abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 september 2025 @ 07:06:04 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218746899
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 23:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
In hoeverre was die goudstandaard nadelig voor Jan Modaal? Het huidige model met monetaire expansie lijkt me op termijn nog nadeliger voor Jan Modaal.

Het probleem met een grote overheid is simpelweg de noodzakelijke inefficiëntie en de wet van Pournelle. Dat jij er dan Friedman bijhaalt is simpelweg onzinnig.
Als we de goudstandaard tijdens COVID hadden gehad waren we op niveau ontwikkelingsland terecht gekomen.
pi_218747135
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 07:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als we de goudstandaard tijdens COVID hadden gehad waren we op niveau ontwikkelingsland terecht gekomen.
De goudstandaard is vooral voordelig voor de rijken en renteniers.

Degenen zonder vermogen betalen de prijs voor de gekunstelde aanpassingen.

Het paradijs is nu opeens de late 19e eeuw. Bizar. De tijd van robber barons, sloppenwijken en heel wat meer ongein.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 12 september 2025 @ 08:24:42 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218747208
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 08:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De goudstandaard is vooral voordelig voor de rijken en renteniers.

Degenen zonder vermogen betalen de prijs voor de gekunstelde aanpassingen.

Het paradijs is nu opeens de late 19e eeuw. Bizar. De tijd van robber barons, sloppenwijken en heel wat meer ongein.
Ja het is vooral dat inflatie nogal een redeloze razernij opwekt bij mensen met hebzucht. Terwijl het gewoon een middel in de economische gereedschapskist is.
pi_218747272
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 08:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja het is vooral dat inflatie nogal een redeloze razernij opwekt bij mensen met hebzucht. Terwijl het gewoon een middel in de economische gereedschapskist is.
Zo een Rockefeller had lak aan het eigendomsrecht van een ander.

Die slurpte de bodem onder je eigen grond leeg en als dat dan je huis ruïneerde, jammer dan.

(Hier willen Thiel, Musk etc natuurlijk graag naar terug. Zij vormen hun eigen overheidje en koninkrijkje)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218747359
Charlie Kirk said this in July 13, 2023:

"Black women do not have brain processing power to be taken seriously. You have to go steal a white person's slot."

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lyjtz7qfgk2m

Wierd Duk en Derksen: dit is Martin Luther King.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218747439
quote:
7s.gif Op donderdag 11 september 2025 23:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Inderdaad apart, eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Vorig jaar met de VVD een reis naar Berlijn gemaakt (op bezoek bij de FDP en naar de Bondsdag en Bondsraad), erg leerzaam hoe het politieke systeem daar werkt en opvallend hoeveel autonomie sommige Länder hebben op bijvoorbeeld onderwijs.
Klopt. Of op zorg, tijdens corona konden de regels aan de overkant van de rivier heel anders zijn omdat het een andere deelstaat betrof.
Was laatst ook in het Emsland en daar werd nog vrolijk gerookt in een kroeg. Wel grappig dat soort verschillen.
pi_218747451
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 23:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik denk dat het er sterk mee te maken heeft dat we in de unieke positie zitten als kleine taalzone met een korte lexicale afstand tot de lingua franca (37) en een lexicale afstand van (25) tot het Duits waardoor drietaligheid eigenlijk niet moeilijk te bereiken is.
Jij leest de grafiek dus duidelijk niet goed.

Relatief veel Nederlanders claimen drietalig te zijn maar zijn dat in de realiteit niet.

Frans en Duits is op de scholen na begin jaren 80 aantoonbaar gemarginaliseerd. Daar zat een rechtse neoliberale agenda achter.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218747462
Ik heb nu in elk journaal (NOS en RTL) gezien hoe Amerika rouwt over Kirk, maar hierover⤵️ nooit iets gehoord.. Terwijl Kirk voor mij net zo’n onbekende was als Hortman.
Hadden onze media niet beter aandacht kunnen besteden aan hoe Trump deze moord misbruikt om Amerika nóg verder te spljten.

https://bsky.app/profile/roosvonk.bsky.social/post/3lymlkstpvk2v

Inderdaad, al die moorden en aanslagen op Democraten zijn in Nederland véél minder groot nieuws.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218747505
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 08:59 schreef Klopkoek het volgende:
Frans en Duits is op de scholen na begin jaren 80 aantoonbaar gemarginaliseerd. Daar zat een rechtse neoliberale agenda achter.
Wat was die geheime agenda? Ik heb overigens ver na die jaren '80 op de middelbare gezeten en moest gewoon Frans en Duits uitzitten, dus hij werkte toen nog niet echt door in het curriculum, die agenda.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218747530
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 23:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
In hoeverre was die goudstandaard nadelig voor Jan Modaal? Het huidige model met monetaire expansie lijkt me op termijn nog nadeliger voor Jan Modaal.

Het probleem met een grote overheid is simpelweg de noodzakelijke inefficiëntie en de wet van Pournelle. Dat jij er dan Friedman bijhaalt is simpelweg onzinnig.
Friedman erbij halen is niet onzinnig omdat zelfs hij een percentage noemde dat niet zo laag is als jouw extremistisch droombeeld.

Tipje: de wet van Pournelle is een verzinsel. Deze wet bestaat niet en is zeker geen 'wet'.

Goudstandaard en deflatie betekent dat mensen slapend rijk worden. De mensen met schulden en zonder vermogen worden met de seconde armer. Zoek maar eens op hoeveel procent van Nederland (en de VS, of droomland Singapore) een negatief eigen vermogen heeft.

Daar komt nog bij dat het aanpassingsbeleid dat bij een goudstandaard hoort bovenmatig rust op de armen en machtelozen. Op de werknemers en de werkgelegenheid. Je speelt met de flexibele schil en niet met de mensen die het kunnen dragen.

Was eind 19e eeuw dan echt zo een hosanna?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218747543
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 08:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jij leest de grafiek dus duidelijk niet goed.

Relatief veel Nederlanders claimen drietalig te zijn maar zijn dat in de realiteit niet.

is dit sarcasme? want als je het serieus meent dan adviseer ik je de whisky zo vroeg op de morgen te laten staan.

ik wou dat Frans gemarginaliseerd was, want ik had er een hekel aan. heeft me heel veel moeite gekost om dat nog uit mijn vakkenpakket kwijt te raken. Duits had ik eigenlijk niet nodig qua woorden schat was ik verder dankzij veel Duitse tv
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_218747550
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 september 2025 09:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat was die geheime agenda? Ik heb overigens ver na die jaren '80 op de middelbare gezeten en moest gewoon Frans en Duits uitzitten, dus hij werkte toen nog niet echt door in het curriculum, die agenda.
En mijn dochter krijgt nu een hoger niveau Frans en Duits (en Spaans) dan ik ooit heb gehad, het hangt behoorlijk van je docenten af natuurlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218747718
Dat je een taal niet leert op school wil niet zeggen dat je het ook niet kent. Je kunt prima een ander taal oppikken tegenwoordig via internet/social media. Er zijn ook apps als Duolingo. En men overschat zich wel vaker dus ik vind dit niet perse schokkend.

Er zijn opvallendere dingen die je uit de grafieken kan maken. Roemenie geeft zowat 40% aan één taal te kennen terwijl in onderste grafiek 100% van de Roemenen twee talen zouden leren. Nou kun je bekijken hoeveel van de Roemenen gaan ook echt naar hogere school en dergelijke. Welk agenda zit daar dan achter?

Ik zou toch ernstig oppassen om twee losstaande statistieken bij elkaar te gaan plakken en daar een bewering over gaan doen.
pi_218747736
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 09:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
En men overschat zich wel vaker dus ik vind dit niet perse schokkend.
Ja dat zeg ik ook. Bijvoorbeeld de Eurobarometer vragen laten voor Nederland een zelfde patroon zien.

De Misperceptions Index.

Nederland is een land van de grote bek, ellebogen, poseurs en zelfoverschatting.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218747771
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 09:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja dat zeg ik ook. Bijvoorbeeld de Eurobarometer vragen laten voor Nederland een zelfde patroon zien.

De Misperceptions Index.

Nederland is een land van de grote bek, ellebogen, poseurs en zelfoverschatting.
Daarvan akte, maar is er ook nog een discussie die je hier wil voeren of wil je slechts afgebakende hersensscheetjes de wereld inschieten zoals twitter. De grote bek en ellebogen ben je hier goed aan het etaleren
  vrijdag 12 september 2025 @ 09:47:55 #41
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218747809
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 08:45 schreef Klopkoek het volgende:
Charlie Kirk said this in July 13, 2023:

"Black women do not have brain processing power to be taken seriously. You have to go steal a white person's slot."

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lyjtz7qfgk2m

Wierd Duk en Derksen: dit is Martin Luther King.
Om even dit soort idioten een beetje te verdedigen. Ik denk dat ze bedoelen dat dit een MLK moment zou kunnen zijn, niet dat deze idioot ook maar enigszins leek op MLK. Persoonlijk denk ik dan meer aan Marinus van der Lubbe dan aan MLK overigens, de Rijksdagbrand van 1933 dus.

Mochten ze inderdaad zoiets bedoelen dan zouden ze best gelijk kunnen hebben. Volkswoede wordt makkelijk opgewekt met dit soort terreurdaden en kan zomaar leiden tot allerlei bij-effecten en misbruik.
pi_218747879
Ondertussen wordt de CO2 heffing afgeschaft: https://www.ad.nl/politie(...)en-werking~a7747c65/
Want stel je voor dat de vervuiler betaalt. Dat moeten we niet willen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 12 september 2025 @ 10:00:41 #43
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218747906
Zou dit nieuwsbericht uit 2021 trouwens sticky kunnen zodat ook de rechtsen eens ophouden met hun eeuwige gelieg?

quote:
Fusie fracties GroenLinks en PvdA mogelijk uitweg uit formatie-impasse

Een fusie van de Tweede Kamerfracties van PvdA en GroenLinks wordt gezien als een serieuze uitweg uit de impasse in de formatie. Bronnen zeggen tegen de NOS dat dit scenario wordt besproken door VVD-leider Rutte, D66-leider Kaag en informateur Hamer.

De VVD zegt al vanaf de start van de formatie niet met PvdA en GroenLinks in een vijfpartijenkabinet te willen, omdat er maar vier partijen nodig zijn voor een meerderheid in de Tweede Kamer. Een extra partij zou de coalitie onnodig instabiel maken, is de vrees.

PvdA en GroenLinks zeggen echter al maanden dat ze niet zonder elkaar gaan regeren. In november vorig jaar verbonden de twee zich aan elkaar en daarna was consequent de boodschap: we doen het samen of we doen het niet. D66 zegt al vanaf het begin een "zo progressief mogelijk kabinet" te willen, en blokkeert de ChristenUnie als mogelijke coalitiepartner.

Stabieler
Om de patstelling te doorbreken, is nu de fractiefusie-uitweg bedacht. Een gezamenlijke fractie heeft voor de VVD en andere partijen in het kabinet als voordeel dat het stabieler is dan twee afzonderlijke fracties.

"Een bezwaar van Rutte en CDA-leider Hoekstra is dat je met twee linkse partijen in een coalitie automatisch linkser beleid krijgt", zegt politiek verslaggever Ron Fresen. "Omdat je twee keer toezeggingen moet doen omdat er altijd wel een van de twee linkse partijen is die extra eisen stelt." Als de twee samen in één fractie zitten, heb je dat niet, is het idee.

Een woordvoerder van GroenLinks wil geen commentaar geven op een mogelijke fusie van de fracties. "Want dit raakt de vertrouwelijkheid van de kabinetsformatie." Een PvdA-woordvoerder zegt dat er nog niks is besloten. "En verder kunt u erop rekenen dat wij doen wat we zelf willen en niet naar de pijpen van andere partijen dansen."

Impuls voor linkse samenwerking
PvdA en GroenLinks spreken al langer over meer samenwerking en zelfs over een fusie van de twee partijen. Op dit moment werken de fracties in de Tweede Kamer al nauw samen op een aantal terreinen.

Overigens is de fractiefusie als uitweg in de formatie zeker nog geen feit. "Bij VVD en CDA is ook scepsis over deze optie", zegt verslaggever Fresen. "Er wordt betwijfeld of de twee linkse partijen wel echt een eenheid kunnen vormen in een fractie."

Mocht het wel echt gebeuren, zou het wel een bijzondere stap zijn. "Het zou betekenen dat onder druk van de kabinetsformatie de linkse samenwerking die al jaren mislukt ineens een impuls krijgt."

De formatie, die inmiddels vijf maanden duurt, zat de afgelopen tijd muurvast vanwege allerlei onderlinge blokkades. De afgelopen weken hebben VVD en D66 een stuk geschreven, dat mogelijk als startpunt van onderhandelingen kan dienen, maar het is nu nog niet duidelijk of dat ook gaat gebeuren en welke partijen aanschuiven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 12 september 2025 @ 10:06:22 #44
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218747942
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 09:57 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen wordt de CO2 heffing afgeschaft: https://www.ad.nl/politie(...)en-werking~a7747c65/
Want stel je voor dat de vervuiler betaalt. Dat moeten we niet willen.
Het is natuurlijk een sneaky trucje, maar ik sluit niet uit dat dergelijke constructies in andere EU-landen ook voorkomen, en zou dat wel eens uitgezocht willen zien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218747950
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 09:43 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Daarvan akte, maar is er ook nog een discussie die je hier wil voeren
Zie hierboven over de goudstandaard.

Een idioot beleidsinstrument dat rijken slapend rijker maakt en armen gewoon armer. Mensen in armoede op sluit.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218747977
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 10:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het is natuurlijk een sneaky trucje, maar ik sluit niet uit dat dergelijke constructies in andere EU-landen ook voorkomen, en zou dat wel eens uitgezocht willen zien.
Dat zal best. Maar het argument "hullie doen het ook!" vind ik nooit echt sterk.
pi_218747997
Past gewoon geheel in lijn van afgelopen kabinetten. Dingen beloven maar niet doen.
pi_218748010
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 10:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zal best. Maar het argument "hullie doen het ook!" vind ik nooit echt sterk.
Daar liet juf mij vrij vroeg op de basisschool al niet mee weg komen.

Inhoudelijk: gaat dit over een top op de Europese wet en regelgeving of gaat dit over de Nederlandse verankering van het ETS?
  vrijdag 12 september 2025 @ 10:20:55 #49
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218748027
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 10:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op zich niet, maar als je je industrie op korte termijn de nek omdraait omdat je als enige de regels niet naar je toe buigt heeft is dat vrij problematisch.

Niet dat ik overigens ook maar een klein beetje geloof dat Nederland het in het verleden wel eerlijk zou hebben geprobeerd het eerlijk te spelen, zo zit dit land niet in elkaar.

Bovendien denk ik dat het op langere termijn beter is wanneer je je wel daadwerkelijk committeert aan die regelgeving omdat je zo wel innovatie afdwingt en daar heb je uiteindelijk, als de rest er echt niet meer mee wegkomt, juist concurrentievoordeel van.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 12 september 2025 @ 10:21:11 #50
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218748032

[ Bericht 100% gewijzigd door -XOR- op 12-09-2025 10:21:41 (2x) ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo