abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 23:10:31 #101
236264 crew  capricia
pi_217407803
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, natuurlijk is het voor de particulier, de verbruiker, ideaal. Ben ik het helemaal mee eens. De vraag die we ons alleen moeten stellen is: is het voor de samenleving ook ideaal als honderden auto's tegelijk aan die lader in een woonwijk staan? En jij wil dan wel wachten, genoeg mensen zullen gewoon hun auto zo snel mogelijk vol willen hebben.
Beste optie is om die software in die laadpaal slim te maken. En mensen daar een incentive voor te geven dat te gebruiken.
Als ik slim-laden inschakel, krijg ik daar per laadsessie gewoon geld voor.
Lijkt me een goede drijfveer voor veel mensen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 23:13:37 #102
236264 crew  capricia
pi_217407824
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoeveel procent van de huizen hebben dat? De gemiddelde sociale huurwoning?
Veel rijtjeswoningen hier met enkel de voortuin als tuin. En waarop ook 1 opstelplaats voor een auto verplicht is.

Nee. Dat zijn niet perse rijke mensen die zo wonen. Sommige van die woningen liggen ook nog rug aan rug.
- Goethe, “Faust”
pi_217407827
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De rijken zijn mensen met een eigen oprit?

Oh boy, ik wist dat inflatie erg had ingeslagen, maar dit slaat alles
Je zult weinig mensen onder modaal vinden met een huis met een oprit. Het is dus sowieso de rijke helft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 18 april 2025 @ 23:14:50 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407834
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoeveel procent van de huizen hebben dat? De gemiddelde sociale huurwoning?
Okay, jij vind dus mensen met een oprit of garage rijk,
:') :') :') :') :')
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 23:16:56 #105
236264 crew  capricia
pi_217407846
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je zult weinig mensen onder modaal vinden met een huis met een oprit. Het is dus sowieso de rijke helft.
Mwah. Hele bloemkool-wijken zijn zo opgezet. Parkeren in je voortuin.
Kijk maar eens in Maarssenbroek bijvoorbeeld.
Dat is nu niet echt een rijke buurt ofzo. :D
- Goethe, “Faust”
pi_217407848
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Beste optie is om die software in die laadpaal slim te maken. En mensen daar een incentive voor te geven dat te gebruiken.
Als ik slim-laden inschakel, krijg ik daar per laadsessie gewoon geld voor.
Lijkt me een goede drijfveer voor veel mensen.
Geld verdienen met energie verbruiken is iets extreem tijdelijks, dat is over zodra we genoeg batterijvoorraad hebben of het Europese net goed gekoppeld is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_217407850
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:08 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit is wel zo typisch links denken. Iets wat helpt met CO2 via belastingen onaantrekkelijk maken omdat mensen die kunnen investeren er voordeel bij hebben.
Sowieso is die opbrengst minimaal, uiteindelijk een paar tientjes per maand. Als je daarop belasting gaat heffen is ieder voordeel al snel weg.
Als je iedereen gelijkwaardig behandelt (artikel 1 van de grondwet), dan moet je dat ook naar inkomen doen. Als je uitgaat van het gemiddelde en iedereen hetzelfde bedrag laat betalen, lachen de rijkere mensen er om, terwijl de armere mensen in de schuldsanering terecht komen.

Wat we dus doen is de beloning schalen naar de betaling. Ben je arm en kun je maar weinig betalen, dan krijg je ook weinig. En heb je ook niet de mogelijkheid te investeren in dingen die je leven op termijn goedkoper maken. Zo worden de rijken rijker en de armen armer, afgezet tegen de inflatie en de kosten van het levensonderhoud.

Dat vinden we rechtvaardig.
pi_217407859
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Okay, jij vind dus mensen met een oprit of garage rijk,
:') :') :') :') :')
Bovengemiddeld is het woord.
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 23:18:45 #109
236264 crew  capricia
pi_217407861
Dit zijn echt niet 'de rijke' mensen hoor.
- Goethe, “Faust”
pi_217407868
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Mwah. Hele bloemkool-wijken zijn zo opgezet. Parkeren in je voortuin.
Kijk maar eens in Maarssenbroek bijvoorbeeld.
Dat is nu niet echt een rijke buurt ofzo. :D
Je gaat het toch met me eens moeten zijn dat het veel waarschijnlijker is dat iemand die minstens 1,5 keer modaal verdient een oprit heeft, dan iemand die onder modaal zit. Er zullen vast enkele gelukkige ondermodale mensen zijn met een oprit, maar dat is echt een zeldzaamheid. Grosso modo is het gewoon een systeem dat de armen benadeelt ten opzichte van de rijkeren.
pi_217407876
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:18 schreef capricia het volgende:
Dit zijn echt niet 'de rijke' mensen hoor.
[ afbeelding ]
Ik durf te wedden dat er veel meer rijtjeshuizen zijn waar je de de auto hoogstens naast de stoep kunt zetten.
  vrijdag 18 april 2025 @ 23:22:23 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217407886
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je iedereen gelijkwaardig behandelt (artikel 1 van de grondwet), dan moet je dat ook naar inkomen doen. Als je uitgaat van het gemiddelde en iedereen hetzelfde bedrag laat betalen, lachen de rijkere mensen er om, terwijl de armere mensen in de schuldsanering terecht komen.

Wat we dus doen is de beloning schalen naar de betaling. Ben je arm en kun je maar weinig betalen, dan krijg je ook weinig. En heb je ook niet de mogelijkheid te investeren in dingen die je leven op termijn goedkoper maken. Zo worden de rijken rijker en de armen armer, afgezet tegen de inflatie en de kosten van het levensonderhoud.

Dat vinden we rechtvaardig.
Het gaat over het opvangen van energie van de zon. Daar hoeft de overheid helemaal niet tussen te zitten met belastingen
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 23:23:53 #113
236264 crew  capricia
pi_217407897
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik durf te wedden dat er veel meer rijtjeshuizen zijn waar je de de auto hoogstens naast de stoep kunt zetten.
Ongetwijfeld.
Maar doen alsof dit 'de rijken' zijn, terwijl er hele wijken in de jaren 70 inclusief sociale huur op die manier opgezet zijn, kan echt niet hoor. _O-

- Goethe, “Faust”
pi_217407930
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Ongetwijfeld.
Maar doen alsof dit 'de rijken' zijn, terwijl er hele wijken in de jaren 70 inclusief sociale huur op die manier opgezet zijn, kan echt niet hoor. _O-
Nee, er zijn ongetwijfeld ook hele dure appartementen midden in de stad, met alleen parkeerplaatsen voor het personeel en een paar bezoekers. En bovenwoningen waarbij je moet parkeren op de parkeerplaats van de winkel. Daarom ga je normaal gesproken van de meerderheid uit en niet de uitzonderingen.

Ik heb ook een garage, maar daar mag ik geen elektriciteit in hebben van de VVE, omdat ze er van uitgaan dat je dan een wietplantage gaat beginnen. En mijn parkeerplaats is een heel eind verwijderd van mijn appartement.
pi_217407967
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Ongetwijfeld.

[ afbeelding ]
Jij komt met wat uitzonderingen en gaat daar dan grappig over doen, terwijl je heel goed weet dat het over het algemeen wel klopt. Dergelijk trollgedrag ben ik niet echt van je gewend.

En sowieso staan er op foto 1 een stuk duurdere auto's dan er in mijn wijk staan, ik denk dat ze daar idd wel bovenmodaal zitten.

