Goed nieuws. En volgens de natuurkundige wetten alleen maar logisch om vegan zuivel te produceren i.p.v. via de koe.quote:Deze zuivelfabriek stapt over op 100 procent vegan: 'Van plant naar mens is veel logischer dan via koe'
Jarenlang maakte Boermarke in Enschede naam als traditionele zuivelfabriek. Vla, yoghurt, ijs. Maar het Twentse familiebedrijf maakt de radicale keuze voor honderd procent plantaardig. In 2027 moeten de laatste dierlijke producten uit de fabriek verdwenen zijn. "Nu we plantaardig zijn, zijn we een grote speler op Europees niveau."
In de fabriekshal op bedrijventerrein Marssteden ratelen de vul- en inpakmachines. Zakjes geraspte kaas, pakken sinaasappelvla, emmers yoghurt, plakken feta: alles suist voorbij. Wat eruitziet als zuivel, is gemaakt op basis van soja, kokos of haver. Inmiddels is 60 procent van de productie plantaardig en over twee jaar moet melk als ingrediënt volledig verbannen zijn. De zuiveltak is twee jaar geleden verkocht aan De Zuivelhoeve; die overgang verloopt gefaseerd.
"Wij hebben ons twee jaar geleden volledig op zuivelalternatieven gericht," zegt commercieel manager Klaasjan Joosten. "Die verkopen we inmiddels in 21 landen." En daar eindigt het niet. Het stoppen met melk moet internationaal nog vele deuren gaan openen.
Van ijswinkeltje
Een kleine ijswinkel naast de boerderij, zo begon Boermarke in 1987. De moeder van de huidige eigenaren maakte ijs van melkoverschot, afkomstig van de boerderij van haar man. Die hobby groeide uit tot een bedrijf met 180 medewerkers, 22 productielijnen en een omzet van circa 50 miljoen euro. Inmiddels liggen de producten als huismerk bij onder meer Albert Heijn, Jumbo en Aldi; en in Duitsland bij onder meer Edeka, REWE en Kaufland.
Een kijkje in de productiehal van dit zuivelbedrijf dat overstapt naar honderd procent plantaardig:
Bekijk deze YouTube-video
De internationale blik is een groot verschil met de periode als zuivelfabriek. Boermarke bediende al supermarkten en bovenal zorginstellingen en bejaardenhuizen in Nederland met het eigen merk Vairy. Die markt kalfde af, het melkaanbod schommelde en de concurrentie in de zuivel is moordend. "Wij zijn misschien voor Enschede een groot bedrijf, op de internationale zuivelmarkt niet", licht Joosten toe. "Kijk naar Müller of FrieslandCampina. Maar nu, in de plantaardige sector, zijn we wél een grote speler op Europees niveau."
Azië veroveren
De plantaardige zuivelvervangers verschijnen binnenkort mogelijk ook in Spanje en Italië, waar gesprekken lopen. Ook een delegatie uit Zuid-Korea bezocht Enschede al voor plantaardig ijs en onlangs was Joosten mee op een 'werkmissie' van Oost NL naar Japan. Over een deal met een grote keten wordt al gesproken. "Het kan zomaar zijn dat we ook naar Azië gaan, ja."
De fabriek in Enschede produceert plantaardige yoghurt, kaas en ijs. Die productie verschilt wezenlijk van traditionele zuivel. "Plantaardig werkt wel iets anders", vertelt Joosten. "Je hebt te maken met kokosroom- of sojaprijzen in plaats van melkprijzen. En je moet bij elk nieuw product testen en proefproducties draaien."
In de productiehal staat producttechnoloog Anne Roerink bij de vegan-kaaslijn. In de tweeënhalf jaar dat ze hier werkt, volgen de ontwikkelingen zich op. "We hebben nu bijvoorbeeld betere machines, en betere messen om de kaas te snijden. De processen gaan inmiddels veel sneller. Ook de receptuur hebben we geoptimaliseerd, waardoor de stevigheid, textuur en structuur van de kaas beter is."
Ze is met haar collega’s continu bezig om nieuwe smaken te ontwikkelen, nieuwe eiwitbronnen te testen en producten gezonder te maken. "Het is onontgonnen gebied", omschrijft Joosten de plantaardige markt. "Heel dynamisch. Onze ervaring als zuivelbedrijf helpt daarin ten opzichte van start-ups."
Waarom de omslag?
De omslag naar plantaardig was een bewuste keuze. Marktgedreven, in eerste instantie. "We zagen enkele jaren geleden een trend: plantaardige zuivel steeg met dubbele cijfers, tien procent of meer." Al wijst Joosten ook op een meer ideëel motief. "Tien miljard mensen op de wereld, hoe ga je die straks voeden? Dat wordt een probleem. Van plant naar mens is dan logischer, gezonder en goedkoper dan wanneer het via een koe gaat."
Intern leidde de omschakeling nauwelijks tot frictie. "Van buitenaf hebben we wel reacties gehad, maar dat hoort erbij. Intern viel het mee. Bij vleesbedrijven zie je soms meer reuring, daar werken echt slagers natuurlijk."
Wereld veroveren
Hoewel Boermarke al 60 procent plantaardig is, voelt het binnen het bedrijf alsof de omslag nog maar net begonnen is. "Aan de ene kant zitten we op twee derde van de omslag", zegt Joosten. "Maar pas als hier geen zuivel meer geproduceerd wordt, willen we echt doorgroeien. In die zin zitten we echt aan het begin."
De ambitie is in ieder geval duidelijk. "We willen in elke supermarkt in Europa liggen. Uiteindelijk is het doel: de wereld veroveren. Al komen we uit Twente, dus we hebben ook altijd Twentse bescheidenheid. Maar ook Twentse trots, dat veroorzaakt deze omslag ook. We worden door onze ommezwaai nu echt als heel serieuze sparringpartner gezien op de Europese markt."
Welke natuurkundige wetten zijn dat?quote:Goed nieuws. En volgens de natuurkundige wetten alleen maar logisch om vegan zuivel te produceren i.p.v. via de koe.
Daar denkt de fabriek anders over, maar die doen het niet voor de beestjes hoorquote:Op maandag 14 juli 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Vegan zuivel bestaat niet. Het is vegan, of het is zuivel.
Verder helemaal hardstikke mooi natuurlijk, maar het gros van dat spul is en niet gezond en niet te drinken/eten. Havermelk bijvoorbeeld.. moddervette rommel is dat
Omdat de fabrikant er 4x zo veel mee kan verdienenquote:Op maandag 14 juli 2025 15:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom hebben mensen zo'n hekel aan koeien?
https://www.ah.nl/producten/product/wi1518/ah-volle-yoghurtquote:
Ik rest mijn keesquote:Op maandag 14 juli 2025 15:59 schreef Optimizer het volgende:
[..]
https://www.ah.nl/producten/product/wi1518/ah-volle-yoghurt
Volle yoghurt
Ingrediënten
Ingrediënten: volle yoghurt*.
Waarvan toegevoegde suikers 0.00g per 100 milliliter en waarvan toegevoegd zout 0.00g per 100 milliliter
*Van weidemelk.
https://www.ah.nl/product(...)tie-op-yoghurt-natur
e
Alpro soja 'yoghurt'
Ingrediënten: SOJABASIS (96,1%) (water, gepelde SOJABONEN (10,7%)), suiker, calcium (tricalciumcitraat), stabilisator (pectinen), zuurteregelaars (natriumcitraten, citroenzuur), zeezout, aroma, antioxidanten (tocoferolrijk extract, vetzuuresters van ascorbinezuur), vitaminen B12, D2, yoghurtculturen (S. thermophilus, L. bulgaricus) KAN SPOREN VAN NOTEN (GEEN PINDANOTEN] BEVATTEN.
heerlijk gezond
We hebben de schijf van 5. Sojamelk staat er bijvoorbeeld inquote:Op maandag 14 juli 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Verder helemaal hardstikke mooi natuurlijk, maar het gros van dat spul is en niet gezond en niet te drinken/eten. Havermelk bijvoorbeeld.. moddervette rommel is dat
Moddervet? Er zit niet meer vet dan halfvolle melk. Als je kritiek wilt hebben op havermelk kun je het beter hebben over de lage hoeveelheid eiwit. Sojamelk heeft dat probleem niet.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
De markt is nog steeds sterk groeiende.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:47 schreef over_hedge het volgende:
En over 2 jaar bericht: 100% vegan plant falliet.
Dan is het nog steeds moddervet, omdat dat het enige is wat het is. Het is niet bepaald voedzaam en ook niet lekker.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:11 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Moddervet? Er zit niet meer vet dan halfvolle melk. Als je kritiek wilt hebben op havermelk kun je het beter hebben over de lage hoeveelheid eiwit. Sojamelk heeft dat probleem niet.
O.a. de tweede wet van de thermodynamica.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Welke natuurkundige wetten zijn dat?
Welke van deze ingrediënten zijn ongezond? Of is dit zo'n "ingrediënt die ik niet kan uitspreken, dus slecht" argument?quote:Op maandag 14 juli 2025 15:59 schreef Optimizer het volgende:
[..]
Volle yoghurt
Ingrediënten
Waarvan toegevoegde suikers 0.00g per 100 milliliter en waarvan toegevoegd zout 0.00g per 100 milliliter
*Van weidemelk.
e
Alpro soja 'yoghurt'
Ingrediënten: SOJABASIS (96,1%) (water, gepelde SOJABONEN (10,7%)), suiker, calcium (tricalciumcitraat), stabilisator (pectinen), zuurteregelaars (natriumcitraten, citroenzuur), zeezout, aroma, antioxidanten (tocoferolrijk extract, vetzuuresters van ascorbinezuur), vitaminen B12, D2, yoghurtculturen (S. thermophilus, L. bulgaricus) KAN SPOREN VAN NOTEN (GEEN PINDANOTEN] BEVATTEN.
heerlijk gezond
Dan shop je nogal selectief in de plantaardige alternatieven. Zoals gezegd is sojamelk hartstikke voedzaam.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan is het nog steeds moddervet, omdat dat het enige is wat het is. Het is niet bepaald voedzaam en ook niet lekker.
Dat heb ik met bijna alle vegan alternatieven helaas.
Ik heb het over smaak, er zijn zeker voedzame alternatieven maar ik vind het niet lekker.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dan shop je nogal selectief in de plantaardige alternatieven. Zoals gezegd is sojamelk hartstikke voedzaam.
Zo ja:quote:Op maandag 14 juli 2025 15:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Welke natuurkundige wetten zijn dat?
De meeste kap is voor veevoer, dus je doet er beter aan geen vlees te eten als dit belangrijk voor je is. Meeste soja voor menselijke consumptie komt uit Europa.quote:
Zoals het gebruik van voorbehoedsmiddelen ook kindermoord is?quote:Op maandag 14 juli 2025 16:29 schreef Delenlill het volgende:
Als wij stoppen met dierlijke producten te eten, drinken of te gebruiken hebben dieren zoals koeien, varkens en kippen geen nut meer. Dus het overstappen op vegan zal genocide zijn.
Nee, dat is een kromme vergelijking. Wij eten geen kinderen, en gebruiken ook geen producten gemaakt van kinderen. Kinderen hebben wel degelijk nut voor de mensheidquote:Op maandag 14 juli 2025 16:36 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zoals het gebruik van voorbehoedsmiddelen ook kindermoord is?
Het dagelijkse 'wij worden aangetast in onze menselijkheid, dus we haten alles wat vega / vegan is'-topicquote:Op maandag 14 juli 2025 16:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik mis nog de post "Ik gooi vanavond twee pakken extra zuivel in de pan"
Omdat je er 10 calorieën in moet stoppen om er 1 terug te krijgen en mijn lokale waterplas de halve zomer dicht is vanwege teveel koeienpoep blauwalg in het water.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is niet mijn punt. Jij stelt dat het niet geboren laten worden van een dier een misdaad is. Genocide zelfs. Als dat zo is, is het niet geboren laten worden van een een kind een veel erger misdaad. Dat is dus gelul. Zowel het niet geboren laten worden van een dier of het niet geboren laten worden van een kind is geen misdaad.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:41 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Nee, dat is een kromme vergelijking. Wij eten geen kinderen, en gebruiken ook geen producten gemaakt van kinderen. Kinderen hebben wel degelijk nut voor de mensheid
De geboortecijfers in de wereld zijn nog nooit zo laag geweest. Meer kinderen zou alleen maar goed zijn. Al kan je het ook de andere kant op beredeneren natuurlijk. Minder mensen op deze wereld zou ook goed zijn.
Het gaat niet specifiek om veganisme maar de opdringerigheid van bepaalde fanatiekelingen. Denk aan proefballonetjes als extra belasting en verbod op reclame. Dat geldt net zo goed voor andere zaken waarvan men meent voor een ander te bepalen wat goed of slecht voor ze is.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Het dagelijkse 'wij worden aangetast in onze menselijkheid, dus we haten alles wat vega / vegan is'-topic
Ik snap echt niet waarom mensen zo sterk reageren op vega / vegan. Het doet écht wat met mensen, terwijl het ze helemaal niet raakt
Iedereen moet mogen eten wat ze willen. Wil je vegan? Ga je gang, maar uitsluitend plantaardig eten is niet zo mijn ding. Ik wil vlees en ik wil zuivel.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Het dagelijkse 'wij worden aangetast in onze menselijkheid, dus we haten alles wat vega / vegan is'-topic
Ik snap echt niet waarom mensen zo sterk reageren op vega / vegan. Het doet écht wat met mensen, terwijl het ze helemaal niet raakt
Het systematisch uitroeien van een bevolking of in dit geval een bepaald soort dieren is genocide ja. Omdat wij gebruik maken van dierlijke productie voor onder andere consumptie wordt deze dierlijke bevolking in stand gehouden. Wanneer zij hun nut verliezen zullen zij redelijk snel verdwijnen.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:48 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is niet mijn punt. Jij stelt dat het niet geboren laten worden van een dier een misdaad is. Genocide zelfs. Als dat zo is, is het niet geboren laten worden van een een kind een veel erger misdaad. Dat is dus gelul. Zowel het niet geboren laten worden van een dier of het niet geboren laten worden van een kind is geen misdaad.
Als twee runderen zonder onze hulp een kalfje willen maken mag dat natuurlijk. Maar er is geen enkele menselijke verplichting om koeien kunstmatig te insemineren om geboortes af te dwingen. Sterker nog - gedwongen zwanger maken lijkt mij minder moreel dan dat niet doen.
Kijk eens in de spiegel. Je poste net hijgerig een plaatje van ontbossing, omdat je fanatieke vriendjes je hebben wijsgemaakt dat ze dat doen voor vega spullen, ipv veevoer voor Nederlandse koeien. Zelfs al gaat een gedeelte naar menselijk eten, dan nog is dat minder erg want bij koeien verlies je 90% van de voedingswaarde en heb je dus 10x zoveel ontbossing nodig voor hetzelfde eten.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het gaat niet specifiek om veganisme maar de opdringerigheid van bepaalde fanatiekelingen. Denk aan proefballonetjes als extra belasting en verbod op reclame. Dat geldt net zo goed voor andere zaken waarvan men meent voor een ander te bepalen wat goed of slecht voor ze is.
Ben jij voor of tegen een fokverbod op Franse buldogs? Franse buldogs zijn schattige hondjes waarvan de snuit te klein is. Hierdoor is de franse buldog continue kortademig.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:55 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Het systematisch uitroeien van een bevolking of in dit geval een bepaald soort dieren is genocide ja. Omdat wij gebruik maken van dierlijke productie voor onder andere consumptie wordt deze dierlijke bevolking in stand gehouden. Wanneer zij hun nut verliezen zullen zij redelijk snel verdwijnen.
In bepaalde gevallen kan het niet geboren laten worden van kinderen wel degelijk genocide zijn (of er in elk geval deel van uitmaken). Bijvoorbeeld het onder dwang steriliseren van vrouwen van een bepaalde bevolkingsgroep zodat ze geen kinderen meer kunnen krijgen.
Grappig hoe jij allemaal aannames doet, maar dan helemaal boos wordt als iemand de aanname doet jij vriendjes hebt. Zo hoef je tenminste niet in te gaan op de feiten. Kus.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vertel eens wat meer over mijn vrienden? Kennen we elkaar?
De Franse Buldog is zo doorgefokt zodat ze juist de te kleine snuiten kregen, omdat dit als schattig werd gezien, dus er is een goede reden voor dit fokverbod. Omdat de hond zelf er onder lijdt. Ik ben dus voor een fokverbod in dit geval. Tenminste wel met die te kleine snuiten. Mogelijk dat er nog varianten zijn waarbij dit niet het geval is.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:06 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ben jij voor of tegen een fokverbod op Franse buldogs? Franse buldogs zijn schattige hondjes waarvan de snuit te klein is. Hierdoor is de franse buldog continue kortademig.
Vind jij dat we door moeten gaan met het fokken van deze franse buldog of ben je voor genocide op deze beestjes?
Juist. En boerderijdieren zijn ook geen natuurlijke dieren. Een wild rund heeft geen melkgift van 9000 kilo per jaar. De boederijkoe is net zo een Frankensteins monster als de Franse buldog. Dat dieren gecreeerd door de mensen zullen uitsterven is niet zo tragisch als daarmee meer ruimte komt voor gezonde dieren die in vrijheid kunnen leven. Want door de grote hoeveelheid land dat wordt gebruikt voor vee (direct en indirect) komen juist de wilde dieren in de knel.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:12 schreef Delenlill het volgende:
[..]
De Franse Buldog is zo doorgefokt zodat ze juist de te kleine snuiten kregen, omdat dit als schattig werd gezien, dus er is een goede reden voor dit fokverbod. Omdat de hond zelf er onder lijdt. Ik ben dus voor een fokverbod in dit geval. Tenminste wel met die te kleine snuiten. Mogelijk dat er nog varianten zijn waarbij dit niet het geval is.
Maar wij als mens zijn hier dus wel schuldig aan.
Nog meer aannames of was dit het voor vandaag? Soja wordt voor menselijke consumptie geteeld en het restproduct komt in veevoer. Voordat soja de Nederlandse keuken bereikte gebruikten we andere restproducten voor het veevoer.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Grappig hoe jij allemaal aannames doet, maar dan helemaal boos wordt als iemand de aanname doet jij vriendjes hebt. Zo hoef je tenminste niet in te gaan op de feiten. Kus.
Het is juist de liefde voor koeien om vega te gaan.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is gelul. Het merendeel dat voor menselijke consumptie wordt gebruikt is sojaolie. Daar eten vega's echt niet meer van dan omnivoren.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nog meer aannames of was dit het voor vandaag? Soja wordt voor menselijke consumptie geteeld en het restproduct komt in veevoer. Voordat soja de Nederlandse keuken bereikte gebruikten we andere restproducten voor het veevoer.
Het is voor hypocrieten moeilijk te verkroppen dat hun veganistische levensstijl er juist voor zorgt dat er meer veevoer uit soja ontstaat. Oorzaak en gevolg...
Het probleem is alleen dat er niet meer land vrij zal komen voor dieren in het wild. Want de boeren zullen hun land gaan gebruiken voor iets anders. En de verstedelijking zal ook door blijven gaan. Boeren zijn ondernemers die bedrijven runnen. Dat gaat niet stoppen of minder worden.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:21 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Juist. En boerderijdieren zijn ook geen natuurlijke dieren. Een wild rund heeft geen melkgift van 9000 kilo per jaar. De boederijkoe is net zo een Frankensteins monster als de Franse buldog. Dat dieren gecreeerd door de mensen zullen uitsterven is niet zo tragisch als daarmee meer ruimte komt voor gezonde dieren die in vrijheid kunnen leven. Want door de grote hoeveelheid land dat wordt gebruikt voor vee (direct en indirect) komen juist de wilde dieren in de knel.
[ afbeelding ]
Sojamelk:quote:Op maandag 14 juli 2025 17:28 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind het altijd bijzonder dat je dit soort producten niet zelf kan maken, wat gooien ze er allemaal in?
Ik kan zelf kaas en boter maken, dus weet ik wat ik eet. Dat stukje informatie mis ik volkomen bij de veganproducten.
De olifant in de kamer (letterlijk) is dat we te veel dierlijke producten consumeren en vooral dat er veel te veel mensen zijn die dat doenquote:Op maandag 14 juli 2025 17:29 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat er niet meer land vrij zal komen voor dieren in het wild. Want de boeren zullen hun land gaan gebruiken voor iets anders. En de verstedelijking zal ook door blijven gaan. Boeren zijn ondernemers die bedrijven runnen. Dat gaat niet stoppen of minder worden.
Het houden van vee en andere dieren voor consumptie, direct of indirect, is een goed iets. Wij mensen zijn omnivoren, niet herbivoren. En wij staan boven aan de voedselketen. Ik zou mij meer zorgen maken over overbevissing en zo. Dat doet veel meer schade dan het houden van koeien.
80 procent van al het landbouwgrond is direct of indirect voor veeteelt. Voor 20 procent van de calorieën.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:29 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat er niet meer land vrij zal komen voor dieren in het wild. Want de boeren zullen hun land gaan gebruiken voor iets anders. En de verstedelijking zal ook door blijven gaan. Boeren zijn ondernemers die bedrijven runnen. Dat gaat niet stoppen of minder worden.
Het houden van vee en andere dieren voor consumptie, direct of indirect, is een goed iets. Wij mensen zijn omnivoren, niet herbivoren. En wij staan boven aan de voedselketen. Ik zou mij meer zorgen maken over overbevissing en zo. Dat doet veel meer schade dan het houden van koeien.
Welke aanname lees jij in deze post? Je hebt nu al twee hele boze berichten gemaakt omdat ik dacht dat je radicale vrienden had, ipv dat je je feiten van extreem rechtse leugenfuiken had. Goh wat een belangrijk onderscheid.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nog meer aannames of was dit het voor vandaag? Soja wordt voor menselijke consumptie geteeld en het restproduct komt in veevoer. Voordat soja de Nederlandse keuken bereikte gebruikten we andere restproducten voor het veevoer.
Het is voor hypocrieten moeilijk te verkroppen dat hun veganistische levensstijl er juist voor zorgt dat er meer veevoer uit soja ontstaat. Oorzaak en gevolg...
Dat is inderdaad het grootste probleem. Er zijn te veel mensen op aarde. En met hoe snel de populatie groeit zal het op den duur niet meer te houden zijn. Tot de volgende mass extinction event gebeurt en wij er ook niet meer zijn. Dan begint de hele boel op nieuw.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De olifant in de kamer (letterlijk) is dat we te veel dierlijke producten consumeren en vooral dat er veel te veel mensen zijn die dat doen
Dit soort plaatjes zijn zo fucked en dan heb je nog mensen die bijvoorbeeld roepen dat mensen tegen klimaatverandering een god complex hebben, want wat kan de kleine mens nou aanpassen op deze wereld?quote:Op maandag 14 juli 2025 17:21 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Juist. En boerderijdieren zijn ook geen natuurlijke dieren. Een wild rund heeft geen melkgift van 9000 kilo per jaar. De boederijkoe is net zo een Frankensteins monster als de Franse buldog. Dat dieren gecreeerd door de mensen zullen uitsterven is niet zo tragisch als daarmee meer ruimte komt voor gezonde dieren die in vrijheid kunnen leven. Want door de grote hoeveelheid land dat wordt gebruikt voor vee (direct en indirect) komen juist de wilde dieren in de knel.
[ afbeelding ]
Jij gebruikt moedermelk, of weet precies wat er in de melk zit?quote:Op maandag 14 juli 2025 17:28 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind het altijd bijzonder dat je dit soort producten niet zelf kan maken, wat gooien ze er allemaal in?
Ik kan zelf kaas en boter maken, dus weet ik wat ik eet. Dat stukje informatie mis ik volkomen bij de veganproducten.
Dit:quote:
En dit:quote:ik dacht dat je radicale vrienden had, ipv dat je je feiten van extreem rechtse leugenfuiken had.
Want geen bron voor die 90% en oorzaak en gevolg niet in willen zien. Zonder sojaproducten ook geen sojaschroot, want dat is wat er in veevoer gaat en niet de soja die mensen consumeren.quote:90% van de sojaconsumptie in dit land is via vlees. Je verhaal over restproducten kan dan al niet waar zijn. Jij als vleeseter bent een veel grotere soy boy dan de meest fanatieke veganist. Let that sink in.
Oh man wat een entertainment.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Welke aanname lees jij in deze post? Je hebt nu al twee hele boze berichten gemaakt omdat ik dacht dat je radicale vrienden had, ipv dat je je feiten van extreem rechtse leugenfuiken had. Goh wat een belangrijk onderscheid.
90% van de sojaconsumptie in dit land is via vlees. Je verhaal over restproducten kan dan al niet waar zijn. Jij als vleeseter bent een veel grotere soy boy dan de meest fanatieke veganist. Let that sink in.
Zoals ik al zei, als wij stoppen met de veeteelt en dat soort dingen geeft dat geen garantie dat er grond vrij zal komen voor bijvoorbeeld de natuur. De mens zal het voor iets anders gaan gebruiken. Vooral in zo'n klein, compact en dichtbevolkt land als Nederland waar grond/ruimte schaars is.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:36 schreef Gimmick het volgende:
[..]
80 procent van al het landbouwgrond is direct of indirect voor veeteelt. Voor 20 procent van de calorieën.
De overige 20 procent van de landbouwgrond (met planten voor menselijke consumptie) levert dus 80 procent van de calorieën.
Het is geen aanname dat jij niet slim genoeg bent om zelf al deze onzin te verzinnen. Bekenden of leugenfuik blijven over. Als het toch wat anders is dan hoor ik het graag en zal ik nederig sorry zeggen.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit:
[..]
En dit:
[..]
Want geen bron voor die 90% en oorzaak en gevolg niet in willen zien. Zonder sojaproducten ook geen sojaschroot, want dat is wat er in veevoer gaat en niet de soja die mensen consumeren.
Nee, de boer geeft leven. Die koeien leven dankzij hun nut voor de mens. Het zijn gewoon wat weke types die hun eigen gevoel bij de slacht zo belangrijk vinden dat ze liever hebben dat die koe er nooit was geweest.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:23 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Het is juist de liefde voor koeien om vega te gaan.
Heb je dezelfde mening als iemand zwanger wordt na verkrachting? 'De verkrachter geeft leven! Het zijn weke mensen die hun gevoel over verkrachting zo belangrijk vinden dat ze liever hadden gewilt dat deze prachtige, onschuldige baby nooit geboren was!'quote:Op maandag 14 juli 2025 17:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, de boer geeft leven. Die koeien leven dankzij hun nut voor de mens. Het zijn gewoon wat weke types die hun eigen gevoel bij de slacht zo belangrijk vinden dat ze liever hebben dat die koe er nooit was geweest.
Jij ziet een stuk monocultuur grasveld dat iedere paar jaar helemaal wordt uitgemoord met vloeibare parkinson om het mono te houden voor een paar koeien en denkt: de boer geeft meer leven dan natuur?quote:Op maandag 14 juli 2025 17:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, de boer geeft leven. Die koeien leven dankzij hun nut voor de mens. Het zijn gewoon wat weke types die hun eigen gevoel bij de slacht zo belangrijk vinden dat ze liever hebben dat die koe er nooit was geweest.
De boeren dringen hun levensstijl op aan de jeugd.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waardeverdeling soja: AchJa in NWS / Zuivel en plantaardige alternatieven: oneerlijke concurrentiequote:
Mickey Tering Troll die kapitalisme toejuichtquote:Op maandag 14 juli 2025 15:42 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/regio/over(...)ogischer-dan-via-koe
[..]
Goed nieuws. En volgens de natuurkundige wetten alleen maar logisch om vegan zuivel te produceren i.p.v. via de koe.
Overigens ook erg gezond als het op basis van soja of erwten is.
Het zijn niet de gekken die het maken…quote:Op maandag 14 juli 2025 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:
Nepkaas![]()
Nepyoghurt![]()
Die troep is verre van gezond. Als je denkt van wel ben je dom of eigenwijs. Wellicht beide.
Zeker, geld verdienen. Maar ik moet nog zien of het een goede keuze is.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het zijn niet de gekken die het maken…
Gewoon een bedrijf die een sterk groeiende markt ziet en daar induikt
Goede keuze als in wat?quote:Op maandag 14 juli 2025 20:11 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Zeker, geld verdienen. Maar ik moet nog zien of het een goede keuze is.
Genoeg die er blijkbaar intrappen.
Havermelk is voor idiotenquote:Op maandag 14 juli 2025 15:42 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/regio/over(...)ogischer-dan-via-koe
[..]
Goed nieuws. En volgens de natuurkundige wetten alleen maar logisch om vegan zuivel te produceren i.p.v. via de koe.
Overigens ook erg gezond als het op basis van soja of erwten is.
Ik vind droge feiten moeten herhalen om mensen die er op een opzichtige wijze naast zitten ook vermakelijk, maar volgens mij heb jij een ander gevoel voor humor.quote:
Jij kiest dus de kant van de boeren?quote:Op maandag 14 juli 2025 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:
Nepkaas![]()
Nepyoghurt![]()
Die troep is verre van gezond. Als je denkt van wel ben je dom of eigenwijs. Wellicht beide.
@ACT-F heeft gewoon gelijk hoor. Je kunt de verdeling niet veranderen.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:23 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik vind droge feiten moeten herhalen om mensen die er op een opzichtige wijze naast zitten ook vermakelijk, maar volgens mij heb jij een ander gevoel voor humor.
Welke verdeling?quote:Op maandag 14 juli 2025 20:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
@:ACT-F heeft gewoon gelijk hoor. Je kunt de verdeling niet veranderen.
Nou, verre van dat. Maar ik drink liever water dan die vegan troep.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:23 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij kiest dus de kant van de boeren?
Ik had helemaal gemist dat dit topic al vier pagina's heeft, geen idee op welke discussie ik inhaakte blijkbaarquote:Op maandag 14 juli 2025 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
AchJa in NWS / Zuivel en plantaardige alternatieven: oneerlijke concurrentie
De discussie begon zoals altijd met vega’s de schuld van de ontbossing door sojateelt. Daarin heeft hij dus niet gelijk. Sojaolie wordt immers niet uitsluitend geconsumeerd door vega’s. Soja voor sojamelk komt uit Europa.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
@:ACT-F heeft gewoon gelijk hoor. Je kunt de verdeling niet veranderen.
Sojateelt levert twee hoofdstromen op (menselijke consumptie en veevoer) die afzonderlijk niet rendabel zijn.
En de rest (sojameel) gaat alsnog als veevoer over de plank. Dat wordt echt niet vernietigd ofzo.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:40 schreef Gimmick het volgende:
De discussie begon zoals altijd met vega’s de schuld van de ontbossing door sojateelt. Daarin heeft hij dus niet gelijk. Sojaolie wordt immers niet uitsluitend geconsumeerd door vega’s. Soja voor sojamelk komt uit Europa.
Het is en/en. Koeien kunnen best zonder soja maar dan verdwijnt het deel voor de menselijke consumptie ook.quote:Los daarvan is de grootste aanjager voor ontbossing de rundveeindustie: graasland voor koeien.
Die link van mij komt uit een ander eerder topic. De soja discussie is hier wel vaker gevoerd.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:38 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik had helemaal gemist dat dit topic al vier pagina's heeft, geen idee op welke discussie ik inhaakte blijkbaar
Als er echt stront aan de knikker is zullen we inderdaad snel ophouden met de enorme verspilling van calorieën door eerst dieren te voeden en daarna het dier te eten. Zoals al eerder gezegd: 80 procent van het landbouwoppervlak levert 20 procent van de calorieën. Die verspilling is decadent - niet het besef dat we moeten verschuiven naar een meer plantaardig dieet.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:06 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik vraag me af hè..als er nou echt een keer stront aan den knikker komt, zouden mensen zich dan nog druk maken over dit soort dingen?
Als je honger hebt worden principes denk ik snel aan de kant gezet.
quote:Op maandag 14 juli 2025 17:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het is geen aanname dat jij niet slim genoeg bent om zelf al deze onzin te verzinnen. Bekenden of leugenfuik blijven over. Als het toch wat anders is dan hoor ik het graag en zal ik nederig sorry zeggen.
Oh geen bron!! Vanuit de meneer die zelf feitenvrij uit zijn nek lult.
https://www.milieucentraa(...)sche-producten/soja/
Je bron weet het verschil niet tussen soja en sojaschroot. Daarmee ben je zelf degene die onzin verkondigt. Boeren kopen geen soja maar sojaschroot. Doe even je onderzoek, of maak dankbaar gebruik van degenen die het al voor je gedaan hebben:quote:Meer dan 90 procent van de soja die we eten, zit ‘verborgen’ in vlees, eieren, zuivel en kweekvis. Voor 100 gram kaas is bijvoorbeeld 20 gram soja nodig, voor een hamburger van 100 gram zo'n 45 gram.
quote:Op maandag 14 juli 2025 19:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waardeverdeling soja: AchJa in NWS / Zuivel en plantaardige alternatieven: oneerlijke concurrentie
Havermelk is niet zo gezond als mensen denken.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je het vlees uit Zuid-Amerika importeert krijg je inderdaad ontbossing cadeau. Maar sinds kort kunnen vegetariërs extra bijdragen aan ontbossingquote:Op maandag 14 juli 2025 20:40 schreef Gimmick het volgende:
Los daarvan is de grootste aanjager voor ontbossing de rundveeindustie: graasland voor koeien.
https://www.trouw.nl/duur(...)llissement~bbe505c1/quote:Nederlandse vegabedrijven vallen in handen van grote Braziliaanse vleesproducent. ‘Dit is een moreel faillissement’
Vegabedrijf Vivera is sinds enkele jaren eigendom van een omstreden Braziliaans vleesbedrijf. De Vegetarische Slager volgt mogelijk later dit jaar. Ngo’s zijn bezorgd, maar volgens Vivera-topman Willem van Weede moeten we er juist blij mee zijn.
Kieskeurig kun je dan niet meer zijn.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als er echt stront aan de knikker is zullen we inderdaad snel ophouden met de enorme verspilling van calorieën door eerst dieren te voeden en daarna het dier te eten. Zoals al eerder gezegd: 80 procent van het landbouwoppervlak levert 20 procent van de calorieën. Die verspilling is decadent - niet het besef dat we moeten verschuiven naar een meer plantaardig dieet.
https://www.boerderij.nl/laagste-prijs-sojaschroot-in-5-jaarquote:Sojaschroot kost rond ¤260 per ton en staat op het laagste prijsniveau in ongeveer vijf jaar tijd. Ook raapzaadschroot heeft met ¤240 per ton in lange tijd niet op dit prijsniveau gezeten. Voor melkveehouders kan het interessant zijn om de eiwitmarkt, vooral nu, te volgen.
Historisch gezien is de waarde van de sojaboon voor 2/3 soja meel en 1/3 olie: https://www.iowafarmburea(...)Meal-and-Soybean-Oilquote:Op maandag 14 juli 2025 21:45 schreef ACT-F het volgende:
1 ton sojaschroot = ¤260
[..]
https://www.boerderij.nl/laagste-prijs-sojaschroot-in-5-jaar
1 ton soja = $1007 = ¤863
https://www.grondstofprijs.com/sojabonen-prijs/
Denk je werkelijk dat een boer complete soja gebruikt en daar de hoofdprijs voor betaalt?
Stel je wil de concurrent van Coca Cola worden, wat doe je dan?quote:Op maandag 14 juli 2025 20:42 schreef TLC het volgende:
Die Alpro soja kwark is zoooo ontzettend smerig, het is echt alsof je vloeibaar plastic naar binnen zit te werken
Ik stop pas met het posten van dat soort plaatjes zolang er geen invoerheffingen zijn op soja en rundvlees uit Zuid-Amerika. Tot die tijd mogen ze op elk vegaproduct een foto van ontbossingen laten zien.quote:Op maandag 14 juli 2025 22:10 schreef Gimmick het volgende:
Maar goed, fijn dat je in ieder geval snapt dat directe sojaconsumptie een verwaarloosbare invloed heeft op de ontbossing (zeker gezien het Europese soja is). Ik hoop dat je in een volgend topic niet weer een stompzinnig plaatje post.
Zelfs als je er op wordt gewezen dat je misinformatie verspreidt ga je daar gewoon mee door? Dat vind ik treurig.quote:Op maandag 14 juli 2025 22:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik stop pas met het posten van dat soort plaatjes zolang er geen invoerheffingen zijn op soja en rundvlees uit Zuid-Amerika. Tot die tijd mogen ze op elk vegaproduct een foto van ontbossingen laten zien.
Kweek even zelfreflectie. Het is de vegalobby zelf die stoïcijns blijft beweren dat veeteelt soja gebruikt. Dat is niet het geval, want het is sojaschroot.quote:Op maandag 14 juli 2025 22:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zelfs als je er op wordt gewezen dat je misinformatie verspreidt ga je daar gewoon mee door? Dat vind ik treurig.
Niet dat ik nu zo graag havermelk wil verdedigen, maar jouw bron is wel heel erg gekleurd. Havermelk heeft eenquote:Op maandag 14 juli 2025 21:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Havermelk is niet zo gezond als mensen denken.
Integendeel het kan zelfs verhogen van suiker .
https://www.praktijkkuijp(...)ie-bloedsuiker-aarde
Soja en sojaschroot worden door elkaar gebruikt, ook door veevoeders en boeren. De term ‘schroot’ is ook misleidend omdat het - zoals ik net aangaf - 2/3 van de waarde vertegenwoordigd. ‘Soja’ is dus een heel stuk meer misleiding dan vega’s die minder dan 4 procent van de soja consumeren de ontbossing in hun sandalen schuiven (uiteraard consumeren ook niet vega’s deze soja, het is dus nog lager).quote:Op maandag 14 juli 2025 22:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kweek even zelfreflectie. Het is de vegalobby zelf die stoïcijns blijft beweren dat veeteelt soja gebruikt. Dat is niet het geval, want het is sojaschroot.
Ik heb je het prijsverschil laten zien. Uit concurrentieoverwegingen gaat geen enkele ondernemer meer betalen dan nodig is. Je blijft desinformatie verspreiden. Als milieu werkelijk leidend is dan stoppen we met import van soja en rundvlees uit Zuid-Amerika.quote:Op maandag 14 juli 2025 22:54 schreef Gimmick het volgende:
Soja en sojaschroot worden door elkaar gebruikt, ook door veevoeders en boeren.
Al die bronnen die bevestigen dat 80% ofzo van de sojateelt voor veevoer is hebben hier vast nog nooit aan gedacht! Wat stom, en wat fijn dat we jou hebben!quote:Op maandag 14 juli 2025 22:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kweek even zelfreflectie. Het is de vegalobby zelf die stoïcijns blijft beweren dat veeteelt soja gebruikt. Dat is niet het geval, want het is sojaschroot.
Jij kijkt om je heen en krijgt het idee dat milieu leidend is in het huidige kapitalisme?quote:Op maandag 14 juli 2025 23:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb je het prijsverschil laten zien. Uit concurrentieoverwegingen gaat geen enkele ondernemer meer betalen dan nodig is. Je blijft desinformatie verspreiden. Als milieu werkelijk leidend is dan stoppen we met import van soja en rundvlees uit Zuid-Amerika.
Denk dat ze alleen komkommers naar binnen drukt. Van plant naar mens is veel logischer, dan van mens naar mens.quote:
Wat schrijf je leuk! Nu is de wereld een stuk beterquote:Op maandag 14 juli 2025 23:01 schreef viagraap het volgende:
[..]
Al die bronnen die bevestigen dat 80% ofzo van de sojateelt voor veevoer is hebben hier vast nog nooit aan gedacht! Wat stom, en wat fijn dat we jou hebben!
Jij kijkt in de spiegel en ziet daar de kapitalist die liever geen invoerheffingen heeft op soja.quote:Op maandag 14 juli 2025 23:02 schreef viagraap het volgende:
[..]
Jij kijkt om je heen en krijgt het idee dat milieu leidend is in het huidige kapitalisme?
Weet je echt niet hoeveel een ton is?quote:Op maandag 14 juli 2025 23:08 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je bedoelt je bron grondstofprijzen.com die het volgens jou heeft over EUR 863 per ton terwijl het 4 euro per kilo bij Toko Tjin te koop is?
Ik denk dat ik het snel ga kopen bij Tjin en verhandelen op de wereldmarkt.
https://www.onlinetoko.eu(...)en-1-kg/#description
Dus het milieu is niet leidend?quote:Op maandag 14 juli 2025 23:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat schrijf je leuk! Nu is de wereld een stuk beter
[..]
Jij kijkt in de spiegel en ziet daar de kapitalist die liever geen invoerheffingen heeft op soja.
Ik moet wel zeggen dat de plantaardige chocomel veel beter is dan de reguliere.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Indien er importheffingen komen op alles wat leidt tot ontbossing in Zuid-Amerika, zoals soja, rundvlees, palmolie, biomassa, etc. dan is milieu leidend.quote:
Wat bedoel je met beter? Niet lekkerder in ieder geval. Snap ook niet dat havermelk melk mag heten. Wat heeft dat met melk te maken? Zeg dan gewoon haversap of havershitaftreksel of zo.quote:Op maandag 14 juli 2025 23:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik moet wel zeggen dat de plantaardige chocomel veel beter is dan de reguliere.
Het is ook heel toevallig dat 80% van de gehele sojaboon uitsluitend geschikt is voor veevoer (sojaschroot). De overige 20% is de olie. Het is dus weer een typisch staaltje van het verkeerd voorstellen van de cijfers. Men doet net alsof 20% van de de telers uitsluitend olie produceert en 80% uitsluitend schroot. Wat men dus vertaalt naar: "Dan kunnen 8 van de 10 bedrijven wel opgedoekt worden".quote:Op maandag 14 juli 2025 23:01 schreef viagraap het volgende:
[..]
Al die bronnen die bevestigen dat 80% ofzo van de sojateelt voor veevoer is hebben hier vast nog nooit aan gedacht! Wat stom, en wat fijn dat we jou hebben!
Het meest voedzame gewas geven we aan de koeien en dat zou moeten stoppen , waarom zou je hoogwaardige eiwitten aan koeien geven om vette melk terug te krijgenquote:Sorghum: The Ancient Supergrain That Could Feed the Future!
quote:AI-overzicht
Yes, sorghum can be considered more water and fertilizer efficient than rice.
Sorghum requires significantly less water (reportedly about a 60th the amount of water rice uses) and is more drought-tolerant than rice.
Additionally, sorghum is known for its ability to thrive with less nitrogen fertilizer.
Here's a more detailed breakdown:
Water Efficiency:
Sorghum is a C4 plant, meaning it has a more efficient photosynthetic pathway, particularly in hotter, drier climates.
This efficiency allows sorghum to produce more biomass with less water compared to rice.
Studies have shown that sorghum can yield well even under water-limiting conditions.
Fertilizer Efficiency:
Sorghum requires less nitrogen fertilizer than rice.
It also exhibits a greater capacity to utilize nitrogen from organic sources, contributing to soil health.
Nutritional Value:
Sorghum is a nutritious grain, comparable to rice, with high levels of protein, fiber, and various micronutrients.
It's also gluten-free, making it a good alternative for people with gluten sensitivities.
Sorghum contains antioxidants and phytochemicals linked to various health benefits.
Other Advantages:
Sorghum is a versatile grain, adaptable to various climates and soil types.
It can be used in a wide range of food products, from porridge and bread to snacks and even popped like popcorn.
Sorghum cultivation can be a sustainable practice, especially in water-scarce regions.
nee maar wel een economische voedingquote:Op maandag 14 juli 2025 23:02 schreef viagraap het volgende:
[..]
Jij kijkt om je heen en krijgt het idee dat milieu leidend is in het huidige kapitalisme?
palmolie is de meest efficiënte olie die er is, ontbossing is een eenmalige gebeurtenisquote:Op maandag 14 juli 2025 23:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Indien er importheffingen komen op alles wat leidt tot ontbossing in Zuid-Amerika, zoals soja, rundvlees, palmolie, biomassa, etc. dan is milieu leidend.
Palmolie heeft diverse voordelen, voornamelijk door zijn hoge opbrengst per hectare (4 tot 10 keer meer dan andere plantaardige oliën), waardoor het een efficiënte manier is om olie te produceren met relatief weinig landgebruik.
Het is ook een goedkope olie en heeft een neutrale smaak en geur, waardoor het in veel verschillende producten kan worden gebruikt.
Verder is palmolie stabiel bij hoge temperaturen en kan het de houdbaarheid van producten verlengen.
Hier zijn enkele specifieke voordelen van palmolie:
Hoge opbrengst:
Palmolieplantages leveren aanzienlijk meer olie op per hectare dan andere olieplanten, waardoor minder land nodig is voor de productie.
Efficiënt in gebruik:
De teelt van palmolie vereist minder bestrijdingsmiddelen en irrigatie dan veel andere oliehoudende gewassen.
Veelzijdige toepassingen:
Palmolie wordt gebruikt in voedingsmiddelen (zoals koekjes, pindakaas, etc.), cosmetica, schoonmaakmiddelen en zelfs in biodiesel.
Neutrale smaak en geur:
Dit maakt het geschikt voor veel verschillende toepassingen zonder de smaak van het product te beïnvloeden.
Hoge stabiliteit:
Palmolie is bestand tegen hoge temperaturen en blijft stabiel bij opslag, wat gunstig is voor de houdbaarheid van producten.
Alternatief voor transvetten:
Palmolie kan worden gebruikt als vervanging voor transvetten, die schadelijk zijn voor de gezondheid.
Economische betekenis:
De palmolie-industrie biedt werkgelegenheid en inkomsten voor veel mensen in ontwikkelingslanden.
Alternatief voor andere oliën:
In sommige gevallen kan palmolie een duurzamer alternatief zijn dan andere oliën, omdat er minder land nodig is voor de productie.
Met zijn allen gras gaan eten zou pas efficient zijn toch? En melk is niet ongezond. Ook zo'n hardnekkig fabeltje uit het veganistische "melk is voor babies!!!" Kamp.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 06:10 schreef michaelmoore het volgende:
Het is wel zo dat Witte bonen in tomatensaus de hoogste voedingswaarde met de laagste kosten heeft
bonen sowieso
[..]
Het meest voedzame gewas geven we aan de koeien en dat zou moeten stoppen , waarom zou je hoogwaardige eiwitten aan koeien geven om ongezonde vette melk terug te krijgen
Met de klimaatwisseling is er meer kans voor eiwitrijke mais en Sorghum in droge streken
Een plant afkomstig uit Afrika en mogelijkheden om de hele wereld te voeden met weinig extra kunstmest
[..]
Melk is geen voeding, kaas wel , maar erg duurquote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Met zijn allen gras gaan eten zou pas efficient zijn toch?
En melk is niet ongezond.
Ook zo'n hardnekkig fabeltje uit het veganistische "melk is voor babies!!!" Kamp.
gras kunnen mensen niet verterenquote:AI-overzicht
Voor de productie van één kilo kaas is ongeveer 5.000 liter schoon water nodig, meldt EnergieGenie.
Dit water wordt gebruikt voor het voeren van de koeien, het schoonmaken van de stallen en de melkproductie.
Nee, mensen kunnen gras niet goed verteren.
Hoewel sommige dieren, zoals koeien, een gespecialiseerd spijsverteringsstelsel hebben om gras te verwerken, missen mensen deze capaciteit.
Ons spijsverteringsstelsel is niet in staat om de taaie vezels van gras af te breken, en het eten van grote hoeveelheden gras kan leiden tot spijsverteringsproblemen zoals overgeven of diarree.
Je kunt beter water drinken? daar zitten ook allemaal vitaminen en mineralen en vetten in die je lichaam nodig heeft?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:19 schreef michaelmoore het volgende:
melk is niet perse ongezond, wel vet ,en erg inefficiënt , je kunt beter water drinken
Dan noet je dat niet posten.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:19 schreef michaelmoore het volgende:
Melk is geen voeding, kaas wel , maar erg duur
melk is niet perse ongezond, wel vet ,en erg inefficiënt , je kunt beter water drinken
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 06:10 schreef michaelmoore het volgende:
Het meest voedzame gewas geven we aan de koeien en dat zou moeten stoppen , waarom zou je hoogwaardige eiwitten aan koeien geven om ongezonde vette melk terug te krijgen
Duh...quote:gras kunnen mensen niet verteren
Bronquote:Van de ruim 120 GJ energie die de gemiddelde Nederlandse melkkoe jaarlijks inneemt wordt 21% uitgescheiden in de melk, 35% in de mest, en 6% in het methaan dat door rumenbacteriën wordt gevormd. Van de bijna 1000 kg eiwit komt 27% terecht in de melk. Omdat slechts 6% van het voer geschikt is voor menselijke consumptie bedragen de conversiefactoren voor door mensen bruikbare energie 357% en voor door mensen bruikbaar eiwit 438%.
voor voeding is melk van generlei waardequote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:46 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Je kunt beter water drinken? daar zitten ook allemaal vitaminen en mineralen en vetten in die je lichaam nodig heeft?
quote:Waarom geen melk meer drinken?
ONGEZOND: Melk bevat vaak hormonen en antibiotica. Het kan bijdragen aan gezondheidsproblemen zoals acne, hormonale disbalans, en lactose-intolerantie.
Daarnaast bevat melk verzadigde vetten en cholesterol, wat kan bijdragen aan hart- en vaatziekten.
24 jun 2024
quote:Zuivel (als je er gevoelig voor bent)
Maar uit onderzoek blijkt dat ongefermenteerde zuivel, zoals koeienmelk, bij sommige mensen nadelige effecten kan hebben.
Melk kan de samenstelling van de darmflora veranderen, zodat er meer slechte bacteriën de darmen kunnen koloniseren.16 dec 2024
sowieso is drank geen voeding, vraag maar aan mijn buurmanquote:Op maandag 14 juli 2025 23:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met beter? Niet lekkerder in ieder geval. Snap ook niet dat havermelk melk mag heten. Wat heeft dat met melk te maken? Zeg dan gewoon haversap of havershitaftreksel of zo.
Volgens de vegan clubjes...quote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor voeding is melk van generlei waarde
[..]
[..]
melk is drinken, melk is geen voeding , melk is voor babiesquote:Op dinsdag 15 juli 2025 08:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens de vegan clubjes...
https://vakervegan.nu/stop-vandaag-nog-met-melk/
Melk bevat nuttige stoffen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 08:16 schreef michaelmoore het volgende:
melk is drinken, melk is geen voeding
En yoghurt groeit aan de bomen ofzo.quote:kaas is hard geworden melk
koffie melk is wel nuttig
yoghurt is dikke zure melk, ook geen voedingquote:Op dinsdag 15 juli 2025 08:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Melk bevat nuttige stoffen.
[..]
En yoghurt groeit aan de bomen ofzo.
Ah ok. Je hebt gelijk. Ik ga normaal een discussie niet uit de weg maar als het een troll/activist is ga ik mijn energie er inderdaad niet in steken.quote:
Er wordt in Nederland 15 miljard liter melk geproduceerdquote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
een liter melk kost 5000 liter schoon drinkwater
omgerekend in flessen Spa van de appie is dat eeh
Bron?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
Heb al even gegoogled maar het is maar 1000 liter.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
ik drink geen melkquote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:41 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Heb al even gegoogled maar het is maar 1000 liter.
Water dat nodig is om het veevoer (zoals gras, maïs en soja) te verbouwen.
Direct watergebruik
Water dat koeien drinken.
Water voor reiniging van stallen en melkapparatuur.
Ja ik drink melk, yoghurt, kwark etcquote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik drink geen melk
jij wel ??
Bier ook niet meer met alcohol ook geen wijn , onzin
je hersens benevelen , nee dank je
helemaal geen alcohol meer
cola suikervrij en bier alcoholvrij
Jouw bronquote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.energiegenie.nl/doe-mee/challenges/say-cheese
Los van of het klopt, lezen kan je ook al nietquote:Daarnaast heb je 5000 liter water nodig om een kilo kaas te produceren. Als je een week geen kaas eet, bespaar je gauw 4 kg CO₂-uitstoot en 1600 liter water.
Logisch grote witte hompen maar hoe wordt tofu dan vegan kaas in goud gele plakken?quote:Op maandag 14 juli 2025 17:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Sojamelk:
- Kook sojabonen. Blend de bonen. Zeef de melk.
Tofu:
- Maak sojamelk. Voeg een stremsel toe, bijvoorbeeld calciumsulfaat. Scheid het water van de vastere delen.
Deze post is de moeite waard om te onthouden.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:47 schreef over_hedge het volgende:
En over 2 jaar bericht: 100% vegan plant falliet.
80 procent van de sojaboon is niet uitsluitend geschikt voor veevoer. Soja (de gehele boon of in ieder geval het eiwitcomponent) wordt gebruikt voor edemame, sojasaus, miso, tofu, tempeh, tvp, sojaproteinepoeder enzovoorts. Het is een hoogwaardig product voor menselijke consumptie en zal (op een stuk kleinere schaal dan nu) altijd rendabel blijven. Het is immers al meer dan 3000 jaar een rendabel gewas.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 00:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is ook heel toevallig dat 80% van de gehele sojaboon uitsluitend geschikt is voor veevoer (sojaschroot). De overige 20% is de olie. Het is dus weer een typisch staaltje van het verkeerd voorstellen van de cijfers. Men doet net alsof 20% van de de telers uitsluitend olie produceert en 80% uitsluitend schroot. Wat men dus vertaalt naar: "Dan kunnen 8 van de 10 bedrijven wel opgedoekt worden".
Het is simpelweg een en/en product.
Die 80% vertegenwoordigt 45% van de economische waarde en die 20% vertegenwoordigt 55%.
quote:The soybean crush produces two major products, soybean meal and soybean oil. Historically, approximately 2/3 of the total value of soybean crush products came from soybean meal and the remaining 1/3 came from soybean oil. Recently (2022, Gimmick), the relative value of each product has become more balanced, with approximately ½ of the total value of the crush coming from each product (Figure 1). The relative change in the value of soybean crush products could be due to changes in the market for soybean meal, soybean oil, or both.
https://www.iowafarmburea(...)Meal-and-Soybean-Oil
quote:Op maandag 14 juli 2025 15:42 schreef Mikeytt het volgende:
In de productiehal staat producttechnoloog VegAnne Roerink
Dat is misleidend omdat gras een keuze is. Op veel Nederlandse (nee - niet op alle) grasakkers kun je prima andere gewassen telen met een veel hogere eiwitopbrengst als grasland.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan noet je dat niet posten.
[..]
[..]
Duh...![]()
Niets zo efficient als een koe die gras en ander niet voor de menselijke consumptie geschikt materiaal omzet in hoogwaardige voor de mens geschikte voedingsstoffen.
[ afbeelding ]
[..]
Bron
Wel interesant. Aan de ene kant zijn zulke bedrijven kapitalistische oplichters die alleen maar in deze markt zitten vanwege de dikke winstmarges. Aan de andere kant zijn ze over twee jaar allemaal failliet. In deze discussie zijn beide waar.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Deze post is de moeite waard om te onthouden.
Maar dit bedrijf bestaat al bijna 40 jaar en beschikt over een marktpositie en heeft waarschijnlijk finaciele reserves.
Heel wat anders dan een naieve startup.
Zou best wel eens goed kunnen gaan.
Tofu is kaas. Het wordt op praktisch dezelfde wijze gemaakt. Die gele plakken zijn geen tofu maar op oliebasis. Daar ben ik geen fan van en zijn niet gezond. De grootste afnemers zijn overigens de fabrikanten van diepvriespizza's en andere kant-en-klaar producten.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Logisch grote witte hompen maar hoe wordt tofu dan vegan kaas in goud gele plakken?
Of gehackt met een vleessmaak?
Met alle respect. Maar jij classificeert veel te makkelijk dingen als gezond/ongezond.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is kaas. Het wordt op praktisch dezelfde wijze gemaakt. Die gele plakken zijn geen tofu maar op oliebasis. Daar ben ik geen fan van en zijn niet gezond. De grootste afnemers zijn overigens de fabrikanten van diepvriespizza's en andere kant-en-klaar producten.
Ik? Misschien moet je de discussie nog eens overlezen en de woordjes gezond/ongezond turven.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Met alle respect. Maar jij classificeert veel te makkelijk dingen als gezond/ongezond.
Dat is analoog kaas, en word op andere manier gemaakt naar mijn weten.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is kaas. Het wordt op praktisch dezelfde wijze gemaakt. Die gele plakken zijn geen tofu maar op oliebasis. Daar ben ik geen fan van en zijn niet gezond. De grootste afnemers zijn overigens de fabrikanten van diepvriespizza's en andere kant-en-klaar producten.
O ja? sinds wanneer kan je tofu met stremsel behandelen zodat het stolt.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is al gestolde sojamelk. Het stremsel is (meestal) calciumsulfaat, maar je kunt zelfs een zuur gebruiken. Net zo als je verse kaas maakt.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:42 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
O ja? sinds wanneer kan je tofu met stremsel behandelen zodat het stolt.
Nee, de meeste plakken vegankaas is gewoon analoog kaas. Je hebt ook vegankazen op basis van cashew met blauwe schimmel. Dat is wel een prima product.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is analoog kaas, en word op andere manier gemaakt naar mijn weten.
Calcium Sulfaatquote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is al gestolde sojamelk. Het stremsel is (meestal) calciumsulfaat, maar je kunt zelfs een zuur gebruiken. Net zo als je verse kaas maakt.
Heel goed OxygeneFRL. Calcium is inderdaad gezond.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:50 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Calcium Sulfaat
Calciumsulfaat is een anorganische verbinding met de formule
CaSO4
Een van de hydraten is beter bekend onder de naam gips, een ander onder de naam pleisterkalk. De verschillende vormen zijn allemaal witte vaste stoffen, die slecht oplosbaar zijn in water. De voornaamste toepassing van calciumsulfaat is als pleister in de bouw in de vorm van stucwerk.
Nou dat klinkt gezond
Het is geen wedstrijd met andere. Het valt mij gewoon op dat jij een nogal simplistische, eendimensionale kijk hebt daarop. Je kan namelijk helemaal niet zeggen dat kant en klaarproducten en/of sterk bewerkte producten op zichzelf ongezond zijn. Hoogstens dat ze een ongezonde levensstijl makkelijker maken, omdat je er sneller van overeet.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:35 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ik? Misschien moet je de discussie nog eens overlezen en de woordjes gezond/ongezond turven.
Ja zout ook, maar zoutzuur niet.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:54 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Heel goed OxygeneFRL. Calcium is inderdaad gezond.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:23 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is misleidend omdat gras een keuze is. Op veel Nederlandse (nee - niet op alle) grasakkers kun je prima andere gewassen telen met een veel hogere eiwitopbrengst als grasland.
Ga gewoon even zelf googlen of calciumsulfaat gevaarlijk is of niet. Of dat het zelf voedingsverijkende eigenschappen heeft.quote:
Slotconclusie het is ongezonde pulp met weinig voedingswaarde en teveel geur, kleur en smaakstoffen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is al gestolde sojamelk. Het stremsel is (meestal) calciumsulfaat, maar je kunt zelfs een zuur gebruiken. Net zo als je verse kaas maakt.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:18 schreef Gimmick het volgende:
80 procent van de sojaboon is niet uitsluitend geschikt voor veevoer. Soja (de gehele boon of in ieder geval het eiwitcomponent) wordt gebruikt voor edemame, sojasaus, miso, tofu, tempeh, tvp, sojaproteinepoeder enzovoorts. Het is een hoogwaardig product voor menselijke consumptie en zal (op een stuk kleinere schaal dan nu) altijd rendabel blijven. Het is immers al meer dan 3000 jaar een rendabel gewas.
De meeste bronnen hebben het overigens over een waarde verhouding van 2/3 (sojameel) vs 1/3 (sojaolie):
[..]
[ afbeelding ]
https://www.decision-inno(...)f-the-soybean-crush/
Bronquote:Soja: 20 procent olie, 80 procent schroot
Maar wat nog belangrijker is, is dat bij soja de productie voor 'food' en 'feed' economisch gezien ongeveer evenveel waarde heeft. Het zit namelijk zo: elke ton sojabonen levert circa 190 tot 200 liter sojaolie, 790 kilo sojameel (sojaschroot) en 20 kilo hullen, de vliesjes om de bonen. Grofweg haal je uit soja dus 20 procent olie en 80 procent meel.
De plantaardige olie wordt voornamelijk gebruikt door de levensmiddelenindustrie; en is behalve als kookolie ook terug te vinden in koekjes, soepen en sauzen. En de olie wordt tevens toegepast in veevoer. Een derde poot zijn de industriële toepassingen. Behalve als biodiesel wordt het verwerkt in producten zoals cosmetica, schuimrubber en isolatiematerialen. In de rubber onderdelen van de jongste lichting Fords bijvoorbeeld; daar wordt een kwart van de olie die nodig is voor de rubber vervangen door sojaolie.
Balans
De verhouding in kilo's tussen sojaolie en sojameel (schroot) is bij een ton bonen is zoals gezegd circa 20/80. Maar economisch gezien vertegenwoordigt de sojaolie circa 55 procent van de waarde van de ton bonen, en het schroot circa 45 procent. Dat komt door de hoge eiwitwaarde van het sojameel, legt Nevedi-voorzitter Henk Flipsen uit. „Economisch gezien houden 'food' en 'feed' elkaar dus in balans. Er is geen enkele teler in Amerika of Brazilië die alleen teelt voor de olie, of alleen voor het meel. Het is altijd én voor de olie én voor het schroot.”
quote:Sojabonen kunnen direct worden geconsumeerd, of verwerkt tot sojameel (ook wel sojaschroot genoemd) en sojaolie. Sojameel wordt met name gebruikt als veevoer-component voor kippen, varkens, kalveren en melkvee. Sojaolie wordt in Europa vooral gebruikt voor menselijke consumptie als grondstof voor voedingsmiddelen en cosmetica.
Ja, mooi artikel. De cijfers van USDA geeft aan de waardeverhouding historisch gezien 1/3 olie vs 2/3 sojameel is. Dat zijn de daadwerkelijke marktprijzen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:38 schreef AchJa het volgende:
t de sojaolie circa 55 procent van de waarde van de ton bonen, en het schroot circa 45 procent. Dat komt door d
Er zit nul geur, kleur en smaakstoffen in tofu. Water, sojabonen en calciumsulfaat. Al 3000 jaar. Het bevat (relatief) veel eiwit en weinig koolhydraten en verzadigd vet.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Slotconclusie het is ongezonde pulp met weinig voedingswaarde en teveel geur, kleur en smaakstoffen.
In niks dus zoals je verse kaas maakt.
Ja leuk, die verhouding is er al dik vier jaar niet meer he?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:53 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ja, mooi artikel. De cijfers van USDA geeft aan de waardeverhouding historisch gezien 1/3 olie vs 2/3 sojameel is. Dat zijn de daadwerkelijke marktprijzen.
Nog even ter illustratie:
[ link | afbeelding ]
De directe consumtie (tofu, soymelk, edemama) is dus niet het probleem. Veevoer en olie wel.
Daarbij maakt de exacte waardeverdeling niet heel veel uit, onder aan de streep moeten beide stromen blijven bestaan anders is het niet rendabel om te verbouwen.quote:De plantaardige olie wordt voornamelijk gebruikt door de levensmiddelenindustrie; en is behalve als kookolie ook terug te vinden in koekjes, soepen en sauzen. En de olie wordt tevens toegepast in veevoe
Het is nu 60/40 terwijl jouw bron het heeft over 45/55 - nogal een verschil. Het meeste waarde wordt gehaald uit veevoer. Soja zal altijd rendabel blijven om te verbouwen als de vraag naar veevoer afneemt. Alleen niet in de mate waarin het nu verbouwd wordt. Dat lijkt mij juist een positieve uitkomst in een discussie die gestart werd over ontbossing door sojateelt. De vraag naar plantaardige olie kan ook deels worden opgevangen door andere gewassen die in andere omstandigheden groeien. Of als restproduct van de sojaeiwitproducten voor de mens.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja leuk, die verhouding is er al dik vier jaar niet meer he?
[ afbeelding ]
En wat wil je nou met die "ter illustratie" grafiek van je zeggen?
[ afbeelding ]
Staat daar uitsluitend veevoer?
[..]
Daarbij maakt de exacte waardeverdeling niet heel veel uit, onder aan de streep moeten beide stromen blijven bestaan anders is het niet rendabel om te verbouwen.
Dat is het een jaar of 3 geweest t/m ongeveer 50/50 aan toe he? Maar dat zag je zelf ook wel.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:23 schreef Gimmick het volgende:
Het is nu 60/40 terwijl jouw bron het heeft over 45/55 - nogal een verschil.
En voor de honderste keer, het is een "en/en" product.quote:Het meeste waarde wordt gehaald uit veevoer.
En dat is dus niet zo. Die 20% moet op ongeveer de huidige schaal blijven bestaan om aan de vraag te blijven voldoen. Dan kun je wel heel dapper die 80% halveren maar dat betekent dat er nog maar aan de helft van de vraag voor de menselijke consumptie voldaan kan worden. Breng je die weer terug naar 100% dan zit je weer op de oude verhouding.quote:Soja zal altijd rendabel blijven om te verbouwen als de vraag naar veevoer afneemt. Alleen niet in de mate waarin het nu verbouwd wordt.
En hoe zit het dan met het grondgebruik?quote:Dat lijkt mij juist een positieve uitkomst in een discussie die gestart werd over ontbossing door sojateelt. De vraag naar plantaardige olie kan ook deels worden opgevangen door andere gewassen die in andere omstandigheden groeien.
Veevoer dus...quote:Of als restproduct van de sojaeiwitproducten voor de mens.
Het is geen uitsluitend veevoer/olie product. De onderste lijn geeft aan welk aandeel van soja voor directe menselijke consumptie is. Deze bestaat al 3000 jaar en zal blijven bestaan. Ook daar heb je reststromen, maar geen 'reststroom' die 60 procent van de waarde vertegenwoordigd (en niet het eiwit).quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het een jaar of 3 geweest t/m ongeveer 50/50 aan toe he? Maar dat zag je zelf ook wel.
[..]
En voor de honderste keer, het is een "en/en" product.
[..]
En dat is dus niet zo. Die 20% moet op ongeveer de huidige schaal blijven bestaan om aan de vraag te blijven voldoen. Dan kun je wel heel dapper die 80% halveren maar dat betekent dat er nog maar aan de helft van de vraag voor de menselijke consumptie voldaan kan worden. Breng je die weer terug naar 100% dan zit je weer op de oude verhouding.
[..]
En hoe zit het dan met het grondgebruik?
[..]
Veevoer dus...
Ik heb eerder in dit topic een link naar een onderzoek gegeven waar wij nb. dezelfde discussie voerden, daar staat eea precies in beschreven dat je het daar niet mee eens bent is verder prima.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:50 schreef Gimmick het volgende:
Het is geen uitsluitend veevoer/olie product. De onderste lijn geeft aan welk aandeel van soja voor directe menselijke consumptie is. Deze bestaat al 3000 jaar en zal blijven bestaan. Ook daar heb je reststromen, maar geen 'reststroom' die 60 procent van de waarde vertegenwoordigd (en niet het eiwit).
Andere gewassen kunnen prima de olie vervangen en kunnen dat op een kleiner oppervlakte en/of in andere klimaatzones als sojaolie. Soja is niet het meest efficiente oliegewas, zoals je aangeeft is het vooral de combinatie met eiwit die het rendabel maakt.
quote:Soybean oil (British English: soyabean oil) is a vegetable oil extracted from soybean (Glycine max) legumes. It is one of the most widely consumed cooking oils and the second most consumed vegetable oil
Dat is leuk maar waar moet je dan meer van gaan telen?quote:Wil je nog steeds in de amazone telen kun je bijvoorbeeld palmolie groeien. Heb je 'maar' 1/3 van de ontbossing nodig - toch winst. Je kunt ook zonnebloemen of raapzaad telen met een hogere olieopbrengst per hectare. Bijvoorbeeld op gebieden die vrijkomen als je er geen koeien laat grazen. Een wereld die minder dierlijke eiwitten consumeert zal altijd minder land nodig hebben.
We hadden het toch over vegan kaas?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:58 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er zit nul geur, kleur en smaakstoffen in tofu. Water, sojabonen en calciumsulfaat. Al 3000 jaar. Het bevat (relatief) veel eiwit en weinig koolhydraten en verzadigd vet.
Vervuilende landbouw vervangen voor nog meer vervuilendere landbouw is dan ook niet de oplossing die men normaliter voorstelt.quote:
Ja, maar er zit ook nul smaak aan. Om het een beetje smakelijk te maken moet je er behoorlijk wat smaakmakers aan toevoegen. Omdat de gemiddelde Nederlander nul kennis van smaakmakers heeft, doet de industrie dit graag voor ze. Gevolg is dat de meeste "vleesvervangers" vol rotzooi zitten. (net zoals de meeste bewerkte vleesproducten trouwens)quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:58 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er zit nul geur, kleur en smaakstoffen in tofu. Water, sojabonen en calciumsulfaat. Al 3000 jaar. Het bevat (relatief) veel eiwit en weinig koolhydraten en verzadigd vet.
6% van de sojabonen is direct voor de menselijk consumptie. Blijft dit rendabel als de vraag naar veevoer (voor een deel) wegvalt? Natuurlijk. De mens blijft soja eten zoals zij dat eeuwenlang gedaan heeft. Blijft het rendabel om soja te telen uitsluitend voor de olie? Volgens jouw artikel niet. Prima, dan zal een ander gewas dat deels opvullen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb eerder in dit topic een link naar een onderzoek gegeven waar wij nb. dezelfde discussie voerden, daar staat eea precies in beschreven dat je het daar niet mee eens bent is verder prima.
[..]
Dat is leuk maar waar moet je dan meer van gaan telen?
Waaruit maak je op dat ik niet zou weten wat vegetable oil is? Waarom vind het nodig om dat te vragen?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb eerder in dit topic een link naar een onderzoek gegeven waar wij nb. dezelfde discussie voerden, daar staat eea precies in beschreven dat je het daar niet mee eens bent is verder prima.
En je weet wat "vegetable oil" is?
[ afbeelding ]
[..]
[..]
Dat is leuk maar waar moet je dan meer van gaan telen?
Jij bent er zo ene die denkt dat iets meteen ongezonder is omdat er meer ingredienten op de verpakking staan?quote:Op maandag 14 juli 2025 15:59 schreef Optimizer het volgende:
[..]
Volle yoghurt
Ingrediënten
*Van weidemelk.
e
Alpro soja 'yoghurt'
heerlijk gezond
Jij denkt dat dat dat van de een op de andere dag zal gaan en/of snapt niet hoe vraag en aanbod werkt?quote:Op maandag 14 juli 2025 16:29 schreef Delenlill het volgende:
Als wij stoppen met dierlijke producten te eten, drinken of te gebruiken hebben dieren zoals koeien, varkens en kippen geen nut meer. Dus het overstappen op vegan zal genocide zijn.
De meeste 'normale´ kaas en yoghurt is ook niet gezond maar daar hoor ik je niet over.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:
Nepkaas![]()
Nepyoghurt![]()
Waarschijnlijk. Maar waarom is dat relevant in dit topic?quote:Op maandag 14 juli 2025 20:06 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik vraag me af hè..als er nou echt een keer stront aan den knikker komt, zouden mensen zich dan nog druk maken over dit soort dingen?
Als je honger hebt worden principes denk ik snel aan de kant gezet.
Gastquote:Op maandag 14 juli 2025 22:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nog nooit een gorilla gezien? Wat eet die ook alweer?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:16 schreef raptorix het volgende:
Weetje wat die stomme vegans zouden moeten doen? Gewoon hun snijtanden laten trekken en door knobbelkiezen laten vervangen en dan direct het gras uit de wei vreten.
Is het niet, maar ik vroeg het me gewoon even af.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 18:12 schreef Intint het volgende:
[..]
Waarschijnlijk. Maar waarom is dat relevant in dit topic?
Alcohol en chocolade ook niet. Maar als je er af en toe wat van krijgt is er niks loos.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 18:11 schreef Intint het volgende:
[..]
De meeste 'normale´ kaas en yoghurt is ook niet gezond maar daar hoor ik je niet over.
Hou je arm dan in een kooi, kijken of die echt zo vegetarisch is.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 18:19 schreef Intint het volgende:
[..]
Nog nooit een gorilla gezien? Wat eet die ook alweer?
En in de tussentijd wordt de Amazone gekapt om plaats te maken voor velden vol met akkers om te voorzien in soya/palmoliequote:Op dinsdag 15 juli 2025 19:33 schreef mcmlxiv het volgende:
Elke vorm van dierlijk voedsel is calorisch gezien verspilling. Veel plantaardige calorieën omzetten in weinig dierlijke. Dierlijk voedsel is per definitie daarmee een luxe product, niet noodzakelijk om te kunnen leven. In essentie verspilling van zo’n 80% van de oorspronkelijke waarde om te komen tot deze nieuwe waarde.
In ons soort samenlevingen is dat vooralsnog niet echt een probleem. Luxe mag geld kosten, ik doe daar zelf volop aan mee door vlees en vis te eten en zuivel te gebruiken.
Het is wel een groeiende aanslag op klimaat en milieu, dat kun je wel of niet erg vinden, het is wel een niet te ontkennen feit. Dat zal een groeiend probleem zijn, zeker gecombineerd met klimaatverandering en wereldwijde bevolkingsgroei.
Een toekomst met veel minder en veel duurdere dierlijke producten lijkt mij onontkoombaar op de lange termijn. De hoeveelheid bruikbare landbouwgrond wereldwijd krimpt en verdroogt, de bevolking groeit, innovatie is toch vooral op plantaardig gebied gericht, dus ja de toekomst zal vooral plantaardig zijn gok ik.
Vanuit jouw oogpunt ja.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:16 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat denken veel mensen tegenwoordig toch raar.
Je kunt ze terugfokken naar hondjes met een langere snuit. Het fokken van dieren op afwijkingen voor de mens zijn vermaak, moet verboden worden.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:12 schreef Delenlill het volgende:
[..]
De Franse Buldog is zo doorgefokt zodat ze juist de te kleine snuiten kregen, omdat dit als schattig werd gezien, dus er is een goede reden voor dit fokverbod. Omdat de hond zelf er onder lijdt. Ik ben dus voor een fokverbod in dit geval. Tenminste wel met die te kleine snuiten. Mogelijk dat er nog varianten zijn waarbij dit niet het geval is.
Maar wij als mens zijn hier dus wel schuldig aan.
De belangrijkste driver is graasland voor runderen. Het meeste land voor gewassen is indirect ook voor veevoer.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:12 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
En in de tussentijd wordt de Amazone gekapt om plaats te maken voor velden vol met akkers om te voorzien in soya/palmolie
Dit soort bronnen die in de lijn van de wensen lopen neem ik niet al te serieus. Zijn er ook onafhankelijke bronnen?quote:Op woensdag 16 juli 2025 10:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De belangrijkste driver is graasland voor runderen. Het meeste land voor gewassen is indirect ook voor veevoer.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 16 juli 2025 11:14 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dit soort bronnen die in de lijn van de wensen lopen neem ik niet al te serieus. Zijn er ook onafhankelijke bronnen?
Want alleen carnivoren kunnen agressief worden wanneer je in hun territorium komt volgens jou?quote:Op woensdag 16 juli 2025 05:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hou je arm dan in een kooi, kijken of die echt zo vegetarisch is.
Leg eens in je eigen woorden uit wat er mis is met deze bron?quote:Op woensdag 16 juli 2025 11:14 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dit soort bronnen die in de lijn van de wensen lopen neem ik niet al te serieus. Zijn er ook onafhankelijke bronnen?
Het grootste deel van de Amazone ontbossing wordt direct en indirect veroorzaakt wordt door veeteelt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:12 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
En in de tussentijd wordt de Amazone gekapt om plaats te maken voor velden vol met akkers om te voorzien in soya/palmolie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |