Tofu is kaas. Het wordt op praktisch dezelfde wijze gemaakt. Die gele plakken zijn geen tofu maar op oliebasis. Daar ben ik geen fan van en zijn niet gezond. De grootste afnemers zijn overigens de fabrikanten van diepvriespizza's en andere kant-en-klaar producten.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Logisch grote witte hompen maar hoe wordt tofu dan vegan kaas in goud gele plakken?
Of gehackt met een vleessmaak?
Met alle respect. Maar jij classificeert veel te makkelijk dingen als gezond/ongezond.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is kaas. Het wordt op praktisch dezelfde wijze gemaakt. Die gele plakken zijn geen tofu maar op oliebasis. Daar ben ik geen fan van en zijn niet gezond. De grootste afnemers zijn overigens de fabrikanten van diepvriespizza's en andere kant-en-klaar producten.
Ik? Misschien moet je de discussie nog eens overlezen en de woordjes gezond/ongezond turven.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Met alle respect. Maar jij classificeert veel te makkelijk dingen als gezond/ongezond.
Dat is analoog kaas, en word op andere manier gemaakt naar mijn weten.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is kaas. Het wordt op praktisch dezelfde wijze gemaakt. Die gele plakken zijn geen tofu maar op oliebasis. Daar ben ik geen fan van en zijn niet gezond. De grootste afnemers zijn overigens de fabrikanten van diepvriespizza's en andere kant-en-klaar producten.
O ja? sinds wanneer kan je tofu met stremsel behandelen zodat het stolt.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is al gestolde sojamelk. Het stremsel is (meestal) calciumsulfaat, maar je kunt zelfs een zuur gebruiken. Net zo als je verse kaas maakt.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:42 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
O ja? sinds wanneer kan je tofu met stremsel behandelen zodat het stolt.
Nee, de meeste plakken vegankaas is gewoon analoog kaas. Je hebt ook vegankazen op basis van cashew met blauwe schimmel. Dat is wel een prima product.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is analoog kaas, en word op andere manier gemaakt naar mijn weten.
Calcium Sulfaatquote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is al gestolde sojamelk. Het stremsel is (meestal) calciumsulfaat, maar je kunt zelfs een zuur gebruiken. Net zo als je verse kaas maakt.
Heel goed OxygeneFRL. Calcium is inderdaad gezond.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:50 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Calcium Sulfaat
Calciumsulfaat is een anorganische verbinding met de formule
CaSO4
Een van de hydraten is beter bekend onder de naam gips, een ander onder de naam pleisterkalk. De verschillende vormen zijn allemaal witte vaste stoffen, die slecht oplosbaar zijn in water. De voornaamste toepassing van calciumsulfaat is als pleister in de bouw in de vorm van stucwerk.
Nou dat klinkt gezond
Het is geen wedstrijd met andere. Het valt mij gewoon op dat jij een nogal simplistische, eendimensionale kijk hebt daarop. Je kan namelijk helemaal niet zeggen dat kant en klaarproducten en/of sterk bewerkte producten op zichzelf ongezond zijn. Hoogstens dat ze een ongezonde levensstijl makkelijker maken, omdat je er sneller van overeet.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:35 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ik? Misschien moet je de discussie nog eens overlezen en de woordjes gezond/ongezond turven.
Ja zout ook, maar zoutzuur niet.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:54 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Heel goed OxygeneFRL. Calcium is inderdaad gezond.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:23 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is misleidend omdat gras een keuze is. Op veel Nederlandse (nee - niet op alle) grasakkers kun je prima andere gewassen telen met een veel hogere eiwitopbrengst als grasland.
Ga gewoon even zelf googlen of calciumsulfaat gevaarlijk is of niet. Of dat het zelf voedingsverijkende eigenschappen heeft.quote:
Slotconclusie het is ongezonde pulp met weinig voedingswaarde en teveel geur, kleur en smaakstoffen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Tofu is al gestolde sojamelk. Het stremsel is (meestal) calciumsulfaat, maar je kunt zelfs een zuur gebruiken. Net zo als je verse kaas maakt.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:18 schreef Gimmick het volgende:
80 procent van de sojaboon is niet uitsluitend geschikt voor veevoer. Soja (de gehele boon of in ieder geval het eiwitcomponent) wordt gebruikt voor edemame, sojasaus, miso, tofu, tempeh, tvp, sojaproteinepoeder enzovoorts. Het is een hoogwaardig product voor menselijke consumptie en zal (op een stuk kleinere schaal dan nu) altijd rendabel blijven. Het is immers al meer dan 3000 jaar een rendabel gewas.
De meeste bronnen hebben het overigens over een waarde verhouding van 2/3 (sojameel) vs 1/3 (sojaolie):
[..]
[ afbeelding ]
https://www.decision-inno(...)f-the-soybean-crush/
Bronquote:Soja: 20 procent olie, 80 procent schroot
Maar wat nog belangrijker is, is dat bij soja de productie voor 'food' en 'feed' economisch gezien ongeveer evenveel waarde heeft. Het zit namelijk zo: elke ton sojabonen levert circa 190 tot 200 liter sojaolie, 790 kilo sojameel (sojaschroot) en 20 kilo hullen, de vliesjes om de bonen. Grofweg haal je uit soja dus 20 procent olie en 80 procent meel.
De plantaardige olie wordt voornamelijk gebruikt door de levensmiddelenindustrie; en is behalve als kookolie ook terug te vinden in koekjes, soepen en sauzen. En de olie wordt tevens toegepast in veevoer. Een derde poot zijn de industriële toepassingen. Behalve als biodiesel wordt het verwerkt in producten zoals cosmetica, schuimrubber en isolatiematerialen. In de rubber onderdelen van de jongste lichting Fords bijvoorbeeld; daar wordt een kwart van de olie die nodig is voor de rubber vervangen door sojaolie.
Balans
De verhouding in kilo's tussen sojaolie en sojameel (schroot) is bij een ton bonen is zoals gezegd circa 20/80. Maar economisch gezien vertegenwoordigt de sojaolie circa 55 procent van de waarde van de ton bonen, en het schroot circa 45 procent. Dat komt door de hoge eiwitwaarde van het sojameel, legt Nevedi-voorzitter Henk Flipsen uit. „Economisch gezien houden 'food' en 'feed' elkaar dus in balans. Er is geen enkele teler in Amerika of Brazilië die alleen teelt voor de olie, of alleen voor het meel. Het is altijd én voor de olie én voor het schroot.”
quote:Sojabonen kunnen direct worden geconsumeerd, of verwerkt tot sojameel (ook wel sojaschroot genoemd) en sojaolie. Sojameel wordt met name gebruikt als veevoer-component voor kippen, varkens, kalveren en melkvee. Sojaolie wordt in Europa vooral gebruikt voor menselijke consumptie als grondstof voor voedingsmiddelen en cosmetica.
Ja, mooi artikel. De cijfers van USDA geeft aan de waardeverhouding historisch gezien 1/3 olie vs 2/3 sojameel is. Dat zijn de daadwerkelijke marktprijzen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:38 schreef AchJa het volgende:
t de sojaolie circa 55 procent van de waarde van de ton bonen, en het schroot circa 45 procent. Dat komt door d
Er zit nul geur, kleur en smaakstoffen in tofu. Water, sojabonen en calciumsulfaat. Al 3000 jaar. Het bevat (relatief) veel eiwit en weinig koolhydraten en verzadigd vet.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Slotconclusie het is ongezonde pulp met weinig voedingswaarde en teveel geur, kleur en smaakstoffen.
In niks dus zoals je verse kaas maakt.
Ja leuk, die verhouding is er al dik vier jaar niet meer he?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:53 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ja, mooi artikel. De cijfers van USDA geeft aan de waardeverhouding historisch gezien 1/3 olie vs 2/3 sojameel is. Dat zijn de daadwerkelijke marktprijzen.
Nog even ter illustratie:
[ link | afbeelding ]
De directe consumtie (tofu, soymelk, edemama) is dus niet het probleem. Veevoer en olie wel.
Daarbij maakt de exacte waardeverdeling niet heel veel uit, onder aan de streep moeten beide stromen blijven bestaan anders is het niet rendabel om te verbouwen.quote:De plantaardige olie wordt voornamelijk gebruikt door de levensmiddelenindustrie; en is behalve als kookolie ook terug te vinden in koekjes, soepen en sauzen. En de olie wordt tevens toegepast in veevoe
Het is nu 60/40 terwijl jouw bron het heeft over 45/55 - nogal een verschil. Het meeste waarde wordt gehaald uit veevoer. Soja zal altijd rendabel blijven om te verbouwen als de vraag naar veevoer afneemt. Alleen niet in de mate waarin het nu verbouwd wordt. Dat lijkt mij juist een positieve uitkomst in een discussie die gestart werd over ontbossing door sojateelt. De vraag naar plantaardige olie kan ook deels worden opgevangen door andere gewassen die in andere omstandigheden groeien. Of als restproduct van de sojaeiwitproducten voor de mens.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja leuk, die verhouding is er al dik vier jaar niet meer he?
[ afbeelding ]
En wat wil je nou met die "ter illustratie" grafiek van je zeggen?
[ afbeelding ]
Staat daar uitsluitend veevoer?
[..]
Daarbij maakt de exacte waardeverdeling niet heel veel uit, onder aan de streep moeten beide stromen blijven bestaan anders is het niet rendabel om te verbouwen.
Dat is het een jaar of 3 geweest t/m ongeveer 50/50 aan toe he? Maar dat zag je zelf ook wel.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:23 schreef Gimmick het volgende:
Het is nu 60/40 terwijl jouw bron het heeft over 45/55 - nogal een verschil.
En voor de honderste keer, het is een "en/en" product.quote:Het meeste waarde wordt gehaald uit veevoer.
En dat is dus niet zo. Die 20% moet op ongeveer de huidige schaal blijven bestaan om aan de vraag te blijven voldoen. Dan kun je wel heel dapper die 80% halveren maar dat betekent dat er nog maar aan de helft van de vraag voor de menselijke consumptie voldaan kan worden. Breng je die weer terug naar 100% dan zit je weer op de oude verhouding.quote:Soja zal altijd rendabel blijven om te verbouwen als de vraag naar veevoer afneemt. Alleen niet in de mate waarin het nu verbouwd wordt.
En hoe zit het dan met het grondgebruik?quote:Dat lijkt mij juist een positieve uitkomst in een discussie die gestart werd over ontbossing door sojateelt. De vraag naar plantaardige olie kan ook deels worden opgevangen door andere gewassen die in andere omstandigheden groeien.
Veevoer dus...quote:Of als restproduct van de sojaeiwitproducten voor de mens.
Het is geen uitsluitend veevoer/olie product. De onderste lijn geeft aan welk aandeel van soja voor directe menselijke consumptie is. Deze bestaat al 3000 jaar en zal blijven bestaan. Ook daar heb je reststromen, maar geen 'reststroom' die 60 procent van de waarde vertegenwoordigd (en niet het eiwit).quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het een jaar of 3 geweest t/m ongeveer 50/50 aan toe he? Maar dat zag je zelf ook wel.
[..]
En voor de honderste keer, het is een "en/en" product.
[..]
En dat is dus niet zo. Die 20% moet op ongeveer de huidige schaal blijven bestaan om aan de vraag te blijven voldoen. Dan kun je wel heel dapper die 80% halveren maar dat betekent dat er nog maar aan de helft van de vraag voor de menselijke consumptie voldaan kan worden. Breng je die weer terug naar 100% dan zit je weer op de oude verhouding.
[..]
En hoe zit het dan met het grondgebruik?
[..]
Veevoer dus...
Ik heb eerder in dit topic een link naar een onderzoek gegeven waar wij nb. dezelfde discussie voerden, daar staat eea precies in beschreven dat je het daar niet mee eens bent is verder prima.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:50 schreef Gimmick het volgende:
Het is geen uitsluitend veevoer/olie product. De onderste lijn geeft aan welk aandeel van soja voor directe menselijke consumptie is. Deze bestaat al 3000 jaar en zal blijven bestaan. Ook daar heb je reststromen, maar geen 'reststroom' die 60 procent van de waarde vertegenwoordigd (en niet het eiwit).
Andere gewassen kunnen prima de olie vervangen en kunnen dat op een kleiner oppervlakte en/of in andere klimaatzones als sojaolie. Soja is niet het meest efficiente oliegewas, zoals je aangeeft is het vooral de combinatie met eiwit die het rendabel maakt.
quote:Soybean oil (British English: soyabean oil) is a vegetable oil extracted from soybean (Glycine max) legumes. It is one of the most widely consumed cooking oils and the second most consumed vegetable oil
Dat is leuk maar waar moet je dan meer van gaan telen?quote:Wil je nog steeds in de amazone telen kun je bijvoorbeeld palmolie groeien. Heb je 'maar' 1/3 van de ontbossing nodig - toch winst. Je kunt ook zonnebloemen of raapzaad telen met een hogere olieopbrengst per hectare. Bijvoorbeeld op gebieden die vrijkomen als je er geen koeien laat grazen. Een wereld die minder dierlijke eiwitten consumeert zal altijd minder land nodig hebben.
We hadden het toch over vegan kaas?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:58 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er zit nul geur, kleur en smaakstoffen in tofu. Water, sojabonen en calciumsulfaat. Al 3000 jaar. Het bevat (relatief) veel eiwit en weinig koolhydraten en verzadigd vet.
Vervuilende landbouw vervangen voor nog meer vervuilendere landbouw is dan ook niet de oplossing die men normaliter voorstelt.quote:
Ja, maar er zit ook nul smaak aan. Om het een beetje smakelijk te maken moet je er behoorlijk wat smaakmakers aan toevoegen. Omdat de gemiddelde Nederlander nul kennis van smaakmakers heeft, doet de industrie dit graag voor ze. Gevolg is dat de meeste "vleesvervangers" vol rotzooi zitten. (net zoals de meeste bewerkte vleesproducten trouwens)quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:58 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er zit nul geur, kleur en smaakstoffen in tofu. Water, sojabonen en calciumsulfaat. Al 3000 jaar. Het bevat (relatief) veel eiwit en weinig koolhydraten en verzadigd vet.
6% van de sojabonen is direct voor de menselijk consumptie. Blijft dit rendabel als de vraag naar veevoer (voor een deel) wegvalt? Natuurlijk. De mens blijft soja eten zoals zij dat eeuwenlang gedaan heeft. Blijft het rendabel om soja te telen uitsluitend voor de olie? Volgens jouw artikel niet. Prima, dan zal een ander gewas dat deels opvullen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb eerder in dit topic een link naar een onderzoek gegeven waar wij nb. dezelfde discussie voerden, daar staat eea precies in beschreven dat je het daar niet mee eens bent is verder prima.
[..]
Dat is leuk maar waar moet je dan meer van gaan telen?
Waaruit maak je op dat ik niet zou weten wat vegetable oil is? Waarom vind het nodig om dat te vragen?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb eerder in dit topic een link naar een onderzoek gegeven waar wij nb. dezelfde discussie voerden, daar staat eea precies in beschreven dat je het daar niet mee eens bent is verder prima.
En je weet wat "vegetable oil" is?
[ afbeelding ]
[..]
[..]
Dat is leuk maar waar moet je dan meer van gaan telen?
Jij bent er zo ene die denkt dat iets meteen ongezonder is omdat er meer ingredienten op de verpakking staan?quote:Op maandag 14 juli 2025 15:59 schreef Optimizer het volgende:
[..]
https://www.ah.nl/producten/product/wi1518/ah-volle-yoghurt
Volle yoghurt
Ingrediënten
Ingrediënten: volle yoghurt*.
Waarvan toegevoegde suikers 0.00g per 100 milliliter en waarvan toegevoegd zout 0.00g per 100 milliliter
*Van weidemelk.
https://www.ah.nl/product(...)tie-op-yoghurt-natur
e
Alpro soja 'yoghurt'
Ingrediënten: SOJABASIS (96,1%) (water, gepelde SOJABONEN (10,7%)), suiker, calcium (tricalciumcitraat), stabilisator (pectinen), zuurteregelaars (natriumcitraten, citroenzuur), zeezout, aroma, antioxidanten (tocoferolrijk extract, vetzuuresters van ascorbinezuur), vitaminen B12, D2, yoghurtculturen (S. thermophilus, L. bulgaricus) KAN SPOREN VAN NOTEN (GEEN PINDANOTEN] BEVATTEN.
heerlijk gezond
Jij denkt dat dat dat van de een op de andere dag zal gaan en/of snapt niet hoe vraag en aanbod werkt?quote:Op maandag 14 juli 2025 16:29 schreef Delenlill het volgende:
Als wij stoppen met dierlijke producten te eten, drinken of te gebruiken hebben dieren zoals koeien, varkens en kippen geen nut meer. Dus het overstappen op vegan zal genocide zijn.
De meeste 'normale´ kaas en yoghurt is ook niet gezond maar daar hoor ik je niet over.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:
Nepkaas![]()
Nepyoghurt![]()
Die troep is verre van gezond. Als je denkt van wel ben je dom of eigenwijs. Wellicht beide.
Waarschijnlijk. Maar waarom is dat relevant in dit topic?quote:Op maandag 14 juli 2025 20:06 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik vraag me af hè..als er nou echt een keer stront aan den knikker komt, zouden mensen zich dan nog druk maken over dit soort dingen?
Als je honger hebt worden principes denk ik snel aan de kant gezet.
Gastquote:Op maandag 14 juli 2025 22:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kweek even zelfreflectie. Het is de vegalobby zelf die stoïcijns blijft beweren dat veeteelt soja gebruikt. Dat is niet het geval, want het is sojaschroot.
Nog nooit een gorilla gezien? Wat eet die ook alweer?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:16 schreef raptorix het volgende:
Weetje wat die stomme vegans zouden moeten doen? Gewoon hun snijtanden laten trekken en door knobbelkiezen laten vervangen en dan direct het gras uit de wei vreten.
Is het niet, maar ik vroeg het me gewoon even af.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 18:12 schreef Intint het volgende:
[..]
Waarschijnlijk. Maar waarom is dat relevant in dit topic?
Alcohol en chocolade ook niet. Maar als je er af en toe wat van krijgt is er niks loos.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 18:11 schreef Intint het volgende:
[..]
De meeste 'normale´ kaas en yoghurt is ook niet gezond maar daar hoor ik je niet over.
Hou je arm dan in een kooi, kijken of die echt zo vegetarisch is.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 18:19 schreef Intint het volgende:
[..]
Nog nooit een gorilla gezien? Wat eet die ook alweer?
En in de tussentijd wordt de Amazone gekapt om plaats te maken voor velden vol met akkers om te voorzien in soya/palmoliequote:Op dinsdag 15 juli 2025 19:33 schreef mcmlxiv het volgende:
Elke vorm van dierlijk voedsel is calorisch gezien verspilling. Veel plantaardige calorieën omzetten in weinig dierlijke. Dierlijk voedsel is per definitie daarmee een luxe product, niet noodzakelijk om te kunnen leven. In essentie verspilling van zo’n 80% van de oorspronkelijke waarde om te komen tot deze nieuwe waarde.
In ons soort samenlevingen is dat vooralsnog niet echt een probleem. Luxe mag geld kosten, ik doe daar zelf volop aan mee door vlees en vis te eten en zuivel te gebruiken.
Het is wel een groeiende aanslag op klimaat en milieu, dat kun je wel of niet erg vinden, het is wel een niet te ontkennen feit. Dat zal een groeiend probleem zijn, zeker gecombineerd met klimaatverandering en wereldwijde bevolkingsgroei.
Een toekomst met veel minder en veel duurdere dierlijke producten lijkt mij onontkoombaar op de lange termijn. De hoeveelheid bruikbare landbouwgrond wereldwijd krimpt en verdroogt, de bevolking groeit, innovatie is toch vooral op plantaardig gebied gericht, dus ja de toekomst zal vooral plantaardig zijn gok ik.
Vanuit jouw oogpunt ja.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:16 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat denken veel mensen tegenwoordig toch raar.
Je kunt ze terugfokken naar hondjes met een langere snuit. Het fokken van dieren op afwijkingen voor de mens zijn vermaak, moet verboden worden.quote:Op maandag 14 juli 2025 17:12 schreef Delenlill het volgende:
[..]
De Franse Buldog is zo doorgefokt zodat ze juist de te kleine snuiten kregen, omdat dit als schattig werd gezien, dus er is een goede reden voor dit fokverbod. Omdat de hond zelf er onder lijdt. Ik ben dus voor een fokverbod in dit geval. Tenminste wel met die te kleine snuiten. Mogelijk dat er nog varianten zijn waarbij dit niet het geval is.
Maar wij als mens zijn hier dus wel schuldig aan.
De belangrijkste driver is graasland voor runderen. Het meeste land voor gewassen is indirect ook voor veevoer.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:12 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
En in de tussentijd wordt de Amazone gekapt om plaats te maken voor velden vol met akkers om te voorzien in soya/palmolie
Dit soort bronnen die in de lijn van de wensen lopen neem ik niet al te serieus. Zijn er ook onafhankelijke bronnen?quote:Op woensdag 16 juli 2025 10:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De belangrijkste driver is graasland voor runderen. Het meeste land voor gewassen is indirect ook voor veevoer.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 16 juli 2025 11:14 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dit soort bronnen die in de lijn van de wensen lopen neem ik niet al te serieus. Zijn er ook onafhankelijke bronnen?
Want alleen carnivoren kunnen agressief worden wanneer je in hun territorium komt volgens jou?quote:Op woensdag 16 juli 2025 05:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hou je arm dan in een kooi, kijken of die echt zo vegetarisch is.
Leg eens in je eigen woorden uit wat er mis is met deze bron?quote:Op woensdag 16 juli 2025 11:14 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dit soort bronnen die in de lijn van de wensen lopen neem ik niet al te serieus. Zijn er ook onafhankelijke bronnen?
Het grootste deel van de Amazone ontbossing wordt direct en indirect veroorzaakt wordt door veeteelt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:12 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
En in de tussentijd wordt de Amazone gekapt om plaats te maken voor velden vol met akkers om te voorzien in soya/palmolie
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |