Zo werkt een staatsboekhouding natuurlijk niet. D66 bepleit voor investeringen in het energienetwerk.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:40 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij vraagt Tennet om leningen toch? Die leningen voorschieten met eigen leningen kan natuurlijk, maar aangezien er dan aflossingen komen verhoogt dat op termijn natuurlijk de staatsschuld niet. Tegenover de schuldpositie komt dan een gelijke vordering op Tennet.
Maar het energienetwerk is geen staatseigendom.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zo werkt een staatsboekhouding natuurlijk niet. D66 bepleit voor investeringen in het energienetwerk.
Toch wel. Tennet is van overheid.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het energienetwerk is geen staatseigendom.
Toch leent TenneT over het algemeen haar geld van de overheid, het is geen schenking: https://www.rijksoverheid(...)20TenneT%20Duitsland.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:54 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Toch wel. Tennet is van overheid.
Ze hadden al 10-15 jaar geleden al waarschuwen. Nou ja. Je weet wel wie dat allemaal genegeerd heeft.
Dat kan, met zeer lage rente.. is het gunstiger dan op de markt.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toch leent TenneT over het algemeen haar geld van de overheid, het is geen schenking: https://www.rijksoverheid(...)20TenneT%20Duitsland.
Ja, dat bedoel ik en dat lijkt me prima. Maar uiteindelijk betaalt TenneT dat dus wel terug dus op de lange termijn is dat geen staatsschuld.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:06 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat kan, met zeer lage rente.. is het gunstiger dan op de markt.
Noem dan op wat voor bedrijvigheid voor jou weining meerwaarde heeft...quote:Op maandag 24 maart 2025 16:15 schreef LXIV het volgende:
Op zeker moment laat zich met geld niet alles meer oplossen. Je hebt fysiek nog gewoon mensen nodig die het uitvoeren. Als je die mensen ook in het leger wil stoppen, heeft het geen zin om net beheerders meer geld te geven.
Je zult echt keuzes moeten maken, anders laat je sectoren alleen maar tegen elkaar concurreren. De beste oplossing hiervoor is bedrijvigheid weinig meerwaarde gewoon op te heffen.
In dat artikel wordt gesproken over geld lenen, en dat steken in investeringen. Ik geloof niet dat dit terugbetaald wordt.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toch leent TenneT over het algemeen haar geld van de overheid, het is geen schenking: https://www.rijksoverheid(...)20TenneT%20Duitsland.
Dosenschuiven, varkens mesten, paprika’s kweken. Dat kan net zo goed buiten Nederland. De marges zijn laag en het is alleen haalbaar omdat in Nederland laagbetaalde arbeid gesubsidieerd wordt.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Noem dan op wat voor bedrijvigheid voor jou weining meerwaarde heeft...
Vaak kom je uit in sectoren en beroepen waar mensen werken die wij echt wel waarderen, logistiek, horeca, assemblage en productie. Bovendien heeft niet iedereen de capaciteiten om hoogwaardige diensten te leveren.
Dat is dus geen semantiek, als je het leent aan TenneT is het dus geen trendbreuk.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In dat artikel wordt gesproken over geld lenen, en dat steken in investeringen. Ik geloof niet dat dit terugbetaald wordt.
Want lenen van de overheid, om het weer terug te betalen is wel wat anders.
Maar los van de semantiek vind ik het interessanter om de trendbreuk te bespreken: dat zelfs noord-europese landen hun schulden gaan verhogen.
Hoe kom jij erbij dat tennet die zou lenen? Tennet gaat dit geld gebruiken om het elektriciteitsnetwerk te verbeteren. Dat netwerk is een asset van de hele samenleving. Het is niet een machine ofzo waar je een lening voor afsluit.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus geen semantiek, als je het leent aan TenneT is het dus geen trendbreuk.
Er wordt al heel lang gesproken over extra leningen door TenneT. En TenneT haalt dat dan terug via de netwerkvergoedingen van de gebruikers. Geen partij heeft het tot nu toe over giften aan TenneT gehad in de Kamer, voor zover ik weet. Het ging altijd over leningen.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe kom jij erbij dat tennet die zou lenen? Tennet gaat dit geld gebruiken om het elektriciteitsnetwerk te verbeteren. Dat netwerk is een asset van de hele samenleving. Het is niet een machine ofzo waar je een lening voor afsluit.
Inderdaad. Laagwaardig werk met een laagwaardig verdienmodel.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dosenschuiven, varkens mesten, paprika’s kweken. Dat kan net zo goed buiten Nederland. De marges zijn laag en het is alleen haalbaar omdat in Nederland laagbetaalde arbeid gesubsidieerd wordt.
Er is voldoende laagwaardig werk om de Nederlanders die daarvoor geschikt zijn bezig te houden. Om hiervoor mensen te halen is waanzin.
De laatste grote windparken op zee en ook de zonnepaneelparken zijn zonder een cent subsidie gebouwd. Nee, dus.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:44 schreef ACT-F het volgende:
Meer stroomaanbod van zon en wind zorgt juist voor hogere prijzen omdat ze sterk afhankelijk zijn van subsidies.
Ok, en hoe veel ondernemers denk je dat daartoe in staat zijn als ze ook nog eens drie keer zo veel voor hun energie moeten betalen als hun Amerikaanse concurrenten?quote:Op maandag 24 maart 2025 18:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Inderdaad. Laagwaardig werk met een laagwaardig verdienmodel.
Ik zou ervoor willen pleiten dat "ondernemers" hun verdienmodel moeten bewijzen. Levert het te weinig op om NL werknemers een normaal salaris te betalen dan is het "verdienmodel" ongeldig en keuren we het af.
Niet lastig, erg eenvoudig uitvoerbaar en controleerbaar. Dan is het gewoon: jammer joh, verzin iets beters. Je kan het!
Alles wat je hoeft te doen is het minimumloon op het bestaansminimum zetten ( dus huidig minimum plus toeslagen). Dan gebeurt het vanzelf.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Inderdaad. Laagwaardig werk met een laagwaardig verdienmodel.
Ik zou ervoor willen pleiten dat "ondernemers" hun verdienmodel moeten bewijzen. Levert het te weinig op om NL werknemers een normaal salaris te betalen dan is het "verdienmodel" ongeldig en keuren we het af.
Niet lastig, erg eenvoudig uitvoerbaar en controleerbaar. Dan is het gewoon: jammer joh, verzin iets beters. Je kan het!
Zonder een cent aankoopsubsidie ja. Daarnaast heb je nog compensatie voor negatieve stroomprijzen, afschakeling bij overproductie en voorrang op de verkoop van zon- en windenergie.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
De laatste grote windparken op zee en ook de zonnepaneelparken zijn zonder een cent subsidie gebouwd. Nee, dus.
Nou ja ik zou dan willen dat je opkomt voor de consument zoals jij en ik die ongeveer het tien(!) voudige betalen.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok, en hoe veel ondernemers denk je dat daartoe in staat zijn als ze ook nog eens drie keer zo veel voor hun energie moeten betalen als hun Amerikaanse concurrenten?
Dat heet een korting en geen subsidie. De richting van de geldstroom is bepalend of iets een korting of subsidie is.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:55 schreef Bart2002 het volgende:
Zij krijgen in principe dus al een enorme bak aan subsidie van de belastingbetaler.
Voor jou niet maar voor energie-intensieve productie wel. Die bedrijven trekken weg waardoor we moeten importeren uit landen die er niet voor schromen om schaarste als geopolitiek pressiemiddel te gebruiken.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:55 schreef Bart2002 het volgende:
Dat het ergens anders op de wereld goedkoper is lijkt me niet heel relevant.
Zo lusten we en nog wel een paar hoor.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:02 schreef ACT-F het volgende:
Dat heet een korting en geen subsidie. De richting van de geldstroom is bepalend of iets een korting of subsidie is.
Begin eerst eens volledig te citeren. Het antwoord staat in het tweede deel van mijn reactie.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zo lusten we en nog wel een paar hoor.![]()
Zij betalen (dus) ook veel minder energiebelasting.
Maar hoe valt het te rijmen dat 1 eenheid energie voor de particulier 10 keer zoveel kost?
Je kunt daar wel een soort rechtvaardig principe in zien maar dan moet je ook uitleggen waarom het voor de consument anders voelt en waarom dit principe rechtvaardig is. Dat moet je dan kunnen vermoed ik. Opdat wij begrijpen.
Ja dat eeuwige: als je ze hun zin niet geeft dan dreigen ze naar elders te gaan.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Begin eerst eens volledig te citeren. Het antwoord staat in het tweede deel van mijn reactie.
In een mondiale markt zijn wij sowieso kansloos. Waar wij aan tal van regels moeten voldoen omtrent mens, milieu en bureaucratie kunnen andere landen hun goddeloze gang gaan. Daar kun je zelfs met gesubsidieerde energie niet tegenop. Je zult net als de Amerikanen protectionistisch moeten worden om je handel te beschermen. Importheffingen dus.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat eeuwige: als je ze hun zin niet geeft dan dreigen ze naar elders te gaan.
Daarom zeg ik dus: ja je hebt gelijk. We moeten ze hun zin geven en Amerikaanse prijzen gaan toepassen.
Overigens wel voor de industrie maar niet voor de consument. Want daarvoor wordt het dan helaas 3 x zo duur.
Het moet ergens vandaan komen en waar dat moet is duidelijk.
Maar als we als voorbeeld nemen b.v. dat verslindende bedrijf in Delfzijl . Dat was niet houdbaar omdat hun verdienmodel gewoon verkeerd was. Als je enkel kunt bestaan bij energiehonger die ook nog eens 3 keer niks mag kosten t.o.v. wat de consument betaalt dan faal je gewoon en dien je te verdwijnen. Of dat nou door faillissement is of naar het buitenland.
Feit is: die bedrijven kosten gewoon netto geld. Het verdienmodel was en is gemankeerd.
Het bedrijf had iets van 300 werknemers en gebruikte iets van 10 procent van het landelijke totale energieverbruik. Een kind kan toch zien dat dat een kansloos model is?
Klopt. Is slim maar uiteindelijk ook domquote:Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef tjoptjop het volgende:
De Eurobonds lijken eraan te komen, het is dus een suckers game om nu nog gematigd te financieren dus gooi maar open die schuldenkraan dan. Even de zuidelijken uitzuidelijken
Klopt, maar je ontkomt er naar mijn idee niet aan zodra die Eurobonds toch doorgedrukt zijn. Wat dat betreft is het een klassiek prisoners dillema.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Is slim maar uiteindelijk ook dom
195 miljard: https://nos.nl/artikel/25(...)oblemen-op-stroomnetquote:Op maandag 24 maart 2025 20:10 schreef Raw85 het volgende:
Hoeveel tijd en geld is er nodig om het netwerk te versterken en toekomstbestendig te maken? Ik heb daar helemaal geen beeld bij eigenlijk
Die 25 jaar is gebaseerd op de wens om in 2050 volledig elektrisch te zijn zonder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Als ik zie wat er allemaal moet gebeuren aan kabels die aangelegd maar ook oude kabels die vervangen moeten worden, de stagnatie van personeelsaanwas door demografische ontwikkelingen en de alsmaar groter wordende vraag naar technisch geschoold personeel naast de energietransitie dan lijkt 50 jaar een realistischer beeld.quote:Op maandag 24 maart 2025 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
195 miljard: https://nos.nl/artikel/25(...)oblemen-op-stroomnet
Wel in de komende 25 jaar.
Ik zou het een chicken race noemenquote:Op maandag 24 maart 2025 20:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Klopt, maar je ontkomt er naar mijn idee niet aan zodra die Eurobonds toch doorgedrukt zijn. Wat dat betreft is het een klassiek prisoners dillema.
Dat dus.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef tjoptjop het volgende:
De Eurobonds lijken eraan te komen, het is dus een suckers game om nu nog gematigd te financieren dus gooi maar open die schuldenkraan dan. Even de zuidelijken uitzuidelijken
Klopt.quote:
Volgens mij is het gezien de politieke constellatie het meest verstandige om met geleend geld zoveel mogelijk producten, diensten, en grondstoffen te kopen omdat op termijn de Euro onhoudbaar is geworden.quote:Speltheorie
In de speltheorie is de chicken game ook wel bekend als de hawk-dove game. Dit is een spel tussen twee spelers met de volgende kenmerken:
Voor beide spelers is het altijd gunstiger als de ander toegeeft;
Als de ander toegeeft, is het gunstiger om zelf niet toe te geven, maar als de ander niet toegeeft, is het gunstiger zelf wel toe te geven.
Last mile delivery. In Japan werken meerdere leveranciers per gebied samen zodat je niet 10 personen door dezelfde wijk hebt crossen, in Skandinavië werken ze veel meer met pakketkluizen.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dosenschuiven, varkens mesten, paprika’s kweken. Dat kan net zo goed buiten Nederland. De marges zijn laag en het is alleen haalbaar omdat in Nederland laagbetaalde arbeid gesubsidieerd wordt.
Er is voldoende laagwaardig werk om de Nederlanders die daarvoor geschikt zijn bezig te houden. Om hiervoor mensen te halen is waanzin.
Ik snap idd niet dat bezorgen in een kluis of winkel niet de helft goedkoper is dan aan huis. Als je mensen 8 euro laat betalen voor bezorging aan huis en 4 euro voor in een kluis/winkel, kun je echt wel een deel van die last mile delivery schrappen. Al zit je nog met bol.com, waar je voor 12 euro per jaar onbeperkt gratis thuis kunt bezorgen en amazon, waar hetzelfde een paar euro per maand kost.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Last mile delivery. In Japan werken meerdere leveranciers per gebied samen zodat je niet 10 personen door dezelfde wijk hebt crossen, in Skandinavië werken ze veel meer met pakketkluizen.
Wel punten voor het verder denken TS.quote:Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.
Nee, dit klopt niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:44 schreef phpmystyle het volgende:
In de speltheorie is de chicken game ook wel bekend als de hawk-dove game.
Iedereen die meegaat met het fossiele geloof prima, graag wel de schade door weersextremen zelf betalen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:58 schreef BertV het volgende:
Iedereen die meegaat in het groene geloof prima, graag wel zelf betalen.
Ik plet niet voor CBDC.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:58 schreef BertV het volgende:
Iedereen die meegaat in het groene geloof prima, graag wel zelf betalen.
[..]
Wel punten voor het verder denken TS.
Maar ik zit niet te wachten op een CBDC als alternatief.
Hallo Eco-evangelist,quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:13 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Iedereen die meegaat met het fossiele geloof prima, graag wel de schade door weersextremen zelf betalen.
Ik kan iemand die kritisch is op verduurzaming maar zelf wel heel duurzaam leeft beter pruimen dan iemand die stevig het groene evangelie predikt maar ondertussen een enorme ecologische voetafdruk heeft. Zo heb je in die laatste categorie de D66 stemmers die een grotere ecologische voetafdruk hebben dan PVV stemmers. Maar als het om klimaat gaat kijkt de D66'er niet in de eerste plaats in de spiegel maar wijst beschuldigend naar de PVV'er. Dat gedrag noemen ze bij D66 vreemd genoeg "eigen verantwoordelijkheid nemen".quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:54 schreef BertV het volgende:
[..]
Hallo Eco-evangelist,
Mijn voetafdruk is als minimalist al zo klein dat ik feitelijk ook al een duurzaamheidsdiscipel ben.
Waar ik altijd op aansla zijn die hyperconsumenten die zich groen kopen en nu dus de verzwaring van het electriciteitsnet veroorzaken. Er worden heel veel elektrische auto's opgeladen waarvan de eigenaar ook gewoon kan fietsen (al dan niet electrisch) als het milieu dan zo belangrijk is.
Bron:quote:Wat opvalt
In het kabinet zitten twee partijen die erg aan een ambitieus milieu- en klimaatbeleid hechten: D66 en de ChristenUnie.
Die voorkeur komt ook in het alledaagse leven van de ChristenUnie-stemmer tot uitdrukking, maar niet in die van de D66-achterban.
Als er over tien jaar alleen nog elektrische auto's verkocht worden moet je toch iets verzinnen om het laden gelijkmatig te verdelen, anders gaat iedere dag rond 18:00 het elektriciteitsnet plat. Daar niemand er op zit te wachten dat de netbeheerders dat gaan bepalen, is het makkelijker om bij iedere parkeerplaats een lader te zetten en thuis geen snelladers toe te staan. Dan hoeven we ook niet naar 3 * 35A, want dat trekt het stroomnet ook niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:00 schreef Hanca het volgende:
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in.
Drama.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 17:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als er over tien jaar alleen nog elektrische auto's verkocht worden moet je toch iets verzinnen om het laden gelijkmatig te verdelen, anders gaat iedere dag rond 18:00 het elektriciteitsnet plat. Daar niemand er op zit te wachten dat de netbeheerders dat gaan bepalen, is het makkelijker om bij iedere parkeerplaats een lader te zetten en thuis geen snelladers toe te staan. Dan hoeven we ook niet naar 3 * 35A, want dat trekt het stroomnet ook niet.
Op zich is het mogelijk dat snelladen van 20 naar 80% 5 minuten gaat duren. Nu duurt een tankbeurt incl betalen ook wel zoiets. Als we dus betalen sneller maken (gewoon bij het apparaat) verlies je helemaal geen tijd.quote:Op donderdag 27 maart 2025 20:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Drama.
Lekker vele tientallen minuten wachten. En oja, wel even reserveren of achteraan sluiten!
Hoe sneller je wilt laden, hoe hoger het voltage moet worden. Bij een laag voltage heb je hele dikke kabels en grote componenten nodig, die heel heet worden. Die dus ook heel duur zijn. En dat is waar die elektronica en accu's het hardste van slijten. Nu is 800-1000 volt normaal aan het worden, maar daarmee kun je dan ook alleen bij die moderne snelladers terecht. Daarom is de Cybertruck bijvoorbeeld 2 * 400 volt, dan kun je nog kiezen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op zich is het mogelijk dat snelladen van 20 naar 80% 5 minuten gaat duren. Nu duurt een tankbeurt incl betalen ook wel zoiets. Als we dus betalen sneller maken (gewoon bij het apparaat) verlies je helemaal geen tijd.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)dan-vijf-minuten-op/
je bedoeld een door de staat gegarandeerde lening aan een commercieel bedrijf om haar activiteiten zeer fors uit te breiden , nou ik zeg doenquote:Op maandag 24 maart 2025 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
Normaal gesproken ben ik het vrijwel met alles oneens van D66. Maar met onderstaande voorstel (het gaat mij vooral om de richting) kan ik prima vinden. Kort en wel: extra geld voor verzwaring elektriciteitsnetwerk financieren met schulden.
Ik vind het een trendbreuk, we zagen al dat de Duitsers de "schuldenbremse" opschorten/niet meer serieus nemen. Maar nu komt ook D66 met een dergelijk voorstel. Sp, PVV, pvdA zullen ook goede ideeën hebben om wat extra schuld aan te gaan om X en Y te betalen. Zijn immers investeringen.
Als we dit allemaal doen (en dat doen we nu) kan het niet lang meer duren alvorens de inflatie weer opnieuw toeneemt, de totale schuld, etc etc. Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.
https://www.nu.nl/economi(...)ering-in-tennet.html
Grappig, terwijl deze puinhoop veroorzaakt is door de overheid. De stroomtransporteurs zijn in handen van staat en provincies, soms gemeentes.quote:Op donderdag 27 maart 2025 11:10 schreef Ulx het volgende:
Als de stroom uitvalt komt de onzichtbare hand van de markt die het weer aanzet.
Het is toch juist veel efficiënter dit thuis te doen om zo de productie van de eigen zonnepanelen te utiliseren? Ik denk ook wel dat het die kant uit gaat, maar dat toont dan enkel maar weer aan dat groen onbelangrijk is en het enkel om het maken van winsten voor bedrijven en innen van belastingen gaat.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:00 schreef Hanca het volgende:
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in.
Nee, dat is dus uiteindelijk niet efficiënter omdat die laadpalen hele zware aansluitingen nodig hebben. Jij pakt het perfecte plaatje, maar er staan dan straks ook bij 20 huizen naast elkaar 20 auto's in het donker op een winteravond op te laden. Daar moet het netwerk dan tegen bestand zijn, tegen die piek. En dat gaat hem echt niet worden. Ook niet als het op parkeerplaatsen tegenover die huizen is trouwens, laden zal echt op centrale punten langs de wegen moeten, zodat je gericht het netwerk kunt verzwaren, ipv dat letterlijk elke woonwijk bestand moet zijn tegen het laden van honderden auto's tegelijk, in het donker op een windstille winteravond.quote:Op vrijdag 18 april 2025 17:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is toch juist veel efficiënter dit thuis te doen om zo de productie van de eigen zonnepanelen te utiliseren? Ik denk ook wel dat het die kant uit gaat, maar dat toont dan enkel maar weer aan dat groen onbelangrijk is en het enkel om het maken van winsten voor bedrijven en innen van belastingen gaat.
En die huizen ook allemaal van het gas af, waar de warmtepomp loopt, -10quote:Op vrijdag 18 april 2025 18:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is dus uiteindelijk niet efficiënter omdat die laadpalen hele zware aansluitingen nodig hebben. Jij pakt het perfecte plaatje, maar er staan dan straks ook bij 20 huizen naast elkaar 20 auto's in het donker op een winteravond op te laden. Daar moet het netwerk dan tegen bestand zijn, tegen die piek. En dat gaat hem echt niet worden. Ook niet als het op parkeerplaatsen tegenover die huizen is trouwens, laden zal echt op centrale punten langs de wegen moeten, zodat je gericht het netwerk kunt verzwaren, ipv dat letterlijk elke woonwijk bestand moet zijn tegen het laden van honderden auto's tegelijk, in het donker op een windstille winteravond.
Wat mij betreft had thuisladen nooit toegestaan mogen worden, had mensen er nooit aan laten wennen. Al duurde opladen een aantal jaar geleden nog wel erg lang, eigenlijk had de snellader er voor de eerste elektrische auto's al moeten zijn.
Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog? Lekker laden langs de weg zodat de overheid en een tussenpartij er maximaal van kunnen profiteren doormiddel van heffingen en winst.quote:Op vrijdag 18 april 2025 18:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is dus uiteindelijk niet efficiënter omdat die laadpalen hele zware aansluitingen nodig hebben. Jij pakt het perfecte plaatje, maar er staan dan straks ook bij 20 huizen naast elkaar 20 auto's in het donker op een winteravond op te laden. Daar moet het netwerk dan tegen bestand zijn, tegen die piek. En dat gaat hem echt niet worden. Ook niet als het op parkeerplaatsen tegenover die huizen is trouwens, laden zal echt op centrale punten langs de wegen moeten, zodat je gericht het netwerk kunt verzwaren, ipv dat letterlijk elke woonwijk bestand moet zijn tegen het laden van honderden auto's tegelijk, in het donker op een windstille winteravond.
Wat mij betreft had thuisladen nooit toegestaan mogen worden, had mensen er nooit aan laten wennen. Al duurde opladen een aantal jaar geleden nog wel erg lang, eigenlijk had de snellader er voor de eerste elektrische auto's al moeten zijn.
Bijna 3 jaar zonnepanelen nu, haal (met accu, want kan niet salderen hier in D) 80-85% van mijn stroomverbruik over het jaar uit mijn panelen, en dat is incluis het laden van mijn autoquote:Op vrijdag 18 april 2025 19:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog?
Wat zou jij doen als het thuisladen van de auto zoals Hanca suggereert verboden wordt?quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bijna 3 jaar zonnepanelen nu, haal (met accu, want kan niet salderen hier in D) 80-85% van mijn stroomverbruik over het jaar uit mijn panelen, en dat is incluis het laden van mijn auto
Hem in zijn zak trappen voor het voorstellen daarvan, en wel zolang tot ie het lekker vindquote:Op vrijdag 18 april 2025 20:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als het thuisladen van de auto zoals Hanca suggereert verboden wordt?
Je chargeert.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hem in zijn zak trappen voor het voorstellen daarvan, en wel zolang tot ie het lekker vind
Wellicht blijkt het in de toekomst niet zo hypothetisch te zijn.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat wil je met zo een idioot hypothetisch verhaal ?
Miljoenen mensen met een benzineauto hebben zonnepanelen, zoals ik.quote:Op vrijdag 18 april 2025 19:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog?
Dit heeft niks met grootkapitaal te maken. We hadden ook naar elk huis een ondergrondse bezineleiding kunnen leggen, doen we ook niet. Dat heeft te maken met verstand. Zo is het ook zeer onverstandig om te doen alsof wijken het aan kunnen dat elk huis minstens 1 ladende auto heeft staan, veelal op hetzelfde moment. Ook in het donker, in de kou, op het moment dat ook iedereen al elektrisch kookt. Want dat is waar je rekening mee moet houden. Dat is technisch gewoon niet mogelijk. Dus weg met die laadpalen in woonwijken en bij huizen, zodat het elektriciteitsnet weer kan functioneren.quote:Lekker laden langs de weg zodat de overheid en een tussenpartij er maximaal van kunnen profiteren doormiddel van heffingen en winst.
Sinds wanneer ben jij een spreekpop voor het grootkapitaal?
Dat kost enkel een hoop extra terugverdientijd.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Miljoenen mensen met een benzineauto hebben zonnepanelen, zoals ik.
Het lijkt volgens veel experts zelfs de enige mogelijkheid op termijn. We kunnen niet allemaal elektrisch rijden en allemaal thuis laden, dat net kunnen we niet eens voor 2100 neerleggen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wellicht blijkt het in de toekomst niet zo hypothetisch te zijn.
Ja, nou en? Je verdient ze nog steeds terug, hoor.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kost enkel een hoop extra terugverdientijd.
Nee, dat lijkt me logisch, maar dan moet je het structureel aanpakken en niet halverwege de spelregels veranderen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt volgens veel experts zelfs de enige mogelijkheid op termijn. We kunnen niet allemaal elektrisch rijden en allemaal thuis laden, dat net kunnen we niet eens voor 2100 neerleggen.
als Nederland de schuld quote van België gaat hanteren dan kan ze wel 500 miljard opnemen , dat nog los van de latente IB in de pensioenenquote:Op vrijdag 18 april 2025 20:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me logisch, maar dan moet je het structureel aanpakken en niet halverwege de spelregels veranderen.
Een verbod is nauwelijks te handhaven, zeker als degene een eigen garage heeft. Je kunt beter iedereen een dynamisch contract verplichten zodat laden tijdens spitsuren onaantrekkelijk wordt.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als het thuisladen van de auto zoals Hanca suggereert verboden wordt?
Tja, 'spelregels' (het leven is geen spel?) veranderen constant, zo gaat het.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me logisch, maar dan moet je het structureel aanpakken en niet halverwege de spelregels veranderen.
Verbod is wel te handhaven, die palen hebben een veel hoger voltage dan een gewoon stopcontact. Dat kun je gewoon verbieden.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een verbod is nauwelijks te handhaven, zeker als degene een eigen garage heeft. Je kunt beter iedereen een dynamisch contract verplichten zodat laden tijdens spitsuren onaantrekkelijk wordt.
90% duwt de stekker erin als ie thuis komt, moet verplicht een delay tussen van drie uurquote:Op vrijdag 18 april 2025 21:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een verbod is nauwelijks te handhaven, zeker als degene een eigen garage heeft. Je kunt beter iedereen een dynamisch contract verplichten zodat laden tijdens spitsuren onaantrekkelijk wordt.
Goed, zijn 100 mensen die thuis komen, hoeveel rijden die gemiddeld Per auto per dag?quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt volgens veel experts zelfs de enige mogelijkheid op termijn. We kunnen niet allemaal elektrisch rijden en allemaal thuis laden, dat net kunnen we niet eens voor 2100 neerleggen.
De enige reden om extra schulden te maken is dat we in een systeem zitten waarbij deze deels op anderen worden afgewenteld en dat zij dit ook bij ons doen. Anders zou ik er tegen zijn en deze investeringen gewoon doen met het geld van de electriciteitsgebruikets, zoals het hoort.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
Normaal gesproken ben ik het vrijwel met alles oneens van D66. Maar met onderstaande voorstel (het gaat mij vooral om de richting) kan ik prima vinden. Kort en wel: extra geld voor verzwaring elektriciteitsnetwerk financieren met schulden.
Ik vind het een trendbreuk, we zagen al dat de Duitsers de "schuldenbremse" opschorten/niet meer serieus nemen. Maar nu komt ook D66 met een dergelijk voorstel. Sp, PVV, pvdA zullen ook goede ideeën hebben om wat extra schuld aan te gaan om X en Y te betalen. Zijn immers investeringen.
Als we dit allemaal doen (en dat doen we nu) kan het niet lang meer duren alvorens de inflatie weer opnieuw toeneemt, de totale schuld, etc etc. Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.
https://www.nu.nl/economi(...)ering-in-tennet.html
met 16 Ampere op 230 laad je gemakkelijk voor 55 km stroom in 4 uur.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verbod is wel te handhaven, die palen hebben een veel hoger voltage dan een gewoon stopcontact. Dat kun je gewoon verbieden.
thuisladen moet snachts, of overdag dat moet te regelen zijn met een software aanpassing, goedkope tijdblokkenquote:Op vrijdag 18 april 2025 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
met 16 Ampere op 230 laad je gemakkelijk voor 55 km stroom in 4 uur.
ok maar niet laden tussen 17:00 en 21 :00 uurquote:Op vrijdag 18 april 2025 21:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom? Ik laad juist zoveel mogelijk overdag als mijn panelen stroom produceren.
Waarom? In de zomer produceer ik tot een uur of 20:00 meer dan voldoende stroom, echt, jij roept ook maar wat, je hebt geen idee waar je het over hebt, alleen maar onderbuik, net als Hanca.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok maar niet laden tussen 17:00 en 21 :00 uur
ik heb wel panelen maar geen EVquote:Op vrijdag 18 april 2025 21:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom? In de zomer produceer ik tot een uur of 20:00 meer dan voldoende stroom, echt, jij roept ook maar wat, je hebt geen idee waar je het over hebt, alleen maar onderbuik, net als Hanca.
Ik laad vooral en vrijwel uitsluitend de auto met overproductie van mijn panelen, de kostprijs daarvan is voor mijn 4-6 cent, en verkoop ik aan de baas voor 37 cent. Belastingvrij
Waarom meen je dan dat je weet waar je het over hebt?quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb wel panelen maar geen EV
wel een benzine auto van 20 jaar oud
ik heb ook geen dynamisch contract dus voor mij maakt het helemaal niet uitquote:Op vrijdag 18 april 2025 22:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom meen je dan dat je weet waar je het over hebt?
Echt, je bent een reden voor een premium abo te nemen, dan kan ik je posts gewoon blokkeren.quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb ook geen dynamisch contract dus voor mij maakt het helemaal niet uit
maar dat zou ik ook niet willen,
En de laadpalen hebben een hoger vermogen. Een verbod op opladen gaat niet, ik had het dan ook over een verbod op laadpalen. Laadpalen onder de omgevingswet plaatsen is vrij simpel. Een gewoon stopcontact, dat kun je niet verbieden en dat kan qua electriciteitsnet ook geen probleem zijn.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
met 16 Ampere op 230 laad je gemakkelijk voor 55 km stroom in 4 uur.
Je lijkt echt geen idee te hebben van waar je het over hebt.
ja ik rij gewoon heel weinig in een auto, dus een EV gaat hem helemaal niet wordenquote:Op vrijdag 18 april 2025 22:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Echt, je bent een reden voor een premium abo te nemen, dan kan ik je posts gewoon blokkeren.
Ja, natuurlijk is het voor de particulier, de verbruiker, ideaal. Ben ik het helemaal mee eens. De vraag die we ons alleen moeten stellen is: is het voor de samenleving ook ideaal als honderden auto's tegelijk aan die lader in een woonwijk staan? En jij wil dan wel wachten, genoeg mensen zullen gewoon hun auto zo snel mogelijk vol willen hebben.quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:47 schreef capricia het volgende:
Ik vind het ideaal. Dat thuisladen. Overdag op de zonnepanelen. Of snachts op het goedkope nachttarief.
De laadpaal bepaalt dat zelf 'smart'.
Ik stel dan bijvoorbeeld enkel in dat ie 's morgen om 8 uur voor 80% opgeladen moet zijn.
Door dat slim-laden van Eneco te gebruiken, krijg ik er nog een vergoeding voor ook.
Dus ja, bij thuiskomst gaat ie aan de lader. Dat wil alleen niet zeggen dat ie ook aan het laden is.![]()
en je punt is?quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
En de laadpalen hebben een hoger vermogen. Een verbod op opladen gaat niet, ik had het dan ook over een verbod op laadpalen. Laadpalen onder de omgevingswet plaatsen is vrij simpel. Een gewoon stopcontact, dat kun je niet verbieden en dat kan qua electriciteitsnet ook geen probleem zijn.
Ik weet echt wel waar ik het over heb, ook al heb ik zelf geen laadpaal. De meeste laadpalen hebben niet voor niets een eigen groep. Een stopcontact is 2,3KW, een laadpaal 11KW.
De rijken zijn mensen met een eigen oprit?quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:00 schreef Hanca het volgende:
En sowieso is thuis laden via eigen zonnepanelen iets voor de rijken: de gemiddelde persoon in een rijtjeshuis of flat heeft geen eigen oprit. Wat dat betreft zou thuis laden dus altijd net zo duur moeten worden als niet thuis laden, via belastingen. Anders is het wéér een voorbeeld van vergroting van de kloof tussen arm en rijk.
Jij woont in Duitsland? Waar huizen een maatje groter zijn?quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De rijken zijn mensen met een eigen oprit?
Oh boy, ik wist dat inflatie erg had ingeslagen, maar dit slaat alles
Vind jij mensen die in een huis wonen met een garage of oprit "de rijken"?quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij woont in Duitsland? Waar huizen een maatje groter zijn?
Hoeveel procent van de huizen hebben dat? De gemiddelde sociale huurwoning?quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vind jij mensen die in een huis wonen met een garage of oprit "de rijken"?
Dit is wel zo typisch links denken. Iets wat helpt met CO2 via belastingen onaantrekkelijk maken omdat mensen die kunnen investeren er voordeel bij hebben.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:00 schreef Hanca het volgende:
En sowieso is thuis laden via eigen zonnepanelen iets voor de rijken: de gemiddelde persoon in een rijtjeshuis of flat heeft geen eigen oprit. Wat dat betreft zou thuis laden dus altijd net zo duur moeten worden als niet thuis laden, via belastingen. Anders is het wéér een voorbeeld van vergroting van de kloof tussen arm en rijk.
Beste optie is om die software in die laadpaal slim te maken. En mensen daar een incentive voor te geven dat te gebruiken.quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk is het voor de particulier, de verbruiker, ideaal. Ben ik het helemaal mee eens. De vraag die we ons alleen moeten stellen is: is het voor de samenleving ook ideaal als honderden auto's tegelijk aan die lader in een woonwijk staan? En jij wil dan wel wachten, genoeg mensen zullen gewoon hun auto zo snel mogelijk vol willen hebben.
Veel rijtjeswoningen hier met enkel de voortuin als tuin. En waarop ook 1 opstelplaats voor een auto verplicht is.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel procent van de huizen hebben dat? De gemiddelde sociale huurwoning?
Je zult weinig mensen onder modaal vinden met een huis met een oprit. Het is dus sowieso de rijke helft.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De rijken zijn mensen met een eigen oprit?
Oh boy, ik wist dat inflatie erg had ingeslagen, maar dit slaat alles
Okay, jij vind dus mensen met een oprit of garage rijk,quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel procent van de huizen hebben dat? De gemiddelde sociale huurwoning?
Mwah. Hele bloemkool-wijken zijn zo opgezet. Parkeren in je voortuin.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je zult weinig mensen onder modaal vinden met een huis met een oprit. Het is dus sowieso de rijke helft.
Geld verdienen met energie verbruiken is iets extreem tijdelijks, dat is over zodra we genoeg batterijvoorraad hebben of het Europese net goed gekoppeld is.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Beste optie is om die software in die laadpaal slim te maken. En mensen daar een incentive voor te geven dat te gebruiken.
Als ik slim-laden inschakel, krijg ik daar per laadsessie gewoon geld voor.
Lijkt me een goede drijfveer voor veel mensen.
Als je iedereen gelijkwaardig behandelt (artikel 1 van de grondwet), dan moet je dat ook naar inkomen doen. Als je uitgaat van het gemiddelde en iedereen hetzelfde bedrag laat betalen, lachen de rijkere mensen er om, terwijl de armere mensen in de schuldsanering terecht komen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit is wel zo typisch links denken. Iets wat helpt met CO2 via belastingen onaantrekkelijk maken omdat mensen die kunnen investeren er voordeel bij hebben.
Sowieso is die opbrengst minimaal, uiteindelijk een paar tientjes per maand. Als je daarop belasting gaat heffen is ieder voordeel al snel weg.
Bovengemiddeld is het woord.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Okay, jij vind dus mensen met een oprit of garage rijk,
![]()
![]()
![]()
![]()
Je gaat het toch met me eens moeten zijn dat het veel waarschijnlijker is dat iemand die minstens 1,5 keer modaal verdient een oprit heeft, dan iemand die onder modaal zit. Er zullen vast enkele gelukkige ondermodale mensen zijn met een oprit, maar dat is echt een zeldzaamheid. Grosso modo is het gewoon een systeem dat de armen benadeelt ten opzichte van de rijkeren.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Mwah. Hele bloemkool-wijken zijn zo opgezet. Parkeren in je voortuin.
Kijk maar eens in Maarssenbroek bijvoorbeeld.
Dat is nu niet echt een rijke buurt ofzo.
Ik durf te wedden dat er veel meer rijtjeshuizen zijn waar je de de auto hoogstens naast de stoep kunt zetten.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:18 schreef capricia het volgende:
Dit zijn echt niet 'de rijke' mensen hoor.
[ afbeelding ]
Het gaat over het opvangen van energie van de zon. Daar hoeft de overheid helemaal niet tussen te zitten met belastingenquote:Op vrijdag 18 april 2025 23:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je iedereen gelijkwaardig behandelt (artikel 1 van de grondwet), dan moet je dat ook naar inkomen doen. Als je uitgaat van het gemiddelde en iedereen hetzelfde bedrag laat betalen, lachen de rijkere mensen er om, terwijl de armere mensen in de schuldsanering terecht komen.
Wat we dus doen is de beloning schalen naar de betaling. Ben je arm en kun je maar weinig betalen, dan krijg je ook weinig. En heb je ook niet de mogelijkheid te investeren in dingen die je leven op termijn goedkoper maken. Zo worden de rijken rijker en de armen armer, afgezet tegen de inflatie en de kosten van het levensonderhoud.
Dat vinden we rechtvaardig.
Ongetwijfeld.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik durf te wedden dat er veel meer rijtjeshuizen zijn waar je de de auto hoogstens naast de stoep kunt zetten.
Nee, er zijn ongetwijfeld ook hele dure appartementen midden in de stad, met alleen parkeerplaatsen voor het personeel en een paar bezoekers. En bovenwoningen waarbij je moet parkeren op de parkeerplaats van de winkel. Daarom ga je normaal gesproken van de meerderheid uit en niet de uitzonderingen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Ongetwijfeld.
Maar doen alsof dit 'de rijken' zijn, terwijl er hele wijken in de jaren 70 inclusief sociale huur op die manier opgezet zijn, kan echt niet hoor.
Jij komt met wat uitzonderingen en gaat daar dan grappig over doen, terwijl je heel goed weet dat het over het algemeen wel klopt. Dergelijk trollgedrag ben ik niet echt van je gewend.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Ongetwijfeld.
Maar doen alsof dit 'de rijken' zijn, terwijl er hele wijken in de jaren 70 inclusief sociale huur op die manier opgezet zijn, kan echt niet hoor.
[ afbeelding ]
Dat is geen troll-gedrag. Ik ben opgegroeid in zo'n jaren '70 wijk. En die zijn er veel. Ook nu worden dit soort woningen rondom Utrecht nog veel gebouwd. Parkeren in je voortuintje.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij komt met wat uitzonderingen en gaat daar dan grappig over doen, terwijl je heel goed weet dat het over het algemeen wel klopt. Dergelijk trollgedrag ben ik niet echt van je gewend.
En sowieso staan er op foto 1 een stuk duurdere auto's dan er in mijn wijk staan, ik denk dat ze daar idd wel bovenmodaal zitten.
En ik had het ook niet over de rijksten, maar over de rijkere helft. De arme helft heeft over het algemeen geen oprit, zo simpel is het. Maar die hebben pech, terwijl de rijke helft lekker geld verdient met het leegrijden van hun accu. Belachelijk.
Ah, van die wijken naar Amerikaans model. Ja, die kom je hier af en toe wel eens tegen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is geen troll-gedrag. Ik ben opgegroeid in zo'n jaren '70 wijk. En die zijn er veel. Ook nu worden dit soort woningen rondom Utrecht nog veel gebouwd. Parkeren in je voortuintje.
En met de invoering van betaald parkeren in heel de gemeente Utrecht, weet ik dat veel mensen in bijv Vleuten (maar ook elders in de gemeente) hier ook mee bezig zijn.
Sommige van die woningen liggen zelfs nog rug aan rug. Dus links en rechts buren en ook in je rug. Dus geen achtertuin, maar meteen het huis van je achterbuurman eraan vast. Heb je alleen een voortuin, en daar moet je verplicht je auto opstellen.
Ik weet niet over welke palen jij hebt, maar die laadpaal thuis werkt gewoon op 230 volt wisselspanning. Bovendien is een laadpaal niet strikt noodzakelijk, maar wel aanbevolen i.v.m. de ingebouwde beveiliging en de mogelijkheid om de tijd te bepalen wanneer er opgeladen moet worden. Zoiets kan ook:quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verbod is wel te handhaven, die palen hebben een veel hoger voltage dan een gewoon stopcontact. Dat kun je gewoon verbieden.
Verder heeft jouw voorstel geen enkele zin bij mensen met leaseauto's die gewoon hun factuur in kunnen leveren bij de baas. En dat zijn heel erg veel auto's.
Het vermogen wordt bepaald door de maximale stroom van je eindgroep. Thuis is dat meestal 16A x 230V = 3680W per fase. Bij 3 fasen is dat 11040W. En je energiefactuur bij je werkgever neerleggen is niet echt zinvol als er ook privégebruik in zit. En al helemaal niet zinvol als je over zonnepanelen beschikt omdat niet duidelijk wordt welk deel van het net komt en welk deel van jezelf.quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:
En de laadpalen hebben een hoger vermogen. Een verbod op opladen gaat niet, ik had het dan ook over een verbod op laadpalen. Laadpalen onder de omgevingswet plaatsen is vrij simpel. Een gewoon stopcontact, dat kun je niet verbieden en dat kan qua electriciteitsnet ook geen probleem zijn.
Ik weet echt wel waar ik het over heb, ook al heb ik zelf geen laadpaal. De meeste laadpalen hebben niet voor niets een eigen groep. Een stopcontact is 2,3KW, een laadpaal 11KW.
Een bloemkoolwijk is een bepaalde type bouw uit de jaren 70.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, van die wijken naar Amerikaans model. Ja, die kom je hier af en toe wel eens tegen.
Ik denk dat het veel lease-wagens zijn. Daar werkt het als volgt:quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het vermogen wordt bepaald door de maximale stroom van je eindgroep. Thuis is dat meestal 16A x 230V = 3680W per fase. Bij 3 fasen is dat 11040W. En je energiefactuur bij je werkgever neerleggen is niet echt zinvol als er ook privégebruik in zit. En al helemaal niet zinvol als je over zonnepanelen beschikt omdat niet duidelijk wordt welk deel van het net komt en welk deel van jezelf.
Net als een Amerikaanse buitenwijk, maar dan met kleinere huizen die dichter op elkaar staan. En waar je een auto voor nodig hebt omdat er weinig of geen voetpaden of fietspaden zijn. En dus met parkeerplaatsen en/of garages voor iedere bewoner.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Ene bloemkoolwijk is een bepaalde type bouw uit de jaren 70.
Een woonerfwijk, ook wel genoemd. Ik weet niet of woonerfwijken Amerikaans zijn, eigenlijk. Is volgens mij typisch Nederlands.
De opvolger daarvan is de Vinex.
Nee. Niet dus.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Net als een Amerikaanse buitenwijk, maar dan met kleinere huizen die dichter op elkaar staan. En waar je een auto voor nodig hebt omdat er weinig of geen voetpaden of fietspaden zijn. En dus met parkeerplaatsen en/of garages voor iedere bewoner.
Lief doen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heerlijk hoe Hanca en SF als een soort antivaxers in hun mindset blijven zitten tegen alle feiten in
Wat verwacht je daarvan?quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:09 schreef capricia het volgende:
Ik zit eigenlijk te wachten op inductie laden. Gewoon in het wegdek.
Dat ik nooit meer zelf hoef te laden. De auto doet dat geheel zelfstandig voor mij. Niets meer in te pluggen.quote:
Je praat over wat je kent. Met mijn ouders heb ik in 3 huizen gewoond, waarvan er 1 zowel een garage als een oprit had, bij de andere twee stapte je meteen de straat op. Daarna heb ik in 6 andere huizen gewoond, waarvan 1 met een eigen parkeerplaats en dat was in zo'n bloemkoolwijk met alleen voetpaden langs de doorgaande wegen en geen fietspaden. Waarbij je eerst door de steel van de bloemkool de wijk uit moest rijden voor je ergens naar toe kon. Die zijn inderdaad een tijdje heel populair geweest.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heerlijk hoe Hanca en SF als een soort antivaxers in hun mindset blijven zitten tegen alle feiten in
Luxe, maar niet erg efficiëntquote:Op zaterdag 19 april 2025 00:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ik nooit meer zelf hoef te laden. De auto doet dat geheel zelfstandig voor mij. Niets meer in te pluggen.
Lijkt me ideaal.
Precies op de juiste plaats parkeren, met sleuven voor de wielen en een laadplaat die net niet de onderkant van je auto raakt?quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Lief doen.
Ik zit eigenlijk te wachten op inductie laden. Gewoon in het wegdek.
Je stelt'm wel heel simpel nu. Genoeg mensen met modaal salaris die eigen oprit hebben, dat omdat ze vaak al 45 plus zijn.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je gaat het toch met me eens moeten zijn dat het veel waarschijnlijker is dat iemand die minstens 1,5 keer modaal verdient een oprit heeft, dan iemand die onder modaal zit. Er zullen vast enkele gelukkige ondermodale mensen zijn met een oprit, maar dat is echt een zeldzaamheid. Grosso modo is het gewoon een systeem dat de armen benadeelt ten opzichte van de rijkeren.
Al rijdend op de snelweg dacht ik eerder aan.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Precies op de juiste plaats parkeren, met sleuven voor de wielen en een laadplaat die net niet de onderkant van je auto raakt?
Ligt eraan. Als bidirectioneel laden een ding wordt, dan heb je natuurlijk een gigantische opslagcapaciteit.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:00 schreef Hanca het volgende:
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in.
Ja. Dat zou helemaal een feestje zijn. Super lijkt me dat.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ligt eraan. Als bidirectioneel laden een ding wordt, dan heb je natuurlijk een gigantische opslagcapaciteit.
Een accu die je makkelijk kunt verplaatsen? En waar je ook nog een ritje mee kunt maken als de accu even niet nodig is?quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ligt eraan. Als bidirectioneel laden een ding wordt, dan heb je natuurlijk een gigantische opslagcapaciteit.
Nee, dat is een EV die je in kunt zetten als thuisbatterij. Overdag laden en dan 's avonds de stroom thuis gebruiken. Zowel de EV als de laadpaal (waar je gebruikt) moeten dat ondersteunen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Een accu die je makkelijk kunt verplaatsen? En waar je ook nog een ritje mee kunt maken als de accu even niet nodig is?
Dit ben ik wel met je eens. Je praat over wat je kent. En behalve die bloemkool-wijken merkt ik ook dat veel Vinex-wijken parkeren op eigen terrein hebben.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je praat over wat je kent. Met mijn ouders heb ik in 3 huizen gewoond, waarvan er 1 zowel een garage als een oprit had, bij de andere twee stapte je meteen de straat op. Daarna heb ik in 6 andere huizen gewoond, waarvan 1 met een eigen parkeerplaats en dat was in zo'n bloemkoolwijk met alleen voetpaden langs de doorgaande wegen en geen fietspaden. Waarbij je eerst door de steel van de bloemkool de wijk uit moest rijden voor je ergens naar toe kon. Die zijn inderdaad een tijdje heel populair geweest.
Ja, jij vindt het geen feit dat mensen met een onder modaal vermogen minder kans hebben op een huis met oprit dan mensen met een bovenmodaal vermogen? Ik vind het echt zeer absurd hoe met een zeer enkele uitzondering die waarheid weg wordt gegooid. Erken gewoon dat het laadpaal systeem over het algemeen alleen weg gelegd kan zijn voor de rijke helft, niet voor mensen die ondermodaal verdienen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heerlijk hoe Hanca en SF als een soort antivaxers in hun mindset blijven zitten tegen alle feiten in
Jouw definitie van "De RijKeN 11!!EINZ" is nu wel duidelijk, mensen met een opritquote:Op zaterdag 19 april 2025 07:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jij vindt het geen feit dat mensen met een onder modaal vermogen minder kans hebben op een huis met oprit dan mensen met een bovenmodaal vermogen? Ik vind het echt zeer absurd hoe met een zeer enkele uitzondering die waarheid weg wordt gegooid. Erken gewoon dat het laadpaal systeem over het algemeen alleen weg gelegd kan zijn voor de rijke helft, niet voor mensen die ondermodaal verdienen.
Er zullen vast ook wel mensen te vinden zijn met een paar ton op de bank in de sociale huur, weg met alle maatregelen om die mensen te steunen dan. Echt, absurd wat hier wordt gedaan. Alle mensen met ondermodaal hebben een huis met grote voortuin, ja hoor. Nog nooit gehoord van flats, van jaren 30 rijtjeshuizen, maar ook van alle nieuwbouw sociale huur waar zelfs voor- en achtertuin bij elkaar opgeteld niet groot genoeg zijn voor een auto.
Ga toch weg...
Jouw leesbegrip is inmiddels wel duidelijk: rond peuterniveau.quote:Op zaterdag 19 april 2025 08:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jouw definitie van "De RijKeN 11!!EINZ" is nu wel duidelijk, mensen met een oprit
LOL
quote:Op zaterdag 19 april 2025 08:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jouw leesbegrip is inmiddels wel duidelijk: rond peuterniveau.
En je kennis van Nederland is kleiner dan die van de gemiddelde Argentijn.
Dit is dus verre van waar aangezien de provincies met de hoogste inkomens ook veruit het laagste percentage opritten hebben.quote:Ja, jij vindt het geen feit dat mensen met een onder modaal vermogen minder kans hebben op een huis met oprit dan mensen met een bovenmodaal vermogen? Ik vind het echt zeer absurd hoe met een zeer enkele uitzondering die waarheid weg wordt gegooid. Erken gewoon dat het laadpaal systeem over het algemeen alleen weg gelegd kan zijn voor de rijke helft, niet voor mensen die ondermodaal verdienen.
Ik woon niet in de randstad. Juist de wat grotere plaatsen buiten de randstad zie je helemaal geen opritten, omdat er genoeg parkeerruimte langs de straat is. Met parkeervakken, waardoor een oprit in je voortuin verboden is (er ligt dan namelijk een parkeervak voor), zelfs al is die groot genoeg.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:52 schreef BlaZ het volgende:
Het lijkt eerder een opinievorming vanuit de randstad zonder daarmee enige rekening met de rest van het land te houden.
En je kunt er zelfs in rijden als je hem even niet nodig hebt als accu. Wel thuiswerken of met de fiets naar het werk.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, dat is een EV die je in kunt zetten als thuisbatterij. Overdag laden en dan 's avonds de stroom thuis gebruiken. Zowel de EV als de laadpaal (waar je gebruikt) moeten dat ondersteunen.
Een nieuwere Enyaq ondersteunt dit vanuit technisch perspectief wel. De software die hiervoor nodig is, is volgens mij nog niet beschikbaar.
Schat , zet de afwasmachine es uit, ik moet even naar het tuincentrum,quote:Op zaterdag 19 april 2025 11:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En je kunt er zelfs in rijden als je hem even niet nodig hebt als accu. Wel thuiswerken of met de fiets naar het werk.
Dat kan natuurlijk, in kleinere dorpen hebben zelfs de sociale huurwoningen vaak een oprit. De relatie tussen rijk/arm is er niet zo, er is vooral een groot verschil tussen stad en platteland.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik woon niet in de randstad. Juist de wat grotere plaatsen buiten de randstad zie je helemaal geen opritten, omdat er genoeg parkeerruimte langs de straat is. Met parkeervakken, waardoor een oprit in je voortuin verboden is (er ligt dan namelijk een parkeervak voor), zelfs al is die groot genoeg.
Qua inkomen natuurlijk niet, de inkomens liggen in de randstad flink hoger. Dat de welvaart daar lager is spreekt voor zich, maar dat is enkel een uiting van de té hoge bevolkingsdichtheid.quote:Daarnaast woont juist de arme helft voor het grootste deel ook in de randstad. In flats, daar heb je helemaal geen kans op opladen van je eigen zonnepanelen.
Je gaat dus je eigen laadpaal neerzetten. Zolang dat op privéterrein is kan dat, aan de openbare weg mag meestal alleen de gemeente dat doen. Je kunt dan een laadpaal aanvragen maar die is dan door iedereen te gebruiken.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:52 schreef capricia het volgende:
Ik zie dit soort oplossingen steeds vaker.
De driefasen kabel voor een eventuele laadpaal wordt dan vanuit de achtertuin onder de tegels zo naar de prive parkeerplaats getrokken.
Dit is een interessant idee.quote:Op zaterdag 19 april 2025 00:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, dat is een EV die je in kunt zetten als thuisbatterij. Overdag laden en dan 's avonds de stroom thuis gebruiken. Zowel de EV als de laadpaal (waar je gebruikt) moeten dat ondersteunen.
Een nieuwere Enyaq ondersteunt dit vanuit technisch perspectief wel. De software die hiervoor nodig is, is volgens mij nog niet beschikbaar.
Qua inkomen juist wel. 21% van de mensen onder de armoedegrens woont in de grote steden: https://www.vpro.nl/progr(...)moede-nederland.html.quote:Op zaterdag 19 april 2025 11:14 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Qua inkomen natuurlijk niet, de inkomens liggen in de randstad flink hoger. Dat de welvaart daar lager is spreekt voor zich, maar dat is enkel een uiting van de té hoge bevolkingsdichtheid.
Flats hebben sowieso geen zonnepanelen en staan meestal in gebieden met fatsoenlijk openbaar vervoer.
Er ligt bij ons voor de helft van de straat een straat tussen de parkeervakken en de huizen. Gaat de gemeente echt 40 keer de straat open breken om een lijntje van huis naar parkeervak te maken? En krijgt ieder huis dan een eigen parkeervak?quote:Op zaterdag 19 april 2025 11:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je gaat dus je eigen laadpaal neerzetten. Zolang dat op privéterrein is kan dat, aan de openbare weg mag meestal alleen de gemeente dat doen. Je kunt dan een laadpaal aanvragen maar die is dan door iedereen te gebruiken.
Zoals ik zei woon ik nu in een flatgebouw en alhoewel ik ook een garage en parkeerplaats heb grenzen die beide niet aan mijn appartement en zijn ze ook niet bruikbaar voor opladen. Dus die tel ik niet mee.
laadpalen , vergunningen , jaquote:Op zaterdag 19 april 2025 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Qua inkomen juist wel. 21% van de mensen onder de armoedegrens woont in de grote steden: https://www.vpro.nl/progr(...)moede-nederland.html.
En als je laadpalen gewoon vergunningplicht maakt, is het prima handhaafbaar.
Ja, je moet dan een gehandicaptenparkeerplaats hebben. Dan kan het wel.quote:Op zaterdag 19 april 2025 11:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
laadpalen , vergunningen , ja
vergunningen in Nederland![]()
een sleutel tot de afgesloten parkeerplek dat heb ik wel eens gezien
Dan kan het nog niet als er een straat of soms wel 50/60 meter tussen je huis en de parkeerplaats zit.quote:Op zaterdag 19 april 2025 11:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, je moet dan een gehandicaptenparkeerplaats hebben. Dan kan het wel.
Dan kan de gemeente er 1 voor je aanleggen. Daar moet je dan wel voor betalen, dus je zonnepanelen gaan niet helpen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan kan het nog niet als er een straat of soms wel 50/60 meter tussen je huis en de parkeerplaats zit.
Ja, een laadpaal kun je natuurlijk krijgen, het ging om laden vanuit de zonnepanelen of zelfs met winst met een dynamisch contract. Dat kan gewoon niet als je geen eigen oprit hebt.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan kan de gemeente er 1 voor je aanleggen. Daar moet je dan wel voor betalen, dus je zonnepanelen gaan niet helpen.
Die openbare laadpalen in straten leveren ook steeds meer klachten op. Omdat het aantal parkeerplaatsen voor niet-EVs daarmee drastisch kleiner wordt. Ken van die straatjes waar inmiddels 4 van die openbare laadpalen maal 2 vakken is 8 parkeerplekken op die manier onttrokken zijn. Door de gemeente. Omdat mensen het aanvroegen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan kan de gemeente er 1 voor je aanleggen. Daar moet je dan wel voor betalen, dus je zonnepanelen gaan niet helpen.
Gewoon lekker op je eigen erf laden en parkeren.quote:Extra laadpalen in de wijk maken bewoners boos: ‘Waar moet ik dan parkeren?’
Inwoners in verschillende gemeenten verzetten zich tegen de komst van nieuwe laadpalen in hun straat. Doordat er steeds meer laadpalen bijkomen, verliezen mensen zonder elektrische auto immers hun parkeerplaatsen. ,,Dit probleem gaat alleen maar toenemen.”
Over een jaar of 15 heeft iedereen (verplicht) een EV, dus dan is het probleem ook opgelost.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Gewoon lekker op je eigen erf laden en parkeren.
Wel het parkeerprobleem, juist het probleem met het laden, het netwerk niet. En het straks grote verschil tussen mensen met oprit en zonder oprit gaan ze ook echt wel wat mee moeten.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Over een jaar of 15 heeft iedereen (verplicht) een EV, dus dan is het probleem ook opgelost.
dus verkassen naar het oosten of naar het verdere oosten, met je thuiswerkenquote:Op zaterdag 19 april 2025 12:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Gewoon lekker op je eigen erf laden en parkeren.
quote:Op zaterdag 19 april 2025 11:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En je kunt er zelfs in rijden als je hem even niet nodig hebt als accu. Wel thuiswerken of met de fiets naar het werk.
Ja, als nou iedereen hem op het werk oplaad, is het probleem ook opgelost. Dan kan je baas ook mooi voor de zonnepanelen betalen. Of nog beter: een opklapbaar dakje op je auto voor je zonnepanelen. Dan heb je wel drie parkeerplaatsen nodig. En niet te hard rijden!quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:42 schreef Seven. het volgende:
[..]als je met je EV weg bent, gebruik je gewoon je netstroom. En je laadt 'm dus op je werk of tijdens het thuiswerken inderdaad (mogelijk met je zelf opgewekte stroom). Zo lastig is dit toch niet..
Ik erken dat wel maar wat is dan precies het probleem? Moeten we dan maar collectief fossiele brandstoffen blijven gebruiken en de hele wereld vervuilen? En waar trek je de grens in je drang naar egalitarisme? Mag de rijkere helft nog vrijstaand wonen? Een (wat) luxere auto, is dat wel OK?quote:Op zaterdag 19 april 2025 07:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jij vindt het geen feit dat mensen met een onder modaal vermogen minder kans hebben op een huis met oprit dan mensen met een bovenmodaal vermogen? Ik vind het echt zeer absurd hoe met een zeer enkele uitzondering die waarheid weg wordt gegooid. Erken gewoon dat het laadpaal systeem over het algemeen alleen weg gelegd kan zijn voor de rijke helft, niet voor mensen die ondermodaal verdienen.
Er zullen vast ook wel mensen te vinden zijn met een paar ton op de bank in de sociale huur, weg met alle maatregelen om die mensen te steunen dan. Echt, absurd wat hier wordt gedaan. Alle mensen met ondermodaal hebben een huis met grote voortuin, ja hoor. Nog nooit gehoord van flats, van jaren 30 rijtjeshuizen, maar ook van alle nieuwbouw sociale huur waar zelfs voor- en achtertuin bij elkaar opgeteld niet groot genoeg zijn voor een auto.
Ga toch weg...
Super interessant. Het ontlast het net door alle overschot in auto's te pompen overdag en door 's avonds tijdens de piek uit diezelfde auto's te trekken. De technologie bestaat al maar op de een of andere manier is het nog niet mainstream. Zeker voor thuiswerkers met zonnepanelen en bidirectionele laadpaal is deze oplossing echt gewoon helemaal fantastisch.quote:
Ik zie niet in waarom een werkgever het thuisgebruik zou moeten betalen. Maar waarom zouden we van het bedrijfsleven niet mogen verwachten dat zij zich inzetten voor de energietransitie? Zij gebruiken toch ook energie met kantoren en fabrieken?quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, als nou iedereen hem op het werk oplaad, is het probleem ook opgelost. Dan kan je baas ook mooi voor de zonnepanelen betalen. Of nog beter: een opklapbaar dakje op je auto voor je zonnepanelen. Dan heb je wel drie parkeerplaatsen nodig. En niet te hard rijden!
Ik zeg dus dat het allereerst qua netwerk niet haalbaar is als een hele wijk tegelijk gaat opladen. En daarnaast dat het inderdaad alweer voor een kostenverschuiving gaat zorgen, waarbij de arme helft meer kosten krijgt dan de rijke helft. En het mag wel eens ophouden met dat denivelleren in Nederland, dat de armen harder achteruit gaan is nu al een paar jaar de trend.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik erken dat wel maar wat is dan precies het probleem? Moeten we dan maar collectief fossiele brandstoffen blijven gebruiken en de hele wereld vervuilen? En waar trek je de grens in je drang naar egalitarisme? Mag de rijkere helft nog vrijstaand wonen? Een (wat) luxere auto, is dat wel OK?
[..]
Er zijn wel pogingen, Toyota heeft al auto's met zonnedak: https://www.activlease.nl(...)epanelen-in-het-dak/quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:55 schreef Seven. het volgende:
Zonnepanelen in een autodak is nog geen haalbare kaart. Te weinig opbrengst op zo'n klein oppervlak. Maar wie weet hoe efficiënt zonnepanelen nog worden in de toekomst.
Kijk hier. Tussen 17:00 en 21:00 hebben we ongeveer 25 GW nodig. Rond de middag zo'n 5. Er zijn ooit wel dagen waar dat overeen komt, maar die zijn heel zeldzaam. In de winter, als het 's avonds hard waait, bijvoorbeeld. Als je over hebt, moet je zonnepanelen en windmolens uit gaan zetten.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom een werkgever het thuisgebruik zou moeten betalen. Maar waarom zouden we van het bedrijfsleven niet mogen verwachten dat zij zich inzetten voor de energietransitie? Zij gebruiken toch ook energie met kantoren en fabrieken?
Dus we moeten gewoon lekker aan de fossiele brandstoffen blijven allemaal?quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kijk hier. Tussen 17:00 en 21:00 hebben we ongeveer 25 GW nodig. Rond de middag zo'n 5. Er zijn ooit wel dagen waar dat overeen komt, maar die zijn heel zeldzaam. In de winter, als het 's avonds hard waait, bijvoorbeeld. Als je over hebt, moet je zonnepanelen en windmolens uit gaan zetten.
Of, als je geld teveel hebt, zoals in Californië, koop je voor een biljoen dollar aan accu's, om het overdag op te slaan. Maar die hebben dan ook het hele jaar door stralend weer. Hier in Nederland hebben wij daar het geld niet voor, zeker omdat je al snel een dag of vier moet kunnen overbruggen. En ons stuk Noordzee is te klein voor alle windparken die we dan nodig hebben.
deelsquote:Op zaterdag 19 april 2025 13:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dus we moeten gewoon lekker aan de fossiele brandstoffen blijven allemaal?
We moeten in ieder geval eerst al het achterstallige onderhoud van het elektriciteitsnetwerk wegwerken. En we moeten het minstens drie keer zo groot en zwaar maken. Dan heb je mogelijkheden. Zoals kerncentrales. Eerst wat nieuws bouwen voordat je al het oude uitzet. Zoals onze kolencentrales, die nu een onmisbaar onderdeel zijn van onze stroomvoorziening.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dus we moeten gewoon lekker aan de fossiele brandstoffen blijven allemaal?
Dat zegt toch niemand?quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dus we moeten gewoon lekker aan de fossiele brandstoffen blijven allemaal?
We hebben niet genoeg groene stroom om groene waterstof te maken. Maar als we dat wel hadden, was het vervoer en de opslag nog een groot probleem. Er word al snel geroepen dat we daar ons aardgasnetwerk voor kunnen gebruiken, maar dat is alleen praktisch als je veel van grote branden en ontploffingen houd.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:15 schreef Hanca het volgende:
Vanwege de netcongestie heb ik trouwens altijd geroepen dat we beter op waterstof kunnen gaan rijden. En wellicht ook verwarmen. Maar dat schip lijkt te zijn vertrokken. En ja, ik weet dat je met waterstof efficiencyverlies hebt, maar het werkt wel net als tanken voor autorijden en net als gas voor verwarmen, het is dus simpeler uit te voeren.
we moeten veel meer wijkgericht werken , de stroom binnen de wijk houdenquote:Op zaterdag 19 april 2025 13:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
We moeten in ieder geval eerst al het achterstallige onderhoud van het elektriciteitsnetwerk wegwerken. En we moeten het minstens drie keer zo groot en zwaar maken. Dan heb je mogelijkheden. Zoals kerncentrales. Eerst wat nieuws bouwen voordat je al het oude uitzet. Zoals onze kolencentrales, die nu een onmisbaar onderdeel zijn van onze stroomvoorziening.
We kunnen ook terug naar de natuur gaan, maar dan is er hier in Nederland maar plaats voor hoogstens twee miljoen mensen. En dan moeten we allemaal op het land gaan werken.
De mensen die er verstand van hebben, de gasunie, zijn het niet met je eens: https://www.gasunie.nl/ex(...)20te%20transporteren.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
We hebben niet genoeg groene stroom om groene waterstof te maken. Maar als we dat wel hadden, was het vervoer en de opslag nog een groot probleem. Er word al snel geroepen dat we daar ons aardgasnetwerk voor kunnen gebruiken, maar dat is alleen praktisch als je veel van grote branden en ontploffingen houd.
Ook is de capaciteit van dat netwerk niet groot genoeg, waterstof neemt ruim tien keer zoveel ruimte in dan aardgas voor hetzelfde vermogen. Er moeten dan iedere dag een paar tankauto's naar iedere benzinepomp rijden. En om die vol te tanken moet Shell nog 100 waterstoffabrieken bouwen. Zie ook hier.
Zonnepanelen zijn nu zo'n 22% efficiënt, dus ze zetten 22% van het zonlicht om in stroom.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:55 schreef Seven. het volgende:
Zonnepanelen in een autodak is nog geen haalbare kaart. Te weinig opbrengst op zo'n klein oppervlak. Maar wie weet hoe efficiënt zonnepanelen nog worden in de toekomst.
Ja, zeker als straks ieder huis zonnepanelen heeft en er een EV voor staat. Maar dan moeten we een heel nieuw hoogspanningsnetwerk gaan aanleggen. Het liefste HVDC, van de verdeelstations rechtstreeks naar de wijkcentrales. Dat is minstens net zo duur als het bestaande netwerk uitbreiden, maar als we op de huidige manier doorgaan blijft de piekbelasting natuurlijk een probleem.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten veel meer wijkgericht werken , de stroom binnen de wijk houden
Nieuwe steden bieden hiervoor een goede mogelijkheid met een centrale accu per wijk en een per stad voor egalisatie
Nieuwe steden kunnen helemaal energieneutraal zijn
Dan moet toch de stroomprijs omhoog voor gebruik van externe stroomquote:Op zaterdag 19 april 2025 13:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
En in de winter moeten de warmtepomp, het inductiefornuis en de elektrische auto ook gebruikt kunnen worden.
Ja, dat is 1 van de redenen waarom het niet van de grond komt. Ze rekenen zich rijk.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
De mensen die er verstand van hebben, de gasunie, zijn het niet met je eens: https://www.gasunie.nl/ex(...)20te%20transporteren.
klopt . de toekomst is elektra piekmomenten aangevuld door elektra van gascentrales , geen waterstof en ook geen gasuniequote:Op zaterdag 19 april 2025 13:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat is 1 van de redenen waarom het niet van de grond komt. Ze rekenen zich rijk.
Stel dat je 9.000.000 auto's omzet naar waterstof met brandstofcel.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vanwege de netcongestie heb ik trouwens altijd geroepen dat we beter op waterstof kunnen gaan rijden. En wellicht ook verwarmen. Maar dat schip lijkt te zijn vertrokken. En ja, ik weet dat je met waterstof efficiencyverlies hebt, maar het werkt wel net als tanken voor autorijden en net als gas voor verwarmen, het is dus simpeler uit te voeren.
zonder Wijkaccu's en Stadsaccu samen met slimme appraten gaan we het niet redden ,quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stel dat je 9.000.000 auto's omzet naar waterstof met brandstofcel.
Je hebt dan ongeveer 9.000.000 x 12.000km x 0,65kWh = 70,2TWh aan (groene) stroom per jaar nodig om die waterstof te produceren.
Dat zijn 4,86 hagelnieuwe 1.650MWe kernreactoren.
Met EV's zou je zo'n 9.000.000 x 12.000km x 0,22 =23,7TWh aan (groene) stroom per jaar nodig hebben.
Dat zijn 1,64 hagelnieuwe 1.650MWe kernreactoren.
Dus je hebt nogal een investering nodig en je kilometerprijs voor de benodigde energie wordt ongeveer 3x zo hoog.
Het jaarverbruik van stroom in Nederland is nu zo'n 120TWh per jaar, dus dat zou aanzienlijk stijgen.
quote:Batterijtechneut iWell is oliemannetje voor files op stroomnet: 'Hiermee naar ¤220 miljoen omzet'
UTRECHT - Het Utrechtse energiebedrijf iWell groeit snel met batterijen en software die ondernemers helpen het volle stroomnet te vermijden. Het sloeg DAF aan de haak als klant.
Jan Willem de Jong: meer bedrijf in sores dan gemeten.
iWell werd in 2016 opgericht. In 2023 boekte het bedrijf ¤20 miljoen omzet, haalde ¤4,5 miljoen groeigeld op en denkt voor 2028 naar ¤220 miljoen omzet te groeien.
Nieuwe vestigingen in Londen en Brussel moeten die internationale uitbreiding versnellen.
Ons uiteindelijke doel is om het Europese energiesysteem te herbouwen", zegt directeur en oprichter Jan Willem de Jong (37). ,,
Dat doen we niet met extra kabels, maar met digitale systemen, we voegen eigenlijk intelligentie toe aan het systeem in bedrijven om verstopping te voorkomen."
Bedrijven helpen bij netcongestie
Het bedrijf ontwikkelt batterijsystemen met bijbehorende software alleen voor zakelijke klanten. Dat zijn vaak bedrijven die tegen beperkingen aanlopen door netcongestie.
Door batterijen te koppelen aan de eigen slimme software kunnen bedrijven hun eigen stroom tijdelijk opslaan. Ze gebruiken die op momenten dat het net vol is of de prijs hoog.
Zijn eerste Power Cube-batterijysysteem slaat stroom van bijvoorbeeld duizenden panelen op en kan bedrijven tot 75% zelfvoorzienend maken - en ook zijn energiekosten fors verlagen.
Slimme software regelt verbruik
De combinatie van hardware en de zelfontwikkelde software bepaalt volgens hem het succes. ,,
Wij leveren één oplossing en zijn ook aanspreekbaar op het resultaat. Dat spreekt aan."
iWell combineert batterijhardware met zelfontwikkelde software.
Die software berekent elk kwartier wat het beste moment is om stroom op te slaan of juist te leveren.
Daarbij kijkt het systeem naar het verbruik, de zonnestroom, de netcapaciteit en de marktprijzen. ,,
We zorgen dat de schoonste kilowattuur ook de goedkoopste is", zegt De Jong.
dat kan wel maar dan moeten we niet zoveel binnenstedelijk volproppenquote:Op zaterdag 19 april 2025 13:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie het meest in snelladers (die hebben ook grote accu's) langs de weg, op de plek van de tankstations. Er wordt enorm betwijfeld of we de netten in de wijk ooit zwaar genoeg krijgen voor al die auto's tegelijk aan de laadpaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |