abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218706310
Na het ploffen van de japanse onroerendgoed bubble begin jaren 90 heeft de centrale bank van Japan de rente sterk verlaagt en veel Yen bijgedrukt. De japanse staatsschuld gaat dit jaar naar 235% BNP terwijl de rente afgelopen 3 jaar flink is opgelopen. De bevolking vergrijst sterk waardoor de kosten aan sociale zekerheid en zorg toenemen, terwijl de werkende bevolking krimpt. Dat zoiets tot een onhoudbare situatie leidt ligt nogal voor de hand. Japan kan naast de UK en Frankrijk de domino zijn die het wereldwijde fiat valuta systeem kan laten imploderen.

quote:

De Japanse economie staat op het punt om in te storten, iets wat beleggers niet hadden zien aankomen.

Japan werd vroeger beschouwd als de meest betrouwbare schuldeiser ter wereld. Maar nu begint de economie op meerdere fronten te kraken.

Een instortende obligatiemarkt, inflatoire druk, externe schokken door een mogelijke handelsoorlog met de VS en een onmogelijke schuldenlast komen samen in wat wellicht de ernstigste economische crisis van Japan in decennia zal zijn.

Langzaam maar zeker begint de economische situatie in Japan de wereldwijde markten te schudden.
Japan in Deep Trouble - Prime Minister Resigns
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Japan is the world's fourth largest economy, but it faces a long list of serious challenges. From an ageing and shrinking population to record levels of debt, weak productivity, and a fragile currency, Japan's economy is struggling to find growth.

[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 07-09-2025 16:37:22 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 7 september 2025 @ 17:43:32 #2
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_218707069
Zolang ze maar niet in de “immigratie is een oplossing voor vergrijzing “ leugen trappen
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_218707087
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 16:30 schreef Digi2 het volgende:
Japan kan naast de UK en Frankrijk de domino zijn die het wereldwijde fiat valuta systeem kan laten imploderen.
Er zijn entiteiten die ervan overtuigd zijn dat binnen 3 maanden the shit hits the fan. Dat zou best eens kunnen. Dus mogelijk nog voor eind 2025 the perfect storm. We gaan het beleven.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 7 september 2025 @ 17:48:40 #4
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218707102
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 17:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Er zijn entiteiten die ervan overtuigd zijn dat binnen 3 maanden the shit hits the fan. Dat zou best eens kunnen. Dus mogelijk nog voor eind 2025 the perfect storm. We gaan het beleven.
Hide yo kids hide yo wives *O*
pi_218707112
Yes, weer eens een financieel einde van de wereld topic.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  zondag 7 september 2025 @ 17:50:26 #6
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218707121
Jammer. Ik wil graag eens een keer naar Japan gaan. Mooi land en cultuur.
Want het wetboek ken ik ook
  zondag 7 september 2025 @ 17:51:19 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218707125
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 17:50 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Japan is momenteel niet erg duur om te bezoeken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 7 september 2025 @ 17:57:01 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218707163
Ik hoor al dertig jaar dat Japan op instorten staat.
  zondag 7 september 2025 @ 18:03:40 #9
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218707249
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 17:50 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Gewoon gaan. Het is al enorm goedkoop nu. En als de economie "instort" alleen maar nog meer.
pi_218707279
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 17:57 schreef Twiitch het volgende:
De economie zit dan ook al 30 jaar op slot :7
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_218707289
Merk wel dat de R&D afdelingen die afgelopen 50 jaar geweldige dingen voor elkaar kregen, de afgelopen 5-10 jaar toch minder worden en het steeds langer lijkt te duren hoe producten worden aangepakt en verbeterd.

Alsof de oude generatie met pensioen is gegaan, voordat ze de nieuwe generatie fatsoenlijk hebben ingewerkt.
.
pi_218707449
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 17:49 schreef Ludachrist het volgende:
Yes, weer eens een financieel einde van de wereld topic.
Er komt geen einde aan het de financiele wereld, hooguit aan het fiat valuta systeem. Er zal al snel een alternatief systeem opgetuigt gaan worden.
pi_218707627
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 17:48 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Hide yo kids hide yo wives *O*
Een totale collaps van "het systeem" as we know it is m.i. best welkom. Als we de vrouwen en kinderen tijdelijk in het achterhuis moeten verbergen is een gering offer. :)

Ik heb het idee dat die wereld enkel maar eerlijker kan worden vooral voor onze jeugd. Over de boomers geen zorgen. Die zijn doorgaans al binnen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218708007
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 17:57 schreef Twiitch het volgende:
Heel lang kon Japan de hoge staatsschuld blijven financieren door de lage rentestanden. Hier is nu een einde aan gekomen. De herfinanciering van deze schuldenberg wordt nu snel steeds duurder. Nu al bestaat 25% van de staatbegroting uit rente en aflossing. Dat zal al snel sterk oplopen tot meer dan 30% en dat gaat grote gevolgen hebben voor de zorg en pensioenen omdat daarop flink bezuinigd zal moeten worden, er is geen alternatief, behalve dan hyperinflatie, maar dat maakt het uiteindelijk alleen maar erger.
  zondag 7 september 2025 @ 19:04:59 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218708179
Japan is slechts de kanarie in de kolenmijn..

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218708264
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 19:04 schreef Perrin het volgende:
Japan is slechts de kanarie in de kolenmijn..

Yep, voor zover mij bekend is er nog maar 1 land met een lage langlopende rente overgebleven ;)
Het overal oplopen van de langlopende rentes tekent het wankelen van het wereldwijde fiat valuta systeem, het blijft nu niet langer bij 1 of slechts enkele landen zoals in het recente verleden.

quote:
Switzerland 10-Year Government Bond Yield
Switzerland 10Y Bond Yield 0.283%
pi_218708307
quote:
Gok dat zodra de hele teringzooi klapt een mooi moment is.

Ik ben naar Japan gegaan vlak na Fukushima, geen toeristen en de Yen was prima geprijsd.

Als ik verhalen van nu hoor met al die asociale chinezen en amerikanen die het hele land verpesten ben ik blij dat ik het nog een beetje heb mogen meemaken zonder al deze ellende.
  zondag 7 september 2025 @ 19:15:06 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218708311
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 19:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Yep, voor zover mij bekend is er nog maar 1 land met een lage langlopende rente overgebleven ;)
Het overal oplopen van de langlopende rentes tekent het wankelen van het wereldwijde fiat valuta systeem, het blijft nu niet langer bij 1 of slechts enkele landen zoals in het recente verleden.
[..]

Yes. Spannende tijden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218709554
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 17:43 schreef nixxx het volgende:
Zolang ze maar niet in de “immigratie is een oplossing voor vergrijzing “ leugen trappen
Als het ergens *wel* een oplossing zou zijn, dan is het Japan wel. Die hebben nog zo weinig immigratie en zoveel historie van immigratie in andere landen om de do's en don't af te kunnen kijken en ter harte te nemen dat ze het redelijk zorgvuldig zouden kunnen inschieten.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 7 september 2025 @ 20:39:06 #20
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_218709580
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 20:36 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Als het ergens *wel* een oplossing zou zijn, dan is het Japan wel. Die hebben nog zo weinig immigratie en zoveel historie van immigratie in andere landen om de do's en don't goed ter harte te nemen dat het redelijk zorgvuldig zouden kunnen inschieten.
Dat ze hoogopgeleide Nederlandse mannen gaan laten immigreren bedoel je? Asking for a friend O-)
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_218709614
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 19:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]

Sinds 2008 beloven veelal dezelfde mensen dat het hele systeem nu toch echt in korte termijn gaat klappen, dus koop goud van hun sponsoren.
pi_218709631
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 18:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Heel lang kon Japan de hoge staatsschuld blijven financieren door de lage rentestanden. Hier is nu een einde aan gekomen. De herfinanciering van deze schuldenberg wordt nu snel steeds duurder. Nu al bestaat 25% van de staatbegroting uit rente en aflossing. Dat zal al snel sterk oplopen tot meer dan 30% en dat gaat grote gevolgen hebben voor de zorg en pensioenen omdat daarop flink bezuinigd zal moeten worden, er is geen alternatief, behalve dan hyperinflatie, maar dat maakt het uiteindelijk alleen maar erger.
Ik vraag me af of dit probleem wel opgelost kan worden door de traditionele post-1945/1955 politici van de LDP, aangezien Japan de facto een eenpartijstaat is in alles behalve naam, en zij vooral vasthouden aan de status quo. Er zijn mensen nodig die radicaal de bezem door het systeem halen en niet bang zijn de boel grondig op te schudden, met alle politieke aardbevingen van dien.
pi_218709636
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 20:44 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Sinds 2008 beloven veelal dezelfde mensen dat het hele systeem nu toch echt in korte termijn gaat klappen, dus koop goud van hun sponsoren.
Nope, dat gebeurd al sinds 1971 ;)
Goud wordt trouwens vooral verkocht door particulieren, de centrale banken zijn de grote opkopers.

Central banks gold accumulation in 2025

[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 07-09-2025 20:52:53 ]
pi_218709741
Volgens mij is een heel hoog percentage van de staatsschuld in handen van Japanners zelf. Dat maakt het een stuk minder problematisch.
pi_218709803
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 21:02 schreef BEFEM het volgende:
Volgens mij is een heel hoog percentage van de staatsschuld in handen van Japanners zelf. Dat maakt het een stuk minder problematisch.
Als er een wanbetaling/default optreed op de obligaties hebben ze vooral zichzelf ermee in de voeten geschoten en als ze yen blijven bijprinten door de centrale bank nog meer obligaties te laten monetariseren stijgt de inflatie, waarschijnlijk doorschietend naar hyperinflatie.

pi_218709849
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 21:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als er een wanbetaling/default optreed op de obligaties hebben ze vooral zichzelf ermee in de voeten geschoten en als ze yen blijven bijprinten door de centrale bank nog meer obligaties te laten monetariseren stijgt de inflatie, waarschijnlijk doorschietend naar hyperinflatie.

[ afbeelding ]
Maar als die betalingen gaan dus ook gewoon naar Japanners, zij verdienen gewoon aan de overheid.
pi_218709980
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 21:17 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar als die betalingen gaan dus ook gewoon naar Japanners, zij verdienen gewoon aan de overheid.
Als de reële rente, dus de inflatie lager dan de rente vergoeding is wel, maar dat is niet het geval, sterker nog er zijn al enorme verliezen geboekt omdat de waarde van de oudere obligaties flink is gedaald.

Japan Core Inflation Rate
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')