abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 november 2025 @ 09:07:14 #51
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219283656
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 09:05 schreef Zoddie het volgende:
WE GAAN ER ALLEMAAL AAN!
Een van de zekerheden in het leven.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator maandag 17 november 2025 @ 09:09:33 #52
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219283666
quote:
15s.gif Op maandag 17 november 2025 09:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een van de zekerheden in het leven.
De enige zekerheid :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_219283673
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 08:44 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Je denkt toch niet dat mensen zoals symbolicfrank dit filmpje als waarheid gaat overwegen? Die kun je dit honderd keer zeggen, maar dan gaat de langspeelplaat weer aan en wordt de standaardriedel weer gespeeld. Dit overwegen als een optie kan ervoor zorgen dat de zeepbel knapt. Overheden zijn DE drijvende krachten in het systeem, waar mensen zoals hij (wellicht enigszins terecht) tegenaan schoppen.

Dingen zoals modern monetary theorie zijn de volgende van deze systeemtrucs waarvan geprobeerd wordt deze erdoorheen te rommelen, al lijken de gevolgen wel gevolgen op steroiden te zijn in vergelijking met eerdere ideeen. Hoe kijk jij naar MMT?
Ik zal me binnenkort wat meer in MMT verdiepen, wat het precies inhoud en of het ad extremum resistent is. Ik vermoed dat het niet veel meer dan een mooi papiertje is waarin een drol is verpakt eerlijk gezegd. Ik houd het zelf vooral bij de basis. Je heb goederen en diensten die in verhouding staan tot de hoeveelheid beschikbare betaalmiddelen, daarnaast speelt ook de omloopsnelheid van de betaalmiddelen een rol.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_219283683
quote:
Wat een bangmakerij hier met allerlei vage Youtube filmpjes.

PANIEK!!! ALLEMAAL PANIEK!!! WE GAAN ER ALLEMAAL AAN!
Dat sowieso, kan alleen wel ff duren, onsterfelijk zijn we (nog) niet :P
pi_219283695
quote:
Misschien je gedurende het weekend wat minder bezatten O-)
  maandag 17 november 2025 @ 09:24:23 #56
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219283736
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 09:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Misschien je gedurende het weekend wat minder bezatten O-)
Ik sta al een tijdje droog helaas.
pi_219283783
In Japan zie je wat het gevolg is van problemen op de lange baan schuiven. Ooit ga je de pijn voelen.

Europa maakt vergelijkbare keuzes. Frankrijk als leider daarvan.

Uiteindelijk komt alles weer goed, maar er gaan periodes met ellende komen. Dat is verder geen nieuws natuurlijk.
pi_219283891
quote:

PANIEK!!! ALLEMAAL PANIEK!!! WE GAAN ER ALLEMAAL AAN!
inderdaad typisch FOK! weer.... ieder doorsnee jaar zijn er minimaal 4 verschillende wereld-beeindigende catastrofale rampen die besproken worden waarin de posters dan claimen dat zij dor het juist Youtube-kanaal of twitter-account te volgen, de meest exacte inside kennis van hebben.

En als het dan uiteindelijk gewoon hooguit een tijdelijke crisis is in een economische deelsector, die op een saaie manier gewoon dusdanig lang aansleept dat de crisis-lovers het een beetje saai gaan vinden en hun intersse verliezen, dan vinden ze weer wat anders en roepen over de vorige crisis "Zie je wel, ik had helemaal gelijk in alles!!!11" (bv de financiele sector draait natuurlijk voortdurend om het bewegen tussen de ene crash/crisis naar de andere, standaard treden er altijd om de zoveel jaar bepaalde crisissen of crashes op, waarbij juist een (tijdelijke) stevige daling van koersen veelal zelf een sterk opschonend effect heeft en op deze momenten ook veel winsten te maken zijn)

Zelf geloof ik maar in één daadwerkelijke oplossing en dat is dat we allemaal meer Aarbeien moeten eten, zoals mijn geliefde user @Bankfurt ooit uitlegde, is iedere wereldwijde crisis of natuurramp te ontlopen door het eten van véél aardbeien:
Bankfurt in BNW / De geplande rampen van .... 2011; Aardbevingen USA & Japan ^O^
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_219283947
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 17:43 schreef nixxx het volgende:
Zolang ze maar niet in de “immigratie is een oplossing voor vergrijzing “ leugen trappen
Hoeft geen probleem te zijn, als je maar weet wat je binnen haalt.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 17 november 2025 @ 10:28:51 #60
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_219284025
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 17:43 schreef nixxx het volgende:
Zolang ze maar niet in de “immigratie is een oplossing voor vergrijzing “ leugen trappen
Hoe is dat geen oplossing?

Je zou denken dat , het toestromen van jongere beroepsbevolking, positief is?
Lachen joh.
  maandag 17 november 2025 @ 10:41:49 #61
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219284096
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 10:28 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Omdat die ook weer oud worden en dan ook weer verzorging nodig hebben waardoor je NOG meer immigranten moet toelaten.
pi_219284170
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 10:28 schreef Pajanus het volgende:

[..]

En hoe is dat positief voor de landen waar deze jonge lui vandaan komen?

Massa-immigratie hier, betekent de facto massa-emigratie elders.

Wat is de impact voor een land als veel jonge mannen een land verlaten? Wie moeten dan dat land opbouwen?
pi_219284221
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 10:56 schreef Homey het volgende:

[..]

Wat is de impact voor een land als veel jonge mannen een land verlaten? Wie moeten dan dat land opbouwen?
De vrouwen, jonge mannen rellen, verkrachten, roven en voeren oorlog, daar heb je feitelijk niets aan dan ellende :P
  maandag 17 november 2025 @ 11:25:49 #64
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_219284371
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 10:41 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Omdat die ook weer oud worden en dan ook weer verzorging nodig hebben waardoor je NOG meer immigranten moet toelaten.
wat is dit nou voor drogreden?

Lol
dus dit probleem is onoplosbaar voor de toekomst?

Het gaat er toch om dat er NU geld opgehaald wordt voor de zorg van de komende jaren en deze personen moeten tegen die tijd weer vervangen worden.
Lachen joh.
  maandag 17 november 2025 @ 11:26:13 #65
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_219284375
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 10:56 schreef Homey het volgende:

[..]
En hoe is dat positief voor de landen waar deze jonge lui vandaan komen?

Massa-immigratie hier, betekent de facto massa-emigratie elders.

Dat ligt er maar aan wat voor landen dit zijn, als er een hoog geboortecijfer is dan hoeft dit helemaal niet negatief te zijn.
Lachen joh.
pi_219284408
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 11:26 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Dat ligt er maar aan wat voor landen dit zijn, als er een hoog geboortecijfer is dan hoeft dit helemaal niet negatief te zijn.
Dan kom je al snel uit bij Afrikaanse landen, en ik denk niet dat ze daar in Japan op zitten te wachten.
pi_219284424
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 11:26 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Een erg vaag antwoord.

Als jonge mannen massaal het land verlaten, wie bouwt dan die landen op? Dat is de vraag.

En als Nederland z'n geboortecijfer weer hoger wordt, kunnen immigranten dan weer terug? Want dan zijn ze niet nodig?
pi_219284869
Ik denk dat het probleem in Japan de werkdruk is. Carriere is daar belangrijker dan een gezinsleven. Ik heb wel eens gelezen dat er volop mensen zijn die gewoon 80 urige werkweken draaien. Dan leef je dus letterlijk om te werken en is er geen tijd en ruimte meer voor een relatie en kinderen.
pi_219284989
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 12:46 schreef Hathor het volgende:
Ik denk dat het probleem in Japan de werkdruk is. Carriere is daar belangrijker dan een gezinsleven. Ik heb wel eens gelezen dat er volop mensen zijn die gewoon 80 urige werkweken draaien. Dan leef je dus letterlijk om te werken en is er geen tijd en ruimte meer voor een relatie en kinderen.
Correct.

Ze kunnen daar het beste de work-life balance verbeteren. Dan zal je zien dat het geboortecijfer omhoog gaat.

Ze moeten absoluut niet in de val trappen van je grenzen open zetten en groepen mensen uit andere landen binnenhalen. Ze kunnen het prima rooien met de eigen bevolking. Krimp is geen probleem, en wellicht alleen maar goed.
  maandag 17 november 2025 @ 13:04:28 #70
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_219285008
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 11:39 schreef Homey het volgende:

[..]
Een erg vaag antwoord.

Als jonge mannen massaal het land verlaten, wie bouwt dan die landen op? Dat is de vraag.

En als Nederland z'n geboortecijfer weer hoger wordt, kunnen immigranten dan weer terug? Want dan zijn ze niet nodig?
De vraag is of zo'n land wat een surplus heeft aan arbeiders daadwerkelijk dit nodig heeft om te groeien of eerder dingen zoals scholing etc nodig heeft.

En ja, als dit geboortecijfer omhoog gaat dan is het niet meer nodig.
Of als de babyboomer generatie uitgestorven is en de vergrijzing afneemt, dat kan ook.

Als er maar genoeg werkende bevolking is om de uitkeringen te betalen
Lachen joh.
pi_219285040
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 13:04 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Als er maar genoeg werkende bevolking is om de uitkeringen te betalen
Nope, Nederland heeft geen eigen munt zoals bijv. de UK. Je kan prima uitkeringen betalen dmv inflatie-tax omdat alle euro houders daaraan dan gaan meebetalen. Dat merkt men in de overige eurolanden nauwelijks omdat Nederland relatief (nog) weinig kosten aan uitkeringsgerechtigden heeft vergeleken met de gehele pool aan diensten en goederen van de eurozone.

Volgens Google AI:
quote:
An inflation tax is the decrease in purchasing power of money due to inflation, which acts as an implicit tax on money holders. Governments can finance their deficits by printing more money, and as it circulates, it devalues existing money, effectively "taxing" its holders without explicit legislation.

[ Bericht 10% gewijzigd door Digi2 op 17-11-2025 13:17:33 ]
pi_219285057
quote:
Correctie: men is aanwezig. Dat betekent niet dat men werkt. Mensen gaan pas naar huis als de baas naar huis gaat.

Window dressing is de norm in Japan. Doen alsof je het druk hebt. Daar doet bijna iedereen aan mee want niemand durft uit de pas te lopen.

Ja, dat betekent dat veel mannen pas om 11 uur naar huis gaan, nog even de kroeg in duiken om dan thuis gescheiden te gaan slapen.

Van de buitenkant ziet het er pico bello uit, en lijkt Japan een samenleving die gesmeerd loopt. Maar als je achter de facade kunt kijken, dan zie je de rot overal.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219285163
quote:
Niet zozeer de carrière maar de façade om aanwezig te zijn / gezien te worden. Productiviteit ligt zeker niet hoger dan in Europa.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 17 november 2025 @ 13:49:55 #74
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219285282
Japan heeft geen uniek probleem, de hele wereld heeft grote problemen die zich via vervelende randverschijnselen uiten die steeds groter worden. Vervelende randverschijnselen als asielstromen, oorlogjes en zo nog het een en ander.

Die randverschijnselen maken het voor politici onmogelijk om zich met de structurele problemen bezig te houden. Sterker nog, veel politici scoren op het ontkennen van de structurele problemen. Onder de randverschijnselen zitten namelijk veel grotere ecologische, klimaattechnische, energie en grondstoffen, demografische en economische problemen. Problemen die we alleen in samenhang kunnen oplossen, maar waarbij we waarschijnlijk gewoon kansloos zijn vanwege de manier waarop de mensheid in elkaar steekt. De problemen zorgen er namelijk voor dat we niet gaan samenwerken, maar dat we juist de aloude oplossing van conflict en isolatie gaan toepassen.

Ik ben niet heel optimistisch wanneer het gaat over de nabije toekomst van "de mensheid". Niet omdat de wereld gaat vergaan, maar simpelweg omdat de nabije toekomst voor 80% van de mensheid er niet leuker op gaat worden wanneer we zo doorgaan ben ik bang. En die 20% die de macht heeft om er wel iets aan te doen lijkt weinig zin hebben er iets aan te doen.

Maar wie weet, gaan we ons er uit innoveren met AI en aanverwante technologieën. Ik ben niet positief, maar ik laat me graag verrassen.
pi_219285822
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 19:04 schreef Perrin het volgende:
Japan is slechts de kanarie in de kolenmijn..

[ x ]
Bedoel je dat de obligaties sterk zijn gedaald i.e. de rente sterk is gestegen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')