abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 12:44:48 #1
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219198256
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219198264
Volgens mij zitten een hoop VVD zich momenteel te schamen.

quote:
VVD-leider Yesilgöz heeft bij verkenner Koolmees haar wensen op tafel gelegd en na afloop maakt ze aan de pers duidelijk dat haar opstelling ongewijzigd blijft.

Haar partij weigert met GroenLinks-PvdA in een kabinet te komen, zoals ze in de campagne ook bij herhaling heeft gezegd. Er zijn volgens haar geen overeenkomsten over de aanpak van problemen, zoals asiel, belastingen, klimaat, de rol van het bedrijfsleven en de hervorming van de sociale zekerheid.
Hoe krijg je dergelijke leugens op zo'n officieel moment uit je mond.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219198273
quote:
Ze ontkent dat ze een blokkade opwerpt voor de snelle vorming van een nieuw kabinet. "Ik ben consistent", aldus de VVD-leider. Ze vindt dat de VVD "zeer constructief" is, omdat ze haar positie zeer duidelijk maakt. "Dit is een super-meewerkstand".
Een relatie met Yesilgoz hebben lijkt me erg vermoeiend
pi_219198289
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is Yesilgoz, die speelt al sinds haar start als politiek leider de populistische kaart en heeft niet zo veel met feiten. Ze zouden haar eens moeten confronteren met het gebrek aan rechtstatelijkheid van het VVD programma, dat is toch ontluisterend voor een oud minister van justitie en veiligheid. Dat zou wat mij betreft ook een reden moeten zijn waarom zowel D66 als het CDA vast moeten houden aan een coalitie met GL-PvdA die op dat punt veel beter scoren.

Uiteindelijk is nu de vraag vooral wat het CDA doet. Als die ook een voorkeur uitspreken voor een coalitie met GL-PvdA staat de VVD alleen en lopen ze ook het risico dat er bij volharding in dit abjecte standpunt er een minderheidscoalitie komt zonder de VVD. Wat overigens ook een heel moeilijk construct is om aan een meerderheid te komen.

Het is jammer dat er verder weinig alternatieven zijn want met D66-CDA-GLPvdA-Ja21-CU heb je ook weinig marge en heel veel risico op problemen. Ook zit daar voor Eerdmans weinig in waar hij mee thuis kan komen.
  woensdag 5 november 2025 @ 12:55:21 #5
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198313
Nogmaals, Yesilgoz heeft gezegd absoluut niet in een kabinet te stappen dat zal tornen aan de hypotheekrenteaftrek dus het lijkt me handig om haar eerst even te vragen of ze bereid is daarop kiezersbedrog te plegen, want als ze integer is en Jetten en Bontenbal blijven ook bij hun standpunt dan is het verder weinig zinvol om met de VVD verder te praten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 5 november 2025 @ 12:58:14 #6
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198321
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:55 schreef -XOR- het volgende:
Nogmaals, Yesilgoz heeft gezegd absoluut niet in een kabinet te stappen dat zal tornen aan de hypotheekrenteaftrek dus het lijkt me handig om haar eerst even te vragen of ze bereid is daarop kiezersbedrog te plegen, want als ze integer is en Jetten en Bontenbal blijven ook bij hun standpunt dan is het verder weinig zinvol om met de VVD verder te praten.
Mogen ze inleveren op een ander VVD-dingetje om dat te betalen.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219198332
Wil Yesilgoz soms zeggen dat ze op klimaat ook de 'ontkennende' kant op gaat? Verder tsja, lekker hard to get spelen.
pi_219198357
De enige logische optie wordt gewoon cda-d66-vvd en dan per onderwerp krijg je of de pvda/gl of ja21 en Pvv wel mee.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219198392
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Twee of drie jaar geleden sprak Rutte zich uit over dat wat hem betreft er gekeken wordt of de VVD terug te brengen is naar de koers die het bij z'n oprichting wilde varen. Wat een veel socialere koers was. Ik laat even in het midden of dat een schijnbeweging was of een werkelijke persoonlijke wens.

Maar als zo'n Yesilgoz naar de wereld van nu kijkt dan is het toch onhoudbaar dat men op een toekomstig zinkend schip op radicaal rechts wil springen. Haar koers werkt alleen als MAGA nog houdbaar zou zijn voor de komende 4 jaar, maar ze loopt inmiddels flink achter.
pi_219198393
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:04 schreef kalinhos het volgende:
De enige logische optie wordt gewoon cda-d66-vvd en dan per onderwerp krijg je of de pvda/gl of ja21 en Pvv wel mee.
Per onderwerp gaat niet gebeuren. Zo heeft het nooit gewerkt en zo gaat het ook nooit werken. GLPvdA gaat echt niet steunen op klimaat, als ondertussen de belastingen de verkeerde kant op gaan. Kun je vergeten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 5 november 2025 @ 13:09:46 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219198396
quote:
10s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:48 schreef Evangelion het volgende:
Ze vindt dat de VVD "zeer constructief" is
Gelachen.
Huilen dan.
  woensdag 5 november 2025 @ 13:11:16 #12
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198406
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:04 schreef kalinhos het volgende:
Ik vind dat nooit zo'n goed idee per onderwerp omdat ze met een totaal staatsbudget hebben te maken. Meest gebalanceerd is D'66, CDA, GL/PvdA en VVD. Twee middenpartijen, eentje rechts en eentje links.
pi_219198407
Ben benieuwd naar wat Bontenbal gaat zeggen, maar tot nu toe lijkt de enige oplossing om Yeşilgöz gewoon volkomen te negeren tot ze weer bij zinnen zijn bij de VVD.
pi_219198410
En heel langzaam begint bij D66 het besef neer te dalen dat ze wel de verkiezingen hebben gewonnen ........... maar er heel weinig te formeren valt en ze dus eigenlijk niks kunnen. Alsof je met sterke stukken op het schaakbord staat, maar ze staan allemaal klem*.

* ik refereer hier aan een wedstrijd tussen schaakcomputers Stockfish en AlphaZero _O_.
pi_219198413
van slechts een paar jaar geleden

In plaats [van de radicale koers] zei Rutte dat de VVD zijn kracht moet zoeken in zijn liberale, vrijzinnige identiteit. Die identiteit is van oudsher ook sociaal en staat voor een "rechtvaardig Nederland". Door terug te gaan naar die roots, onderscheidt de VVD zich van de meer nationalistische en conservatieve partijen aan zijn rechterzijde.

Doe er wat mee Yesilgoz.
  woensdag 5 november 2025 @ 13:13:19 #16
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198419
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:11 schreef Hanca het volgende:
Ben benieuwd naar wat Bontenbal gaat zeggen, maar tot nu toe lijkt de enige oplossing om Yeşilgöz gewoon volkomen te negeren tot ze weer bij zinnen zijn bij de VVD.
Met klimaatontkenners zoals bij JA21 kunnen ze vergeten.
pi_219198441
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Met klimaatontkenners zoals bij JA21 kunnen ze vergeten.
VVD is blijkbaar ook klimaatontkenner, gezien Yeşilgöz zegt dat ze geen enkel raakvlak hebben met GLPvdA (en dus ook D66, die op dit onderwerp het 100% eens zijn).
  woensdag 5 november 2025 @ 13:19:19 #18
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219198457
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
VVD is blijkbaar ook klimaatontkenner, gezien Yeşilgöz zegt dat ze geen enkel raakvlak hebben met GLPvdA (en dus ook D66, die op dit onderwerp het 100% eens zijn).
Laat ze maar een tijdje traineren. Worden ze in maart vanzelf afgestraft. :D
pi_219198474
Toch niet gedacht dat er ooit een moment zou gaan aanbreken dat de VVD de grootste dwarsligger zou zijn in een kabinetsformatie
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219198479
quote:
6s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:12 schreef Alpha0 het volgende:
En heel langzaam begint bij D66 het besef neer te dalen dat ze wel de verkiezingen hebben gewonnen ........... maar er heel weinig te formeren valt en ze dus eigenlijk niks kunnen. Alsof je met sterke stukken op het schaakbord staat, maar ze staan allemaal klem*.

* ik refereer hier aan een wedstrijd tussen schaakcomputers Stockfish en AlphaZero _O_.
Het met een verkenner gaan kijken of er mogelijkheden tot water bij de wijn liggen is geen voer voor supercomputers.

De vraag aan de VVD is of ze alleen een luchtballon van zeteltjes willen blijven dat wat achter de rest op democratie-bestrijdend rechts aanwaait als een soort aanduwer. Of dat ze een fatsoenlijke hercalibratie willen uitvoeren om weer een betrouwbare democratische partij te worden, ongeacht hoeveel zetels dat kost of oplevert.
pi_219198485
quote:
10s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:48 schreef Evangelion het volgende:

[..]
Een relatie met Yesilgoz hebben lijkt me erg vermoeiend
Dont worry, haar man is ook vermoeiend.
  woensdag 5 november 2025 @ 13:26:01 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219198493
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Hier geloof ik niet in.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219198496
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik vraag het me af. Punt blijft dat de alternatieven schaars zijn op rechts.
pi_219198507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:27 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Ik vraag het me af. Punt blijft dat de alternatieven schaars zijn op rechts.
Lokaal niet, praktisch elke gemeente heeft een lokale ondernemerspartij.
pi_219198528
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lokaal niet, praktisch elke gemeente heeft een lokale ondernemerspartij.
Dat is waar.

Maar dat is dan nóg minder een reden om nu toe te geven. In een kabinet met D66 én GL/PvdA zal de VVD zeer links beleid moeten uitvoeren, met 46 oppositiezetels op rechts. Dat zal ze denk ik eerder stemmen kosten dan nu de rug recht houden. Een rol in de oppositie zou in dat scenario beter zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')