SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was dan wel echt alleen en dan ook ecgt alleen in dat gehucht waar jij woontquote:Op donderdag 14 augustus 2025 20:41 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja,met een gemiddelde temperatuur overdag van 26 graden was het enorm fris in juli![]()
Ja viel wequote:Op donderdag 14 augustus 2025 20:50 schreef ACT-F het volgende:
Ik heb een hekel aan mensen die hun zinnen nie
Er kunnen nog 10 e's bij, zie ik.quote:
Allemaal dikke 25ers bij de KNMI in Limburg. Maastricht 25.7 zelfs.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 20:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit was dan wel echt alleen en dan ook ecgt alleen in dat gehucht waar jij woont.
quote:Op donderdag 14 augustus 2025 20:52 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]Man man manSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Maar 30/31 is bij thuis/binnen blijven in elk geval beter uit te houden na een nacht van 15 graden dan na een nacht van 21quote:
De nachten moeten gewoon 12-14 zijn, dan is het acceptabel. Kortere piek. Nu buiten nog ruim 24, maar heb het maar open gezet. Koelt zo wel afquote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar 30/31 is bij thuis/binnen blijven in elk geval beter uit te houden na een nacht van 15 graden dan na een nacht van 21
Zeker als je weet dat het morgen waarschijnlijk 's avonds ook weer degelijk af gaat koelen, niet die ellende van gisteren.
Avonden / nachten goed afkoelen kan echt helpen met een goeie nachtrustquote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:12 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De nachten moeten gewoon 12-14 zijn, dan is het acceptabel. Kortere piek. Nu buiten nog ruim 24, maar heb het maar open gezet. Koelt zo wel af
Ja en dat is wel pijnlijk zichtbaar zeg, hier slechts 2x onweer gehad dit jaar en dan ook nog iets wat eigenlijk niet heel veel voorsteldequote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:26 schreef DemonRage het volgende:
Deze zomer heeft goeie hitteperioden, maar laat het helaas weer ontzettend afweten wat onweer betreft.
Het is ook nooit goedquote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:26 schreef DemonRage het volgende:
Deze zomer heeft goeie hitteperioden, maar laat het helaas weer ontzettend afweten wat onweer betreft.
Ja zalig!! Echt een verademing! Fijn slapen weer.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:36 schreef LTVDK het volgende:
Het is al bijna onder de 20 gradendat is ook alweer een paar dagen geleden
Sterkte komende nacht...quote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hier net onder de 25 gezakt
Nog ff geduld.
Niet nodig, slaapkamer is gewoon steady ~18 graden (of koeler als het goed afkoelt)quote:
ARKO heb ik ook aanstaan. Van 27 naar 24quote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:26 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Nu kan het lekker doorwaaien 🥵 van 29 graden binnen naar 26
ARKO
Verlossing! En dan waait het niet eens zo hard maar die klamme hitte is mooi wegquote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
ARKO heb ik ook aanstaan. Van 27 naar 24
Airco. Dan zal je goed slapen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:29 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Niet nodig, slaapkamer is gewoon steady ~18 graden (of koeler als het goed afkoelt)
Maar koelt straks nog wel flink af verwacht ik hoor
En dan lek geprikt worden zeker, nee dank je.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:37 schreef THEFXR het volgende:
Nu 25 gr, wie slaapt vannacht buiten?
Die mooie nazomer kan me gestolen wordenquote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:59 schreef 12Beaufort het volgende:
Nog genoeg mooie dagen.
Het is hopen op een mooie nazomer.
[ afbeelding ]
Nu lache als de temps morgen tot 24,99,99,99,99 blijft hangenquote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:34 schreef Arcee het volgende:
Op weg naar een mogelijke landelijke hittegolf.
Op basis van max. temp. De Bilt.
11-08-2025 28.1
12-08-2025 31.0
13-08-2025 31.2
14-08-2025 31.4
Nog even wachten op de 25+ van morgen.
Daklozen denk ik ?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:37 schreef THEFXR het volgende:
Nu 25 gr, wie slaapt vannacht buiten?
Dan liever een mooie nazomer met wat fikse onweersbuien.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Die mooie nazomer kan me gestolen wordentijd voor volop wisselvalligheid, 1605 uren zon en 313mm aan neerslag moet echt anders.
1030mm en 1786 uren zon heb ik voor dit jaar als verwachting staan, dat wordt nog wat
Oeh daar teken ik ook wel voor, elke dag 29 graden en vervolgens zware onweersbuien die 30/50mm achter laten op het KNMI regenmeterquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 00:09 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Dan liever een mooie nazomer met wat fikse onweersbuien.
Alles beter dan wisselvallig weer zoals een westcirculatie
Hoop doet levenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 00:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Oeh daar teken ik ook wel voor, elke dag 29 graden en vervolgens zware onweersbuien die 30/50mm achter laten op het KNMI regenmeterhelemaal prima!
Als ik ergens op hoop, dan kom er helemaal niks vanquote:
Nazomer tot eind oktoberquote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:59 schreef 12Beaufort het volgende:
Nog genoeg mooie dagen.
Het is hopen op een mooie nazomer.
[ afbeelding ]
Onweer viel goed tegen deze zomer, inderdaadquote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja en dat is wel pijnlijk zichtbaar zeg, hier slechts 2x onweer gehad dit jaar en dan ook nog iets wat eigenlijk niet heel veel voorsteldehopelijk krijgen we nog een goedmakertje in augustus/september, daarna zijn de kansen op deftig onweer wel verkeken.
quote:Vooruitzichten
Vrij zonnig en een grote kans op zomerse temperaturen, in het zuiden mogelijk tropisch warm. Vanaf woensdag een toenemende neerslagkans en temperaturen beneden het langjarig gemiddelde.
Eindelijk joh, het is toch wel een weekje warm geweestquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 07:56 schreef heywoodu het volgende:
De magische woorden staan eindelijk weer op de KNMI-verwachtingenpagina
[..]
Preciesquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 08:04 schreef noodgang het volgende:
[..]
Eindelijk joh, het is toch wel een weekje warm geweest
En dat na 3 tropische dagen. We zijn niks meer gewend.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 07:56 schreef heywoodu het volgende:
De magische woorden staan eindelijk weer op de KNMI-verwachtingenpagina
[..]
Wel dezelfde bomen. Ik heb het ze vaker zien doen. De contrasten zijn hier groot, maar dat komt vooral door de extremen van het weer. Hier op de Veluwe worden de kastanjes al bruin en de berken al geel. Die zijn wel vaker vroeg met blad, maar dit komt denk ik wel door de pieken in droog weer of juist natte geit.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 09:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Valt er bij jullie ook al zo veel blad incl. bomen die al aan het verkleuren zijn?
Spoelknop een optie?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 10:12 schreef 12Beaufort het volgende:
Het is tijd voor regen. Door die hitte gaat het riool ook stinken.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:01 schreef INViCTuS het volgende:
De Bilt heeft z'n hittegolf te pakken
Zeker, door de extreme droogte dit jaar hier, liggen er al weken bijvoorbeeld eikels op de grond (nog lang niet goed), zijn bomen al blaadjes aan het verliezen/verkleuren en is het gras op veel plekken waar niet gesproeid wordt behoorlijk geel.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 09:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Valt er bij jullie ook al zo veel blad incl. bomen die al aan het verkleuren zijn?
Veel bladeren op de weg inderdaad, maar verkleurde bomen nog niet echt last van.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 09:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Helemaal niet ergquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 10:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Volgende week in het noorden wellicht niet eens meer boven de 20 graden enkele dagen.
Deze pijn voel je gewoon zonder dat je zelf verbrand bentquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:03 schreef dick_laurent het volgende:
Code oranje morgen en overmorgen hier voor de hitte. Rond de 40 graden zelfs aan de kusten.
[ afbeelding ]
Enjoy mates!
Poh, wat doe je jezelf aanquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:27 schreef Haags het volgende:
[..]
Deze pijn voel je gewoon zonder dat je zelf verbrand bent
Even doorbikkelen. Wordt vanzelf bruin.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:38 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Poh, wat doe je jezelf aan. Vooral ook waarom
Hier na lange geen hittegolf gelukkigquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:59 schreef 12Beaufort het volgende:
De 2e hittegolf is inmiddels een feit.
[ afbeelding ]
Op mijn weerstation wel deze keer.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Hier na lange geen hittegolf gelukkig![]()
Maaaar die landelijke hittegolf mogen ze wel afschaffen, want op veel plekken was die hittegolf niet aan de orde
Ik heb zelf geen weerstation meer, maar station 400m verderop had de volgende metingen (met davis, geventileerd, kan tuineffect inzitten.)quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:10 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Op mijn weerstation wel deze keer.
De eerste was hier ook geen hittegolf.
En dat beetje haar hoef je een tijdje later dan ook niet meer te scheren, dat valt er met de chemo vanzelf af. Win-win.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Even doorbikkelen. Wordt vanzelf bruin.
En op veel plekken hebben we wel vaker een hittegolf, maar hoor je er vrijwel niks overquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Maaaar die landelijke hittegolf mogen ze wel afschaffen, want op veel plekken was die hittegolf niet aan de orde
Dit zijn prettige berichten.quote:
KNMI heeft wel gewoon normale info van Ell, zal wel aan Weerplaza (?) liggen ofzo.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:40 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Schijnt ook geen zon
[ afbeelding ]
Dat station is (qua zonuren) al een hele tijd kapot.
Pragmatisme in optima formaquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:36 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En dat beetje haar hoef je een tijdje later dan ook niet meer te scheren, dat valt er met de chemo vanzelf af. Win-win.
Maxima van zo'n 20 graden, een graadje of 1-2 onder het langjarig gemiddelde. Als we naar het andere, vergelijkbare uiterste gaan krijgen we volgende week maxima van een graad of 14, maar dat lijkt me toch vrij sterk.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En weer naar het andere uiterste
FLIKKER OP
Die definitie van "tropennacht" die ik hier las van de week ook. Als het OVERAL niet kouder wordt dan 20 graden of zo.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Stadseffect scheelt zo één of twee graden idd. Die van mij staat ook niet op de meest ideale plek, maar wel een hittegolf gemetenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:19 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen weerstation meer, maar station 400m verderop had de volgende metingen (met davis, geventileerd, kan tuineffect inzitten.)
11-8: 25,6
12-8: 28,2
13-8: 33,0
14-8: 31,2
15-8: 27,3 tot nu toe. Is wel iets aan de hoge kant maar geeft het aan de andere kant ook wel weer goed weer hoe het in de stad zelf is.
We missen dus 1 tropische dag, en ja dat zit er vandaag na lange niet indenk dat ik de kachel er even bij ga houden, lokale hittegolf
Daarom zouden ze voor zulke dingen ook gewoon een 'meest gemiddeld' weerstation van Nederland moeten hebben.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:09 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Die definitie van "tropennacht" die ik hier las van de week ook. Als het OVERAL niet kouder wordt dan 20 graden of zo.
Dus het kan overal 40 graden zijn de hele nacht maar op schiermonnikoog 19 en dan is het geen officiele tropennacht.
Lekker bezig zijn met definitiesquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:09 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Die definitie van "tropennacht" die ik hier las van de week ook. Als het OVERAL niet kouder wordt dan 20 graden of zo.
Dus het kan overal 40 graden zijn de hele nacht maar op schiermonnikoog 19 en dan is het geen officiele tropennacht.
Het is lekker weer dus ik moet me aan iets anders ergeren nu.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lekker bezig zijn met definitiesHoud het gewoon simpel: het is warm, koud of gewoon lekker.
Ik erger me aan definities. Is het al code geel?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:32 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Het is lekker weer dus ik moet me aan iets anders ergeren nu.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Woon jij zo dichtbij dan? Ik dacht dat je veel verder woondequote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:17 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Stadseffect scheelt zo één of twee graden idd. Die van mij staat ook niet op de meest ideale plek, maar wel een hittegolf gemeten![]()
Dichtstbijzijnde KNMI station is Leeuwarden, maar denk dat daar ook wel een hittegolf is geweest.
Overal? Nee hoor, net als Maastricht een hittegolf heeft werkt dit even goed als tropennachten.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:09 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Dit stond in het vorige topic. Ja ik snap het verschil tussen lokaal en nationaal/officieel, maar ja als je het zo streng maakt is het logisch dat het bijna nooit voor komt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Overal? Nee hoor, net als Maastricht een hittegolf heeft werkt dit even goed als tropennachten.
Maastricht heeft namelijk gewoon een tropennacht kunnen registreren, pas na 2 uur dook deze onder de 20 graden.
Merkwaardig is dat ook Lauwersoog een tropennacht heeft![]()
[ afbeelding ]
quote:Vannacht mogelijk eerste officiėle tropennacht in vijf jaar
Aankomende nacht wordt niet alleen een broeierige 'plaknacht', meldt Weeronline. Mogelijk krijgt Nederland na vijf jaar ook weer te maken met een officiėle tropennacht. Daarvan wordt gesproken als het nergens onder de 20 graden is gedurende 24 uur.
Wat heb je ingesteld dan?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:32 schreef THEFXR het volgende:
Zo, ben nu echt wel klaar met codes. Heb er 36 gehad voor hitte op mijn phone
Ah die zin inderdaad die was ik weer even vergeten. Eigenlijk klopt die definitie totaal niet wat er wordt gezegd, als enkel station die tropennacht haalt, geld deze gewoon natuurlijkquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:55 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Dit stond in het vorige topic. Ja ik snap het verschil tussen lokaal en nationaal/officieel, maar ja als je het zo streng maakt is het logisch dat het bijna nooit voor komt.
[..]
Hier nog vies, maar in elk geval minder warm dan gisteren, dus ik heb hoop dat het vanavond ook eerder prettig gaat wordenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 16:00 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ah die zin inderdaad die was ik weer even vergeten. Eigenlijk klopt die definitie totaal niet wat er wordt gezegd, als enkel station die tropennacht haalt, geld deze gewoon natuurlijk![]()
Anders kun je net zo goed de hittegolf ook gaan schrappen![]()
Net als klok vooruit / achteruit discussie kun je hier over paar jaar nog over discussiėren
Ben blij dat de temps weer normaal zijn om weer iets te kunnen doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |