Als ze dat als breekpunt noemt dan gaat ze alleen met PVV in zee kunnen want niemand anders is zo hard op migratie. Zeker met gedecimeerde BBB en NSC heb je niet zoveel keus meer hoorquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als zij de PVV asielpunten overneemt geef ik de 25% kans dat ik op haar zal stemmen, zeker als zij duidelijk maakt dat het een breekpunt is in de coalitieonderhandelingen.
Nogmaals, de deur nu dicht gooien is mogelijk een kiezersbelofte moeten breken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niets kortzichtig en kinderachtig aan.
Zeker niet bij de eerstvolgende verkiezingen nadat de leider van dan de grootste partij de oorzaak is van het vallen van het vorige kabinet omdat hij onbetrouwbaar bleek. Dan kun je prima zeggen: geprobeerd, niet gelukt, gaan we niet nog een keer proberen. En als je dat voorag al zegt, weet de kiezer wat hij kan verwachten.
Juist nu, nu het vers is, is het een zeer ideaal moment.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nogmaals, de deur nu dicht gooien is mogelijk een kiezersbelofte moeten breken.
Omtzigt had hetzelfde beloofd, notabene vlak voor de verkiezingen en zat alsnog samen met PVV in het kabinet. Dat had hem toen al een hoop stemmen gekost.
Daarbij ligt er gewoon een verantwoordelijkheid bij iedereen die gekozen is. Het land moet bestuurd worden. En als PVV de grootste is en het formatieproces mag/moet leiden dan is het heel onverstandig om nu te zeggen dat je PVV uitsluit omdat we allemaal weten met wie de PVV als eerste gaat praten.
Ik vind het je reinste kiezersbedrog om de PVV nu al, op de dag of de dag na de val van het kabinet uit te sluiten.
De VVD hoeft alsnog niet met de PVV in zee te gaan maar dat kunnen ze in aanloop van de verkiezingen best duidelijk maken. Daar is het nu gewoon nog veel te vroeg voor.
Kiezersbedrog was dat Omtzigt zei niet met de PVV te gaan regeren, en nog voor de avond voorbij was al te draaien naar wel. Als je vooraf bepaalde beloften doet en je houdt je daaraan, is dat geen kiezersbedrog. Het is juist het anders doen dan wat je had gezegd dat kiezersbedrog is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Omtzigt had hetzelfde beloofd, notabene vlak voor de verkiezingen en zat alsnog samen met PVV in het kabinet. Dat had hem toen al een hoop stemmen gekost.
Daarbij ligt er gewoon een verantwoordelijkheid bij iedereen die gekozen is. Het land moet bestuurd worden. En als PVV de grootste is en het formatieproces mag/moet leiden dan is het heel onverstandig om nu te zeggen dat je PVV uitsluit omdat we allemaal weten met wie de PVV als eerste gaat praten.
Ik vind het je reinste kiezersbedrog om de PVV nu al, op de dag of de dag na de val van het kabinet uit te sluiten.
De VVD hoeft alsnog niet met de PVV in zee te gaan maar dat kunnen ze in aanloop van de verkiezingen best duidelijk maken. Daar is het nu gewoon nog veel te vroeg voor.
Dat is het soort mensen dat het immigratiecijfer van +130.000 volledig toeschrijven aan asielzoekers, bij gebrek aan echte informatie en kennis.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:06 schreef Perrin het volgende:
Na twee decennia VVD aan het roer denken mensen blijkbaar nog steeds dat de VVD hard tegen migratie is.
Tegen dat soort mensen zou ik willen zeggen:
Er is niets bedrog aan duidelijk zeggen dat je niet met een partij gaat regeren. Dat is gewoon duidelijkheid geven. Sterker nog, Yesilgoz maakt feitelijk al duidelijk dat ze niet met GL-PvdA in zee wil. Nou zal ze dat wel doen als het noodzakelijk blijkt, want de VVD heeft al decennia geen principes of ruggengraat natuurlijk, maar goed.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar tegen de tijd dat er verkiezingen zijn is men dat allang vergeten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist nu, nu het vers is, is het een zeer ideaal moment.
"Deze prutser blokkeert elke kans op rechts beleid, elke keer als we wat kunnen gaan doen loopt hij weg. Er zijn geen afspraken mee te maken. Dit doen we dus gegarandeerd niet nog een keer, want ik wil wel rechts beleid dat echt uitgevoerd wordt, ipv een minister die zegt dat ze beleid is maar vervolgens 11 maanden helemaal niks heeft gedaan".
Iedereen zou die uitspraak begrijpen, je bent duidelijk en maakt de kans ook nog eens veel groter dat de VVD de volgende premier levert. Nu niet uitsluiten en later wel, dat gaat niet. Je moet het doen als de woede vers is.
Ook hier geldt; er ligt een verantwoordelijkheid. En als de kabinetsformatie jaren gaat duren omdat de VVD dwars gaat doen dan straalt dat ook slecht af op de VVD. Ik denk dat ze liever ook niet in het huidige kabinet hadden plaats genomen maar geen verantwoordelijkheid nemen als de enige partij die zich enigszins rechts profileert had ook heel slecht afgestraald. Blijkbaar was de afkeer naar het links blok zo groot dat ze alsnog ''moesten''.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat gebeurt niet onherroepelijk. PVV mag misschien mensen uitnodigen, maar als er niemand komt gaan ze naar de een-na-grootste partij.
Daarbij is de kans dat de PVV de grootste wordt als ze worden uitgesloten door de VVD echt veel kleiner dan als de VVD ze niet uit sluit.
Maak jij dat al die PVV-stemmers even wijs.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:09 schreef Janneke141 het volgende:
Het kiezersbedrog zat het afgelopen jaar anders toch vooral bij Wilders zelf.
Dat is prima een realistisch scenario, zeker als de VVD door uitsluiten van de PVV zorgt dat de PVV veel kleiner wordt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is gewoon geen realistisch scenario dat VVD niet gaat praten met PVV als die wederom de grootste of misschien zelfs een na grootste blijkt.
Wij gaan het op dit punt pertinent oneens blijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist nu, nu het vers is, is het een zeer ideaal moment.
"Deze prutser blokkeert elke kans op rechts beleid, elke keer als we wat kunnen gaan doen loopt hij weg. Er zijn geen afspraken mee te maken. Dit doen we dus gegarandeerd niet nog een keer, want ik wil wel rechts beleid dat echt uitgevoerd wordt, ipv een minister die zegt dat ze beleid is maar vervolgens 11 maanden helemaal niks heeft gedaan".
Iedereen zou die uitspraak begrijpen, je bent duidelijk en maakt de kans ook nog eens veel groter dat de VVD de volgende premier levert. Nu niet uitsluiten en later wel, dat gaat niet. Je moet het doen als de woede vers is.
Nee, hoor. Yeşilgöz hoeft alleen maar elke dag te herhalen dat ze iemand is die wil dat beleid wordt uitgevoerd, ipv dat er een minister is die zegt dat ze beleid is maar vervolgens niks doet. Dat is echt wel iets dat juist blijft hangen, ze kan Faber volkomen afmaken in de komende maanden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar tegen de tijd dat er verkiezingen zijn is men dat allang vergeten.
Dat zou je na de vorige verkiezing nog kunnen zeggen, maar als je een kiezersmandaat hebt van 37 zetels en je maakt er zo'n puinhoop van en je gaat vervolgens oppositie zitten voeren tegen je eigen kabinet in de hoop er beter uit te komen ben je zelf verantwoordelijk voor de toekomstige uitsluiting van je eigen kiezers.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:41 schreef Vliegbaard het volgende: [..] Ik vind van wel. Een partij als FvD met misschien 3/4 zetels kun je nog uitsluiten omdat het om een marginale groep stemmers gaat. Een partij die in potentie weer de grootste kan gaan worden bij voorbaat uitsluiten is een minachting naar die grote groep stemmers. En ja daarmee maak ik onderscheid maar ik denk dat niet dat dat erg is. Maar nu de grootste partij buiten spel zetten, dan zet je jezelf als partij ook meteen klem. Op de dag dat het kabinet valt lijkt me dat geen goede uitgangspositie.
PVV kiezers zijn inderdaad niet de slimste mensen in dit landquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:14 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maak jij dat al die PVV-stemmers even wijs.
Paar flauwe grappen na een avond doorzakken, 'onmogelijk gedrag'.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:18 schreef Hexagon het volgende:
De PvdA meerdere malen met meer dan 50 zetels uit de boot wegens onmogelijk gedrag.
Met een vergelijkbare verkiezingsuitslag (qua verhoudingen) denk ik niet dat de VVD die belofte waar gaat kunnen maken zonder dat ze daar zelf later pijn van gaan voelen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is niets bedrog aan duidelijk zeggen dat je niet met een partij gaat regeren. Dat is gewoon duidelijkheid geven. Sterker nog, Yesilgoz maakt feitelijk al duidelijk dat ze niet met GL-PvdA in zee wil. Nou zal ze dat wel doen als het noodzakelijk blijkt, want de VVD heeft al decennia geen principes of ruggengraat natuurlijk, maar goed.
En dat laatste is veel meer kiezersbedrog dan op voorhand duidelijkheid geven. Je staat voor je eigen kiezers, niet voor de kiezers van een andere partij.
Ze sluit GL/PvdA wél uit. Staan ongeveer op gelijke hoogte met de PVV in de peilingen (vóór de kabinetsval).quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ook hier geldt; er ligt een verantwoordelijkheid. En als de kabinetsformatie jaren gaat duren omdat de VVD dwars gaat doen dan straalt dat ook slecht af op de VVD. Ik denk dat ze liever ook niet in het huidige kabinet hadden plaats genomen maar geen verantwoordelijkheid nemen als de enige partij die zich enigszins rechts profileert had ook heel slecht afgestraald. Blijkbaar was de afkeer naar het links blok zo groot dat ze alsnog ''moesten''.
Het gevolg van niet met de PVV praten kan zijn dat er nieuwe verkiezingen moeten komen. dan zijn we vanaf dit punt al een jaar verder zonder dat er iets is gebeurd.
Het is gewoon geen realistisch scenario dat VVD niet gaat praten met PVV als die wederom de grootste of misschien zelfs een na grootste blijkt. En als dat wel een realistisch scenario blijkt dan krijgt de VVD waarschijnlijk ook nog eens de schuld dat ze het land 2 jaar lang (inclusief formatieprocessen) bestuurloos laten.
Dat is mijn taak niet, dat moet de VVD dus doen. Die partij moet stemmen van de PVV oprapen, niet de PvdA'ers proberen te overtuigen. Want zelfs al zou Yesilgöz nog een nieuw experiment aandurven met de PVV, dan komen ze nooit aan een meerderheid. Op de SGP na zal iedereen bedanken voor de eer.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:14 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maak jij dat al die PVV-stemmers even wijs.
Lijkt me correcter.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:18 schreef Hexagon het volgende:
De PvdA meerdere malen met meer dan 50 zetels uit de boot wegens onmogelijk gedrag.
Er zijn op rechts nog wel meer partijen met dergelijke standpunten hoor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Als ze dat als breekpunt noemt dan gaat ze alleen met PVV in zee kunnen want niemand anders is zo hard op migratie. Zeker met gedecimeerde BBB en NSC heb je niet zoveel keus meer hoor
Overheden vallen niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:34 schreef Mikeytt het volgende:
Eigenlijk nooit stilgestaan bij hoe vaak onze overheden zijn gevallenbijna alles man
[ afbeelding ]
Objectief beschouwd hebben ze GL/PvdA niet uitgesloten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze sluitGL/PvdA wél uit. Maar dat is geen probleem?
Ja. Inderdaad allemaal mannen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:34 schreef Mikeytt het volgende:
Eigenlijk nooit stilgestaan bij hoe vaak onze kabinetten zijn gevallenbijna alles man
[ afbeelding ]
Zitten er wel een aantal bij die symbolisch gevallen zijn terwijl hun termijn er eigenlijk al op zat. Ik noem een Rutte 3 of Kok 2.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:34 schreef Mikeytt het volgende:
Eigenlijk nooit stilgestaan bij hoe vaak onze kabinetten zijn gevallenbijna alles man
[ afbeelding ]
Als Pvda echt zou winnen dan denk ik dat de VVD ook niet nodig zal zijnquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze sluitGL/PvdA wél uit. Maar dat is geen probleem?
Ja, dát. Totaal onlogischquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:40 schreef Janneke141 het volgende:
Als ze niet met de PvdA/GL willen samenwerken is dat hun goed recht, maar als ze de PVV uitsluiten is het kiezersbedrog. Moeilijk.
Alle partijen zijn ook volledig open in communicatie vooraf de verkiezingen over mogelijke samenwerking met de PVV, dus zou niet weten wat er kiezersbedrog aan moet zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:40 schreef Janneke141 het volgende:
Als ze niet met de PvdA/GL willen samenwerken is dat hun goed recht, maar als ze de PVV uitsluiten is het kiezersbedrog. Moeilijk.
Het maakt niet zoveel uit of ze de hele rit uitzitten of niet. Van deze hele lijst zit er gelukkig maar een kleine greep in die zo a-productief waren als dit zootje amateurs.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:34 schreef Mikeytt het volgende:
[ afbeelding ]
Dat was het punt niet he?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:40 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Als Pvda echt zou winnen dan denk ik dat de VVD ook niet nodig zal zijn
Ik verwacht dat CDA ook een forse stijging door gaan maken
PVDA CDA en andere linkse partijen zouden heel makkelijk een regering kunnen gaan vormen
Dat zou ik het perfecte scenario vinden alleen zie ik dat niet zo snel gebeurenquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:40 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Als Pvda echt zou winnen dan denk ik dat de VVD ook niet nodig zal zijn
Ik verwacht dat CDA ook een forse stijging door gaan maken
PVDA CDA en andere linkse partijen zouden heel makkelijk een regering kunnen gaan vormen
Dat kunnen ze best doen maar daar hebben ze godbetert bijna een half jaar de tijd voor. Dus waarom zou je dat dan, met alle mogelijke gevolgen van dien, op de dag van de val van het kabinet uitspreken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is mijn taak niet, dat moet de VVD dus doen. Die partij moet stemmen van de PVV oprapen, niet de PvdA'ers proberen te overtuigen. Want zelfs al zou Yesilgöz nog een nieuw experiment aandurven met de PVV, dan komen ze nooit aan een meerderheid. Op de SGP na zal iedereen bedanken voor de eer.
Nee, vooraf duidelijkheid scheppen dat de PVV in een nieuw kabinet geen realistische optie is, lijkt me de beste weg om te gaan - vanuit VVD-oogpunt. Als je jezelf tot de PVV-achterban rekent dan liggen de zaken natuurlijk anders.
Uit landsbelang denk ik dat een breed middenkabinet de komende periode de beste optie is, en een VVD die de PVV uitsluit vergroot de kansen daarop, maar een met dergelijk algemeen belang zullen de partijen zich tijdens de campagne echt niet bezighouden.
Het probleem, vanuit strategisch oogpunt van de VVD, is dat ze twee keer in de fout zijn gegaan in 15 jaar, door met de PVV in zee te gaan en een kabinet te zien mislukken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is prima een realistisch scenario, zeker als de VVD door uitsluiten van de PVV zorgt dat de PVV veel kleiner wordt.
Tja als je niet inhoudelijk leest wat ik schrijf is dat lastig te bevatten inderdaad.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:40 schreef Janneke141 het volgende:
Bij Rutte 1 bleef het aardig plakken anders en had de PVV er bij de verkiezingen echt last van, en dit is eigenlijk weer hetzelfde verwijt van onvolwassen bestuur.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar tegen de tijd dat er verkiezingen zijn is men dat allang vergeten.
Lees gewoon eens inhoudelijk wat ik schrijf in plaats van je eigen wensen te laten prevaleren over wat wijsheid zou zijn vanuit VVD-standpunt.quote:
Bovendien zal het met de NAVO-top voor een belangrijk deel over geopolitiek gaan de komende tijd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:45 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Bij Rutte 1 bleef het aardig plakken anders en had de PVV er bij de verkiezingen echt last van, en dit is eigenlijk weer hetzelfde verwijt van onvolwassen bestuur.
Nu waren Rutte en Verhagen politiek natuurlijk politiek vele malen handiger dan Yesilgöz en Van Vroonhoven zijn, maar er zomaar vanuit gaan dat dit allemaal vergeven en vergeten wordt is ook wat voorbarig.
Gezien er veel mensen VVD blijven stemmen vermoed ik dat mensen veel vergetenquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:45 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Bij Rutte 1 bleef het aardig plakken anders en had de PVV er bij de verkiezingen echt last van, en dit is eigenlijk weer hetzelfde verwijt van onvolwassen bestuur.
Nu waren Rutte en Verhagen politiek natuurlijk politiek vele malen handiger dan Yesilgöz en Van Vroonhoven zijn, maar er zomaar vanuit gaan dat dit allemaal vergeven en vergeten wordt is ook wat voorbarig.
Die VVD muts is gewoon de weg kwijtquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat was het punt niet he?
Het gaat erom dat beweerd wordt dat het uitsluiten vd ene partij door de VVD 'kiezersbedrog' zou zijn en het uitsluiten vd andere partij 'hun goed recht'.
"Stem VVD, dan gaan we met de PVV en kunt u over een halfjaar weer naar de stembus terwijl we lekker onvoorbereid afkoersen op 2026!"quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:44 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het probleem, vanuit strategisch oogpunt van de VVD, is dat ze twee keer in de fout zijn gegaan in 15 jaar, door met de PVV in zee te gaan en een kabinet te zien mislukken.
De vraag is hoe je die pijn moet nemen. Je kan nu de PVV uitsluiten, maar hoe geloofwaardig is dat en hoe aantrekkelijk is het vooruitzicht voor de VVD-stemmer voor weer zo’n niksig Rutte-kabinet, al dan niet onder leiding van iemand van een andere partij? “Stem VVD, en je krijgt premier Timmermans er gratis bij”. Of je kan zeggen dat je ze niet uitsluit, wat gunstiger is de onderhandelingen, maar wel een deel van de potentiële kiezers afschrikt, omdat zo’n schertsvertoning als dit kabinet dan weer mogelijk is. “Had u nog niet genoeg van dit prachtige kabinet, stem op de VVD en er komt een deel 2”.
Nou dan zijn we er. Ze kunnen de PVV best uitsluiten maar niet als je net met de PVV het kabinet hebt laten vallen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:48 schreef Janneke141 het volgende:
Of je het nu doet of volgende maand is vooral een marketingkeuze.
Veel mensen willen ook coûte que coûte rechts stemmen. Dat past bij hun lifestyle, hun personal brand, hun geloofsovertuiging, hoe je het ook noemen wil. Of die partijen ook daadwerkelijk iets voor elkaar krijgen lijkt niet altijd relevant in deze keus, het gaat vooral om het imago heb ik het idee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:49 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Gezien er veel mensen VVD blijven stemmen vermoed ik dat mensen veel vergeten
Dit is best wel ironisch.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:53 schreef Janneke141 het volgende:
Sowieso moet de VVD natuurlijk niet proberen om de hardcore PVV'ers terug te winnen. Dat lukt toch niet, en zijn ook niet direct de mensen waarvan je graag ziet dat ze voor je juichen. De wat meer fluïde groep (bijvoorbeeld ex-VVD'ers en ex-CDA'ers) die de vorige verkiezingen zijn bang gemaakt voor het gevaar Timmermans hebben het afgelopen jaar gezien wat dat voor rotzooi opgeleverd heeft om op extreem-rechts of om op bestuurlijk totaal onervaren partijen te stemmen. In vier maanden campagne zou je daar toch echt een groep moeten kunnen terugwinnen met een optie om in het midden wel wat voor elkaar te krijgen. Op thema's als wonen, economie, zorg en stikstof - maar óók op migratie.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:40 schreef Janneke141 het volgende:
En dit geldt niet voor links?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Veel mensen willen ook coûte que coûte rechts stemmen. Dat past bij hun lifestyle, hun personal brand, hun geloofsovertuiging, hoe je het ook noemen wil. Of die partijen ook daadwerkelijk iets voor elkaar krijgen lijkt niet altijd relevant in deze keus, het gaat vooral om het imago heb ik het idee.
Exact de reden waarom ze zeker in dit stadium PVV gewoon niet uit kunnen sluiten. Want doen ze dat wél blijven er maar bar weinig smaken over.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:55 schreef capricia het volgende:
Lijkt me wel een catch24.![]()
Als de PVV de grootste wordt en GL/PvdA tweede.
Dan mag de VVD gaan kiezen, of Timmermans premier maken, of weer met de PVV gaan praten.
Alles hypothetisch natuurlijk.
Als je de PVV uitsluit is het wel duidelijk wat de coalitie gaat worden. Dan is er weinig anders mogelijk. En worden dit hele saaie verkiezingen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Exact de reden waarom ze zeker in dit stadium PVV gewoon niet uit kunnen sluiten. Want doen ze dat wél blijven er maar bar weinig smaken over.
Dan kunnen ze beter even afwachten op de peilingen.
Ook, over het idee dat politieke voorkeur heel erg gaan horen bij het idee dat iemand heeft van zijn eigen persoonlijkheid en imago worden momenteel boeken volgeschreven.quote:
Tenzij alle partijen gewoon een stelling nemen dat ze niet meer met de PVV in zee willen gaanquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:55 schreef capricia het volgende:
Dan mag de VVD gaan kiezen, of Timmermans premier maken, of weer met de PVV gaan praten.
Jij ziet het uitsluiten van een partij als kiezersbedrog - en ook nog eens aan slechts één kant van het spectrum. Ik vind het persoonlijk een slimme keuze om samenwerking met de PVV uit te sluiten en een kwestie van duidelijkheid aan de kiezer - alleen of je dat nu al moet doen of pas over een maand is een kwestie van smaak.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:56 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dit is best wel ironisch.
Eerst maak je mij belachelijk om hetgeen ik beschrijf. Vervolgens stel je zelf voor dat dat dan maar de tactiek van de VVD moet zijn om stemmen terug te winnen op rechts.
[..]
Natuurlijk zijn die mensen er ook. Dat is ook wat je krijgt met polarisatie. Mensen graven zich in en blijven stug bij hun keus, of het nou werkt of niet.quote:
Nee, dat is helemaal niet duidelijk. Er is in de verste verte nog geen verkiezingsuitslag.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je de PVV uitsluit is het wel duidelijk wat het kabinet gaat worden. Dan is er weinig anders mogelijk. En worden dit hele saaie verkiezingen.
Ik denk dat in dat scenario Bontebal gewoon die keuze voor ze maakt. Die gaat echt niet met Wilders in een regering als er een valide alternatief is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:55 schreef capricia het volgende:
Dan mag de VVD gaan kiezen, of Timmermans premier maken, of weer met de PVV gaan praten. En wat nou als de PVV dan zegt dat de VVD de premier mag leveren.
Peilingen kosten een beetje tijd maar zullen vandaag of morgen wel echt komen. Dat heeft nieuwswaarde nu.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, dat is helemaal niet duidelijk. Er is in de verste verte nog geen verkiezingsuitslag.
Niet eens een peiling van ná de val..
En of de verkiezingen 'saai' of niet worden lijkt me geen criterium.
De rest van je post niet gelezen omdat dat helemaal niet is wat ik zeg. Ik zal het nog 1 keer duidelijk zeggen:quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jij ziet het uitsluiten van een partij als kiezersbedrog
Dan is het electoraal beter voor de VVD om de PVV uit te sluiten. In de hoop dat ze daarmee meer stemmen naar zich toe trekken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik denk dat in dat scenario Bontebal gewoon die keuze voor ze maakt. Die gaat echt niet met Wilders in een regering als er een valide alternatief is.
De pvv heeft zelf deze kiezersbedrog gecreëerdquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De rest van je post niet gelezen omdat dat helemaal niet is wat ik zeg. Ik zal het nog 1 keer duidelijk zeggen:
Nu de PVV uit sluiten kan uitdraaien op kiezersbedrog omdat het mogelijk de enige optie is die overblijft bij een vergelijkbare verkiezingsuitslag.
Als je van te voren, met een open vizier, al zegt niet met de PVV te willen samenwerken dan bedrieg je toch niemand? Dan weet je als kiezer toch juist waar je voor gaat stemmen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De rest van je post niet gelezen omdat dat helemaal niet is wat ik zeg. Ik zal het nog 1 keer duidelijk zeggen:
Nu de PVV uit sluiten kan uitdraaien op kiezersbedrog omdat het mogelijk de enige optie is die overblijft bij een vergelijkbare verkiezingsuitslag.
Dat doe ik. En met mijn eigen wrnsen heeft het bar weinig te maken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:46 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Lees gewoon eens inhoudelijk wat ik schrijf in plaats van je eigen wensen te laten prevaleren over wat wijsheid zou zijn vanuit VVD-standpunt.
Ik zie dit wel gebeuren, dan zeg je eigenlijk tegen de VVD: oppositie zit er niet in, er kan alleen een meerderheid gevormd worden als jullie meedoen, maar jullie zijn wel de kleinere van de groep dus kies maar uit 2 kwaden. Ik verwacht dat ze dan GL/PVDA kiezen en dat deze verkiezingen in het thema gaan staan van vrijwel elke partij die zegt: dit nooit meer, we gaat niet met de PVV in zee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:55 schreef capricia het volgende:
Dan mag de VVD gaan kiezen, of Timmermans premier maken, of weer met de PVV gaan praten. En wat nou als de PVV dan zegt dat de VVD de premier mag leveren.
Los van het feit of dat wel of niet waar is: Zou dat wat uitmaken?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan is het electoraal beter voor de VVD om de PVV uit te sluiten. In de hoop dat ze daarmee meer stemmen naar zich toe trekken.
En dan is in principe de coalitie zo ongeveer al bekend.
De vraag is of de kiezer dat dan de PVV of de VVD aan gaat rekenen. En precies daarom is het nu nog te vroeg voor de VVD om de PVV nu al uit te sluiten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
De pvv heeft zelf deze kiezersbedrog gecreëerd
Nou, er blijven dan weinig andere scenarios over dan een combinatie CDA, VVD, Gl/PvdA.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, dat is helemaal niet duidelijk. Er is in de verste verte nog geen verkiezingsuitslag.
Niet eens een peiling van ná de val..
En of de verkiezingen 'saai' of niet worden lijkt me geen criterium.
Bontebal heeft de PVV al uitgesloten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik denk dat in dat scenario Bontebal gewoon die keuze voor ze maakt. Die gaat echt niet met Wilders in een regering als er een valide alternatief is.
Het punt dat Vliegbaard maakt is dat de uitslag zo kan zijn dat samenwerken met de PVV de enige levensvatbare weg is voor de VVD. En als ze dat zouden doen terwijl ze beloofd hebben dat niet te doen, zou dat dus kiezersbedrog zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je van te voren, met een open vizier, al zegt niet met de PVV te willen samenwerken dan bedreig je toch niemand? Dan weet je als kiezer toch juist waar je voor gaat stemmen?
Dat weet je toch helemaal nog niet?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, er blijven dan weinig andere scenarios over dan een combinatie CDA, VVD, Gl/PvdA.
Toch?
Je kunt als VVD bijvoorbeeld aansturen op het beeld dat een VVD/CDA/PvdAGL coalitie onvermijdelijk is en dat het dan alleen nog gaat over de dominante kleur in die coalitie en over het premierschap en zo hopen dat kiezers ter rechterzijde van de VVD op ze stemmen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:05 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Los van het feit of dat wel of niet waar is: Zou dat wat uitmaken?
Op die manier. Als dat is wat je bedoelt dan stond het er wat krom óf heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, sorry.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kan is is synoniem voor woorden als mogelijk en potentieel.
Dat klopt. Maar als je als VVD ook niet over links wil regeren dan zul je toch eerst met de PVV moeten gaan praten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je van te voren, met een open vizier, al zegt niet met de PVV te willen samenwerken dan bedreig je toch niemand?
Maar bij GL/PvdA zou dat ineens niet gelden..quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt dat Vliegbaard maakt is dat de uitslag zo kan zijn dat samenwerken met de PVV de enige levensvatbare weg is voor de VVD. En als ze dat zouden doen terwijl ze beloofd hebben dat niet te doen, zou dat dus kiezersbedrog zijn.
Ja, wel degelijk. Dan krijg je een heel andere campagne.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:05 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Los van het feit of dat wel of niet waar is: Zou dat wat uitmaken?
De VVD vind het alleen oprecht vervelender om met PvdAGL in zee te moeten dan met de PVV. Sterker nog die eerste partij sluiten ze vaak harder uit dan de tweede. Om over b.v. de SP nog maar te zwijgen. Om de een of andere reden ligt het op voorhand uitsluiten van een partij als de PVV bij sommige mensen veel gevoeliger.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je kunt als VVD bijvoorbeeld aansturen op het beeld dat een VVD/CDA/PvdAGL coalitie onvermijdelijk is en dat het dan alleen nog gaat over de dominante kleur in die coalitie en over het premierschap en zo hopen dat kiezers ter rechterzijde van de VVD op ze stemmen.
Noem jij dan eens een geloofwaardig alternatief?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat weet je toch helemaal nog niet?
Maar GL/PvdA uitsluiten en vervolgens is dat de enige 'levensvatbare weg' en dan alsnog met hen een kabinet vormen is kennelijk géén 'kiezersbedrog'? Moeilijk (om het in jouw woorden te zeggen).quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op die manier. Als dat is wat je bedoelt dan stond het er wat krom óf heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, sorry.
Dan snap ik wat je bedoelt, al denk ik nog steeds dat je dat scenario kan voorkomen in de campagne. Daarmee wordt het wel een kip-ei verhaal - als je de PVV uitsluit dan gaan er minder mensen PVV stemmen en zijn er na de verkiezingen dus andere mogelijkheden voor een kabinet (dat is mijn voorspelling, namelijk). Maar als je het niet doet, dan blijft de deur open, is een soortgelijke uitslag als de vorige keer mogelijk en ... nou ja.
Ik ga even mijn glazen bol zoeken. Tot straks.
Ik wacht ff op de verkiezingsuitslag..quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Noem jij dan eens een geloofwaardig alternatief?
Dus geen Denk ofzo.
Je leest niet goed want ik dat schrijf ik niet. Ik herhaal het nogmaals want blijkbaar is het lastig.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat doe ik. En met mijn eigen wrnsen heeft het bar weinig te maken.
Je schrijft gewoon letterlijk dat de PVV uitsluiten 'kiezersbedrog' is en GL/PvdA uitsluiten 'hun goed recht'.
Daarbij komt er in de verste verten nog geen verkiezingsuitslag is en er dus ook geen sprake kan zijn van 'kiezersbedrog' richting PVV-kiezers.
Ja, dat Yesilgoz nota bene gister ook veel stelliger was niet met PvdAGL te willen regeren dan met de PVV na wat er de afgelopen dagen is gebeurd vind ik wel vrij bizar. Waarom je voor de tweede keer aan dezelfde steen willen stoten?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
De VVD vind het alleen oprecht vervelender om met PvdAGL in zee te moeten dan met de PVV. Sterker nog die eerste partij sluiten ze vaak harder uit dan de tweede. Om over b.v. de SP nog maar te zwijgen. Om de een of andere reden ligt het op voorhand uitsluiten van een partij als de PVV bij sommige mensen veel gevoeliger.
Dan kun je ook geen campagne opzetten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik wacht ff op de verkiezingsuitslag..
Erg opvallend inderdaad.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
De VVD vind het alleen oprecht vervelender om met PvdAGL in zee te moeten dan met de PVV. Sterker nog die eerste partij sluiten ze vaak harder uit dan de tweede. Om over b.v. de SP nog maar te zwijgen. Om de een of andere reden ligt het op voorhand uitsluiten van een partij als de PVV bij sommige mensen veel gevoeliger.
Ik denk dat de moderne VVD liever nog een keer een fiasco met Geert Wilders aangaat dan een kabinet met Timmermans te moeten vormen. Wat ook veel zegt over hun interesse in het landsbelang. Of beter, het gebrek daaraan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je kunt als VVD bijvoorbeeld aansturen op het beeld dat een VVD/CDA/PvdAGL coalitie onvermijdelijk is
GL/PvdA uitsluiten óók.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je leest niet goed want ik dat schrijf ik niet. Ik herhaal het nogmaals want blijkbaar is het lastig.
Nu PVV uitsluiten kan leiden tot kiezersbedrog.
Natuurlijk wel.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan kun je ook geen campagne opzetten.
Gok dat dat te maken heeft met de VVD de PVV wel de baas denkt te kunnen, maar PvdA/GL niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de moderne VVD liever nog een keer een fiasco met Geert Wilders aangaat dan een kabinet met Timmermans te moeten vormen. Wat ook veel zegt over hun interesse in het landsbelang. Of beter, het gebrek daaraan.
"het is nog hartstikke vers, het is net gebeurd, daar ga ik nu helemaal niet over praten".quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, dat Yesilgoz nota bene gister ook veel stelliger was niet met PvdAGL te willen regeren dan met de PVV na wat er de afgelopen dagen is gebeurd vind ik wel vrij bizar. Waarom je voor de tweede keer aan dezelfde steen willen stoten?
Volgens mij heeft Yesilgöz GL/PvdA helemaal niet uitgesloten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
GL/PvdA uitsluiten óók.
Lees zelf eens goed..
Mwah, denk dat meespeelt dat de VVD zich ideologisch ook veel meer verwant voelt met het Trumpisme dan met het midden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:14 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gok dat dat te maken heeft met de VVD de PVV wel de baas denkt te kunnen, maar PvdA/GL niet.
De PVV expliciet uitsluiten vooraf is zeker geen kiezersbedrog en kan alleen leiden tot kiezersbedrog als je je niet aan je belofte houdt om niet meer met de PVV in zee te gaan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je leest niet goed want ik dat schrijf ik niet. Ik herhaal het nogmaals want blijkbaar is het lastig.
Nu PVV uitsluiten kan leiden tot kiezersbedrog.
Yesilgoz wist gisteren direct na de val te vertellen bij BNR (dacht ik) dat het grootste risico nu ligt in een links kabinet, dus ik vrees dat je gelijk hebt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de moderne VVD liever nog een keer een fiasco met Geert Wilders aangaat dan een kabinet met Timmermans te moeten vormen. Wat ook veel zegt over hun interesse in het landsbelang. Of beter, het gebrek daaraan.
Ben ook wel benieuwd of Yeşilgöz de leider van de VVD blijft. Denk het wel. Maar een andere leider kan een ander elan brengen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, denk dat meespeelt dat de VVD zich ideologisch ook veel meer verwant voelt met het Trumpisme dan met het midden.
En dat laatste is precies mijn punt, dat kunnen ze in dit stadium gewoonweg niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De PVV expliciet uitsluiten vooraf is zeker geen kiezersbedrog en kan alleen leiden tot kiezersbedrog als je je niet aan je belofte houdt om niet meer met de PVV in zee te gaan.
Meen je dat nou?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De PVV expliciet uitsluiten vooraf is zeker geen kiezersbedrog en kan alleen leiden tot kiezersbedrog als je je niet aan je belofte houdt om niet meer met de PVV in zee te gaan.
Ik neem aan dat ze het nog 1 verkiezing mag proberen, al denk ik dat mocht het een two horse race worden met PvdAGL ze beter af zouden zijn met een nieuw, fris gezicht als Brekelmans, zeker ook omdat ze dat bij PvdAGL niet kunnen counteren aangezien de kraamkamer daar leeg is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben ook wel benieuwd of Yeşilgöz de leider van de VVD blijft. Denk het wel. Maar een andere leider kan een ander elan brengen.
In principe zijn alle rechtse partijen debiele clubjes gewordenquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:18 schreef Tomatenboer het volgende:
De VVD is onder Yesilgoz ook verworden tot een debiel rechts clubje.
Heeft weinig nog met fatsoenlijk rechts of met “het enige alternatief op rechts” te maken.
Dan heb je het over FvD of SGP of JA21 lijkt me. Dat gaat geen soelaas bieden als je een meerderheid wil.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zijn op rechts nog wel meer partijen met dergelijke standpunten hoor.
De term kiezersbedrog is wellicht wat overtrokken. Maar ik blijf erbij:quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind de term 'kiezersbedrog' trouwens ook steeds vervelender worden (en dat komt niet door Vliegbaard). Alles wat in de campagne geroepen wordt en vervolgens niet 1 op 1 in het regeerakkoord terechtkomt wordt gekwalificeerd als kiezersbedrog, maar dat maakt die term in een coalitieland volkomen inhoudsloos.
Als je in de campagne iets verkondigt als 'breekpunt' en je laat het een dag na de verkiezingen vallen (hoi Geert, met je 65) dan mag je het van mij kiezersbedrog noemen. Als je plannen, standpunten of toekomstvisies uit in je campagne en in een later stadium moet je daar gezien de omstandigheden op terugkomen dan is dat soms de politieke realiteit. Dan heb je wat uit te leggen aan je kiezers, en als ze dat vervolgens niet willen snappen is dat hun probleem, maar dat is nu eenmaal wat het is.
Dus, in het geval dat partij A partij B uitsluit in de campagne, dan mag je van mij van kiezersbedrog spreken als die in de eerste informatieronde al op uitnodiging van A samen aan tafel zitten. Maar als de eerste pogingen mislukt zijn dan kun je prima alsnog toenadering zoeken en uitleggen waarom dat nodig is.
Als dat niet zou kunnen omdat dat kiezersbedrog is, dan kun je én geen campagne meer voeren, én geen akkoorden meer sluiten. Dat komt de bestuurbaarheid niet ten goede, zeg maar.
Ik zie JA21 nog wel een aardige winst boeken, helemaal nu ze Coenradie gaan binnenhengelen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan heb je het over FvD of SGP of JA21 lijkt me. Dat gaat geen soelaas bieden als je een meerderheid wil.
Oh zeker, ik bedoel alleen aan te geven dat je bijvoorbeeld ook de verstokte SP'er hebt o.i.d.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die mensen er ook. Dat is ook wat je krijgt met polarisatie. Mensen graven zich in en blijven stug bij hun keus, of het nou werkt of niet.
Maar dat gezegd hebbend, het is nogal een tijd geleden dat een linkse partij een grote vinger in de pap had in politiek Den Haag.
Dat was ook de meest degelijke vrouw bij de PVV. Snap oprecht niet wat ze daar doet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zie JA21 nog wel een aardige winst boeken, helemaal nu ze Coenradie gaan binnenhengelen.
Joost Eerdmans hoopt al jaren dan hij de volgende hype op rechts wordt. En dat kan inderdaad best gebeuren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zie JA21 nog wel een aardige winst boeken, helemaal nu ze Coenradie gaan binnenhengelen.
Als de VVD niet met PvdA/GL wil en óók niet met de PVV en dat hardop gaan communiceren dan hebben ze wel een probleem, jaquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De term kiezersbedrog is wellicht wat overtrokken. Maar ik blijf erbij:
Als VVD nú de PVV al uitsluit dan maken ze zich niet geloofwaardig door later alsnog met de PVV om tafel te gaan. De laatste peilingen wijzen uit dat dat scenario, gezien het standpunt van VVD om niet met GL/PvdA te willen regeren, het meest logische scenario is. Dus door nu de PVV uit te sluiten zou de VVD zich compleet klem zetten indien ze hun geloofwaardigheid zouden willen behouden. Voor zover ze nog enige geloofwaardigheid hebben dan.
Je kunt geen "water bij de wijn" doen als het gaat om het al dan niet uitsluiten van een partij. Of je sluit ze uit, of niet. Als je eerst het een zegt en dan het andere doet, dan is dat gewoon een leugen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Meen je dat nou?
Dus een partij moet zich aan iedere belofte houden die ze in de campagne gemaakt hebben.
Dat is toch niet werkbaar. Je moet altijd water bij de wijn doen. Iedere partij.
Ik geloof er ook niks van, maar ze hebben zich wel heel erg graag willen positioneren als de milde versie van de PVV het afgelopen jaar.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:29 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Joost Eerdmans hoopt al jaren dan hij de volgende hype op rechts wordt. En dat kan inderdaad best gebeuren.
Het zou me verbazen als populist Joost Eerdmans na zijn tiende poging wel een doorbraak beleeft.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik sluit niks uit met de wispelturigheid van de Nederlandse kiezerquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:31 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het zou me verbazen als populist Joost Eerdmans na zijn tiende poging wel een doorbraak beleeft.
Ja, dat is het hele punt. Dus zeggen ze dat niet. En als straks de PVV weer op 20 zetels staat en de VVD op 30, dan staat de VVD gewoon weer volledig open voor het samenwerken met Wilders. De enige voorwaarde is dat er een derde partij zo gek is erin te stappen om ze aan een meerderheid te helpen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de VVD niet met PvdA/GL wil en óók niet met de PVV en dat hardop gaan communiceren dan hebben ze wel een probleem, ja
Zo zou ik dat niet zeggen. De verloedering van de liberale gedachte binnen de VVD is al heel wat jaren ingezet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:18 schreef Tomatenboer het volgende:
De VVD is onder Yesilgoz ook verworden tot een debiel rechts clubje.
Heeft weinig nog met fatsoenlijk rechts of met “het enige alternatief op rechts” te maken.
Waar heb ik het over iedere belofte?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Meen je dat nou?
Dus een partij moet zich aan iedere belofte houden die ze in de campagne gemaakt hebben.
Dat is toch niet werkbaar. Je moet altijd water bij de wijn doen. Iedere partij.
Bron?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:39 schreef Friggles het volgende:
Lekker met wat cijfers strooien die nergens op gebaseerd zijn. De MAGA-tactiek.
het duurde evenquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de VVD niet met PvdA/GL wil en óók niet met de PVV en dat hardop gaan communiceren dan hebben ze wel een probleem, ja
Uit de duim gezogen dus. Kom dan zelf met bronnen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)-val-van-het-kabinet
Wilders probeert zelfs de kabinetsval op Marokkanen af te schuiven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:41 schreef xpompompomx het volgende:
Op wie is die Wilders nou boos joh?Op zichzelf? Op Faber? Of toch maar op die dekselse linksen?
70, 80, 90% van de oppositie is het eens met het meerendeel van de 10-punten van Wilders' lijstje. Daar heb ik verder weinig bron voor nodig dat die bewering onzin is.quote:
Hij weet het zelf niet eens, joh.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:41 schreef xpompompomx het volgende:
Op wie is die Wilders nou boos joh?Op zichzelf? Op Faber? Of toch maar op die dekselse linksen?
Ja ok, maar hij strooide ook met cijfers dat Nederland niet vind dat Islam bij Nederland hoort. Die zou je kunnen opzoeken. Dacht dat je daar op doelde.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:43 schreef Friggles het volgende:
[..]
70, 80, 90% van de oppositie is het eens met het meerendeel van de 10-punten van Wilders' lijstje. Daar heb ik verder weinig bron voor nodig dat die bewering onzin is.
Wat zei hij?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:49 schreef -XOR- het volgende:
Baudet die Wilders aanvalt op zijn Israelstandpunt.
Kabinet is niet gevallen op het 10-punten lijstje, die was bij de coalitiepartijen al reeds bekend. Kabinet is gevallen om Israël-Gaza standpunt. Dat laatste was een aanname van Baudet. En net even wat minder sterk.quote:
Misschien als hij over zijn trots heenspringt en Coenradie op plek 1 zet. Maar dat zal wel niet gebeuren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:31 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het zou me verbazen als populist Joost Eerdmans na zijn tiende poging wel een doorbraak beleeft.
Leert wat niet?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:57 schreef Poefbank het volgende:
Engnek Timmermans leert het ook nooit he.
Engere demagoog dan Wilders ooit wasquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:57 schreef Poefbank het volgende:
Ahgossie. Wilders wordt hier als een trieste hypocriet ontmaskerd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:57 schreef Poefbank het volgende:
Waarom nou weer met de kwalificatie engnek? Kun je het ook gewoon oneens zijn met iemand zonder dit soort benamingen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:57 schreef Poefbank het volgende:
Weer de focus leggen om Wilders in de fascistische hoek te drukken. Het goed en slecht verhaal creëren terwijl hij daar staat met een zelfvoldane bek.quote:
Hij had zelfs het beleid aangesteld!quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:59 schreef Tijn het volgende:
Wilders zag dat z'n gewenste asielbeleid niet ging gebeuren, ondanks dat-ie zelf een minister voor asiel had aangesteld. Tja, aan wie ligt het dan, Geert?
Ik vind het een engnek.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom nou weer met de kwalificatie engnek? Kun je het ook gewoon oneens zijn met iemand zonder dit soort benamingen?
Dit is eigenlijk de kern van het probleem.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:59 schreef Tijn het volgende:
Wilders zag dat z'n gewenste asielbeleid niet ging gebeuren, ondanks dat-ie zelf een minister voor asiel had aangesteld. Tja, aan wie ligt het dan, Geert?
Die 2 doen helemaal niets van elkaar onder iddquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:01 schreef xpompompomx het volgende:
Wilders die doet of dat hij de grootste verdediger van democratie is, is ook wel tergend.
Doodvermoeiend inderdaad, dat narratief alsof "het volk" achter hem zou staan. Feit is dat 75% van Nederland niet op de PVV heeft gestemd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:01 schreef xpompompomx het volgende:
Wilders die doet of dat hij de grootste verdediger van democratie is, is ook wel tergend.
Tja, die misschien ook maar eens vervangen na de verkiezingen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
Oei, een schandvlek is net zo erg als een antisemiet aldus Bosma
Ze heeft letterlijk gezegd dat ze samenwerking niet ziet zitten, voor de camera. Heijnen benadrukte gisteren bij Jinek, waar Timmermans bijzat, hetzelfde. Opnieuw samenwerken met Wilders hebben ze beiden dan weer niet uitgesloten. Dus dat gaat lekker daar bij de VVD.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:15 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Yesilgöz GL/PvdA helemaal niet uitgesloten.
Och als je ajax fans als joden uitscheldt word je ook antisemitisch genoemd, dus het is wel consequent.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:59 schreef xpompompomx het volgende:
Ah, we zijn aanbeland bij 'kritiek op Israel=antisemitisme'.
weet je dat zeker over die coke....quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:03 schreef Falco het volgende:
Baudet heeft eens een keer geen snuif cocaïne genomen. Wat een goede vraag
Ben ik met je eens.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan heb je het over FvD of SGP of JA21 lijkt me. Dat gaat geen soelaas bieden als je een meerderheid wil.
Of de VVD sluit Nijpels eindelijk eens uit.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:06 schreef miss_sly het volgende:
Overigens, over uitsluiten van PVV door VVD:
[ twitter ]
Bontebal gelooft niet eens in God... Lijkt me idd niet dé leider die het CDA nodig heeftquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ben ik met je eens.
Ik hoop dat CDA weer terugkeert naar haar conservatieve centrumrecht-rechtse koers.
Maar met Bontenbal blijft dat vooral hoop
Volgens zijn Wikipuhdiapagina wel.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:07 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Bontebal gelooft niet eens in God... Lijkt me idd niet dé leider die het CDA nodig heeft
De wat meer liberale vleugel van de VVD is ook al tijden op sterven na dood.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:06 schreef miss_sly het volgende:
Overigens, over uitsluiten van PVV door VVD:
[ twitter ]
Ik vind het wat jammer dat het Baudet is die zo scherp is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
Baudet
Helaas kijken PVV-stemmers dit soort dingen niet.
CDA met Bontebal is centrum rechts genoeg, in ieder geval op de economische thema's. Als dat nog rechtser moet wordt het weer een halve VVD. Bovendien kunnen we wel wat midden gebruiken, want formeren met allemaal splinterpartijen op de radicale flanken werkt voor geen meter.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ben ik met je eens.
Ik hoop dat CDA weer terugkeert naar haar conservatieve centrumrecht-rechtse koers.
Maar met Bontenbal blijft dat vooral hoop
Ik denk dat de VVD op een of andere manier hoopt met CDA en D66 naar de meerderheid te komen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:10 schreef Vliegbaard het volgende:
Ze heeft letterlijk gezegd dat ze samenwerking niet ziet zitten, voor de camera. Heijnen benadrukte gisteren bij Jinek, waar Timmermans bijzat, hetzelfde. Opnieuw samenwerken met Wilders hebben ze beiden dan weer niet uitgesloten. Dus dat gaat lekker daar bij de VVD.
Ik zie daar wel de nuance van in. Ze werken liever niet met GL/PvdA samen en zullen dat kostte wat kost, via de kiezer, willen vermijden. Maar ze gooien de deur niet dicht. Expliciet de PVV uitsluiten doet dat wél.
Mee eens ja, zulke vragen mogen linkse partijen stellen (wat mij betreft danquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:14 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik vind het wat jammer dat het Baudet is die zo scherp is.
"Blonde Man Slecht" zorgt er bij specifieke mensen voor dat ze niet meer na kunnen denken. Daarmee stellen ze ook geen goede vragen meer.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Mee eens ja, zulke vragen mogen linkse partijen stellen (wat mij betreft dan) maar tussen oppositie en PVV verzandt het alleen maar in moddergooien.
Met en/of CDA.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD op een of andere manier hoopt met VVD en D66 naar de meerderheid te komen.
Iedereen dacht het, Dijk zei het.quote:
Voor coke gaat de Ballmer peak ook vast op.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:05 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
weet je dat zeker over die coke....
Ik hoop een flinke afstraffing van de vvd bij de verkiezingenquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD op een of andere manier hoopt met VVD en D66 naar de meerderheid te komen.
Ik hoop op een terugkeer van Klaas Dijkhof.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:21 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik hoop een flinke afstraffing van de vvd bij de verkiezingen
Reken er maar niet op.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:21 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik hoop een flinke afstraffing van de vvd bij de verkiezingen
Met CDA en D66 bedoelde ik jaquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met en/of CDA.
PVV uitsluiten zorgt voor het frame dat de VVD kiest voor samenwerking met Timmermans.
Je hebt wel gelijk. Je mag hopen.quote:
Zeker, na de verkiezingen of ze moeten hem eerder actief wegstemmenquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Kan die Bosma nu ook eindelijk vervangen worden?
De wat rechtsere VVD-stemmers die voor het eerst stiekem een uitstapje naar Wilders hebben gemaakt gaan weer braaf terug naar het oude en vertrouwde.quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:24 schreef Faraday01 het volgende:
Geert heeft de oude langspeelplaat weer opgezet en repeat staat aan.
De conclusie is dat hij telkens dezelfde retoriek herhaalt maar dat het toch steeds minder tractie heeft.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:25 schreef miss_sly het volgende:
Wilders heeft ook, met grote tussenpozen, tweemaal meegeregeerd in een kabinet dat hij zelf heeft laten vallen, maar hij verwijt Dijk dat ie niet weet hoe het is om compromissen te sluiten als je regeert.
De ironie.
Het lijkt me dat ze dat zo snel mogelijk moeten doen, hem actief wegstemmen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zeker, na de verkiezingen of ze moeten hem eerder actief wegstemmen
Hebben ook geen reet te zeggen, want Geertjes woord is wet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:19 schreef klaasweetalles het volgende:
hahaha goede opmerking over die 37 zetels die geen reet uitvoeren
Dit was het dan voor zequote:Kabinet gaat demissionair door, maar zonder PVV-bewindslieden
Hoe kun je NIET leveren met je eigen minister op Asiel & welwillende coalitiepartners?! Die gaven maandag nog aan dat ze niet tegen de plannen vd PVV waren (10-punten'plan') en dat ze die mochten gaan uitwerken..quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:28 schreef koemleit het volgende:
en hij geeft weer aan dat ie niet kan leveren, waarom zouden mensen nog op hem stemmen dan?
Hij wil alleenheerser zijn naar voorbeeld van zijn idolen Putler en Orban. Jammer joh.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:23 schreef koemleit het volgende:
Geert zegt nu eigenlijk dat het hem niet gaat lukken.
Als het met deze coalitie niet lukt, dan lukt het nooit.
Iemand? Wat zei Jimmy Dijk?quote:
wilders heeft nsc en omtzigt geslooptquote:
Nicolien sloopt zichzelf altijd, faar heeft ze geen hulp bij nodig..quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:34 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
wilders heeft nsc en omtzigt gesloopt
Heel mooi. Dat was stiekem ook de bedoeling denk ik.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:34 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nah ja, met een burn-out overleef je het niet lang in zo'n stressvolle omgeving als de regering. We kunnen het slopen van Omtzicht beter bij het CDA neerleggenquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:34 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het hele laten vallen was toch ook gewoon voor de buhne? Ik weet nog steeds niet waarom, maar hij heeft echt lopen zoeken naar een reden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe kun je NIET leveren met je eigen minister op Asiel & welwillende coalitiepartners?! Die gaven maandag nog aan dat ze niet tegen de plannen vd PVV waren (10-punten'plan') en dat ze die mochten gaan uitwerken..
Dat Wilders 36 mandjes heeft meegenomen die 147k per jaar vangen zonder bij de debatten aanwezig zijn.quote:
Eens!quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Het hele laten vallen was toch ook gewoon voor de buhne? Ik weet nog steeds niet waarom, maar hij heeft echt lopen zoeken naar een reden.
Waarom is Nederland eigenlijk zo traag met verkiezingen? In Frankrijk kunnen ze het in een paar maanden. Zou toch prima mogelijk moeten zijn om in Augustus te stemmen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Verkiezingsdatum vandaag nog niet bekend - https://nos.nl/l/2569898#UPDATE-container-86574665
Tweede week november incoming.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Verkiezingsdatum vandaag nog niet bekend - https://nos.nl/l/2569898#UPDATE-container-86574665
Thanks!quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:36 schreef XSbig het volgende:
[..]
Dat Wilders 36 mandjes heeft meegenomen die 147k per jaar vangen zonder bij de debatten aanwezig zijn.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nicolien sloopt zichzelf altijd, faar heeft ze geen hulp bij nodig..
quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:34 schreef StephanL het volgende:
[..]
Heel mooi. Dat was stiekem ook de bedoeling denk ik.
Het was fout toen de NSC met de PVV in zee gingquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:35 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Nah ja, met een burn-out overleef je het niet lang in zo'n stressvolle omgeving als de regering. We kunnen het slopen van Omtzicht beter bij het CDA neerleggen
Minimale wettelijke termijn is 83 dagen, dus het kan snel maar augustus is natuurlijk een vakantieperiode. Men moet wel kunnen stemmen en er zijn mensen nodig om de stembureaus te bemannen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom is Nederland eigenlijk zo traag met verkiezingen? In Frankrijk kunnen ze het in een paar maanden. Zou toch prima mogelijk moeten zijn om in Augustus te stemmen.
Wettelijk moet er een bepaalde periode tussenzitten. Uit m'n hoofd 3 maandenquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom is Nederland eigenlijk zo traag met verkiezingen? In Frankrijk kunnen ze het in een paar maanden. Zou toch prima mogelijk moeten zijn om in Augustus te stemmen.
Partij != manquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:37 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het was fout toen de NSC met de PVV in zee ging
NSC kiezers hadden dat nooit verwacht
ik ook niet
dat was het begin van het einde voor die partij
Oktober of november. Je zit in september met Prinsjesdag.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Minimale wettelijke termijn is 83 dagen, dus het kan snel maar augustus is natuurlijk een vakantieperiode. Men moet wel kunnen stemmen en er zijn mensen nodig om de stembureaus te bemannen.
Ik heb daar niet zoveel mee maar inderdaad. Volgens mij kan het prima begin september maar daar zullen dan wel weer andere bezwaren voor zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:38 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Oktober of november. Je zit in september met Prinsjesdag.
Pietertje heeft de NSC al gesloopt.quote:
Maar waarom is die termijn zo lang? Vakantieperiode is het toch juist makkelijker om mensen te vinden voor stembureaus. Ideaal ook als de Wilders stemmers in Salou of op Cherso zitten en natuurlijk niet met de post stemmen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Minimale wettelijke termijn is 83 dagen, dus het kan snel maar augustus is natuurlijk een vakantieperiode. Men moet wel kunnen stemmen en er zijn mensen nodig om de stembureaus te bemannen.
Nou, Prinsjesdag is meer dan alleen die clown-parade... Is ook het officieel indienen van de begroting.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik heb daar niet zoveel mee maar inderdaad. Volgens mij kan het prima begin september maar daar zullen dan wel weer andere bezwaren voor zijn.
Ik denk dat ie daar niet helemaal op gerekend had - dat NSC 'ho' ging zeggen en hij daarna kon breken en NSC de schuld geven. Heeft Van Vroonhoven toch nog iets goeds gedaan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe kun je NIET leveren met je eigen minister op Asiel & welwillende coalitiepartners?! Die gaven maandag nog aan dat ze niet tegen de plannen vd PVV waren (10-punten'plan') en dat ze die mochten gaan uitwerken..
Wat gebeurde er toen op prinsjesdag? Want er was niks om te presenteren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:40 schreef Hexagon het volgende:
In 2012 waren de verkiezingen ook half september dus dat is geen beletsel.
Nou ja goed, half Nederland zit dan in Antalya of op een camping in Frankrijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar waarom is die termijn zo lang? Vakantieperiode is het toch juist makkelijker om mensen te vinden voor stembureaus. Ideaal ook als de Wilders stemmers in Salou of op Cherso zitten en natuurlijk niet met de post stemmen.
Dat deed het toen demissionaire kabinet Rutte I nog.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:41 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Wat gebeurde er toen op prinsjesdag? Want er was niks om te presenteren.
Ik vind dat iedereen met elkaar in zee zou moeten gaan. Ze moeten niet zo zeiken. Dit is een coalitieland. Sluit gewoon compromissen door het midden en ga regeren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:37 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het was fout toen de NSC met de PVV in zee ging
NSC kiezers hadden dat nooit verwacht
ik ook niet
dat was het begin van het einde voor die partij
"Leg de vaseline voor vanavond maar vast klaar schatje"quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wauw jeetje
Nederlands Sabotage Club![]()
Volgens mij stond er ook niet in het akkoord "We misbruiken de noodtoestand om onze zin door te duwen", maar moest er gewoon een wet komen, die Faber vervolgens niet maakte.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:43 schreef Vallon het volgende:
Debat: Wilders heeft wel een punt (wat je er ook van vindt) dat NSC zijn asiel/noodwet heeft opgeblazen.
Wel tekenen bij het hoofdlijnenakkoord om vervolgens later op bekende wijze de boel te traineren en zelfs te saboteren.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:44 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik vind dat iedereen met elkaar in zee zou moeten gaan. Ze moeten niet zo zeiken. Dit is een coalitieland. Sluit gewoon compromissen door het midden en ga regeren.
quote:
Vind ik niet, hij heeft die rechtsstaatverklaring ondertekend. Dan wist hij al dat die noodwet daar recht tegenin gaat en er dus nooit kon komen. Dan had Baudet eerder gelijk dat Wilders waardeloos onderhandeld heeft. Niet gek ook dat Wilders het slecht heeft gedaan hij had nooit zin om te regeren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:43 schreef Vallon het volgende:
Debat: Wilders heeft wel een punt (wat je er ook van vindt) dat NSC zijn asiel/noodwet heeft opgeblazen.
Wel tekenen bij het hoofdlijnenakkoord om vervolgens later op bekende wijze de boel te traineren en zelfs te saboteren.
Wie is een betere ?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Kan die Bosma nu ook eindelijk vervangen worden?
Hij had voor andere plannen nooit een meerderheid kunnen vinden. Democratisch zou meer dan wat er in het hoofdlijnenakkoord staat nooit van de grond gekomen zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:38 schreef TAmaru het volgende:
Ik denk dat Wilders uiteindelijk te veel water bij de wijn heeft gedaan bij de onderhandelingen, alleen maar om te kunnen regeren. Het is dom van hem geweest om zoveel toe te geven en dan later te gaan klagen dat hij niet genoeg gedaan krijgt. Hij heeft vrijwel alles opgegeven en nu loopt hij te zeuren dat hij zijn punten niet kan uitvoeren in deze coalitie. Dat had hij tijdens de onderhandelingen moeten afzekeren en anders gewoon in de oppositie moeten gaan.
Dat was inderdaad typisch NSC en deugde ook niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:43 schreef Vallon het volgende:
40 is het nieuwe 20quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:48 schreef nostra het volgende:
Dassen is ook gewoon 40 hè, met zijn nieuwe generatie.
Daar heeft ie totaal geen gelijk in, want NSC liet vanaf dag 1 blijken dat het alleen kon worden gerealiseerd als je aan de voorwaarden voor een noodwet kon voldoen. Kon Wilders niet. Dan houdt het op en dat is niet de schuld van NSC.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:43 schreef Vallon het volgende:
Juist om onzin als een neppe noodtoestand te voorkomen, wilde NSC een regeltje over de rechtsstatelijkheid in het hoofdlijnenakkoord. Wilders is daarmee akkoord gegaan en is vervolgens gaan stampvoeten dat iedereen hem tegenwerkt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij stond er ook niet in het akkoord "We misbruiken de noodtoestand om onze zin door te duwen", maar moest er gewoon een wet komen, die Faber vervolgens niet maakte.
Wilders heeft geen argumenten, al zijn grieven met de coalitie zouden zijn opgelost als ze gewoon Faber weg hadden gestuurd en vervangen door wie dan ook. Hij is degene die de hand boven haar hoofd heeft gehouden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Daar heeft ie totaal geen gelijk in, want NSC liet vanaf dag 1 blijken dat het alleen kon worden gerealiseerd als je aan de voorwaarden voor een noodwet kon voldoen. Kon Wilders niet. Dan houdt het op en dat is niet de schuld van NSC.
Nee, hij heeft geen punt. Want hij liegt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:43 schreef Vallon het volgende:
Dragend motiveren is dragend motiveren, als je dat afspreekt kun je niet later gaan gillen als het niet lukt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:43 schreef Vallon het volgende:
Nou ja ik kan mij hier prima in vinden , ik ben nu 40quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Specifiek de leeftijd van 42 is nog "jong". Volgend jaar is die grens 43 trouwens
Dit is kleine lettertjes inbouwen in plaats van in de onderhandelingen gewoon ruggegraat tonen en zeggen: "Dat gaan we niet doen, Geert" ipv hem valse hoop geven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:52 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nee, hij heeft geen punt. Want hij liegt.
Letterlijke tekst hoofdlijnenakkoord:
"Ten eerste wordt de uitzonderingsbepaling van de Vreemdelingenwet 2000 (op grond van de
artikelen 110 en 111) zo spoedig mogelijk geactiveerd. In de daartoe benodigde algemene maatregel
van bestuur, dragend gemotiveerd, , worden die bepalingen van de Vreemdelingenwet 2000 buiten
werking gesteld die in de weg staan om de acute noodsituatie, voor de asielinstroom in het algemeen
en de asielopvang in Ter Apel en de overige asielcentra in het bijzonder, direct aan te pakken, dan wel
die bepalingen te vervangen met het oog op het bereiken van dit doel."
quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is kleine lettertjes inbouwen in plaats van in de onderhandelingen gewoon ruggegraat tonen en zeggen: "Dat gaan we niet doen, Geert" ipv hem valse hoop geven.
Wilders tekent dit toch gewoon? Het is toch ook zijn akkoord?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is kleine lettertjes inbouwen in plaats van in de onderhandelingen gewoon ruggegraat tonen en zeggen: "Dat gaan we niet doen, Geert" ipv hem valse hoop geven.
En die motivering is nooit gekomen. En kan er ook niet komen, want als een crisis niet vanzelfsprekend is en gemotiveerd moet worden, dan is het dus geen crisis.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Wilders tekent dit toch gewoon? Het is toch ook zijn akkoord?
Dit is wat ze hebben afgesproken, en die dragende motivering was enkel van de PVV afhankelijk.
Er is voor NSC nooit een dragende motivering mogelijk geweest, dat hadden ze eerlijk en open moeten uitspreken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Wilders tekent dit toch gewoon? Het is toch ook zijn akkoord?
Dit is wat ze hebben afgesproken, en die dragende motivering was enkel van de PVV afhankelijk.
Dat vind ik een heel vreemde conclusie. Faber is nooit met een dragende motivering gekomen, welke dan ook. Er is en was geen noodzaak en op dit moment is het nog steeds niet ingediend.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er is voor NSC nooit een dragende motivering mogelijk geweest, dat hadden ze eerlijk en open moeten uitspreken.
Ja. Want dat weet jij.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er is voor NSC nooit een dragende motivering mogelijk geweest, dat hadden ze eerlijk en open moeten uitspreken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |