.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Fromage burger?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:14 schreef UitStraling het volgende:
Deze heeft ook weer zo'n "ik hou van cheeseburgers hoofd"
Dit hebben ze in Frankrijk zo bij elkaar gespaard.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:14 schreef alpeko het volgende:
Hoeveel flessen wijn zijn hiervoor open gemaakt?
Salsa genotquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:12 schreef Poison-Ivy het volgende: Wanner gaat naast Australië ook Cuba meedoen met het Eurovisie sf?
Nee het is kurk.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:15 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dit is geen zand maar geroosterde quinoa
Kurkdroogquote:
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:15 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Wie is jouw Elon?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:15 schreef Coco het volgende:
[..]
Dit zei je net ook al.
Make VBL great again.
Lijkt dit jaar wel erger dan voorgaande jaren. Alle act hebben tijd nodig.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:15 schreef Fleischmeister het volgende:
En deze kan ook een paar minuten op het publiek inwerken omdat ze al die rotzooi weer moeten opruimen, ze moeten gewoon een regel hebben dat als de staging niet in 15 seconden weggehaald kan worden deze niet gebruikt mag worden
Ana de Armasquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:15 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
Salsa genot
Gloria Estefan zal het leuk vinden
Kurk Cobainquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:15 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Hopelijk wel alles van hen af gesneden, die kurk
Niet normaalquote:
lolquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:15 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dat vind ik dan wel weer leuk om te horen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:16 schreef RipCity het volgende:
Frankrijk zakt ook helemaal in bij de bookies. nu al op 11/1
Race tussen Zweden en Oostenrijk??
Nou zegquote:
Oostenrijk : )quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:16 schreef RipCity het volgende:
Frankrijk zakt ook helemaal in bij de bookies. nu al op 11/1
Race tussen Zweden en Oostenrijk??
Buena Vista Social Club… al zijn die inmiddels wel allemaal doodquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:15 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
Salsa genot
Gloria Estefan zal het leuk vinden
Onder de kurk bezweken?quote:
Ze is cutequote:
HEYquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:17 schreef Pisces29 het volgende:
Tutta l’Italia, tutta l’Italia, tutta l’Italia
Stop maar weer hoor.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:17 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Hij gebruikt te weinig drugs voor je zeker?
Serhatgodquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:17 schreef Felagund het volgende:
San Marino moet Serhat weer terugbrengen.
Zou een lijntje pakje vriendquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:18 schreef timmmmm het volgende:
Nou oke dan pak ik er nog wel een snackje bij en bijt ik nog even door
Ga ergens anders snuivenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:17 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Hij gebruikt te weinig drugs voor je zeker?
Hier gaat iets mis.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:19 schreef Stoorzendert het volgende:
[ [url=[ link | afbeelding ]]afbeelding[/url] ]
Van Nistelrooijed.quote:
Oudste republiek ter wereld, dat dan weer welquote:
Dat was te horen…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:21 schreef H_T het volgende:
[..]
Oudste republiek ter wereld, dat dan weer wel
Celine Dion komt zo nog.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:22 schreef Arth_NL het volgende:
Vreemd om deze de show te laten afsluiten.
Slaat ook nergens op dat het zo daalt. Hadden ze verwacht dat het ineens een veel beter liedje was?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:20 schreef RipCity het volgende:
Nederland nu 100/1
RIP CLAUDE
Volgend jaar weer!
Leo zelfquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:22 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
En ze kunnen nog een derde keer als ze willen. Zou zo leuk zijn als het Vaticaan eens doet.
Idem voor hun twee grand prix’quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:19 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Excuus van Italie om 2 nummers in te kunnen sturen..
De Paus in een roze rolladepakje.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:22 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
En ze kunnen nog een derde keer als ze willen. Zou zo leuk zijn als het Vaticaan eens doet.
Mooie vrouwen daar he? :$quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:22 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
in Tirana lijken alle vrouwen wel hoeren
Ik wist niet dat je Albanees was...quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:22 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Vierde dan, je vergeet de koffie.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:22 schreef bloempje-moi het volgende:
Welke uithaal veroorzaakte dat?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:22 schreef superniger het volgende:
Ai
https://nos.nl/artikel/25(...)awine-in-zwitserland
Volgend jaar schijnt ook Vaticaanstad mee te willen doen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:19 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Excuus van Italie om 2 nummers in te kunnen sturen..
De mooiste pauzen zijn lilaquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:23 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De Paus in een roze rolladepakje.
ik ben er eens geweestquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:23 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Ik wist niet dat je Albanees was...
Max maxquote:
De Paus kan inhuren wie hij wil. Past best in de St. Pieter.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:23 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De Paus in een roze rolladepakje.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:24 schreef Martinello het volgende:
Ze lijkt op de zangeres van Army of Lovers.
Volgens mij kwam hij ergens over klagen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:24 schreef Stoorzendert het volgende:
Heeft die vent er eigenlijk wel zin in?
Dat heb je met acts als Malta en Finlandquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:22 schreef superniger het volgende:
Ai
https://nos.nl/artikel/25(...)awine-in-zwitserland
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:24 schreef Martinello het volgende:
Die wipte stiekem de bejaarde Zweedse koning.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:24 schreef Martinello het volgende:
hoe kan nederland lager scoren dan frankrijk?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:25 schreef RipCity het volgende:
ZWEDEN nu nog grotere favoriet. Van 2.10 naar 1.75.
Frankrijk van 6 naar 13
Nederland van 8 naar 100
Finland vam 45 naar 23
Oostenrijk op 3.8
Rip aan de nabestaandenquote:
Die ene was nog wel goed, maar verders eensquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:26 schreef Jane het volgende:
Sorry voor de liefhebbers, maar ik vond het allemaal niet veel soeps. Manmanman...
lijkt steeds slechter te wordenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:26 schreef Jane het volgende:
Sorry voor de liefhebbers, maar ik vond het allemaal niet veel soeps. Manmanman...
Kost dat?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:26 schreef RipCity het volgende:
Okay gestemd op CLAUDE. Alle beetjes helpen
Toch fijn om te weten dat Litouwen ook 2001 bereikt heeft.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:26 schreef Jane het volgende:
mag niet op je eigen landquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:26 schreef RipCity het volgende:
Okay gestemd op CLAUDE. Alle beetjes helpen
15 cent hier in Engeland. Kan er wel vanafquote:
Nou nouquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:22 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Omdat Frankrijk op het eind zat, de laatste 6 nummers hebben een stuk hogere kans dan de eerste 6 nummers.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:26 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
hoe kan nederland lager scoren dan frankrijk?
Dat highlight reel begon echt verschrikkelijk iddquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:27 schreef KinKiJan het volgende:
Noorwegen had geen beter stukje kunnen krijgen uit dat optreden?
Aparte keuzes!! Dare to be different!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:28 schreef Karina het volgende:
Mijn top 3 in willekeurige volgorde
IJsland
Armenië
San Marino
Na 63 was het allemaal bergafwaarts tochquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:27 schreef yvonne het volgende:
Een van de mindere ESC's hóór. Lijkt wel of iedereen een kater heeft na verleden jaar
Niet gebaseerd op enige statistiekquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:28 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Omdat Frankrijk op het eind zat, de laatste 6 nummers hebben een stuk hogere kans dan de eerste 6 nummers.
En gepaald worden door Claudequote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:29 schreef ChevyCaprice het volgende:
Die Engelse chicks komen ook echt alleen om te zuipen
Ik mis hier een type Luxemburg.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:28 schreef Karina het volgende:
Mijn top 3 in willekeurige volgorde
IJsland
Armenië
San Marino
Daar heb ik wel respect voorquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:29 schreef ChevyCaprice het volgende:
Die Engelse chicks komen ook echt alleen om te zuipen
Dat is net de lelijkstequote:
Letlandquote:
Juist wel.. puur statistiek.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Niet gebaseerd op enige statistiek
Als UK punten krijgt uit NL bannen we @Cupfighterquote:
Je bent er voor de puntentelling, niks gemist dus.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:29 schreef 3rr0r het volgende:
Was van plan te kijken maar onverwachts verhinderd, precies de laatste was bezig toen ik de tv aandeed
Waar je duidelijk kon zien dat de meest winnaars juist aan het einde van het eerste deel zittenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:30 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Juist wel.. puur statistiek.
In het halve finale topic had iemand er een plaatje van gepost
JIj steunt homohatende, menshatende terroristen?quote:
Eensquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:31 schreef ChevyCaprice het volgende:
Mijn oordeel: die Duitse is de lekkerste van de avond!
Ik denk niet dat we het over dezelfde hebbenquote:
Kwaliteit en het ESF is een contradictio in terminoquote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:30 schreef Stoorzendert het volgende:
Puur op kwaliteit zou Italië moeten winnen
Hoezo? Ik vind Israël een schijtland, maar het liedje uitstekend.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 23:31 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Whut
Die top 3 heeft niets met de liederen zelf te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |