abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219307241
Zonder immigratie geef je de ouderen gewoon op. Dat is een keuze. Als ze dat liever willen, moeten ze het doen.
pi_219310316
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 06:39 schreef Chadi het volgende:
Zonder immigratie geef je de ouderen gewoon op. Dat is een keuze. Als ze dat liever willen, moeten ze het doen.
Dat dus: elke beslissing heeft z'n consequenties. Als je je begroting decennia overschrijdt met als gevolg een schuld van 2,5x het bbp heb je ook een maatschappelijk & sociaal probleem voor de volgende generaties, in casu de jongeren van nu.

In de EU heb je dan het vangnet van de ECB en andere EU landen (Griekenland en Frankrijk weten daarvan handig gebruik te maken), maar bij mijn weten staat Japan er alleen voor als het gaat om hun yen c.q. begroting c.q. rentebeleid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219318966
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:06 schreef blomke het volgende:

[..]
In de EU heb je dan het vangnet van de ECB en andere EU landen (Griekenland en Frankrijk weten daarvan handig gebruik te maken), maar bij mijn weten staat Japan er alleen voor als het gaat om hun yen c.q. begroting c.q. rentebeleid.
Inderdaad, Japan heeft zijn eigen munt en is zelf ook grootste houder van Yen. Je ziet het effect ook bij de UK met hun britse ponden. Als zo'n land de inflatie-tax gebruikt komt het effect ervan uiteindelijk toch bij de eigen bevolking terecht. Omdat Japan een homogene bevolking heeft i.t.t. de UK duurt het boemerang effect daar langer. Voor mij zijn beide landen erg interessant om te volgen. Frankrijk kan de rekening van de inflatie-tax op alle eurohouders afwentelen, de moral hazard die hiervan uitstraalt kan uiterst destructief zijn voor de europese economie als geheel. Als diefstal loont en oogluikend wordt toegestaan dan zal het al snel navolging krijgen heb ik het vermoeden ;(
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 22 november 2025 @ 20:09:01 #204
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219319199
quote:
Liever uitsterven dan gemuilkorfd worden
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 22 november 2025 @ 22:44:31 #205
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219320712
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 17:43 schreef nixxx het volgende:
Zolang ze maar niet in de “immigratie is een oplossing voor vergrijzing “ leugen trappen
Te laat, hele hordes uit het midden oosten lopen al in Tokio rond.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  zaterdag 22 november 2025 @ 22:51:48 #206
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219320829
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Inderdaad, Japan heeft zijn eigen munt en is zelf ook grootste houder van Yen. Je ziet het effect ook bij de UK met hun britse ponden. Als zo'n land de inflatie-tax gebruikt komt het effect ervan uiteindelijk toch bij de eigen bevolking terecht. Omdat Japan een homogene bevolking heeft i.t.t. de UK duurt het boemerang effect daar langer. Voor mij zijn beide landen erg interessant om te volgen. Frankrijk kan de rekening van de inflatie-tax op alle eurohouders afwentelen, de moral hazard die hiervan uitstraalt kan uiterst destructief zijn voor de europese economie als geheel. Als diefstal loont en oogluikend wordt toegestaan dan zal het al snel navolging krijgen heb ik het vermoeden ;(
Het mooie van de Yen is, is dat ze de schulden binnenlands blijven financieren.

Wat betekent dat de overheid grotendeels leent van eigen burgers en instellingen (banken, pensioenfondsen).
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_219320874
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 november 2025 22:51 schreef cherrycoke het volgende:

[..]
Het mooie van de Yen is, is dat ze de schulden binnenlands blijven financieren.

Wat betekent dat de overheid grotendeels leent van eigen burgers en instellingen (banken, pensioenfondsen).
Het buitenland blijft inderdaad behoorlijk buiten schot op de VS na, omdat het handelsoverschot (nog) wordt omgezet in met name US-treasuries. Vanwege de relatief hoge inflatie kan de BOJ er daarom toe besluiten een zogenoemde 'steriele' operatie uit te voeren ten koste van die US-treasuries.
pi_219323222
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 22:56 schreef Digi2 het volgende:
Vanwege de relatief hoge inflatie kan de BOJ er daarom toe besluiten een zogenoemde 'steriele' operatie uit te voeren ten koste van die US-treasuries.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219323965
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 08:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat moet ik me daarbij voorstellen?
US-treasuries verkopen, met de opgebrachte dollars vervolgens Yen opkopen en daarmee JGB's kopen om de tekorten van de overheid te dekken. Op deze wijze neemt de hoeveelheid Yen in omloop dus niet toe, dit itt monetarisatie van JGB's.
pi_219325728
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 10:21 schreef Digi2 het volgende:
Op deze wijze neemt de hoeveelheid Yen in omloop dus niet toe, dit itt monetarisatie van JGB's.
JGB = Japanse *** Bonds??
pi_219325755
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 13:43 schreef blomke het volgende:

[..]
JGB = Japanse *** Bonds??
Yep, Japanese Government Bonds
quote:
Google AI Overview:
Japanese Government Bonds (JGBs) are debt instruments issued by the Japanese government, similar to U.S. Treasuries. They are low-risk and are a key part of Japan's financial market, with the government paying interest until the maturity date when the full price is returned. JGBs can be bought and sold in the secondary market before maturity.
pi_219325833
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:56 schreef Digi2 het volgende:
Frankrijk kan de rekening van de inflatie-tax op alle eurohouders afwentelen, de moral hazard die hiervan uitstraalt kan uiterst destructief zijn voor de europese economie als geheel. Als diefstal loont en oogluikend wordt toegestaan dan zal het al snel navolging krijgen heb ik het vermoeden ;(
Ook zonder navolging, is Frankrijk al een ramp. 22% werktwordt uitbetaald door de staat als ambtenaar en op je 62-ste met pensioen. Dan de nationalistische prestigeprojecten (Flamanville met naar schatting 13,2 miljard euro) die klauwen geld kosten, en je begrotingsdebacle is aanstaande. Ik reken op veel lagere ECB-rentes en idem hypotheekrentes op termijn van 5 - 10 jaar.
pi_219325928
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 13:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook zonder navolging, is Frankrijk al een ramp. 22% werktwordt uitbetaald door de staat als ambtenaar en op je 62-ste met pensioen. Dan de nationalistische prestigeprojecten (Flamanville met naar schatting 13,2 miljard euro) die klauwen geld kosten, en je begrotingsdebacle is aanstaande. Ik reken op veel lagere ECB-rentes en idem hypotheekrentes op termijn van 5 - 10 jaar.
De invloed van de korte rente die de ECB en Fed manipuleren op de langere termijnrentes is (nog) beperkt. De BOJ grijpt al wel direct stevig in op de langere termijn rentemarkt en zelfs de aandelenmarkt. De langere termijnrente op de dollar en euro is nu nog sterk afhankelijk van de toekomstige inflatie verwachtingen. Voor de hypotheekrente wordt volgens mij de 10 jaars staatpapier Yield + opslag gebruikt als referentie. Daarom kan de hypotheekrente per EU-land ook verschillen.

10 Yr bond Yields

Bedenk daarbij wel dat de coupon/rente van een bond iets heel anders is dan de Yield ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 23-11-2025 14:09:33 ]
pi_219329543
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De invloed van de korte rente die de ECB en Fed manipuleren op de langere termijnrentes is (nog) beperkt. De BOJ grijpt al wel direct stevig in op de langere termijn rentemarkt en zelfs de aandelenmarkt. De langere termijnrente op de dollar en euro is nu nog sterk afhankelijk van de toekomstige inflatie verwachtingen.
Volgens mij gaat het om de verwachte toekomstige geldmarktrente.

quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:00 schreef Digi2 het volgende:

Bedenk daarbij wel dat de coupon/rente van een bond iets heel anders is dan de Yield ;)
Ja, dat weet ik. Net hoe de koers zich ontwikkelt.
pi_219331014
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 21:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Volgens mij gaat het om de verwachte toekomstige geldmarktrente.
Als investeerders vrezen voor toenemende monetarisatie van staatsschulden wegens gebrek aan begrotingsdiscipline bevreemd het mij niets dat de langere termijn inflatieverwachtingen uitgaan van stijgende inflatie.
Dit zegt Google AI over de ontwikkeling van langere termijn yield rates.
quote:
AI Overview
Understanding the Yield Curve: Term Structure of Interest ...
Higher inflation expectations lead to higher long-term yield rates as investors demand a higher return to compensate for the reduced purchasing power of their money over time. This relationship is often shown in a steep yield curve, where long-term yields are significantly higher than short-term yields, indicating expectations of future economic growth and inflation.
How inflation expectations affect long-term yields
Risk premium: When inflation is expected to rise, investors require a larger inflation risk premium to offset the risk that inflation will erode their investment's value more than anticipated.

High mortgage rates are probably here for a while
Mortgage rates are influenced by long-term yield rates, particularly the 10-year Treasury yield, as they both respond to economic factors like inflation and central bank policy, although mortgage rates are not directly set by these yields. When 10-year Treasury yields rise, mortgage rates tend to follow, pushing borrowing costs higher, while a decrease in yields can lead to lower mortgage rates. This relationship is complex and can be affected by various market conditions.
pi_219336340
Japan Just Triggered Biggest Unwind in Financial History
Bekijk deze YouTube-video
quote:
"The invisible bid that's been propping up the entire developed world for a generation is vanishing in real time," warns financial strategist Peter Grandich of Peter Grandich & Company. In today's interview with Daniela Cambone, he details how Japan's seismic shift away from its three-decade-long role as the world's "money printer" is set to send shockwaves through the global economy.

Grandich breaks down the explosion of the "greatest carry trade in financial history," explaining how for 30 years, Japan's zero-interest policy artificially suppressed borrowing costs worldwide, fueling everything from cheap mortgages to sky-high stock multiples. "That single number just ended it," he states, revealing how the end of Japan's endless money printing is already impacting U.S. Treasury markets.
pi_219338607
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 13:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook zonder navolging, is Frankrijk al een ramp. 22% werktwordt uitbetaald door de staat als ambtenaar en op je 62-ste met pensioen. Dan de nationalistische prestigeprojecten (Flamanville met naar schatting 13,2 miljard euro) die klauwen geld kosten, en je begrotingsdebacle is aanstaande.
Denemarken en Frankrijk hebben een vergelijkbaar hoog belastingdruk niveau. Het welvaarts en welzijnsniveau ligt echter flink uit elkaar, evenals de staatschuld en begrotingstekorten van beide landen. Ik heb een sterk vermoeden dat dit vooral aan een cultuur/mentaliteits verschil te wijten valt.
quote:
Google AI Overview
Denmark is more productive than France on a per-hour basis, consistently ranking as one of Europe's most productive countries despite shorter working hours. While both countries have seen fluctuations in their productivity figures, Denmark generally has higher productivity per person, per hour.
pi_219338747
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:49 schreef Digi2 het volgende:
Denemarken en Frankrijk hebben een vergelijkbaar hoog belastingdruk niveau. Het welvaarts en welzijnsniveau ligt echter flink uit elkaar, evenals de staatschuld en begrotingstekorten van beide landen. Ik heb een sterk vermoeden dat dit vooral aan een cultuur/mentaliteits verschil te wijten valt.
Heeft het niet met het soort productie/industrie/werkgelegenheid, nl. kapitaalintensief vs. arbeidsintensief, te maken?

Ik weet van Nl. dat het stoppen van de gaswinning in Groningen een daling van de gemiddelde arbeidsproductiviteit betekende: miljardenproductie door een paar duizend man, dat tikt(e) aan!

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-11-2025 08:49:06 ]
pi_219338908
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Heeft het niet met het soort productie/industrie/werkgelegenheid kapitaalintensief vs. arbeidsintensief, te maken?

Ik weet van Nl. dat het stoppen van de gaswinning in Groningen een daling van de gemiddelde arbeidsproductiviteit betekende: miljardenproductie door een paar duizend man, dat tikt(e) aan!
Het kan enige invloed hebben, maar ik vermoed toch beperkt. Luxemburg en Zwitserland zijn zeer welvarend en hebben een hoog welzijnsniveau. Beide landen hebben geen aardolie of aardgas als natuurlijke bronnen. Daarnaast spelen de effecten van de 'Hollandse ziekte' een tegenwerkende rol bij de miljardenproductie vanuit bijv de aardgaswinning.

Hollandse ziekte (economie)
pi_219396405
Trump’s Plan Backfired, Japan is Crashing US economy
pi_219397818
The Photoresist Stranglehold: Japan’s Hidden Off-Switch on China’s High-Tech Future
quote:
While the world focuses on export bans and GPU restrictions, the decisive leverage point sits upstream in chemistry, not hardware. Japan’s near-total control of EUV-grade photoresists gives it an ability that few viewers have considered: the power to slow or even disable China’s advanced semiconductor production without a military confrontation or a dramatic sanctions announcement.

This episode explores how Japan built this position over decades, why China has struggled to replicate these materials despite massive investment, and how Tokyo’s recent export-control revisions have introduced a new layer of strategic uncertainty.
Japan heeft een monopoly welke lastig te doorbreken is, die van de fotoresists die nodig zijn om geavanceerde IC's te kunnen fabriceren. Dit kan naast China evengoed evengoed tegen de VS gebruikt worden, als die Japan het maar lastig genoeg maken.
pi_219397849
quote:
Er komt hoe dan een keer een volgende economische crisis. Migranten zijn dan de eersten die op straat staan en zijn dan aangewezen op ons sociale vangnet wat een enorme kostenpost is. Dit soort dingen worden nooit meegerekend.
pi_219397868
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 22:03 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Er komt hoe dan een keer een volgende economische crisis. Migranten zijn dan de eersten die op straat staan en zijn dan aangewezen op ons sociale vangnet wat een enorme kostenpost is. Dit soort dingen worden nooit meegerekend.
Na ons de zondvloed, zal de gedachte en motivatie zijn >:)
pi_219398496
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 22:05 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Na ons de zondvloed, zal de gedachte en motivatie zijn >:)
Het is altijd dezelfde kortzichtigheid.
pi_219398612
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 22:03 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Uiteindelijk. Maar deze AI boom gaat knallen. Ik merk het in mijn eigen werk: mijn productiviteit is voorzichtig geschat met 25% toegenomen. Daarnaast heeft AI zo veel deuren geopend dat we jaren aan werk gefinancierd kunnen krijgen.

Alhoewel overheden er op dit moment een gigantische puinhoop van maken en aan alle verkeerde knoppen draaien waardoor een recessie onvermijdelijk lijkt te zijn, zou het mij niet verbazen als we tien of meer jaar robuuste groei gaan meemaken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')