abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220831067
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ook kunnen Japanse beleggers geld terughalen uit buitenlandse markten omdat Japanse obligaties eindelijk weer rendement opleveren. Daardoor kunnen ook wereldwijd rentes stijgen en financiële markten onrustiger worden.
Ook de 30 jarige treasuries van de VS zijn aan het stijgen in yield. Dat kan inderdaad mede een gevolg zijn van een stijgende rente in Japan. Japan is dacht ik (nog) de grootste buitenlandse houder van US-treasuries. China bouwt zijn bezit aan treasuries al jarenlang langzaam maar zeker af. Centrale banken bouwen het bezit aan treasuries af, daar komen geen Eurobonds voor in de plaats, maar vooral het bezit aan goud. De oorzaak daarvan ligt met name in Frankrijk(monetaire financiering/staats valsemunterij).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  maandag 18 mei 2026 @ 12:39:05 #277
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220831082
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ook de 30 jarige treasuries van de VS zijn aan het stijgen in yield. Dat kan inderdaad mede een gevolg zijn van een stijgende rente in Japan. Japan is dacht ik (nog) de grootste buitenlandse houder van US-treasuries. China bouwt zijn bezit aan treasuries al jarenlang langzaam maar zeker af. Centrale banken bouwen het bezit aan treasuries af, daar komen geen Eurobonds voor in de plaats, maar vooral het bezit aan goud. De oorzaak daarvan ligt met name in Frankrijk(monetaire financiering/staats valsemunterij).
Het VK gaat ook lekker:

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220831220
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het VK gaat ook lekker:

[ x ]
Ook dat is een probleem voor de yield op US-treasuries omdat de UK afgelopen jaren juist een netto opkoper was. Als ook in de UK de markt draait dan gaat de Yield op de treasuries omhoog. Veel treasuries zijn (nog) in het bezit van bijv buitenlandse pensioenfondsen. Die worden dus nu met toenemende verliezen geconfronteerd omdat de boekwaarde het tegenovergestelde is van stijging in yields. De netto waarde van al in bezit zijnde treasuries daalt bij stijgende yields.

quote:
De belangrijkste vuistregels
Rente en koers bewegen tegengesteld: Als de marktrente stijgt, worden nieuw uitgegeven obligaties aantrekkelijker. Hierdoor dalen de koersen van oudere obligaties.
Looptijd: Obligaties met een langere looptijd bieden doorgaans een hoger rendement, omdat je jouw geld voor langere tijd vastzet en blootstelt aan rente- en inflatierisico.
Kredietwaardigheid: Hoe lager de kredietwaardigheid van de uitgever (bijvoorbeeld bij high-yield of junk bonds), hoe hoger de rente die je krijgt als compensatie voor het hogere risico op wanbetaling
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220831549
hadden ze maar rond '13 moeten beginnen het gratisgeldbeleid langzaamaan af te bouwen
  maandag 18 mei 2026 @ 13:32:42 #280
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220831617
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ook de 30 jarige treasuries van de VS zijn aan het stijgen in yield. Dat kan inderdaad mede een gevolg zijn van een stijgende rente in Japan. Japan is dacht ik (nog) de grootste buitenlandse houder van US-treasuries. China bouwt zijn bezit aan treasuries al jarenlang langzaam maar zeker af. Centrale banken bouwen het bezit aan treasuries af, daar komen geen Eurobonds voor in de plaats, maar vooral het bezit aan goud. De oorzaak daarvan ligt met name in Frankrijk(monetaire financiering/staats valsemunterij).
China bouwt idd flink af (y-as-fundamentalisten: let op de y-as).
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220837118
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Stijgende 30-jaars obligatierentes betekenen dat beleggers meer rente eisen om een overheid voor lange tijd geld te lenen. Dat gebeurt meestal wanneer men hogere inflatie, hogere toekomstige rentes of meer financieel risico verwacht.

In het algemeen maakt dit lenen duurder voor overheden en bedrijven, remt het vaak de economie en zet de aandelenmarkten onder druk.

Voor Japan is dit extra belangrijk omdat het land jarenlang extreem lage rentes had. Als Japanse lange rentes stijgen, worden de enorme overheidsschulden duurder om te financieren.

Ook kunnen Japanse beleggers geld terughalen uit buitenlandse markten omdat Japanse obligaties eindelijk weer rendement opleveren. Daardoor kunnen ook wereldwijd rentes stijgen en financiële markten onrustiger worden.
Bedankt voor de uitleg. :)
Hoe zou jij daar als Nederlandse belegger op reageren?
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  dinsdag 19 mei 2026 @ 08:47:58 #282
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220837216
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:36 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Bedankt voor de uitleg. :)
Hoe zou jij daar als Nederlandse belegger op reageren?
Geen beleggingsadvies, maar ik zou erg op mijn hoede zijn. De huidige beurskoersen lijken me nogal optimistisch. Maar goed, ik heb er verder geen verstand van.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220840516
Kapitaalmarktrentes lopen op, ‘dreigende boodschap’ van de markten
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Angst voor inflatie doet de kapitaalmarktrentes in Europa oplopen, volgens sommige waarnemers proberen obligatiebeleggers daarmee centrale banken ertoe te bewegen de rente te verhogen. Een alternatieve verklaring is dat markten tegen overheden zeggen dat de bereidheid van beleggers afneemt om de grote overheidstekorten en -schulden te financieren.
Japan vanaf 1min tot 2min
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220841307
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:25 schreef gwn_een_user het volgende:
hadden ze maar rond '13 moeten beginnen het gratisgeldbeleid langzaamaan af te bouwen
Iedere conservatief zag het met afgrijzen aan, en dat gratisgeldbeleid heeft tot onbetaalbare huizen geleid. Waarom? Omdat men ten koste van alles iedereen aan een (nutteloze) baan moest helpen.

Niet dat iemand hier ook maar iets va geleerd heeft. Zodra de economie stokt staan Sinterklazende Keynesianen weer vooraan om gratis geld uit te delen om de economie te “stimuleren”.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 19 mei 2026 @ 18:40:50 #285
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_220841807
Ik zal nóóit naar Japan gaan zolang het huidige justitiestelsel daar in stand blijft.

Er hoeft maar één persoon met een beschuldigende vinger naar jou te wijzen, ongeacht of je schuldig bent of niet, en de politie haalt je net zo lang binnen totdat je toegeeft dat je het gedaan hebt - of dat nu het geval is of niet - en de rechters daar nemen zo goed als altijd de schuldbekentenis over als 100% bewijs van jouw schuld en dus verdwijn je de gevangenis in.

Waar de Japanner het moeilijk heeft in de gevangenis, maar het overleeft, wordt de gemiddelde buitenlander helemaal gek in die gevangenissen.

Wat mij betreft kan dat land rustig naar de tering gaan.
pi_220848631
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:40 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik zal nóóit naar Japan gaan zolang het huidige justitiestelsel daar in stand blijft.

Er hoeft maar één persoon met een beschuldigende vinger naar jou te wijzen, ongeacht of je schuldig bent of niet, en de politie haalt je net zo lang binnen totdat je toegeeft dat je het gedaan hebt - of dat nu het geval is of niet - en de rechters daar nemen zo goed als altijd de schuldbekentenis over als 100% bewijs van jouw schuld en dus verdwijn je de gevangenis in.

Waar de Japanner het moeilijk heeft in de gevangenis, maar het overleeft, wordt de gemiddelde buitenlander helemaal gek in die gevangenissen.

Wat mij betreft kan dat land rustig naar de tering gaan.
Je moet op vreemde bodem altijd voorzichtig zijn en ik ben het met je eens dat je daar niet met justitie in aanraking wil komen. Maar dat laatste is heel erg moeilijk. Japanners zijn namelijk heel erg conflictmijdend en zelfs de politie heeft daar last van.

Ik liep eens erg laat over straat toen er een brommertje aan de verkeerde kant van de weg reed, achtervolgd door een piepklein politieautootje. Ik sprak toen nog geen Japans (nu nog steeds niet), maar van de toon kon ik begrijpen dat de agent vroeg of de bestuurder van het brommertje alstublieft langzamer dan wel aan de juiste kant van de weg zou willen rijden.

Hier in de VS hadden ze m van z’n sokken gereden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 23 mei 2026 @ 07:36:49 #287
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_220865255
quote:
Before the 1960s, Japan didn't even have a word for hay fever. Japanese cedar pollinosis was first identified in 1963 and, according to researchers at the time, was new to the country. The hope is that with the return of more natural, diverse forests, Japan can one day go back to enjoying its springs – without the sneezes.
https://www.bbc.com/futur(...)s-hay-fever-in-japan

:M
  zaterdag 23 mei 2026 @ 07:54:56 #288
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220865306
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 20:36 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Als het ergens *wel* een oplossing zou zijn, dan is het Japan wel. Die hebben nog zo weinig immigratie en zoveel historie van immigratie in andere landen om de do's en don't af te kunnen kijken en ter harte te nemen dat ze het redelijk zorgvuldig zouden kunnen inschieten.
Dat verhaal van migratie tegen vergrijzing is pas bedacht nadat de migratie op gang is gekomen en is nooit een beleidskeuze geweest.
The End Times are wild
  zaterdag 23 mei 2026 @ 08:04:02 #289
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220865331
Immigratie kan vergrijzing vertragen, maar niet blijvend oplossen. Migranten worden zelf namelijk ook ouder en krijgen zelf ook steeds minder kinderen.

Als er structureel te weinig kinderen worden geboren, is er meer en meer nieuwe instroom nodig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220879213
twitter

💀💀💀
pi_220879615
Ik heb bijna tien jaar aan social security (“AOW”) opgebouwd in Japan, die in te wisselen is met andere landen die een verdrag hebben met Japan, zoals de VS. Ik vraag me af voor hoe lang, want dit wordt steeds kostbaarder voor die andere landen (kan nog altijd in Japan met pensioen gaan - dat wordt met de dag aantrekkelijker).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220928095
Japanse bevolking afgelopen vijf jaar met ruim drie miljoen mensen afgenomen

De bevolking van Japan is de afgelopen vijf jaar met 2,5 procent afgenomen. Dat komt erop neer dat er vorig jaar 3,1 miljoen minder mensen woonden dan in 2020. Het is de grootste daling sinds Japan met de volkstelling begon in 1920. De Japanse bevolking piekte in 2008 met 128 miljoen mensen. Sindsdien daalt het bevolkingsaantal. Volgens het Japanse onderzoeksinstituut voor bevolking en sociale zekerheid zijn er in 2070 nog maar 87 miljoen Japanners.

Volgens het Japanse ministerie van Binnenlandse Zaken is voornamelijk het tempo waarmee de bevolking krimpt een probleem. Eerder werd bekend dat het aantal geboortes al tien jaar op rij daalt. Vorig jaar werden 705.809 baby's geboren, tegenover ruim 1,6 miljoen sterfgevallen.

De regering doet haar best om het geboortecijfer weer op te krikken. Zo kunnen mensen hogere kinderbijslag en subsidies voor ouderschapsverlof krijgen of gebruikmaken van datingapps. Maar door onder meer de hoge kosten van levensonderhoud kiezen veel Japanners ervoor geen kinderen te krijgen.

Japan heeft een sterk vergrijzende bevolking. Uit het onderzoek blijkt dat Japan in 2023 voor een derde uit 65-plussers bestond. Daarnaast was een op de tien mensen tachtig jaar of ouder.

Bevolkingskrimp kan leiden tot economische problemen, waaronder personeelstekorten. Naar schatting heeft Japan in 2040 ruim elf miljoen extra arbeiders nodig. Daarnaast kunnen de kosten voor sociale voorzieningen oplopen, omdat er niet genoeg belastingbetalers zijn.

https://www.nu.nl/buitenl(...)%2Fwww.google.com%2F

Tsja het kan ook anders verkeren.....
pi_220928397
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 07:54 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat verhaal van migratie tegen vergrijzing is pas bedacht nadat de migratie op gang is gekomen en is nooit een beleidskeuze geweest.
Dat zou dan ook alleen maar mogelijk een oplossing kunnen zijn als het tijdelijke arbeidsmigratie betrof van werknemers die een paar jaar mogen werken in echt kritische sectoren en dan weer teruggaan, zonder aanspraak te mogen maken op (oudedags)voorzieningen. Maar dat is niet zo, ze blijven en vergrijzen zelf ook. Je verschuift het vraagstuk dus. In zijn toegepaste vorm is het "nodig tegen vergrijzing" dus inderdaad een smoes om het mislukte beleid rondom migratie goed te praten. Idem een term als "diversiteit" trouwens. Een jaar of twintig geleden ging het debat vooral over integratie, maar daar is niets wezenlijks uit voortgekomen dus sindsdien is er maar gepoogd de valse illusie te wekken dat het iets wat we altijd gewild hebben en zelfs goed voor je is, in toenemende mate culturen introduceren met gebruiken die botsen met de lokale samenleving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')