Politieke moed kan alleen wanneer de bevolking dat toestaat, bijvoorbeeld zoals in Oekraïne met een echte externe vijand.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bezuinigen is inderdaad pijnlijk. Wie doet alsof dat niet zo is, verkoopt een fabeltje. Maar het debat reduceren tot arm versus rijk helpt ons ook niet verder. De problemen zijn structureel. We moeten hervormen wat niet meer houdbaar is, onze productiviteit indien mogelijk verhogen en de lasten eerlijk verdelen.
Toch blijven onze politici liever beloven dat iemand anders de rekening betaalt: de rijken, de bedrijven, immigranten of Brussel. Dat levert misschien stemmen op, maar geen oplossingen. Ondertussen tikt de klok verder.
Er komen inderdaad roerige jaren aan. Sterker nog, we zitten daar al midden in.
Maar schaarste en polarisatie hoeven niet te eindigen in maatschappelijke ontsporing. Daar is democratie juist voor: om harde verdelingsconflicten zonder geweld uit te vechten.
Dat vraagt wel iets wat schaars begint te worden: politieke moed. Durven zeggen wat iets werkelijk kost, wie de rekening betaalt en welke keuzes onvermijdelijk zijn.
Het gildewezen in de middeleeuwen hier was niet veel anders. De wal keert het schip, zal in Japan niet anders verlopen vermoed ik. In Japan bestaat geen ruimhartig sociaal stelsel dus aan baanzekerheid hecht men traditioneel groot belang.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:19 schreef BEFEM het volgende:
Ik kijk weleens filmpjes over restaurants en als het dan over sushichefs gaat laat het duidelijk het probleem zien. Zon chef moet dan 10 jaar leren voordat ie zich sushichef mag noemen, waarvan de eerste 3 jaar alleen maar rijst koken is. Dat is natuurlijk grote onzin om dat zo te doen, heeft nul toegevoegde waarde want je kan dat ook binnen x weken / maanden leren. Puur om beroepsgroepen te beschermen en bureaucratie op te tuigen om alle innovatie tegen te gaan.
Het is natuurlijk voor 99% een cultuurding dat het allemaal zo gaat in Japan. Lastig te wijzigen.
Als vertrouwen afbrokkelt, neemt inderdaad ook de bereidheid om offers te brengen af. En zeker: een externe vijand kan mensen razendsnel verenigen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:34 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Politieke moed kan alleen wanneer de bevolking dat toestaat, bijvoorbeeld zoals in Oekraïne met een echte externe vijand.
Democratieën zonder echte vijand zitten stuk voor stuk in een giftige cocktail van fake nieuws om een belang te bewerkstelligen, polarisatie als gevolg daarvan, populisme als gevolg daarvan, wanprestatie als gevolg daarvan, echt nieuws over die wanprestaties, fake nieuws over schuldigen enzovoort enzovoort.
Ik zie helaas geen oplossing meer zonder geweld en echte schaarste. Juist omdat de politiek moedigen succesvol kalt gesteld worden.
Binnen een wereldwijd fiat-valuta stelsel gaat dat niet gebeuren want de valutapers maakt het nog eenvoudiger lastige keuzes op de lange baan te zetten. Uiteindelijk zal dat fiat-stelsel klappen zoals het 100% van de eerdere pogingen al gedaan heeft. Na het wegvegen van de scherven zal men dan met een 'schone lei' opnieuw een start maken.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:25 schreef Perrin het volgende:
Dat vraagt wel iets wat schaars begint te worden: politieke moed. Durven zeggen wat iets werkelijk kost, wie de rekening betaalt en welke keuzes onvermijdelijk zijn.
Maar welk gezamenlijk doel? Elk doel wat enigszins als gezamenlijk gezien kan worden lijkt minimaal evenveel tegenstanders als voorstanders te hebben. Niet voor niets pollen de partijen rechts van de VVD inmiddels angstwekkend hoge aantallen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als vertrouwen afbrokkelt, neemt inderdaad ook de bereidheid om offers te brengen af. En zeker: een externe vijand kan mensen razendsnel verenigen.
Maar ik geloof niet dat geweld onze enige uitweg is. Mensen zijn bereid offers te brengen als ze geloven dat ze nodig zijn, eerlijk worden verdeeld en ergens toe leiden. Waar het misgaat, is wanneer steeds dezelfde mensen de rekening betalen terwijl anderen worden ontzien en politici de werkelijkheid op doorzichtige wijze mooier blijven voorstellen dan ze is.
We hebben niet per se een gezamenlijke vijand nodig, maar vooral een gezamenlijk doel: het gevoel dat we samen ergens aan bouwen en dat iedereen naar vermogen bijdraagt. Ook zonder vijand zouden we elkaar moeten kunnen vinden.
En wie weet zijn Rusland of China wel bereid je op je wenken te bedienen wat betreft die acute externe vijand..
Ik zou niet weten wat daar 'angstwekkend' aan is.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:45 schreef mcmlxiv het volgende:
Niet voor niets pollen de partijen rechts van de VVD inmiddels angstwekkend hoge aantallen.
Tja wanneer jij door de idioten van FvD en PVV het economische ravijn in geduwd wil worden omdat migranten zo eng zijn dan begrijp ik dat helemaal.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wat daar 'angstwekkend' aan is.
Ik denk niet dat we per se een groot ideologisch verhaal nodig hebben waar iedereen zich achter moet scharen. Het is misschien minder hoogdravend, maar we zouden ons allemaal moeten kunnen vinden in het streven naar een samenleving die sterk, vrij en weerbaar genoeg is om de stormen van deze eeuw aan te kunnen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Maar welk gezamenlijk doel? Elk doel wat enigszins als gezamenlijk gezien kan worden lijkt minimaal evenveel tegenstanders als voorstanders te hebben. Niet voor niets pollen de partijen rechts van de VVD inmiddels angstwekkend hoge aantallen.
Waarschijnlijk is de theorie van Ingo Piepers best aannemelijk.
Oorlog in 2020
In zijn boek 2020: WARning noemt Piepers vier cycli die respectievelijk hebben geleid tot vier grote conflicten: de Dertigjarige Oorlog (1618-1648), de Franse revolutionaire en napoleontische oorlogen (1792-1815), de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) en de Tweede Wereldoorlog (1939-1945). Volgens de door Piepers ontdekte cyclus had rond 2020 de vijfde grote oorlog moeten beginnen. Deze oorlog zou volgens het model van Piepers zestien jaar duren en dus eindigen in 2036.[8] Hij gaf aan dat in deze oorlog bevolkingsgroei, armoede en klimaatverandering centraal zouden staan.[9] De systeemcrisis zou leiden tot een volledig nieuw Europees en mondiaal staatsbestel. Die overgang zou ongeveer zeventien jaar duren.[10]
Ik hoop dat je gelijk hebt, ik ben inmiddels een stuk minder optimistischquote:Op zondag 30 augustus 2026 13:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk niet dat we per se een groot ideologisch verhaal nodig hebben waar iedereen zich achter moet scharen. Het is misschien minder hoogdravend, maar we zouden ons allemaal moeten kunnen vinden in het streven naar een samenleving die sterk, vrij en weerbaar genoeg is om de stormen van deze eeuw aan te kunnen.
We hebben lang kunnen leven met het idee dat stabiliteit min of meer vanzelfsprekend was. Steeds meer begint duidelijk te worden dat dat niet langer zo is.
Weerbaarheid begint daarom heel dichtbij: kunnen mensen een huis betalen, loont werken nog, hebben onze kinderen perspectief en krijgt de overheid de dingen voor elkaar? En zijn we niet zo afhankelijk van anderen dat een internationale crisis ons meteen kwetsbaar maakt voor energie, grondstoffen, technologie of industrie?
Maar weerbaarheid gaat niet alleen over economie en defensie. Een samenleving waarin mensen elkaar en hun instituties steeds minder vertrouwen, wordt ook kwetsbaar. Daar zouden we elkaar moeten kunnen vinden. Misschien niet omdat we hetzelfde denken over de ideale samenleving, maar omdat de meesten van ons uiteindelijk dezelfde eenvoudige dingen willen: veiligheid, vrijheid, perspectief en een beetje grip op onze toekomst.
Als we daar het eerlijke debat met elkaar over durven voeren, denk ik dat we op veel meer punten dichter bij elkaar liggen dan de huidige polarisatie ons soms doet geloven.
Ik weet niet of er veel voorbeelden zijn van zo'n tijdige ommekeer. Meestal doet het 'boiling frog' effect zijn werk en verzeilt men in een neerwaartse spiraal tot aan de bedelstaf, Argentinie, Venezuela en Cuba zijn er imo voorbeelden van. Ik spreek meerdere talen en blijf dan ook niet in Nederland als het sociale en economische verval echt gaan inzetten. Heb financieel ook de middelen om niet te lang blijven afwachten.quote:Op zondag 30 augustus 2026 14:07 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt, ik ben inmiddels een stuk minder optimistisch
Ook de 2 jaars loopt verder op richting 2%, wat zo ongeveer nu de japanse inflatie is. Inflatie verwachtingen en budgeterings problemen jagen eigenlijk wereldwijd de rentes op. Zwitserland is daarop de grote uitzondering bijna geen inflatie en dito rentestandenquote:
Zwitsers zijn volwassen en stemmen niet voor zaken als universal basic income die de inflatie op kunnen drijven. Dat zou er iets mee te maken kunnen hebben.quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ook de 2 jaars loopt verder op richting 2%, wat zo ongeveer nu de japanse inflatie is. Inflatie verwachtingen en budgeterings problemen jagen eigenlijk wereldwijd de rentes op. Zwitserland is daarop de grote uitzondering bijna geen inflatie en dito rentestanden
Ze hebben een heel stringente asiel en immigratie politiek, migranten die niets bijdragen aan de schatkist krijgen gewoon geen zwitserse nationalteit. Afhankelijkheid van een bijstand is daarvoor een uitsluitingsgrond. Evengoed loopt het vol en wordt het er druk. Het referendum over max 10 miljoen inwoners heeft het (nog) niet gehaald, maar het was kantje boord.quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zwitsers zijn volwassen en stemmen niet voor zaken als universal basic income die de inflatie op kunnen drijven. Dat zou er iets mee te maken kunnen hebben.
quote:The pressure in the U.S. bond market is spreading — and this is becoming a much bigger global story.
U.S. Treasury yields remain close to their highest levels in around 20 months, but America is no longer the only major economy dealing with sharply higher borrowing costs. Japan’s 10-year government bond yield has reached 3% for the first time since 1996, UK 10-year gilt yields are above 5%, and bond yields across Europe are also moving higher.
Altijd leuke dooddoener dit, maar genoeg landen waar "hard times" wellicht "strong men" hebben gecreëerd, maar strong men geen "good times". Kijk maar naar veel ex-sovjet staten waar strong men vooral een kleine groep ultra-rijke oligarchen hebben gecreëerd.quote:Op zondag 30 augustus 2026 14:56 schreef ACT-F het volgende:
Hard times create strong men.
Strong men create good times.
Good times create weak men.
Weak men create hard times.
:loop
Uiteindelijk komt alles goed dankzij natuurlijke selectie.
Terug naar normale rentes. Maar ik ben bang dat dat onbetaalbaar gaat blijken.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:28 schreef Basp1 het volgende:
Bond Sell-Off Threatens to Squeeze Borrowers Around the World
Een artikel waarin de historische grafiekjes van de 10 jaar bond rentes per land waar dit speelt mooi te vergelijken zijn.
Als de Yen verder aangesterkt moet worden zal de rente op de Yen verder verhoogt moeten worden en/of zullen de BOJ en japanse instituten meer US treasuries moeten verkopen en met die opbrengsten de Yen opkopen op de financiele markten. Er is een duidelijk domino-effect waarneembaar.quote:Japan has raised interest rates to their highest level in decades — but the yen is still under pressure.
That is a major problem for Japan, but it could also have much wider consequences for the United States, Europe and global financial markets.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |