Het partij programma ligt redelijk ver uit elkaar.quote:Op woensdag 5 november 2025 12:46 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij zitten een hoop VVD zich momenteel te schamen.
[..]
Hoe krijg je dergelijke leugens op zo'n officieel moment uit je mond.
Met schade "elders" bedoelde ik niet de fysieke omstandingheden maar dat de belissing om het aardgasveld te sluiten dat daarmee andere consequenties geeft. Zoals bv (imo hypocriet) Russisch (en wmb USA) gas blijven afnemen, dat energieprijzen en onze zelfstandigheid qua energievoorzieningen, allerlei ander leed in de knip veroorzaakt.quote:Op woensdag 5 november 2025 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook hier: gaswinning kon niet eens meer volgens de rechters, omdat mensen in het gaswinningsgebied meer dan het maximaal aanvaardde risico liepen.
En als je denkt dat gaswinning op andere plekken dezelfde schade veroorzaakt heb je niets van het unieke van het Groninger gasveld begrepen. Het Groninger gas zat maar 2,5km diep in zandsteen, met daar boven klei en veen, zeer bevingsgevoelige lagen. En er bleken ook nog veel breuken in te zitten. En het gasveld was heel erg groot, wat de drukverschillen een stuk groter maakt. Nergens anders werd er gas gewonnen uit zo'n groot veld, met zulke instabiele lagen er boven, in bewoond gebied. De gasvelden van Rusland liggen in Siberië, daar woont praktisch niemand.
Er is trouwens geen enkel bedrijf meer dat gas wil winnen in Groningen.
Hoe wilde je die schade herstellen?quote:Op woensdag 5 november 2025 14:22 schreef Vallon het volgende:
Ik wil aardbevingen en het gevaar niet bagatelliseren maar je kunt prima leven in milde omstandigheden als de preventie en schade maar wordt hersteld.
De mensen die in WIA zitten gaan maar weer aan de slagquote:Op woensdag 5 november 2025 14:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoe wilde je die schade herstellen?
Bouwen en bv eisen stellen aan woningen in dat gebied zodat ze wat bestendiger zijn.quote:Op woensdag 5 november 2025 14:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoe wilde je die schade herstellen?
Het verleden ten spijt. Ik geloof ook wel dat je daar andere keuzes in had moeten maken. Het probleem is dat het vertrouwen op dit moment gewoon compleet verdwenen is en het zou een enorme trap in hun ballen zijn als je nu alsnog daar wil gaan boren.quote:Op woensdag 5 november 2025 14:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Bouwen en bv eisen stellen aan woningen in dat gebied zodat ze wat bestendiger zijn.
Zelf wel elders in de wereld gewerkt waar dat de normale gang van zaken was en hier ook onderdeel had kunnen zijn toen het veld werd opengelegd en er nog maar een paar huizen waren die (nofi) gebrekkig waren neergezet op (en dat was toen ook al bekend) instabiele grond. Dat dit niet gebeurd is, is vooral omdat het niet hoefde.
Zelfs als een scheur in of schade aan een woning niet direct zou komen door de winning, kan je nog steeds voorstellen dat voor constructieve schade dan geen bewijs van oorzaak nodig is. Nieuwbouw moet natuurlijk sws aan hogere (aardbeving bestendige) eisen voldoen.
Iets dat aan leed, overigens niet alleen in Groningen speelt (denk aan weg/waterbouw mallaises).
Maar nee, het doel van NAM aka overheid was/is om bij besluiten vooral geen verantwoording te willen nemen omtrent latere gevolgen.
Ik wil het niet bagatelliseren, maar doe het toch...quote:Op woensdag 5 november 2025 14:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik wil aardbevingen en het gevaar niet bagatelliseren maar je kunt prima leven in milde omstandigheden als de preventie en schade maar wordt hersteld.
Die hebben vooral geleerd hoe je de overheid kan frauderen voor tienduizenden euro's.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik wil het niet bagatelliseren, maar doe het toch...
De psychische schade valt niet financieel te vergoeden. Waarschijnlijk heeft de nu opgroeiende jeugd er deels hun hele leven last van.
CU heeft al niet echt onwelwillend gereageerd tegen plakken bij dezelfde optie met VVD, deze optie zullen ze nog veel liever steunen.quote:Op woensdag 5 november 2025 13:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Kan, maar ik kan me voorstellen dat CU zich niet wil lenen als plakpartij voor een experiment dat vermoedelijk van zeer korte duur zal zijn en rechts lekker kan uitbuiten bij volgende verkiezingen.
Wat een ongelooflijk cynische kijk op het levenquote:Op woensdag 5 november 2025 15:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Die hebben vooral geleerd hoe je de overheid kan frauderen voor tienduizenden euro's.
Daarom dit soort uitkomsten uit onderzoeken: https://www.trouw.nl/wete(...)-groningen~b80e4b42/quote:Op woensdag 5 november 2025 15:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Die hebben vooral geleerd hoe je de overheid kan frauderen voor tienduizenden euro's.
Even voor de helderheid, je bedoelt GL/PVDA-D66-CDA-VVD-CU combinatie?quote:Op woensdag 5 november 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU heeft al niet echt onwelwillend gereageerd tegen plakken bij dezelfde optie met VVD, deze optie zullen ze nog veel liever steunen.
Zoals de waard is...quote:Op woensdag 5 november 2025 15:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wat een ongelooflijk cynische kijk op het leven
Een linkse regering? Wie stelt dat dan voor? Volgens mij heeft hier niemand een coalitie D66-VVD-GLPvdA-PvdD-SP-CU voorgesteld, dat zou een linkse regering+VVD zijn. D66-VVD-CDA-GLPvdA is een pure middenregering.quote:Op woensdag 5 november 2025 14:12 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het partij programma ligt redelijk ver uit elkaar.
En had iemand nu echt verwacht dat ze zou zeggen "Laten we gezellig over de HRA praten samen met GL/PvdA over een linkse regering?". Dan had het hier volgestaan met "draaien", "populisme", "gebroken verkiezingsbeloftes", "campagneleugens" etc.
Hetzelfde als het CDA/PVDA/D66 nu ineens zou zeggen "Ja we gaan ook met de PVV in gesprek"
Ze zeiden niet gelijk nee tegen de JA21 variant, wat dat precies betekent weet natuurlijk niemand.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Even voor de helderheid, je bedoelt GL/PVDA-D66-CDA-VVD-CU combinatie?
Of gaat CU de 75 zetels variant met JA21 graag aan een meerderheid helpen? Dat valt me dan enorm tegen. Moet je niet voor lenen.
Onder bijna geheel R'dam zit olie ipv aardgas en er wordt ook uit dat veld geproduceerd. Barendrecht is leeg, Botlek, Maassluis en Pernis wordt uit geproduceerd en Spijkenisse is de moeite niet. Zijn allemaal heel beperkte productiegetallen. Het enige waar men nog serieus iets kan doen is de Noordzee, maar ook daar zijn de gouden jaren voorbij. Grijpskerk doet het wel aardig, maar onder het Westland (Gaag, Monster en 's-Gravenzande) niet veel.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarom dit soort uitkomsten uit onderzoeken: https://www.trouw.nl/wete(...)-groningen~b80e4b42/
Gronings gas kan geen optie zijn, dan gaan ze eerst de gasbellen onder Rotterdam en Den Haag (zitten er ook) maar volledig leegpompen als jullie goedkoop gas willen, is hier de reactie.
Gezien het laatste deel van de laatste zin heeft Bontebal ook niet veel zin in GL/PVDA.quote:Het CDA sluit alleen samenwerking met de PVV en Forum voor Democratie uit. "Verder staan meerdere opties open", aldus Bontenbal. Hij wil geen voorkeur uitspreken en wil vooral snel gaan praten over inhoudelijke onderwerpen, zoals de aanpak van de woningnood, de toestroom van asielzoekers en een sterker economisch klimaat voor bedrijven.
en daar past een bescheiden VVD bij die de boot even afhoudt qua regeringsdeelname onder niet ideale omstandigheden. Exact zoals Dilan nu doet.quote:
Hieronder het gehele (mini-)artikel. Ik haal dat daar totaal niet uit.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:24 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Gezien het laatste deel van de laatste zin heeft Bontebal ook niet veel zin in GL/PVDA.
'een sterker economisch klimaat voor bedrijven' specifiek noemen is gewoon een sneer naar GL/PVDA dat snap je zelf toch ook wel.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hieronder het gehele (mini-)artikel. Ik haal dat daar totaal niet uit.
CDA denkt dat 'meerdere opties' open liggen, 'chemie ook belangrijk' - https://nos.nl/l/2589136#UPDATE-90009882
omdat je dan een JA21 en PVDA/GL hebt die er op ieder moment uit kunnen stappen.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:31 schreef westwoodblvd het volgende:
Waarom geen kabinet met én JA21 én GL-PvdA?
- zeer brede meerderheid (98 zetels)
- meerderheid in de Eerste Kamer
- brede politieke spectrum bediend
- VVD krijgt deels haar zin en moet deels inleveren
- D66 krijgt deels haar zin en moet deels inleveren
Grote struikelblokken: migratie en klimaat. Als de migratiewetten worden aangenomen kun je afspreken dat je de status quo behoudt. In ruil voor realistisch klimaatbeleid voor GL-PvdA en D66 mogen JA21 die wetten gaan uitwerken en uitvoeren.
Ik ga Koolmees een mailtje sturen.
En kun je ophouden met je 'linksvolk' en het constant wegzetten van andere users? Op deze manier is er geen fatsoenlijke discussie met je te voeren.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
en daar past een bescheiden VVD bij die de boot even afhoudt qua regeringsdeelname onder niet ideale omstandigheden. Exact zoals Dilan nu doet.
Maar volgens linksvolk hier betekent de slechtste verkiezingsuitslag sinds 2006 dat je verplicht moet gaan samenwerken met GL/PVDA
Hoe moet ik het dan noemen? 'Mensen die PVDA/GL een warm hart toedragen', 'de linkerkant van het FOK-spectrum' of moet ik iedere specifieke user bij naam noemen?quote:Op woensdag 5 november 2025 15:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En kun je ophouden met je 'linksvolk' en het constant wegzetten van andere users? Op deze manier is er geen fatsoenlijke discussie met je te voeren.
Dank!
Wie hier zegt dat VVD verplicht moet samenwerken met PvdA/GL? Waar mensen over vallen is dat VVD niet eens het gesprek wil aangaan met PvdA/GL om te kijken of de verschillen die er zijn kunnen worden overbrugd. Lukt dat niet dan kun je altijd nog de deur dichtgooien. Het is niet alsof de VVD in het verleden nooit eerder heeft samengewerkt met PvdA en gedoogd is door GL.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
en daar past een bescheiden VVD bij die de boot even afhoudt qua regeringsdeelname onder niet ideale omstandigheden. Exact zoals Dilan nu doet.
Maar volgens linksvolk hier betekent de slechtste verkiezingsuitslag sinds 2006 dat je verplicht moet gaan samenwerken met GL/PVDA
Hoezo? Dat is een speerpunt van CDA. Iets waar GLPvdA trouwens altijd alle begrip voor heeft gehad.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
'een sterker economisch klimaat voor bedrijven' specifiek noemen is gewoon een sneer naar GL/PVDA dat snap je zelf toch ook wel.
Dat risico loop je in iedere andere willekeurige combinatie ook. Je hoeft alleen af te spreken dat het samen uit en samen thuis is. Als er iemand uitstapt stop je er helemaal meequote:Op woensdag 5 november 2025 15:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
omdat je dan een JA21 en PVDA/GL hebt die er op ieder moment uit kunnen stappen.
Kijk naar de doorrekening van het CPB en je weet waarom het een sneer is.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo? Dat is een speerpunt van CDA. Iets waar GLPvdA trouwens altijd alle begrip voor heeft gehad.
Dat Bontenbal het duidelijk heeft over "goede chemie tussen de hoofdrolspelers" is duidelijk een sneer naar VVD, trouwens. Er heeft nog nooit iemand goede chemie met Yeşilgöz gehad, denk dat de chemie met Eerdmans nog beter is.
Bedrijven hebben heel veel last van de stikstofcrisis en de transitie die traag verloopt. VVD wil wel weer doodleuk samenwerken met partijen die dit nog verder willen saboteren. Dus deze hele opvatting is een wassen neus.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
'een sterker economisch klimaat voor bedrijven' specifiek noemen is gewoon een sneer naar GL/PVDA dat snap je zelf toch ook wel.
Niet zozeer een sneer mij hij sorteert wel duidelijk voor.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:35 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Kijk naar de doorrekening van het CPB en je weet waarom het een sneer is.
Al die aandacht voor migratie vind ik echt onzin met het Europese Migratiepact in het verschiet. Er zijn belangrijkere zaken die aandacht verdienen.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:31 schreef westwoodblvd het volgende:
Grote struikelblokken: migratie en klimaat. Als de migratiewetten worden aangenomen kun je afspreken dat je de status quo behoudt. In ruil voor realistisch klimaatbeleid voor GL-PvdA en D66 mogen JA21 die wetten gaan uitwerken en uitvoeren.
Hele verslag gelezen? Dan weet je dat jouw opmerking onzin is. Bontenbal kent dat verslag wel.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:35 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Kijk naar de doorrekening van het CPB en je weet waarom het een sneer is.
Tsja maar voor twee van de drie uit het motorblok dat je sowieso nodig hebt wel een cruciaal punt. Dus je moet er toch iets mee.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Al die aandacht voor migratie vind ik echt onzin met het Europese Migratiepact in het verschiet. Er zijn belangrijkere zaken die aandacht verdienen.
Je vergeet de rechtsstatelijkheid.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:31 schreef westwoodblvd het volgende:
Gerommel in de marge. Het is grotendeels al europees geregeld.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:40 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Tsja maar voor twee van de drie uit het motorblok dat je sowieso nodig hebt wel een cruciaal punt. Dus je moet er toch iets mee.
Wat telt is wat je overeenkomt, niet wat er in de programma’s stond.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Je vergeet de rechtsstatelijkheid.
https://www.advocatenorde(...)zingsprogrammas-2025
Kek plaatje op p.181.
D66, CDA, GLAP, VVD hechten allemaal redelijke tot grote waarde aan de huidige rechtsstatelijkheid van hun plannen. JA21 totaal niet.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:48 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Wat telt is wat je overeenkomt, niet wat er in de programma’s stond.
Je kunt best een minderheidskabinet optuigen, maar Jetten zal echt geen rechts minderheidskabinet op de deurmat gaan kwakken zoals sommigen voor ogen hebben. D66 is geen DHL voor Yesilgoz en Eerdmans.quote:Op woensdag 5 november 2025 13:58 schreef Mexicanobakker het volgende:
Er komt geen meerderheidskabinet. Al 1000 keer besproken door mij.
50+ die ook maar 1 bewindspersoon mag leveren? Lijkt me sterk.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je kunt best een minderheidskabinet optuigen, maar Jetten zal echt geen rechts minderheidskabinet op de deurmat gaan kwakken zoals sommigen voor ogen hebben. D66 is geen DHL voor Yesilgoz en Eerdmans.
Een constructieve minderheid door het midden met CDA kan eventueel. Doe je 50+ en CU erbij om beide flanken van democratisch links en rechts te bedienen.
PvdAGL heeft op zich geen onduidelijk of verdeeld partijprogramma en is ook vrij duidelijk op koers. Je zou daarom best kunnen kijken of men met de verbinding verder wil de komende jaren.quote:Op woensdag 5 november 2025 14:06 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Het hele probleem is die fusie. Met PvdA had VVD nog wel in een coalitie gekund, maar met GL is een ander verhaal.
Het gewone volk heeft hier heel weinig van mee gekregen en links heeft er helaas veel te weinig de aandacht op gevestigd. Niet handig. Dat rechts dat niet deed moge logisch zijn. Als het enigszins werkt, dan kunnen ze het probleem immers niet extreem uitvergroten.quote:Op woensdag 5 november 2025 15:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Al die aandacht voor migratie vind ik echt onzin met het Europese Migratiepact in het verschiet. Er zijn belangrijkere zaken die aandacht verdienen.
Zit wat in.quote:Op woensdag 5 november 2025 16:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
50+ die ook maar 1 bewindspersoon mag leveren? Lijkt me sterk.
Sowieso gaat denk ik iedereen er in Den Haag vanuit dat we voor de gemeenteraadsverkiezingen al weer 2 50-plus fracties in de Kamer hebben, die wellicht beide de naam 50-plus niet mogen gebruiken omdat ze allebei ruzie hebben met het bestuur. Met wie heb je dan een akkoord gesloten?
Die afstraffing ben ik niet zo bang voor, dan wordt GLPvdA misschien eindelijk eens de grootste. Sowieso moet je nooit gaan formeren met de volgende verkiezingen in je achterhoofd. Verkiezingen en zetels zijn een middel om wat te bereiken als politieke partij, geen doel.quote:Op woensdag 5 november 2025 16:15 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja, het is eigenlijk heel eenvoudig:
Route 1, na de verkenningen blijkt dat in de achterkamers er toch een middenkabinet geformeerd kan worden
Route 2, het ego van Jetten wint het van het gezond verstand en hij stapt in een zelfmoordkabinet met VVD en JA21
Route 3, D66 geeft de opdracht terug en geeft Geert de mogelijkheid om een verkenning te starten
D66 heeft niets te zoeken in een kabinet met alleen maar rechts-conservatieve partijen. Veel minder dan de VVD in een middenkabinet. De kans is best groot dat ze het alsnog gaan proberen, de afstraffing over maximaal 2 jaar (bij het volgende gevallen kabinet) zal indrukwekkend zijn ben ik bang.
Gelukkig gaat het CDA dat nooit doen.quote:Op woensdag 5 november 2025 16:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
JA21 wil met de PVV. Uiteraard, lekker constructief ook. Met CDA, VVD en BBB erbij. Die smaak hebben we de vorige keer nog niet gehad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |