Ook de 30 jarige treasuries van de VS zijn aan het stijgen in yield. Dat kan inderdaad mede een gevolg zijn van een stijgende rente in Japan. Japan is dacht ik (nog) de grootste buitenlandse houder van US-treasuries. China bouwt zijn bezit aan treasuries al jarenlang langzaam maar zeker af. Centrale banken bouwen het bezit aan treasuries af, daar komen geen Eurobonds voor in de plaats, maar vooral het bezit aan goud. De oorzaak daarvan ligt met name in Frankrijk(monetaire financiering/staats valsemunterij).quote:Op maandag 18 mei 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ook kunnen Japanse beleggers geld terughalen uit buitenlandse markten omdat Japanse obligaties eindelijk weer rendement opleveren. Daardoor kunnen ook wereldwijd rentes stijgen en financiële markten onrustiger worden.
Het VK gaat ook lekker:quote:Op maandag 18 mei 2026 12:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ook de 30 jarige treasuries van de VS zijn aan het stijgen in yield. Dat kan inderdaad mede een gevolg zijn van een stijgende rente in Japan. Japan is dacht ik (nog) de grootste buitenlandse houder van US-treasuries. China bouwt zijn bezit aan treasuries al jarenlang langzaam maar zeker af. Centrale banken bouwen het bezit aan treasuries af, daar komen geen Eurobonds voor in de plaats, maar vooral het bezit aan goud. De oorzaak daarvan ligt met name in Frankrijk(monetaire financiering/staats valsemunterij).
Ook dat is een probleem voor de yield op US-treasuries omdat de UK afgelopen jaren juist een netto opkoper was. Als ook in de UK de markt draait dan gaat de Yield op de treasuries omhoog. Veel treasuries zijn (nog) in het bezit van bijv buitenlandse pensioenfondsen. Die worden dus nu met toenemende verliezen geconfronteerd omdat de boekwaarde het tegenovergestelde is van stijging in yields. De netto waarde van al in bezit zijnde treasuries daalt bij stijgende yields.quote:
quote:De belangrijkste vuistregels
Rente en koers bewegen tegengesteld: Als de marktrente stijgt, worden nieuw uitgegeven obligaties aantrekkelijker. Hierdoor dalen de koersen van oudere obligaties.
Looptijd: Obligaties met een langere looptijd bieden doorgaans een hoger rendement, omdat je jouw geld voor langere tijd vastzet en blootstelt aan rente- en inflatierisico.
Kredietwaardigheid: Hoe lager de kredietwaardigheid van de uitgever (bijvoorbeeld bij high-yield of junk bonds), hoe hoger de rente die je krijgt als compensatie voor het hogere risico op wanbetaling
China bouwt idd flink af (y-as-fundamentalisten: let op de y-as).quote:Op maandag 18 mei 2026 12:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ook de 30 jarige treasuries van de VS zijn aan het stijgen in yield. Dat kan inderdaad mede een gevolg zijn van een stijgende rente in Japan. Japan is dacht ik (nog) de grootste buitenlandse houder van US-treasuries. China bouwt zijn bezit aan treasuries al jarenlang langzaam maar zeker af. Centrale banken bouwen het bezit aan treasuries af, daar komen geen Eurobonds voor in de plaats, maar vooral het bezit aan goud. De oorzaak daarvan ligt met name in Frankrijk(monetaire financiering/staats valsemunterij).
Bedankt voor de uitleg.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stijgende 30-jaars obligatierentes betekenen dat beleggers meer rente eisen om een overheid voor lange tijd geld te lenen. Dat gebeurt meestal wanneer men hogere inflatie, hogere toekomstige rentes of meer financieel risico verwacht.
In het algemeen maakt dit lenen duurder voor overheden en bedrijven, remt het vaak de economie en zet de aandelenmarkten onder druk.
Voor Japan is dit extra belangrijk omdat het land jarenlang extreem lage rentes had. Als Japanse lange rentes stijgen, worden de enorme overheidsschulden duurder om te financieren.
Ook kunnen Japanse beleggers geld terughalen uit buitenlandse markten omdat Japanse obligaties eindelijk weer rendement opleveren. Daardoor kunnen ook wereldwijd rentes stijgen en financiële markten onrustiger worden.
Geen beleggingsadvies, maar ik zou erg op mijn hoede zijn. De huidige beurskoersen lijken me nogal optimistisch. Maar goed, ik heb er verder geen verstand van.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg.
Hoe zou jij daar als Nederlandse belegger op reageren?
Japan vanaf 1min tot 2minquote:Angst voor inflatie doet de kapitaalmarktrentes in Europa oplopen, volgens sommige waarnemers proberen obligatiebeleggers daarmee centrale banken ertoe te bewegen de rente te verhogen. Een alternatieve verklaring is dat markten tegen overheden zeggen dat de bereidheid van beleggers afneemt om de grote overheidstekorten en -schulden te financieren.
Iedere conservatief zag het met afgrijzen aan, en dat gratisgeldbeleid heeft tot onbetaalbare huizen geleid. Waarom? Omdat men ten koste van alles iedereen aan een (nutteloze) baan moest helpen.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:25 schreef gwn_een_user het volgende:
hadden ze maar rond '13 moeten beginnen het gratisgeldbeleid langzaamaan af te bouwen
Je moet op vreemde bodem altijd voorzichtig zijn en ik ben het met je eens dat je daar niet met justitie in aanraking wil komen. Maar dat laatste is heel erg moeilijk. Japanners zijn namelijk heel erg conflictmijdend en zelfs de politie heeft daar last van.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:40 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik zal nóóit naar Japan gaan zolang het huidige justitiestelsel daar in stand blijft.
Er hoeft maar één persoon met een beschuldigende vinger naar jou te wijzen, ongeacht of je schuldig bent of niet, en de politie haalt je net zo lang binnen totdat je toegeeft dat je het gedaan hebt - of dat nu het geval is of niet - en de rechters daar nemen zo goed als altijd de schuldbekentenis over als 100% bewijs van jouw schuld en dus verdwijn je de gevangenis in.
Waar de Japanner het moeilijk heeft in de gevangenis, maar het overleeft, wordt de gemiddelde buitenlander helemaal gek in die gevangenissen.
Wat mij betreft kan dat land rustig naar de tering gaan.
https://www.bbc.com/futur(...)s-hay-fever-in-japanquote:Before the 1960s, Japan didn't even have a word for hay fever. Japanese cedar pollinosis was first identified in 1963 and, according to researchers at the time, was new to the country. The hope is that with the return of more natural, diverse forests, Japan can one day go back to enjoying its springs – without the sneezes.
Dat verhaal van migratie tegen vergrijzing is pas bedacht nadat de migratie op gang is gekomen en is nooit een beleidskeuze geweest.quote:Op zondag 7 september 2025 20:36 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Als het ergens *wel* een oplossing zou zijn, dan is het Japan wel. Die hebben nog zo weinig immigratie en zoveel historie van immigratie in andere landen om de do's en don't af te kunnen kijken en ter harte te nemen dat ze het redelijk zorgvuldig zouden kunnen inschieten.
Dat zou dan ook alleen maar mogelijk een oplossing kunnen zijn als het tijdelijke arbeidsmigratie betrof van werknemers die een paar jaar mogen werken in echt kritische sectoren en dan weer teruggaan, zonder aanspraak te mogen maken op (oudedags)voorzieningen. Maar dat is niet zo, ze blijven en vergrijzen zelf ook. Je verschuift het vraagstuk dus. In zijn toegepaste vorm is het "nodig tegen vergrijzing" dus inderdaad een smoes om het mislukte beleid rondom migratie goed te praten. Idem een term als "diversiteit" trouwens. Een jaar of twintig geleden ging het debat vooral over integratie, maar daar is niets wezenlijks uit voortgekomen dus sindsdien is er maar gepoogd de valse illusie te wekken dat het iets wat we altijd gewild hebben en zelfs goed voor je is, in toenemende mate culturen introduceren met gebruiken die botsen met de lokale samenleving.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 07:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat verhaal van migratie tegen vergrijzing is pas bedacht nadat de migratie op gang is gekomen en is nooit een beleidskeuze geweest.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |