quote:SGP-leden verwerpen voorstel om vrouwen meer ruimte te geven in politiek
De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) gaat zijn vrouwenstandpunt niet aanpassen. Dat betekent dat vrouwen volgens de partijprincipes wordt ontraden zich verkiesbaar te stellen voor politieke functies namens de oudste politieke partij van Nederland. De woordvoerder van de SGP benadrukt dat dat wel kán.
Een voorstel om hier iets aan te veranderen, is op de landelijke partijdag in Nieuwegein verworpen. De leden toonden zich vrij eensgezind: slechts 53 leden stemden voor, en 299 tegen.
Het voorstel kwam van Lilian Janse, de eerste vrouw die een zetel voor de gereformeerde partij veroverde, en de afdeling Vlissingen. Daar zit zij sinds 2014 in de gemeenteraad.
"Het is een duidelijke uitslag", reageert Janse bij Omroep Zeeland. "De SGP'er is plichtsgetrouw. De situatie blijft zoals die is. Ik ben niet geschokt, maar had wel meer voorstemmers verwacht."
Ongeschreven regel
Inmiddels zijn er op lokaal niveau nog twee andere vrouwelijke SGP'ers die een politieke functie vervullen. De ongeschreven regel is dat dit alleen kan als er geen mannen beschikbaar zijn. In het geval van Janse was eerst aan zes mannen gevraagd of zij de Vlissingse raad in wilden.
Janse zou zich nu, met elf jaar politieke ervaring, graag verkiesbaar stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat is niet de bedoeling van de partijleiding en een meerderheid van de leden. In artikel 10 van de partijbeginselen staat dat "het zitting nemen in politieke organen" in strijd is met "de roeping van de vrouw".
Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."
SGP Vlissingen kwam aanvankelijk met het voorstel om dit artikel uit het beginselprogramma te verwijderen, wat dan meteen een einde zou maken aan de interne discussie over de rol van de vrouw in de politiek die de partij al zeker vijftien jaar bezighoudt.
Maar na overleg met het hoofdbestuur en andere afdelingen besloot Janse de motie af te zwakken, zodat die "beter recht doet aan de uiteenlopende opvattingen binnen de partij" en meer kans van slagen zou maken.
Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats".
De SGP Jongeren, die verdeeld zijn over het vrouwenstandpunt, wilden de discussie aanjagen voor de stemming. Zij deelden afwasborstels uit met de tekst "Handig in de hand, niet in het ambt?"
Snap echt niet hoe dit clubje holbewoners nog bestaansrecht hebben. In menig land zou dit allang de kop zijn ingedrukt...quote:Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.
Daar staat ook in dat mannen en vrouwen hun eigen van elkaar gescheiden roeping en plaats in het leven hebben en dat elke poging om daar iets aan te veranderen, krachtig moet worden bestreden.
Artikel 7 van het beginselprogramma van de SGP
"Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw. Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen worden positief beoordeeld. Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden."
Toch heeft het voorstel van Janse veel discussie losgemaakt, zowel binnen als buiten de partij, zegt het hoofdbestuur. Daar wil het bestuur de ogen niet voor sluiten. De gesprekken over het onderwerp zullen daarom worden voortgezet.
Janse, die de partijdag thuis op de bank volgde, zegt in ieder geval door te gaan met haar raadswerk in Vlissingen. De discussie gaat door, verwacht ze. "Voor de toekomst blijft het een heet hangijzer, want de achterban zal hierover blijven twisten. Terwijl de motie verbindend was", aldus Janse. "Kennelijk is de SGP er nog niet klaar voor."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Pools are perfect for holding water"
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:37 schreef probeer het volgende:
Achterlijk religieus en seksistisch kutvolkDan stem je er niet op.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar religie, dus dan moet je discriminatie respecteren
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:44 schreef Haushofer het volgende:
Next:Bij de Mormoonse Kerk is dit min of meer gebeurd. Toen kregen wat elders "spontaan" een visioen dat negersAfro-Americans en Indianen toch wel bij de kerk mochten, omdat de religieuze status ingetrokken dreigde te worden en daarmee alle belastingvoordelenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar religie, dus dan moet je discriminatie respecteren![]()
Tjah nog steeds een grote partij op de Biblebelt. Waar ik woon ook dus niets open op zondag.. Zo werkt democratie nu eenmaal.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:34 schreef Mikeytt het volgende:
Snap echt niet hoe dit clubje holbewoners nog bestaansrecht hebben. In menig land zou dit allang de kop zijn ingedrukt...
Verbaas me wel hoe weinig voorstemmers er waren.quote:
Er zijn erg veel overeenkomsten tussen die twee religies, doch deze hebben gelukkig een iets langer lontje...quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:03 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Tjah nog steeds een grote partij op de Biblebelt. Waar ik woon ook dus niets open op zondag.. Zo werkt democratie nu eenmaal.
Het is denk ik nog altijd beter dan wat orthodoxe gelovigen van die andere religie uitspoken met vrouwen.
Mwah.. plegen mss iets minder aanslagen... Alhoewel.. Urk en Veen rond oud en nieuwquote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:05 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Er zijn erg veel overeenkomsten tussen die twee religies, doch deze hebben gelukkig een iets langer lontje...
Het grootste verschil is dat de één de coke snuift die de ander verkoopt.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:05 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Er zijn erg veel overeenkomsten tussen die twee religies, doch deze hebben gelukkig een iets langer lontje...
Ik moest lachenquote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het grootste verschil is dat de één de coke snuift die de ander verkoopt.
quote:SGP verwerpt motie met overmacht: verbod op vrouwen in politiek blijft in stand
quote:Sinds een uitspraak van de Hoge Raad in 2010 mag de christelijke partij vrouwen niet langer weigeren.
.quote:Het hoofdbestuur adviseerde tegen te stemmen om de eenheid binnen de partij te bewaren. Het bestuur erkende wel dat er een "spanningsveld" tussen het beginselprogramma en de juridische werkelijkheid bestaat
Mensen hebben genoeg van al dat vrouwen bullshit.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:04 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Verbaas me wel hoe weinig voorstemmers er waren.
Maar ondertussen ga je wel fijn naar iftars ed. Lui die exact dezelfde denkbeelden of zelfs nog erger hebbenquote:
Nog nooit geweest. Ik doe niet aan religieuze feestdagen. Islamitisch, joods, christelijk, niet aan mij besteed. Ja, het jaarlijkse kerstdiner met familie vindt plaats tijdens een christelijke feestdag, maar daar komt in mijn familie amper nog enige christelijke traditie aan te pas en kan je zelfs met de beste wil van de wereld niet meer als christelijk kwalificeren.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:32 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Maar ondertussen ga je wel fijn naar iftars ed. Lui die exact dezelfde denkbeelden of zelfs nog erger hebben
De manier waarop je eindeloos voor de islamitische medemens in de bres springt doet anders vermoeden. Maar ik ben blij dat je nog wel zo intelligent bent om in te zien dat het allemaal bullshit is. Was je alleen maar net zo fel op de ziekelijke vrouw en LHBTi onvriendelijke islam als op de idioten van CU en SGP.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Nog nooit geweest. Ik doe niet aan religieuze feestdagen. Islamitisch, joods, christelijk, niet aan mij besteed. Ja, het jaarlijkse kerstdiner met familie vindt plaats tijdens een christelijke feestdag, maar daar komt in mijn familie amper nog enige christelijke traditie aan te pas en kan je zelfs met de beste wil van de wereld niet meer als christelijk kwalificeren.
Maar eh ... hoe denk jij te weten wat ik wel of niet doe? Leef je oprecht in de veronderstelling dat jouw denkbeeld over mij daadwerkelijk de waarheid is?
In Nederland mag je in bikini op het strand van Urk, Jezus een alcoholist, Mohammed een pedofiel noemen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In Iran hebben vrouwen gewoon kiesrecht bij politieke verkiezingen, en vrouwen kunnen zich ook gewoon kandidaat stellen bij de verkiezingen voor de Majils, het nationale parlement van Iran. Verschillende presidenten van de Islamitische Republiek hebben vrouwelijke ministers in hun regering gehad.
In Iran moeten vrouwen weliswaar verplicht een hoofddoek dragen, maar ze mogen wel gewoon een lange broek dragen.
Zeer sterke post dit. Een achterlijke die denkt een punt te maken gelijk op zijn plek zetten. Bedankt hiervoor.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:59 schreef tralalala het volgende:
[..]
In Nederland mag je in bikini op het strand van Urk, Jezus een alcoholist, Mohammed een pedofiel noemen.
Wat is je punt?
Quote me die posts eens, wil je? Volgens mij doe ik dat namelijk nooit. Ik spring hooguit in de bres voor ieders vrijheid om een levensovertuiging te kiezen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:57 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
De manier waarop je eindeloos voor de islamitische medemens in de bres springt doet anders vermoeden. Maar ik ben blij dat je nog wel zo intelligent bent om in te zien dat het allemaal bullshit is. Was je alleen maar net zo fel op de ziekelijke vrouw en LHBTi onvriendelijke islam als op de idioten van CU en SGP.
Gelulquote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:33 schreef damsco het volgende:
SGP, waar het bestaansrecht van de vrouw kinderen baren is en niks anders.
Interessante uitspraak van de Hoge Raad. Is die niet in strijd met de grondwet, specifiek artikel 6 en 8?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:30 schreef mschol het volgende:
[..]
[..]
[..]
.
wanneer wordt die partij gewoon ontbonden
Doodstraf?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Er is overigens ook nog een ander onderwerp waar de SGP flink de weg kwijt is.
Ook als die levensovertuiging inhoud dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen inderdaad. Ruim voor die grens houdt voor mij de vrijheid van levensovertuiging al lang op, maar bij jou nog niet hè.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Quote me die posts eens, wil je? Volgens mij doe ik dat namelijk nooit. Ik spring hooguit in de bres voor ieders vrijheid om een levensovertuiging te kiezen.
Moeten zij weten.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:48 schreef Gunner het volgende:
Waar is de “ moeten zij weten” reactie nu?
Die bedoel ik niet. Dat vind ik overigens niet eens hun allerslechtste standpunt. Vanuit een bepaalde optiek vind ik ook dat sommige mensen zulke ernstige zaken op hun geweten hebben dat ze de doodstraf verdienen. Een groot probleem met de doodstraf is, dat als we de doodstraf in Nederland gehad zouden hebben, Lucia de Berk die gekregen zou hebben. Daarom ben ik er uiteindelijk toch tegen.quote:
Hoe kan ik dit weer draaien naar het enige topic waar ik over klagen wil…quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waar zou 'progressief' en 'deugend' Nederland (vooral de Randstad) toch zijn zonder de SGP?
Waar ze van totale verontwaardiging uit elkaar exploderen bij de denkbeelden van een roomwitte, Hollandsche calvinist druipen ze van begrip en tolerantie van hun stoel wanneer moslimbroeders precies dezelfde achterlijkheid verkondigen.
Dan is het echt tijd voor dialoog en respect. Voor cursussen en bewustwording.
Dan wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |