abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219288027
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2025 20:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er is hier echt geen roep om langer te werken, in tegendeel. In uren per week dan.
Voor nogal wat werknemers loont het niet of onvoldoende, dus zo groot is de nood niet ;)

quote:
Anders belasten: Hoe meer werken, wél meer kan lonen
Het arbeidsmarkttekort is groot. Eerder becijferde PwC dat het gat tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bijna verdwijnt als deeltijdwerkers vier uur per week extra gaan werken. Het klinkt simpel, maar is het niet. Meer werken en dus meer inkomen, kan onder de streep namelijk flink tegenvallen. De marginale druk, het belastingtarief dat je betaalt over je laatstverdiende euro inclusief verlies van toeslagen, is hoog en bovendien niet transparant. Het kan oplopen tot 92% (2024), wat betekent dat je van elke extra verdiende euro slechts 8 cent netto overhoudt. De stimulans om meer te werken, is er financieel voor veel mensen nauwelijks. Daar komt bij, of je nou 50.000 euro per jaar verdient in twee of vijf dagen werken per week; je houdt netto evenveel over. Terwijl degene die vijf dagen per week werkt veel meer bijdraagt aan het oplossen van het maatschappelijke probleem van het arbeidsmarkttekort.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_219288194
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 21:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Voor nogal wat werknemers loont het niet of onvoldoende, dus zo groot is de nood niet ;)
[..]

"Je moet iedere week gratis 4 uur extra gaan werken, want dan kan je baas meer winst maken."

Er is een grote discrepantie tussen de vraag en het aanbod naar wat de werkgevers willen betalen en de werknemers willen verdienen. Ook weer omdat de winstgevendheid met veel spotgoedkoop personeel nog ver omhoog kan, maar als je er ook voor moet betalen het snel meer kost dan het oplevert. En dan hangt het er weer van af of je een linkse of rechtse regering hebt wat die gaan promoten en subsidiëren.
pi_219288477
Je da
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 21:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
"Je moet iedere week gratis 4 uur extra gaan werken, want dan kan je baas meer winst maken."

Er is een grote discrepantie tussen de vraag en het aanbod naar wat de werkgevers willen betalen en de werknemers willen verdienen. Ook weer omdat de winstgevendheid met veel spotgoedkoop personeel nog ver omhoog kan, maar als je er ook voor moet betalen het snel meer kost dan het oplevert. En dan hangt het er weer van af of je een linkse of rechtse regering hebt wat die gaan promoten en subsidiëren.
Je rant tegen de boze geldwolven van een werkgevers blijft een beetje hangen Franky.
Vakman pur sang
pi_219288517
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2025 22:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Je da
[..]
Je rant tegen de boze geldwolven van een werkgevers blijft een beetje hangen Franky.
Bedrijven hebben geen moraliteit en zijn wettelijk verplicht geld te maken voor hun aandeelhouders. Emoties hebben er niets mee van doen.

Dat jij de bedrijven graag ziet als de "goeden" en mensen die winstgevendheid in de weg staan als de "slechten" zegt alleen iets over jouw politieke voorkeur, het is geen natuurwet.
pi_219288689
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bedrijven hebben geen moraliteit en zijn wettelijk verplicht geld te maken voor hun aandeelhouders. Emoties hebben er niets mee van doen.

Dat jij de bedrijven graag ziet als de "goeden" en mensen die winstgevendheid in de weg staan als de "slechten" zegt alleen iets over jouw politieke voorkeur, het is geen natuurwet.
Ik snap je standpunt ergens wel.
Maar jij moet ergens ontzettend genaaid zijn of bij enorme multinationals zijn uitgemolken dat kan niet anders.
Meeste bedrijven in nederland is midden en klein bedrijf waar het geld niet over de plinten klotst.
B.v. De Bakker; de boer op de hoek en het kleine accountantskantoor.
Moet je nagaan hoe die je dom staan aan te kijken als jij zoiets verteld. Ze werken 50u per week, betalen veel belasting, er zijn maanden dan word het personeel beter betaalt dan hunzelf, en dan heb jij het over verslindende geldwolven.
Vakman pur sang
pi_219288696
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 21:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Nope, het is vooral het progressieve belastingstelsel en het toeslagen systeem waar het op vastloopt.
Meer belasting afdracht+minder toeslagen = weinig netto extra inkomen
quote:
Anders belasten: Hoe meer werken, wél meer kan lonen
De marginale druk, het belastingtarief dat je betaalt over je laatstverdiende euro inclusief verlies van toeslagen, is hoog en bovendien niet transparant. Het kan oplopen tot 92% (2024), wat betekent dat je van elke extra verdiende euro slechts 8 cent netto overhoudt
pi_219288733
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2025 22:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik snap je standpunt ergens wel.
Maar jij moet ergens ontzettend genaaid zijn of bij enorme multinationals zijn uitgemolken dat kan niet anders.
Meeste bedrijven in nederland is midden en klein bedrijf waar het geld niet over de plinten klotst.
B.v. De Bakker; de boer op de hoek en het kleine accountantskantoor.
Moet je nagaan hoe die je dom staan aan te kijken als jij zoiets verteld. Ze werken 50u per week, betalen veel belasting, er zijn maanden dan word het personeel beter betaalt dan hunzelf, en dan heb jij het over verslindende geldwolven.
Het is veel simpeler. Ik probeer altijd de projecten waar ik bij betrokken ben succesvol te maken en ben begaan met de mensen die er aan werken. We moeten het samen doen. En ik krijg dus heel veel tegenstand van de mensen die dat allemaal geen hol uitmaakt en gewoon zelf flink willen scoren. De baas zijn en/of een groter deel van het geld bemachtigen. Dat soort dingen. En meestal denken ze nog goed bezig te zijn ook en hebben ze geen flauw idee van alle dingen die er spelen. Als ze er zelf maar beter van worden. Ikke, ikke!

Het zijn net kleine kinderen en ik heb zelden het mandaat om ze ook zo te behandelen.
pi_219288738
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 22:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nope, het is vooral het progressieve belastingstelsel en het toeslagen systeem waar het op vastloopt.
Meer belasting afdracht+minder toeslagen = weinig netto extra inkomen
[..]

Ik vertel hoe de werknemers het zien en jij legt uit wat er achter zit. Wat is het verschil? Maakt dat belangrijk dat ze het toch tegen hun zin doen?
pi_219288778
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 22:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik vertel hoe de werknemers het zien en jij legt uit wat er achter zit. Wat is het verschil? Maakt dat belangrijk dat ze het toch tegen hun zin doen?
Mensen willen gewaardeerd worden, meer uren werken tegen een geringe vergoeding komt daarmee niet tot uitdrukking. De meeste deeltijdwerkers weten ook echt wel, waar de schoen wringt, niet zozeer bij de werkgever, maar bij rupsje nooitgenoeg, oftwel de overheid.
pi_219288791
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 23:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Mensen willen gewaardeerd worden, meer uren werken tegen een geringe vergoeding komt daarmee niet tot uitdrukking. De deeltijdwerkers weten ook echt wel, waar de schoen wringt, niet zozeer bij de werkgever, maar bij rupsje nooitgenoeg, oftwel de overheid.
Rupsje nooitgenoeg, dat zijn de bedrijven. Niet de overheid. Hoogstens als facilitator om het geld te herverdelen van arm naar rijk omdat ze daar door de rijken voor betaald krijgen. Maar dat zijn voor jou de helden, terwijl de overheid de slechterik is.

Je bent dus maar een grote sukkel als je geen psychopaat bent? "Do it to them, before they do it to you!"
pi_219288804
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 23:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Rupsje nooitgenoeg, dat zijn de bedrijven. Niet de overheid. Hoogstens als facilitator om het geld te herverdelen van arm naar rijk omdat ze daar door de rijken voor betaald krijgen. Maar dat zijn voor jou de helden, terwijl de overheid de slechterik is.

Je bent dus maar een grote sukkel als je geen psychopaat bent? "Do it to them, before they do it to you!"
De cijfers en feiten liegen er niet om, geen wonder dat het vertrouwen in de overheid steeds verder afneemt. Mensen willen gewaardeerd worden, niet afgescheept en die weten echt wel wie hen afscheept. Nivelleren is een feest, maar het blijkt uiteindelijk wel een karig feestje :')
pi_219288812
De meeste mensen zitten in hun eigen hoofd en denken dus klein. De dingen die ze begrijpen. Om als bedrijf groot te worden, moet je groot denken. Maar dat vinden de meeste mensen veel te ingewikkeld. Daar hebben ze de ervaring niet voor.

De tussenweg is de Amerikaanse manier: de zaak maximaal oplichten in je eigen voordeel. Maar daarmee creëer je geen nieuwe waarde, je breekt de dingen die je in de weg zitten af. Je verkoopt hype. Jezelf ophemelen en de concurrentie afmaken, dus.

Dat is ook het verschil tussen Alfa's en Beta's. Die laatste groep houd van feiten, die willen weten hoe het allemaal werkt. Communicatie is voor hun kennisoverdracht. Terwijl dat voor Alfa's een machtsspelletje is waarbij je probeert de ander voor je kar te spannen. Feiten hebben er niets mee te maken, het is puur emotie.
pi_219288833
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 23:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De cijfers en feiten liegen er niet om, geen wonder dat het vertrouwen in de overheid steeds verder afneemt. Mensen willen gewaardeerd worden, niet afgescheept en die weten echt wel wie hen afscheept. Nivelleren is een feest, maar het blijkt uiteindelijk wel een karig feestje :')
Ja/nee. Ik begrijp wat je bedoelt en dat is inderdaad de afgelopen veertig jaar flink veranderd. Toen was de regering er voor de bevolking en nu voor het bedrijfsleven. Ja, ze zijn er steeds meer op uit om jouw een poot uit te draaien. Omdat we al 40 jaar rechts stemmen.

Maar het nivelleren heeft meer te maken met wie de belastingen moet betalen. Als we de mensen met een uitkering nog verder uitknijpen, kunnen we ze net zo goed meteen onder de bus gooien. Ok, ik weet dat jij dat geen probleem vind, maar zelfs voor de VVD is dat nog een brug te ver, alhoewel het tegenwoordig wel in hun verkiezingsprogramma staat. Maar wat moeten we met miljoenen daklozen? En mensen met een uitkering zijn ook consumenten. Zij hebben ook een bijdrage aan het BNP.

En beide partners moeten werken, dus we moeten ook geld hebben voor kinderbijslag, kinderopvang en alle andere dingen die de afgelopen 40 jaar steeds duurder zijn geworden en waar ze nu subsidies en toeslagen voor krijgen om die extra winstmarge van het bedrijfsleven te compenseren zonder het bedrijfsleven dat terug te laten betalen.

Want wat heb je aan al die privatiseringen als je daarna het bedrijfsleven hogere lonen gaat laten betalen, of meer belasting? Dan gaat hun winst niet ver genoeg omhoog. En dus laat je dat Jan Modaal betalen. Je roomt de mensen die nog een beetje over hebben af, zodat er meer winst bij de bedrijven terecht komt.

Nivelleren is dus een loonkostensubsidie, betaald door de armste bevolkingsgroep die het nog op kan brengen.
pi_219288855
Why Living Simply is the Strongest Thing You Can Do – Diogenes
Bekijk deze YouTube-video
pi_219288856
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 23:42 schreef Digi2 het volgende:
Why Living Simply is the Strongest Thing You Can Do – Diogenes
Terug naar de natuur!

En wat heb je dan aan al dat goud en zilver?
pi_219288881
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 23:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Terug naar de natuur!

En wat heb je dan aan al dat goud en zilver?
Het mogelijk maken een simpel eenvoudig leven te kunnen blijven leiden, niet hier dan daar. Niet zozeer aan een specifiek land gebonden te blijven, ook op mijn oude dag.
pi_219288991
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 17:22 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Wij miepen altijd wel over 'teveel' culturen hier en in de VS is het helemaal een 'smeltkroes'. Jij hebt in Japan gewoond, dus jij hebt er meer ervaring mee. Is Japan niet ook een slachtoffer van hun eigen verstarde monocultuur waar ze strict aan vasthouden? Expats zijn kut, want buutnlands, verstikkende werkcultuur moet in stand gehouden worden, want zo deed papa en opa het ook al etc etc.
In 2009 ben ik naar Japan verhuisd, en in het immigratiekantoor van ons provinciestadje was ik meestal de enige buitenlander. Toen ik daar in 2018 vertrok, toen kon je in dat immigratiekantoor over de hoofden lopen. In 2009 gingen onze studenten naarstig op zoek naar stageplekken en waren ze altijd druk aan het solliciteren. In 20018 kwamen bedrijven naar de universiteit om studenten te werven.

Japan is sterk aan het vergrijzen, en men probeert dat te compenseren met migratie, vooral uit Azië. De supermarkten konden alleen nog maar functioneren door alle buitenlandse studenten die daar een bijbaan hadden. De Japanse maatschappij past zich dus wel noodgedwongen aan, maar men houdt wel halsstarrig vast aan normen en waarden, zoals Japans spreken.

Om meer kinderen te krijgen zullen de Japanners met elkaar uit moeten vogelen hoe ze dat aan gaan pakken. En daar zijn ze nou net niet zo goed in, de vinger op de zere plek leggen. Positief: Japanners hebben nog wel eens drie generaties onder een dak wonen, waarbij opa's en oma's op de kinderen kunnen passen. Maar zo lang mannen zich op het werk verschuilen komt alle zorg voor een gezin zonder inwonende grootouders bij de moeders terecht, en die hebben daar terecht helemaal geen zin in. Ik zie het daar niet snel beter worden.

Ik heb indertijd een topic gevuld met wat ik daar dagelijks meemaakte. Voor de liefhebbers: KAA / Japan, maar dan niet in Tokyo
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219288997
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 22:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is veel simpeler. Ik probeer altijd de projecten waar ik bij betrokken ben succesvol te maken en ben begaan met de mensen die er aan werken. We moeten het samen doen. En ik krijg dus heel veel tegenstand van de mensen die dat allemaal geen hol uitmaakt en gewoon zelf flink willen scoren. De baas zijn en/of een groter deel van het geld bemachtigen. Dat soort dingen. En meestal denken ze nog goed bezig te zijn ook en hebben ze geen flauw idee van alle dingen die er spelen. Als ze er zelf maar beter van worden. Ikke, ikke!

Het zijn net kleine kinderen en ik heb zelden het mandaat om ze ook zo te behandelen.
Wel knap dat je werk hebt.
Vakman pur sang
pi_219289015
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 17:32 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Een 40-urige werkweek betekent ook dat ze meer tijd hebben om te consumeren, wat de economie aanjaagt.
De Japanners hebben sinds de jaren 90 hun economie aangejaagd en dat heeft nooit gewerkt.

Weet je wat een economie aanjaagt? Meer kinderen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 18 november 2025 @ 07:13:47 #120
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219289210
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219289379
Waarom economische groei niet (altijd) wenselijk is
quote:
De overheid en het bedrijfsleven richten zich steevast op economische groei. Als de economie groeit, wordt alles beter. Maar klopt die aanname wel? En kan het ook anders?
De zucht naar economische groei zit tot diep in de haarvaten van de maatschappij. Maar waarom eigenlijk? Gaat meer economische groei helpen om problemen als klimaatverandering en ongelijkheid op te lossen?
Waarom worden de mensen in Westerse landen ongelukkiger, zelfs als het BNP groeit? VPRO Tegenlicht maakt een tocht langs denkers en doeners die kritische vragen stellen bij de eeuwige economische groei.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 18-11-2025 09:35:32 ]
pi_219289426
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 03:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wel knap dat je werk hebt.
Beetje meer respect naar werkenden mag wel.

Ik werk zelf ook aan projecten en weet hoe lastig het is om jonge techneuten te vinden en mee te krijgen. Aan de andere kant staan de dames & heren (financieel) managers om zaken af te knijpen, waardoor projecten oeverloos lang duren en door slechte kwaliteit, uitlopen en ver boven budget uitstijgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219289952
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 21:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik dacht dat we van het deeltijdwerken af moesten?
Kwaliteit van leven en een betere werk/vrije tijd balans heeft ook de nodige voordelen, buiten de financiele. Ik werk zelf ook parttime 2 dagen per week(16 uur) en dat bevalt mij prima. Omdat ik ook mantelzorger ben geeft me dat ook meer tijd om mantelzorg te kunnen doen.

Google AI:
quote:
Minder uren werken kan werknemers helpen om hun energie beter te verdelen, wat kan leiden tot minder uitputting en een hogere levenskwaliteit, en het risico op een burn-out vermindert. Werkgevers kunnen hierdoor mogelijk ook besparen op salariskosten en de flexibiliteit vergroten, hoewel de voordelen en nadelen afhangen van de specifieke situatie.

Voordelen van minder uren werken
Minder uitputting: Werknemers kunnen hun energie beter verdelen, wat leidt tot minder uitputting aan het einde van de werkdag of -week.
Meer tijd: Minder uren betekent meer tijd voor persoonlijke dingen, zoals huishoudelijke taken, hobby's en sociale contacten.
Verminderd burn-out risico: De verminderde stress en betere balans tussen werk en privé kunnen bijdragen aan een lager risico op een burn-out.
Mogelijke voordelen voor werkgevers: Werkgevers kunnen besparen op salariskosten en er kan meer flexibiliteit binnen het bedrijf ontstaan door de inzet van meer werknemers op verschillende tijden.

Mogelijke nadelen van minder uren werken
Lager salaris: Het meest voor de hand liggende nadeel is een lager inkomen en minder pensioenopbouw.
Hogere werkdruk: Soms wordt van werknemers verwacht dat ze in minder uren evenveel werk verrichten als voorheen, wat de werkdruk juist kan verhogen.
Minder betrokkenheid: Minder tijd op kantoor kan leiden tot minder betrokkenheid bij het team en het bedrijf.
Minder vakantiedagen: Het aantal opgebouwde vakantiedagen kan lager uitvallen.
3 Culture Shocks Of Europes Work Life Balance

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 18-11-2025 09:38:12 ]
pi_219290458
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 08:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Beetje meer respect naar werkenden mag wel.

Ik werk zelf ook aan projecten en weet hoe lastig het is om jonge techneuten te vinden en mee te krijgen. Aan de andere kant staan de dames & heren (financieel) managers om zaken af te knijpen, waardoor projecten oeverloos lang duren en door slechte kwaliteit, uitlopen en ver boven budget uitstijgen.
Dat weet ik en heb zeker respect voor werkenden als zelf werkende.
Alleen als je zo'n venijn hebt tegen werkgevers kan dat nooit prettig werken zijn. Een beetje tegengas aan de financiële jongens is altijd nodig want die kennen alleen cijfertjes.
Als projectmanager is het me altijd gelukt om de financiële directeur of concerncontroller rustig te krijgen of functie elders te krijgen. Geld verdienen kan niet binnen alleen maar financiële druk, het hele plaatje moet kloppen.
En toch snap ik (kleinere) werkgevers ook wel en kan ik er begrip voor hebben.
Waar ik wel problemen mee heb is private equity die bedrijven kopen en uitknijpen. Gaat een deel vd winst ook vaak nog naar het buitenland, dat moeten ze verbieden in NL.
Vakman pur sang
pi_219291017
Long Term JGB Prices Plummet and Yields Spike Despite Negative GDP Growth.
pi_219291048
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 12:05 schreef Digi2 het volgende:
Long Term JGB Prices Plummet and Yields Spike Despite Negative GDP Growth.
Na 2:05 opgehouden met volgen.

Ik heb rentes van 8 - 11 % meegemaakt, dat waren nog eens tijden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219291061
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 12:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar niet met een staatsschuld van 216% BBP.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219291112
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 12:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Verhoudingsgewijs niet, voor die tijd was de rente circa de helft 5 tot 6% en verdubbelde inderdaad. Voor Japan was langere tijd de rente 0.5 tot 1%. Meer dan een ver3vouding dus nu :P
pi_219291504
quote:
https://tradingeconomics.com/japan/inflation-cpi
Japan’s annual inflation rate rose to 2.9% in September 2025 from August’s 10-month low of 2.7%
De BOJ heeft circa 50% van de gov-bonds gemonetariseerd middels QE. Daarnaast hebben japanse instituties en pensioenfondsen een aanzienlijke blootstelling aan JGB's, die in koers nu gekelderd zijn en ze dus mogelijk tot maturity zullen moeten blijven vasthouden, willen die geen enorme verliezen incasseren. Wat de BOJ nog kan doen is US treasuries verkopen en daarvoor Yen opkopen en die feitelijk 'omwisselen' in JGB's om zodoende de tekorten van de japanse overheid te kunnen financieren zonder dat de hoeveelheid Yen in omloop sterk toeneemt, zoals via monetarisering wel het geval zal zijn. Dit zwaard van Damocles hangt dus nog boven de US treasury markt.
Het lijkt me duidelijk dat meer monetarisering van japanse staatsschuld olie op het vuur van de nu al hoge inflatie is, zeker voor japanse begrippen, omdat de bevolking decennia lang heeft geleeft met lage inflatie en deflatie.
  dinsdag 18 november 2025 @ 16:46:34 #130
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219291852
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 12:12 schreef Monolith het volgende:

[..]
Maar niet met een staatsschuld van 216% BBP.
Ja precies dat. Succes met herfinancieren van je bestaande schulden of aangaan van nog meer schulden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219291905
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 16:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja precies dat. Succes met herfinancieren van je bestaande schulden of aangaan van nog meer schulden.
Behalve monetarisering blijft vanwege de relatief hoge inflatie niet veel anders over dan de verkoop van US treasuries. Met de dollar opbrengsten, yen opkopen en daarmee de tekorten van de japanse staat financieren. Je kan hieruit al opmaken hoezeer de inflatie, renteniveaus en valutawaardering aan elkaar hangen van landen. Dit kan tot een domino effect leiden dat het gehele wereldwijde fiat valutastelsel ondermijnt of zelfs ten val kan brengen.
pi_219292689
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 15:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus minder werken, betekent meer kinderen?
Exact. En wat doen aan de positie van vrouwen, Japan is erg conservatief. Als een vader 80 uur van huis is, bevordert dat niet de gezinsvorming en opvoeding van kinderen.
pi_219292773
The Multi-Trillion Dollar "Yen Carry Trade" Unwind - What is it & is it Here?
quote:
Japanese bond market is melting down.
What is the Yen Carry Trade, how did we get here, and what do markets indicate about the state of the multi-trillion dollar trade.
  dinsdag 18 november 2025 @ 19:34:30 #134
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219292968
180 Yen voor een euro nu damn. Kan voorlopig niet gaan helaas.

Prima prijzen nu om te eten, zelfs in Tokyo.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_219293270
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 12:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Verhoudingsgewijs niet, voor die tijd was de rente circa de helft 5 tot 6% en verdubbelde inderdaad. Voor Japan was langere tijd de rente 0.5 tot 1%. Meer dan een ver3vouding dus nu :P
T.o.v. onze situatie destijds&nu, plm. een ver4voudiging.
pi_219293292
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 november 2025 19:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
180 Yen voor een euro nu damn. Kan voorlopig niet gaan helaas.

Prima prijzen nu om te eten, zelfs in Tokyo.
Die lage Yen koers levert veel toerisme op, maar daar is niet elke japanner blij mee ;)
  dinsdag 18 november 2025 @ 20:51:05 #137
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219293669
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 20:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Die lage Yen koers levert veel toerisme op, maar daar is niet elke japanner blij mee ;)
Kan me voorstellen. Ik kom er al 15 jaar om de paar jaar (dus ben deel van het probleem ;) ), en het is zo snel gegaan. Eigenlijk is het vooral na corona geexplodeerd.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_219294123
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 08:44 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Hoe kijk jij naar MMT?
Ik zie dat vooral als 'oude wijn in nieuwe zakken'. Het is al eens gedaan, lang geleden door de romeinen tijdens de nadagen van het romeinse rijk. Alleen de romeinse staat mocht munten slaan en die munten waren ook 'legal tender' in die zin dat belastingen ermee konden worden afgedragen en geïnd. De zilveren denaruis kreeg echter steeds minder zilvergehalte en dat was de munt die het merendeel van de bevolking gebruikte. Dat leide uiteindelijk niet tot een betere economie, maar versnelde de stagnatie en het verval. MMT is hetzelfde, maar dan met fiat valuta wat nog makkelijker gereproduceerd kan worden, nu zelfs vrijwel add infinitum. Ik zie geen enkele aanleiding erin te geloven dat een overheid met directe toegang tot 'geld' creatie zich kan beteugelen, al helemaal niet binnen een bestuurlijk democratisch systeem.
De Rabo heeft er een uitgebreid artikel over gepubliceerd waarmee ik het grotendeels eens ben, echter de bewering dat de ECB niet aan monetaire staatsfinanciering zou doen is imo feitelijk onjuist want QE dmv staatbonds is dat weldegelijk. Het feit dat men de toegenomen valuta-creatie relatief eenvoudig kan 'opdweilen/vernietigen' dmv QT doet daar weinig aan af.
quote:
Onderzoek Modern Monetary Theory
Zoals eerder gezegd is monetaire financiering vergelijkbaar met vuur. Mits goed gebruikt biedt het grote voordelen, maar bij onkundig gebruikt is het levensgevaarlijk. Als dan politici, zoals in de VS de Democratische politica Alexandria Ocasio-Cortez, geïnspireerd door MMT met iets teveel enthousiasme gaan pleiten voor opvoeren van de overheidsbestedingen zonder de belastingen te verhogen, maar deze te financieren met extra geldcreatie, dan moet men vrezen dat uiteindelijk de financiële stabiliteit het kind van de rekening wordt. Dan wordt het gevaar van het spelen met vuur duidelijk onderschat en vervalt MMT tot Modern Money Tree economics (Paltrey, 2013). Oftewel een onrealistisch sprookje.

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 18-11-2025 22:25:00 ]
pi_219294432
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat weet ik en heb zeker respect voor werkenden als zelf werkende.
Alleen als je zo'n venijn hebt tegen werkgevers kan dat nooit prettig werken zijn. Een beetje tegengas aan de financiële jongens is altijd nodig want die kennen alleen cijfertjes.
Als projectmanager is het me altijd gelukt om de financiële directeur of concerncontroller rustig te krijgen of functie elders te krijgen. Geld verdienen kan niet binnen alleen maar financiële druk, het hele plaatje moet kloppen.
En toch snap ik (kleinere) werkgevers ook wel en kan ik er begrip voor hebben.
Waar ik wel problemen mee heb is private equity die bedrijven kopen en uitknijpen. Gaat een deel vd winst ook vaak nog naar het buitenland, dat moeten ze verbieden in NL.
Als je groot wilt worden, moet je groot denken. Zeker bij de kleinere bedrijven overschatten de mensen enorm op werk niveau ze bezig zijn. Zelfs bij de grote bedrijven kom je de mensen met kennis van zaken die de processen continu proberen te verbeteren maar sporadisch tegen. Zeker nu alles via HR moet, mag je niet uit de toon vallen. Van innovators naar radertjes naar grijze muizen die goed in het team passen.

Zeker in de ICT is dat heel normaal en heeft niemand meer de verantwoordelijkheid.
pi_219294448
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 22:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik zie dat vooral als 'oude wijn in nieuwe zakken'. Het is al eens gedaan, lang geleden door de romeinen tijdens de nadagen van het romeinse rijk. Alleen de romeinse staat mocht munten slaan en die munten waren ook 'legal tender' in die zin dat belastingen ermee konden worden afgedragen en geïnd. De zilveren denaruis kreeg echter steeds minder zilvergehalte en dat was de munt die het merendeel van de bevolking gebruikte. Dat leide uiteindelijk niet tot een betere economie, maar versnelde de stagnatie en het verval. MMT is hetzelfde, maar dan met fiat valuta wat nog makkelijker gereproduceerd kan worden, nu zelfs vrijwel add infinitum. Ik zie geen enkele aanleiding erin te geloven dat een overheid met directe toegang tot 'geld' creatie zich kan beteugelen, al helemaal niet binnen een bestuurlijk democratisch systeem.
De Rabo heeft er een uitgebreid artikel over gepubliceerd waarmee ik het grotendeels eens ben, echter de bewering dat de ECB niet aan monetaire staatsfinanciering zou doen is imo feitelijk onjuist want QE dmv staatbonds is dat weldegelijk. Het feit dat men de toegenomen valuta-creatie relatief eenvoudig kan 'opdweilen/vernietigen' dmv QT doet daar weinig aan af.
[..]

Het is nieuw, anders en dus maar eng? En het kan nooit goed werken, want dat zou betekenen dat we het al heel lang fout doen!
pi_219294450
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 22:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je groot wilt worden, moet je groot denken. Zeker bij de kleinere bedrijven overschatten de mensen enorm op werk niveau ze bezig zijn. Zelfs bij de grote bedrijven kom je de mensen met kennis van zaken die de processen continu proberen te verbeteren maar sporadisch tegen. Zeker nu alles via HR moet, mag je niet uit de toon vallen. Van innovators naar radertjes naar grijze muizen die goed in het team passen.

Zeker in de ICT is dat heel normaal en heeft niemand meer de verantwoordelijkheid.
ICT weg ermee
Vakman pur sang
pi_219294469
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 23:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is nieuw, anders en dus maar eng? En het kan nooit goed werken, want dat zou betekenen dat we het al heel lang fout doen!
Nee, het is oud en al gedaan. Niet zozeer met fiat valuta maar met zilveren munten, dat was geen succes. Het enige grote verschil is het nu met fiat valuta te willen doen, maar dat maakt het eerder nog minder aannemelijk.
pi_219294484
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 23:08 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, het is oud en al gedaan. Niet zozeer met fiat valuta maar met zilveren munten, dat was geen succes. Het enige grote verschil is het nu met fiat valuta te willen doen, maar dat maakt het eerder nog minder aannemelijk.
Dan heb jij een totaal ander idee van hoe MMT werkt dan ik. Voor jou is het gewoon weer een ander economisch systeem, dat alleen op een paart kleine details afwijkt van de rest en net zo slecht werkt. Want het enige doel van al die dingen is dat de regering je geld af kan pakken. Dat is het.
pi_219294499
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dan heb jij een totaal ander idee van hoe MMT werkt dan ik. Voor jou is het gewoon weer een ander economisch systeem, dat alleen op een paart kleine details afwijkt van de rest en net zo slecht werkt. Want het enige doel van al die dingen is dat de regering je geld af kan pakken. Dat is het.
Ik heb me in MMT verdiept en verwijs naar het Rabo onderzoek terzake. Als daar iets onjuist in staat naar jou mening kan je dat toelichten zoals ik dat ook al heb gedaan ;)
Een overheid is nodig, maar per definitie inefficient. Daarom ben ik voor een kleine overheid die zich strikt aan de basis houdt en dat niet overschrijdt. Het daarom tevens verboden wordt per grondwet tijdens crises en tot een jaar na een crisis wetten te wijzigen of nieuwe wetten aan te nemen. Een crisis kan ook alleen door de bevolking per referendum worden uitgeroepen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 18-11-2025 23:49:48 ]
pi_219294588
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 23:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb me in MMT verdiept en verwijs naar het Rabo onderzoek terzake. Als daar iets onjuist in staat naar jou mening kan je dat toelichten zoals ik dat ook al heb gedaan ;)
Een overheid is nodig, maar per definitie inefficient. Daarom ben ik voor een kleine overheid die zich strikt aan de basis houdt en dat niet overschrijdt. Het daarom tevens verboden wordt per grondwet tijdens crises en tot een jaar na een crisis wetten te wijzigen of nieuwe wetten aan te nemen. Een crisis kan ook alleen door de bevolking per referendum worden uitgeroepen.
De medewerker van de Rabobank vind het ook nieuw en eng. Hij wil al die regels die ze allemaal schrappen behouden. Hij wil dat het aan al die regels voldoet, zodat hij het kan overzien. Hij wil dat het precies hetzelfde werkt zoals hij het al zijn hele leven doet. Als het enkele decennia met veel succes wordt toegepast wil hij er misschien nog eens opnieuw naar kijken. Tot dan is het maar hype.

[ Bericht 11% gewijzigd door SymbolicFrank op 19-11-2025 00:16:51 ]
pi_219294593
.

[ Bericht 99% gewijzigd door SymbolicFrank op 19-11-2025 00:12:58 ]
pi_219294597
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 00:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De medewerker van de Rabobank vind het ook nieuw en eng. Hij wil al die regels die ze allemaal schrappen behouden. Hij wil dat het aan al die regels voldoet, zodat hij het kan overzien. Hij wil dat het precies hetzelfde werkt zoals hij het al zijn hele leven doet. Als het enkele decennia met veel succes wordt toegepast wil hij er misschien nog eens opnieuw naar kijken. Tot dan is het maar hype.
Ik lees graag argumenten wat er niet klopt of ontbreekt, met bronnen indien mogelijk. Woorden als: nieuw, eng zeggen mij zo niet erg veel.
pi_219294598
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 00:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik lees graag argumenten wat er niet klopt of ontbreekt, met bronnen indien mogelijk. Woorden als: nieuw, eng zeggen mij zo niet erg veel.
Boekhouden is op zich heel simpel, maar het gaat er om, dat als je alle getallen bij elkaar optelt, dat je dan aan het einde op 0 uitkomt. En dat gaat niet als je zomaar geld maakt en weggooit. Of als je een heleboel van die andere boekhoudkundige regels allemaal overbodig maakt.

Het zit hem er in, of je geld ziet als iets dat intrinsieke waarde heeft, of als een smeermiddel dat het makkelijk maakt om de score te bepalen. Als een land zomaar geld maakt en weggooit, vinden de meeste mensen dat valsspelen.

Het is ook een kwestie van macht: wie gaat er bepalen aan welke regels geld moet voldoen: de banken of de politici?
pi_219294603
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 00:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Boekhouden is op zich heel simpel, maar het gaat er om, dat als je alle getallen bij elkaar optelt, dat je dan aan het einde op 0 uitkomt. En dat gaat niet als je zomaar geld maakt en weggooit. Of als je een heleboel van die andere boekhoudkundige regels allemaal overbodig maakt.

Het zit hem er in, of je geld ziet als iets dat intrinsieke waarde heeft, of als een smeermiddel dat het makkelijk maakt om de score te bepalen. Als een land zomaar geld maakt en weggooit, vinden de meeste mensen dat valsspelen.

Ah, wie creeert dat geld en bepaald hoeveel en wanneer is het voldoende, te weinig of teveel ?
Wat zijn de criteria en maatstaven om dat vast te stellen?

quote:
Het is ook een kwestie van macht: wie gaat er bepalen aan welke regels geld moet voldoen: de banken of de politici?
Uiteindelijk de bevolking, die moet er vertrouwen in hebben en houden. Banken en politici kunnen niet veel meer doen dat vertrouwen vooral niet te beschadigen.
pi_219295176
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 22:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zelfs bij de grote bedrijven kom je de mensen met kennis van zaken die de processen continu proberen te verbeteren maar sporadisch tegen. Zeker nu alles via HR moet, mag je niet uit de toon vallen. Van innovators naar radertjes naar grijze muizen die goed in het team passen.

Dat dus. Ik heb wel eens geroepen: "we doen hier geen werk voor klanten, we doen werk voor onze managers die nergens verstand van hebben".

Het gebrek aan verantwoordelijk, leidt tot de attitude "als ik er maar vanaf ben".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')