En ik had het ook niet over de rijksten, maar over de rijkere helft. De arme helft heeft over het algemeen geen oprit, zo simpel is het. Maar die hebben pech, terwijl de rijke helft lekker geld verdient met het leegrijden van hun accu. Belachelijk.
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 23:41:32 #116
236264 crew  capricia
pi_217408021
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij komt met wat uitzonderingen en gaat daar dan grappig over doen, terwijl je heel goed weet dat het over het algemeen wel klopt. Dergelijk trollgedrag ben ik niet echt van je gewend.

En sowieso staan er op foto 1 een stuk duurdere auto's dan er in mijn wijk staan, ik denk dat ze daar idd wel bovenmodaal zitten.

En ik had het ook niet over de rijksten, maar over de rijkere helft. De arme helft heeft over het algemeen geen oprit, zo simpel is het. Maar die hebben pech, terwijl de rijke helft lekker geld verdient met het leegrijden van hun accu. Belachelijk.
Dat is geen troll-gedrag. Ik ben opgegroeid in zo'n jaren '70 wijk. En die zijn er veel. Ook nu worden dit soort woningen rondom Utrecht nog veel gebouwd. Parkeren in je voortuintje.

En met de invoering van betaald parkeren in heel de gemeente Utrecht, weet ik dat veel mensen in bijv Vleuten (maar ook elders in de gemeente) hier ook mee bezig zijn.

Sommige van die woningen liggen zelfs nog rug aan rug. Dus links en rechts buren en ook in je rug. Dus geen achtertuin, maar meteen het huis van je achterbuurman eraan vast. Heb je alleen een voortuin, en daar moet je verplicht je auto opstellen.
- Goethe, “Faust”
pi_217408059
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is geen troll-gedrag. Ik ben opgegroeid in zo'n jaren '70 wijk. En die zijn er veel. Ook nu worden dit soort woningen rondom Utrecht nog veel gebouwd. Parkeren in je voortuintje.

En met de invoering van betaald parkeren in heel de gemeente Utrecht, weet ik dat veel mensen in bijv Vleuten (maar ook elders in de gemeente) hier ook mee bezig zijn.

Sommige van die woningen liggen zelfs nog rug aan rug. Dus links en rechts buren en ook in je rug. Dus geen achtertuin, maar meteen het huis van je achterbuurman eraan vast. Heb je alleen een voortuin, en daar moet je verplicht je auto opstellen.
Ah, van die wijken naar Amerikaans model. Ja, die kom je hier af en toe wel eens tegen.
  vrijdag 18 april 2025 @ 23:48:31 #118
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217408066
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Verbod is wel te handhaven, die palen hebben een veel hoger voltage dan een gewoon stopcontact. Dat kun je gewoon verbieden.

Verder heeft jouw voorstel geen enkele zin bij mensen met leaseauto's die gewoon hun factuur in kunnen leveren bij de baas. En dat zijn heel erg veel auto's.
Ik weet niet over welke palen jij hebt, maar die laadpaal thuis werkt gewoon op 230 volt wisselspanning. Bovendien is een laadpaal niet strikt noodzakelijk, maar wel aanbevolen i.v.m. de ingebouwde beveiliging en de mogelijkheid om de tijd te bepalen wanneer er opgeladen moet worden. Zoiets kan ook:

Of als je over een CEE-stopcontact beschikt:

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:
En de laadpalen hebben een hoger vermogen. Een verbod op opladen gaat niet, ik had het dan ook over een verbod op laadpalen. Laadpalen onder de omgevingswet plaatsen is vrij simpel. Een gewoon stopcontact, dat kun je niet verbieden en dat kan qua electriciteitsnet ook geen probleem zijn.

Ik weet echt wel waar ik het over heb, ook al heb ik zelf geen laadpaal. De meeste laadpalen hebben niet voor niets een eigen groep. Een stopcontact is 2,3KW, een laadpaal 11KW.
Het vermogen wordt bepaald door de maximale stroom van je eindgroep. Thuis is dat meestal 16A x 230V = 3680W per fase. Bij 3 fasen is dat 11040W. En je energiefactuur bij je werkgever neerleggen is niet echt zinvol als er ook privégebruik in zit. En al helemaal niet zinvol als je over zonnepanelen beschikt omdat niet duidelijk wordt welk deel van het net komt en welk deel van jezelf.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 23:52:42 #119
236264 crew  capricia
pi_217408087
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, van die wijken naar Amerikaans model. Ja, die kom je hier af en toe wel eens tegen.
Een bloemkoolwijk is een bepaalde type bouw uit de jaren 70.
Een woonerfwijk, ook wel genoemd. Ik weet niet of woonerfwijken Amerikaans zijn, eigenlijk. Is volgens mij typisch Nederlands.

De opvolger daarvan is de Vinex.
Over parkeren op eigen erf in de Vinex kan ik je ook hele boeken vol schrijven. Van gewoon rijtjeshuizen die verplicht een VVE voor hun parkeerplek moeten hebben, tot aan koopcontracten met verplichte opstelplek in je voortuin voor de auto.
Alles om de parkeernorm maar te drukken.

[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 19-04-2025 00:03:09 ]
- Goethe, “Faust”
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 23:59:38 #120
236264 crew  capricia
pi_217408124
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het vermogen wordt bepaald door de maximale stroom van je eindgroep. Thuis is dat meestal 16A x 230V = 3680W per fase. Bij 3 fasen is dat 11040W. En je energiefactuur bij je werkgever neerleggen is niet echt zinvol als er ook privégebruik in zit. En al helemaal niet zinvol als je over zonnepanelen beschikt omdat niet duidelijk wordt welk deel van het net komt en welk deel van jezelf.
Ik denk dat het veel lease-wagens zijn. Daar werkt het als volgt:
De laadpaal registreert hoeveel kWh's er doorheen gaan. Online geef ik de kwh-prijs eenmalig door. En die kWh's krijg ik dan uitgekeerd.
Dus de werkgever betaalt de stroom die in de lease-wagen gaat, of ik thuis laad of elders.
Ik zelf betaal de bijtelling, dus ik rij ook prive.

Hoe die stroom in de laadpaal komt, daar bemoeit de werkgever zich niet mee. Dat kan gewoon via mijn meterkast van buiten komen, maar ook via mijn zonnepanelen. De laadpaal ziet dat natuurlijk niet.

Wel is thuisladen voor de werkgever goedkoper dan snelladen ergens langs de snelweg.
- Goethe, “Faust”
pi_217408129
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Ene bloemkoolwijk is een bepaalde type bouw uit de jaren 70.
Een woonerfwijk, ook wel genoemd. Ik weet niet of woonerfwijken Amerikaans zijn, eigenlijk. Is volgens mij typisch Nederlands.

De opvolger daarvan is de Vinex.
Net als een Amerikaanse buitenwijk, maar dan met kleinere huizen die dichter op elkaar staan. En waar je een auto voor nodig hebt omdat er weinig of geen voetpaden of fietspaden zijn. En dus met parkeerplaatsen en/of garages voor iedere bewoner.
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 00:03:28 #122
236264 crew  capricia
pi_217408144
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Net als een Amerikaanse buitenwijk, maar dan met kleinere huizen die dichter op elkaar staan. En waar je een auto voor nodig hebt omdat er weinig of geen voetpaden of fietspaden zijn. En dus met parkeerplaatsen en/of garages voor iedere bewoner.
Nee. Niet dus.

Een bloemkoolwijk is juist veel fiets- en voetpaden. Die veel sneller verbinden dan met de auto.
Oerhollandse zeg maar.
Zoek het maar eens op.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 19 april 2025 @ 00:05:29 #123
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217408153
Heerlijk hoe Hanca en SF als een soort antivaxers in hun mindset blijven zitten tegen alle feiten in
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 00:09:30 #124
236264 crew  capricia
pi_217408177
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heerlijk hoe Hanca en SF als een soort antivaxers in hun mindset blijven zitten tegen alle feiten in
Lief doen.

Ik zit eigenlijk te wachten op inductie laden. Gewoon in het wegdek. :D
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 19 april 2025 @ 00:12:20 #125
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217408192
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:09 schreef capricia het volgende:

Wat verwacht je daarvan?
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 00:13:32 #126
236264 crew  capricia
pi_217408200
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat verwacht je daarvan?
Dat ik nooit meer zelf hoef te laden. De auto doet dat geheel zelfstandig voor mij. Niets meer in te pluggen.
Lijkt me ideaal.
- Goethe, “Faust”
pi_217408240
quote:
Je praat over wat je kent. Met mijn ouders heb ik in 3 huizen gewoond, waarvan er 1 zowel een garage als een oprit had, bij de andere twee stapte je meteen de straat op. Daarna heb ik in 6 andere huizen gewoond, waarvan 1 met een eigen parkeerplaats en dat was in zo'n bloemkoolwijk met alleen voetpaden langs de doorgaande wegen en geen fietspaden. Waarbij je eerst door de steel van de bloemkool de wijk uit moest rijden voor je ergens naar toe kon. Die zijn inderdaad een tijdje heel populair geweest.
  zaterdag 19 april 2025 @ 00:21:11 #128
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217408254
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat ik nooit meer zelf hoef te laden. De auto doet dat geheel zelfstandig voor mij. Niets meer in te pluggen.
Lijkt me ideaal.
Luxe, maar niet erg efficiënt
pi_217408256
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Lief doen.

Precies op de juiste plaats parkeren, met sleuven voor de wielen en een laadplaat die net niet de onderkant van je auto raakt?
  zaterdag 19 april 2025 @ 00:23:07 #130
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217408263
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je gaat het toch met me eens moeten zijn dat het veel waarschijnlijker is dat iemand die minstens 1,5 keer modaal verdient een oprit heeft, dan iemand die onder modaal zit. Er zullen vast enkele gelukkige ondermodale mensen zijn met een oprit, maar dat is echt een zeldzaamheid. Grosso modo is het gewoon een systeem dat de armen benadeelt ten opzichte van de rijkeren.
Je stelt'm wel heel simpel nu. Genoeg mensen met modaal salaris die eigen oprit hebben, dat omdat ze vaak al 45 plus zijn.
Ik verdien ruim boven modaal, maar heb geen eigen oprit.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 00:25:47 #131
236264 crew  capricia
pi_217408280
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Precies op de juiste plaats parkeren, met sleuven voor de wielen en een laadplaat die net niet de onderkant van je auto raakt?
Al rijdend op de snelweg dacht ik eerder aan.
Maar zo ver zijn we nog niet. Op mijn oprit zou ook wel leuk zijn ja. Is meteen je telefoon opgeladen. _O-
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 19 april 2025 @ 00:26:54 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217408286
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 13:00 schreef Hanca het volgende:
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in.
Ligt eraan. Als bidirectioneel laden een ding wordt, dan heb je natuurlijk een gigantische opslagcapaciteit.
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 00:28:22 #133
236264 crew  capricia
pi_217408292
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:26 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ligt eraan. Als bidirectioneel laden een ding wordt, dan heb je natuurlijk een gigantische opslagcapaciteit.
Ja. Dat zou helemaal een feestje zijn. Super lijkt me dat. O+
- Goethe, “Faust”
pi_217408299
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:26 schreef Seven. het volgende:

[..]
Een accu die je makkelijk kunt verplaatsen? En waar je ook nog een ritje mee kunt maken als de accu even niet nodig is?
  zaterdag 19 april 2025 @ 00:43:16 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217408347
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Een accu die je makkelijk kunt verplaatsen? En waar je ook nog een ritje mee kunt maken als de accu even niet nodig is?
Nee, dat is een EV die je in kunt zetten als thuisbatterij. Overdag laden en dan 's avonds de stroom thuis gebruiken. Zowel de EV als de laadpaal (waar je gebruikt) moeten dat ondersteunen.

Een nieuwere Enyaq ondersteunt dit vanuit technisch perspectief wel. De software die hiervoor nodig is, is volgens mij nog niet beschikbaar.
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 00:52:03 #136
236264 crew  capricia
pi_217408368
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je praat over wat je kent. Met mijn ouders heb ik in 3 huizen gewoond, waarvan er 1 zowel een garage als een oprit had, bij de andere twee stapte je meteen de straat op. Daarna heb ik in 6 andere huizen gewoond, waarvan 1 met een eigen parkeerplaats en dat was in zo'n bloemkoolwijk met alleen voetpaden langs de doorgaande wegen en geen fietspaden. Waarbij je eerst door de steel van de bloemkool de wijk uit moest rijden voor je ergens naar toe kon. Die zijn inderdaad een tijdje heel populair geweest.
Dit ben ik wel met je eens. Je praat over wat je kent. En behalve die bloemkool-wijken merkt ik ook dat veel Vinex-wijken parkeren op eigen terrein hebben.

Bijv een parkeerhofje achter hun rijtjes-huizen met de parkeerplaatsen voorzien van het huisnummer. De bewoners (koop en (sociale)huur door elkaar), hebben dan een VVE om dat parkeerhofje te bestieren.
Parkeren is daarmee uit het zicht. Maar wel op eigen terrein.

Of zich vind ik dat best een goede oplossing. Dat de openbare ruimte, de straat dus, die van ons allemaal is, niet zoveel parkeervakken of geparkeerde auto's meer heeft. Het idee dat als je een auto neemt, je ook zo veel mogelijk voor je eigen parkeerplaats moet zorgen.

Ik zie dit soort oplossingen steeds vaker.
De driefasen kabel voor een eventuele laadpaal wordt dan vanuit de achtertuin onder de tegels zo naar de prive parkeerplaats getrokken.
- Goethe, “Faust”
pi_217408640
quote:
Ja, jij vindt het geen feit dat mensen met een onder modaal vermogen minder kans hebben op een huis met oprit dan mensen met een bovenmodaal vermogen? Ik vind het echt zeer absurd hoe met een zeer enkele uitzondering die waarheid weg wordt gegooid. Erken gewoon dat het laadpaal systeem over het algemeen alleen weg gelegd kan zijn voor de rijke helft, niet voor mensen die ondermodaal verdienen.

Er zullen vast ook wel mensen te vinden zijn met een paar ton op de bank in de sociale huur, weg met alle maatregelen om die mensen te steunen dan. Echt, absurd wat hier wordt gedaan. Alle mensen met ondermodaal hebben een huis met grote voortuin, ja hoor. Nog nooit gehoord van flats, van jaren 30 rijtjeshuizen, maar ook van alle nieuwbouw sociale huur waar zelfs voor- en achtertuin bij elkaar opgeteld niet groot genoeg zijn voor een auto.

Ga toch weg...
  zaterdag 19 april 2025 @ 08:01:38 #138
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217408761
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 07:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, jij vindt het geen feit dat mensen met een onder modaal vermogen minder kans hebben op een huis met oprit dan mensen met een bovenmodaal vermogen? Ik vind het echt zeer absurd hoe met een zeer enkele uitzondering die waarheid weg wordt gegooid. Erken gewoon dat het laadpaal systeem over het algemeen alleen weg gelegd kan zijn voor de rijke helft, niet voor mensen die ondermodaal verdienen.

Er zullen vast ook wel mensen te vinden zijn met een paar ton op de bank in de sociale huur, weg met alle maatregelen om die mensen te steunen dan. Echt, absurd wat hier wordt gedaan. Alle mensen met ondermodaal hebben een huis met grote voortuin, ja hoor. Nog nooit gehoord van flats, van jaren 30 rijtjeshuizen, maar ook van alle nieuwbouw sociale huur waar zelfs voor- en achtertuin bij elkaar opgeteld niet groot genoeg zijn voor een auto.

Ga toch weg...
Jouw definitie van "De RijKeN 11!!EINZ" is nu wel duidelijk, mensen met een oprit
LOL
pi_217408944
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 08:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jouw definitie van "De RijKeN 11!!EINZ" is nu wel duidelijk, mensen met een oprit
LOL
Jouw leesbegrip is inmiddels wel duidelijk: rond peuterniveau.
En je kennis van Nederland is kleiner dan die van de gemiddelde Argentijn.
  zaterdag 19 april 2025 @ 09:12:07 #140
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217409097
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 08:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jouw leesbegrip is inmiddels wel duidelijk: rond peuterniveau.
En je kennis van Nederland is kleiner dan die van de gemiddelde Argentijn.
^O^
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:52:24 #141
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217409761
Er is overigens gewoon data over:

https://www.zonneplan.nl/(...)et-elektrisch-rijden

Percentage eigen oprit:

Drenthe: 74,6%
Limburg: 60,7%
Overijssel:57,5%
Gelderland: 54%
Friesland: 52,5%
Groningen: 50%
Noord Brabant: 49,6%
Zeeland: 46,2%
Utrecht: 37,5%
Noord Holland: 32,5%
Zuid Holland: 31,2%

Er zit ook een sterk verschil tussen stad en platteland, waar veel dorpen 90%+ huizen met oprit hebben.

quote:
Dit is dus verre van waar aangezien de provincies met de hoogste inkomens ook veruit het laagste percentage opritten hebben.

zie: https://allecijfers.nl/ra(...)vincie-in-nederland/

Het lijkt eerder een opinievorming vanuit de randstad zonder daarmee enige rekening met de rest van het land te houden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_217409786
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:52 schreef BlaZ het volgende:
Het lijkt eerder een opinievorming vanuit de randstad zonder daarmee enige rekening met de rest van het land te houden.
Ik woon niet in de randstad. Juist de wat grotere plaatsen buiten de randstad zie je helemaal geen opritten, omdat er genoeg parkeerruimte langs de straat is. Met parkeervakken, waardoor een oprit in je voortuin verboden is (er ligt dan namelijk een parkeervak voor), zelfs al is die groot genoeg.

Daarnaast woont juist de arme helft voor het grootste deel ook in de randstad. Namelijk in flats, daar heb je helemaal geen kans op opladen van je eigen zonnepanelen. Of in oude jaren 30 woninkjes van 80m2, die hebben geen voortuin.

Maar goed, volgens jullie is het je hoe minder geld je hebt, hoe meer kans op een huis met een oprit 8)7
pi_217409835
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:43 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee, dat is een EV die je in kunt zetten als thuisbatterij. Overdag laden en dan 's avonds de stroom thuis gebruiken. Zowel de EV als de laadpaal (waar je gebruikt) moeten dat ondersteunen.

Een nieuwere Enyaq ondersteunt dit vanuit technisch perspectief wel. De software die hiervoor nodig is, is volgens mij nog niet beschikbaar.
En je kunt er zelfs in rijden als je hem even niet nodig hebt als accu. Wel thuiswerken of met de fiets naar het werk.
  zaterdag 19 april 2025 @ 11:13:02 #144
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217409862
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 11:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En je kunt er zelfs in rijden als je hem even niet nodig hebt als accu. Wel thuiswerken of met de fiets naar het werk.
Schat , zet de afwasmachine es uit, ik moet even naar het tuincentrum,
--
je gaat maar op de fiets , ik moet de airfryer gebruiken

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 19-04-2025 12:38:34 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 19 april 2025 @ 11:14:06 #145
56749 BlaZ
pi_217409869
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik woon niet in de randstad. Juist de wat grotere plaatsen buiten de randstad zie je helemaal geen opritten, omdat er genoeg parkeerruimte langs de straat is. Met parkeervakken, waardoor een oprit in je voortuin verboden is (er ligt dan namelijk een parkeervak voor), zelfs al is die groot genoeg.
Dat kan natuurlijk, in kleinere dorpen hebben zelfs de sociale huurwoningen vaak een oprit. De relatie tussen rijk/arm is er niet zo, er is vooral een groot verschil tussen stad en platteland.

Dit geeft ook een extra reden om een verbod als kansloos te beschouwen aangezien de politiecontrolecapaciteit op het platteland gewoon niet aanwezig is.

quote:
Daarnaast woont juist de arme helft voor het grootste deel ook in de randstad. In flats, daar heb je helemaal geen kans op opladen van je eigen zonnepanelen.
Qua inkomen natuurlijk niet, de inkomens liggen in de randstad flink hoger. Dat de welvaart daar lager is spreekt voor zich, maar dat is enkel een uiting van de té hoge bevolkingsdichtheid.
Flats hebben sowieso geen zonnepanelen en staan meestal in gebieden met fatsoenlijk openbaar vervoer.
pi_217409891
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:52 schreef capricia het volgende:
Ik zie dit soort oplossingen steeds vaker.
De driefasen kabel voor een eventuele laadpaal wordt dan vanuit de achtertuin onder de tegels zo naar de prive parkeerplaats getrokken.
Je gaat dus je eigen laadpaal neerzetten. Zolang dat op privéterrein is kan dat, aan de openbare weg mag meestal alleen de gemeente dat doen. Je kunt dan een laadpaal aanvragen maar die is dan door iedereen te gebruiken.

Zoals ik zei woon ik nu in een flatgebouw en alhoewel ik ook een garage en parkeerplaats heb grenzen die beide niet aan mijn appartement en zijn ze ook niet bruikbaar voor opladen. Dus die tel ik niet mee.
  zaterdag 19 april 2025 @ 11:16:57 #147
56749 BlaZ
pi_217409898
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:43 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dit is een interessant idee.
pi_217410015
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 11:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Qua inkomen natuurlijk niet, de inkomens liggen in de randstad flink hoger. Dat de welvaart daar lager is spreekt voor zich, maar dat is enkel een uiting van de té hoge bevolkingsdichtheid.
Flats hebben sowieso geen zonnepanelen en staan meestal in gebieden met fatsoenlijk openbaar vervoer.
Qua inkomen juist wel. 21% van de mensen onder de armoedegrens woont in de grote steden: https://www.vpro.nl/progr(...)moede-nederland.html.

En als je laadpalen gewoon vergunningplichtig maakt, is het prima handhaafbaar.
pi_217410045
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 11:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je gaat dus je eigen laadpaal neerzetten. Zolang dat op privéterrein is kan dat, aan de openbare weg mag meestal alleen de gemeente dat doen. Je kunt dan een laadpaal aanvragen maar die is dan door iedereen te gebruiken.

Zoals ik zei woon ik nu in een flatgebouw en alhoewel ik ook een garage en parkeerplaats heb grenzen die beide niet aan mijn appartement en zijn ze ook niet bruikbaar voor opladen. Dus die tel ik niet mee.
Er ligt bij ons voor de helft van de straat een straat tussen de parkeervakken en de huizen. Gaat de gemeente echt 40 keer de straat open breken om een lijntje van huis naar parkeervak te maken? En krijgt ieder huis dan een eigen parkeervak?

Zeer onwaarschijnlijk allemaal.
pi_217410078
Dan rijst de volgende vraag: hebben de mensen op het platteland, waar de meesten een parkeerplaats en/of garage hebben, vaker een EV dan in de stad, waar de meeste mensen dat niet hebben? Gevoelsmatig zou ik zeggen: het zijn vooral de rijkere mensen in de stad die een EV hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')