Natuurlijk vinden jij en 'Wierd Duk heeft meestal gelijk' nostra dat prachtig maar in werkelijkheid is het echt een verschrikking.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Met name door oorlogen. Dat zou juist doen vermoeden dat een dergelijk systeem het in deze vredevolle periode wel goed zou kunnen doen. Een streefgetal van een overheid die 15-20% van de economie behelst zou al mooi zijn.
Het soortelijk gewicht van het Nederlandse cultuurgebied is denk ik net te klein waardoor op cultuurgebied de Nederlandse taalzone een importnatie is geworden. De lexicale afstand tot het Engels is slechts 37 waardoor het Engels vanwege zijn gewicht de logische exporteur is geworden.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:11 schreef capricia het volgende:
Wanneer en waarom is de Nederlandse politiek een transatlantische politiek geworden?
(En dan waarom bij andere EU landen niet)
Ik denk dat het meer het sensatiegehalte is. Ook bij PvdA en D66 is veel Amerikaanse politiek geilerij.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:15 schreef KareldeStoute het volgende:
Moet zeggen dat die Kirk mij ook was ontgaan. Zoveel boeit de VS mij niet.
Maar op dat trans-Atlantische zijn we denk ik op de Britten meegelift.
Dit. Al zet je ze op een rijtje (iknzag ook namen als Candace Owens): ik zou ze niet herkennen als ze voor me staan. Nederlandse opiniemakers zijn er al te veel, moet je je ook nog gaan liggen bezighouden met opiniemakers 6000km verderopquote:Op donderdag 11 september 2025 23:15 schreef KareldeStoute het volgende:
De door jullie menssoort zo bejubelde Milton Friedman ging niet eens zover als 10-15%.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Natuurlijk vinden jij en 'Wierd Duk heeft meestal gelijk' nostra dat prachtig maar in werkelijkheid is het echt een verschrikking.
De vredevolle en stabiele periode is nu natuurlijk ook wel voorbij... dankzij al die rechtse mannetjes in de wereld.
Oh ja, Stalin en Mao, dat waren pas vriendelijke vrienden. Het probleem is eerder dat idealisme het probleem is, dat is namelijk precies hetgeen wat de personen aan de extreme kanten van het politieke spectrum gemeen hebben. Als landen enigszins in het centrum en met pragmatiek bestuurd worden komt het allemaal goed en een te grote overheid zorgt onherroepelijk voor een grote mate van ineffiėntie wat instabiliteit tot gevolg kan hebben.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Natuurlijk vinden jij en 'Wierd Duk heeft meestal gelijk' nostra dat prachtig maar in werkelijkheid is het echt een verschrikking.
De vredevolle en stabiele periode is nu natuurlijk ook wel voorbij... dankzij al die rechtse mannetjes in de wereld.
Er gebeurt in Duitsland, ons buurland, ook heel veel, juist op politiek gebied. En no one cares hier.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer het sensatiegehalte is. Ook bij PvdA en D66 is veel Amerikaanse politiek geilerij.
Ik benoemde 15-20%, niet 10-15%.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De door jullie menssoort zo bejubelde Milton Friedman ging niet eens zover als 10-15%.
Hij noemde 25%, en Hong Kong als voorbeeld.
Om maar aan te geven wat voor (economisch) rechtsextremisten jullie zijn.
Dat blijft een lager percentage dan het droombeeld van Pinochet-fanboy Milton Friedman en terug willen naar de tweede helft van de 19e eeuw blijft zonder meer rechtsextremistisch (de voor Jan modaal nadelige goudstandaard er ook nog bij?).quote:
Inderdaad apart, eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Vorig jaar met de VVD een reis naar Berlijn gemaakt (op bezoek bij de FDP en naar de Bondsdag en Bondsraad), erg leerzaam hoe het politieke systeem daar werkt en opvallend hoeveel autonomie sommige Länder hebben op bijvoorbeeld onderwijs.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Er gebeurt in Duitsland, ons buurland, ook heel veel, juist op politiek gebied. En no one cares hier.
Ik denk dat de gemiddelde poster hier in POL meer weet over kiesmannen in de VS dan over het kiessysteem in Duitsland.
Ik vind dat jammer. Europa is ons continent. En niet Amerika.
In hoeverre was die goudstandaard nadelig voor Jan Modaal? Het huidige model met monetaire expansie lijkt me op termijn nog nadeliger voor Jan Modaal.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat blijft een lager droombeeld dan het droombeeld van Pinochet-fanboy Milton Friedman en terug willen naar de tweede helft van de 19e eeuw blijft zonder meer rechtsextremistisch (de voor Jan modaal nadelige goudstandaard er ook nog bij?).
Er speelden natuurlijk meer dingen mee. Nederland was vanwege de maritieme traditie altijd al meer op de angelsaksische wereld gericht dan de meeste andere Europese landen, Duitsers associeerden we altijd net iets teveel met arme Nedersaksische dagloners om de cultuur serieus te nemen en na WO2 bekoelde de vriendschappelijke band richting Irkutskiaanse wintertemperatuur. Frankrijk bleef cultureel interessanter maar was politiek altijd veel te etatisch voor de Nederlandse belevingswereld.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het soortelijk gewicht van het Nederlandse cultuurgebied is denk ik net te klein waardoor op cultuurgebied de Nederlandse taalzone een importnatie is geworden. De lexicale afstand tot het Engels is slechts 37 waardoor het Engels vanwege zijn gewicht de logische exporteur is geworden.
Ik denk dat het er sterk mee te maken heeft dat we in de unieke positie zitten als kleine taalzone met een korte lexicale afstand tot de lingua franca (37) en een lexicale afstand van (25) tot het Duits waardoor drietaligheid eigenlijk niet moeilijk te bereiken is.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:28 schreef Klopkoek het volgende:
Nederlanders zijn de kampioenen van Doning-Kruger en zelfoverschatting (dit effect zie je bij Eurobarometer ook heel sterk vwb EU-kennis; eigen inschatting vs realiteit)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is 'gewoon' onderdeel geweest van het neoliberale en Atlantische project. Frans en Duits langzaam marginaliseren.
De Duitse cultuur was wel degelijk populair in de periode na de Duitse eenwording en overwinning op Frankrijk, maar dat heeft voor de situatie van na de 2e wereldoorlog weinig relevantie. Ook dat precies de Angelsaksen ons bevrijdden zal zeker meegespeeld hebben, pas recentelijk is met name de VS minder populair geworden.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er speelden natuurlijk meer dingen mee. Nederland was vanwege de maritieme traditie altijd al meer op de angelsaksische wereld gericht dan de meeste andere Europese landen, Duitsers associeerden we altijd net iets teveel met arme Nedersaksische dagloners om de cultuur serieus te nemen en na WO2 bekoelde de vriendschappelijke band richting Irkutskiaanse wintertemperatuur. Frankrijk bleef cultureel interessanter maar was politiek altijd veel te etatisch voor de Nederlandse belevingswereld.
De fraudeurs stemmen bijna allemaal rechts en het optuigen van zo'n systeem vind het bedrijfsleven geweldig. Door al die extra verdienmodellen betaal je meteen meer dan het dubbele van een generieke regeling. En hoe complexer, hoe fraudegevoeliger, dus dat wordt alleen maar duurder. "Maar dan is het wel eerlijk!"quote:Op donderdag 11 september 2025 18:01 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Typische linkse Nederlander ben je weer, heel naļef over alle fraude en misbruik die hier aan de gang is met onze voorzieningen.
Het idee daarachter is dat de grootste last voor de meeste mensen de hypotheek is, die dan langzaam minder waard word. Daar staat tegenover dat het niet de bedoeling is dat wonen meer kost dan een derde van je inkomen en de inflatie op het overige deel net zo groot is. Netto ga je er dus op achteruit. Daarom moet iedereen hun geld eigenlijk gaan beleggen, maar dat heeft ook weer zo zijn problemen. Dat blijft een gokspel.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
In hoeverre was die goudstandaard nadelig voor Jan Modaal? Het huidige model met monetaire expansie lijkt me op termijn nog nadeliger voor Jan Modaal.
Het probleem met een grote overheid is simpelweg de noodzakelijke inefficiėntie en de wet van Pournelle. Dat jij er dan Friedman bijhaalt is simpelweg onzinnig.
Precies, ik denk dat geld met vaste waarde op termijn beter is. Het blijft zoals je stelt een gokspel!quote:Op vrijdag 12 september 2025 00:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het idee daarachter is dat de grootste last voor de meeste mensen de hypotheek is, die dan langzaam minder waard word. Daar staat tegenover dat het niet de bedoeling is dat wonen meer kost dan een derde van je inkomen en de inflatie op het overige deel net zo groot is. Netto ga je er dus op achteruit. Daarom moet iedereen hun geld eigenlijk gaan beleggen, maar dat heeft ook weer zo zijn problemen. Dat blijft een gokspel.
Tuurlijk, de overheid biedt enkele voordelen, maar ook nadelen; het is taak de overheid in te zetten waar de markt inefficiėnt is en vice versa. Het probleem is dat in het neoliberalisme juist de overheid ingezet wordt om monopolies te creėren en het stimuleren van winstmaximisatie.quote:Het voordeel van dingen door de overheid laten doen is dat dan een goede dienstverlening het doel is, in plaats van zoveel mogelijk winst maken. Je krijgt dus meer voor minder. En je kunt er via je stemgedrag invloed op uitoefenen.
Had eigenlijk ook nog nooit van hem gehoord.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:15 schreef KareldeStoute het volgende:
Als je het OV of de zorg nationaliseert, wordt het een collectief goed. Van ons allemaal. Dat moet dan goed beheerd worden. We hebben daar dan ook zelf inbreng in.quote:Op vrijdag 12 september 2025 01:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, ik denk dat geld met vaste waarde op termijn beter is. Het blijft zoals je stelt een gokspel!
[..]
Tuurlijk, de overheid biedt enkele voordelen, maar ook nadelen; het is taak de overheid in te zetten waar de markt inefficiėnt is en vice versa. Het probleem is dat in het neoliberalisme juist de overheid ingezet wordt om monopolies te creėren en het stimuleren van winstmaximisatie.
Het probleem is juist het zoeken van die tegenstelling; er is altijd een symbiose tussen vrije markt en overheidsdiensten nodig. Wat niet helpt zijn de tussenvormen zoals ontwikkeld in het neoliberalisme, waarbij je eigenlijk een monopolist de vrije hand geeft.quote:Op vrijdag 12 september 2025 01:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je het OV of de zorg nationaliseert, wordt het een collectief goed. Van ons allemaal. Dat moet dan goed beheerd worden. We hebben daar dan ook zelf inbreng in.
Zodra je die dingen privatiseert, veranderen de burgers van eigenaar naar gebruiker. Daar zulke collectieve voorzieningen zich zelden lenen voor een vrije markt, creėer je daarmee inderdaad een monopolie, waar je als burger geen invloed meer op hebt, maar wel de steeds hogere rekening voor hoeft te betalen. En daar je dan nog steeds geen keuze hebt, wordt de dienstverlening geminimaliseerd om kosten te besparen.
Dus ja, vanuit de gedachte dat de vrije markt de oplossing is voor alle problemen, moeten we het iedereen toestaan zelf hun eigen spoorlijn aan te leggen en ziekenhuis te beginnen, zodat de concurrentie in alle hevigheid los kan barsten. Dus als je van Maastricht naar Amsterdam wilt met de trein, moet je dan tien kaartjes kopen bij steeds wisselende vervoerders die allemaal hun eigen stations hebben en moet je dus voor het overstappen een taxi nemen. En als je per ongeluk je vinger er afsnijd, moet je eerst gaan kijken welke ziekenhuizen je daar mee kunnen helpen, hoeveel dat kost en wanneer je daarvoor een afspraak in kunt plannen. Als je daar zelf niet preventief meerdere dure contracten voor af hebt gesloten.
Het is maar hoe erg je genaaid wilt worden.
Als we de goudstandaard tijdens COVID hadden gehad waren we op niveau ontwikkelingsland terecht gekomen.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
In hoeverre was die goudstandaard nadelig voor Jan Modaal? Het huidige model met monetaire expansie lijkt me op termijn nog nadeliger voor Jan Modaal.
Het probleem met een grote overheid is simpelweg de noodzakelijke inefficiėntie en de wet van Pournelle. Dat jij er dan Friedman bijhaalt is simpelweg onzinnig.
De goudstandaard is vooral voordelig voor de rijken en renteniers.quote:Op vrijdag 12 september 2025 07:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als we de goudstandaard tijdens COVID hadden gehad waren we op niveau ontwikkelingsland terecht gekomen.
Ja het is vooral dat inflatie nogal een redeloze razernij opwekt bij mensen met hebzucht. Terwijl het gewoon een middel in de economische gereedschapskist is.quote:Op vrijdag 12 september 2025 08:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De goudstandaard is vooral voordelig voor de rijken en renteniers.
Degenen zonder vermogen betalen de prijs voor de gekunstelde aanpassingen.
Het paradijs is nu opeens de late 19e eeuw. Bizar. De tijd van robber barons, sloppenwijken en heel wat meer ongein.
Zo een Rockefeller had lak aan het eigendomsrecht van een ander.quote:Op vrijdag 12 september 2025 08:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja het is vooral dat inflatie nogal een redeloze razernij opwekt bij mensen met hebzucht. Terwijl het gewoon een middel in de economische gereedschapskist is.
Klopt. Of op zorg, tijdens corona konden de regels aan de overkant van de rivier heel anders zijn omdat het een andere deelstaat betrof.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Inderdaad apart, eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Vorig jaar met de VVD een reis naar Berlijn gemaakt (op bezoek bij de FDP en naar de Bondsdag en Bondsraad), erg leerzaam hoe het politieke systeem daar werkt en opvallend hoeveel autonomie sommige Länder hebben op bijvoorbeeld onderwijs.
Jij leest de grafiek dus duidelijk niet goed.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat het er sterk mee te maken heeft dat we in de unieke positie zitten als kleine taalzone met een korte lexicale afstand tot de lingua franca (37) en een lexicale afstand van (25) tot het Duits waardoor drietaligheid eigenlijk niet moeilijk te bereiken is.
Wat was die geheime agenda? Ik heb overigens ver na die jaren '80 op de middelbare gezeten en moest gewoon Frans en Duits uitzitten, dus hij werkte toen nog niet echt door in het curriculum, die agenda.quote:Op vrijdag 12 september 2025 08:59 schreef Klopkoek het volgende:
Frans en Duits is op de scholen na begin jaren 80 aantoonbaar gemarginaliseerd. Daar zat een rechtse neoliberale agenda achter.
Friedman erbij halen is niet onzinnig omdat zelfs hij een percentage noemde dat niet zo laag is als jouw extremistisch droombeeld.quote:Op donderdag 11 september 2025 23:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
is dit sarcasme? want als je het serieus meent dan adviseer ik je de whisky zo vroeg op de morgen te laten staan.quote:Op vrijdag 12 september 2025 08:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij leest de grafiek dus duidelijk niet goed.
Relatief veel Nederlanders claimen drietalig te zijn maar zijn dat in de realiteit niet.
Frans en Duits is op de scholen na begin jaren 80 aantoonbaar gemarginaliseerd. Daar zat een rechtse neoliberale agenda achter.
En mijn dochter krijgt nu een hoger niveau Frans en Duits (en Spaans) dan ik ooit heb gehad, het hangt behoorlijk van je docenten af natuurlijk.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat was die geheime agenda? Ik heb overigens ver na die jaren '80 op de middelbare gezeten en moest gewoon Frans en Duits uitzitten, dus hij werkte toen nog niet echt door in het curriculum, die agenda.
Ja dat zeg ik ook. Bijvoorbeeld de Eurobarometer vragen laten voor Nederland een zelfde patroon zien.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
En men overschat zich wel vaker dus ik vind dit niet perse schokkend.
Daarvan akte, maar is er ook nog een discussie die je hier wil voeren of wil je slechts afgebakende hersensscheetjes de wereld inschieten zoals twitter. De grote bek en ellebogen ben je hier goed aan het etalerenquote:Op vrijdag 12 september 2025 09:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik ook. Bijvoorbeeld de Eurobarometer vragen laten voor Nederland een zelfde patroon zien.
De Misperceptions Index.
Nederland is een land van de grote bek, ellebogen, poseurs en zelfoverschatting.
Om even dit soort idioten een beetje te verdedigen. Ik denk dat ze bedoelen dat dit een MLK moment zou kunnen zijn, niet dat deze idioot ook maar enigszins leek op MLK. Persoonlijk denk ik dan meer aan Marinus van der Lubbe dan aan MLK overigens, de Rijksdagbrand van 1933 dus.quote:Op vrijdag 12 september 2025 08:45 schreef Klopkoek het volgende:
Charlie Kirk said this in July 13, 2023:
"Black women do not have brain processing power to be taken seriously. You have to go steal a white person's slot."
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lyjtz7qfgk2m
Wierd Duk en Derksen: dit is Martin Luther King.
quote:Fusie fracties GroenLinks en PvdA mogelijk uitweg uit formatie-impasse
Een fusie van de Tweede Kamerfracties van PvdA en GroenLinks wordt gezien als een serieuze uitweg uit de impasse in de formatie. Bronnen zeggen tegen de NOS dat dit scenario wordt besproken door VVD-leider Rutte, D66-leider Kaag en informateur Hamer.
De VVD zegt al vanaf de start van de formatie niet met PvdA en GroenLinks in een vijfpartijenkabinet te willen, omdat er maar vier partijen nodig zijn voor een meerderheid in de Tweede Kamer. Een extra partij zou de coalitie onnodig instabiel maken, is de vrees.
PvdA en GroenLinks zeggen echter al maanden dat ze niet zonder elkaar gaan regeren. In november vorig jaar verbonden de twee zich aan elkaar en daarna was consequent de boodschap: we doen het samen of we doen het niet. D66 zegt al vanaf het begin een "zo progressief mogelijk kabinet" te willen, en blokkeert de ChristenUnie als mogelijke coalitiepartner.
Stabieler
Om de patstelling te doorbreken, is nu de fractiefusie-uitweg bedacht. Een gezamenlijke fractie heeft voor de VVD en andere partijen in het kabinet als voordeel dat het stabieler is dan twee afzonderlijke fracties.
"Een bezwaar van Rutte en CDA-leider Hoekstra is dat je met twee linkse partijen in een coalitie automatisch linkser beleid krijgt", zegt politiek verslaggever Ron Fresen. "Omdat je twee keer toezeggingen moet doen omdat er altijd wel een van de twee linkse partijen is die extra eisen stelt." Als de twee samen in één fractie zitten, heb je dat niet, is het idee.
Een woordvoerder van GroenLinks wil geen commentaar geven op een mogelijke fusie van de fracties. "Want dit raakt de vertrouwelijkheid van de kabinetsformatie." Een PvdA-woordvoerder zegt dat er nog niks is besloten. "En verder kunt u erop rekenen dat wij doen wat we zelf willen en niet naar de pijpen van andere partijen dansen."
Impuls voor linkse samenwerking
PvdA en GroenLinks spreken al langer over meer samenwerking en zelfs over een fusie van de twee partijen. Op dit moment werken de fracties in de Tweede Kamer al nauw samen op een aantal terreinen.
Overigens is de fractiefusie als uitweg in de formatie zeker nog geen feit. "Bij VVD en CDA is ook scepsis over deze optie", zegt verslaggever Fresen. "Er wordt betwijfeld of de twee linkse partijen wel echt een eenheid kunnen vormen in een fractie."
Mocht het wel echt gebeuren, zou het wel een bijzondere stap zijn. "Het zou betekenen dat onder druk van de kabinetsformatie de linkse samenwerking die al jaren mislukt ineens een impuls krijgt."
De formatie, die inmiddels vijf maanden duurt, zat de afgelopen tijd muurvast vanwege allerlei onderlinge blokkades. De afgelopen weken hebben VVD en D66 een stuk geschreven, dat mogelijk als startpunt van onderhandelingen kan dienen, maar het is nu nog niet duidelijk of dat ook gaat gebeuren en welke partijen aanschuiven.
Het is natuurlijk een sneaky trucje, maar ik sluit niet uit dat dergelijke constructies in andere EU-landen ook voorkomen, en zou dat wel eens uitgezocht willen zien.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:57 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen wordt de CO2 heffing afgeschaft: https://www.ad.nl/politie(...)en-werking~a7747c65/
Want stel je voor dat de vervuiler betaalt. Dat moeten we niet willen.
Zie hierboven over de goudstandaard.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:43 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Daarvan akte, maar is er ook nog een discussie die je hier wil voeren
Dat zal best. Maar het argument "hullie doen het ook!" vind ik nooit echt sterk.quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een sneaky trucje, maar ik sluit niet uit dat dergelijke constructies in andere EU-landen ook voorkomen, en zou dat wel eens uitgezocht willen zien.
Daar liet juf mij vrij vroeg op de basisschool al niet mee weg komen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zal best. Maar het argument "hullie doen het ook!" vind ik nooit echt sterk.
Op zich niet, maar als je je industrie op korte termijn de nek omdraait omdat je als enige de regels niet naar je toe buigt heeft is dat vrij problematisch.quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zal best. Maar het argument "hullie doen het ook!" vind ik nooit echt sterk.
Beide niet. Dit gaat volgens mij vooral om bedrijven die niet onder ETS vallen, bedrijven die wel eerst ETS betalen mogen dat aftrekken van deze belasting en volgens mij zat hij dan altijd al op 0. Het Nederlandse tarief kon natuurlijk wel hoger worden dan ETS, afhankelijk van Nederlands en Europees beleid, en op die manier was er dus een ondergrens gegarandeerd.quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Daar liet juf mij vrij vroeg op de basisschool al niet mee weg komen.
Inhoudelijk: gaat dit over een top op de Europese wet en regelgeving of gaat dit over de Nederlandse verankering van het ETS?
Het immer walgelijke Urk gevuld met religieuze racistische gekken en uiteraard ook weer een zeer kwalijke rol voor de Nederlandse overheid die er altijd alles aan doen om die inteelt-koppen te faciliteren.quote:Hoe op Urk één Marokkaans-Nederlands gezin werd opgeofferd om de rust te bewaren. ‘We zijn kapotgemaakt’
Weinig dorpen zijn zo pro-Israėl als Urk. Als er in oktober 2023 een tiental Israėlische vlaggen van de huizen worden gerukt en verbrand, vrezen de burgemeester en de politie rellen in het vissersdorp. Ze gaan snel over tot het arresteren van de 14-jarige Marokkaanse Urker Zaki. Té snel, blijkt achteraf. Hij is onschuldig. Maar de schade is dan al berokkend. ‘Mijn zoon moest op de achterbank liggen om ongezien het dorp uit te komen.’
Edit; had over de post van @Cyan9 gelezen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:00 schreef Klopkoek het volgende:
Inderdaad, al die moorden en aanslagen op Democraten zijn in Nederland véél minder groot nieuws.
Christenunie wordt op sommige plekken van Nederland duidelijk steeds rechtser.quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:31 schreef VoMy het volgende:
https://www.nd.nl/nieuws/(...)n-werd-opgeofferd-om
[..]
Het immer walgelijke Urk gevuld met religieuze racistische gekken en uiteraard ook weer een zeer kwalijke rol voor de Nederlandse overheid die er altijd alles aan doen om die inteelt-koppen te faciliteren.
De mate waarin christelijk-rechts in al hun achterlijkheid de omgeving mag terroriseren is schrikbarend. Openlijk gewelddadig racisme maar geef ze nog een SBS-show.
In Duindorp was het ook al raak met eigenrichting en een overheid die niets doet want die tere racistenzieltjes moet je hun gang maar laten gaan. Walgelijk.
Edit: En in Hendrik-Ido-Ambacht waar de lokale SGP-ChristenUnie ook weer een hetze ontketende tegen een winkeleigenaar. Overal met geweld en kabaal willen ze hun cultuur van haat afdwingen.
Ja, hoe moet je die homo's anders genezen, als ze niet willen?quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Christenunie wordt op sommige plekken van Nederland duidelijk steeds rechtser.
Gedwongen Homogenezing is top!
Dat laatste is geen quote van de CU, noch van de SGP. Waarschijnlijk dan je eigen uitspraak?quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nu heb ik er niet zoveel problemen mee als een percentage plannen niet gerealiseerd worden. Maar zowat alles is niet doorgegaan, waar andere haaks-staande maatregelen op werden genomen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
Past gewoon geheel in lijn van afgelopen kabinetten. Dingen beloven maar niet doen.
De Christenunie is niet perse links, maar lijkt van de waardes uit te gaan die Christus predikte. Waardoor men in makkelijkere tijden links uitlijnt.quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is grootschalige intellectuele en morele verwaarlozing van de bevolking geweest de afgelopen decennia. Gevolg is dat er grote groepen bestaan die op het niveau van zwakbegaafde achtjarige middeleeuwers functioneren. Als we eindelijk een regering hebben die niet het dommehufterschap als hoogste ideaal ziet, zou dat een absolute prioriteit moeten zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:31 schreef VoMy het volgende:
https://www.nd.nl/nieuws/(...)n-werd-opgeofferd-om
[..]
Het immer walgelijke Urk gevuld met religieuze racistische gekken en uiteraard ook weer een zeer kwalijke rol voor de Nederlandse overheid die er altijd alles aan doen om die inteelt-koppen te faciliteren.
De mate waarin christelijk-rechts in al hun achterlijkheid de omgeving mag terroriseren is schrikbarend. Openlijk gewelddadig racisme maar geef ze nog een SBS-show.
In Duindorp was het ook al raak met eigenrichting en een overheid die niets doet want die tere racistenzieltjes moet je hun gang maar laten gaan. Walgelijk.
Edit: En in Hendrik-Ido-Ambacht waar de lokale SGP-ChristenUnie ook weer een hetze ontketende tegen een winkeleigenaar. Overal met geweld en kabaal willen ze hun cultuur van haat afdwingen.
Er gebeuren rare dingen rond die moord in de Nederlandse media. Het was niet eens een onwijs invloedrijk persoon of zo, gewoon een van die talloze MAGA-influencers. Bovendien is er in de VS dagelijks heel veel (dodelijk) vuurwapengeweld. Dus de enorme media-aandacht op zich is op zich al merkwaardig, maar de toon is echt misplaatst. Het was een racistische, homohatende, misogyne hufter die vrijwel uitsluitend enorme stromen bullshit de wereld in spuide. Dat praat moord natuurlijk geenszins goed, maar om over zo iemand nou als landelijke kwaliteitskrant een 'in memoriam' te plaatsen en er talloze achtergrondartikelen aan te wijden waarin nauwelijks benoemd werd wat een bijzonder verwerpelijk figuur het was...quote:Op vrijdag 12 september 2025 14:06 schreef Klopkoek het volgende:
Boomsma laat alle remmen los nu
[ x ]
Tamelijk schokkend. Radio VN neemt 't JA21-program door: afpakken van mensen hun rechten, afschaffen academische vrijheid, politieke dictaten voor journalistiek. Zoals @:hnoten.bsky.social zegt: vraag Eerdmans met z'n architectenbril of Coenradie met 'r piano daar eens naar.
https://www.vn.nl/de-radicale-koers-van-ja21
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lylerpaem22w
Volgens Angela de Jong zagen haar kinderen deze man als Messiquote:Op vrijdag 12 september 2025 14:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er gebeuren rare dingen rond die moord in de Nederlandse media. Het was niet eens een onwijs invloedrijk persoon of zo, gewoon een van die talloze MAGA-influencers. Bovendien is er in de VS dagelijks heel veel (dodelijk) vuurwapengeweld. Dus de enorme media-aandacht op zich is op zich al merkwaardig, maar de toon is echt misplaatst. Het was een racistische, homohatende, misogyne hufter die vrijwel uitsluitend enorme stromen bullshit de wereld in spuide. Dat praat moord natuurlijk geenszins goed, maar om over zo iemand nou als landelijke kwaliteitskrant een 'in memoriam' te plaatsen en er talloze achtergrondartikelen aan te wijden waarin nauwelijks benoemd werd wat een bijzonder verwerpelijk figuur het was...
Een politieke moord zoals dit is natuurlijk gewoon nieuws, wat de denkbeelden van deze figuur dan ook waren. Zeker omdat de dader nu pas gepakt is.quote:Op vrijdag 12 september 2025 14:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er gebeuren rare dingen rond die moord in de Nederlandse media. Het was niet eens een onwijs invloedrijk persoon of zo, gewoon een van die talloze MAGA-influencers. Bovendien is er in de VS dagelijks heel veel (dodelijk) vuurwapengeweld. Dus de enorme media-aandacht op zich is op zich al merkwaardig, maar de toon is echt misplaatst. Het was een racistische, homohatende, misogyne hufter die vrijwel uitsluitend enorme stromen bullshit de wereld in spuide. Dat praat moord natuurlijk geenszins goed, maar om over zo iemand nou als landelijke kwaliteitskrant een 'in memoriam' te plaatsen en er talloze achtergrondartikelen aan te wijden waarin nauwelijks benoemd werd wat een bijzonder verwerpelijk figuur het was...
Indachtig deze aanwijzing post ik gaarne iets verstandigs van Frans Timmermans inzake het t.z.t. sturen van vredestroepen naar Oekraine:quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:24 schreef Cyan9 het volgende:
Die posts over Kirk mogen in AMV of het betreffende NWS topic. In ons eigen land gebeurt ook al (of juist niet) genoeg.
Voor de verandering geef ik hem deze keer groot gelijk. Wel sneu voor Oekraine maar hoe het anders moet zie ik ook even niet.quote:GL/PvdA-voorman Timmermans noemt deelname aan een vredesmacht ’op dit moment niet aan de orde’.
Hij geeft als reden de wispelturigheid van de Amerikaanse president Trump. „Het is niet realistisch om te denken dat er een Europese veiligheidsmissie kan worden uitgezonden zonder Amerikaanse veiligheidsgaranties”, zegt Timmermans. „En ik ben op dit moment niet gerustgesteld, met deze Amerikaanse president, dat die garanties ook gegeven kunnen worden. Dan is het niet mogelijk een vredesmissie uit te zenden.”
Wat heeft dat nou weer met paranoia te maken... Het is gewoon een rare manier van berichtgeving. Zeker door media die er prat op gaan hun redactionele kwaliteiten dik op orde te hebben.quote:Op vrijdag 12 september 2025 14:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een politieke moord zoals dit is natuurlijk gewoon nieuws, wat de denkbeelden van deze figuur dan ook waren. Zeker omdat de dader nu pas gepakt is.
Niet zo paranoide doen.
Nee hoor. Bepaalde media hebben zelfs al moeten rectificeren omdat ze hem foutief gequote hadden. Dat is de paranoia, er is niets geks aan de hand behalve dat deze kerel aan Trump gelieerd is en dus zullen media in Nederland hem altijd kritisch bekijken.quote:Op vrijdag 12 september 2025 14:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou weer met paranoia te maken... Het is gewoon een rare manier van berichtgeving.
Nou ja, even ter relativering: het is Angela de Jong, de meest overschatte columnist van Nederland in het AD, de bakermat van Wierd Duk, de meest verachtelijke columnist van Nederland. Ik ben niet verbaasd dat ze daar gepusht wordt om zo dom mogelijk te doen en dat ze dat vervolgens met verve doet.quote:Op vrijdag 12 september 2025 14:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Volgens Angela de Jong zagen haar kinderen deze man als Messi
https://www.ad.nl/binnenl(...)-geschoten~a686a3f5/
[i]Ik ben zelf ook heus niet vies van provoceren. Er zijn van die dagen dat ik niks zo lekker vind als mensen op de kast jagen, vooral linkse mensen.
Dat zijn niet conclusies die uit deze tabellen te halen zijn. Een groot deel van het taalonderwijs vind buiten het middelbaar onderwijs plaats en het middelbaar onderwijs is ook geen efficiėnte plek om buitenlandse taalkennis te verwerven.quote:Op vrijdag 12 september 2025 08:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij leest de grafiek dus duidelijk niet goed.
Relatief veel Nederlanders claimen drietalig te zijn maar zijn dat in de realiteit niet.
Even gericht op de Nederlandse media (en niet de casus Kirk):quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee hoor. Bepaalde media hebben zelfs al moeten rectificeren omdat ze hem foutief gequote hadden. Dat is de paranoia, er is niets geks aan de hand behalve dat deze kerel aan Trump gelieerd is en dus zullen media in Nederland hem altijd kritisch bekijken.
Je denkt toch niet dat ik op bluesky linkjes ga klikken?quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Even gericht op de Nederlandse media (en niet de casus Kirk):
Deze Nederlandse media vertikken het nog steeds de "transgenderideologie" te rectificeren.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lymofehrt22e
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lymulmkgnc2f
Wat je ook heel sterk ziet is dat de luidste vrijheid van meningsuiting roepers - zo een Aylin Bilic wil graag een andere MAGA spreker naar Nederland halen - vooraan stonden te juichen toen Van Weel en Faber een inreisverbod uitvaardigden aan zogenaamde "haatpredikers". Of toen de Universiteit van Nijmegen uitnodigingen in trok.
Dan doet ze toch wat verkeerd in de opvoeding ?quote:Op vrijdag 12 september 2025 14:47 schreef Klopkoek het volgende:
Volgens Angela de Jong zagen haar kinderen deze man als Messi
Oh jeetje, dat is nu ook al eng? Is gewoon openbaar toegankelijk. Bluesky is een stuk minder een open riool dan X...quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat ik op bluesky linkjes ga klikken?
Zullen we ons hier bij houden?quote:Op vrijdag 12 september 2025 10:24 schreef Cyan9 het volgende:
Die posts over Kirk mogen in AMV of het betreffende NWS topic. In ons eigen land gebeurt ook al (of juist niet) genoeg.
Ja, ho even. Ik stelde alleen dat ik de Nederlandse berichtgeving over die moord merkwaardig vond. Ik vergelijk de Nederlandse media geenszins met de Poolse of Hongaarse media. Ik verbaas me er zo over omdat ik de Nederlandse kwaliteitsmedia doorgaans juist zeer waardeer.quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:13 schreef Klopkoek het volgende:
Eens met @Jigzoz, er zijn rare dingen aan de hand met onze 'Poolse en Hongaarse media'.
Nederland heeft amper kwaliteitsmedia en zeker de media met een groot bereik (dat is dus niet de NRC!) zie je wmb zeker wel Poolse tendensen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ho even. Ik stelde alleen dat ik de Nederlandse berichtgeving over die moord merkwaardig vond. Ik vergelijk de Nederlandse media geenszins met de Poolse of Hongaarse media. Ik verbaas me er zo over omdat ik de Nederlandse kwaliteitsmedia doorgaans juist zeer waardeer.
Daarnaast hangt het sterk af van de gebruikte methode. Lesmethoden zijn nogal ontwikkeld in de loop der tijd.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
En mijn dochter krijgt nu een hoger niveau Frans en Duits (en Spaans) dan ik ooit heb gehad, het hangt behoorlijk van je docenten af natuurlijk.
Ze is tweedeklasser VWO, heeft Frans, Spaans en Duits 2 uur in de week van native speakers (en 4 uur in de week Engels, maar ze doet dan ook TTO). Maar ze heeft de lessen dus ook gewoon daadwerkelijk in het Frans, Spaans of Duits, dat heb ik zelf op het VWO nooit gehad. Haar spreek- en luistervaardigheid in de tweede klas is dan ook al op een hoger niveau dan ik zelf in VWO 6 had.quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daarnaast hangt het sterk af van de gebruikte methode. Lesmethoden zijn nogal ontwikkeld in de loop der tijd.
Even als aanvullende vraag Hanca: hoeveel uur les krijgt je dochter in deze talen en op welke leeftijd beginnen ze?
Idioot standpunt, maar die discussie ga ik niet met je voeren.quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nederland heeft amper kwaliteitsmedia en zeker de media met een groot bereik (dat is dus niet de NRC!) zie je wmb zeker wel Poolse tendensen.
quote:De uitgelekte plannen op een rij:
-Het kabinet handhaaft de korting op brandstofaccijnzen. De prijs blijft daardoor ook volgend jaar lager aan de pomp.
-Er gaat definitief een streep door de herinvoering van rode diesel. BBB wilde dit graag, maar de EU ziet dit als staatssteun en het is fraudegevoelig. Boeren krijgen wel een ander ‘plusje’.
-Het kabinet trekt ook 2,6 miljard euro extra uit voor de stikstofaanpak. Een groot deel gaat naar vrijwillige uitkoop van boeren. Pijnlijker is de verplaatsing van bedrijven rond De Peel en De Veluwe.
-Om de industrie te paaien heeft het kabinet een list bedacht voor de CO₂-heffing. Op papier blijft die bestaan, maar de industrie hoeft deze niet meer te betalen.
quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:
Om de industrie te paaien heeft het kabinet een list bedacht voor de CO₂-heffing. Op papier blijft die bestaan, maar de industrie hoeft deze niet meer te betalen.
Dank voor je reactie. Dit is duidelijk het gebruik van modernere methodologie en een sterkere focus op spreekvaardigheid. Grammatica blijft belangrijk, maar pas nadat de leerling de basisvaardigheden ontwikkeld heeft.quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze is tweedeklasser VWO, heeft Frans, Spaans en Duits 2 uur in de week van native speakers (en 4 uur in de week Engels, maar ze doet dan ook TTO). Maar ze heeft de lessen dus ook gewoon daadwerkelijk in het Frans, Spaans of Duits, dat heb ik zelf op het VWO nooit gehad. Haar spreek- en luistervaardigheid in de tweede klas is dan ook al op een hoger niveau dan ik zelf in VWO 6 had.
Op de basisschool had ze trouwens zo goed als geen Engels en natuurlijk nog geen andere talen.
Vanuit de smeulende resten van het slechtste kabinet ooit, bestaande uit liegende, ruziėnde, ruggenstekende rechtsradicalen, opportunisten, lobbyisten van de veevoederindustrie en ander moreel verrot volk, wordt nu opgeroepen om toch vooral tot samenwerking te komen:quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:
En traditioneel is de miljoenennota weer gelekt: https://www.ad.nl/politie(...)dt-duurder~a4db5261/
[..]
Kumbaya motherfuckers, kumbaya.quote:Heinen doet ook een beroep op de Tweede Kamer, daar is het demissionaire kabinet immers sterk van afhankelijk. ,,Het vergt bovendien dat we ook hier in Nederland in de politiek samenwerken, waarbij het gelijk van de een niet direct het ongelijk is van de ander. We zullen moeten kijken naar waar we elkaar kunnen vinden in het nemen van verantwoordelijkheid voor de toekomst van ons land.”
Spaans is op haar school de eerste 2 jaar verplicht, waarom weet ik ook niet precies.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dank voor je reactie. Dit is duidelijk het gebruik van modernere methodologie en een sterkere focus op spreekvaardigheid. Grammatica blijft belangrijk, maar pas nadat de leerling de basisvaardigheden ontwikkeld heeft.
Wat wel nog kan verbeteren is een sterkere focus op taal in het basisonderwijs, daar ligt de acquisitiesnelheid immers hoger.
Was Spaans overigens een keuzevak? Waren er andere keuzes qua taal? Ik had in het laatste decennium van de vorige eeuw Italiaans en Latijn als extra talen.
Ah ja, VVD en BBB ver aan kop met media optredens is natuurlijk puur toeval...quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Idioot standpunt, maar die discussie ga ik niet met je voeren.
Als ik dit bericht juist interpreteer was het lek dit keer (weer?) bewust: er is vooral goed nieuws 'gelekt'.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
Gaan we bij APB weer een verzoek krijgen om te onderzoeken waar het 'lek' precies zit?
Waar is het zuur? Of zijn daar afspraken over gemaakt met Elodie Verweij?quote:Op vrijdag 12 september 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:
En traditioneel is de miljoenennota weer gelekt: https://www.ad.nl/politie(...)dt-duurder~a4db5261/
[..]
Het is elk jaar bewust maar ze doen graag alsof dat dat niet zo is.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als ik dit bericht juist interpreteer was het lek dit keer (weer?) bewust: er is vooral goed nieuws 'gelekt'.
Elk jaar lekt vooral het zoet en niet het zuur, dat moet iedereen die de politiek volgt toch wel weten.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waar is het zuur? Of zijn daar afspraken over gemaakt met Elodie Verweij?
vergeet Dick Schoof nietquote:Op vrijdag 12 september 2025 16:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ah ja, VVD en BBB ver aan kop met media optredens is natuurlijk puur toeval...
WNL, Avrotros, Powned, EO, Max, SBS6, RTL, Telegraaf als grootste krant, EW het grootste opinieblad, Vandaag Inside grootste talkshow.
Een debielrechts en Hongaars gelijkgeschakeld medialandschap.
Tsja, hij is meer (rechtse) commentator aan de zijlijn dan premier gebleken.quote:
Briljant onderdeelquote:Op vrijdag 12 september 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
quote:Uit de stukken blijkt verder dat er extra geld wordt uitgetrokken voor gevangenissen: nu is er een ernstig cellentekort. Het gaat echter om 75 miljoen euro, niet de 400 miljoen die nodig zou zijn. Bovendien wordt het geld weggehaald bij de middelen die voor de tbs waren gereserveerd.
TBS is duur en een linkse hobby, een kogel is goedkoper.quote:
Die kogel is gelukkig niet aan de orde. Maar dit is wel een triest voorbeeld van een stukje gat dichten met het andere…quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
TBS is duur en een linkse hobby, een kogel is goedkoper.
Is er niks meer te halen bij ontwikkelingssamenwerkinghulp?quote:
Dat zit in het niet uitgelekte deelquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:43 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Is er niks meer te halen bij ontwikkelingssamenwerkinghulp?
Ja Dick zegt allemaal zinnige dingen in hele artikel maar stapt wel gewoon in een kabinet met een partij vol met intolerante standpunten. Heeft bewindslieden die allerlei intolerante dingen roepen of verzinnen.quote:De polarisatie in Nederland is een zorg van het demissionaire kabinet. De ministerraad heeft daar vandaag over gesproken, zei premier Schoof op zijn persconferentie. "Je kunt niet tolerant zijn tegenover intolerantie", zegt hij over de conclusies uit dat gesprek. "De intolerantie neemt alleen maar toe. We moeten de dialoog blijven voeren, maar ook zeggen dat geweld nooit vergoelijkt kan worden."
"De samenleving en de Tweede Kamer zijn een spiegel van elkaar. Ik denk dat we allemaal moeten luisteren naar elkaar en moeten bedenken hoe we het debat moeten voeren."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |