quote:SGP-leden verwerpen voorstel om vrouwen meer ruimte te geven in politiek
De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) gaat zijn vrouwenstandpunt niet aanpassen. Dat betekent dat vrouwen volgens de partijprincipes wordt ontraden zich verkiesbaar te stellen voor politieke functies namens de oudste politieke partij van Nederland. De woordvoerder van de SGP benadrukt dat dat wel kán.
Een voorstel om hier iets aan te veranderen, is op de landelijke partijdag in Nieuwegein verworpen. De leden toonden zich vrij eensgezind: slechts 53 leden stemden voor, en 299 tegen.
Het voorstel kwam van Lilian Janse, de eerste vrouw die een zetel voor de gereformeerde partij veroverde, en de afdeling Vlissingen. Daar zit zij sinds 2014 in de gemeenteraad.
"Het is een duidelijke uitslag", reageert Janse bij Omroep Zeeland. "De SGP'er is plichtsgetrouw. De situatie blijft zoals die is. Ik ben niet geschokt, maar had wel meer voorstemmers verwacht."
Ongeschreven regel
Inmiddels zijn er op lokaal niveau nog twee andere vrouwelijke SGP'ers die een politieke functie vervullen. De ongeschreven regel is dat dit alleen kan als er geen mannen beschikbaar zijn. In het geval van Janse was eerst aan zes mannen gevraagd of zij de Vlissingse raad in wilden.
Janse zou zich nu, met elf jaar politieke ervaring, graag verkiesbaar stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat is niet de bedoeling van de partijleiding en een meerderheid van de leden. In artikel 10 van de partijbeginselen staat dat "het zitting nemen in politieke organen" in strijd is met "de roeping van de vrouw".
Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."
SGP Vlissingen kwam aanvankelijk met het voorstel om dit artikel uit het beginselprogramma te verwijderen, wat dan meteen een einde zou maken aan de interne discussie over de rol van de vrouw in de politiek die de partij al zeker vijftien jaar bezighoudt.
Maar na overleg met het hoofdbestuur en andere afdelingen besloot Janse de motie af te zwakken, zodat die "beter recht doet aan de uiteenlopende opvattingen binnen de partij" en meer kans van slagen zou maken.
Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats".
De SGP Jongeren, die verdeeld zijn over het vrouwenstandpunt, wilden de discussie aanjagen voor de stemming. Zij deelden afwasborstels uit met de tekst "Handig in de hand, niet in het ambt?"
Snap echt niet hoe dit clubje holbewoners nog bestaansrecht hebben. In menig land zou dit allang de kop zijn ingedrukt...quote:Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.
Daar staat ook in dat mannen en vrouwen hun eigen van elkaar gescheiden roeping en plaats in het leven hebben en dat elke poging om daar iets aan te veranderen, krachtig moet worden bestreden.
Artikel 7 van het beginselprogramma van de SGP
"Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw. Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen worden positief beoordeeld. Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden."
Toch heeft het voorstel van Janse veel discussie losgemaakt, zowel binnen als buiten de partij, zegt het hoofdbestuur. Daar wil het bestuur de ogen niet voor sluiten. De gesprekken over het onderwerp zullen daarom worden voortgezet.
Janse, die de partijdag thuis op de bank volgde, zegt in ieder geval door te gaan met haar raadswerk in Vlissingen. De discussie gaat door, verwacht ze. "Voor de toekomst blijft het een heet hangijzer, want de achterban zal hierover blijven twisten. Terwijl de motie verbindend was", aldus Janse. "Kennelijk is de SGP er nog niet klaar voor."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Pools are perfect for holding water"
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:37 schreef probeer het volgende:
Achterlijk religieus en seksistisch kutvolkDan stem je er niet op.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar religie, dus dan moet je discriminatie respecteren
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:44 schreef Haushofer het volgende:
Next:Bij de Mormoonse Kerk is dit min of meer gebeurd. Toen kregen wat elders "spontaan" een visioen dat negersAfro-Americans en Indianen toch wel bij de kerk mochten, omdat de religieuze status ingetrokken dreigde te worden en daarmee alle belastingvoordelenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar religie, dus dan moet je discriminatie respecteren![]()
Tjah nog steeds een grote partij op de Biblebelt. Waar ik woon ook dus niets open op zondag.. Zo werkt democratie nu eenmaal.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:34 schreef Mikeytt het volgende:
Snap echt niet hoe dit clubje holbewoners nog bestaansrecht hebben. In menig land zou dit allang de kop zijn ingedrukt...
Verbaas me wel hoe weinig voorstemmers er waren.quote:
Er zijn erg veel overeenkomsten tussen die twee religies, doch deze hebben gelukkig een iets langer lontje...quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:03 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Tjah nog steeds een grote partij op de Biblebelt. Waar ik woon ook dus niets open op zondag.. Zo werkt democratie nu eenmaal.
Het is denk ik nog altijd beter dan wat orthodoxe gelovigen van die andere religie uitspoken met vrouwen.
Mwah.. plegen mss iets minder aanslagen... Alhoewel.. Urk en Veen rond oud en nieuwquote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:05 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Er zijn erg veel overeenkomsten tussen die twee religies, doch deze hebben gelukkig een iets langer lontje...
Het grootste verschil is dat de één de coke snuift die de ander verkoopt.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:05 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Er zijn erg veel overeenkomsten tussen die twee religies, doch deze hebben gelukkig een iets langer lontje...
Ik moest lachenquote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het grootste verschil is dat de één de coke snuift die de ander verkoopt.
quote:SGP verwerpt motie met overmacht: verbod op vrouwen in politiek blijft in stand
quote:Sinds een uitspraak van de Hoge Raad in 2010 mag de christelijke partij vrouwen niet langer weigeren.
.quote:Het hoofdbestuur adviseerde tegen te stemmen om de eenheid binnen de partij te bewaren. Het bestuur erkende wel dat er een "spanningsveld" tussen het beginselprogramma en de juridische werkelijkheid bestaat
Mensen hebben genoeg van al dat vrouwen bullshit.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:04 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Verbaas me wel hoe weinig voorstemmers er waren.
Maar ondertussen ga je wel fijn naar iftars ed. Lui die exact dezelfde denkbeelden of zelfs nog erger hebbenquote:
Nog nooit geweest. Ik doe niet aan religieuze feestdagen. Islamitisch, joods, christelijk, niet aan mij besteed. Ja, het jaarlijkse kerstdiner met familie vindt plaats tijdens een christelijke feestdag, maar daar komt in mijn familie amper nog enige christelijke traditie aan te pas en kan je zelfs met de beste wil van de wereld niet meer als christelijk kwalificeren.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:32 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Maar ondertussen ga je wel fijn naar iftars ed. Lui die exact dezelfde denkbeelden of zelfs nog erger hebben
De manier waarop je eindeloos voor de islamitische medemens in de bres springt doet anders vermoeden. Maar ik ben blij dat je nog wel zo intelligent bent om in te zien dat het allemaal bullshit is. Was je alleen maar net zo fel op de ziekelijke vrouw en LHBTi onvriendelijke islam als op de idioten van CU en SGP.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Nog nooit geweest. Ik doe niet aan religieuze feestdagen. Islamitisch, joods, christelijk, niet aan mij besteed. Ja, het jaarlijkse kerstdiner met familie vindt plaats tijdens een christelijke feestdag, maar daar komt in mijn familie amper nog enige christelijke traditie aan te pas en kan je zelfs met de beste wil van de wereld niet meer als christelijk kwalificeren.
Maar eh ... hoe denk jij te weten wat ik wel of niet doe? Leef je oprecht in de veronderstelling dat jouw denkbeeld over mij daadwerkelijk de waarheid is?
In Nederland mag je in bikini op het strand van Urk, Jezus een alcoholist, Mohammed een pedofiel noemen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In Iran hebben vrouwen gewoon kiesrecht bij politieke verkiezingen, en vrouwen kunnen zich ook gewoon kandidaat stellen bij de verkiezingen voor de Majils, het nationale parlement van Iran. Verschillende presidenten van de Islamitische Republiek hebben vrouwelijke ministers in hun regering gehad.
In Iran moeten vrouwen weliswaar verplicht een hoofddoek dragen, maar ze mogen wel gewoon een lange broek dragen.
Zeer sterke post dit. Een achterlijke die denkt een punt te maken gelijk op zijn plek zetten. Bedankt hiervoor.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:59 schreef tralalala het volgende:
[..]
In Nederland mag je in bikini op het strand van Urk, Jezus een alcoholist, Mohammed een pedofiel noemen.
Wat is je punt?
Quote me die posts eens, wil je? Volgens mij doe ik dat namelijk nooit. Ik spring hooguit in de bres voor ieders vrijheid om een levensovertuiging te kiezen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:57 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
De manier waarop je eindeloos voor de islamitische medemens in de bres springt doet anders vermoeden. Maar ik ben blij dat je nog wel zo intelligent bent om in te zien dat het allemaal bullshit is. Was je alleen maar net zo fel op de ziekelijke vrouw en LHBTi onvriendelijke islam als op de idioten van CU en SGP.
Gelulquote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:33 schreef damsco het volgende:
SGP, waar het bestaansrecht van de vrouw kinderen baren is en niks anders.
Interessante uitspraak van de Hoge Raad. Is die niet in strijd met de grondwet, specifiek artikel 6 en 8?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:30 schreef mschol het volgende:
[..]
[..]
[..]
.
wanneer wordt die partij gewoon ontbonden
Doodstraf?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Er is overigens ook nog een ander onderwerp waar de SGP flink de weg kwijt is.
Ook als die levensovertuiging inhoud dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen inderdaad. Ruim voor die grens houdt voor mij de vrijheid van levensovertuiging al lang op, maar bij jou nog niet hè.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Quote me die posts eens, wil je? Volgens mij doe ik dat namelijk nooit. Ik spring hooguit in de bres voor ieders vrijheid om een levensovertuiging te kiezen.
Moeten zij weten.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:48 schreef Gunner het volgende:
Waar is de “ moeten zij weten” reactie nu?
Die bedoel ik niet. Dat vind ik overigens niet eens hun allerslechtste standpunt. Vanuit een bepaalde optiek vind ik ook dat sommige mensen zulke ernstige zaken op hun geweten hebben dat ze de doodstraf verdienen. Een groot probleem met de doodstraf is, dat als we de doodstraf in Nederland gehad zouden hebben, Lucia de Berk die gekregen zou hebben. Daarom ben ik er uiteindelijk toch tegen.quote:
Hoe kan ik dit weer draaien naar het enige topic waar ik over klagen wil…quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waar zou 'progressief' en 'deugend' Nederland (vooral de Randstad) toch zijn zonder de SGP?
Waar ze van totale verontwaardiging uit elkaar exploderen bij de denkbeelden van een roomwitte, Hollandsche calvinist druipen ze van begrip en tolerantie van hun stoel wanneer moslimbroeders precies dezelfde achterlijkheid verkondigen.
Dan is het echt tijd voor dialoog en respect. Voor cursussen en bewustwording.
Dan wel.
In 1998 werd de CP'86 door de rechter ontbonden omdat die partij zou aanzetten tot discriminatie van allochtonen. Op dezelfde manier zou de SGP dus ook verboden kunnen worden wegens het aanzetten tot discriminatie van vrouwen.quote:
Ik heb het even opgezocht, en tot mijn verbazing heeft Urk inderdaad een strand.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:59 schreef tralalala het volgende:
In Nederland mag je in bikini op het strand van Urk, Jezus een alcoholist, Mohammed een pedofiel noemen.
Wat is je punt?
jawel hoor, je mag er zelfs een schijtlollige UI van maken.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht, en tot mijn verbazing heeft Urk inderdaad een strand.
In Iran mag je cartoons tekenen over Anne Frank. Dat mag in Nederland dan weer niet.
Achterlijk religieus en seksistisch kutvolkJa maar ik heb DENK dit niet zien doen, verder is er ook geen moslimpartij die invloed heeft op beleid, in tegenstelling tot deze verrotte inteeltbende. Het is ook diep triest dat ze jaren 3 zetels weten te behouden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
Wat dapper en iconoclastisch, deze post.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja maar ik heb DENK dit niet zien doen, verder is er ook geen moslimpartij die invloed heeft op beleid, in tegenstelling tot deze verrotte inteeltbende. Het is ook diep triest dat ze jaren 3 zetels weten te behouden.
Achterlijk religieus en seksistisch kutvolkZeg dit over de islam en je staat te boek als racist.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat weet jij, dat weet ik.
Hypocriete debielen en hun witte erfschuld.
DENK hoeft dit verder niet te doen, dit is gewoon gemeengoed in de conservatieve islam. Misschien eens tijd dat je dat gaat erkennen.Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
99/100 post wijden aan de haat op woke en de schijnheil van progressief Nederland voelt voor mij ook behoorlijk dogmatisch. Tegelijk wie ben ik om iemand zijn of haar raison d’être niet te gunnen.quote:
Toch is er ooit iemand in Nederland veroordeeld wegens het tekenen van een cartoon van Anne Frank.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
jawel hoor, je mag er zelfs een schijtlollige UI van maken.
Toe, ga je gang.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Toch is er ooit iemand in Nederland veroordeeld wegens het tekenen van een cartoon van Anne Frank.
Nee, precies, de prognose is vooral extreem-rechts en neo-nazisme.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat voor prognoses ik er ook bijpak, nergens zie ik het aantal moslims in Nederland deze eeuw zo groot worden als het aantal PVV stemmers anno 2023. Maar waar er reële angsten bestaan dat minderheden een gevaar voor onze democratie vormen, daar lijkt het mij beter om deze democratie te stutten en de democratische rechtstaat te versterken in plaats van afbreken zoals populisten trachten te doen.
Wat verwacht je nu precies? Zie je kritiek op Trump, Orban en Wilders echt als onterecht omdat er in de toekomst mogelijk een groter gevaar heerst? Ik zie een democratische rechtstaat als meest fijne vorm om in te leven en ik ben tegen een ieder die deze omzeep wil helpen, noem dat schijnheilig.
Hear hear.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:03 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Tjah nog steeds een grote partij op de Biblebelt. Waar ik woon ook dus niets open op zondag.. Zo werkt democratie nu eenmaal.
Het is denk ik nog altijd beter dan wat orthodoxe gelovigen van die andere religie uitspoken met vrouwen.
En dit is waarom dit land kapot gaat.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:34 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik lees hierin dat ik geen kleine medische ingrepen zou moeten ondergaan omdat ik mogelijk aan groter leed sterf.
Voor mij is de PVV de grootste Nederlandse partij en op dit moment een meer reeële bedreiging van Nederland dan de Islamisering. Derhalve ben ik meer var kritiek op de PVV, kan dit volgens mij prima bestaan zonder kritiek op de Islam te hebben, maar mag er van mij gestopt worden op elke actie van Faber. In het jouw geliefde POL heb ik ook aangegeven dat ik tegen het lintjes debat was.
Die christenen begrijpen niet dat het gebash op hun grafpartij terecht is. Welke moslimpartijen doen wat zij hier doen?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:39 schreef The-BFG het volgende:
En de linkerkant maar niet snappen dat Christenen ze nogal hypocriet vinden.
Christenen bashen mag schijnbaar, maar Moslims bashen is racisme.
Als die Refo's nu graag zo willen leven, laat ze.
Ik zou het anders verwoorden, christenen en moslims verschillen helemaal niet zo veel van elkaar. En dat is vooral een probleem voor rechts dat ervoor kiest om moslims te bashen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:39 schreef The-BFG het volgende:
En de linkerkant maar niet snappen dat Christenen ze nogal hypocriet vinden.
Christenen bashen mag schijnbaar, maar Moslims bashen is racisme.
Als die Refo's nu graag zo willen leven, laat ze.
Proest.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:12 schreef koffiekoekjes het volgende:
Tijd om de SGP te islamiseren zodat er plek ontstaat voor vrouwen binnen de partij, InsAllah
Onze zusters weten prima hoe ze zich moeten dragenquote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Proest.
Wel met hoofdbedekking neem ik aan??
Ik voer geen discussie met je, helemaal geen zin in.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:15 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met wit/zwart mafklapper. Hou gewoon je valse aannames voor je en als je dat niet kunt, reageer gewoon niet.
Echt, alsof ik met een mentale patient aan het dealen bent. Dit is toch geen normale discussie meer zo joh.
Idd, ondergeschikt aan mannen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:16 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Onze zusters weten prima hoe ze zich moeten dragen
Ik ben i.t.t. de hypetrain inderdaad daadwerkelijk progressief gebleven.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ooit vond ik jou een user met sterke argumenten maar helaas zie ik daar niet zoveel meer van, jammer
Alsof links maar enig probleem ziet in het bashen van de Christenen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zou het anders verwoorden, christenen en moslims verschillen helemaal niet zo veel van elkaar. En dat is vooral een probleem voor rechts dat ervoor kiest om moslims te bashen.
Waarom zou ik? Dit topic gaat over de SGP.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Serieus, nog wat over de gevaren van Faber te melden?
Inteeltkop, was het woord wat je gebruikte om een SGP-er te omschrijven, was het niet?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:20 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Dit topic gaat over de SGP.
Ik wacht wel op een Faber topic, zoals jij eigenlijk zou moeten wachten op een islam topic met die obsessie van je.
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben i.t.t. de hypetrain inderdaad daadwerkelijk progressief obsessief gebleven.
Voor simple minds is dit ongetwijfeld enorm gevat.quote:
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:25 schreef Hexagon het volgende:
Ohjee, iemand heeft weer te weinig onaardige posts over de christendom gemaakt om in dit topic te mogen posten.
Een bres, een bres, spring er in Hex, je kan het!quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:25 schreef Hexagon het volgende:
Ohjee, iemand heeft weer te weinig onaardige posts over de islam gemaakt om in dit topic te mogen posten.
Echt hè, is een soort D66-reflex.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een bres, een bres, spring er in Hex, je kan het!
Voor degenen die hier gewoon hun mening willen uitspreken over dit partijbeleid, zonder rekening te hoeven houden of ze wel door de hoepeltjes van een zekere user springen? Zeker.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een bres, een bres, spring er in Hex, je kan het!
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Voor degenen die hier gewoon hun mening willen uitspreken over dit partijbeleid, zonder rekening te hoeven houden of ze wel door de hoepeltjes van een zekere user springen? Zeker.
Zoals altijd met jou, probeer het eens inhoudelijk met argumenten.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Voor degenen die hier gewoon hun mening willen uitspreken over dit partijbeleid, zonder rekening te hoeven houden of ze wel door de hoepeltjes van een zekere user springen? Zeker.
Mwah. Er zijn wel vrij grote culturele en religieuze verschillen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zou het anders verwoorden, christenen en moslims verschillen helemaal niet zo veel van elkaar.
Voor velen is zelf niet na moeten denken over een complexe wereld beangstigend en voelen zich thuis als schaapjes bij een goede herder.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:30 schreef The-BFG het volgende:
Overigens heb ik bijna niets meer met de zwarte kousen en heb ik meer dan genoeg kritiek op ze.
Maar ook hun hebben recht op hun manier van leven. Lullig voor die vrouwen. Echter gelooft het merendeel van de vrouwen binnen de zwarte kousen dat de bijbel dit leert.
Ik maak me meer zorgen over alle jongeren die willen breken met deze kerk.. of homo zijn binnen deze gemeenschap..
Ja zo is het. Je duikt in ieder topic dat gaat over conservatief autoritair gedrag van niet-moslims op om als een politie-agent users te smoren die blijkbaar niet genoeg anti-islam posts gemaakt hebben. Jouw eigen stokpaardje moet immers wel het aller aller belangrijkst blijven.quote:
Je kan het, je kan het, bij niet welgevallig meningen op de persoon spelen! Zo ken ik je weer.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja zo is het. Je duikt in ieder topic dat gaat over conservatief autoritair gedrag van niet-moslims op om als een politie-agent users te smoren die blijkbaar niet genoeg anti-islam posts gemaakt hebben. Jouw eigen stokpaardje moet immers wel het aller aller belangrijkst blijven.
Nee, ik benoem selectieve verontwaardiging en hypocrisie.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja zo is het. Je duikt in ieder topic dat gaat over conservatief autoritair gedrag van niet-moslims op om als een politie-agent users te smoren die blijkbaar niet genoeg anti-islam posts gemaakt hebben. Jouw eigen stokpaardje moet immers wel het aller aller belangrijkst blijven.
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:58 schreef Nober het volgende:
Trap een open deur open. Tradwivey.
[..]
Aldus een moslim.
Kan je je voorstellen als zelfs die raar staan te kijken hoe erg het gesteld is.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:58 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dat hebben ze dan in overeenstemming met de gemiddelde islamiet.
Het gaat niet om een mening. Het gaat om een bepaald gedrag. Hij mag prima van mening zijn dat de islam het aller aller aller grootste probleem van ons land is, en dat daarbij werkelijk alles verbleekt.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je kan het, je kan het, bij niet welgevallig meningen op de persoon spelen! Zo ken ik je weer.
En jezelf ook nog als verheven intellectueel zien, hi-la-risch
En hij krijgt vaak ook gewoon zijn zin met zijn irritante peuter gedrag.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gaat niet om een mening. Het gaat om een bepaald gedrag. Hij mag prima van mening zijn dat de islam het aller aller aller grootste probleem van ons land is, en dat daarbij werkelijk alles verbleekt.
Maar daar moet hij maar in islam-topics over leeglopen en niet voortdurend in topics die niet over de islam gaan zijn versleten elpee afdraaien naar users die in zijn ogen niet genoeg anti islam posts zouden maken. Dat is gewoon discussieverneukend gedrag.
Echt? En hoe zie je je eigen gedrag dan? Met je eeuwige mensen (zoals ik) te pas en onpas te beschuldigen van welhaast neonazistische extreem rechtse insteek puur om ze monddood te maken?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gaat niet om een mening. Het gaat om een bepaald gedrag. Hij mag prima van mening zijn dat de islam het aller aller aller grootste probleem van ons land is, en dat daarbij werkelijk alles verbleekt.
Maar daar moet hij maar in islam-topics over leeglopen en niet voortdurend in topics die niet over de islam gaan zijn versleten elpee afdraaien naar users die in zijn ogen niet genoeg anti islam posts zouden maken. Dat is gewoon discussieverneukend gedrag.
Neem een kamer jullie twee.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
En hij krijgt vaak ook gewoon zijn zin met zijn irritante peuter gedrag.
Het moet en zal in elk topic over de islam gaan, alsof daar op dit forum nooit een topic over is.
Ik heb het niet over islam.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tegenover die van jouw en Hex?quote:
Hmmja.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:47 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Tegenover die van jouw en Hex?![]()
Ontopic blijven is voor sommige users misschien wel handig. Dat is het enige wat ik probeer te zeggen.
Dit topic gaan toevallig over de SGP, die in het nieuws zijn gekomen met een bepaald besluit dat veel mensen hier slecht vinden. Niet over welke andere religieuze groep dan ook.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het niet over islam.
Ik heb het over aartsconservatieve religie en hoe achterlijk die denkbeelden uitpakken, zeker voor vrouwen en homo's. Vandaar ook mijn al jarenlange tirades jegens de Evangelicals in de VS (croft ze) en de wanstaltige denkbeelden van de RKK en Calvinisten aangaande deze doelgroepen (croft ze).
ECHTER... kom ik met PRECIES DEZELFDE kritiek op de islam, zijn jij en je woke en salafistische maatjes er als de kippen bij om over 'obsessies' te spreken.
Dan wel
En daarom neem ik je ook niet serieus. Al was het maar als ik zie wie je posts liken. Zou voor je zelf ook reden moeten zijn tot reflectie, me dunkt
Ik zie vooral iemand die vol continu en steeds extremer afgeeft op mensen. Je komt met onderzoeken noch voorbeelden, is dat echt aantonen?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik voer geen discussie met je, helemaal geen zin in.
Ik toon aan wat voor selectieve verontwaardiging er in 'links-progressieve' kringen heerst wanneer het om religie gaat.
Serieus, nog wat over de gevaren van Faber te melden?
En waarom ben je hier in dit topic, Hex?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit topic gaan toevallig over de SGP, die in het nieuws zijn gekomen met een bepaald besluit dat veel mensen hier slecht vinden. Niet over welke andere religieuze groep dan ook.
Er is hier geen quotum over hoeveel je precies over welke religie moet posten. Dus dat terugkerende gezeur voegt niks toe, en verneukt topics.
Uhm ja, laatst nog een rapport van de UvA gepost over LGBTQ-acceptatie.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik zie vooral iemand die vol continu en steeds extremer afgeeft op mensen. Je komt met onderzoeken noch voorbeelden, is dat echt aantonen?
Om te melden dat ik het een teleurstellend besluit vind. En verder jou aan te spreken op je gedrag in dit soort topics.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En waarom ben je hier in dit topic, Hex?
Wat een heldhaftigheid.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Om te melden dat ik het een teleurstellend besluit vind. En verder jou aan te spreken op je gedrag in dit soort topics.
Je hebt het dan wel over het christendom, en je hebt het vaak over de islam, maar je hebt het eigenlijk nooit over die andere Abrahamitische godsdienst, alsof die vrij is van allerlei denkbeelden die je bij het christendom en de islam wel veroordeelt.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik heb het over aartsconservatieve religie en hoe achterlijk die denkbeelden uitpakken, zeker voor vrouwen en homo's. Vandaar ook mijn al jarenlange tirades jegens de Evangelicals in de VS (croft ze) en de wanstaltige denkbeelden van de RKK en Calvinisten aangaande deze doelgroepen (croft ze).
Omdat die andere godsdienst geen zendelingsgodsdienst is en niet bezig is met het willen bekeren van de wereld.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Je hebt het dan wel over het christendom, en je hebt het vaak over de islam, maar je hebt het eigenlijk nooit over die andere Abrahamitische godsdienst, alsof die vrij is van allerlei denkbeelden die je bij het christendom en de islam wel veroordeelt.
Heb ik nooit gezegd.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ga gewoon weer roepen dat Wilders Hitler en dat Limburg eigenlijk een Nazi-provincie is.
Onbelezen figuur.
Maar beantwoord de vraag nu eens naar JOUW gedrag in dit soort topics?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:52 schreef Hexagon het volgende:
En verder jou aan te spreken op je gedrag in dit soort topics.
Blijf dit doen, dan kunnen we het over de inhoud hebben.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja, laatst nog een rapport van de UvA gepost over LGBTQ-acceptatie.
Of decennialange geldstromen uit de oliestaten.
Of het wegmoffelen van rapporten met onwelgevallige conclusies.
Croft maar even.
Hadden we al kunnen doen als je op het moment dat ik die rapporten plaatste de noodzakelijkheid wel zag te reagerenquote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Blijf dit doen, dan kunnen we het over de inhoud hebben.
Nogal logisch als het topic onderwerp over bijbelbelters gaat.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja.
Anti-vrouwenstandpunten zijn alleen ontopic wanneer het binnen de veilige sfeer van bijbelbelters blijft.
Ja, in andere topics ben je namelijk niet te vinden. Logisch genoeg.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:56 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nogal logisch als het topic onderwerp over bijbelbelters gaat.
Vinden onze strijders hier nog wat van?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:16 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Onze zusters weten prima hoe ze zich moeten dragen
Er wordt nog wel eens wat extreemrechtse propaganda op dit forum gedropt. Of dat nou helemaal uit de user zelf is, of gewoon het onwetend of opportunistisch napraten, dat kan ik niet altijd onderscheiden.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Echt? En hoe zie je je eigen gedrag dan? Met je eeuwige mensen (zoals ik) te pas en onpas te beschuldigen van welhaast neonazistische extreem rechtse insteek puur om ze monddood te maken?
Nee, ik had het over jouw gedrag, niet over de mensen waar je op reageert zoals ik, en weer kan je het niet nalaten te sneren en jezelf verheven te voelen. Heb je dat überhaupt door?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 23:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er wordt nog wel eens wat extreemrechtse propaganda op dit forum gedropt. Of dat nou helemaal uit de user zelf is, of gewoon het onwetend of opportunistisch napraten, dat kan ik niet altijd onderscheiden.
Gezien die in onze regering zitten, ja daar zit een probleem.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 23:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gut ja, extreem-rechts, daar zit het probleem mensen..
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 23:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien die in onze regering zitten, ja daar zit een probleem.
Ik denk dat er in het populisme behoorlijk gevaar zit, misschien iets minder duidelijk hier als in Polen, Hongarije en de VS.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 23:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gut ja, extreem-rechts, daar zit het probleem mensen..
Daar zijn vrouwen geen tweederangsburgers en worden homo's niet opgehangen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 23:09 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk dat er in het populisme behoorlijk gevaar zit, misschien iets minder duidelijk hier als in Polen, Hongarije en de VS.
Gehersenspoelden kun je beter gewoon gelijk geven dus bijdeze.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:39 schreef Chadi het volgende:
[..]
[..]
Kan je je voorstellen als zelfs die raar staan te kijken hoe erg het gesteld is.
Zo wat ruimhartig van ze.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar zijn vrouwen geen tweederangsburgers en worden homo's niet opgehangen.
Niet echt; heel 'progressief' NL is weer van de leg natuurlijk, terwijl ze de toenemende homohaat (en antisemitisme, en vrouwenhaat) in Nederland gewoon even in de bureaula opbergen. Niet bespreken. Niet over hebben. Niet benoemen.quote:
Een Amsterdamse wethouder is heel 'progressief' NL? Ja dan kun je het zo ongeveer niet meer goed doen als iedereen collectief voor hem verantwoordelijk is.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 23:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt; heel 'progressief' NL is weer van de leg natuurlijk, terwijl ze de toenemende homohaat in Nederland gewoon even in de bureaula opbergen. Niet bespreken. Niet over hebben. Niet benoemen.
Gezien we hier een Orban-fan in de regering hebben en hetgeen Orban doet, is dat ook een zeer goede zaak om dat op de korrel te nemen.quote:Gewoon naar Orban wijzen. En de SGP.
Dus omdat er één gevaar groter is dan een ander gevaar, mogen we het kleine gevaar niet zien danwel benoemen?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar zijn vrouwen geen tweederangsburgers en worden homo's niet opgehangen.
Kijk al wel uit naar Robbie Jetten, die met z'n regenboogvlag naar Budapest afreist... De Mandela...
Waarbij het regime in Iran geen vriendjes in onze regering heeft zitten.quote:Op zondag 25 mei 2025 07:53 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dus omdat er één gevaar groter is dan een ander gevaar, mogen we het kleine gevaar niet zien danwel benoemen?
De verontwaardiging is dat vrijheid van religie blijkbaar een vrijbrief tot discriminatie is.quote:Op zondag 25 mei 2025 00:18 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik snap die selectie verontwaardiging van mensen niet. Als je zo graag vrij en fancy wilt zijn ga je toch naar een ander clubje?
Alsof een (eventueel zwaargeschapen) negroïde man er een punt van maakt dat hij niet bij de KKK kan.²
Klopt. Het Gaza en verstikkende iedereen is welkom en het Westen is bad populisme is behoorlijk gevaarlijk en domineert al jaren het media- en academische landschap. We hebben van de week in Amerika weer kunnen zien dat deze vorm van populisme tot de moord op twee onschuldige, verbindende, liberale Israëli heeft geleid.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 23:09 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk dat er in het populisme behoorlijk gevaar zit, misschien iets minder duidelijk hier als in Polen, Hongarije en de VS.
Net zoals nagenoeg ieder geloof, door mannen voor mannen, al draagt de paus een jurk.quote:Op zondag 25 mei 2025 09:14 schreef Vincent_student het volgende:
Het grappige is dat er in de bijbel niets te vinden is over vrouwen in het ambt. Integendeel zelfs, er worden zelfs vrouwen genoemd die in het ambt waren.
Dit is dus gewoon verzonnen om de mannen zelf meer macht te geven, net zoals in de islam.
Hoe doe je dat in Iran?quote:Op zondag 25 mei 2025 00:18 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik snap die selectie verontwaardiging van mensen niet. Als je zo graag vrij en fancy wilt zijn ga je toch naar een ander clubje?
Alsof een (eventueel zwaargeschapen) negroïde man er een punt van maakt dat hij niet bij de KKK kan.²
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:34 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)te-geven-in-politiek
[..]
[ x ]
[..]
Snap echt niet hoe dit clubje holbewoners nog bestaansrecht hebben. In menig land zou dit allang de kop zijn ingedrukt...
Dit. Je hoort de progressiefjes nooit over de middeleeuwse islamcult. Hoe vrouwen daar in mensonterende kuisheid vodden over straat moeten lopen omdat anders de eigenaar jaloers wordt. Maar zodra de marginale gristen taliban in het nieuws is staan ze vooraan met het wapperende moralistische vingertje.quote:
Ga je toch lekker verontwaardigd zitten wezen bij een ander clubje.quote:Op zondag 25 mei 2025 08:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De verontwaardiging is dat vrijheid van religie blijkbaar een vrijbrief tot discriminatie is.
Maar één blinde vlek rechtvaardigd toch geen andere blinde vlek?quote:Op zondag 25 mei 2025 10:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit. Je hoort de progressiefjes nooit over de middeleeuwse islamcult. Hoe vrouwen daar in mensonterende kuisheid vodden over straat moeten lopen omdat anders de eigenaar jaloers wordt. Maar zodra de marginale gristen taliban in het nieuws is staan ze vooraan met het wapperende moralistische vingertje.
Wat het vooral aantoont is dat het hier nog niet zo lang geleden normaal was om vrouwen te onderdrukken op basis van religie, dat was door gezond verstand nagenoeg de kop ingedrukt, helaas is er nu weer nu een nieuwe stroming daarvan aan de gang en het gezonde verstand is ver te zoeken.quote:Op zondag 25 mei 2025 10:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit. Je hoort de progressiefjes nooit over de middeleeuwse islamcult. Hoe vrouwen daar in mensonterende kuisheid vodden over straat moeten lopen omdat anders de eigenaar jaloers wordt. Maar zodra de marginale gristen taliban in het nieuws is staan ze vooraan met het wapperende moralistische vingertje.
Ja, wat toch behoorlijk in strijd is met het zesde gebod zou je zeggen.quote:Op zondag 25 mei 2025 11:25 schreef superniger het volgende:
SGP
Als enige partij zijn ze voor de doodstraf.
Daar is dan ook weinig nieuws aan om het over te hebben.quote:Op zondag 25 mei 2025 10:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat is wel hoe de macht van de kerk gebroken is hier in Nederland door vanuit het echte progressieve links keer op keer op de achterlijkheid te wijzen. Dus ja, dat kan niet vaak genoeg herhaald worden over de islam. Probleem is alleen dat cabaretiers die dat doen hun leven niet zeker zijn (wat alleen maar meer aantoont hoe achterlijk de islam is) en als bonus krijgen ze nog even een mes in de rug van jullie nepprogressieven. Echt hoe hou je die achterlijke spagaat vol in je hoofd? Als het niet zo in- en intriest was zou ik zelfs nog wel respect kunnen hebben voor dat knappe staaltje hersengymnastiek.quote:Op zondag 25 mei 2025 11:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar is dan ook weinig nieuws aan om het over te hebben.
Of wil je hier ieder week opnieuw een topic openen in de strekking "In islamitische landen heeft men vaak achterlijke regels". En iedere weer dezelfde platitudes herhalen.
Mooi staaltje revisionisme. Maar nee, de macht van de kerk is niet minder geworden door wat cabaretiers die riepen hoe achterlijk het allemaal wel niet was. Sowieso waren veel progressieve politici die moderniseringen doorvoerden ook gewoon gelovig.quote:Op zondag 25 mei 2025 12:54 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dat is wel hoe de macht van de kerk gebroken is hier in Nederland door vanuit het echte progressieve links keer op keer op de achterlijkheid te wijzen. Dus ja, dat kan niet vaak genoeg herhaald worden over de islam. Probleem is alleen dat cabaretiers die dat doen hun leven niet zeker zijn (wat alleen maar meer aantoont hoe achterlijk de islam is) en als bonus krijgen ze nog even een mes in de rug van jullie nepprogressieven. Echt hoe hou je die achterlijke spagaat vol in je hoofd? Als het niet zo in- en intriest was zou ik zelfs nog wel respect kunnen hebben voor dat knappe staaltje hersengymnastiek.
Scheiding van kerk en staat, wetenschap, onderwijs en kritische theologen hebben uiteindelijk voor de verlichting binnen het Christendom gezorgd.quote:Op zondag 25 mei 2025 13:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mooi staaltje revisionisme. Maar nee, de macht van de kerk is niet minder geworden door wat cabaretiers die riepen hoe achterlijk het allemaal wel niet was. Sowieso waren veel progressieve politici die moderniseringen doorvoerden ook gewoon gelovig.
Hoeveel hebben cabaretiers het tegenwoordig nog over het christendom?quote:Op zondag 25 mei 2025 13:39 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Scheiding van kerk en staat, wetenschap, onderwijs en kritische theologen hebben uiteindelijk voor de verlichting binnen het Christendom gezorgd.
En over linkse cabaretiers gesproken.. kritiek op het Christendom is geen probleem voor ze. Ook niet voor rechtse cabaretiers overigens.
Maar als Hans Teeuwen ook maar iets zegt over de islam staat de linkse kerk (incl de cabaretiers) te janken over islamofobie
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:44 schreef Haushofer het volgende:
Next:Postzegels.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar religie, dus dan moet je discriminatie respecterenA child is born with no state of mind.
Je noemt twee totaal verschillende dingen. De SGP maakt een wetsovertreding: discriminatie en discriminatie is verboden. Met vodden over straat lopen, daar kies je zelf voor, er staat nergens vastgesteld dat dat moet. De SGP heeft nu formeel vastgesteld dat vrouwen worden geweerd in politieke functies. Dat is een ernstig vergrijp.quote:Op zondag 25 mei 2025 10:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat kan je ook zeggen over sport waar mannen en vrouwen gescheiden worden, of toiletten, kleedkamers, herenclubs, vrijmetselarij, heren barbershops, etc.quote:Op zondag 25 mei 2025 08:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De verontwaardiging is dat vrijheid van religie blijkbaar een vrijbrief tot discriminatie is.
Joh nog een uitzondering voor gelovigen erbij maakt nou ook weer niets uit.quote:Op zondag 25 mei 2025 14:45 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Je noemt twee totaal verschillende dingen. De SGP maakt een wetsovertreding: discriminatie en discriminatie is verboden. Met vodden over straat lopen, daar kies je zelf voor, er staat nergens vastgesteld dat dat moet. De SGP heeft nu formeel vastgesteld dat vrouwen worden geweerd in politieke functies. Dat is een ernstig vergrijp.
Je hebt het over progressiefjes. Dat ze selectief zouden zijn. Maar moslims doen in hun godsdienstbeoefening hier niets wat door de wet wordt verboden, de SGP wel.
Je zou je af kunnen vragen waarom dit niet door het OM wordt aangepakt, maar dan moet je te maken hebben met individuele gevallen en aangiftes.
Scheiden (vanuit respect of bescherming) is wat anders dan uitsluiten (vanuit ongeschiktheid of minderwaardigheid) toch?quote:Op zondag 25 mei 2025 14:57 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Dat kan je ook zeggen over sport waar mannen en vrouwen gescheiden worden, of toiletten, kleedkamers, herenclubs, vrijmetselarij, heren barbershops, etc.
quote:Op zondag 25 mei 2025 14:57 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Dat kan je ook zeggen over sport waar mannen en vrouwen gescheiden worden, of toiletten, kleedkamers, herenclubs, vrijmetselarij, heren barbershops, etc.
Alt-right stumpers: WRAAAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!! Flikkers moeten normaal doen! Transgenders bestaan niet!! Vrouwen achter het aanrecht!!!quote:
triggeredquote:Op maandag 26 mei 2025 09:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alt-right stumpers: WRAAAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!! Flikkers moeten normaal doen! Transgenders bestaan niet!! Vrouwen achter het aanrecht!!!
Radicale moslim: Hoi, dat vind ik nou ook.
Alt-right stumpers: HUUUUUUUUUUUUH!! moslims stom, want vrouwen en homo's.
Jij snapt ook wel dat het een manier is om hypocrisie aan te tonen. Het is best wel een zwaktebod om nu hiermee te gaan leuren.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alt-right stumpers: WRAAAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!! Flikkers moeten normaal doen! Transgenders bestaan niet!! Vrouwen achter het aanrecht!!!
Als alt-right over hypocrisie gaat beginnen ken ik er nog wel een paar zoals je ziet.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:54 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Jij snapt ook wel dat het een manier is om hypocrisie aan te tonen. Het is best wel een zwaktebod om nu hiermee te gaan leuren.
Dan counter je met een soort hypocrisie inception? Niet heel effectief. Of misschien zie je de hypocrisie waar de andere partij mee aan de haal gaat niet, dan kan natuurlijk ook.quote:Op maandag 26 mei 2025 11:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als alt-right over hypocrisie gaat beginnen ken ik er nog wel een paar zoals je ziet.
Nee dat eeuwige geleuter over hypocrisie is vooral een bekende truuk om het vooral niet over de inhoud te hoeven hebben.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:22 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dan counter je met een soort hypocrisie inception? Niet heel effectief. Of misschien zie je de hypocrisie waar de andere partij mee aan de haal gaat niet, dan kan natuurlijk ook.
Ironisch dat het argument nog steeds geldt als jij het als tegenargument aanbrengt.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee dat eeuwige geleuter over hypocrisie is vooral een bekende truuk om het vooral niet over de inhoud te hoeven hebben.
Tijd voor een nieuw topic?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:34 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)te-geven-in-politiek
[..]
[ x ]
[..]
echt niet.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:34 schreef Mikeytt het volgende:
In menig land zou dit allang de kop zijn ingedrukt...
"Wat zijn menstruerenden?"quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:01 schreef Nober het volgende:
[..]
Tijd voor een nieuw topic?
Want wat zijn menstruerenden?
[ afbeelding ]
https://x.com/nrc/status/1926990647161999789
Wat is een vrouw?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
"Wat zijn menstruerenden?"
Echt, de afbraak van het onderwijs en de daling van de intelligentie is zorgwekkend als men dat niet uit de context kan halen.
Even een les begrijpend lezen: Dat zijn mensen die menstrueren.
Soms heb je binnen de taal woorden die het gesprek makkelijker maken. "Menstruerenden" is dan makkelijker dan "Vrouwen, vaak ouder dan 13, vaak jonger dan 45, met een werkende baarmoeder, die vaak niet de pil slikken, die vaak maandelijks menstrueren"
quote:Op zondag 25 mei 2025 20:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zoals Theo van Gogh al zei: uiteindelijk kruipen conservatieven - gristenen, moslims, incels - wel bij elkaar om de maatschappij weer terug de bronstijd in te brengen
Hij had gelijk
En dat allemaal omdat mensen te bang zijn zelf na te denken.
Een echtgenote. "Hoe is het met je vrouw?"quote:
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naarquote:
Kennelijk de echtgenoot van de man is een vrouw.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 13:54 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar
quote:Op dinsdag 27 mei 2025 13:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een echtgenote. "Hoe is het met je vrouw?"
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het grootste verschil is dat de één de coke snuift die de ander verkoopt.
Ben je daar echt benieuwd naar of probeer je nu shit uit te lokken?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 13:54 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar
Joh, hou je paarden bij je.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 16:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ben je daar echt benieuwd naar of probeer je nu shit uit te lokken?
Een vrouw definiëren zodat het *alle* variabelen meeneemt is onmogelijk.
Je kunt bijvoorbeeld ook zoiets als een "stoel" niet definiëren op een manier waarop alle varianten meegenomen worden.
Een vrouw is over het algemeen simpelweg een menselijk persoon van het vrouwelijk geslacht.
@:nober
Ja, eens. Simpelweg wel ja. Maar het is tegenwoordig soms (dus niet 'over het algemeen') nodig om nader onderscheid te maken. (puur om bepaalde mensen niet tegen het hoofd te stoten).quote:Een vrouw is over het algemeen simpelweg een menselijk persoon van het vrouwelijk geslacht.
Dat wordt nooit gedaan. Menstruerenden wordt gebruikt in situaties waarin dat relevant is.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 17:47 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Joh, hou je paarden bij je.
Ik reageerde een beetje op t feit dat 't NRC in sommige gevallen vrouwen als 'menstruerenden' betiteld (waarschijnlijk om die te kunnen onderscheiden van mensen die zich 'identificeren als vrouw', maar niet menstrueren -even jeugd en ouderen daargelaten-)
[..]
Ja, eens. Simpelweg wel ja. Maar het is tegenwoordig soms (dus niet 'over het algemeen') nodig om nader onderscheid te maken. (puur om bepaalde mensen niet tegen het hoofd te stoten).
Maakt mij niet uit hoor.
Alt-right stumpers: WRAAAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!! Flikkers moeten normaal doen! Transgenders bestaan niet!! Vrouwen achter het aanrecht!!!quote:Op maandag 26 mei 2025 09:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Religie is gefundeerd op angst.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 13:18 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Niemand is bang voor wat dan ook.
Behalve de anti-immigranten groep dan.
Ja, dat is een steengoede vergelijking. Nog eentje:quote:Op zondag 25 mei 2025 14:57 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel wat kort door de bocht.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Religie is gefundeerd op angst.
Elke religie.
OK.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel wat kort door de bocht.
Laat ik hem ook verbeterenquote:Op dinsdag 27 mei 2025 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Woke D66/GL Nederland Mensen die nagenoeg enkel in het Hoofd van EttovanBelgie bestaan en naar zijn idee het ledenbestand van D66/GL zijn: Ho ho, niet te snel... deze mensen hebben te kampen met postkoloniaal racistisch trauma, laten we onze getinte medelanders eerst ruimte geven om hun achterlijke denkbeelden over vrouwen, homo's en transgenders uit te laten leggen... misschien goed om een keer een islamitische gebedsdienst bij te wonen of een dagje mee te doen met ramadan... IMMERS!!! Als we deze mensen niet 100% accepteren, ook al denken ze qua vrouwen, homo's en transgenders net zo primitief als die vervelende witte alt-right brigade en 3 SGP'ers, dan gaan die treinen alsnog super hard naar Polen rijden. Trouwens, Hongarije is veul erger dan het feit dat homo's en vrouwen in die islamo-hellholes al eeuwen de sjaak zijn
[/i]
vond de mijne beter, naast realistischer.quote:
Ik niet.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
vond de mijne beter, naast realistischer.
Gaat Robbie 'Nelson Mandela' Jetten nou naar Hongarije?
Weet ik veel, ik zit niet bij Pride66, dus ik houd dat niet bij.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gaat Robbie 'Nelson Mandela' Jetten nou naar Hongarije?
Nee. Ik ben niet geradicaliseerd.quote:
Hmm.. kun je wat voorbeelden geven van executies van homo's in Hongarije?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Weet ik veel, ik zit niet bij Pride66, dus ik houd dat niet bij.
Desalniettemin prima als hij gaat en iets voor die mensen kan betekenen, in plaats van dat ze maar blij moeten zijn dat Orban ze niet van een flat gooit.
Ik dacht even dat je D66 belachelijk maakte met 'Pride66', maar dat is dus gewoon een dingquote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Weet ik veel, ik zit niet bij Pride66, dus ik houd dat niet bij.
Desalniettemin prima als hij gaat en iets voor die mensen kan betekenen, in plaats van dat ze maar blij moeten zijn dat Orban ze niet van een flat gooit.
Hun burgerrechten worden ingeperkt, want ze mogen zichzelf niet meer in het openbaar uiten.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmm.. kun je wat voorbeelden geven van executies van homo's in Hongarije?
Of Europa?
Zeg maar voor 1830.
Ja de meeste partijen hebben een intern LBHTI-netwerk. Daar is D66 niet uniek in.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:49 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik dacht even dat je D66 belachelijk maakte met 'Pride66', maar dat is dus gewoon een ding![]()
Oh zeker mogen ze zeuren.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hun burgerrechten worden ingeperkt, want ze mogen zichzelf niet meer in het openbaar uiten.
Maar hee, ze worden niet van flats gegooid, dus ze moeten niet zeuren.
Ach ja, het moet me ook niet verbazen. Schijnempathie is het glijmiddel van de naoorlogse populist.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja de meeste partijen hebben een intern LBHTI-netwerk. Daar is D66 niet uniek in.
Wie denkt zo?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 20:32 schreef Akathisia het volgende:
[..]
"Schuil bij ons! Wees bang voor de grote boze (blanke en mannelijke) buitenwereld! Het zit vol met gevaren (extreem-rechts!). Kijk *wijst naar homoseksuele voorzitter*, wij zijn als jullie! Snel, spring in zijn armen."
Zeker mogen ze dat.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zoals Nederlandse homo's mogen zeuren over het feit dat onwelgevallige dossiers in bureaulaatjes verdwijnen, niet?
Ze doen niet mee aan simpel zwart-wit denken. Dat past niet zo in een loopgravengevecht.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 20:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
Wat is het probleem met D66? Vinden jullie een homoseksuele voorzitter toch wel heel eng?
quote:Op dinsdag 27 mei 2025 20:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
Wat is het probleem met D66? Vinden jullie een homoseksuele voorzitter toch wel heel eng?
Die partij is het summum van zwart-wit denken.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 20:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze doen niet mee aan simpel zwart-wit denken. Dat past niet zo in een loopgravengevecht.
Je liket een post van Hexagon over niet zwart-wit denken.quote:
Vooral zijn crush op Wilders vind ik wel eng. Hij is echt geobsedeerd door de beste man.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 20:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nou nee, inzien dat het helpen van homo's in Iran met andere methoden moet dan in Hongarije is precies een voorbeeld van niet zwart-wit denken.quote:Op woensdag 28 mei 2025 07:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die partij is het summum van zwart-wit denken.
M.a.w: nuance wanneer het uitkomt.quote:Op woensdag 28 mei 2025 08:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee, inzien dat het helpen van homo's in Iran met andere methoden moet dan in Hongarije is precies een voorbeeld van niet zwart-wit denken.
Of dat de radicale islam slecht is, maar dat niet betekent dat iedere moslim meteen verdacht is van het zijn van barbaar.
Of dat de partij al ruim voor 7 oktober stelde dat er in Israël-Palestina geen goed of slecht is in een ingewikkeld conflict maar dat beide partijen een hoop te verwijten valt. Je ziet partijleden ook nu pas bij de wat grotere demonstraties omdat uithongeren echt niet kan.
En daarbij sowieso, dat progressieve groepen ook op kunnen komen voor mensen in zware nood, die zelf helemaal niet progressief zijn. Omdat conservatieve denkbeelden geen reden zijn dat iemand dood mag.
Of dat leven lang de kansen hebben om te leren niet betekent dat dat meteen moet wanneer je het niet nodig hebt.
Of dat het beperken van vliegverkeer niet per se betekent dan niemand meer een keer met het vliegtuig op vakantie mag, maar dat grootverbruik beperkt moet worden.
Of dat minder vee in Nederland niet betekent dat iedere boer weg moet of dat overal betonnen flats moeten verrijzen.
Allemaal zaken waar ze genuanceerd in zitten en jij zeer zwart-wit.
Katholieke kerk idd. Maar verder?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Religie is gefundeerd op angst.
Elke religie.
Waar zeg ik dat? Pure projectie. Je verwart me met het beeld dat jij hebt van "zulke" mensen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 07:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je liket een post van Hexagon over niet zwart-wit denken.
Wat eerder stel je dat kritiek op D66 wel gepaard moet gaan met een afkeer van een homo als voorzitter.
Zoals kritiek op immigratie wel gepaard moet gaan met racisme en buitenlanderhaat.
Zoals kritiek op klimaat- en energiebeleid wel gepaard moet gaan met de wens de wereld te vernietigen.
Zoals kritiek op pro-Palestina demonstraties wel gepaard moet gaan met zionisme en islamofobie.
Zoals kritiek op de excessen van de LGBTQ-ideologie wel gepaard moet gaan met trans- en homohaat.
Daar heb je je zwart-wit denken. En daar grossiert D66 in. Al jaren.
Ja, die angst is er alleen in de RKK.quote:Op woensdag 28 mei 2025 08:31 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Katholieke kerk idd. Maar verder?
Overigens is de groep die anti-buitenlander is en in angst leeft voor omvolking of wat dan ook geen religieuze groep.
Nou, ik kop em wel ff in:quote:
Nee hoor, 0,0 van dat.quote:Op woensdag 28 mei 2025 21:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, ik kop em wel ff in:
De Jehova's getuigen
Ultieme angst voor God en je familie niet meer te mogen zien
Nu op Netflix:
https://nl.wikipedia.org/wiki/To_verdener
Goede post.quote:Op woensdag 28 mei 2025 07:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je liket een post van Hexagon over niet zwart-wit denken.
Wat eerder stel je dat kritiek op D66 wel gepaard moet gaan met een afkeer van een homo als voorzitter.
Zoals kritiek op immigratie wel gepaard moet gaan met racisme en buitenlanderhaat.
Zoals kritiek op klimaat- en energiebeleid wel gepaard moet gaan met de wens de wereld te vernietigen.
Zoals kritiek op pro-Palestina demonstraties wel gepaard moet gaan met zionisme en islamofobie.
Zoals kritiek op de excessen van de LGBTQ-ideologie wel gepaard moet gaan met trans- en homohaat.
Daar heb je je zwart-wit denken. En daar grossiert D66 in. Al jaren.
Je komt met een ‘wat als’ scenario waarmee je het in het extreme doortrekt om mijn vergelijking belachelijk te maken, terwijl de voorbeelden die ik gaf (herenclubs, genootschappen zoals de vrijmetselarij, sport, heren barbershops, toiletten, enz.) gewoon bestaand zijn. Je vergelijking neemt niet weg dat er wel degelijk gevallen bestaan waar vrouwen of mannen uitgesloten worden om verschillende redenen. In die gevallen spreken we ook niet van discriminatie.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat is een steengoede vergelijking. Nog eentje:
"Ja, vrouwen mogen niet in de mannenkleedkamer, dus wat is er dan op tegen om vrouwen in het onderwijs te weren?"
Groetjes groetjes de Taliban en Kerelx.
quote:Van Ina Brouwer tot Lilian Marijnissen, van Els Borst tot Dilan Yeşilgöz en van Jolande Sap tot Mirjam Bikker: vrouwelijke lijsttrekkers zorgen bij Tweede Kamerverkiezingen nogal eens voor zetelverlies. Slechts één partij lijkt zich daar wat van aan te trekken.
Onlangs was de SGP in het nieuws. Op hun landelijke partijdag besloten de staatkundig gereformeerden in grote meerderheid om geen wijziging aan te brengen in het klassieke partijstandpunt dat ‘het zitting nemen in politieke organen’ in strijd is met ‘de roeping van de vrouw’.
De buitenwacht nam er met verbazing en vaak ook met afkeuring kennis van. Toch was het niet meer dan de zoveelste aflevering in het wonderlijke verhaal over de rol van vrouwen in de Nederlandse politiek.
Dat verhaal begon op 5 juli 1922, toen voor de eerste keer Tweede Kamerverkiezingen werden gehouden met algemeen kiesrecht voor zowel mannen als vrouwen. Omdat ze van meet af aan vóór algemeen vrouwenkiesrecht hadden gepleit, rekenden de linkse partijen op flinke zetelwinst.
Maar dat viel tegen. De vrijzinnig-democratische VDB (5 zetels) en de communistische CPN (2) bleven stabiel, terwijl de sociaaldemocratische SDAP 2 zetels verloor (van 22 naar 20). Grote winnaars van de eerste verkiezingen met algemeen vrouwenkiesrecht waren de christelijke partijen. De katholieke RKSP, de hervormde CHU en de gereformeerde ARP zagen hun gezamenlijke zeteltal stijgen van 50 naar 59. Een absolute meerderheid dus, want de Tweede Kamer telde destijds honderd leden.
Links liep niet voorop
Nog een verrassing: hoewel de Vereniging voor Vrouwenkiesrecht – aanjager van de actie ‘Vrouw kiest vrouw’ – nadrukkelijk daartoe had opgeroepen, deed het aantal op vrouwelijke kandidaten uitgebrachte voorkeurstemmen vermoeden dat vrouwelijke kiezers niet massaal op hun seksegenoten hadden gestemd.
In de decennia die volgden, kwam de ‘gelijkberechtiging der vrouw’ bij de linkse partijen steeds hoger op de politieke agenda te staan. Maar bij het laten debuteren van vrouwen op hoge politieke posten liep links niet bepaald voorop. Zo was Anna de Waal, in 1953 de eerste vrouwelijke staatssecretaris, lid van de Katholieke Volkspartij (KVP). Hetzelfde gold voor Marga Klompé, in 1956 de eerste vrouwelijke minister. Dertien jaar later, in 1969, kreeg de VVD Neerlands eerste vrouwelijke partijvoorzitter: Haya van Someren.
Ondertussen wekten de kiezers nogal eens de indruk dat ze politici van vrouwelijke kunne maar matig waardeerden, zelfs als het vrouwelijke lijsttrekkers betrof.
Op landelijk niveau was Ria Beckers in 1977 de eerste, namens de PPR. Onder leiding van Bas de Gaay Fortman had die partij in 1972 zeven Kamerzetels veroverd en was ze gaan meeregeren in het kabinet-Den Uyl. Maar met Beckers aan het roer werd de PPR een machteloze splinterpartij met drie (1977-1982) en tenslotte twee (1982-1989) Kamerzetels.
In de persoon van Ina Brouwer kreeg in 1982 ook de CPN een vrouwelijke lijsttrekker. Onder haar aanvoering verdwenen de communisten vier jaar later uit de Tweede Kamer.
Andrée van Es volgde in 1986 Fred van der Spek op als lijsttrekker van de pacifistische PSP. Het werd een debacle: twee van de drie Kamerzetels gingen verloren.
Rita Verdonk scoorde alleen als nummer twee
In 1998 kreeg D66 voor het eerst een vrouw als lijsttrekker: Els Borst. Het zeteltal van de Democraten kelderde van 24 naar 14.
In 2002 wist Fred Teeven twee Kamerzetels te veroveren voor Leefbaar Nederland. Met Haitske van de Linde als lijstaanvoerder gingen beide zetels in 2003 in rook op.
Onder leiding van Paul Rosenmöller groeide GroenLinks aan het begin van deze eeuw uit tot een partij van elf Kamerzetels. Femke Halsema nam het stokje van hem over, maar kwam nooit verder dan acht (2003), zeven (2006) en tien (2010) zetels. Onder Jolande Sap werden dat er vier (2012). Pas onder Jesse Klaver begon GroenLinks in 2017 (veertien zetels) weer te floreren.
Als nummer twee van de VVD sleepte Rita Verdonk in 2006 het recordaantal van 622.555 voorkeurstemmen in de wacht, meer dan lijsttrekker Mark Rutte. Maar toen Verdonk het in 2010 zelf als lijsttrekker probeerde, van haar eigen partij Trots op Nederland (TON), zagen de kiezers haar massaal over het hoofd. Ze kreeg slechts 52.937 stemmen, te weinig voor een Kamerzetel.
Toen Lilian Marijnissen in 2021 de eerste vrouwelijke lijsttrekker werd van de SP, had haar partij veertien zetels. Na de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 waren er daar nog slechts vijf van over, voor Marijnissen het sein om haar biezen te pakken.
In 2021 kreeg ook de PvdA eindelijk een vrouwelijke aanvoerder: Lilianne Ploumen. Ze bleef net als haar voorganger Lodewijk Asscher steken op het all time low van negen zetels, voor de partijtop het definitieve bewijs dat de PvdA diende aan te sturen op een fusie met GroenLinks.
Dilan Yeşilgöz was in 2023 de eerste vrouwelijke lijsttrekker van de VVD. Resultaat: 24 zetels, oftewel tien zetels verlies. Het was tevens de slechtste liberale score sinds 2006.
Bij dezelfde Tweede Kamerverkiezingen debuteerde ook bij de ChristenUnie een vrouw als lijstaanvoerder: Mirjam Bikker. Ze tekende voor drie zetels, het beroerdste resultaat voor haar partij sinds 2003.
Niet alleen beginselvastheid
Bij het toch al sombere beeld hoort ook de vaststelling dat de schaarse successen die vrouwelijke lijstaanvoerders wisten te boeken, meestal niet lang stand hielden – zie Jet Nijpels (AOV, 1994), Sigrid Kaag (D66, 2021), Sylvana Simons (BIJ1, 2021), Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren, 2021) en naar het zich laat aanzien ook Caroline van der Plas (BBB, 2023). Alleen Ouwehands voorganger Marianne Thieme, die tussen 2003 en 2017 vijf keer lijsttrekker was van de Partij voor de Dieren, kan prat gaan op een echte electorale successtory: ze begon met nul zetels en eindigde met vijf.
Het besluit van de landelijke partijdag van de SGP komt zo misschien wel in een ander daglicht te staan. Was het handhaven van het standpunt over de ‘roeping van de vrouw’ louter een blijk van beginselvastheid, een eigenschap die we kennen als ‘typisch SGP’? Of zouden bij de oudste en meeste stabiele partij van Nederland stiekem ook electorale overwegingen een rol hebben gespeeld?
Laten we het maar niet bij voorbaat uitsluiten.
https://www.wyniasweek.nl(...)-ze-niet-bij-de-sgp/
quote:Op dinsdag 3 juni 2025 16:11 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Je komt met een ‘wat als’ scenario waarmee je het in het extreme doortrekt om mijn vergelijking belachelijk te maken, terwijl de voorbeelden die ik gaf (herenclubs, genootschappen zoals de vrijmetselarij, sport, heren barbershops, toiletten, enz.) gewoon bestaand zijn. Je vergelijking neemt niet weg dat er wel degelijk gevallen bestaan waar vrouwen of mannen uitgesloten worden om verschillende redenen. In die gevallen spreken we ook niet van discriminatie.
Groetjes groetjes Lenin, Stalin en Haushofer met hun hetze tegen religie.
Bij1 heeft ook geen vrouwelijke Tweede Kamerleden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:22 schreef Nober het volgende:
Prioriteiten.
[ x ]
https://x.com/RoelofBouwman/status/1931004069654511663
SGP'ers zijn wit, Westers en christelijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:22 schreef Nober het volgende:
Prioriteiten.
[ x ]
https://x.com/RoelofBouwman/status/1931004069654511663
https://x.com/EenExWokeDocent/status/1931057662864621944quote:De motie van Eerdmans – over het kunnen tegenhouden van ouders die hun dochters willen meenemen naar het buitenland om daar hun clitoris met een roestig mesje te laten verwijderen – werd op 3 juni gewoon aangenomen. Gelukkig. Want vrijwel alle partijen, van SP tot PVV, van Volt tot DENK (jawel), begrepen: dit is een grens. Letterlijk én moreel.
Maar niet het CDA. En ook niet de Nationale Sequel CDA, oftewel NSC – u weet wel, de vloek van 22 november 2023. Zij vonden het kennelijk allemaal wat te gortig. Te dwingend. Te weinig “rechtsstatelijk” of zo. Niet inclusief genoeg richting families die hun eer willen beschermen door hun dochters op de meest afgrijselijke manier te verminken.
Want wat houdt zo’n ‘meisjesbesnijdenis’ nu eigenlijk in?
De World Health Organization (WHO) onderscheidt vier vormen:
•Type 1: gedeeltelijke of totale verwijdering van de clitoris;
•Type 2: gedeeltelijke of totale verwijdering van de clitoris én de kleine schaamlippen, met of zonder verwijdering van de grote;
•Type 3: vernauwing van de vaginale opening door het wegsnijden en aan elkaar hechten van schaamlippen, met of zonder verwijdering van de clitoris;
•Type 4: alle andere verminkingen, zoals prikken, piercen, kerven, schrapen of wegbranden van de geslachtsorganen.
De meest gruwelijke variant is type 3: infibulatie. Daarvan is bekend dat het leidt tot chronische pijn, infecties, traumaklachten, menstruatieproblemen, urineproblemen en complicaties bij bevallingen. (Bron: NJI)
En tóch stemden CDA en NSC dus tégen een motie om bij concrete vermoedens van deze ondenkbare martelpraktijken een tijdelijk uitreisverbod op te leggen. Want ja – de rechtsstaat, hè. Al die juridische fijngevoeligheid. En vooral dat overdreven, bijna religieuze respect voor ándere geloofsovertuigingen. Zó fanatiek dat meisjeslichamen blijkbaar minder heilig zijn dan culturele gevoeligheden.
Je zou denken: bij christendemocraten zit er nog iets van “bescherming van het kind”, “lichamelijke integriteit”, “moreel kompas”. Nope! De enige lippen die bij CDA en NSC nog bescherming krijgen, zijn die van hun spindoctors.
Maar hé, zolang de camera’s draaien en de microfoons openstaan, kan men blijven doen alsof men ergens voor staat.
Stemgedrag is alleszeggend. DIT is het ware gezicht van de christendemocratie 2.0: een lege huls, een gladgestreken façade met vrome praatjes, die weigert op te staan tegen de ultieme barbaarsheid – zolang het maar in een religieus sausje zit, mag je snijden en martelen alsof je leven ervan afhangt!
Er is werkelijk niets dat nog deugt aan deze walgelijke DeugGrrrristenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |