quote:Op zondag 25 mei 2025 11:34 schreef Armani XL het volgende:
[modbreak]
We gaan het even wat anders doen!
[/modbreak]
@:Masberum, laten we afspreken dat we dit topic open laten zodat je advies kan krijgen van de andere users (al is het misschien handig/verstandig om er ook naar te luisteren en kritisch naar jezelf te kijken). Je topics gaan in principe toch allemaal over hetzelfde en deze topictitel die toch getuigd van een beetje (zelf)inzicht zou misschien mooi zijn voor een nieuw begin voor jou.
Nieuwe topics die je gaat openen over hetzelfde onderwerp of in het verlengde daarvan liggen zullen we sluiten en je naar dit topic verwijzen.
Ik wil verder iedereen vragen om het normaal en beschaafd te houden. Reageren is prima en het mag best confronterend zijn, daar is het tenslotte een forum voor, maar dat kan ook op een normale (volwassen) manier.
Als extra service voor nieuwe mensen is er genoeg leesvoer om eerst te lezen voordat je gaat reageren:
- R&P / Niet meer eten maar wel alcohol
- R&P / Kinderen terug willen winnen
- R&P / Hoe een vrouw terug te winnen?
Game on
Nou dan kan deze wel dicht en we horen het wel als het gelukt isquote:Op maandag 2 juni 2025 18:35 schreef Masberum het volgende:
Vanavond reageer ik even niet. Ik ga niks drinken en gamen en FOK! associeer ik met drank dus laat dat ook even vanavond. Ik ga wat wandelen, tv kijken, schilderen misschien en dan op tijd naar bed (ook al weet ik dat ik dan niet in slaap kan vallen maar ja, dat is dan maar even zo).
Geniet van je wandeling, het is heerlijk weer. Hopelijk gaat het je lukken!quote:Op maandag 2 juni 2025 18:35 schreef Masberum het volgende:
Vanavond reageer ik even niet. Ik ga niks drinken en gamen en FOK! associeer ik met drank dus laat dat ook even vanavond. Ik ga wat wandelen, tv kijken, schilderen misschien en dan op tijd naar bed (ook al weet ik dat ik dan niet in slaap kan vallen maar ja, dat is dan maar even zo).
Succes!quote:Op maandag 2 juni 2025 18:35 schreef Masberum het volgende:
Heel veel succesquote:Op maandag 2 juni 2025 18:35 schreef Masberum het volgende:
Dan is Fok een trigger voor je om juist wel te drinken. Ik heb dat bijvoorbeeld met een voetbalwedstrijd of darten kijken op tv, daar hoort altijd een biertje of whiskytje bij.quote:Op maandag 2 juni 2025 18:35 schreef Masberum het volgende:
De Nijmeegse Vierdaagse dan weer nietquote:
Dat is toch wel een groot compliment waard. Ga hier ook vooral niet teveel tijd spenderen als je dat associeert met drinken.quote:Op maandag 2 juni 2025 22:49 schreef Masberum het volgende:
Nou woehoe, het is gelukt. Net wel R&P feedback bekeken en in nuchtere toestand vind ik veel mensen daar nog grotere kleuters dan dat ik ze vind als ik alcohol op heb. Wat ontzettend flauwWat een leven. Maar goed vandaag goed gegaan, over een half uur ofzo ga ik slapen. Ben nog bezig een puzzel af te maken
Ik heb je topic gisteren doorgelezen, ik herken best veel, niet alles natuurlijk van jou in mij.quote:Op maandag 2 juni 2025 22:49 schreef Masberum het volgende:
Nou woehoe, het is gelukt. Net wel R&P feedback bekeken en in nuchtere toestand vind ik veel mensen daar nog grotere kleuters dan dat ik ze vind als ik alcohol op heb. Wat ontzettend flauwWat een leven. Maar goed vandaag goed gegaan, over een half uur ofzo ga ik slapen. Ben nog bezig een puzzel af te maken
Ja nou ja voor mij voelt het niet als ruggengraat om eerlijk te zijn. Ruggengraat zie ik als ik gewoon iets goeds zou doen. Niet iets verpest en dan het probeer goed te maken (het is wel genuanceerder dan dat vind ik ook nu, maar ik ben me er wel degelijk bewust van dat een alcoholverslaving nooit goed is). Maar ik begrijp wat je zegt en misschien moet ik er ook meer op die manier naar kijken.quote:Op maandag 2 juni 2025 22:52 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Dat is toch wel een groot compliment waard. Ga hier ook vooral niet teveel tijd spenderen als je dat associeert met drinken.
Een beroemde samoerai zei ooit, als je een man kan verslaan kan je er ook 10 of 100 verslaan. Als jij een dag zonder alcohol kan, kan je er ook tien of 100 zonder.
Geloof in jezelf dat verdien je, laat de negatieve mensen achter je. En ga gewoon kijken wat voor jou helpt of op welk vlak je hulp nodig hebt. Ik denk dat een psycholoog of huisarts heel goed kan helpen, maar je moet daar wel voor openstaan anders heeft het geen zin, ik ga je daar dus ook niet mee om de oren slaan.
Goed dat je vandaag niet gedronken hebt, daar toon je toch flink wat ruggegraat mee. Probeer het vast te houden.
Denk ik wel beter, is een soort AA en dan veel laagdrempeliger, soms ook fijn gewoon daar even te lezen als je het moeilijk hebt zonder dat je hoeft te reageren. En wanneer je wel behoefte hebt kun je er je verhaal kwijt.quote:Op maandag 2 juni 2025 22:45 schreef StateOfMind het volgende:
@:Masberum, wellicht heb je wat aan dit topic hier op Fok
R&P / FOK!ers die stoppen met alcohol - waar we stoppen #18
Ik heb best veel teruggelezen van die topics gisteren. En ik heb ook nog wel wat vraagtekens, misschien kan hij daar nog wat duidelijkheid over geven later.quote:Op maandag 2 juni 2025 23:30 schreef StateOfMind het volgende:
Vooropgesteld als TS idd niks gedronken heeft vanavond: kudos
Maar, om toch de advocaat (no pun intended) van de Duvel duivel (
![]()
) te spelen:
TS opent al jarenlang topics over zijn alcoholverslaving en alle problemen die daarmee komen en weigert al jarenlang hulp.
En dan opeens, van de ene op de andere dag, lukt het hem probleemloos om niks te drinken.
Ik ben vast niet de enige die daar toch wat vraagtekens bij heeft.
Maar mijn achterdocht hieromtrent is gevoed door mijn eigen ervaring met een drietal alcoholisten in mijn nabij omgeving in het, al dan niet recente, verleden.
Hoop dat je de nuance wat meer kan vinden voor jezelf. De keuze om wat te veranderen is een, er wat mee doen al stap twee. Ongeacht 'of je het eerst verpest hebt', dat maakt de stap niet minder moeilijkquote:Op maandag 2 juni 2025 23:05 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja nou ja voor mij voelt het niet als ruggengraat om eerlijk te zijn. Ruggengraat zie ik als ik gewoon iets goeds zou doen. Niet iets verpest en dan het probeer goed te maken (het is wel genuanceerder dan dat vind ik ook nu, maar ik ben me er wel degelijk bewust van dat een alcoholverslaving nooit goed is). Maar ik begrijp wat je zegt en misschien moet ik er ook meer op die manier naar kijken.
Verder trouwens: van wat ik in dit topic lees, bedankt voor de aardige reacties allemaalSlaap fijn
Als je vanalles hier kunt verzinnen zoals TS al eerder heeft gedaan wie zegt dan dat dit “ik ben een alcoholist” verhaal wel klopt. Ik geloof vrij weinig van de act van TS. En het siert de mensen hier die er serieus op ingaan en hem willen helpen.quote:Op maandag 2 juni 2025 23:30 schreef StateOfMind het volgende:
![]()
) te spelen:
TS opent al jarenlang topics over zijn alcoholverslaving en alle problemen die daarmee komen en weigert al jarenlang hulp.
En dan opeens, van de ene op de andere dag, lukt het hem probleemloos om niks te drinken.
Maar mijn achterdocht hieromtrent is gevoed door mijn eigen ervaring met een drietal alcoholisten in mijn nabij omgeving in het, al dan niet recente, verleden.
Ik geloof er niets meer van.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 07:10 schreef notturna het volgende:
TS de eerste avond goed doorgekomen, op naar de volgende avond.
Dan valt TS snel genoeg door de mandquote:
Een avond, het is een begin. We zullen snel genoeg zien of het een begin van iets goeds is, of meer een bevestiging voor hemzelf dat hij wel zonder alcohol kan, en dus op dezelfde voet weer doorgaat.quote:Op maandag 2 juni 2025 23:30 schreef StateOfMind het volgende:
![]()
) te spelen:
Ja het plan was volgende week maandag én dinsdag niet te drinken. Dat moet ook wel kunnen lukken denk ik. Ik wil alleen geen delirium door direct compleet te stoppen. En ik las dat anderen zich afvroegen of ik na jaren wel 1 dag nuchter kan zijn. Maar 1 of 2 dagen heb ik wel vaker gedaan. Dat is juist minder moeilijk naar verhouding met echt op lange termijn voor mij althans. Want bij 1 of 2 dagen hou je voor jezelf nog voor dat je die dag erna dus wel mag drinken, terwijl als je stelt dat je helemaal niks meer mag drinken ooit.. werkt dat voor mij heel demotiverend.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 08:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
Goed bezig! Ben trots op je
Op naar de volgende avond
Gisteren kreeg je nog het voordeel van de twijfel.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:34 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja het plan was volgende week maandag én dinsdag niet te drinken. Dat moet ook wel kunnen lukken denk ik. Ik wil alleen geen delirium door direct compleet te stoppen. En ik las dat anderen zich afvroegen of ik na jaren wel 1 dag nuchter kan zijn. Maar 1 of 2 dagen heb ik wel vaker gedaan. Dat is juist minder moeilijk naar verhouding met echt op lange termijn voor mij althans. Want bij 1 of 2 dagen hou je voor jezelf nog voor dat je die dag erna dus wel mag drinken, terwijl als je stelt dat je helemaal niks meer mag drinken ooit.. werkt dat voor mij heel demotiverend.
Volgende week pas? Je had gisteren niks gedronken toch? Of lees ik het verkeerd?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:34 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja het plan was volgende week maandag én dinsdag niet te drinken. Dat moet ook wel kunnen lukken denk ik. Ik wil alleen geen delirium door direct compleet te stoppen. En ik las dat anderen zich afvroegen of ik na jaren wel 1 dag nuchter kan zijn. Maar 1 of 2 dagen heb ik wel vaker gedaan. Dat is juist minder moeilijk naar verhouding met echt op lange termijn voor mij althans. Want bij 1 of 2 dagen hou je voor jezelf nog voor dat je die dag erna dus wel mag drinken, terwijl als je stelt dat je helemaal niks meer mag drinken ooit.. werkt dat voor mij heel demotiverend.
echt hequote:
Nou, dat heeft hij wel als plan voorgespiegeld:quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:39 schreef maily het volgende:
[..]
Gisteren kreeg je nog het voordeel van de twijfel.
Vandaag weet ik het zeker.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
"Vier" je succes, Masberum.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:34 schreef Masberum het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:54 schreef Sally het volgende:
[..]
Nou, dat heeft hij wel als plan voorgespiegeld:
maandag beginnen met 1 dag niet drinken.
De week erop maandag en dinsdag niet,
die week daarop ma, di en wo niet,
enz.
Totdat hij uiteindelijk niet meer drinkt.
Deze ene avond/dag - de maandag - is er in elk geval.
Terwijl hij eerst alsnog zei dat hij het niet zou doen.Ja zo las ik het ook, de vraag is alleen of hij vandaag gaat drinken, of dat het toch wel beviel en misschien een succesje in het verschiet ligt om vandaag ook alc. vrij te blijven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is immers nog geen 20.00 uur.
Had je last van het niet drinken, lichamelijk? En hoe heb je geslapen?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:34 schreef Masberum het volgende:
[..]
Hem kennende...quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:59 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ja zo las ik het ook, de vraag is alleen of hij vandaag gaat drinken, of dat het toch wel beviel en misschien een succesje in het verschiet ligt om vandaag ook alc. vrij te blijven.
Het is immers nog geen 20.00 uur.
Goede vraag, ik ben al ongeveer 20x gestopt en teruggevallen de afgelopen 20 jaar denk ik. En ook echt na lange periodes van dagelijks sterke drank, maar nog nooit hele heftige afkickverschijnselen gehad, los van wat slecht slapen en zweten. Maar niet de horrorverhalen die ik wel eens lees van cold turkey stoppen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:02 schreef Koettie het volgende:
[..]
Had je last van het niet drinken, lichamelijk? En hoe heb je geslapen?
Maar juist die afkickverschijnselen moet je hebben om volledig te breken met je verslaving want ander kom je er gewoonweg niet vanafquote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:07 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Goede vraag, ik ben al ongeveer 20x gestopt en teruggevallen de afgelopen 20 jaar denk ik. En ook echt na lange periodes van dagelijks sterke drank, maar nog nooit hele heftige afkickverschijnselen gehad, los van wat slecht slapen en zweten. Maar niet de horrorverhalen die ik wel eens lees van cold turkey stoppen.
Ben ik het niet mee eens, juist meer de achterlijke dingen die je doet onder invloed. Die je normaliter nooit zou hebben gedaan. En uiteindelijk de lange termijn, schade naar je familie, naar je gezondheid. Die katers overleef je wel. Want afkicken fysiek is de kater, die is na een dag of 1,2 weg. Daarna is het mentaal.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:20 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Maar juist die afkickverschijnselen moet je hebben om volledig te breken met je verslaving want ander kom je er gewoonweg niet vanaf
En dat is precies waar de uitdaging ligt. Zonder strijd geen resultaat. En bij verslavingen geldt: "even eentje tussendoor kan niet"quote:
Maar dat zijn niet de afkickverschijnselen. Dat zijn meer de patronen. Of vind je afkicken niet lichamelijk?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:28 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
En dat is precies waar de uitdaging ligt. Zonder strijd geen resultaat. En bij verslavingen geldt: "even eentje tussendoor kan niet"
Dat is echt onzin en kan zelfs gevaarlijk zijn.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:20 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Maar juist die afkickverschijnselen moet je hebben om volledig te breken met je verslaving want ander kom je er gewoonweg niet vanaf
Gevaarlijk niet, ik denk echt dat dat 1 procent is. Maar daarna begint het vervelende, de mentale afkicking.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:41 schreef Koettie het volgende:
[..]
Dat is echt onzin en kan zelfs gevaarlijk zijn.
Mmmm, denk ik niet, ik denk eerst een duidelijk ik heb een probleem met alcohol en wil er van af.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:52 schreef maily het volgende:
Eigenlijk kan TS dit het beste laten regelen door professionele hulpverlening .....
Wat zeg jij nou joh. Ontwenning kan gevaarlijk zijn. Niet iedereen heeft er even veel last van. En dat varieert van last van zweten en trillen tot een dodelijk insult. Daar zijn niet zomaar percentages op te pakken. En zeggen dat het nodig is om last te hebben zodat je kan stoppen is gewoon kul en onjuiste informatie.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:49 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Gevaarlijk niet, ik denk echt dat dat 1 procent is. Maar daarna begint het vervelende, de mentale afkicking.
Goed advies wel,quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:54 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Mmmm, denk ik niet, ik denk eerst een duidelijk ik heb een probleem met alcohol en wil er van af.
inderdaadquote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:52 schreef maily het volgende:
Eigenlijk kan TS dit het beste laten regelen door professionele hulpverlening .....
dat niet alleenquote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:02 schreef greysbones het volgende:
[..]
inderdaad
hoe nobel ook
zelf alles laten staan
en volledig afkicken is voor de meesten niet te doen
is ook nog een dingetje jaquote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:03 schreef maily het volgende:
[..]
dat niet alleen
dat ze hem eerst onderzoeken en kijken hoe hij eraan toe is en dan een afkickadvies geven.
Wat is jouw ervaring ?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:58 schreef Koettie het volgende:
[..]
Wat zeg jij nou joh. Ontwenning kan gevaarlijk zijn. Niet iedereen heeft er even veel last van. En dat varieert van last van zweten en trillen tot een dodelijk insult. Daar zijn niet zomaar percentages op te pakken. En zeggen dat het nodig is om last te hebben zodat je kan stoppen is gewoon kul en onjuiste informatie.
Wat is professioneel? Want heel eerlijk, dat stelt niet veel voor in Nederland. Of heb je daar ook veel ervaring mee?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:58 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Goed advies wel,
Hoe is dat bij jou bevallen 20x stoppen en terugvallen? Deed je dat met of zonder hulp want het is nogal een bijzonder advies om professionele niet te adviseren.
Lichamelijk niet, juist alleen maar beter. Alleen het slapen is vreselijk, ook zweten. De nacht duurde heel lang, heel lang voordat ik in slaap viel en dan ook maar half in slaap de rest van de tijd. Maar goed, wel interessant, sinds lange tijd weer een keer gezien wat er rond 6:30 op tv is.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:02 schreef Koettie het volgende:
[..]
Had je last van het niet drinken, lichamelijk? En hoe heb je geslapen?
Precies hetzelfde als ik heb ervaren dus.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:22 schreef Masberum het volgende:
[..]
Lichamelijk niet, juist alleen maar beter. Alleen het slapen is vreselijk, ook zweten. De nacht duurde heel lang, heel lang voordat ik in slaap viel en dan ook maar half in slaap de rest van de tijd. Maar goed, wel interessant, sinds lange tijd weer een keer gezien wat er rond 6:30 op tv is.
Hij zegt toch niet dat hij niet naar proffesional moet. Hij zegt: eerst beseffen dat hij een alcohol probleem heeft daarna proffesionele hulp.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:58 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Goed advies wel,
Hoe is dat bij jou bevallen 20x stoppen en terugvallen? Deed je dat met of zonder hulp want het is nogal een bijzonder advies om professionele niet te adviseren.
Dankjewel Roes, ik begon echt een beetje te twijfelen aan mijzelf. Er zitten enorm slechte hulpverleners in Nederland en ik zou soieso particuliere psychologen aanbevelen maar die kosten goud geld. Het begint altijd met je eigen mindset, wil ik nu stoppen ja of nee, twijfel is altijd failure.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:29 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Hij zegt toch niet dat hij niet naar proffesional moet. Hij zegt: eerst beseffen dat hij een alcohol probleem heeft daarna proffesionele hulp.
Iemand die gaat omdat andere roepen dat je moet gaan gaat nooit succes hebben. Professionals zijn geen verrichtters van wonderen.
Okay ik zou eigenlijk moeten slapen maar snelle reactie richting jou. Ik werk in de zorg en ik werk veel samen met zorg proffionals afhankelijk van wie je het vraagt ben ik er ook een.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:33 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Dankjewel Roes, ik begon echt een beetje te twijfelen aan mijzelf. Er zitten enorm slechte hulpverleners in Nederland en ik zou soieso particuliere psychologen aanbevelen maar die kosten goud geld. Het begint altijd met je eigen mindset, wil ik nu stoppen ja of nee, twijfel is altijd failure.
Slaap lekker Roesquote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:47 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Okay ik zou eigenlijk moeten slapen maar snelle reactie richting jou. Ik werk in de zorg en ik werk veel samen met zorg proffionals afhankelijk van wie je het vraagt ben ik er ook een.
Soms zit ik in vergaderingen of gesprekken met andere disciplines om maar te bedenken wat we moeten doen, en dat moeten we constant aanpassen.
En heel vaak weten we het ook niet en doen we wat voorheen werkt of wat we denken dat zou kunnen helpen.
ik denk dat je met grootschalige problemen als verslaving sowieso naar de tweedelijns moet. Eerstelijns gaat het niet worden daar is het te complex voor.
Afijn ik ga nu echt slapen. Maar goed twijfel niet te zeer aan jezelf. Je zei niks geks. Stap 1 is erkennen dat je een probleem hebt. Vandaaruit kan een proffesional dan ook ondersteunen maar deze gaan het ook niet altijd allemaal weten.
Męh, dat is ook wat overdreven, maar het is vrij kort ja. Vervolgens kan je erover twijfelen wat daarna fysiek en wat mentaal is natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:25 schreef Duveldrinker het volgende:
Want afkicken fysiek is de kater, die is na een dag of 1,2 weg.
Nee sorry dat is niet overdreven, na 48 uur is alle alcohol uit je bloed.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Męh, dat is ook wat overdreven, maar het is vrij kort ja. Vervolgens kan je erover twijfelen wat daarna fysiek en wat mentaal is natuurlijk.
Dat is wat anders dan geen afkickverschijnselen hebben.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:22 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Nee sorry dat is niet overdreven, na 48 uur is alle alcohol uit je bloed.
Dat zeg ik ook niet, maar een heftige griep is veel vervelender dan afkicken. Persoonlijk voor mij en 99 procent van andere mensen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is wat anders dan geen afkickverschijnselen hebben.
Misschien voor jou. Ik belandde op dag drie in een rolstoel door de tremoren, dag vier en vijf liep ik met een rollator en kon ik door het trillen nog geen beker melk drinken. En alle dagen braakte ik om de vijf minuten - letterlijk - zodat er ook geen voedsel of (orale) medicatie opgenomen werd. Om het over een mogelijk delier (vaak ook pas rond dag drie) nog niet te hebben als je daar gevoelig voor bent.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:25 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, maar een heftige griep is veel vervelender dan afkicken. Persoonlijk voor mij en 99 procent van andere mensen.
Ok en heel eerlijk want misschien doe ik mijn drankgebruik bagatlilseren. Hoeveel dronk jij dagelijks tot deze tremoren?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Misschien voor jou. Ik belandde op dag drie in een rolstoel door de tremoren, dag vier en vijf liep ik met een rollator en kon ik door het trillen nog geen beker melk drinken. En alle dagen braakte ik om de vijf minuten - letterlijk - zodat er ook geen voedsel of (orale) medicatie opgenomen werd. Om het over een mogelijk delier (vaak ook pas rond dag drie) nog niet te hebben als je daar gevoelig voor bent.
Maar goed, dat is voor iedereen anders, maar een week is toch wel vrij gemiddeld (tot 10 dagen). Slaapproblemen en dergelijk houden nog langer aan. En de gevolgen van, simpel gezegd, je dopaminehuishouding verneukt hebben zijn ook eerder fysiek dan mentaal, welbeschouwd.
Vreemd genoeg werden die afkickverschijnselen steeds heftiger na elke terugval, terwijl elke terugval steeds korter duurde (kindling effect). Bij mijn eerste opname blies ik 4,8 - gebruik kan je dan wel uitrekenen (en je wordt dan ook naar het ziekenhuis doorgestuurd en niet opgenomen), maar had ik veel minder last. De laatste keer heb ik een week gedronken, maar dan wel 24/7. Ik denk zo'n zes flessen wijn op het laatst (maar blies "maar" 2,0).quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:33 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ok en heel eerlijk want misschien doe ik mijn drankgebruik bagatlilseren. Hoeveel dronk jij dagelijks tot deze tremoren?
Ik weet niet wat je zeker weet. Ik weet ook niet waarom ik gister het voordeel van de twijfel kreeg. En waarom het zwaai icoontje terwijl je erna gewoon weer verder gaat?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:39 schreef maily het volgende:
[..]
Gisteren kreeg je nog het voordeel van de twijfel.
Vandaag weet ik het zeker.
quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Vreemd genoeg werden die afkickverschijnselen steeds heftiger na elke terugval, terwijl elke terugval steeds korter duurde (kindling effect). Bij mijn eerste opname blies ik 4,8 - gebruik kan je dan wel uitrekenen (en je wordt dan ook naar het ziekenhuis doorgestuurd en niet opgenomen), maar had ik veel minder last. De laatste keer heb ik een week gedronken, maar dan wel 24/7. Ik denk zo'n zes flessen wijn op het laatst (maar blies "maar" 2,0).
Misschien verschilt dat ook per persoon, in mijn hoogtij dagen....meer laagste punten dronk ik een liter cask strength wihsky en 6 halve liters. Geen idee wat dat omgerekend is, ik ben wel vrij flink qua lengte en fysiek maar ik kon altijd stoppen de andere dag zonder doodsbedreigende problemen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Vreemd genoeg werden die afkickverschijnselen steeds heftiger na elke terugval, terwijl elke terugval steeds korter duurde (kindling effect). Bij mijn eerste opname blies ik 4,8 - gebruik kan je dan wel uitrekenen (en je wordt dan ook naar het ziekenhuis doorgestuurd en niet opgenomen), maar had ik veel minder last. De laatste keer heb ik een week gedronken, maar dan wel 24/7. Ik denk zo'n zes flessen wijn op het laatst (maar blies "maar" 2,0).
Hoe gaat het nu met je Mas?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:43 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je zeker weet. Ik weet ook niet waarom ik gister het voordeel van de twijfel kreeg. En waarom het zwaai icoontje terwijl je erna gewoon weer verder gaat?
Nou goed genoeg ook al heb ik evenveel als normaal gedronken. Maar dat lag in de planning. Volgende week maandag en dinsdag niet. Ga wel over een uur slapen ongeveer want moet wel weer een beetje op tijd opquote:
Verschilt ook per persoon en is op zich ook niet zo relevant, want het punt de je maakte is wel terecht: het stoppen is een hel (voor de één dan net wat meer dan de ander), maar met benzo's en toezicht te overzien. De echte uitdaging komt daarna pas - en daarna duurt erg lang, zo niet levenslang (maar wordt met de tijd wel steeds draaglijker om een beetje positief te blijvenquote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:46 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
[..]
Misschien verschilt dat ook per persoon, in mijn hoogtij dagen....meer laagste punten dronk ik een liter cask strength wihsky en 6 halve liters. Geen idee wat dat omgerekend is, ik ben wel vrij flink qua lengte en fysiek maar ik kon altijd stoppen de andere dag zonder doodsbedreigende problemen.
Morgen weer werken?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:48 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou goed genoeg ook al heb ik evenveel als normaal gedronken. Maar dat lag in de planning. Volgende week maandag en dinsdag niet. Ga wel over een uur slapen ongeveer want moet wel weer een beetje op tijd op
Pfff het duurt mij nu al meer dan 20 jaar. Ik val nog steeds terug. Daarom post ik hier nu. Ik pak alles aan om niet te drinken en neem alle bagger van andere users tot me.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Verschilt ook per persoon en is op zich ook niet zo relevant, want het punt de je maakte is wel terecht: het stoppen is een hel (voor de één dan net wat meer dan de ander), maar met benzo's en toezicht te overzien. De echte uitdaging komt daarna pas - en daarna duurt erg lang, zo niet levenslang (maar wordt met de tijd wel steeds draaglijker om een beetje positief te blijven).
Ja een halve dag vanuit huis dus dat is te overzien. Maar daar hou ik ook altijd rekening mee als ik alcohol drink. Een rare eigenschap van wat ik begrijp maar ja dat is gelukkig zoquote:
Ja, dat lijkt me erg lastig. Is het bij jou echte zucht, terugverlangen naar toen het nog leuk was, onderdrukken van gevoelens of overmoed ('glaasje kan nu wel')?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:51 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Pfff het duurt mij nu al meer dan 20 jaar. Ik val nog steeds terug. Daarom post ik hier nu. Ik pak alles aan om niet te drinken en neem alle bagger van andere users tot me.
Maar mag ik een brutale vraag stellen? Je zei ooit ik heb en een iimort export bedrijf en dat gaat wel door zonder mij en later was je een online designer in diensverband? Heb je nu wel een vaste baan?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:51 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja een halve dag vanuit huis dus dat is te overzien. Maar daar hou ik ook altijd rekening mee als ik alcohol drink. Een rare eigenschap van wat ik begrijp maar ja dat is gelukkig zo
Ik wil niet zijn topic overnemen, maar meer belonen. Ik beloon mijzelf na een lange werkdag of een prestatie met mijn team. met drank.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me erg lastig. Is het bij jou echte zucht, terugverlangen naar toen het nog leuk was, onderdrukken van gevoelens of overmoed ('glaasje kan nu wel')?
Ja dat mag je vragen. Import export bedrijf gaat starten zodra we een magazijn hebben. Het magazijn dat we hadden daarvan heeft de persoon die het had niet bepaalde zaken betaald en daarom kunnen we er geen gebruik van maken. De Ethiopische overheid wacht nog op betaling die hij niet gaat doen zo lijkt het. Dus zijn we bezig met het zoeken van een nieuw magazijn. Of het betalen van de juiste mensen. Maar dat gaat traag zo lijkt het.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:54 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Maar mag ik een brutale vraag stellen? Je zei ooit ik heb en een iimort export bedrijf en dat gaat wel door zonder mij en later was je een online designer in diensverband? Heb je nu wel een vaste baan?
Nou je mag het topic overnemen hoor. Met een topic overnemen is naar mijn idee niks mis zolang het gepaard gaat met feiten, nuttige zaken etc. Het woord 'overnemen' heeft alleen een negatieve associatie omdat het vaak gepaard gaat met offtopic reacties. Maar zoals jij reageert is primaquote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:56 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ik wil niet zijn topic overnemen, maar meer belonen. Ik beloon mijzelf na een lange werkdag of een prestatie met mijn team. met drank.
Dat was ook sarcastisch bedoeld. Ik ben best wel bevooroordeeld door andere users en jouw eigen antwoorden. Dat mag ook, maar ik herken enorm veel in jou. Dus ik wil je graag je normaal te woord staan en hopelijk kunnen we elkaar helpen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:01 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou je mag het topic overnemen hoor. Met een topic overnemen is naar mijn idee niks mis zolang het gebaseerd is op feiten, nuttige zaken etc. Het woord 'overnemen' heeft alleen een negatieve associatie omdat het vaak gepaard gaat met offtopic reacties. Maar zoals jij reageert is prima
Nou ja ik hoop dat je me ook graag normaal te woord zou willen staan als je me niet herkent in jezelf.. daar ontbreekt het hier nogal aan namelijk.. normale reacties, waardoor je waarschijnlijk ook wel op een bepaalde manier bevooroordeeld bentquote:Op woensdag 4 juni 2025 00:04 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Dat was ook sarcastisch bedoeld. Ik ben best wel bevooroordeeld door andere users en jouw eigen antwoorden. Dat mag ook, maar ik herken enorm veel in jou. Dus ik wil je graag je normaal te woord staan en hopelijk kunnen we elkaar helpen.
Maar misschien lees ik verkeerd, waarom werk je maar 3.5 uur per week?quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:06 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou ja ik hoop dat je me ook graag normaal te woord zou willen staan als je me niet herkent in jezelf.. daar ontbreekt het hier nogal aan namelijk.. normale reacties
Je leest het niet verkeerd maar ik heb het verkeerd getypt daar. Het moest zijn 3,5 werkdagen per week. Excuses. De 28 uur erna klopt gelukkig wel :pquote:Op woensdag 4 juni 2025 00:07 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Maar misschien lees ik verkeerd, waarom werk je maar 3.5 uur per week?
En je kinderen zie je niet verder? Dan heb je best veel vrije tijd toch? Leidt dat ook tot zuipen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:08 schreef Masberum het volgende:
[..]
Je leest het niet verkeerd maar ik heb het verkeerd getypt daar. Het moest zijn 3,5 werkdagen per week. Excuses
Nou ja die zie ik af en toe. En nou ja de vrije tijd tot ongeveer 19:00 leidt niet tot zuipen. Ik drink alleen 's avonds. Zelf denk ik dat het vooral is dat ik weinig voldoening uit dingen haal om te doen (ook wellicht gevoed door alcoholgebruik, maar dat was ook al zo voordat ik veel alcohol dronk). Ik heb ook geen echte angst voor het einde van mijn leven, ook niet als dat wat met een lijdensweg is. Dat helpt ook niet mee denk ik. Ik heb niet echt iets van 'ik ga op deze manier vroegtijdig dood, laat ik er maar iets aan doen'. Ik doe er dus wel iets aan, gisteren, en volgende week denk ik ook wel. Maar echt compleet stoppen is voor iemand zoals ik denk ik niet haalbaar (en wellicht deels stoppen ook niet)quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:09 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
En je kinderen zie je niet verder? Dan heb je best veel vrije tijd toch? Leidt dat ook tot zuipen?
Oei heel herkenbaar, lijdensweg heb ik wel angst voor man. Wanneer alles ineens op zijn plek valt en al je stomme beslissingen je inhalen op je ziektebed. Mag ik vragen hoe oud je ben?quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:16 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou ja die zie ik af en toe. En nou ja de vrije tijd tot ongeveer 19:00 leidt niet tot zuipen. Ik drink alleen 's avonds. Zelf denk ik dat het vooral is dat ik weinig voldoening uit dingen haal om te doen (ook wellicht gevoed door alcoholgebruik, maar dat was ook al zo voordat ik veel alcohol dronk). Ik heb ook geen echte angst voor het einde van mijn leven, ook niet als dat wat met een lijdensweg is. Dat helpt ook niet mee denk ik. Ik heb niet echt iets van 'ik ga op deze manier vroegtijdig dood, laat ik er maar iets aan doen'. Ik doe er dus wel iets aan, gisteren, en volgende week denk ik ook wel. Maar echt compleet stoppen is voor iemand zoals ik denk ik niet haalbaar (en wellicht deels stoppen ook niet)
39 jaar. En zelf ervaar ik het niet alsof (vanuit de positie gesproken dat het nog niet zo is, dus wellicht gemakkelijk, maar voor mijzelf weet ik wel dat mijn denkwijze niet echt veranderd als het wel zo is) ik het niet als stomme beslissingen zal zien als ik stervende ben. Meer van "dit wist ik al wel, geen reden om nu extreem zielig te doen plotseling"quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:20 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Oei heel herkenbaar, lijdensweg heb ik wel angst voor man. Wanneer alles ineens op zijn plek valt en al je stomme beslissingen je inhalen op je ziektebed. Mag ik vragen hoe oud je ben?
serieus? ook niet voor je meisjes?I Ik ben niet heel veel ouder maar ik kan mijn zoon echt niet echterlaten nu.quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:26 schreef Masberum het volgende:
[..]
39 jaar. En zelf ervaar ik het niet alsof (vanuit de positie gesproken dat het nog niet zo is, dus wellicht gemakkelijk, maar voor mijzelf weet ik wel dat mijn denkwijze niet echt veranderd als het wel zo is) ik het niet als stomme beslissingen zal zien als ik stervende ben. Meer van "dit wist ik al wel, geen reden om nu extreem zielig te doen plotseling"
Nee ook niet voor hen. Ik ben er dus mee bezig om nuchter te worden voor wat langere tijd. Of dat nou lukt of niet, de poging is wat waard. Maar nee ik heb de kinderen nu 6 tot 8 jaar (ik wissel de leeftijden af en toe wat af om herkenbaarheid te voorkomen voor diegenen die het opvielen en ernaar gaan vragen), als mijn alcoholgebruik me genoeg uitmaakte dan zou ik al eerder gestopt zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:29 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
serieus? ook niet voor je meisjes?I Ik ben niet heel veel ouder maar ik kan mijn zoon echt niet echterlaten nu.
Drink je nu ook?quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:35 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nee ook niet voor hen. Ik ben er dus mee bezig om nuchter te worden voor wat langere tijd. Of dat nou lukt of niet, de poging is wat waard. Maar nee ik heb de kinderen nu 6 tot 8 jaar (ik wissel de leeftijden af en toe wat af om herkenbaarheid te voorkomen voor diegenen die het opvielen en ernaar gaan vragen), als mijn alcoholgebruik me genoeg uitmaakte dan zou ik al eerder gestopt zijn.
Er zijn genoeg redenen waarom ik niet gestopt ben. Maar alles wat ik meld wordt hier gezien als een excuus om het niet te doen. Het verleden en de situatie maakt niks uit, je hebt gewoon geen ruggengraat als het ware als je niet gewoon stopt voor je kinderen. Nou dat zou een perfecte wereld zijn niet waar.
De realiteit is complexer, volgens mij willen veel verslaafden wel stoppen maar lukt het gewoon niet, het is tegenwoordig ook een geestesziekte. Probeer maar iets te vechten wat er in je hersenen gaande is.
Ik heb vanaf 19:30 ongeveer 80 cl / 0,8 liter wodka 37,50% alcohol gedronken. Dus ja. Maar ik ga nu wel slapen.quote:
quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:48 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik heb vanaf 19:30 ongeveer 80 cl / 0,8 liter wodka 37,50% alcohol gedronken. Dus ja. Maar ik ga nu wel slapen.
Slaap lekker gozer, morgen weer een nieuwe dag.quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:48 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik heb vanaf 19:30 ongeveer 80 cl / 0,8 liter wodka 37,50% alcohol gedronken. Dus ja. Maar ik ga nu wel slapen.
Ik werk in de verslavingszorg. Je hebt mensen die er fluitend doorheen gaan als ze eenmaal de knop gevonden hebben en mensen die blijven worstelen. En mensen die amper onwennig hebben en mensen die alleen in de detox mogen/kunnen stoppen ivm somatisch gevaar van de onwennig.quote:
Ontwenning is niet hetzelfde als een kater. Een kater is voornamelijk uitdroging en verwerken van gifstoffen en is vervelend, niet gevaarlijk. Ontwenning na chronisch drinken brengt je lichaam uit balans, die heeft hard moeten werken om zo goed mogelijk te functioneren met drank en als de drank opeens wegvalt kan je lichaam dat niet zo snel compenseren. Met dus ontwenning als gevolg, wat kan leiden tot een insult. Fijn dat je je ervaringen deelt want dat is heel waardevol maar pas op met wat je zegt als je niet zeker bent of het klopt.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Męh, dat is ook wat overdreven, maar het is vrij kort ja. Vervolgens kan je erover twijfelen wat daarna fysiek en wat mentaal is natuurlijk.
Ik vind het een beetje vergelijkbaar met diabetes. Er is mee te leven maar je moet je leven aanpassen en altijd blijven opletten. Je hersenen veranderen door verslaving en het is echt niet alleen een 'ruggengraat' ding. Verslaving is heel complex. Ik werk ook met een doelgroep waarin stoppen niet perse het doel is. Niet iedereen wil of kan stoppen. Dan richten we vooral op mogelijkheden om zo veel mogelijk lichamelijk risico te ondervangen. Met alcohol voornamelijk belang van thiamine, echt onmisbaar als je veel drinkt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 00:35 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nee ook niet voor hen. Ik ben er dus mee bezig om nuchter te worden voor wat langere tijd. Of dat nou lukt of niet, de poging is wat waard. Maar nee ik heb de kinderen nu 6 tot 8 jaar (ik wissel de leeftijden af en toe wat af om herkenbaarheid te voorkomen voor diegenen die het opvielen en ernaar gaan vragen), als mijn alcoholgebruik me genoeg uitmaakte dan zou ik al eerder gestopt zijn.
Er zijn genoeg redenen waarom ik niet gestopt ben. Maar alles wat ik meld wordt hier gezien als een excuus om het niet te doen. Het verleden en de situatie maakt niks uit, je hebt gewoon geen ruggengraat als het ware als je niet gewoon stopt voor je kinderen. Nou dat zou een perfecte wereld zijn niet waar.
De realiteit is complexer, volgens mij willen veel verslaafden wel stoppen maar lukt het gewoon niet, het is tegenwoordig ook een geestesziekte. Probeer maar iets te vechten wat er in je hersenen gaande is.
Bedankt voor je correctie, daar had ik duidelijker in moeten zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 05:59 schreef Koettie het volgende:
Ontwenning is niet hetzelfde als een kater. Een kater is voornamelijk uitdroging en verwerken van gifstoffen en is vervelend, niet gevaarlijk. Ontwenning na chronisch drinken brengt je lichaam uit balans, die heeft hard moeten werken om zo goed mogelijk te functioneren met drank en als de drank opeens wegvalt kan je lichaam dat niet zo snel compenseren. Met dus ontwenning als gevolg, wat kan leiden tot een insult. Fijn dat je je ervaringen deelt want dat is heel waardevol maar pas op met wat je zegt als je niet zeker bent of het klopt.
Ja, zie ik zeker. Detoxen is heel zwaar voor je lichaam, doet schade en geeft stress voor je hersenen/lichaam/zenuwstelsel. Hoe vaker je terugvalt en weer door ontwenning gaat, hoe zwaarder de ontwenning vaak ook is. De hele medische uitleg kan ik je niet vertellen maar zie het zelf als een soort 'slijtage' of een elastiekje die te vaak is uitgerekt. De eerste paar keren veert het weer helemaal terug maar na te vaak is de rek eruit t. Zie in de praktijk dat mensen na een korte terugval lang moeten herstellen. Als terugvallen kort op elkaar komen is gematigd drinken soms een veiligere optie dan meteen weer een detox. En dan weer een poging als er een plan ligt om terugval te ondervangen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 06:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Bedankt voor je correctie, daar had ik duidelijker in moeten zijn.
Zie jij vaker terug bij mensen dat hun herstel na iedere terugval - hoe "klein" ook, maar dus geen uitglijder - steeds zwaarder wordt? Het voelt wat onlogisch (als je minder hebt gedronken dan de keren daarvoor) en een echter verklaring anders dan "dat hebben sommige mensen" heb ik nooit echt gekregen.
Je weet wel mensen die zich bezighouden om andere mensen te helpen om te stoppen met drinken.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:12 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Wat is professioneel? Want heel eerlijk, dat stelt niet veel voor in Nederland. Of heb je daar ook veel ervaring mee?
quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:29 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Hij zegt toch niet dat hij niet naar proffesional moet. Hij zegt: eerst beseffen dat hij een alcohol probleem heeft daarna proffesionele hulp.
Iemand die gaat omdat andere roepen dat je moet gaan gaat nooit succes hebben. Professionals zijn geen verrichtters van wonderen.
Dat is niet raar hoor. Tussen besef dat er een probleem is en dat ook echt erkennen en er wat mee te doen zit vaak jaren en jaren. Deels is dat wat verslaving ook met je doet. 'Oh ik val best mee, kijk maar naar de buurman van Jan, die is pas erg'. Hersenen zijn wat dat betreft weinig betrouwbaar en juist dat is de crux met verslaving. Automatische gedachten kloppen niet en dat is voor omstanders duidelijk te zien maar niet als je er midden in zit. Het 'ik kan stoppen als ik echt wil' is er ook zo een. Niet omdat verslaafde dom zijn maar omdat hersenen veranderen. Dus 'weet ik niet hoelang' ermee bezig zijn is een heel normaal proces. Enorm ergerlijk voor de omgeving want die zien het anders.quote:Op woensdag 4 juni 2025 06:38 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Dat de persoon in kwestie al ik weet niet hoelang topics maakt over zijn drank probleem en de problemen die daaruit ontstaan laten we maar even volledig buiten beschouwing.
[..]
Het is niet als Dora waar je roept: zwieber niet drinken, en hij het dan ook niet doet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 06:38 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Je weet wel mensen die zich bezighouden om andere mensen te helpen om te stoppen met drinken.
Het stelt niet veel voor is gewoon een excuus voor jezelf om steeds maar weer te blijven drinken.
Dat blijkt ook wel want je vervalt steeds weer in drinken.
Dan ga jij als alcoholist een andere alcoholist het advies geven om vooral eerst zelf tot inkeer te komen dat hij een drank probleem heeft. Een mooi excuus om weer door te zuipen.
Dat de persoon in kwestie al ik weet niet hoelang topics maakt over zijn drank probleem en de problemen die daaruit ontstaan laten we maar even volledig buiten beschouwing.
[..]
Dan is professionele hulp zoeken toch nog steeds het beste advies of niet dan? want daar ging het over.quote:Op woensdag 4 juni 2025 06:46 schreef Koettie het volgende:
[..]
Dat is niet raar hoor. Tussen besef dat er een probleem is en dat ook echt erkennen en er wat mee te doen zit vaak jaren en jaren.
Ik hou niemand voor de gek. Deze lange en lastige weg ligt achter mij.quote:Op woensdag 4 juni 2025 06:47 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Het is niet als Dora waar je roept: zwieber niet drinken, en hij het dan ook niet doet.
Zelf tot inkeer komen is de crux. Of denk je dat wanneer genoeg mensen het hier in het draadje posten, hij ernaar gaat luisteren? Besef dat hij vrouw en kinderen kwijt is, als dat al niet genoeg is, om te stoppen of in te zien dat je een probleem hebt. Dan gaat het zeker wel impact hebben wanneer jij, Duveldrinker of ik zeggen dat hij moet gaan stoppen. Wie hou je voor de gek?
Als hij professionele hulp wilde had hij dat allang gedaan. Proffesionele hulp zal goed zijn, maar hij is bang dat hij de kinderen dan nooit meer ziet. Dat zijn zorgen die hem weerhouden en wellicht vindt hij zijn alcohol gebruik geen probleem, maar hoe mensen erop reageren wel. Je weet het niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 07:06 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Ik hou niemand voor de gek. Deze lange en lastige weg ligt achter mij.
Net als de contacten met mensen die mij deze adviezen gaven.
Zeker, al is het alleen voor advies. Ik reageerde voornamelijk op je laatste stukje. Dat kwam nogal neerbuigend over en dat wilde ik nuanceren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 07:02 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Dan is professionele hulp zoeken toch nog steeds het beste advies of niet dan? want daar ging het over.
Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe dat verloopt.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 07:20 schreef Koettie het volgende:
[..]
Zeker, al is het alleen voor advies. Ik reageerde voornamelijk op je laatste stukje. Dat kwam nogal neerbuigend over en dat wilde ik nuanceren.
Hij is allang bij stap 1, hij zoekt alleen bevestiging in zijn topics om stap 2 niet te hoeven doen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 07:14 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Als hij professionele hulp wilde had hij dat allang gedaan. Proffesionele hulp zal goed zijn, maar hij is bang dat hij de kinderen dan nooit meer ziet. Dat zijn zorgen die hem weerhouden en wellicht vindt hij zijn alcohol gebruik geen probleem, maar hoe mensen erop reageren wel. Je weet het niet.
Stap 1; inzien dat je een probleem hebt.
Stap 2 proffesionele hulp.
Niet andersom.
Als je kijkt naar dit recente topic:quote:Op woensdag 4 juni 2025 07:26 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Hij is allang bij stap 1, hij zoekt alleen bevestiging in zijn topics om stap 2 niet te hoeven doen.
En dat vindt hij bij users zoals als jij.
Sorry maar vergelijking met diabetesquote:Op woensdag 4 juni 2025 06:02 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje vergelijkbaar met diabetes. Er is mee te leven maar je moet je leven aanpassen en altijd blijven opletten. Je hersenen veranderen door verslaving en het is echt niet alleen een 'ruggengraat' ding. Verslaving is heel complex. Ik werk ook met een doelgroep waarin stoppen niet perse het doel is. Niet iedereen wil of kan stoppen. Dan richten we vooral op mogelijkheden om zo veel mogelijk lichamelijk risico te ondervangen. Met alcohol voornamelijk belang van thiamine, echt onmisbaar als je veel drinkt.
Als je fors blijft drinken ga je ook dood. Duurt wat langer wel. Bedoelde de vergelijking meer met een chronische ziekte, verslaving blijft altijd, ook al ben je abstinent en daar moet je blijvend rekening mee houden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:29 schreef greysbones het volgende:
[..]
Sorry maar vergelijking met diabetes
als mensen niet spuiten gaan ze dood
vind ik wel degelijk iets anders
je gaat niet dood als je niet meer drinktquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:03 schreef Koettie het volgende:
[..]
Als je fors blijft drinken ga je ook dood. Duurt wat langer wel. Bedoelde de vergelijking meer met een chronische ziekte, verslaving blijft altijd, ook al ben je abstinent en daar moet je blijvend rekening mee houden.
Ik zeg niet dat diabetes een verslaving is, ik zeg dat het beiden chronische ziektes zijn waarmee je altijd rekening mee moet houden qua leefstijl.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:04 schreef greysbones het volgende:
[..]
je gaat niet dood als je niet meer drinkt
nee
dit gaat er echt niet in
Diabetes is geen verslaving
Diabetes is een autoimmuun ziektequote:Op woensdag 4 juni 2025 11:48 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat diabetes een verslaving is, ik zeg dat het beiden chronische ziektes zijn waarmee je altijd rekening mee moet houden qua leefstijl.
Het is een globale vergelijking, geen keiharde feitelijke.
En chronisch.quote:
Je bent in iedergeval hartstikke goed bezig, chapeau!quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:39 schreef Masberum het volgende:
Vandaag niet gedronken tot nu toe en denk dat het ook wel gaat lukken om het niet te doen tot ik ga slapen maar weet niet zeker.. ik ga eerst weer even puzzel afmaken als afleiding en dan zal ik zien
quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:39 schreef Masberum het volgende:
Vandaag niet gedronken tot nu toe en denk dat het ook wel gaat lukken om het niet te doen tot ik ga slapen maar weet niet zeker.. ik ga eerst weer even puzzel afmaken als afleiding en dan zal ik zien
ik heb dat niet meer beste maat/. echt wens je het beste toe. maar de tijden dat ik gewoon moest drinken om te functioneren ben ik wel voorbij.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:41 schreef Masberum het volgende:
@:kree ? Hoe gaat het met jou? Zullen we samen stoppen op bepaalde dagen?
Oke goed om te horen vriend. Want ik weet nog wel de tijd dat je nuchter was. Toen reageerde je heel correct en normaal, net zoals nu.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:53 schreef kree het volgende:
[..]
ik heb dat niet meer beste maat/. echt wens je het beste toe. maar de tijden dat ik gewoon moest drinken om te functioneren ben ik wel voorbij.
Helemaal alcohol vrij, nee dat niet maar is wel beetje bewuste keuze geweest enzo.
eigenlijk denk ik er allemaal niet anders over, tis mss meer de manier waarop ik het zeg. maar dat alles heeft niet echt met drinken te maken ook? denk er onderhand wat anders over.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:00 schreef Masberum het volgende:
[..]
Oke goed om te horen vriend. Want ik weet nog wel de tijd dat je nuchter was. Toen reageerde je heel correct en normaal, net zoals nu.
Ik begrijp zelf niet helemaal wat je hier bedoelt maat. Maar het klinkt goed.. maar ik wil nog wel begrijpen wat je bedoelt dus kan je het herformuleren?quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:03 schreef kree het volgende:
[..]
eigenlijk denk ik er allemaal niet anders over, tis mss meer de manier waarop ik het zeg. maar dat alles heeft niet echt met drinken te maken ook? denk er onderhand wat anders over.
hmmms ja dat is lastige eigenlijk omdat ik niet weet waar je op doelt?quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:11 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik begrijp zelf niet helemaal wat je hier bedoelt maat. Maar het klinkt goed.. maar ik wil nog wel begrijpen wat je bedoelt dus kan je het herformuleren?
ik ben wel oke met heel precies zeggen hoe ik erover denk of over hoe het met mij ging. maar ik weet ff de vraag niet nu aan mij.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:15 schreef Cupfighter het volgende:
TS ik vindt het fijn dat je succesvolle stappen hebt gezet , daar mag je trots op zijn
Elke avond zonder alcohol is een winst
Dank je voor deze reactie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:15 schreef Cupfighter het volgende:
TS ik vindt het fijn dat je succesvolle stappen hebt gezet , daar mag je trots op zijn
Elke avond zonder alcohol is een winst
Volgens mij quote je per ongeluk de verkeerde persoonquote:Op woensdag 4 juni 2025 23:24 schreef kree het volgende:
[..]
ik ben wel oke met heel precies zeggen hoe ik erover denk of over hoe het met mij ging. maar ik weet ff de vraag niet nu aan mij.
ben er redelijk precies over en heb geen moeite om het ook gewoon eerlijk te zeggen, maar wees precies in vraag naar mij
oke dan snap ik je, waarom ik dat zeg, ik heb in het verleden heeeeeel veel gezegd. ook beetje uit beroerte en dat ik gewoon dronken was?quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:26 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou ja ik wil anderen geen voer geven, dus ik hoop ook dat ze dat achterwege laten.
Maar ik bedoel gewoon dat ik niet weet hoe ik deze reactie moet interpreteren:
[..]
hmm denk niet, maar goed maakt niet uit. tis beetje algemeen hoe ik nu denk en zeg maar 10 jaar terug toen ik hier ook poste.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:26 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Volgens mij quote je per ongeluk de verkeerde persoon
Oke, ik begrijp jequote:Op woensdag 4 juni 2025 23:29 schreef kree het volgende:
[..]
oke dan snap ik je, waarom ik dat zeg, ik heb in het verleden heeeeeel veel gezegd. ook beetje uit beroerte en dat ik gewoon dronken was?
Nu denk ik terug erover en nuchter en denk ik eigenlijk, alles wat ik zei sta ik nu nog steeds achter?
nouja het is qua uitdrukking mss veranderd, maar eigenlijk en denk ik echt zeg ik nog steeds hetzelfde.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:30 schreef Masberum het volgende:
[..]
Oke, ik begrijp jeGoed dat je zowel nuchter als in een wat benevelende toestand dezelfde mening uit en daar achter staat
Maar Kree je zegt dat je nu bewust kiest om soms niet te drinken. Wat helpt daarbij? Als in tips voor mij om niet te drinken op sommige dagen? 1 dag is voor mij niet moeilijk omdat ik weet dat ik daarna weer 'mag' drinken. En ja ik weet zelf ook hoe incorrect die redenatie is. Maar hoe pak jij dat aan als ik vragen mag?quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:31 schreef kree het volgende:
[..]
nouja het is qua uitdrukking mss veranderd, maar eigenlijk en denk ik echt zeg ik nog steeds hetzelfde.
niks????quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:35 schreef Masberum het volgende:
[..]
Maar Kree je zegt dat je nu bewust kiest om soms niet te drinken. Wat helpt daarbij? Als in tips voor mij om niet te drinken op sommige dagen? 1 dag is voor mij niet moeilijk omdat ik weet dat ik daarna weer 'mag' drinken. En ja ik weet zelf ook hoe incorrect die redenatie is. Maar hoe pak jij dat aan als ik vragen mag?
Wat je ook doet maakt geen flikker uit, zolang je het eerste glas maar niet drinkt. Dat zei een ex-alcoholist ooit tegen mij.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:35 schreef Masberum het volgende:
[..]
Maar Kree je zegt dat je nu bewust kiest om soms niet te drinken. Wat helpt daarbij? Als in tips voor mij om niet te drinken op sommige dagen? 1 dag is voor mij niet moeilijk omdat ik weet dat ik daarna weer 'mag' drinken. En ja ik weet zelf ook hoe incorrect die redenatie is. Maar hoe pak jij dat aan als ik vragen mag?
dit is wel weer van kan alcohol nooit meer en daar ben ik het ook niet mee eens. maar snap je punt wel. dat ligt echt aan de persoon.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:38 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Wat je ook doet maakt geen flikker uit, zolang je het eerste glas maar niet drinkt. Dat zei een ex-alcoholist ooit tegen mij.
Er zijn hele volksstammen die nooit drinken. Dat je alcohol nodig zou hebben of dat het je wat brengt zit tussen de oren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:42 schreef kree het volgende:
[..]
dit is wel weer van kan alcohol nooit meer en daar ben ik het ook niet mee eens. maar snap je punt wel. dat ligt echt aan de persoon.
ik denk dat het heel persoonlijk is voor wie en hoe ermee om te gaan. wil er eigenlijk niet zo mening over geven/.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:45 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Er zijn hele volksstammen die nooit dingen. Dat je alcohol nodig zou hebben of dat het je wat brengt zit tussen de oren.
Het idee dat iets nooit meer mag/kan is vooral eng. Maar als je er weer in groeit, dan is het dat niet.
Nou ja, ik vind tot nu toe alle reacties die je geeft nuttig, en volgens mij zijn ze ook oprecht.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:45 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Er zijn hele volksstammen die nooit dingen. Dat je alcohol nodig zou hebben of dat het je wat brengt zit tussen de oren.
Het idee dat iets nooit meer mag/kan is vooral eng. Maar als je er weer in groeit, dan is het dat niet.
ik snap je wel, maar ik kan beetje uit ervaring praten, nu de rest nog.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:59 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou ja, ik vind tot nu toe alle reacties die je geeft nuttig, en volgens mij zijn ze ook oprecht.
Ik denk dat als ik geen alcohol meer zal drinken ik wel veel gezonder zal zijn. Veel fitter. En ook meer kan bereiken dan ik nu doe. Maar dat ik nooit echt voldoening ga vinden in het leven, als in dat het leven me echt boeit. Misschien ben ik te beschadigd om echt terug te kunnen gaan naar mijn jeugd (ook al heb ik niet echt het idee dat ik daar al gezond was om het zo maar te stellen). En nu ga ik slapen denk ik
Ja hij ook dus Kreequote:Op donderdag 5 juni 2025 00:02 schreef kree het volgende:
[..]
ik snap je wel, maar ik kan beetje uit ervaring praten, nu de rest nog.
Kree, ik mag je graag en ga daarom niet echt in op wat je vraagt hier. Ik hoop dat je net als mij nu bijvoorbeeld een serie gaat kijkenquote:Op donderdag 5 juni 2025 00:06 schreef kree het volgende:
denk je @:masberum zou jij wat hebben aan goeie hulp? ik kreeg het. maar ook maar toeval dat weer te vinden he?
Leuk hoor lach maar om de problemen van anderenquote:
Masberum zegt van niet, iets eerder (20:39).quote:
Eh, je bedoelt dat ik eerst alcoholist moet zijn voor ik iets mag posten?quote:Op donderdag 5 juni 2025 00:02 schreef kree het volgende:
[..]
ik snap je wel, maar ik kan beetje uit ervaring praten, nu de rest nog.
nee zo bedoel ik het helemaal niet, maar denk wel als je zelf meegemaakt hebt (zelf dus) vooral dat je mss ook iets meer ervan snapt,quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:40 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Eh, je bedoelt dat ik eerst alcoholist moet zijn voor ik iets mag posten?
Zo nee, wat probeer je dan te vertellen?
Dat is één kant van de medaille, waar het gros hier, gelukkig geen ervaring mee heeft.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:06 schreef kree het volgende:
[..]
nee zo bedoel ik het helemaal niet, maar denk wel als je zelf meegemaakt hebt (zelf dus) vooral dat je mss ook iets meer ervan snapt,
Wil niet zeggen dat jullie geen goeie punten hebben, want zeker wel.
quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is één kant van de medaille, waar het gros hier, gelukkig geen ervaring mee heeft.
Maar hoe het is om een alcoholist/drugsverslaafde in je nabije omgeving te hebben, en wat en hoe dat het leven van de mensen/naasten eromheen beďnvloed, daar hebben jullie weer geen idee van...
En daar snappen jullie weer niks van, en de ervaringsdeskundigen op dát gebied hier juist wél...
Of gegronde, uit ervaring, twijfels uiten...quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:17 schreef Sally het volgende:
Ervaringskundig als iemand die een naaste heeft die drinkt...
Telt dat?
Kan die ook wat zeggen over een strategie, of een medeleven tonen? Aanmoedigen?
Dit, dus:
[..]
waarschijnlijk vrij kut denk ik. en heb spijt van heel veel dingen die ik daardoor deed of mensen aandeed. maarja ik kan ook alleen maar de kant belichten die ik ervan ken.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is één kant van de medaille, waar het gros hier, gelukkig geen ervaring mee heeft.
Maar hoe het is om een alcoholist/drugsverslaafde in je nabije omgeving te hebben, en wat en hoe dat het leven van de mensen/naasten eromheen beďnvloed, daar hebben jullie weer geen idee van...
En daar snappen jullie weer niks van, en de ervaringsdeskundigen op dát gebied hier juist wél...
Maar wat weten "wij" er nou van, jôhquote:Op donderdag 5 juni 2025 23:27 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Of gegronde, uit ervaring, twijfels uiten...
Verslaafden zijn uitermate goed in het manipuleren van de omgeving en het verbloemen en liegen over alles.
Dus óók over hoe goed het opeens gaat en ze nu écht minder gebruiken...
Sommigen hier zijn wellicht wat te naďef danwel te goed van vertrouwen, maar de ervaringsdeskundigen van de ándere kant maak je niks wijs...
12 Stappen doorlopen?quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:29 schreef kree het volgende:
[..]
waarschijnlijk vrij kut denk ik. en heb spijt van heel veel dingen die ik daardoor deed of mensen aandeed. maarja ik kan ook alleen maar de kant belichten die ik ervan ken.
P.S.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:34 schreef Sally het volgende:
[..]
12 Stappen doorlopen?
En dus ook excuses maken, of het weer goed te maken?
Zoals deze stappen, waar 'anderen' bij betrokken zijn:
---------
5. Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
7. Ik vraag aan [God]* of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
8. Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
9. Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
-------------
En dan ook nog:
10. Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
12. Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.
*] ...of zoals eenieder van ons dit wil interpreteren
Edit - van de site van Jellinek: "Geloof je als deelnemer niet in God, dan kun je daar waar in de stappen God of hogere Macht staat, ook de groep of het geloof in de groep lezen."
De term 'ervaringsdeskundige' wordt hier wat generiek gebruikt. Je hebt grofweg drie soorten:quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:17 schreef Sally het volgende:
Ervaringskundig als iemand die een naaste heeft die drinkt...
Telt dat?
Kan die ook wat zeggen over een strategie, of een medeleven tonen? Aanmoedigen?
Als je goed las, dan schreef ik Ervaringskundig.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:44 schreef nostra het volgende:
[..]
De term 'ervaringsdeskundige' wordt hier wat generiek gebruikt. Je hebt grofweg drie soorten:
1. De ervaringsdeskundige die al een aantal jaren in herstel is. Die kent ook zijn eigen leugens en die van verslaafden in het algemeen en heeft het stappenprogramma al doorlopen. Het is volgens mij ook een opleiding die je kan volgen (na ik meen twee jaar abstinentie), waarmee je als ervaringsdeskundige aan het werk kan gaan.
2. De 'ervaringsdeskundige' die nog in gebruik zit. Daar kan je niet veel meer mee dan hem naar professionele hulp sturen, of (als hij weer gecontroleerd denkt te kunnen gebruiken), dat dan maar voor lief aannemen, maar het heeft weinig waarde.
3. De naasten inderdaad. Die worden normaal ook in het herstelproces meegenomen. Bijvoorbeeld door schadebrieven te schrijven aan de verslaafde en met gesprekken in het bijzijn van een begeleider over wat het met hen heeft gedaan. Kan erg confronterend zijn (voor beide partijen).
Ik denk dat vrijwel elke verslaafde zich wel bewust is van de invloed die hij of zij heeft op zijn omgeving. Het is de mate waarin die persoon dat uitmaakt en daarna wat hij of zij ermee doet. Je kan niet zoiets stellen als "daar snappen jullie weer niks van" naar mijn idee omdat dat niet waar is. Verslaafden merken volgens mij best wel wat in hun omgeving gaande is, wat ze aanrichten, maar die kosten wegen niet op tegen de zogenaamde baten (de verslaving), daarom is het ook een verslavingquote:Op donderdag 5 juni 2025 23:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Nou laten we eerlijk zijn, Kree schrijft soms oneliners die niet helemaal begrijpelijk zijn als hij echt veel alcohol heeft gehad. Maar zijn bijdragen zijn alsnog meer waard dan de mensen die juist nog veel minder inhoudelijk reageren en puur hun eigen frustratie willen uiten omdat hun ouders of partner bijvoorbeeld alcoholist was. Dat ze zoveel haat hebben opgebouwd dat ze niet meer normaal kunnen reageren en ze zo snel in emotie schieten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:46 schreef Sally het volgende:
En ik hoop dan ook heel erg dat met name 1 user die hier veel reageert, ook dingen ter harte neemt en lang niet iedereen die hier post als 'onrechtmatig' afschrijft.
Nu heb je mogelijk mijn reacties toch verkeerd ingeschat, en dat vind ik jammer.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:04 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou laten we eerlijk zijn, Kree schrijft soms oneliners die niet helemaal begrijpelijk zijn als hij echt veel alcohol heeft gehad. Maar zijn bijdragen zijn alsnog meer waard dan de mensen die juist nog veel minder inhoudelijk reageren en puur hun eigen frustratie willen uiten omdat hun ouders of partner bijvoorbeeld alcoholist waren. Dat ze zoveel haat hebben opgebouwd dat ze niet meer normaal kunnen reageren en ze zo snel in emotie schieten.
Ik bedoel dat hij "ons", de rest, af doet als Geen Recht Van Spreken hebben, omdat "wij" geen alcoholist zijn (geweest).quote:En dat alles maar rechtvaardigen met het idee van 'ja maar jij doet dat dus het is terecht dat ik dit doe'. Als mensen hier wat meer vanuit een derde persoon zouden kunnen denken en redeneren dan zou het veel constructiever zijn. Maar aardig wat kunnen alleen maar reageren vanuit emotie zo lijkt het, zeker als het wat later in de avond is (wat ook geeft te denken of ze zelf niet drinken)
En juist dát is wat @kree wel zegt, elke keer...quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:56 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik denk dat vrijwel elke verslaafde zich wel bewust is van de invloed die hij of zij heeft op zijn omgeving. Het is de mate waarin die persoon dat uitmaakt en daarna wat hij of zij ermee doet. Je kan niet zoiets stellen als "daar snappen jullie weer niks van" naar mijn idee omdat dat niet waar is.
En als je dan beseft dat het soms wel mogelijk is om toch de verslaving te doorbreken, ben je mijns inziens al een heel eind.quote:Verslaafden merken volgens mij best wel wat in hun omgeving gaande is, wat ze aanrichten, maar die kosten wegen niet op tegen de zogenaamde baten (de verslaving), daarom is het ook een verslaving
Dat begrijp ik en daarin sta ik wat verdeeld. Als je zelf geen verslaving hebt gehad dan weet je niet echt hoe het is. Dan zie je het wel om je heen, maar om als normaal persoon je in te denken in hoe dat is is denk ik niet echt mogelijk naar mijn idee. Ook niet als je verhalen hoort en gewoon zelfs ziet wat er gebeurt met anderen. Die anderen houden namelijk het ergste altijd wel verborgen (of doen hun best). Ik begrijp je punt, maar ik denk wel net als Kree dat als je het niet zelf ervaren hebt je niet echt een goed idee kan hebben op basis van verhalen en van wat je zelf ziet bij anderen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:05 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik bedoel dat hij "ons", de rest, af doet als Geen Recht Van Spreken hebben, omdat "wij" geen alcoholist zijn (geweest).
Kree's reacties zijn soms echt niet gek (afgezien van het gebrabbel en onleesbare idd), maar waar ik mij aan stoor is dat hij iedereen onderhand weg zet als "die weten nergens van".quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:09 schreef Masberum het volgende:
[..]
Dat begrijp ik en daarin sta ik wat verdeeld. Als je zelf geen verslaving hebt gehad dan weet je niet echt hoe het is. Dan zie je het wel om je heen, maar om als normaal persoon je in te denken in hoe dat is is denk ik niet echt mogelijk naar mijn idee. Ook niet als je verhalen hoort en gewoon zelfs ziet wat er gebeurt met anderen. Die anderen houden namelijk het ergste altijd wel verborgen (of doen hun best). Ik begrijp je punt, maar ik denk wel net als Kree dat als je het niet zelf ervaren hebt je niet echt een goed idee kan hebben op basis van verhalen en van wat je zelf ziet bij anderen.
Betekent niet dat je geen goede adviezen kan geven op basis van bijvoorbeeld algemeen bekende feiten. Maar ik vind Kree zijn reacties wat dat betreft niet zo gek als dat de rest dat ziet
Nou dat wat ik zei had betrekking op het niet snappen van wat je aanricht in je omgeving. Zoals ik zei zijn verslaafden zich daar volgens mij wel bewust van, maar boeit het ze o.a. minder. Kree gaat zover ik zie vooral in op het gedeelte dat je het niet echt kan begrijpen als je het niet bent of bent geweest. Verhalen en van wat je ziet om je heen geven geen goed beeld van wat een verslaving is. Zelf zie ik niet hoe wat ik zei van toepassing is op Kree.. ook al begrijp ik dat zijn gedrag wellicht niet helemaal optimaal wasquote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:08 schreef Sally het volgende:
[..]
En juist dát is wat @:kree wel zegt, elke keer...
Mede daarom heb ik jou op een andere post van je eerder een Like gegeven.
[..]
En als je dan beseft dat het soms wel mogelijk is om toch de verslaving te doorbreken, ben je mijns inziens al een heel eind.
Maar je hoeft je ook niet te verdedigen toch? Je kan nu ook een serie gaan kijken. Of een game spelen. Of wat dan ook. En nee ik hou je hier graag op FOK! maar je kan ook ervoor kiezen om bepaalde reacties te negeren vriendquote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:13 schreef kree het volgende:
ik vraag me serieus af of en hoe het nu wel of niet begrepen wordt, denk eigenlijk vrij weinig of zelfs met alles wat ik zeg en hoe het goed kan komen, of iemand het snapt?
Je bent als verslaafde altijd gewoon de lul en zelfs nu nog moet ik het verdedigen soms. en dat ben ik beetje zat aan het worden wel.
Ik had toch echt het idee - en met mij meerdere mensen - dat kree mij/ons/hen aansprak op dat we niet weten waar we het over hebben [en dus dat we onze mond maar moesten houden].quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:14 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou dat wat ik zei had betrekking op het niet snappen van wat je aanricht in je omgeving. Zoals ik zei zijn verslaafden zich daar volgens mij wel bewust van, maar boeit het ze o.a. minder. Kree gaat zover ik zie vooral in op het gedeelte dat je het niet echt kan begrijpen als je het niet bent of bent geweest. Verhalen en van wat je ziet om je heen geven geen goed beeld van wat een verslaving is.
Dan kan ik het ook anders opgevat hebben.quote:Zelf zie ik niet hoe wat ik zei van toepassing is op Kree.. ook al begrijp ik dat zijn gedrag wellicht niet helemaal optimaal was
oke ja min of meer mee eens, maar voel me wel soms aangevallen hier en elders. en dat is een beetje jammerquote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:14 schreef Sally het volgende:
[..]
Kree's reacties zijn soms echt niet gek (afgezien van het gebrabbel en onleesbare idd), maar waar ik mij aan stoor is dat hij iedereen onderhand weg zet als "die weten nergens van".
Soms denk ik wel eens: ik weet wél wat een verslaving is, want ik heb er ook 1.
Vind het echter te persoonlijk om in te gaan op wat dan precies.
Nou ja, zelf zou ik het dan als jou zien van: hij ziet ook wel in dat 95% van de reacties niet inhoudelijk zijn zoals jouw reacties (die dat dus wel zijn voor de duidelijkheid). Ik vind het zelf niet raar dat iemand dan zichzelf superieur gaat voelen als hij al die bashing reacties ziet, al die flauwekul reacties. En dan met een beetje alcohol op het extra duidelijk laat merken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:14 schreef Sally het volgende:
[..]
Kree's reacties zijn soms echt niet gek (afgezien van het gebrabbel en onleesbare idd), maar waar ik mij aan stoor is dat hij iedereen onderhand weg zet als "die weten nergens van".
Soms denk ik wel eens: ik weet wél wat een verslaving is, want ik heb er ook 1.
Vind het echter te persoonlijk om in te gaan op wat dan precies.
waar maar dat doet dus niks aan mijn punt af? jij zegt ontwijk het dan maar?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:17 schreef Masberum het volgende:
[..]
Maar je hoeft je ook niet te verdedigen toch? Je kan nu ook een serie gaan kijken. Of een game spelen. Of wat dan ook. En nee ik hou je hier graag op FOK! maar je kan ook ervoor kiezen om bepaalde reacties te negeren vriend
Ik probeer het 3x of zo te lezen, maar ik snap waarschijnlijk niet goed wat je wilt overbrengen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:18 schreef kree het volgende:
[..]
oke ja min of meer mee eens, maar voel me wel soms aangevallen hier en elders. en dat is een beetje jammer
ik vertel mijn ervaring he en die is opzich niet negatief zeker niet als je bekijkt waar ik van kom. en oke dat dat dan elke keer opgehaald moet worden van " ja maar je had". dat soort idee beetje klaar mee snap je?
praat dan over het heden of over wat ik zeg en neit bij alles het verleden erbij halen, mijn familie is daar ook goed in btw. heb je punt en dan is het weer, maar jij had????
Hij is je punt kwijt maar wil wel melden dat hij aardig reageert, dat hij aardig is ondanks zijn verleden (wat negatief verleden), Dat mensen dat verleden elke keer aanhalen en hij dat niet fijn vindt. En dat zijn familie ook altijd naar zijn verleden kijkt in plaats van het heden, hoe hij op dit moment is.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:21 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik probeer het 3x of zo te lezen, maar ik snap waarschijnlijk niet goed wat je wilt overbrengen.
Jij bent - in mijn ogen - meestal degene die zegt "Ja maar...." - let wel: in dit topic.
.
En over dat op andere plekken andere zaken van FOK! erbij halen: je bent er ook goed in.
In jouw eigen R&P topic was ik echt gewoon serieus, maar werd ik weggezet als 'die saaie uit DTS' ?!
nee dan snap je me nog niet, ik weet niet hoe ik dit nu goed moet uitleggen....quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:21 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik probeer het 3x of zo te lezen, maar ik snap waarschijnlijk niet goed wat je wilt overbrengen.
Jij bent - in mijn ogen - meestal degene die zegt "Ja maar...." - let wel: in dit topic.
.
En over dat op andere plekken andere zaken van FOK! erbij halen: je bent er ook goed in.
In jouw eigen R&P topic was ik echt gewoon serieus, maar werd ik weggezet als 'die saaie uit DTS' ?!
Hoe zijn mijn reacties niet inhoudelijk?!quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:20 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou ja, zelf zou ik het dan als jou zien van: hij ziet ook wel in dat 95% van de reacties niet inhoudelijk zijn zoals jouw reacties.
Oh, en wie toont zich met name 'superieur'..? TS in dit geval.quote:Ik vind het zelf niet raar dat iemand dan zichzelf superieur gaat voelen als hij al die bashing reacties ziet, al die flauwekul reacties.
En dat is zeer waarschijnlijk ook waar voor jou. Met je superieur voelen.quote:En dan met een beetje alcohol op het extra duidelijk laat merken.
Ik heb een paar reacties ook hoofdschuddend bekeken.quote:Als je elke reactie vanaf het begin van deze reeks zou analyseren denk ik dat 90% op de 1 of andere manier beledigend, offtopic, aanvallend etc. is.
Ik vraag me af of het kree opvalt wat jij nu allemaal schetst in deze post.quote:Je kan dan Kree het niet kwalijk nemen vind ik dat hem dat opvalt en op reageert
Hij wil aangeven dat hij een wat minder positief verleden heeft gehad en waar hij nu is en naartoe gaat. Hij geeft informatie over dat verleden in de hoop dat anderen beter begrijpen waarom hij zo reageert. Hij vindt het niet fijn dat vanwege zijn openheid er weinig respect getoond wordt over zijn gedachtes en gedragingen. Hij vindt dat er te snel een oordeel over hem gevormd wordtquote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:25 schreef kree het volgende:
[..]
nee dan snap je me nog niet, ik weet niet hoe ik dit nu goed moet uitleggen....
ik heb hier best hele verhaal verteld, dat weet je volgens mij. oke en waarvan ik kwam en naartoe ging en etc.
dan nog zeg ik dingen die ik dus meemaakte waarvan ik denk mogen anderen wel eens wat subtieler over denken want simpel is het niet allemaal?
eigelijk vindt ik het maar van weinig respect getuigen als er zo heel makkelijk een oordeel wordt gegeven als ik dan nu een mening geef over hoe ik over dit alles denk.
snap je?
Dank voor de uitleg, ik haal het er niet helemaal op die manier uit, maar dan kan ik nog wel er wat meer mee om zijn post te lezen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:24 schreef Masberum het volgende:
[..]
Hij is je punt kwijt maar wil wel melden dat hij aardig reageert, dat hij aardig is ondanks zijn verleden (wat negatief verleden), Dat mensen dat verleden elke keer aanhalen en hij dat niet fijn vindt. En dat zijn familie ook altijd naar zijn verleden kijkt in plaats van het heden, hoe hij op dit moment is.
Maar dan vraag ik je opnieuw:quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:26 schreef kree het volgende:
met andere woorden en zeg ik in het algemeen, als je allemaal geen problemen zelf hebt of hebt gehad met dit soort dingen is het makkelijk oordelen en het te simpel bedenken.
makes sense dat?
Ik bedoelde niet 95% zoals jouw reacties. Maar 95% van de reacties niet inhoudelijk zijn, zoals jouw reacties. Dus dat die juist wel inhoudelijk zijn. Ik begrijp dat het op 2 manieren wellicht is op te vatten, maar had al wel de post aangepast ter verduidelijking, omdat ik wel zag bij het herlezen dat het zo opgevat kon wordenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:27 schreef Sally het volgende:
[..]
Hoe zijn mijn reacties niet inhoudelijk?!
Waar niet, zeg het me
tuurlijk wel? heb nooit gezegd dat dat niet mocht?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:29 schreef Sally het volgende:
[..]
Maar dan vraag ik je opnieuw:
Mogen mensen die een naaste hebben die dergelijke problemen hebben, dan helemaal NIET reageren?
Ah, dan had ik die zin idd foutief geďnterpreteerd.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:30 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet 95% zoals jouw reacties. Maar 95% van de reacties niet inhoudelijk zijn, zoals jouw reacties. Dus dat die juist wel inhoudelijk zijn. Ik begrijp dat het op 2 manieren wellicht is op te vatten, maar had al wel de post aangepast ter verduidelijking, omdat ik wel zag bij het herlezen dat het zo opgevat kon worden
Ik vind het trouwens geweldig hoe je niet vervalt in gewoon beschuldigingen maar nu ook stelt dat het 'zeer waarschijnlijk' is en daarmee ook gewoon aangeeft dat er een andere mogelijkheid is. In plaats van maar met een compleet gestrekt been in te gaan behoud je gewoon een soort van objectiviteit die je niet vaak zietquote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:27 schreef Sally het volgende:
En dat is zeer waarschijnlijk ook waar voor jou. Met je superieur voelen.
nouja ik wil nooit zo aanvallend zijn, want snap denk ik verhaal van beide kanten wel.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:33 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik vind het trouwens geweldig hoe je niet vervalt in gewoon beschuldigingen maar nu ook stelt dat het 'zeer waarschijnlijk' is en daarmee ook gewoon aangeeft dat er een andere mogelijkheid is. In plaats van maar met een compleet gestrekt been in te gaan behoud je gewoon een soort van objectiviteit die je niet vaak ziet
Dank je.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:33 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik vind het trouwens geweldig hoe je niet vervalt in gewoon beschuldigingen maar nu ook stelt dat het 'zeer waarschijnlijk' is en daarmee ook gewoon aangeeft dat er een andere mogelijkheid is. In plaats van maar met een compleet gestrekt been in te gaan behoud je gewoon een soort van objectiviteit die je niet vaak ziet
zou ie het anders zeggen zonder alcohol op denk je?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:36 schreef Sally het volgende:
[..]
Dank je.
Maar ik had er wel degelijk een bedoeling mee.
En ik vind ook dat je je superieur voor doet komen.
Het stuk wat je citeert, is een reactie op het stukje quote dat met alcohol op het extra duidelijk laten merken.
In alle serieusheid (ben ik vrijwel altijd maar goed). Wat als ik naast mijn alcoholgebruik op andere gebieden veel beter presteer dan de meest mensen? Is het dan erg om 'superieur' over te komen, me zo te gedragen? Moet ik dan mijzelf maar inbinden om de gevoelens van andere mensen niet te schaden?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:36 schreef Sally het volgende:
[..]
Dank je.
Maar ik had er wel degelijk een bedoeling mee.
En ik vind ook dat je je superieur voor doet komen.
Het stuk wat je citeert, is een reactie op het stukje quote dat met alcohol op het extra duidelijk laten merken.
Ik ben hier bro. Ook al weet ik niet of dat voldoende is of dat je liever de aandacht van een vrouw zou willen. Maar ik kan ook wel hoge tonen aanslaan..quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:39 schreef kree het volgende:
beetje wat het was of is bij mij.... helppp voel me alleen.
Goh - nu klink je wél net als mijn vader.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:44 schreef Masberum het volgende:
[..]
In alle serieusheid (ben ik vrijwel altijd maar goed). Wat als ik naast mijn alcoholgebruik op andere gebieden veel beter presteer dan de meest mensen? Is het dan erg om 'superieur' over te komen, me zo te gedragen? Moet ik dan mijzelf maar inbinden om de gevoelens van andere m?ensen niet te schaden?
Is het een idee om in je eigen topic wat te zeggen?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:39 schreef kree het volgende:
beetje wat het was of is bij mij.... helppp voel me alleen.
In het licht van #149 en #150 zeg je eerst dat ik het verkeerd heb gezien, en een paar posts later blijkt het tegenovergestelde. Het topic is weer een hullie-zullie.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:26 schreef kree het volgende:
met andere woorden en zeg ik in het algemeen, als je allemaal geen problemen zelf hebt of hebt gehad met dit soort dingen is het makkelijk oordelen en het te simpel bedenken.
makes sense dat?
Het is Masberums topic, niet de jouwe. Waarom blijf je dan het idee houden dat je jezelf moet verdedigen?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:13 schreef kree het volgende:
ik vraag me serieus af of en hoe het nu wel of niet begrepen wordt, denk eigenlijk vrij weinig of zelfs met alles wat ik zeg en hoe het goed kan komen, of iemand het snapt?
Je bent als verslaafde altijd gewoon de lul en zelfs nu nog moet ik het verdedigen soms. en dat ben ik beetje zat aan het worden wel.
Het is idd de grote kree show geworden .quote:Op vrijdag 6 juni 2025 06:59 schreef Ridocar het volgende:
[..]
In het licht van #149 en #150 zeg je eerst dat ik het verkeerd heb gezien, en een paar posts later blijkt het tegenovergestelde. Het topic is weer een hullie-zullie.
Het duurde maar vijf dagen. Welkom bij de Masberum en kreeshow.
Here the same. Ga weer lekker in de lurk-stand en ga van een afstand toekijken hoe deze soap zich gaat ontwikkelen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:06 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Het is idd de grote kree show geworden .
Ik ben wel klaar met dit topic.
jij bent over het algemeen degene die oordeelt door aan te nemen dat anderen niks hebben meegemaaktquote:Op vrijdag 6 juni 2025 00:26 schreef kree het volgende:
met andere woorden en zeg ik in het algemeen, [u]als je allemaal geen problemen zelf hebt of hebt gehad met dit soort dingen is het makkelijk oordelen en het te simpel bedenken.
[/u]
makes sense dat?
Het heeft geen zin hier een gesprek met hem over te hebben. Het is net schaken met een duif, hij pleurt alle stukken omver en schijt ook nog het bord onder.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:21 schreef greysbones het volgende:
[..]
jij bent over het algemeen degene die oordeelt door aan te nemen dat anderen niks hebben meegemaakt
Klopt. En het maakt niet uit hoe vaak hem dat verteld wordt, elke keer komt weer diezelfde riedel. Totaal geen lerend vermogen. Heeft mij de zin ontnomen om mee te praten op basis van mijn eigen struggles met alcohol. Heeft toch geen zin.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:21 schreef greysbones het volgende:
[..]
jij bent over het algemeen degene die oordeelt door aan te nemen dat anderen niks hebben meegemaakt
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:25 schreef notturna het volgende:
[..]
Het heeft geen zin hier een gesprek met hem over te hebben. Het is net schaken met een duif, hij pleurt alle stukken omver en schijt ook nog het bord onder.
Klopt helemaal.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:42 schreef r_one het volgende:
[..]![]()
En loopt vervolgens rond alsof-ie gewonnen heeft
Of het topic omdopen in "De grote Masberum, Kree en Duif Show #4" en wij gaan collectief met z'n allen pleitequote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:50 schreef SwJ het volgende:
Aangezien @:kree de enige is die serieus reageert in de ogen van @:masberum en de rest de plank volledig mis slaat, is het wellicht handiger dat beide (al dan niet voormalig) alcoholverslaafden gezellig met elkaar gaan dm'en. Het hele topic is dan verder toch overbodig en zorgt alleen maar voor ruis in de waardevolle bijdragen tussen kree en masberum.
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 09:25 schreef notturna het volgende:
Het is net schaken met een duif, hij pleurt alle stukken omver en schijt ook nog het bord onder.
quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:50 schreef SwJ het volgende:
Aangezien @:kree de enige is die serieus reageert in de ogen van @:masberum en de rest de plank volledig mis slaat, is het wellicht handiger dat beide (al dan niet voormalig) alcoholverslaafden gezellig met elkaar gaan dm'en. Het hele topic is dan verder toch overbodig en zorgt alleen maar voor ruis in de waardevolle bijdragen tussen kree en masberum.
Masberum kan niet DM-en.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:50 schreef SwJ het volgende:
Afspreken in de kroegquote:Op vrijdag 6 juni 2025 11:19 schreef maily het volgende:
[..]
Masberum kan niet DM-en.
Dat wordt PM-en. En/of telefoonnummers uitwisselen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |