SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was dan wel echt alleen en dan ook ecgt alleen in dat gehucht waar jij woontquote:Op donderdag 14 augustus 2025 20:41 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja,met een gemiddelde temperatuur overdag van 26 graden was het enorm fris in juli![]()
Ja viel wequote:Op donderdag 14 augustus 2025 20:50 schreef ACT-F het volgende:
Ik heb een hekel aan mensen die hun zinnen nie
Er kunnen nog 10 e's bij, zie ik.quote:
Allemaal dikke 25ers bij de KNMI in Limburg. Maastricht 25.7 zelfs.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 20:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit was dan wel echt alleen en dan ook ecgt alleen in dat gehucht waar jij woont.
quote:Op donderdag 14 augustus 2025 20:52 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]Man man manSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Maar 30/31 is bij thuis/binnen blijven in elk geval beter uit te houden na een nacht van 15 graden dan na een nacht van 21quote:
De nachten moeten gewoon 12-14 zijn, dan is het acceptabel. Kortere piek. Nu buiten nog ruim 24, maar heb het maar open gezet. Koelt zo wel afquote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar 30/31 is bij thuis/binnen blijven in elk geval beter uit te houden na een nacht van 15 graden dan na een nacht van 21
Zeker als je weet dat het morgen waarschijnlijk 's avonds ook weer degelijk af gaat koelen, niet die ellende van gisteren.
Avonden / nachten goed afkoelen kan echt helpen met een goeie nachtrustquote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:12 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De nachten moeten gewoon 12-14 zijn, dan is het acceptabel. Kortere piek. Nu buiten nog ruim 24, maar heb het maar open gezet. Koelt zo wel af
Ja en dat is wel pijnlijk zichtbaar zeg, hier slechts 2x onweer gehad dit jaar en dan ook nog iets wat eigenlijk niet heel veel voorsteldequote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:26 schreef DemonRage het volgende:
Deze zomer heeft goeie hitteperioden, maar laat het helaas weer ontzettend afweten wat onweer betreft.
Het is ook nooit goedquote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:26 schreef DemonRage het volgende:
Deze zomer heeft goeie hitteperioden, maar laat het helaas weer ontzettend afweten wat onweer betreft.
Ja zalig!! Echt een verademing! Fijn slapen weer.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:36 schreef LTVDK het volgende:
Het is al bijna onder de 20 gradendat is ook alweer een paar dagen geleden
Sterkte komende nacht...quote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hier net onder de 25 gezakt
Nog ff geduld.
Niet nodig, slaapkamer is gewoon steady ~18 graden (of koeler als het goed afkoelt)quote:
ARKO heb ik ook aanstaan. Van 27 naar 24quote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:26 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Nu kan het lekker doorwaaien 🥵 van 29 graden binnen naar 26
ARKO
Verlossing! En dan waait het niet eens zo hard maar die klamme hitte is mooi wegquote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
ARKO heb ik ook aanstaan. Van 27 naar 24
Airco. Dan zal je goed slapen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:29 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Niet nodig, slaapkamer is gewoon steady ~18 graden (of koeler als het goed afkoelt)
Maar koelt straks nog wel flink af verwacht ik hoor
En dan lek geprikt worden zeker, nee dank je.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:37 schreef THEFXR het volgende:
Nu 25 gr, wie slaapt vannacht buiten?
Die mooie nazomer kan me gestolen wordenquote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:59 schreef 12Beaufort het volgende:
Nog genoeg mooie dagen.
Het is hopen op een mooie nazomer.
[ afbeelding ]
Nu lache als de temps morgen tot 24,99,99,99,99 blijft hangenquote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:34 schreef Arcee het volgende:
Op weg naar een mogelijke landelijke hittegolf.
Op basis van max. temp. De Bilt.
11-08-2025 28.1
12-08-2025 31.0
13-08-2025 31.2
14-08-2025 31.4
Nog even wachten op de 25+ van morgen.
Daklozen denk ik ?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:37 schreef THEFXR het volgende:
Nu 25 gr, wie slaapt vannacht buiten?
Dan liever een mooie nazomer met wat fikse onweersbuien.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Die mooie nazomer kan me gestolen wordentijd voor volop wisselvalligheid, 1605 uren zon en 313mm aan neerslag moet echt anders.
1030mm en 1786 uren zon heb ik voor dit jaar als verwachting staan, dat wordt nog wat
Oeh daar teken ik ook wel voor, elke dag 29 graden en vervolgens zware onweersbuien die 30/50mm achter laten op het KNMI regenmeterquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 00:09 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Dan liever een mooie nazomer met wat fikse onweersbuien.
Alles beter dan wisselvallig weer zoals een westcirculatie
Hoop doet levenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 00:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Oeh daar teken ik ook wel voor, elke dag 29 graden en vervolgens zware onweersbuien die 30/50mm achter laten op het KNMI regenmeterhelemaal prima!
Als ik ergens op hoop, dan kom er helemaal niks vanquote:
Nazomer tot eind oktoberquote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:59 schreef 12Beaufort het volgende:
Nog genoeg mooie dagen.
Het is hopen op een mooie nazomer.
[ afbeelding ]
Onweer viel goed tegen deze zomer, inderdaadquote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja en dat is wel pijnlijk zichtbaar zeg, hier slechts 2x onweer gehad dit jaar en dan ook nog iets wat eigenlijk niet heel veel voorsteldehopelijk krijgen we nog een goedmakertje in augustus/september, daarna zijn de kansen op deftig onweer wel verkeken.
quote:Vooruitzichten
Vrij zonnig en een grote kans op zomerse temperaturen, in het zuiden mogelijk tropisch warm. Vanaf woensdag een toenemende neerslagkans en temperaturen beneden het langjarig gemiddelde.
Eindelijk joh, het is toch wel een weekje warm geweestquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 07:56 schreef heywoodu het volgende:
De magische woorden staan eindelijk weer op de KNMI-verwachtingenpagina
[..]
Preciesquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 08:04 schreef noodgang het volgende:
[..]
Eindelijk joh, het is toch wel een weekje warm geweest
En dat na 3 tropische dagen. We zijn niks meer gewend.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 07:56 schreef heywoodu het volgende:
De magische woorden staan eindelijk weer op de KNMI-verwachtingenpagina
[..]
Wel dezelfde bomen. Ik heb het ze vaker zien doen. De contrasten zijn hier groot, maar dat komt vooral door de extremen van het weer. Hier op de Veluwe worden de kastanjes al bruin en de berken al geel. Die zijn wel vaker vroeg met blad, maar dit komt denk ik wel door de pieken in droog weer of juist natte geit.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 09:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Valt er bij jullie ook al zo veel blad incl. bomen die al aan het verkleuren zijn?
Spoelknop een optie?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 10:12 schreef 12Beaufort het volgende:
Het is tijd voor regen. Door die hitte gaat het riool ook stinken.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:01 schreef INViCTuS het volgende:
De Bilt heeft z'n hittegolf te pakken
Zeker, door de extreme droogte dit jaar hier, liggen er al weken bijvoorbeeld eikels op de grond (nog lang niet goed), zijn bomen al blaadjes aan het verliezen/verkleuren en is het gras op veel plekken waar niet gesproeid wordt behoorlijk geel.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 09:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Valt er bij jullie ook al zo veel blad incl. bomen die al aan het verkleuren zijn?
Veel bladeren op de weg inderdaad, maar verkleurde bomen nog niet echt last van.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 09:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Helemaal niet ergquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 10:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Volgende week in het noorden wellicht niet eens meer boven de 20 graden enkele dagen.
Deze pijn voel je gewoon zonder dat je zelf verbrand bentquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:03 schreef dick_laurent het volgende:
Code oranje morgen en overmorgen hier voor de hitte. Rond de 40 graden zelfs aan de kusten.
[ afbeelding ]
Enjoy mates!
Poh, wat doe je jezelf aanquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:27 schreef Haags het volgende:
[..]
Deze pijn voel je gewoon zonder dat je zelf verbrand bent
Even doorbikkelen. Wordt vanzelf bruin.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:38 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Poh, wat doe je jezelf aan. Vooral ook waarom
Hier na lange geen hittegolf gelukkigquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:59 schreef 12Beaufort het volgende:
De 2e hittegolf is inmiddels een feit.
[ afbeelding ]
Op mijn weerstation wel deze keer.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Hier na lange geen hittegolf gelukkig![]()
Maaaar die landelijke hittegolf mogen ze wel afschaffen, want op veel plekken was die hittegolf niet aan de orde
Ik heb zelf geen weerstation meer, maar station 400m verderop had de volgende metingen (met davis, geventileerd, kan tuineffect inzitten.)quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:10 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Op mijn weerstation wel deze keer.
De eerste was hier ook geen hittegolf.
En dat beetje haar hoef je een tijdje later dan ook niet meer te scheren, dat valt er met de chemo vanzelf af. Win-win.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Even doorbikkelen. Wordt vanzelf bruin.
En op veel plekken hebben we wel vaker een hittegolf, maar hoor je er vrijwel niks overquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Maaaar die landelijke hittegolf mogen ze wel afschaffen, want op veel plekken was die hittegolf niet aan de orde
Dit zijn prettige berichten.quote:
KNMI heeft wel gewoon normale info van Ell, zal wel aan Weerplaza (?) liggen ofzo.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:40 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Schijnt ook geen zon
[ afbeelding ]
Dat station is (qua zonuren) al een hele tijd kapot.
Pragmatisme in optima formaquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:36 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En dat beetje haar hoef je een tijdje later dan ook niet meer te scheren, dat valt er met de chemo vanzelf af. Win-win.
Maxima van zo'n 20 graden, een graadje of 1-2 onder het langjarig gemiddelde. Als we naar het andere, vergelijkbare uiterste gaan krijgen we volgende week maxima van een graad of 14, maar dat lijkt me toch vrij sterk.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En weer naar het andere uiterste
FLIKKER OP
Die definitie van "tropennacht" die ik hier las van de week ook. Als het OVERAL niet kouder wordt dan 20 graden of zo.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Stadseffect scheelt zo één of twee graden idd. Die van mij staat ook niet op de meest ideale plek, maar wel een hittegolf gemetenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:19 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen weerstation meer, maar station 400m verderop had de volgende metingen (met davis, geventileerd, kan tuineffect inzitten.)
11-8: 25,6
12-8: 28,2
13-8: 33,0
14-8: 31,2
15-8: 27,3 tot nu toe. Is wel iets aan de hoge kant maar geeft het aan de andere kant ook wel weer goed weer hoe het in de stad zelf is.
We missen dus 1 tropische dag, en ja dat zit er vandaag na lange niet indenk dat ik de kachel er even bij ga houden, lokale hittegolf
Daarom zouden ze voor zulke dingen ook gewoon een 'meest gemiddeld' weerstation van Nederland moeten hebben.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:09 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Die definitie van "tropennacht" die ik hier las van de week ook. Als het OVERAL niet kouder wordt dan 20 graden of zo.
Dus het kan overal 40 graden zijn de hele nacht maar op schiermonnikoog 19 en dan is het geen officiele tropennacht.
Lekker bezig zijn met definitiesquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:09 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Die definitie van "tropennacht" die ik hier las van de week ook. Als het OVERAL niet kouder wordt dan 20 graden of zo.
Dus het kan overal 40 graden zijn de hele nacht maar op schiermonnikoog 19 en dan is het geen officiele tropennacht.
Het is lekker weer dus ik moet me aan iets anders ergeren nu.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lekker bezig zijn met definitiesHoud het gewoon simpel: het is warm, koud of gewoon lekker.
Ik erger me aan definities. Is het al code geel?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:32 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Het is lekker weer dus ik moet me aan iets anders ergeren nu.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Woon jij zo dichtbij dan? Ik dacht dat je veel verder woondequote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:17 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Stadseffect scheelt zo één of twee graden idd. Die van mij staat ook niet op de meest ideale plek, maar wel een hittegolf gemeten![]()
Dichtstbijzijnde KNMI station is Leeuwarden, maar denk dat daar ook wel een hittegolf is geweest.
Overal? Nee hoor, net als Maastricht een hittegolf heeft werkt dit even goed als tropennachten.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:09 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Dit stond in het vorige topic. Ja ik snap het verschil tussen lokaal en nationaal/officieel, maar ja als je het zo streng maakt is het logisch dat het bijna nooit voor komt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Overal? Nee hoor, net als Maastricht een hittegolf heeft werkt dit even goed als tropennachten.
Maastricht heeft namelijk gewoon een tropennacht kunnen registreren, pas na 2 uur dook deze onder de 20 graden.
Merkwaardig is dat ook Lauwersoog een tropennacht heeft![]()
[ afbeelding ]
quote:Vannacht mogelijk eerste officiėle tropennacht in vijf jaar
Aankomende nacht wordt niet alleen een broeierige 'plaknacht', meldt Weeronline. Mogelijk krijgt Nederland na vijf jaar ook weer te maken met een officiėle tropennacht. Daarvan wordt gesproken als het nergens onder de 20 graden is gedurende 24 uur.
Wat heb je ingesteld dan?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:32 schreef THEFXR het volgende:
Zo, ben nu echt wel klaar met codes. Heb er 36 gehad voor hitte op mijn phone
Ah die zin inderdaad die was ik weer even vergeten. Eigenlijk klopt die definitie totaal niet wat er wordt gezegd, als enkel station die tropennacht haalt, geld deze gewoon natuurlijkquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:55 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Dit stond in het vorige topic. Ja ik snap het verschil tussen lokaal en nationaal/officieel, maar ja als je het zo streng maakt is het logisch dat het bijna nooit voor komt.
[..]
Hier nog vies, maar in elk geval minder warm dan gisteren, dus ik heb hoop dat het vanavond ook eerder prettig gaat wordenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 16:00 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ah die zin inderdaad die was ik weer even vergeten. Eigenlijk klopt die definitie totaal niet wat er wordt gezegd, als enkel station die tropennacht haalt, geld deze gewoon natuurlijk![]()
Anders kun je net zo goed de hittegolf ook gaan schrappen![]()
Net als klok vooruit / achteruit discussie kun je hier over paar jaar nog over discussiėren
Ben blij dat de temps weer normaal zijn om weer iets te kunnen doen
Harlingen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Woon jij zo dichtbij dan? Ik dacht dat je veel verder woonde![]()
En nee Leeuwarden heeft geen hittegolf te pakken, hier in het noorden missen we namelijk 1 dag 30+ graden.
Definitie van hittegolf stelt in Nederland overigens niet zoveel voor, vind ik. Met 5 dagen ben je er al.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 16:55 schreef 12Beaufort het volgende:
Maar in de stad heb je dus eerder een hittegolf te pakken dan een officieel KNMI station.
quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 16:44 schreef INViCTuS het volgende:
Relatief groen Nederland dankzij juli
[ x ]
En toch is het niet elk jaar raak.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:15 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Definitie van hittegolf stelt in Nederland overigens niet zoveel voor, vind ik. Met 5 dagen ben je er al.
Is natuurlijk in elk land anders. Wij zullen ook niet zo onder de indruk zijn van wat ze op knmi.is een hittegolf noemenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:15 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Definitie van hittegolf stelt in Nederland overigens niet zoveel voor, vind ik. Met 5 dagen ben je er al.
Ah Harlingen, das 44 minuten rijden vanaf hierquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 16:54 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Harlingen.
Dichtbijzijnde is Leeuwarden en dan de waddeneilanden.
Maar hier is het altijd warmer dan op de eilanden.
Correct, vooral als je in grotere steden woontquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 16:55 schreef 12Beaufort het volgende:
Maar in de stad heb je dus eerder een hittegolf te pakken dan een officieel KNMI station.
En toch is +3 dagen 30+ graden toch wel een uitdaging hier, het gebeurd lang niet altijd en dat zien we nu maar weer.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:15 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Wat een dorheid vergeleken met Nederland zeg! Deze contrast is echt enorm zo te zien.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:43 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Prima zomer in Engeland zo te zien. Past goed bij de nieuwe inwoners.
Hier 19 groaden.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 18:01 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker van 31 naar 30.7 al
Dit ja.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:51 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is natuurlijk in elk land anders. Wij zullen ook niet zo onder de indruk zijn van wat ze op knmi.is een hittegolf noemen
Schappelijk zomerse temperaturen eigenlijk. Ook niet overdreven heetquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 19:07 schreef Arcee het volgende:
Landelijke hittegolf.
Op basis van max. temp. De Bilt.
11-08-2025 28.1
12-08-2025 31.0
13-08-2025 31.2
14-08-2025 31.4
15-08-2025 28.0
Weer voor echte zomerbazen.
quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 20:41 schreef Zorro het volgende:
Landelijke hittegolf omdat er op 1 specifiek plekje aan de voorwaarden wordt voldaan, blijft achterlijk.
Neem gewoon 5 representatieve stations verspreid over het land (dus niet direct aan de kust of in de stad), haal daar de hoogste en laagste vanaf, middel de overige drie en als dat dan aan de criteria voldoet heb je een landelijke hittegolf.
Ook willekeur maar dat lijkt tenminste ergens op.
Half Nederland woont (relatief) dichtbij de kust.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 20:41 schreef Zorro het volgende:
Landelijke hittegolf omdat er op 1 specifiek plekje aan de voorwaarden wordt voldaan, blijft achterlijk.
Neem gewoon 5 representatieve stations verspreid over het land (dus niet direct aan de kust of in de stad), haal daar de hoogste en laagste vanaf, middel de overige drie en als dat dan aan de criteria voldoet heb je een landelijke hittegolf.
Voor langjarige statistieken is dit het beste.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 20:41 schreef Zorro het volgende:
Don't threaten me with a good timequote:Als de opwarming daarna stopt, dan blijft het daar ook bij. Maar als het gebruik van fossiele brandstoffen niet snel genoeg daalt, moeten we ons in Nederland voorbereiden op zomers met mogelijk 30 tot 35 tropische dagen. Dat betekent waarschijnlijk dat we heel lange hittegolven krijgen, met niet één week met warm weer, maar waarschijnlijk zes tot acht weken achter elkaar heel hoge temperaturen.
quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 21:26 schreef Evangelion het volgende:
Door opwarming aarde steeds vaker een dubbele hittegolf
https://nos.nl/artikel/25(...)en-dubbele-hittegolf
[..]
Don't threaten me with a good time
Ja en mijn kat en muis krijgen een kindje samenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 21:26 schreef Evangelion het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 21:26 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Iets om naar uit te kijken als je straks bejaard bentquote:Rond 2050
Als we allemaal ons best doen kunnen we het versnellenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 21:31 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Iets om naar uit te kijken als je straks bejaard bent
Hier kan ik me wel in vinden, prima als het 30 graden is maar wel 20% vochtigheid zodat het beter te verdragen isquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 22:11 schreef Nattekat het volgende:
Ik kijk uit naar de enorme daling van het dauwpunt morgenochtend. Nog even één nacht de airco aan en dan kan ie hopelijk weer uit voor de komende 8-9 maanden.
Mijn grote wens voor volgend jaar is meer van die droge hitte en minder benauwdheid. Het is al drie zomers op rij raak geweest, klaar nu.
True, kantje boord-hittegolf.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 19:54 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Schappelijk zomerse temperaturen eigenlijk. Ook niet overdreven heet
Haha, drogekat, het moet niet gekker worden.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 22:14 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Hier kan ik me wel in vinden, prima als het 30 graden is maar wel 20% vochtigheid zodat het beter te verdragen is
Edit:
Misschien verander je je nickname wel naar: DrogeKat
Snap dat het verlies van de naam Nattekat zwaar zal vallen hier op FOK!, maar ja daar heb ik geen boodschap aan!quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:01 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Haha, drogekat, het moet niet gekker worden.
Emigreren vrees ikquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 22:11 schreef Nattekat het volgende:
Ik kijk uit naar de enorme daling van het dauwpunt morgenochtend. Nog even één nacht de airco aan en dan kan ie hopelijk weer uit voor de komende 8-9 maanden.
Mijn grote wens voor volgend jaar is meer van die droge hitte en minder benauwdheid. Het is al drie zomers op rij raak geweest, klaar nu.
Typische Nederlanderquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 00:49 schreef Twieki het volgende:
Ben ik de enige die @:INViCTuS een enorm irritante vent vind waarbij het nooit goed is..?
0 graden: Nee,geen sneeuw, heb je niks aan, geen NL'se winter.
5 graden: Nee grijze bende ohne ende x 20000
10 graden: Nee, te koud, wel schappelijk werkweer.
15 graden: Nee, leuk voor een dagje, maar gewoon te koud, te grijs en te bewolkt.
20 graden: Nee, niet lekker met een RV van 65%
25 graden: Nee, veel te warm, hoort niet zo te zijn met deze vochtigheid.
30 graden: Nee, gewoon ongemakkelijk dit, veel te heet
35 graden: Sla me dood.
Je zegt bijna allemaal dingen die niet correct zijn. Of schrijft het totaal verkeerd. Of ik heb dat nooit zo geschreven. Beetje sneu ditquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 00:49 schreef Twieki het volgende:
Ben ik de enige die @:INViCTuS een enorm irritante vent vind waarbij het nooit goed is..?
15 graden: Nee, leuk voor een dagje, maar gewoon te koud, te grijs en te bewolkt.
Het zou bewolkt worden, dus dat is de oorzaak. Komende nacht weer frisser met 12-14quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 05:07 schreef heywoodu het volgende:
Nog steeds 18 graden nu, dat was niet helemaal de afspraak
Ja minder afgekoeld vannacht dan beloofdquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 05:07 schreef heywoodu het volgende:
Ja, dat het helaas niet echt meer waaide zei ik hier ook, en toen kreeg ik bijna een klap op m'n hoofd van mijn vriendin, die vanmorgen twee uur lang moest trainen en toch écht tegen de wind in ging en daar he-le-maal klaar mee was toen ze thuis kwamquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:10 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja minder afgekoeld vannacht dan beloofdDe wind was ook gaan liggen waardoor het ook niet meer lekker doortochtte
Als ze dit zuinige briesje al erg vindt dan zou ik als ik jou was straks in de herfst je mond houdenquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:11 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dat het helaas niet echt meer waaide zei ik hier ook, en toen kreeg ik bijna een klap op m'n hoofd van mijn vriendin, die vanmorgen twee uur lang moest trainen en toch écht tegen de wind in ging en daar he-le-maal klaar mee was toen ze thuis kwam
Dan heb je je slecht ingelezen, er stond nog één plaknacht in de agenda.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 05:07 schreef heywoodu het volgende:
Nou, dat was dit in elk geval niet, werd toch wakker in een vrij comfortabele kamer waar de hele nacht het raam open had gestaan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan heb je je slecht ingelezen, er stond nog één plaknacht in de agenda.
Einde middag waaide het super door en koeler, had alles al open..mijn huis is al goed afgekoeld zalig!quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:10 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja minder afgekoeld vannacht dan beloofdDe wind was ook gaan liggen waardoor het ook niet meer lekker doortochtte
quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:33 schreef RamboDirk het volgende:
passant @:Twieki haalt onverwachts uit naar zwaarmoedig weerkundige @:invictus
[ afbeelding ]Dit maakt de sfeer wel leuker?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.v
De eerste vier zijn wel redelijk correctquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 07:42 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Je zegt bijna allemaal dingen die niet correct zijn. Of schrijft het totaal verkeerd. Of ik heb dat nooit zo geschreven. Beetje sneu dit. Maar je mag het vinden
Ik stond vanmorgen zowaar even in de regen buitenquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 10:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hopelijk snel wat regen. Deze droogte moet eindigen
Lekker!quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 10:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik stond vanmorgen zowaar even in de regen buiten
Tja je gaat vrijwillig in de Limburgse woestijn wonen...quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 10:12 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Lekker!
Ongesproeid gras hier ziet er dus zo uit in het dorp overal. Alleen wat onkruid houdt nog een beetje stand.
[ afbeelding ]
Hier was juli voor de natuur echt precies goed. Inmiddels kan het gras en zeker het mais wel weer wat water gebruiken, maar zoals jan visser gister schreef: Tenslotte nog een toelichting van ‘waterexpert’ Matheijs Pleijter uit het Gelderse Twello: “In juli is in Twello 75 mm neerslag gevallen. Dat is nog altijd minder dan dat er gemiddeld verdampt. Daardoor dalen de grondwaterstanden nog steeds en komen meer en meer waterlopen droog te staan. De landbouwgewassen staan er daarentegen fantastisch bij. Dat komt vooral doordat de neerslag direct wordt gebruikt voor de gewasgroei. De regen kwam geen seconde te laat! Zo zie je maar weer dat droogte een ingewikkeld fenomeen is en dat timing daarin ook een belangrijke rol speelt!” Over het algemeen staat het er hier in de omgeving vrij goed bij. De vooruitzichten zijn overigens wel droogquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 10:12 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Lekker!
Ongesproeid gras hier ziet er dus zo uit in het dorp overal. Alleen wat onkruid houdt nog een beetje stand.
[ afbeelding ]
Mja, hier een kwart daarvan gevallen in juli. Kun je nagaan. En de maanden ervoor ook veel te droog.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 10:32 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Hier was juli voor de natuur echt precies goed. Inmiddels kan het gras en zeker het mais wel weer wat water gebruiken, maar zoals jan visser gister schreef: Tenslotte nog een toelichting van ‘waterexpert’ Matheijs Pleijter uit het Gelderse Twello: “In juli is in Twello 75 mm neerslag gevallen. Dat is nog altijd minder dan dat er gemiddeld verdampt. Daardoor dalen de grondwaterstanden nog steeds en komen meer en meer waterlopen droog te staan. De landbouwgewassen staan er daarentegen fantastisch bij. Dat komt vooral doordat de neerslag direct wordt gebruikt voor de gewasgroei. De regen kwam geen seconde te laat! Zo zie je maar weer dat droogte een ingewikkeld fenomeen is en dat timing daarin ook een belangrijke rol speelt!” Over het algemeen staat het er hier in de omgeving vrij goed bij. De vooruitzichten zijn overigens wel droog
Zoals hij het schrijft zeker niet. 0 graden: Nee,geen sneeuw, heb je niks aan, geen NL'se winter.(Ik vind winter prima, maar dan wel winter. Sneeuw boven 0 heb je echt vrijwel niks aan en voornamelijk last van. Hier kan je het niet mee oneens zijn. Te kortstondig "leuk". Overigens zei ik dat begin deze week 1x. in de winter moet de wind uit de O/NO hoek komen. Eigenlijk eerst 10-20cm sneeuw en dan invallende vorstquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
De eerste vier zijn wel redelijk correct
De laatste heeft meer betrekking op mij
Lijkt niet echt veel regen in aantocht.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 10:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hopelijk snel wat regen. Deze droogte moet eindigen
Wel hadden we het mooiste voorjaar ooit. Droog, dat wel . De verschillen in juli zijn best bizar groot eigenlijk: Juli verliep gemiddeld iets te droog, maar de verschillen waren groot. In onder meer Flevoland en in het noordoosten viel op veel plaatsen meer dan 120 mm; in het zuiden en in het westelijk Waddengebied was het in veel streken een droge maand.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 10:37 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mja, hier een kwart daarvan gevallen in juli. Kun je nagaan. En de maanden ervoor ook veel te droog.
Groetjes uit Spanjuhquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 10:43 schreef R-woud93 het volgende:
Het is gewoon gevoelsmatig koud buiten
Mooie vooruitzichten:quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 00:49 schreef Twieki het volgende:
Konden ze dit niet gewoon eerder doen? Nu was het de hele tijd springen tussen tropische warmte en kutweer, dit is veel beter.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:14 schreef heywoodu het volgende:
Bwoah, grotendeels droog, af en toe zon en af en toe niet, overdag aangenaam, 's nachts lekker fris, perfect eindaugustusweer als dit een beetje zo uit pakt
[ afbeelding ]
Dit hadden ze best begin juni aan mogen zetten en tot ergens in september laten staan ja.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Konden ze dit niet gewoon eerder doen? Nu was het de hele tijd springen tussen tropische warmte en kutweer, dit is veel beter.
Één of twee Spaanse weken had ook nog best tussendoor gemogen. Droge hitte, koelere nachten.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit hadden ze best begin juni aan mogen zetten en tot ergens in september laten staan ja.
Nein. Maar daar gaan we het niet over eens worden, dus als wij ooit het weer mogen bepalen hoop ik dat we bovenstaand plaatje als compromis kunnen gebruiken (want ik zou het dan ook de hele zomer maximaal 12 graden laten zijn, maar daar vinden we denk ik ook geen overeenkomst inquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Één of twee Spaanse weken had ook nog best tussendoor gemogen. Droge hitte, koelere nachten.
Nee, want het compromis is dat ik jou dan weer een paar weken echte winter gun in plaats van de drappige ellende die het nu isquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nein. Maar daar gaan we het niet over eens worden, dus als wij ooit het weer mogen bepalen hoop ik dat we bovenstaand plaatje als compromis kunnen gebruiken (want ik zou het dan ook de hele zomer maximaal 12 graden laten zijn, maar daar vinden we denk ik ook geen overeenkomst in).
Hmm, dat ga ik even in overweging nemenquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, want het compromis is dat ik jou dan weer een paar weken echte winter gun in plaats van de drappige ellende die het nu is
Voorlopers van een prachtige indian summer. Kun je alvast noteren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:14 schreef heywoodu het volgende:
Bwoah, grotendeels droog, af en toe zon en af en toe niet, overdag aangenaam, 's nachts lekker fris, perfect eindaugustusweer als dit een beetje zo uit pakt
[ afbeelding ]
Max temperaturen zouden moeten zijn:quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nein. Maar daar gaan we het niet over eens worden, dus als wij ooit het weer mogen bepalen hoop ik dat we bovenstaand plaatje als compromis kunnen gebruiken (want ik zou het dan ook de hele zomer maximaal 12 graden laten zijn, maar daar vinden we denk ik ook geen overeenkomst in).
Graag. Ik word nog blij als ik mijn stookkosten van afgelopen winter ziequote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:26 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Voorlopers van een prachtige indian summer. Kun je alvast noteren.
Nah, soms wel/soms niet. Met alleen maar -5 heeft dat behoorlijke invloed op mijn werk. Plus is het dat best wel stoken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:28 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Max temperaturen zouden moeten zijn:
Winter -5
Lente/herfst 10
Zomer 20
Hahaquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:04 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Mooie vooruitzichten:
*duitstalige tweet*
Het kan eind augustus en begin september nog best heet worden. Hebben we al eens gehad. Voordeel is dan wel langere, dus koelere nachten en een kortere hitte piek. "Goldener" oktober is ook altijd mooi. Wil die eigenlijk dit jaar wel meemaken in de bergen. Al die verkleuring over de bergen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:16 schreef Haags het volgende:
De echte warme zomer is voor grote delen van Nederland wel gespeeld. Misschien nog een mooie nazomer maar dat is voor de meesten geen probleem.
Komende week 27 en 29, is toch best lekker warm?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:16 schreef Haags het volgende:
De echte warme zomer is voor grote delen van Nederland wel gespeeld. Misschien nog een mooie nazomer maar dat is voor de meesten geen probleem.
Geen stookkosten meerquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:28 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Max temperaturen zouden moeten zijn:
Winter -5
Lente/herfst 20
Zomer 25
Deze manquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 13:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Geen stookkosten meer, elke dag gewoon lekkere temperaturen om buiten te kunnen zijn, en ja zomers mag wel stapje meer natuurlijk maar niet overdreven
![]()
Vooruit, weekje naar de -20 voor leuk schaatsplezier, weinig wind en dus heel goed ijsquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 13:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Deze man![]()
Met als uitzondering dat het een week -20 mag zijn voor de liefhebbers. Daarna is het mooi geweest en kunnen we weer gewoon chillen in de buitenlucht
Op naar de blauwe kleurenquote:Op zondag 17 augustus 2025 07:32 schreef heywoodu het volgende:
7 graden op de kaart, niet helemaal hier, maar toch weer even goed om te zien
Blauwe kaart, mooiste kaartquote:
Kom net buiten en het is smerig fris inderdaadquote:Op zondag 17 augustus 2025 11:21 schreef Zorro het volgende:
Zo, mijn jas maar weer tevoorschijn gehaald.
Tyfuskoud.
Na de afgelopen dagen is het juist een verademing van een weekeinde, heel fijn om even die vieze warmte het huis uit te duwenquote:Op zondag 17 augustus 2025 12:49 schreef INViCTuS het volgende:
Wel een tegenvallend weekend qua weer
Meanwhile zijn zelfs de Britse vakantiegangers hier nu naar binnen gevlucht.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:21 schreef Zorro het volgende:
Tyfuskoud.
Ja, dat is wel prettig.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Na de afgelopen dagen is het juist een verademing van een weekeinde, heel fijn om even die vieze warmte het huis uit te duwen
Geloof er niks van. Volgens mij serveert het barpersoneel gewoon geen bier meer buiten.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:51 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Meanwhile zijn zelfs de Britse vakantiegangers hier nu naar binnen gevlucht.
In de zon bakken bij 41 graden is blijkbaar where they draw the line 🥲
Hadden ze zowaar goed voorspeldquote:Op zondag 17 augustus 2025 12:49 schreef INViCTuS het volgende:
Wel een tegenvallend weekend qua weer
Dat 100% in huis is het weer lekker fris, slapen is ook weer erg fijnquote:Op zondag 17 augustus 2025 12:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Na de afgelopen dagen is het juist een verademing van een weekeinde, heel fijn om even die vieze warmte het huis uit te duwen
Doe maar een VR-bril op.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:09 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Want ik wil nog wel ff keer naar het strand.
Maar nu eerst door de zure appel heen bijten, bewolking, motregenquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:17 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Welnee prima Nederlands zomers weer nog komende paar dagen
Alles open doorwaai weer!quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:21 schreef Zorro het volgende:
Tyfuskoud.
ohh?? droog hier met zelfs net een beetje zonquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:24 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Maar nu eerst door de zure appel heen bijten, bewolking, motregen
Wat een grote verschillen toch altijd in dit land, zuchtje wind lenen?? Hele dag al woei hierquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Alles open doorwaai weer!... maar er staat geen zuchtje wind.
Zonder t-shirt genot vandaagquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:54 schreef LTVDK het volgende:
Dagen als dit zijn altijd wel typisch, de ene helft van de mensen loopt nog gewoon lekker in korte broek en de andere helft kleedt zich alsof ze op poolexpeditie gaan![]()
Stuur maar door. Was zweten op het windstille voetbalveldquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:45 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Wat een grote verschillen toch altijd in dit land, zuchtje wind lenen?? Hele dag al woei hier
15 graden is de objectief juiste grens voor kort/lang.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:54 schreef LTVDK het volgende:
Dagen als dit zijn altijd wel typisch, de ene helft van de mensen loopt nog gewoon lekker in korte broek en de andere helft kleedt zich alsof ze op poolexpeditie gaan![]()
Is het er inmiddels al?quote:Op zondag 17 augustus 2025 14:29 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Stuur maar door. Was zweten op het windstille voetbalveld
Een lange broek is sowieso al kut.quote:Op zondag 17 augustus 2025 15:03 schreef Evangelion het volgende:
[..]
15 graden is de objectief juiste grens voor kort/lang.
(10 graden voor hardlopen).
Zou tijd worden. Ik waan me al bijna zes maanden in de Sahara.quote:Op zondag 17 augustus 2025 15:54 schreef cherrycoke het volgende:
eind van de maand herfst komt eraan
Team korte broekquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:54 schreef LTVDK het volgende:
Breekpunt in de onderhandelingen.quote:Op zondag 17 augustus 2025 18:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Team korte broek
Altijd zo lang mogelijk.
Helaas is dat bij m'n nieuwe werk straks misschien geen vanzelfsprekendheid meer
Dan kun je beter gewoon een lange broek aan doenquote:Op zondag 17 augustus 2025 18:02 schreef Nattekat het volgende:
Team korte broek
Altijd zo lang mogelijk.
quote:Op zondag 17 augustus 2025 18:13 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dan kun je beter gewoon een lange broek aan doen
Qua droogte zekerquote:Op zondag 17 augustus 2025 17:01 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zou tijd worden. Ik waan me al bijna zes maanden in de Sahara.
Zou een andere baan zoeken danquote:Op zondag 17 augustus 2025 18:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Team korte broek
Altijd zo lang mogelijk.
Helaas is dat bij m'n nieuwe werk straks misschien geen vanzelfsprekendheid meer
Gelukkig heb ik een paar maanden de tijd voor het korte broeken seizoen weer begint als ik eenmaal begonnen ben.quote:Op zondag 17 augustus 2025 19:43 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Zou een andere baan zoeken danKorte broek
Totdat het straks in september opeens flink gaat nazomerenquote:Op zondag 17 augustus 2025 19:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik een paar maanden de tijd voor het korte broeken seizoen weer begint als ik eenmaal begonnen ben.
Ik heb mezelf vorig jaar uitgedaagd om het tot oktober vol te houden. Was toch wel een flinke uitdaging richting het einde van de maand, zelfs met de nazomer.quote:Op zondag 17 augustus 2025 19:48 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Totdat het straks in september opeens flink gaat nazomeren
Volgens mij was dat 2023 toen ik begin oktober terug kwam van vakantie en het hier in NL gewoon 25 graden was, gaf wel even een error toenquote:Op zondag 17 augustus 2025 19:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb mezelf vorig jaar uitgedaagd om het tot oktober vol te houden. Was toch wel een flinke uitdaging richting het einde van de maand, zelfs met de nazomer.
heet, he. Het Spaanse Jerez de la Frontera heeft vanmiddag met 45,4ŗ een nieuw 'all-time' hitterecord gebroken. In een reeks van 73 jaar was de hoogste temperatuur 45,1ŗ in de hittezomer van 2003quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:51 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Meanwhile zijn zelfs de Britse vakantiegangers hier nu naar binnen gevlucht.
In de zon bakken bij 41 graden is blijkbaar where they draw the line 🥲
Ik heb 'm op het werk meestal tot ongeveer half oktober aan. Vorig jaar tot 20/10. Daarna had ik 2 weken vakantiequote:Op zondag 17 augustus 2025 19:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb mezelf vorig jaar uitgedaagd om het tot oktober vol te houden. Was toch wel een flinke uitdaging richting het einde van de maand, zelfs met de nazomer.
Nou dan was ik em alweer gevlucht naar eigen landquote:Op zondag 17 augustus 2025 20:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
heet, he. Het Spaanse Jerez de la Frontera heeft vanmiddag met 45,4ŗ een nieuw 'all-time' hitterecord gebroken. In een reeks van 73 jaar was de hoogste temperatuur 45,1ŗ in de hittezomer van 2003
Jaloersquote:Op zondag 17 augustus 2025 21:42 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik heb 'm op het werk meestal tot ongeveer half oktober aan. Vorig jaar tot 20/10. Daarna had ik 2 weken vakantie
Dan heb je het dus niet warm genoegquote:Op maandag 18 augustus 2025 05:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Jaloers
Ik heb één keer een korte broek aan gehad op het werk, want smerig warm, zo'n 30+-dag. Was kennelijk niet de bedoeling. Geen idee waarom ook, we hebben echt nul komma nul direct contact met cliėnten, leveranciers, etc. Sindsdien heb ik me er maar aan geconformeerd, want geen zin om 'die ene' te zijn die steeds opvalt, maar prettig is het niet
Vandaag nog even een keertje door de zure appel heen bijten, zo de lange broek weer aan. Morgen thuis, dan is de warmte beter door te komen.
Oh jawel, zeker welquote:Op maandag 18 augustus 2025 07:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dan heb je het dus niet warm genoeg
Ik zou het gewoon doen. Waarom ongemakkelijk? Maakt jou dat nou uit.quote:Op maandag 18 augustus 2025 07:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh jawel, zeker wel![]()
Maar als ik die ene ben die opvalt om dit of dat ga ik me zo ongemakkelijk voelen dat ik het daadwerkelijk nog warmer krijg, dus ja, dat helpt niet
Stel je niet zo aan. Als het is toegestaan gewoon doen. Als het niet is toegestaan, gauw wegwezen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 07:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh jawel, zeker wel![]()
Maar als ik die ene ben die opvalt om dit of dat ga ik me zo ongemakkelijk voelen dat ik het daadwerkelijk nog warmer krijg, dus ja, dat helpt niet
Merk je hier ook echt goed. Veel bomen verliezen blad, eikels etc. Jammer, beetje te vroeg voor zoiets nog.quote:Op maandag 18 augustus 2025 08:38 schreef INViCTuS het volgende:
Misschien is het je al opgevallen, midden augustus en toch dwarrelen er al flink wat bladeren van de populieren naar beneden. Normaal beginnen die pas in september of oktober, maar dit jaar zijn ze er vroeg bij.
De reden is de droogte. In Zeeland hebben we tot wel 420 millimeter neerslagtekort, in het Rijnmondgebied loopt het tekort op tot 360 millimeter. Het noordoosten heeft de minste last, in Groningen is het tekort slechts 60 millimeter. Daarmee horen we dit jaar tot de vijf procent droogste jaren ooit gemeten. Bomen in de droogste regio’s raken daardoor in de stress en laten een deel van hun bladeren vallen. Minder blad betekent minder verdamping en dus een grotere kans om de droge periode te overleven. Daardoor oogt het op sommige plekken in het Rijnmondgebied nu al herfstig, terwijl het in feite een slimme overlevingsstrategie is.
Wat het dit jaar extra bijzonder maakt, is het verschil met de afgelopen twee jaar. Toen kregen we juist bakken met regen. In 2023 viel er zelfs meer dan 1150 millimeter en dat was het natste jaar sinds het begin van de metingen. Ook 2024 was kletsnat en stond in de boeken als een extreem nat en warm jaar. Bomen merkten daar weinig van, ze hielden hun bladeren vast tot het normale moment in de herfst. Nu is het precies omgekeerd en lijkt de zomer op veel plekken al vroeg in de herfst te veranderen.
Niet alleen droogte kan voor vroege bladval zorgen. Ook ziektes en plagen spelen soms een rol. Bij populieren is populierenroest, een schimmel, een bekend voorbeeld. Tijdens de natte zomer van 2012 zagen veel populieren er eind augustus al herfstig uit. De bladeren kleurden geel en sommige bomen waren zelfs grotendeels kaal nog vóór de herfst begon. Zulke schimmels gedijen vooral bij een mix van nat en warm weer, terwijl ze het tijdens langere droge periodes juist lastig hebben.
Niet alle bomen verliezen hun blad tegelijk. Kastanjes, berken, populieren en esdoorns behoren tot de vroege bladverliezers. In een normale herfst kleuren ze vaak al in september en zijn ze in oktober grotendeels kaal. Helemaal aan de andere kant staan beuken en eiken. Die blijven vaak tot november groen en verliezen hun blad pas als de meeste andere bomen al kaal zijn.
Dus ja, dat bladerdek midden augustus is bijzonder, maar niet uniek. Ook in eerdere droge zomers, zoals in 2018, zagen we hetzelfde beeld. De natuur speelt gewoon haar slimste kaart, flexibel en verrassend tegelijk.
Schreef ed aldus
Het is wel een klein select groepje/soort bomen wat gelijk reageert. Precies die hij benoemd.quote:Op maandag 18 augustus 2025 09:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Merk je hier ook echt goed. Veel bomen verliezen blad, eikels etc. Jammer, beetje te vroeg voor zoiets nog.
Jep qua blad valt het met de eiken wel mee, maar wel allemaal kleine, groene eikels overal. Maar de andere bomen zijn wel meer ja qua blad.quote:Op maandag 18 augustus 2025 10:04 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Het is wel een klein select groepje/soort bomen wat gelijk reageert. Precies die hij benoemd.
Boeiden meningen van anderen me maar niet zo veel, ik weet dat het niet rationeel isquote:Op maandag 18 augustus 2025 08:03 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan. Als het is toegestaan gewoon doen. Als het niet is toegestaan, gauw wegwezen.
Mensen die je over zoiets raar aankijken zijn triest en kansloos. Wat boeit hun mening nu.
Begint eindelijk ergens op te lijkenquote:Op maandag 18 augustus 2025 12:19 schreef INViCTuS het volgende:
Achtbaan temperaturen de komende week. Donderdag t/m zaterdag een beste dip. Niet de bedoeling
Vandaag is toch dik prima welquote:Op maandag 18 augustus 2025 14:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Begint eindelijk ergens op te lijken
Absoluut godenweer inderdaad. Je merkt op dat ze zon al aan kracht aan het inboeten is en de bladeren verkleuren. Denk dat dit mijn favoriete tijd van het jaar is.quote:Op maandag 18 augustus 2025 18:23 schreef SpeedyGJ het volgende:
Wat heerlijk dagje vandaagprima temperaturen van 23 a 24 graden.
Klopt de zon levert al flink in, dat de bladeren verkleuren komt meer door de droogte want hier is geen enkel sprake van, alles mooi groenquote:Op maandag 18 augustus 2025 18:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Absoluut godenweer inderdaad. Je merkt op dat ze zon al aan kracht aan het inboeten is en de bladeren verkleuren. Denk dat dit mijn favoriete tijd van het jaar is.
Inderdaad die vochtigheid had 4 maanden terug al stuk lager moeten liggen ja! Dat geeft gewoon een heel andere kijk op de warmte.quote:Op maandag 18 augustus 2025 18:30 schreef INViCTuS het volgende:
Op dit weer valt gewoon niet te haten. 25/26 graden en een luchtvochtigheid van nog geen 40. Had ook wel 4 maanden zo mogen zijn. Soms een bui tussendoor
In het oosten ook wel bijna, maar met deze luchtvochtigheid echt prima te doen. Die 18 mag in oktober welquote:Op maandag 18 augustus 2025 18:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Graad of 10 te warm wel. Was in Zuid-Limburg, 28 graden
Jaarrond gewoon 15-20 graden en zon.quote:Op maandag 18 augustus 2025 19:27 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In het oosten ook wel bijna, maar met deze luchtvochtigheid echt prima te doen. Die 18 mag in oktober wel
Er komen juist mindere dagen aan. Onder de 20 graden met zo'n vieze noordenwind. Dat is gewoon sneu. Volgende week weer beterquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 07:29 schreef heywoodu het volgende:
Gisteren was uiteindelijk nog net te doen, viel me wat mee, behalve dat ik me even mee liet slepen met eenlunchwandeling
wat dan net even te warm was.
Vandaag nog even en dan komen er weer wat lekkere dagen aan zo te zien
Ja lekker, komende dagen fijn doortochten en een beetje uitwaaien buitenquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 07:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Er komen juist mindere dagen aan. Onder de 20 graden met zo'n vieze noordenwind. Dat is gewoon sneu. Volgende week weer beter
Ik ben juist op het punt aangekomen dat ik ga nadenken over warmte vasthouden zo slecht wordt het.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja lekker, komende dagen fijn doortochten en een beetje uitwaaien buiten![]()
Volgens mij ook vrij weinig regen, dus helemaal prima rest van de week
quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben juist op het punt aangekomen dat ik ga nadenken over warmte vasthouden zo slecht wordt het.
Slecht.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben juist op het punt aangekomen dat ik ga nadenken over warmte vasthouden zo slecht wordt het.
Alleen in de Alpen en delen Italiė. Verder geen idee waar kat het over heeft. Het wordt een stuk frisser, dat is allesquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:49 schreef bloodymary1 het volgende:
Haha, ik snap het ook niet. Waar zien jullie dat slechte weer?
Hahaquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 09:14 schreef dick_laurent het volgende:
Zo, paar dagen 40+ ook weer overleefd. Leuk? Mwah. Interessant om mee te maken vanuit weerperspectief: Ja.
Oh, uhhh...quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Kan je niks beters bedenken?
Het wordt vast weer net zo'n mooie oktober tot december als vorig jaar.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 10:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Anyway. Succes vanaf oktober t/m februari alvast
hihi
Dit had ik een paar jaar geleden dan weer wel, toen we hier die recorddagen hadden: het voelde kut, maar het was ook wel erg interessant om te volgen en toch buiten eventjes te voelenquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 09:14 schreef dick_laurent het volgende:
Zo, paar dagen 40+ ook weer overleefd. Leuk? Mwah. Interessant om mee te maken vanuit weerperspectief: Ja.
Ik kan je vast vertellen als we zulke recorddagen in de winter de andere kant op hebben, dat ik daar niks interessants aan ga vinden en al helemaal niet buiten ga voelen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 10:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit had ik een paar jaar geleden dan weer wel, toen we hier die recorddagen hadden: het voelde kut, maar het was ook wel erg interessant om te volgen en toch buiten eventjes te voelen
Ik wel, zeker wetenquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 11:26 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik kan je vast vertellen als we zulke recorddagen in de winter de andere kant op hebben, dat ik daar niks interessants aan ga vinden en al helemaal niet buiten ga voelen.
Dat gaat hooguit voor enkele dagen. Dus dat ik doe pas in september als de vooruitzichten definitief naar beneden wijzen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Na het weekend gelukkig weer normale temperaturenquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 12:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat gaat hooguit voor enkele dagen. Dus dat ik doe pas in september als de vooruitzichten definitief naar beneden wijzen.
Jep, beter dan dat abnormale van gisteren en vandaag.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 12:55 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Na het weekend gelukkig weer normale temperaturen
Vandaag? Hollands zomer weerquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 13:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Jep, beter dan dat abnormale van gisteren en vandaag.
Zeker, zaterdag ookquote:
Verre van abnormaal eigenlijkquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 14:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker, zaterdag ook
Wijkt net zoveel naar boven als naar beneden af, dus beide normaal of beide abnormaal
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |