abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:04:02 #1
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:04:32 #2
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_217844819
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als zij de PVV asielpunten overneemt geef ik de 25% kans dat ik op haar zal stemmen, zeker als zij duidelijk maakt dat het een breekpunt is in de coalitieonderhandelingen.
Als ze dat als breekpunt noemt dan gaat ze alleen met PVV in zee kunnen want niemand anders is zo hard op migratie. Zeker met gedecimeerde BBB en NSC heb je niet zoveel keus meer hoor
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:06:53 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217844842
Na twee decennia VVD aan het roer denken mensen blijkbaar nog steeds dat de VVD hard tegen migratie is.

Tegen dat soort mensen zou ik willen zeggen: :')
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_217844844
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niets kortzichtig en kinderachtig aan.

Zeker niet bij de eerstvolgende verkiezingen nadat de leider van dan de grootste partij de oorzaak is van het vallen van het vorige kabinet omdat hij onbetrouwbaar bleek. Dan kun je prima zeggen: geprobeerd, niet gelukt, gaan we niet nog een keer proberen. En als je dat voorag al zegt, weet de kiezer wat hij kan verwachten.
Nogmaals, de deur nu dicht gooien is mogelijk een kiezersbelofte moeten breken.

Omtzigt had hetzelfde beloofd, notabene vlak voor de verkiezingen en zat alsnog samen met PVV in het kabinet. Dat had hem toen al een hoop stemmen gekost.

Daarbij ligt er gewoon een verantwoordelijkheid bij iedereen die gekozen is. Het land moet bestuurd worden. En als PVV de grootste is en het formatieproces mag/moet leiden dan is het heel onverstandig om nu te zeggen dat je PVV uitsluit omdat we allemaal weten met wie de PVV als eerste gaat praten.

Ik vind het je reinste kiezersbedrog om de PVV nu al, op de dag of de dag na de val van het kabinet uit te sluiten.
De VVD hoeft alsnog niet met de PVV in zee te gaan maar dat kunnen ze in aanloop van de verkiezingen best duidelijk maken. Daar is het nu gewoon nog veel te vroeg voor.
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:09:28 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217844861
Het kiezersbedrog zat het afgelopen jaar anders toch vooral bij Wilders zelf.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217844871
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:06 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Omtzigt had hetzelfde beloofd, notabene vlak voor de verkiezingen en zat alsnog samen met PVV in het kabinet. Dat had hem toen al een hoop stemmen gekost.

Daarbij ligt er gewoon een verantwoordelijkheid bij iedereen die gekozen is. Het land moet bestuurd worden. En als PVV de grootste is en het formatieproces mag/moet leiden dan is het heel onverstandig om nu te zeggen dat je PVV uitsluit omdat we allemaal weten met wie de PVV als eerste gaat praten.

Ik vind het je reinste kiezersbedrog om de PVV nu al, op de dag of de dag na de val van het kabinet uit te sluiten.
De VVD hoeft alsnog niet met de PVV in zee te gaan maar dat kunnen ze in aanloop van de verkiezingen best duidelijk maken. Daar is het nu gewoon nog veel te vroeg voor.
Juist nu, nu het vers is, is het een zeer ideaal moment.

"Deze prutser blokkeert elke kans op rechts beleid, elke keer als we wat kunnen gaan doen loopt hij weg. Er zijn geen afspraken mee te maken. Dit doen we dus gegarandeerd niet nog een keer, want ik wil wel rechts beleid dat echt uitgevoerd wordt, ipv een minister die zegt dat ze beleid is maar vervolgens 11 maanden helemaal niks heeft gedaan".

Iedereen zou die uitspraak begrijpen, je bent duidelijk en maakt de kans ook nog eens veel groter dat de VVD de volgende premier levert. Nu niet uitsluiten en later wel, dat gaat niet. Je moet het doen als de woede vers is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217844875
Wat is eigenlijk het plan achter het plan geweest bij Wilders en z'n populistenstrategie?

De focus was voor een periode niet op zijn stokpaardje met alles wat over Oekraïne, Gaza en Maga ging. Dus die focus was weer even terug, maar hij stapt er uit terwijl ze er zelf vorm aan gaven.

Hij spreekt daar mísschien een percentage kiezers mee aan die de vorige keer op hem gestemd hebben en hem als premier wilden. Dat terwijl hij best nog wat tijd had kunnen pakken.

Strategisch lijkt het met de negatieve reacties rechts én de reacties in het land niet een slimme zet te zijn. Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie hierin niets.

Tenzij er twee mogelijkheden zijn.

- Wilders stapt uit zijn rol of uit de politiek. Hij oogt vermoeid en verstopte zich na afloop half voor de pers. Misschien zijn er gezondheidsredenen.

- Hij broedt op een nieuwe slachtofferrol of een nieuwe draai die hier aan gegeven kan worden. Het is inmiddels al geen links-rechts meer, maar realisme versus Amerikaans adverteren op valse emotie en als je de onderbuik weer kan raken is daar een kans.

Ik hoorde gisteren een mooie.

Als de PVV hoort dat asielzoekers overlast geven. Dan willen ze niet dat die overlast wordt opgelost, maar dat er juist méér asielzoekers op straat komen om meer overlast te geven.

Dit ligt in dezelfde lijn als Maga en roepen:

"ons onderwijs scoort slecht, daarom heffen we het op en zetten we vol in op minder toegankelijke privéscholen"

Maar nu in de VS de boel heel langzaam op de klippen loopt (Musk en vele republikeinen keren zich tegen 'the big beautiful bill') zie je dat de kop de staart begint op te vreten. Persoonlijk denk ik dat Wilders z'n momentum kwijt is en het zeer ongunstig is dat Trump zn tactieken zo zichtbaar slecht zijn en zelfs door republikeinen worden bestreden.

Dat het voor Wilders misschien een poging was om boven Faber te willen staan als "werkelijke leider". Maar waar het kwartje van de twee opties nu gaat vallen is de vraag.

Radicaal rechts komt de ijsberg in elk geval tegen.
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 09:10:32 #8
5428 crew  miss_sly
pi_217844878
quote:

[..]

Kiezersbedrog was dat Omtzigt zei niet met de PVV te gaan regeren, en nog voor de avond voorbij was al te draaien naar wel. Als je vooraf bepaalde beloften doet en je houdt je daaraan, is dat geen kiezersbedrog. Het is juist het anders doen dan wat je had gezegd dat kiezersbedrog is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 09:11:43 #9
5428 crew  miss_sly
pi_217844897
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:06 schreef Perrin het volgende:
Na twee decennia VVD aan het roer denken mensen blijkbaar nog steeds dat de VVD hard tegen migratie is.

Tegen dat soort mensen zou ik willen zeggen: :')
Dat is het soort mensen dat het immigratiecijfer van +130.000 volledig toeschrijven aan asielzoekers, bij gebrek aan echte informatie en kennis.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217844899
quote:

[..]

Er is niets bedrog aan duidelijk zeggen dat je niet met een partij gaat regeren. Dat is gewoon duidelijkheid geven. Sterker nog, Yesilgoz maakt feitelijk al duidelijk dat ze niet met GL-PvdA in zee wil. Nou zal ze dat wel doen als het noodzakelijk blijkt, want de VVD heeft al decennia geen principes of ruggengraat natuurlijk, maar goed.
En dat laatste is veel meer kiezersbedrog dan op voorhand duidelijkheid geven. Je staat voor je eigen kiezers, niet voor de kiezers van een andere partij.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217844912
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

"Deze prutser blokkeert elke kans op rechts beleid, elke keer als we wat kunnen gaan doen loopt hij weg. Er zijn geen afspraken mee te maken. Dit doen we dus gegarandeerd niet nog een keer, want ik wil wel rechts beleid dat echt uitgevoerd wordt, ipv een minister die zegt dat ze beleid is maar vervolgens 11 maanden helemaal niks heeft gedaan".

Iedereen zou die uitspraak begrijpen, je bent duidelijk en maakt de kans ook nog eens veel groter dat de VVD de volgende premier levert. Nu niet uitsluiten en later wel, dat gaat niet. Je moet het doen als de woede vers is.
Maar tegen de tijd dat er verkiezingen zijn is men dat allang vergeten.
pi_217844916
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat gebeurt niet onherroepelijk. PVV mag misschien mensen uitnodigen, maar als er niemand komt gaan ze naar de een-na-grootste partij.

Daarbij is de kans dat de PVV de grootste wordt als ze worden uitgesloten door de VVD echt veel kleiner dan als de VVD ze niet uit sluit.
Ook hier geldt; er ligt een verantwoordelijkheid. En als de kabinetsformatie jaren gaat duren omdat de VVD dwars gaat doen dan straalt dat ook slecht af op de VVD. Ik denk dat ze liever ook niet in het huidige kabinet hadden plaats genomen maar geen verantwoordelijkheid nemen als de enige partij die zich enigszins rechts profileert had ook heel slecht afgestraald. Blijkbaar was de afkeer naar het links blok zo groot dat ze alsnog ''moesten''.

Het gevolg van niet met de PVV praten kan zijn dat er nieuwe verkiezingen moeten komen. dan zijn we vanaf dit punt al een jaar verder zonder dat er iets is gebeurd.

Het is gewoon geen realistisch scenario dat VVD niet gaat praten met PVV als die wederom de grootste of misschien zelfs een na grootste blijkt. En als dat wel een realistisch scenario blijkt dan krijgt de VVD waarschijnlijk ook nog eens de schuld dat ze het land 2 jaar lang (inclusief formatieprocessen) bestuurloos laten.
pi_217844932
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:09 schreef Janneke141 het volgende:
Het kiezersbedrog zat het afgelopen jaar anders toch vooral bij Wilders zelf.
Maak jij dat al die PVV-stemmers even wijs.
pi_217844940
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Het is gewoon geen realistisch scenario dat VVD niet gaat praten met PVV als die wederom de grootste of misschien zelfs een na grootste blijkt.
Dat is prima een realistisch scenario, zeker als de VVD door uitsluiten van de PVV zorgt dat de PVV veel kleiner wordt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217844949
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wij gaan het op dit punt pertinent oneens blijven.
pi_217844955
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Maar tegen de tijd dat er verkiezingen zijn is men dat allang vergeten.
Nee, hoor. Yeşilgöz hoeft alleen maar elke dag te herhalen dat ze iemand is die wil dat beleid wordt uitgevoerd, ipv dat er een minister is die zegt dat ze beleid is maar vervolgens niks doet. Dat is echt wel iets dat juist blijft hangen, ze kan Faber volkomen afmaken in de komende maanden.
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:16:51 #17
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217844957
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 08:41 schreef Vliegbaard het volgende: [..] Ik vind van wel. Een partij als FvD met misschien 3/4 zetels kun je nog uitsluiten omdat het om een marginale groep stemmers gaat. Een partij die in potentie weer de grootste kan gaan worden bij voorbaat uitsluiten is een minachting naar die grote groep stemmers. En ja daarmee maak ik onderscheid maar ik denk dat niet dat dat erg is. Maar nu de grootste partij buiten spel zetten, dan zet je jezelf als partij ook meteen klem. Op de dag dat het kabinet valt lijkt me dat geen goede uitgangspositie.
Dat zou je na de vorige verkiezing nog kunnen zeggen, maar als je een kiezersmandaat hebt van 37 zetels en je maakt er zo'n puinhoop van en je gaat vervolgens oppositie zitten voeren tegen je eigen kabinet in de hoop er beter uit te komen ben je zelf verantwoordelijk voor de toekomstige uitsluiting van je eigen kiezers.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217844967
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
PVV kiezers zijn inderdaad niet de slimste mensen in dit land

Maar ze hebben ongeveer zestien zetels gehaald van mensen die ingezien hebben dat op pvv stemmen helemaal geen nut heeft....
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:18:03 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217844969
De PvdA meerdere malen met meer dan 50 zetels uit de boot wegens onmogelijk gedrag.
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:19:35 #20
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217844983
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:18 schreef Hexagon het volgende:
De PvdA meerdere malen met meer dan 50 zetels uit de boot wegens onmogelijk gedrag.
Paar flauwe grappen na een avond doorzakken, 'onmogelijk gedrag'.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217845080
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
Er is niets bedrog aan duidelijk zeggen dat je niet met een partij gaat regeren. Dat is gewoon duidelijkheid geven. Sterker nog, Yesilgoz maakt feitelijk al duidelijk dat ze niet met GL-PvdA in zee wil. Nou zal ze dat wel doen als het noodzakelijk blijkt, want de VVD heeft al decennia geen principes of ruggengraat natuurlijk, maar goed.
En dat laatste is veel meer kiezersbedrog dan op voorhand duidelijkheid geven. Je staat voor je eigen kiezers, niet voor de kiezers van een andere partij.
Met een vergelijkbare verkiezingsuitslag (qua verhoudingen) denk ik niet dat de VVD die belofte waar gaat kunnen maken zonder dat ze daar zelf later pijn van gaan voelen.
Dat is de enige reden waarom ze in het kabinet zaten. Er lag een taak, een verantwoordelijkheid te vervullen en niet met de PVV in zee was óf een mogelijkheid op links open laten wat ze pertinent niet lijken te willen óf nieuwe verkiezingen waarbij de kans heel groot zou zijn dat de VVD de schuld in de schoenen geschoven zou krijgen.
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:31:14 #22
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217845089
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ook hier geldt; er ligt een verantwoordelijkheid. En als de kabinetsformatie jaren gaat duren omdat de VVD dwars gaat doen dan straalt dat ook slecht af op de VVD. Ik denk dat ze liever ook niet in het huidige kabinet hadden plaats genomen maar geen verantwoordelijkheid nemen als de enige partij die zich enigszins rechts profileert had ook heel slecht afgestraald. Blijkbaar was de afkeer naar het links blok zo groot dat ze alsnog ''moesten''.

Het gevolg van niet met de PVV praten kan zijn dat er nieuwe verkiezingen moeten komen. dan zijn we vanaf dit punt al een jaar verder zonder dat er iets is gebeurd.

Het is gewoon geen realistisch scenario dat VVD niet gaat praten met PVV als die wederom de grootste of misschien zelfs een na grootste blijkt. En als dat wel een realistisch scenario blijkt dan krijgt de VVD waarschijnlijk ook nog eens de schuld dat ze het land 2 jaar lang (inclusief formatieprocessen) bestuurloos laten.
Ze sluit GL/PvdA wél uit. Staan ongeveer op gelijke hoogte met de PVV in de peilingen (vóór de kabinetsval).

Maar dat is geen probleem? :?

[ Bericht 2% gewijzigd door Whiskers2009 op 04-06-2025 09:58:49 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:32:47 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217845108
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat is mijn taak niet, dat moet de VVD dus doen. Die partij moet stemmen van de PVV oprapen, niet de PvdA'ers proberen te overtuigen. Want zelfs al zou Yesilgöz nog een nieuw experiment aandurven met de PVV, dan komen ze nooit aan een meerderheid. Op de SGP na zal iedereen bedanken voor de eer.

Nee, vooraf duidelijkheid scheppen dat de PVV in een nieuw kabinet geen realistische optie is, lijkt me de beste weg om te gaan - vanuit VVD-oogpunt. Als je jezelf tot de PVV-achterban rekent dan liggen de zaken natuurlijk anders.

Uit landsbelang denk ik dat een breed middenkabinet de komende periode de beste optie is, en een VVD die de PVV uitsluit vergroot de kansen daarop, maar een met dergelijk algemeen belang zullen de partijen zich tijdens de campagne echt niet bezighouden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:32:52 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217845109
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:18 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me correcter.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 4 juni 2025 @ 09:33:07 #25
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217845111
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Als ze dat als breekpunt noemt dan gaat ze alleen met PVV in zee kunnen want niemand anders is zo hard op migratie. Zeker met gedecimeerde BBB en NSC heb je niet zoveel keus meer hoor
Er zijn op rechts nog wel meer partijen met dergelijke standpunten hoor.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')