Goed nieuws. En volgens de natuurkundige wetten alleen maar logisch om vegan zuivel te produceren i.p.v. via de koe.quote:Deze zuivelfabriek stapt over op 100 procent vegan: 'Van plant naar mens is veel logischer dan via koe'
Jarenlang maakte Boermarke in Enschede naam als traditionele zuivelfabriek. Vla, yoghurt, ijs. Maar het Twentse familiebedrijf maakt de radicale keuze voor honderd procent plantaardig. In 2027 moeten de laatste dierlijke producten uit de fabriek verdwenen zijn. "Nu we plantaardig zijn, zijn we een grote speler op Europees niveau."
In de fabriekshal op bedrijventerrein Marssteden ratelen de vul- en inpakmachines. Zakjes geraspte kaas, pakken sinaasappelvla, emmers yoghurt, plakken feta: alles suist voorbij. Wat eruitziet als zuivel, is gemaakt op basis van soja, kokos of haver. Inmiddels is 60 procent van de productie plantaardig en over twee jaar moet melk als ingrediënt volledig verbannen zijn. De zuiveltak is twee jaar geleden verkocht aan De Zuivelhoeve; die overgang verloopt gefaseerd.
"Wij hebben ons twee jaar geleden volledig op zuivelalternatieven gericht," zegt commercieel manager Klaasjan Joosten. "Die verkopen we inmiddels in 21 landen." En daar eindigt het niet. Het stoppen met melk moet internationaal nog vele deuren gaan openen.
Van ijswinkeltje
Een kleine ijswinkel naast de boerderij, zo begon Boermarke in 1987. De moeder van de huidige eigenaren maakte ijs van melkoverschot, afkomstig van de boerderij van haar man. Die hobby groeide uit tot een bedrijf met 180 medewerkers, 22 productielijnen en een omzet van circa 50 miljoen euro. Inmiddels liggen de producten als huismerk bij onder meer Albert Heijn, Jumbo en Aldi; en in Duitsland bij onder meer Edeka, REWE en Kaufland.
Een kijkje in de productiehal van dit zuivelbedrijf dat overstapt naar honderd procent plantaardig:
Bekijk deze YouTube-video
De internationale blik is een groot verschil met de periode als zuivelfabriek. Boermarke bediende al supermarkten en bovenal zorginstellingen en bejaardenhuizen in Nederland met het eigen merk Vairy. Die markt kalfde af, het melkaanbod schommelde en de concurrentie in de zuivel is moordend. "Wij zijn misschien voor Enschede een groot bedrijf, op de internationale zuivelmarkt niet", licht Joosten toe. "Kijk naar Müller of FrieslandCampina. Maar nu, in de plantaardige sector, zijn we wél een grote speler op Europees niveau."
Azië veroveren
De plantaardige zuivelvervangers verschijnen binnenkort mogelijk ook in Spanje en Italië, waar gesprekken lopen. Ook een delegatie uit Zuid-Korea bezocht Enschede al voor plantaardig ijs en onlangs was Joosten mee op een 'werkmissie' van Oost NL naar Japan. Over een deal met een grote keten wordt al gesproken. "Het kan zomaar zijn dat we ook naar Azië gaan, ja."
De fabriek in Enschede produceert plantaardige yoghurt, kaas en ijs. Die productie verschilt wezenlijk van traditionele zuivel. "Plantaardig werkt wel iets anders", vertelt Joosten. "Je hebt te maken met kokosroom- of sojaprijzen in plaats van melkprijzen. En je moet bij elk nieuw product testen en proefproducties draaien."
In de productiehal staat producttechnoloog Anne Roerink bij de vegan-kaaslijn. In de tweeënhalf jaar dat ze hier werkt, volgen de ontwikkelingen zich op. "We hebben nu bijvoorbeeld betere machines, en betere messen om de kaas te snijden. De processen gaan inmiddels veel sneller. Ook de receptuur hebben we geoptimaliseerd, waardoor de stevigheid, textuur en structuur van de kaas beter is."
Ze is met haar collega’s continu bezig om nieuwe smaken te ontwikkelen, nieuwe eiwitbronnen te testen en producten gezonder te maken. "Het is onontgonnen gebied", omschrijft Joosten de plantaardige markt. "Heel dynamisch. Onze ervaring als zuivelbedrijf helpt daarin ten opzichte van start-ups."
Waarom de omslag?
De omslag naar plantaardig was een bewuste keuze. Marktgedreven, in eerste instantie. "We zagen enkele jaren geleden een trend: plantaardige zuivel steeg met dubbele cijfers, tien procent of meer." Al wijst Joosten ook op een meer ideëel motief. "Tien miljard mensen op de wereld, hoe ga je die straks voeden? Dat wordt een probleem. Van plant naar mens is dan logischer, gezonder en goedkoper dan wanneer het via een koe gaat."
Intern leidde de omschakeling nauwelijks tot frictie. "Van buitenaf hebben we wel reacties gehad, maar dat hoort erbij. Intern viel het mee. Bij vleesbedrijven zie je soms meer reuring, daar werken echt slagers natuurlijk."
Wereld veroveren
Hoewel Boermarke al 60 procent plantaardig is, voelt het binnen het bedrijf alsof de omslag nog maar net begonnen is. "Aan de ene kant zitten we op twee derde van de omslag", zegt Joosten. "Maar pas als hier geen zuivel meer geproduceerd wordt, willen we echt doorgroeien. In die zin zitten we echt aan het begin."
De ambitie is in ieder geval duidelijk. "We willen in elke supermarkt in Europa liggen. Uiteindelijk is het doel: de wereld veroveren. Al komen we uit Twente, dus we hebben ook altijd Twentse bescheidenheid. Maar ook Twentse trots, dat veroorzaakt deze omslag ook. We worden door onze ommezwaai nu echt als heel serieuze sparringpartner gezien op de Europese markt."
Welke natuurkundige wetten zijn dat?quote:Goed nieuws. En volgens de natuurkundige wetten alleen maar logisch om vegan zuivel te produceren i.p.v. via de koe.
Daar denkt de fabriek anders over, maar die doen het niet voor de beestjes hoorquote:Op maandag 14 juli 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Vegan zuivel bestaat niet. Het is vegan, of het is zuivel.
Verder helemaal hardstikke mooi natuurlijk, maar het gros van dat spul is en niet gezond en niet te drinken/eten. Havermelk bijvoorbeeld.. moddervette rommel is dat
Omdat de fabrikant er 4x zo veel mee kan verdienenquote:Op maandag 14 juli 2025 15:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom hebben mensen zo'n hekel aan koeien?
https://www.ah.nl/producten/product/wi1518/ah-volle-yoghurtquote:
Ik rest mijn keesquote:Op maandag 14 juli 2025 15:59 schreef Optimizer het volgende:
[..]
https://www.ah.nl/producten/product/wi1518/ah-volle-yoghurt
Volle yoghurt
Ingrediënten
Ingrediënten: volle yoghurt*.
Waarvan toegevoegde suikers 0.00g per 100 milliliter en waarvan toegevoegd zout 0.00g per 100 milliliter
*Van weidemelk.
https://www.ah.nl/product(...)tie-op-yoghurt-natur
e
Alpro soja 'yoghurt'
Ingrediënten: SOJABASIS (96,1%) (water, gepelde SOJABONEN (10,7%)), suiker, calcium (tricalciumcitraat), stabilisator (pectinen), zuurteregelaars (natriumcitraten, citroenzuur), zeezout, aroma, antioxidanten (tocoferolrijk extract, vetzuuresters van ascorbinezuur), vitaminen B12, D2, yoghurtculturen (S. thermophilus, L. bulgaricus) KAN SPOREN VAN NOTEN (GEEN PINDANOTEN] BEVATTEN.
heerlijk gezond
We hebben de schijf van 5. Sojamelk staat er bijvoorbeeld inquote:Op maandag 14 juli 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Verder helemaal hardstikke mooi natuurlijk, maar het gros van dat spul is en niet gezond en niet te drinken/eten. Havermelk bijvoorbeeld.. moddervette rommel is dat
Moddervet? Er zit niet meer vet dan halfvolle melk. Als je kritiek wilt hebben op havermelk kun je het beter hebben over de lage hoeveelheid eiwit. Sojamelk heeft dat probleem niet.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
De markt is nog steeds sterk groeiende.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:47 schreef over_hedge het volgende:
En over 2 jaar bericht: 100% vegan plant falliet.
Dan is het nog steeds moddervet, omdat dat het enige is wat het is. Het is niet bepaald voedzaam en ook niet lekker.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:11 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Moddervet? Er zit niet meer vet dan halfvolle melk. Als je kritiek wilt hebben op havermelk kun je het beter hebben over de lage hoeveelheid eiwit. Sojamelk heeft dat probleem niet.
O.a. de tweede wet van de thermodynamica.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Welke natuurkundige wetten zijn dat?
Welke van deze ingrediënten zijn ongezond? Of is dit zo'n "ingrediënt die ik niet kan uitspreken, dus slecht" argument?quote:Op maandag 14 juli 2025 15:59 schreef Optimizer het volgende:
[..]
https://www.ah.nl/producten/product/wi1518/ah-volle-yoghurt
Volle yoghurt
Ingrediënten
Ingrediënten: volle yoghurt*.
Waarvan toegevoegde suikers 0.00g per 100 milliliter en waarvan toegevoegd zout 0.00g per 100 milliliter
*Van weidemelk.
https://www.ah.nl/product(...)tie-op-yoghurt-natur
e
Alpro soja 'yoghurt'
Ingrediënten: SOJABASIS (96,1%) (water, gepelde SOJABONEN (10,7%)), suiker, calcium (tricalciumcitraat), stabilisator (pectinen), zuurteregelaars (natriumcitraten, citroenzuur), zeezout, aroma, antioxidanten (tocoferolrijk extract, vetzuuresters van ascorbinezuur), vitaminen B12, D2, yoghurtculturen (S. thermophilus, L. bulgaricus) KAN SPOREN VAN NOTEN (GEEN PINDANOTEN] BEVATTEN.
heerlijk gezond
Dan shop je nogal selectief in de plantaardige alternatieven. Zoals gezegd is sojamelk hartstikke voedzaam.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan is het nog steeds moddervet, omdat dat het enige is wat het is. Het is niet bepaald voedzaam en ook niet lekker.
Dat heb ik met bijna alle vegan alternatieven helaas.
Ik heb het over smaak, er zijn zeker voedzame alternatieven maar ik vind het niet lekker.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dan shop je nogal selectief in de plantaardige alternatieven. Zoals gezegd is sojamelk hartstikke voedzaam.
Zo ja:quote:Op maandag 14 juli 2025 15:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Welke natuurkundige wetten zijn dat?
De meeste kap is voor veevoer, dus je doet er beter aan geen vlees te eten als dit belangrijk voor je is. Meeste soja voor menselijke consumptie komt uit Europa.quote:
Zoals het gebruik van voorbehoedsmiddelen ook kindermoord is?quote:Op maandag 14 juli 2025 16:29 schreef Delenlill het volgende:
Als wij stoppen met dierlijke producten te eten, drinken of te gebruiken hebben dieren zoals koeien, varkens en kippen geen nut meer. Dus het overstappen op vegan zal genocide zijn.
Nee, dat is een kromme vergelijking. Wij eten geen kinderen, en gebruiken ook geen producten gemaakt van kinderen. Kinderen hebben wel degelijk nut voor de mensheidquote:Op maandag 14 juli 2025 16:36 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zoals het gebruik van voorbehoedsmiddelen ook kindermoord is?
Het dagelijkse 'wij worden aangetast in onze menselijkheid, dus we haten alles wat vega / vegan is'-topicquote:Op maandag 14 juli 2025 16:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik mis nog de post "Ik gooi vanavond twee pakken extra zuivel in de pan"
Omdat je er 10 calorieën in moet stoppen om er 1 terug te krijgen en mijn lokale waterplas de halve zomer dicht is vanwege teveel koeienpoep blauwalg in het water.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is niet mijn punt. Jij stelt dat het niet geboren laten worden van een dier een misdaad is. Genocide zelfs. Als dat zo is, is het niet geboren laten worden van een een kind een veel erger misdaad. Dat is dus gelul. Zowel het niet geboren laten worden van een dier of het niet geboren laten worden van een kind is geen misdaad.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:41 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Nee, dat is een kromme vergelijking. Wij eten geen kinderen, en gebruiken ook geen producten gemaakt van kinderen. Kinderen hebben wel degelijk nut voor de mensheid
De geboortecijfers in de wereld zijn nog nooit zo laag geweest. Meer kinderen zou alleen maar goed zijn. Al kan je het ook de andere kant op beredeneren natuurlijk. Minder mensen op deze wereld zou ook goed zijn.
Het gaat niet specifiek om veganisme maar de opdringerigheid van bepaalde fanatiekelingen. Denk aan proefballonetjes als extra belasting en verbod op reclame. Dat geldt net zo goed voor andere zaken waarvan men meent voor een ander te bepalen wat goed of slecht voor ze is.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Het dagelijkse 'wij worden aangetast in onze menselijkheid, dus we haten alles wat vega / vegan is'-topic
Ik snap echt niet waarom mensen zo sterk reageren op vega / vegan. Het doet écht wat met mensen, terwijl het ze helemaal niet raakt
Iedereen moet mogen eten wat ze willen. Wil je vegan? Ga je gang, maar uitsluitend plantaardig eten is niet zo mijn ding. Ik wil vlees en ik wil zuivel.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Het dagelijkse 'wij worden aangetast in onze menselijkheid, dus we haten alles wat vega / vegan is'-topic
Ik snap echt niet waarom mensen zo sterk reageren op vega / vegan. Het doet écht wat met mensen, terwijl het ze helemaal niet raakt
Het systematisch uitroeien van een bevolking of in dit geval een bepaald soort dieren is genocide ja. Omdat wij gebruik maken van dierlijke productie voor onder andere consumptie wordt deze dierlijke bevolking in stand gehouden. Wanneer zij hun nut verliezen zullen zij redelijk snel verdwijnen.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:48 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is niet mijn punt. Jij stelt dat het niet geboren laten worden van een dier een misdaad is. Genocide zelfs. Als dat zo is, is het niet geboren laten worden van een een kind een veel erger misdaad. Dat is dus gelul. Zowel het niet geboren laten worden van een dier of het niet geboren laten worden van een kind is geen misdaad.
Als twee runderen zonder onze hulp een kalfje willen maken mag dat natuurlijk. Maar er is geen enkele menselijke verplichting om koeien kunstmatig te insemineren om geboortes af te dwingen. Sterker nog - gedwongen zwanger maken lijkt mij minder moreel dan dat niet doen.
Kijk eens in de spiegel. Je poste net hijgerig een plaatje van ontbossing, omdat je fanatieke vriendjes je hebben wijsgemaakt dat ze dat doen voor vega spullen, ipv veevoer voor Nederlandse koeien. Zelfs al gaat een gedeelte naar menselijk eten, dan nog is dat minder erg want bij koeien verlies je 90% van de voedingswaarde en heb je dus 10x zoveel ontbossing nodig voor hetzelfde eten.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het gaat niet specifiek om veganisme maar de opdringerigheid van bepaalde fanatiekelingen. Denk aan proefballonetjes als extra belasting en verbod op reclame. Dat geldt net zo goed voor andere zaken waarvan men meent voor een ander te bepalen wat goed of slecht voor ze is.
Ben jij voor of tegen een fokverbod op Franse buldogs? Franse buldogs zijn schattige hondjes waarvan de snuit te klein is. Hierdoor is de franse buldog continue kortademig.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:55 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Het systematisch uitroeien van een bevolking of in dit geval een bepaald soort dieren is genocide ja. Omdat wij gebruik maken van dierlijke productie voor onder andere consumptie wordt deze dierlijke bevolking in stand gehouden. Wanneer zij hun nut verliezen zullen zij redelijk snel verdwijnen.
In bepaalde gevallen kan het niet geboren laten worden van kinderen wel degelijk genocide zijn (of er in elk geval deel van uitmaken). Bijvoorbeeld het onder dwang steriliseren van vrouwen van een bepaalde bevolkingsgroep zodat ze geen kinderen meer kunnen krijgen.
Grappig hoe jij allemaal aannames doet, maar dan helemaal boos wordt als iemand de aanname doet jij vriendjes hebt. Zo hoef je tenminste niet in te gaan op de feiten. Kus.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vertel eens wat meer over mijn vrienden? Kennen we elkaar?
De Franse Buldog is zo doorgefokt zodat ze juist de te kleine snuiten kregen, omdat dit als schattig werd gezien, dus er is een goede reden voor dit fokverbod. Omdat de hond zelf er onder lijdt. Ik ben dus voor een fokverbod in dit geval. Tenminste wel met die te kleine snuiten. Mogelijk dat er nog varianten zijn waarbij dit niet het geval is.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:06 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ben jij voor of tegen een fokverbod op Franse buldogs? Franse buldogs zijn schattige hondjes waarvan de snuit te klein is. Hierdoor is de franse buldog continue kortademig.
Vind jij dat we door moeten gaan met het fokken van deze franse buldog of ben je voor genocide op deze beestjes?
Juist. En boerderijdieren zijn ook geen natuurlijke dieren. Een wild rund heeft geen melkgift van 9000 kilo per jaar. De boederijkoe is net zo een Frankensteins monster als de Franse buldog. Dat dieren gecreeerd door de mensen zullen uitsterven is niet zo tragisch als daarmee meer ruimte komt voor gezonde dieren die in vrijheid kunnen leven. Want door de grote hoeveelheid land dat wordt gebruikt voor vee (direct en indirect) komen juist de wilde dieren in de knel.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:12 schreef Delenlill het volgende:
[..]
De Franse Buldog is zo doorgefokt zodat ze juist de te kleine snuiten kregen, omdat dit als schattig werd gezien, dus er is een goede reden voor dit fokverbod. Omdat de hond zelf er onder lijdt. Ik ben dus voor een fokverbod in dit geval. Tenminste wel met die te kleine snuiten. Mogelijk dat er nog varianten zijn waarbij dit niet het geval is.
Maar wij als mens zijn hier dus wel schuldig aan.
Nog meer aannames of was dit het voor vandaag? Soja wordt voor menselijke consumptie geteeld en het restproduct komt in veevoer. Voordat soja de Nederlandse keuken bereikte gebruikten we andere restproducten voor het veevoer.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Grappig hoe jij allemaal aannames doet, maar dan helemaal boos wordt als iemand de aanname doet jij vriendjes hebt. Zo hoef je tenminste niet in te gaan op de feiten. Kus.
Het is juist de liefde voor koeien om vega te gaan.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is gelul. Het merendeel dat voor menselijke consumptie wordt gebruikt is sojaolie. Daar eten vega's echt niet meer van dan omnivoren.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nog meer aannames of was dit het voor vandaag? Soja wordt voor menselijke consumptie geteeld en het restproduct komt in veevoer. Voordat soja de Nederlandse keuken bereikte gebruikten we andere restproducten voor het veevoer.
Het is voor hypocrieten moeilijk te verkroppen dat hun veganistische levensstijl er juist voor zorgt dat er meer veevoer uit soja ontstaat. Oorzaak en gevolg...
Het probleem is alleen dat er niet meer land vrij zal komen voor dieren in het wild. Want de boeren zullen hun land gaan gebruiken voor iets anders. En de verstedelijking zal ook door blijven gaan. Boeren zijn ondernemers die bedrijven runnen. Dat gaat niet stoppen of minder worden.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:21 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Juist. En boerderijdieren zijn ook geen natuurlijke dieren. Een wild rund heeft geen melkgift van 9000 kilo per jaar. De boederijkoe is net zo een Frankensteins monster als de Franse buldog. Dat dieren gecreeerd door de mensen zullen uitsterven is niet zo tragisch als daarmee meer ruimte komt voor gezonde dieren die in vrijheid kunnen leven. Want door de grote hoeveelheid land dat wordt gebruikt voor vee (direct en indirect) komen juist de wilde dieren in de knel.
[ afbeelding ]
Sojamelk:quote:Op maandag 14 juli 2025 17:28 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind het altijd bijzonder dat je dit soort producten niet zelf kan maken, wat gooien ze er allemaal in?
Ik kan zelf kaas en boter maken, dus weet ik wat ik eet. Dat stukje informatie mis ik volkomen bij de veganproducten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |