 5 november 2025 @ 13:58:07 #37
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219198665
Er komt geen meerderheidskabinet. Al 1000 keer besproken door mij.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 5 november 2025 @ 14:02:51 #38
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198694
Wel met populisten in een coalitie willen, maar niet met een fatsoenlijke partij als GL/PvdA vind ik toch wel :')
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 14:04:53 #39
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219198715
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Wel met populisten in een coalitie willen, maar niet met een fatsoenlijke partij als GL/PvdA vind ik toch wel :')
Dan kun je aan je water aanvoelen dat die partij niet het achterste van haar tong laat zien.
pi_219198725
quote:
2s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:57 schreef Tijn het volgende:

[..]
Consistent aan het liegen, ja. Als je de verkiezingsprogramma's van PvdAGL en VVD naast elkaar legt zijn er hartstikke veel overeenkomsten te vinden. Ze willen allemaal huizen bouwen, ze willen allemaal het stikstofprobleem oplossen, ze willen allemaal de CO2-uitstoot terugbrengen. Het is prima mogelijk, zeker samen met CDA en D66, om daar een coherent regeerprogramma van te bakken. De enige reden dat Yesilgoz nu doet alsof de verschillen onoverbrugbaar zijn is omdat ze alweer aan de volgende verkiezingen denkt in plaats van wat het land nu nodig heeft.
GL/PvdA wil zich niet op lange termijn committeren aan de NAVO-norm (“dat is voor het kabinet Timmermans-II”) en geen asielmaatregelen op nationaal niveau nemen. Daar komen dan nog al hun belastingplannen en weerstand tegen bezuinigingen bij. Allemaal zaken die heel lastig gaan worden in een samenwerking met de VVD.
  woensdag 5 november 2025 @ 14:06:53 #41
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219198741
Het hele probleem is die fusie. Met PvdA had VVD nog wel in een coalitie gekund, maar met GL is een ander verhaal.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  woensdag 5 november 2025 @ 14:07:10 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198743
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:06 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Het hele probleem is die fusie. Met PvdA had VVD nog wel in een coalitie gekund, maar met GL is een ander verhaal.
LOL
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219198753
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:45 schreef capricia het volgende:
[ x ]

Kijk. Eerst de optie met VVD, CDA en GL-PVDA onderzoeken.
[..]

Ik vond deze zin wel opvallend:

quote:
Vanzelfsprekend is het voor ons daarbij essentieel dat partijen waarmee wij tot een coalitie toetreden de waarden van onze democratische rechtstaat volmondig onderschrijven en uitdragen.
Dat is echt gericht op JA21 lijkt mij, vraag me af of het een subtiele ‘gaan we gewoon niet doen’ is of dat ze van de NSC Rechtstaatverklaring een traditie willen gaan maken :P
  woensdag 5 november 2025 @ 14:07:57 #44
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198755
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:05 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
GL/PvdA wil zich niet op lange termijn committeren aan de NAVO-norm (“dat is voor het kabinet Timmermans-II”) en geen asielmaatregelen op nationaal niveau nemen. Daar komen dan nog al hun belastingplannen en weerstand tegen bezuinigingen bij. Allemaal zaken die heel lastig gaan worden in een samenwerking met de VVD.
Ze krijgen het nu al niet uitgegeven die NAVO-norm. Verder verhogen maakt dat niet makkelijker. Bovendien is gezamelijk aankopen doen veel goedkoper.
  Redactie Sport woensdag 5 november 2025 @ 14:08:10 #45
pi_219198756
quote:
Ja, daar kunnen ze zich leuk op beroepen he? Maar we weten allemaal dat dat flauwekul is, de VVD is gewoon flink opgeschoven naar rechts en de oude liberale VVDer is meer en meer naar D66 vertrokken.
  woensdag 5 november 2025 @ 14:09:28 #46
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198767
quote:
Neuh, het hele probleem is dat VVD naar rechts is opgeschoven. Dat ze liever met populisten in zee gaan bewijst dat.
pi_219198777
quote:
Bullshit. De mensen die nu zogenaamd rouwig zijn om het einde van PvdA noemde het tien jaar geleden de slinkse Partij van de Allochtonen.
  woensdag 5 november 2025 @ 14:11:06 #48
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219198780
quote:
De VVD is meer richting het uiteinde van de rechterflank opgeschoven dan dat GL-PvdA naar links is opgeschoven. Dus waar zit het probleem precies... ?
Huilen dan.
  Redactie Sport woensdag 5 november 2025 @ 14:11:20 #49
pi_219198783
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Bullshit. De mensen die nu zogenaamd rouwig zijn om het einde van PvdA noemde het tien jaar geleden de slinkse Partij van de Allochtonen.
Die mensen hadden op Monasch moeten stemmen, maar die kreeg nog niet 0,1 zetel :')
pi_219198785
quote:
Dan zie ik op Wonen ook te weinig gebeuren. Dan kan D66 beter PvdA/GL in de minderheidscoalitie trekken dan de VVD, dan kun je in ieder geval een voorzet maken op het afschaffen van de HRA
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219198786
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het partij programma ligt redelijk ver uit elkaar.

En had iemand nu echt verwacht dat ze zou zeggen "Laten we gezellig over de HRA praten samen met GL/PvdA over een linkse regering?". Dan had het hier volgestaan met "draaien", "populisme", "gebroken verkiezingsbeloftes", "campagneleugens" etc.

Hetzelfde als het CDA/PVDA/D66 nu ineens zou zeggen "Ja we gaan ook met de PVV in gesprek"
  woensdag 5 november 2025 @ 14:13:22 #52
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198798
GL heeft jarenlang gedoogsteun geleverd, de VVD uit de brand geholpen, de VVD heeft coalitieonderhandelingen met ze gevoerd en als klap op de vuurpijl was het het idee van de VVD om GL en PvdA te laten fuseren zodat ze als GLPvdA konden deelnemen in Rutte 4.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 5 november 2025 @ 14:22:42 #53
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219198861
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ook hier: gaswinning kon niet eens meer volgens de rechters, omdat mensen in het gaswinningsgebied meer dan het maximaal aanvaardde risico liepen.

En als je denkt dat gaswinning op andere plekken dezelfde schade veroorzaakt heb je niets van het unieke van het Groninger gasveld begrepen. Het Groninger gas zat maar 2,5km diep in zandsteen, met daar boven klei en veen, zeer bevingsgevoelige lagen. En er bleken ook nog veel breuken in te zitten. En het gasveld was heel erg groot, wat de drukverschillen een stuk groter maakt. Nergens anders werd er gas gewonnen uit zo'n groot veld, met zulke instabiele lagen er boven, in bewoond gebied. De gasvelden van Rusland liggen in Siberië, daar woont praktisch niemand.

Er is trouwens geen enkel bedrijf meer dat gas wil winnen in Groningen.
Met schade "elders" bedoelde ik niet de fysieke omstandingheden maar dat de belissing om het aardgasveld te sluiten dat daarmee andere consequenties geeft. Zoals bv (imo hypocriet) Russisch (en wmb USA) gas blijven afnemen, dat energieprijzen en onze zelfstandigheid qua energievoorzieningen, allerlei ander leed in de knip veroorzaakt.

Maar goed, ik ben van de insteek dat het eigen gas niet zo duur zou moeten worden betaald voor burgers hier en dat anderen die dat kopen daarvoor best meer marktwaarde zouden moeten schokken.
En ik denk ook aan de Groningers die mijn part flink sneller gecompenseerd hadden kunnen/konden worden met tegemoetkoming(en) die ruim voldoende zijn om hun geleden schade te herstellen en mijn part en-pssant een nieuwe keuken bij te plaatsen.
Kost dan wat meer dan die paar miljard van nu maar je krijgt als land er veel voor terug.
Ik wil aardbevingen en het gevaar niet bagatelliseren maar je kunt prima leven in milde omstandigheden als de preventie en schade maar wordt hersteld.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 5 november 2025 @ 14:24:38 #54
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198873
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:22 schreef Vallon het volgende:
Ik wil aardbevingen en het gevaar niet bagatelliseren maar je kunt prima leven in milde omstandigheden als de preventie en schade maar wordt hersteld.
Hoe wilde je die schade herstellen?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219198876
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De mensen die in WIA zitten gaan maar weer aan de slag
  woensdag 5 november 2025 @ 14:41:26 #56
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219199022
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Bouwen en bv eisen stellen aan woningen in dat gebied zodat ze wat bestendiger zijn.

Zelf wel elders in de wereld gewerkt waar dat de normale gang van zaken was en hier ook onderdeel had kunnen zijn toen het veld werd opengelegd en er nog maar een paar huizen waren die (nofi) gebrekkig waren neergezet op (en dat was toen ook al bekend) instabiele grond. Dat dit niet gebeurd is, is vooral omdat het niet hoefde.

Zelfs als een scheur in of schade aan een woning niet direct zou komen door de winning, kan je nog steeds voorstellen dat voor constructieve schade dan geen bewijs van oorzaak nodig is. Nieuwbouw moet natuurlijk sws aan hogere (aardbeving bestendige) eisen voldoen.
Iets dat aan leed, overigens niet alleen in Groningen speelt (denk aan weg/waterbouw mallaises).
Maar nee, het doel van NAM aka overheid was/is om bij besluiten vooral geen verantwoording te willen nemen omtrent latere gevolgen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_219199130
quote:
12s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:41 schreef Vallon het volgende:

[..]
Bouwen en bv eisen stellen aan woningen in dat gebied zodat ze wat bestendiger zijn.

Zelf wel elders in de wereld gewerkt waar dat de normale gang van zaken was en hier ook onderdeel had kunnen zijn toen het veld werd opengelegd en er nog maar een paar huizen waren die (nofi) gebrekkig waren neergezet op (en dat was toen ook al bekend) instabiele grond. Dat dit niet gebeurd is, is vooral omdat het niet hoefde.

Zelfs als een scheur in of schade aan een woning niet direct zou komen door de winning, kan je nog steeds voorstellen dat voor constructieve schade dan geen bewijs van oorzaak nodig is. Nieuwbouw moet natuurlijk sws aan hogere (aardbeving bestendige) eisen voldoen.
Iets dat aan leed, overigens niet alleen in Groningen speelt (denk aan weg/waterbouw mallaises).
Maar nee, het doel van NAM aka overheid was/is om bij besluiten vooral geen verantwoording te willen nemen omtrent latere gevolgen.
Het verleden ten spijt. Ik geloof ook wel dat je daar andere keuzes in had moeten maken. Het probleem is dat het vertrouwen op dit moment gewoon compleet verdwenen is en het zou een enorme trap in hun ballen zijn als je nu alsnog daar wil gaan boren.

Je hebt het gewoon verspeeld. Neem je verlies en focus je op andere zaken.
pi_219199213
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:22 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik wil het niet bagatelliseren, maar doe het toch...

De psychische schade valt niet financieel te vergoeden. Waarschijnlijk heeft de nu opgroeiende jeugd er deels hun hele leven last van.
pi_219199223
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik wil het niet bagatelliseren, maar doe het toch...

De psychische schade valt niet financieel te vergoeden. Waarschijnlijk heeft de nu opgroeiende jeugd er deels hun hele leven last van.
Die hebben vooral geleerd hoe je de overheid kan frauderen voor tienduizenden euro's.
graag op anoniem
pi_219199236
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Kan, maar ik kan me voorstellen dat CU zich niet wil lenen als plakpartij voor een experiment dat vermoedelijk van zeer korte duur zal zijn en rechts lekker kan uitbuiten bij volgende verkiezingen.
CU heeft al niet echt onwelwillend gereageerd tegen plakken bij dezelfde optie met VVD, deze optie zullen ze nog veel liever steunen.
pi_219199254
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Die hebben vooral geleerd hoe je de overheid kan frauderen voor tienduizenden euro's.
Wat een ongelooflijk cynische kijk op het leven
pi_219199275
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Daarom dit soort uitkomsten uit onderzoeken: https://www.trouw.nl/wete(...)-groningen~b80e4b42/

Gronings gas kan geen optie zijn, dan gaan ze eerst de gasbellen onder Rotterdam en Den Haag (zitten er ook) maar volledig leegpompen als jullie goedkoop gas willen, is hier de reactie.
pi_219199290
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
CU heeft al niet echt onwelwillend gereageerd tegen plakken bij dezelfde optie met VVD, deze optie zullen ze nog veel liever steunen.
Even voor de helderheid, je bedoelt GL/PVDA-D66-CDA-VVD-CU combinatie?

Of gaat CU de 75 zetels variant met JA21 graag aan een meerderheid helpen? Dat valt me dan enorm tegen. Moet je niet voor lenen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 15:08:24 #64
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219199295
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Wat een ongelooflijk cynische kijk op het leven
Zoals de waard is...
pi_219199305
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 14:12 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het partij programma ligt redelijk ver uit elkaar.

En had iemand nu echt verwacht dat ze zou zeggen "Laten we gezellig over de HRA praten samen met GL/PvdA over een linkse regering?". Dan had het hier volgestaan met "draaien", "populisme", "gebroken verkiezingsbeloftes", "campagneleugens" etc.

Hetzelfde als het CDA/PVDA/D66 nu ineens zou zeggen "Ja we gaan ook met de PVV in gesprek"
Een linkse regering? Wie stelt dat dan voor? Volgens mij heeft hier niemand een coalitie D66-VVD-GLPvdA-PvdD-SP-CU voorgesteld, dat zou een linkse regering+VVD zijn. D66-VVD-CDA-GLPvdA is een pure middenregering.

En Yeşilgöz zei niet dat er inhoudelijk moeilijkheden zijn.
pi_219199323
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Even voor de helderheid, je bedoelt GL/PVDA-D66-CDA-VVD-CU combinatie?

Of gaat CU de 75 zetels variant met JA21 graag aan een meerderheid helpen? Dat valt me dan enorm tegen. Moet je niet voor lenen.
Ze zeiden niet gelijk nee tegen de JA21 variant, wat dat precies betekent weet natuurlijk niemand.

CU is natuurlijk nooit van het gelijk de deur dicht smijten. Ik denk dat ze zelf een andere voorkeur hebben, maar dat gaan we nog zien bij de verkenner.
pi_219199329
  woensdag 5 november 2025 @ 15:20:45 #68
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219199380
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarom dit soort uitkomsten uit onderzoeken: https://www.trouw.nl/wete(...)-groningen~b80e4b42/

Gronings gas kan geen optie zijn, dan gaan ze eerst de gasbellen onder Rotterdam en Den Haag (zitten er ook) maar volledig leegpompen als jullie goedkoop gas willen, is hier de reactie.
Onder bijna geheel R'dam zit olie ipv aardgas en er wordt ook uit dat veld geproduceerd. Barendrecht is leeg, Botlek, Maassluis en Pernis wordt uit geproduceerd en Spijkenisse is de moeite niet. Zijn allemaal heel beperkte productiegetallen. Het enige waar men nog serieus iets kan doen is de Noordzee, maar ook daar zijn de gouden jaren voorbij. Grijpskerk doet het wel aardig, maar onder het Westland (Gaag, Monster en 's-Gravenzande) niet veel.
pi_219199411
quote:
Het CDA sluit alleen samenwerking met de PVV en Forum voor Democratie uit. "Verder staan meerdere opties open", aldus Bontenbal. Hij wil geen voorkeur uitspreken en wil vooral snel gaan praten over inhoudelijke onderwerpen, zoals de aanpak van de woningnood, de toestroom van asielzoekers en een sterker economisch klimaat voor bedrijven.
Gezien het laatste deel van de laatste zin heeft Bontebal ook niet veel zin in GL/PVDA.
graag op anoniem
pi_219199423
quote:
en daar past een bescheiden VVD bij die de boot even afhoudt qua regeringsdeelname onder niet ideale omstandigheden. Exact zoals Dilan nu doet.

Maar volgens users hier betekent de slechtste verkiezingsuitslag sinds 2006 dat je verplicht moet gaan samenwerken met GL/PVDA :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Cyan9 op 05-11-2025 20:30:31 ]
graag op anoniem
  woensdag 5 november 2025 @ 15:30:16 #71
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219199439
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:24 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Gezien het laatste deel van de laatste zin heeft Bontebal ook niet veel zin in GL/PVDA.
Hieronder het gehele (mini-)artikel. Ik haal dat daar totaal niet uit.

CDA denkt dat 'meerdere opties' open liggen, 'chemie ook belangrijk' - https://nos.nl/l/2589136#UPDATE-90009882
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219199447
Waarom geen kabinet met én JA21 én GL-PvdA?

- zeer brede meerderheid (98 zetels)
- meerderheid in de Eerste Kamer
- brede politieke spectrum bediend
- VVD krijgt deels haar zin en moet deels inleveren
- D66 krijgt deels haar zin en moet deels inleveren

Grote struikelblokken: migratie en klimaat. Als de migratiewetten worden aangenomen kun je afspreken dat je de status quo behoudt. In ruil voor realistisch klimaatbeleid voor GL-PvdA en D66 mogen JA21 die wetten gaan uitwerken en uitvoeren.

Ik ga Koolmees een mailtje sturen.
pi_219199449
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hieronder het gehele (mini-)artikel. Ik haal dat daar totaal niet uit.

CDA denkt dat 'meerdere opties' open liggen, 'chemie ook belangrijk' - https://nos.nl/l/2589136#UPDATE-90009882
'een sterker economisch klimaat voor bedrijven' specifiek noemen is gewoon een sneer naar GL/PVDA dat snap je zelf toch ook wel.
graag op anoniem
pi_219199455
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:31 schreef westwoodblvd het volgende:

Grote struikelblokken: migratie en klimaat. Als de migratiewetten worden aangenomen kun je afspreken dat je de status quo behoudt. In ruil voor realistisch klimaatbeleid voor GL-PvdA en D66 mogen JA21 die wetten gaan uitwerken en uitvoeren.

omdat je dan een JA21 en PVDA/GL hebt die er op ieder moment uit kunnen stappen.
graag op anoniem
  woensdag 5 november 2025 @ 15:32:36 #75
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219199459
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
en daar past een bescheiden VVD bij die de boot even afhoudt qua regeringsdeelname onder niet ideale omstandigheden. Exact zoals Dilan nu doet.

Maar volgens linksvolk hier betekent de slechtste verkiezingsuitslag sinds 2006 dat je verplicht moet gaan samenwerken met GL/PVDA :')
En kun je ophouden met je 'linksvolk' en het constant wegzetten van andere users? Op deze manier is er geen fatsoenlijke discussie met je te voeren.

Dank!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219199466
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:32 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En kun je ophouden met je 'linksvolk' en het constant wegzetten van andere users? Op deze manier is er geen fatsoenlijke discussie met je te voeren.

Dank!
Hoe moet ik het dan noemen? 'Mensen die PVDA/GL een warm hart toedragen', 'de linkerkant van het FOK-spectrum' of moet ik iedere specifieke user bij naam noemen?

Lijkt me redelijk onwerkbaar. Iedereen hier snapt of die zich aangesproken moet voelen of niet door linksvolk.
graag op anoniem
pi_219199467
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]

Maar volgens linksvolk hier betekent de slechtste verkiezingsuitslag sinds 2006 dat je verplicht moet gaan samenwerken met GL/PVDA :')
Wie hier zegt dat VVD verplicht moet samenwerken met PvdA/GL? Waar mensen over vallen is dat VVD niet eens het gesprek wil aangaan met PvdA/GL om te kijken of de verschillen die er zijn kunnen worden overbrugd. Lukt dat niet dan kun je altijd nog de deur dichtgooien. Het is niet alsof de VVD in het verleden nooit eerder heeft samengewerkt met PvdA en gedoogd is door GL.
pi_219199471
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
'een sterker economisch klimaat voor bedrijven' specifiek noemen is gewoon een sneer naar GL/PVDA dat snap je zelf toch ook wel.
Hoezo? Dat is een speerpunt van CDA. Iets waar GLPvdA trouwens altijd alle begrip voor heeft gehad.

Dat Bontenbal het duidelijk heeft over "goede chemie tussen de hoofdrolspelers" is duidelijk een sneer naar VVD, trouwens. Er heeft nog nooit iemand goede chemie met Yeşilgöz gehad, denk dat de chemie met Eerdmans nog beter is.
pi_219199476
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
omdat je dan een JA21 en PVDA/GL hebt die er op ieder moment uit kunnen stappen.
Dat risico loop je in iedere andere willekeurige combinatie ook. Je hoeft alleen af te spreken dat het samen uit en samen thuis is. Als er iemand uitstapt stop je er helemaal mee
pi_219199480
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo? Dat is een speerpunt van CDA. Iets waar GLPvdA trouwens altijd alle begrip voor heeft gehad.

Dat Bontenbal het duidelijk heeft over "goede chemie tussen de hoofdrolspelers" is duidelijk een sneer naar VVD, trouwens. Er heeft nog nooit iemand goede chemie met Yeşilgöz gehad, denk dat de chemie met Eerdmans nog beter is.
Kijk naar de doorrekening van het CPB en je weet waarom het een sneer is.
graag op anoniem
pi_219199481
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Bedrijven hebben heel veel last van de stikstofcrisis en de transitie die traag verloopt. VVD wil wel weer doodleuk samenwerken met partijen die dit nog verder willen saboteren. Dus deze hele opvatting is een wassen neus.
  woensdag 5 november 2025 @ 15:36:28 #82
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219199492
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:35 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Niet zozeer een sneer mij hij sorteert wel duidelijk voor.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 5 november 2025 @ 15:37:45 #83
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219199503
quote:

Al die aandacht voor migratie vind ik echt onzin met het Europese Migratiepact in het verschiet. Er zijn belangrijkere zaken die aandacht verdienen.
pi_219199507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:35 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Hele verslag gelezen? Dan weet je dat jouw opmerking onzin is. Bontenbal kent dat verslag wel.
pi_219199516
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Al die aandacht voor migratie vind ik echt onzin met het Europese Migratiepact in het verschiet. Er zijn belangrijkere zaken die aandacht verdienen.
Tsja maar voor twee van de drie uit het motorblok dat je sowieso nodig hebt wel een cruciaal punt. Dus je moet er toch iets mee.
pi_219199547
quote:

Je vergeet de rechtsstatelijkheid.

https://www.advocatenorde(...)zingsprogrammas-2025

Kek plaatje op p.181.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 5 november 2025 @ 15:46:47 #87
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219199559
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:40 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]
Tsja maar voor twee van de drie uit het motorblok dat je sowieso nodig hebt wel een cruciaal punt. Dus je moet er toch iets mee.
Gerommel in de marge. Het is grotendeels al europees geregeld.
pi_219199574
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:45 schreef probeer het volgende:

[..]
Je vergeet de rechtsstatelijkheid.

https://www.advocatenorde(...)zingsprogrammas-2025

Kek plaatje op p.181.
Wat telt is wat je overeenkomt, niet wat er in de programma’s stond.
pi_219199583
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:48 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]
Wat telt is wat je overeenkomt, niet wat er in de programma’s stond.
D66, CDA, GLAP, VVD hechten allemaal redelijke tot grote waarde aan de huidige rechtsstatelijkheid van hun plannen. JA21 totaal niet.

Zolang Henri, Rob en Jesse (en Dilan) dan geen Peter doen, houdt het op.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219199597
Hier trouwens de lange brief van Bontenbal:

twitter

Ik lees het toch als voorkeur voor het kabinet met GLPvdA en VVD, jammer dat hij dat niet op schrijft.
pi_219199611
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:58 schreef Mexicanobakker het volgende:
Er komt geen meerderheidskabinet. Al 1000 keer besproken door mij.
Je kunt best een minderheidskabinet optuigen, maar Jetten zal echt geen rechts minderheidskabinet op de deurmat gaan kwakken zoals sommigen voor ogen hebben. D66 is geen DHL voor Yesilgoz en Eerdmans.

Een constructieve minderheid door het midden met CDA en PvdAGL kan eventueel als VVD niet mee wil doen. Doe je 50+ en CU erbij om beide flanken van democratisch links en rechts te bedienen. Zolang er maar naar een constructie gezocht wordt die voor langere termijn gaat ipv voor een paar maanden.
pi_219199656
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:56 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je kunt best een minderheidskabinet optuigen, maar Jetten zal echt geen rechts minderheidskabinet op de deurmat gaan kwakken zoals sommigen voor ogen hebben. D66 is geen DHL voor Yesilgoz en Eerdmans.

Een constructieve minderheid door het midden met CDA kan eventueel. Doe je 50+ en CU erbij om beide flanken van democratisch links en rechts te bedienen.
50+ die ook maar 1 bewindspersoon mag leveren? Lijkt me sterk.

Sowieso gaat denk ik iedereen er in Den Haag vanuit dat we voor de gemeenteraadsverkiezingen al weer 2 50-plus fracties in de Kamer hebben, die wellicht beide de naam 50-plus niet mogen gebruiken omdat ze allebei ruzie hebben met het bestuur. Met wie heb je dan een akkoord gesloten?
pi_219199720
quote:
PvdAGL heeft op zich geen onduidelijk of verdeeld partijprogramma en is ook vrij duidelijk op koers. Je zou daarom best kunnen kijken of men met de verbinding verder wil de komende jaren.

Aan de andere kant. Kijk eens naar de VVD. Hoe duidelijk is dat profiel nog als je als partij op een soort vaag D66/CDA<- / -> Ja21/PVV kruispunt staat waarin je fractievoorzitter aangeeft dat radicaal rechts toch wel je voorkeur heeft.
  woensdag 5 november 2025 @ 16:15:39 #94
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219199725
Tja, het is eigenlijk heel eenvoudig:

Route 1, na de verkenningen blijkt dat in de achterkamers er toch een middenkabinet geformeerd kan worden
Route 2, het ego van Jetten wint het van het gezond verstand en hij stapt in een zelfmoordkabinet met VVD en JA21
Route 3, D66 geeft de opdracht terug en geeft Geert de mogelijkheid om een verkenning te starten

D66 heeft niets te zoeken in een kabinet met alleen maar rechts-conservatieve partijen. Veel minder dan de VVD in een middenkabinet. De kans is best groot dat ze het alsnog gaan proberen, de afstraffing over maximaal 2 jaar (bij het volgende gevallen kabinet) zal indrukwekkend zijn ben ik bang.
pi_219199736
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 15:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Het gewone volk heeft hier heel weinig van mee gekregen en links heeft er helaas veel te weinig de aandacht op gevestigd. Niet handig. Dat rechts dat niet deed moge logisch zijn. Als het enigszins werkt, dan kunnen ze het probleem immers niet extreem uitvergroten.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_219199781
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 16:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
50+ die ook maar 1 bewindspersoon mag leveren? Lijkt me sterk.

Sowieso gaat denk ik iedereen er in Den Haag vanuit dat we voor de gemeenteraadsverkiezingen al weer 2 50-plus fracties in de Kamer hebben, die wellicht beide de naam 50-plus niet mogen gebruiken omdat ze allebei ruzie hebben met het bestuur. Met wie heb je dan een akkoord gesloten?
Zit wat in.

Ik denk dat er best wat geformeerd kan worden met iets wat al eens genoemd is hier. Zolang alles maar achter gesloten deuren gebeurd en een keer spreekwoordelijke witte rook door de schoorsteen komt.

Laat aub alles in achterkamers blijven. Ben eigenlijk wel klaar met die tweets en de soaps.
pi_219199805
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 16:15 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja, het is eigenlijk heel eenvoudig:

Route 1, na de verkenningen blijkt dat in de achterkamers er toch een middenkabinet geformeerd kan worden
Route 2, het ego van Jetten wint het van het gezond verstand en hij stapt in een zelfmoordkabinet met VVD en JA21
Route 3, D66 geeft de opdracht terug en geeft Geert de mogelijkheid om een verkenning te starten

D66 heeft niets te zoeken in een kabinet met alleen maar rechts-conservatieve partijen. Veel minder dan de VVD in een middenkabinet. De kans is best groot dat ze het alsnog gaan proberen, de afstraffing over maximaal 2 jaar (bij het volgende gevallen kabinet) zal indrukwekkend zijn ben ik bang.
Die afstraffing ben ik niet zo bang voor, dan wordt GLPvdA misschien eindelijk eens de grootste. Sowieso moet je nooit gaan formeren met de volgende verkiezingen in je achterhoofd. Verkiezingen en zetels zijn een middel om wat te bereiken als politieke partij, geen doel.

Eigenlijk had Jetten natuurlijk gewoon Dijkhof moeten vragen, laat Yeşilgöz maar aan Dijkhof van VON uitleggen waarom ze het hier niet mee eens is: https://vooronsnederland.(...)c=OTIzODcyNSM1OTA%3D
  Redactie Sport woensdag 5 november 2025 @ 16:34:56 #98
pi_219199808
JA21 wil met de PVV. Uiteraard, lekker constructief ook. Met CDA, VVD en BBB erbij. Die smaak hebben we de vorige keer nog niet gehad.
pi_219199821
Vorige kabinet was uiteraard nog lang niet genoeg met de linkse VVD en de collaborateurs van NSC. Nu gaan we pas echt rechts beleid voeren. Nederland voor de Nederlanders.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219199824
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 16:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
JA21 wil met de PVV. Uiteraard, lekker constructief ook. Met CDA, VVD en BBB erbij. Die smaak hebben we de vorige keer nog niet gehad.
Gelukkig gaat het CDA dat nooit doen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')