Voor nogal wat werknemers loont het niet of onvoldoende, dus zo groot is de nood nietquote:Op maandag 17 november 2025 20:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er is hier echt geen roep om langer te werken, in tegendeel. In uren per week dan.
quote:Anders belasten: Hoe meer werken, wél meer kan lonen
Het arbeidsmarkttekort is groot. Eerder becijferde PwC dat het gat tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bijna verdwijnt als deeltijdwerkers vier uur per week extra gaan werken. Het klinkt simpel, maar is het niet. Meer werken en dus meer inkomen, kan onder de streep namelijk flink tegenvallen. De marginale druk, het belastingtarief dat je betaalt over je laatstverdiende euro inclusief verlies van toeslagen, is hoog en bovendien niet transparant. Het kan oplopen tot 92% (2024), wat betekent dat je van elke extra verdiende euro slechts 8 cent netto overhoudt. De stimulans om meer te werken, is er financieel voor veel mensen nauwelijks. Daar komt bij, of je nou 50.000 euro per jaar verdient in twee of vijf dagen werken per week; je houdt netto evenveel over. Terwijl degene die vijf dagen per week werkt veel meer bijdraagt aan het oplossen van het maatschappelijke probleem van het arbeidsmarkttekort.
"Je moet iedere week gratis 4 uur extra gaan werken, want dan kan je baas meer winst maken."quote:Op maandag 17 november 2025 21:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voor nogal wat werknemers loont het niet of onvoldoende, dus zo groot is de nood niet
[..]
Je rant tegen de boze geldwolven van een werkgevers blijft een beetje hangen Franky.quote:Op maandag 17 november 2025 21:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Je moet iedere week gratis 4 uur extra gaan werken, want dan kan je baas meer winst maken."
Er is een grote discrepantie tussen de vraag en het aanbod naar wat de werkgevers willen betalen en de werknemers willen verdienen. Ook weer omdat de winstgevendheid met veel spotgoedkoop personeel nog ver omhoog kan, maar als je er ook voor moet betalen het snel meer kost dan het oplevert. En dan hangt het er weer van af of je een linkse of rechtse regering hebt wat die gaan promoten en subsidiëren.
Bedrijven hebben geen moraliteit en zijn wettelijk verplicht geld te maken voor hun aandeelhouders. Emoties hebben er niets mee van doen.quote:Op maandag 17 november 2025 22:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Je da
[..]
Je rant tegen de boze geldwolven van een werkgevers blijft een beetje hangen Franky.
Ik snap je standpunt ergens wel.quote:Op maandag 17 november 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bedrijven hebben geen moraliteit en zijn wettelijk verplicht geld te maken voor hun aandeelhouders. Emoties hebben er niets mee van doen.
Dat jij de bedrijven graag ziet als de "goeden" en mensen die winstgevendheid in de weg staan als de "slechten" zegt alleen iets over jouw politieke voorkeur, het is geen natuurwet.
Nope, het is vooral het progressieve belastingstelsel en het toeslagen systeem waar het op vastloopt.quote:Op maandag 17 november 2025 21:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Je moet iedere week gratis 4 uur extra gaan werken, want dan kan je baas meer winst maken."
Er is een grote discrepantie tussen de vraag en het aanbod naar wat de werkgevers willen betalen en de werknemers willen verdienen. Ook weer omdat de winstgevendheid met veel spotgoedkoop personeel nog ver omhoog kan, maar als je er ook voor moet betalen het snel meer kost dan het oplevert. En dan hangt het er weer van af of je een linkse of rechtse regering hebt wat die gaan promoten en subsidiëren.
quote:Anders belasten: Hoe meer werken, wél meer kan lonen
De marginale druk, het belastingtarief dat je betaalt over je laatstverdiende euro inclusief verlies van toeslagen, is hoog en bovendien niet transparant. Het kan oplopen tot 92% (2024), wat betekent dat je van elke extra verdiende euro slechts 8 cent netto overhoudt
Het is veel simpeler. Ik probeer altijd de projecten waar ik bij betrokken ben succesvol te maken en ben begaan met de mensen die er aan werken. We moeten het samen doen. En ik krijg dus heel veel tegenstand van de mensen die dat allemaal geen hol uitmaakt en gewoon zelf flink willen scoren. De baas zijn en/of een groter deel van het geld bemachtigen. Dat soort dingen. En meestal denken ze nog goed bezig te zijn ook en hebben ze geen flauw idee van alle dingen die er spelen. Als ze er zelf maar beter van worden. Ikke, ikke!quote:Op maandag 17 november 2025 22:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik snap je standpunt ergens wel.
Maar jij moet ergens ontzettend genaaid zijn of bij enorme multinationals zijn uitgemolken dat kan niet anders.
Meeste bedrijven in nederland is midden en klein bedrijf waar het geld niet over de plinten klotst.
B.v. De Bakker; de boer op de hoek en het kleine accountantskantoor.
Moet je nagaan hoe die je dom staan aan te kijken als jij zoiets verteld. Ze werken 50u per week, betalen veel belasting, er zijn maanden dan word het personeel beter betaalt dan hunzelf, en dan heb jij het over verslindende geldwolven.
Ik vertel hoe de werknemers het zien en jij legt uit wat er achter zit. Wat is het verschil? Maakt dat belangrijk dat ze het toch tegen hun zin doen?quote:Op maandag 17 november 2025 22:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nope, het is vooral het progressieve belastingstelsel en het toeslagen systeem waar het op vastloopt.
Meer belasting afdracht+minder toeslagen = weinig netto extra inkomen
[..]
Mensen willen gewaardeerd worden, meer uren werken tegen een geringe vergoeding komt daarmee niet tot uitdrukking. De meeste deeltijdwerkers weten ook echt wel, waar de schoen wringt, niet zozeer bij de werkgever, maar bij rupsje nooitgenoeg, oftwel de overheid.quote:Op maandag 17 november 2025 22:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik vertel hoe de werknemers het zien en jij legt uit wat er achter zit. Wat is het verschil? Maakt dat belangrijk dat ze het toch tegen hun zin doen?
Rupsje nooitgenoeg, dat zijn de bedrijven. Niet de overheid. Hoogstens als facilitator om het geld te herverdelen van arm naar rijk omdat ze daar door de rijken voor betaald krijgen. Maar dat zijn voor jou de helden, terwijl de overheid de slechterik is.quote:Op maandag 17 november 2025 23:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Mensen willen gewaardeerd worden, meer uren werken tegen een geringe vergoeding komt daarmee niet tot uitdrukking. De deeltijdwerkers weten ook echt wel, waar de schoen wringt, niet zozeer bij de werkgever, maar bij rupsje nooitgenoeg, oftwel de overheid.
De cijfers en feiten liegen er niet om, geen wonder dat het vertrouwen in de overheid steeds verder afneemt. Mensen willen gewaardeerd worden, niet afgescheept en die weten echt wel wie hen afscheept. Nivelleren is een feest, maar het blijkt uiteindelijk wel een karig feestjequote:Op maandag 17 november 2025 23:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Rupsje nooitgenoeg, dat zijn de bedrijven. Niet de overheid. Hoogstens als facilitator om het geld te herverdelen van arm naar rijk omdat ze daar door de rijken voor betaald krijgen. Maar dat zijn voor jou de helden, terwijl de overheid de slechterik is.
Je bent dus maar een grote sukkel als je geen psychopaat bent? "Do it to them, before they do it to you!"
Ja/nee. Ik begrijp wat je bedoelt en dat is inderdaad de afgelopen veertig jaar flink veranderd. Toen was de regering er voor de bevolking en nu voor het bedrijfsleven. Ja, ze zijn er steeds meer op uit om jouw een poot uit te draaien. Omdat we al 40 jaar rechts stemmen.quote:Op maandag 17 november 2025 23:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De cijfers en feiten liegen er niet om, geen wonder dat het vertrouwen in de overheid steeds verder afneemt. Mensen willen gewaardeerd worden, niet afgescheept en die weten echt wel wie hen afscheept. Nivelleren is een feest, maar het blijkt uiteindelijk wel een karig feestje
Terug naar de natuur!quote:Op maandag 17 november 2025 23:42 schreef Digi2 het volgende:
Why Living Simply is the Strongest Thing You Can Do – Diogenes
Bekijk deze YouTube-video
Het mogelijk maken een simpel eenvoudig leven te kunnen blijven leiden, niet hier dan daar. Niet zozeer aan een specifiek land gebonden te blijven, ook op mijn oude dag.quote:Op maandag 17 november 2025 23:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Terug naar de natuur!
En wat heb je dan aan al dat goud en zilver?
In 2009 ben ik naar Japan verhuisd, en in het immigratiekantoor van ons provinciestadje was ik meestal de enige buitenlander. Toen ik daar in 2018 vertrok, toen kon je in dat immigratiekantoor over de hoofden lopen. In 2009 gingen onze studenten naarstig op zoek naar stageplekken en waren ze altijd druk aan het solliciteren. In 20018 kwamen bedrijven naar de universiteit om studenten te werven.quote:Op maandag 17 november 2025 17:22 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Wij miepen altijd wel over 'teveel' culturen hier en in de VS is het helemaal een 'smeltkroes'. Jij hebt in Japan gewoond, dus jij hebt er meer ervaring mee. Is Japan niet ook een slachtoffer van hun eigen verstarde monocultuur waar ze strict aan vasthouden? Expats zijn kut, want buutnlands, verstikkende werkcultuur moet in stand gehouden worden, want zo deed papa en opa het ook al etc etc.
Wel knap dat je werk hebt.quote:Op maandag 17 november 2025 22:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is veel simpeler. Ik probeer altijd de projecten waar ik bij betrokken ben succesvol te maken en ben begaan met de mensen die er aan werken. We moeten het samen doen. En ik krijg dus heel veel tegenstand van de mensen die dat allemaal geen hol uitmaakt en gewoon zelf flink willen scoren. De baas zijn en/of een groter deel van het geld bemachtigen. Dat soort dingen. En meestal denken ze nog goed bezig te zijn ook en hebben ze geen flauw idee van alle dingen die er spelen. Als ze er zelf maar beter van worden. Ikke, ikke!
Het zijn net kleine kinderen en ik heb zelden het mandaat om ze ook zo te behandelen.
De Japanners hebben sinds de jaren 90 hun economie aangejaagd en dat heeft nooit gewerkt.quote:Op maandag 17 november 2025 17:32 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Een 40-urige werkweek betekent ook dat ze meer tijd hebben om te consumeren, wat de economie aanjaagt.
quote:De overheid en het bedrijfsleven richten zich steevast op economische groei. Als de economie groeit, wordt alles beter. Maar klopt die aanname wel? En kan het ook anders?
De zucht naar economische groei zit tot diep in de haarvaten van de maatschappij. Maar waarom eigenlijk? Gaat meer economische groei helpen om problemen als klimaatverandering en ongelijkheid op te lossen?
Waarom worden de mensen in Westerse landen ongelukkiger, zelfs als het BNP groeit? VPRO Tegenlicht maakt een tocht langs denkers en doeners die kritische vragen stellen bij de eeuwige economische groei.
Beetje meer respect naar werkenden mag wel.quote:
Kwaliteit van leven en een betere werk/vrije tijd balans heeft ook de nodige voordelen, buiten de financiele. Ik werk zelf ook parttime 2 dagen per week(16 uur) en dat bevalt mij prima. Omdat ik ook mantelzorger ben geeft me dat ook meer tijd om mantelzorg te kunnen doen.quote:Op maandag 17 november 2025 21:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik dacht dat we van het deeltijdwerken af moesten?
3 Culture Shocks Of Europes Work Life Balancequote:Minder uren werken kan werknemers helpen om hun energie beter te verdelen, wat kan leiden tot minder uitputting en een hogere levenskwaliteit, en het risico op een burn-out vermindert. Werkgevers kunnen hierdoor mogelijk ook besparen op salariskosten en de flexibiliteit vergroten, hoewel de voordelen en nadelen afhangen van de specifieke situatie.
Voordelen van minder uren werken
Minder uitputting: Werknemers kunnen hun energie beter verdelen, wat leidt tot minder uitputting aan het einde van de werkdag of -week.
Meer tijd: Minder uren betekent meer tijd voor persoonlijke dingen, zoals huishoudelijke taken, hobby's en sociale contacten.
Verminderd burn-out risico: De verminderde stress en betere balans tussen werk en privé kunnen bijdragen aan een lager risico op een burn-out.
Mogelijke voordelen voor werkgevers: Werkgevers kunnen besparen op salariskosten en er kan meer flexibiliteit binnen het bedrijf ontstaan door de inzet van meer werknemers op verschillende tijden.
Mogelijke nadelen van minder uren werken
Lager salaris: Het meest voor de hand liggende nadeel is een lager inkomen en minder pensioenopbouw.
Hogere werkdruk: Soms wordt van werknemers verwacht dat ze in minder uren evenveel werk verrichten als voorheen, wat de werkdruk juist kan verhogen.
Minder betrokkenheid: Minder tijd op kantoor kan leiden tot minder betrokkenheid bij het team en het bedrijf.
Minder vakantiedagen: Het aantal opgebouwde vakantiedagen kan lager uitvallen.
Dat weet ik en heb zeker respect voor werkenden als zelf werkende.quote:Op dinsdag 18 november 2025 08:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Beetje meer respect naar werkenden mag wel.
Ik werk zelf ook aan projecten en weet hoe lastig het is om jonge techneuten te vinden en mee te krijgen. Aan de andere kant staan de dames & heren (financieel) managers om zaken af te knijpen, waardoor projecten oeverloos lang duren en door slechte kwaliteit, uitlopen en ver boven budget uitstijgen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |