abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 maart 2025 @ 15:25:26 #1
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217165878
Normaal gesproken ben ik het vrijwel met alles oneens van D66. Maar met onderstaande voorstel (het gaat mij vooral om de richting) kan ik prima vinden. Kort en wel: extra geld voor verzwaring elektriciteitsnetwerk financieren met schulden.

Ik vind het een trendbreuk, we zagen al dat de Duitsers de "schuldenbremse" opschorten/niet meer serieus nemen. Maar nu komt ook D66 met een dergelijk voorstel. Sp, PVV, pvdA zullen ook goede ideeën hebben om wat extra schuld aan te gaan om X en Y te betalen. Zijn immers investeringen.

Als we dit allemaal doen (en dat doen we nu) kan het niet lang meer duren alvorens de inflatie weer opnieuw toeneemt, de totale schuld, etc etc. Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.

https://www.nu.nl/economi(...)ering-in-tennet.html
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217165934
Sowieso vind ik het niet zo heel erg om de staatsschuld soms wat op te hogen voor projecten die op de lange termijn gunstig zijn voor land en volk. Zo'n netwerk hebben we decennia lang profijt van en verdient zichzelf terug.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_217165979
Volgens mij vraagt Tennet om leningen toch? Die leningen voorschieten met eigen leningen kan natuurlijk, maar aangezien er dan aflossingen komen verhoogt dat op termijn natuurlijk de staatsschuld niet. Tegenover de schuldpositie komt dan een gelijke vordering op Tennet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 24 maart 2025 @ 15:50:39 #4
201761 phpmystyle
pi_217166081
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:40 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij vraagt Tennet om leningen toch? Die leningen voorschieten met eigen leningen kan natuurlijk, maar aangezien er dan aflossingen komen verhoogt dat op termijn natuurlijk de staatsschuld niet. Tegenover de schuldpositie komt dan een gelijke vordering op Tennet.
Zo werkt een staatsboekhouding natuurlijk niet. D66 bepleit voor investeringen in het energienetwerk.
pi_217166095
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zo werkt een staatsboekhouding natuurlijk niet. D66 bepleit voor investeringen in het energienetwerk.
Maar het energienetwerk is geen staatseigendom.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217166117
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar het energienetwerk is geen staatseigendom.
Toch wel. Tennet is van overheid.
Ze hadden al 10-15 jaar geleden al waarschuwen. Nou ja. Je weet wel wie dat allemaal genegeerd heeft.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_217166155
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:54 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Toch wel. Tennet is van overheid.
Ze hadden al 10-15 jaar geleden al waarschuwen. Nou ja. Je weet wel wie dat allemaal genegeerd heeft.
Toch leent TenneT over het algemeen haar geld van de overheid, het is geen schenking: https://www.rijksoverheid(...)20TenneT%20Duitsland.
pi_217166240
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Toch leent TenneT over het algemeen haar geld van de overheid, het is geen schenking: https://www.rijksoverheid(...)20TenneT%20Duitsland.
Dat kan, met zeer lage rente.. is het gunstiger dan op de markt.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_217166272
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:06 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Dat kan, met zeer lage rente.. is het gunstiger dan op de markt.
Ja, dat bedoel ik en dat lijkt me prima. Maar uiteindelijk betaalt TenneT dat dus wel terug dus op de lange termijn is dat geen staatsschuld.
  maandag 24 maart 2025 @ 16:15:08 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217166330
Op zeker moment laat zich met geld niet alles meer oplossen. Je hebt fysiek nog gewoon mensen nodig die het uitvoeren. Als je die mensen ook in het leger wil stoppen, heeft het geen zin om net beheerders meer geld te geven.
Je zult echt keuzes moeten maken, anders laat je sectoren alleen maar tegen elkaar concurreren. De beste oplossing hiervoor is bedrijvigheid weinig meerwaarde gewoon op te heffen.
The End Times are wild
  maandag 24 maart 2025 @ 16:21:57 #11
201761 phpmystyle
pi_217166420
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:15 schreef LXIV het volgende:
Op zeker moment laat zich met geld niet alles meer oplossen. Je hebt fysiek nog gewoon mensen nodig die het uitvoeren. Als je die mensen ook in het leger wil stoppen, heeft het geen zin om net beheerders meer geld te geven.
Je zult echt keuzes moeten maken, anders laat je sectoren alleen maar tegen elkaar concurreren. De beste oplossing hiervoor is bedrijvigheid weinig meerwaarde gewoon op te heffen.
Noem dan op wat voor bedrijvigheid voor jou weining meerwaarde heeft...
Vaak kom je uit in sectoren en beroepen waar mensen werken die wij echt wel waarderen, logistiek, horeca, assemblage en productie. Bovendien heeft niet iedereen de capaciteiten om hoogwaardige diensten te leveren.
  maandag 24 maart 2025 @ 16:24:00 #12
201761 phpmystyle
pi_217166482
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
In dat artikel wordt gesproken over geld lenen, en dat steken in investeringen. Ik geloof niet dat dit terugbetaald wordt.
Want lenen van de overheid, om het weer terug te betalen is wel wat anders.

Maar los van de semantiek vind ik het interessanter om de trendbreuk te bespreken: dat zelfs noord-europese landen hun schulden gaan verhogen.
  maandag 24 maart 2025 @ 16:25:04 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217166506
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Noem dan op wat voor bedrijvigheid voor jou weining meerwaarde heeft...
Vaak kom je uit in sectoren en beroepen waar mensen werken die wij echt wel waarderen, logistiek, horeca, assemblage en productie. Bovendien heeft niet iedereen de capaciteiten om hoogwaardige diensten te leveren.
Dosenschuiven, varkens mesten, paprika’s kweken. Dat kan net zo goed buiten Nederland. De marges zijn laag en het is alleen haalbaar omdat in Nederland laagbetaalde arbeid gesubsidieerd wordt.
Er is voldoende laagwaardig werk om de Nederlanders die daarvoor geschikt zijn bezig te houden. Om hiervoor mensen te halen is waanzin.
The End Times are wild
pi_217166508
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
In dat artikel wordt gesproken over geld lenen, en dat steken in investeringen. Ik geloof niet dat dit terugbetaald wordt.
Want lenen van de overheid, om het weer terug te betalen is wel wat anders.

Maar los van de semantiek vind ik het interessanter om de trendbreuk te bespreken: dat zelfs noord-europese landen hun schulden gaan verhogen.
Dat is dus geen semantiek, als je het leent aan TenneT is het dus geen trendbreuk.
  maandag 24 maart 2025 @ 16:28:03 #15
201761 phpmystyle
pi_217166551
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is dus geen semantiek, als je het leent aan TenneT is het dus geen trendbreuk.
Hoe kom jij erbij dat tennet die zou lenen? Tennet gaat dit geld gebruiken om het elektriciteitsnetwerk te verbeteren. Dat netwerk is een asset van de hele samenleving. Het is niet een machine ofzo waar je een lening voor afsluit.
pi_217166608
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:28 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe kom jij erbij dat tennet die zou lenen? Tennet gaat dit geld gebruiken om het elektriciteitsnetwerk te verbeteren. Dat netwerk is een asset van de hele samenleving. Het is niet een machine ofzo waar je een lening voor afsluit.
Er wordt al heel lang gesproken over extra leningen door TenneT. En TenneT haalt dat dan terug via de netwerkvergoedingen van de gebruikers. Geen partij heeft het tot nu toe over giften aan TenneT gehad in de Kamer, voor zover ik weet. Het ging altijd over leningen.

Afgelopen jaar hebben ze nog een bedrag geleend voor exact dit doel:
https://www.rijksoverheid(...)atsdeelneming-tennet
https://www.tennet.eu/nl/(...)-nieuwe-en-verlengde
pi_217167815
Investeer daar de pensioenen maar in, altijd rendabel
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217167874
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:25 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dosenschuiven, varkens mesten, paprika’s kweken. Dat kan net zo goed buiten Nederland. De marges zijn laag en het is alleen haalbaar omdat in Nederland laagbetaalde arbeid gesubsidieerd wordt.
Er is voldoende laagwaardig werk om de Nederlanders die daarvoor geschikt zijn bezig te houden. Om hiervoor mensen te halen is waanzin.
Inderdaad. Laagwaardig werk met een laagwaardig verdienmodel.

Ik zou ervoor willen pleiten dat "ondernemers" hun verdienmodel moeten bewijzen. Levert het te weinig op om NL werknemers een normaal salaris te betalen dan is het "verdienmodel" ongeldig en keuren we het af.

Niet lastig, erg eenvoudig uitvoerbaar en controleerbaar. Dan is het gewoon: jammer joh, verzin iets beters. Je kan het! :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 24 maart 2025 @ 18:44:24 #19
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217167911
Meer stroomaanbod van zon en wind zorgt juist voor hogere prijzen omdat ze sterk afhankelijk zijn van subsidies. Er is nu al een overschot op het moment dat de zon volop schijnt en/of hard waait. Dat wordt verspild door ze met verlies te verkopen of opwekking stil te zetten. Die verliezen worden gecompenseerd door SDE-subsidies die betaald worden uit de energiebelastingen.

Een lagere kale kWh-prijs zorgt dus voor een aanzienlijke verhoging van zowel de energiebelastingen als de algemene belastingen waarmee dit plan gefinancierd wordt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217167927
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:44 schreef ACT-F het volgende:
Meer stroomaanbod van zon en wind zorgt juist voor hogere prijzen omdat ze sterk afhankelijk zijn van subsidies.
De laatste grote windparken op zee en ook de zonnepaneelparken zijn zonder een cent subsidie gebouwd. Nee, dus.
pi_217167978
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik zou ervoor willen pleiten dat "ondernemers" hun verdienmodel moeten bewijzen. Levert het te weinig op om NL werknemers een normaal salaris te betalen dan is het "verdienmodel" ongeldig en keuren we het af.

Niet lastig, erg eenvoudig uitvoerbaar en controleerbaar. Dan is het gewoon: jammer joh, verzin iets beters. Je kan het! :)
Ok, en hoe veel ondernemers denk je dat daartoe in staat zijn als ze ook nog eens drie keer zo veel voor hun energie moeten betalen als hun Amerikaanse concurrenten?
  maandag 24 maart 2025 @ 18:53:27 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217168000
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Alles wat je hoeft te doen is het minimumloon op het bestaansminimum zetten ( dus huidig minimum plus toeslagen). Dan gebeurt het vanzelf.
Nu betaalt de samenleving huur-en zorgtoeslag voor arbeidsmigranten die onder de echte kostprijs voor een bedrijf iets staan te produceren
The End Times are wild
  maandag 24 maart 2025 @ 18:54:00 #23
24533 ACT-F
pi_217168006
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
De laatste grote windparken op zee en ook de zonnepaneelparken zijn zonder een cent subsidie gebouwd. Nee, dus.
Zonder een cent aankoopsubsidie ja. Daarnaast heb je nog compensatie voor negatieve stroomprijzen, afschakeling bij overproductie en voorrang op de verkoop van zon- en windenergie.

De vraag naar aankoopsubsidies is weer terug omdat elektriciteit op piekmomenten steeds minder waard wordt. Het verdienmodel van zon- en windenergie staat onder druk. Als de boel met 4 verschillende subsidies moet draaien moet je je afvragen hoe lang dit houdbaar is.
pi_217168020
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Ok, en hoe veel ondernemers denk je dat daartoe in staat zijn als ze ook nog eens drie keer zo veel voor hun energie moeten betalen als hun Amerikaanse concurrenten?
Nou ja ik zou dan willen dat je opkomt voor de consument zoals jij en ik die ongeveer het tien(!) voudige betalen.
Ja u leest het goed.

Het is namelijk zo dat in verhouding de industrie geen reet betaalt voor energie in verhouding tot de consument. Zij krijgen in principe dus al een enorme bak aan subsidie van de belastingbetaler.

Dat het ergens anders op de wereld goedkoper is lijkt me niet heel relevant.
  maandag 24 maart 2025 @ 19:02:24 #25
24533 ACT-F
pi_217168097
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:55 schreef Bart2002 het volgende:
Zij krijgen in principe dus al een enorme bak aan subsidie van de belastingbetaler.
Dat heet een korting en geen subsidie. De richting van de geldstroom is bepalend of iets een korting of subsidie is.
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:55 schreef Bart2002 het volgende:
Dat het ergens anders op de wereld goedkoper is lijkt me niet heel relevant.
Voor jou niet maar voor energie-intensieve productie wel. Die bedrijven trekken weg waardoor we moeten importeren uit landen die er niet voor schromen om schaarste als geopolitiek pressiemiddel te gebruiken.
pi_217168189
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:02 schreef ACT-F het volgende:
Dat heet een korting en geen subsidie. De richting van de geldstroom is bepalend of iets een korting of subsidie is.
Zo lusten we en nog wel een paar hoor. :)

Zij betalen (dus) ook veel minder energiebelasting.

Maar hoe valt het te rijmen dat 1 eenheid energie voor de particulier 10 keer zoveel kost?

Je kunt daar wel een soort rechtvaardig principe in zien maar dan moet je ook uitleggen waarom het voor de consument anders voelt en waarom dit principe rechtvaardig is. Dat moet je dan kunnen vermoed ik. Opdat wij begrijpen.
  maandag 24 maart 2025 @ 19:14:26 #27
24533 ACT-F
pi_217168248
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zo lusten we en nog wel een paar hoor. :)

Zij betalen (dus) ook veel minder energiebelasting.

Maar hoe valt het te rijmen dat 1 eenheid energie voor de particulier 10 keer zoveel kost?

Je kunt daar wel een soort rechtvaardig principe in zien maar dan moet je ook uitleggen waarom het voor de consument anders voelt en waarom dit principe rechtvaardig is. Dat moet je dan kunnen vermoed ik. Opdat wij begrijpen.
Begin eerst eens volledig te citeren. Het antwoord staat in het tweede deel van mijn reactie.
pi_217168278
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Begin eerst eens volledig te citeren. Het antwoord staat in het tweede deel van mijn reactie.
Ja dat eeuwige: als je ze hun zin niet geeft dan dreigen ze naar elders te gaan.
Daarom zeg ik dus: ja je hebt gelijk. We moeten ze hun zin geven en Amerikaanse prijzen gaan toepassen.

Overigens wel voor de industrie maar niet voor de consument. Want daarvoor wordt het dan helaas 3 x zo duur.

Het moet ergens vandaan komen en waar dat moet is duidelijk.

Maar als we als voorbeeld nemen b.v. dat verslindende bedrijf in Delfzijl . Dat was niet houdbaar omdat hun verdienmodel gewoon verkeerd was. Als je enkel kunt bestaan bij energiehonger die ook nog eens 3 keer niks mag kosten t.o.v. wat de consument betaalt dan faal je gewoon en dien je te verdwijnen. Of dat nou door faillissement is of naar het buitenland.

Feit is: die bedrijven kosten gewoon netto geld. Het verdienmodel was en is gemankeerd.

Het bedrijf had iets van 300 werknemers en gebruikte iets van 10 procent van het landelijke totale energieverbruik. Een kind kan toch zien dat dat een kansloos model is?

[ Bericht 13% gewijzigd door Bart2002 op 24-03-2025 19:22:35 ]
pi_217168371
De Eurobonds lijken eraan te komen, het is dus een suckers game om nu nog gematigd te financieren dus gooi maar open die schuldenkraan dan. Even de zuidelijken uitzuidelijken :7
  maandag 24 maart 2025 @ 19:29:03 #30
24533 ACT-F
pi_217168398
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja dat eeuwige: als je ze hun zin niet geeft dan dreigen ze naar elders te gaan.
Daarom zeg ik dus: ja je hebt gelijk. We moeten ze hun zin geven en Amerikaanse prijzen gaan toepassen.

Overigens wel voor de industrie maar niet voor de consument. Want daarvoor wordt het dan helaas 3 x zo duur.

Het moet ergens vandaan komen en waar dat moet is duidelijk.

Maar als we als voorbeeld nemen b.v. dat verslindende bedrijf in Delfzijl . Dat was niet houdbaar omdat hun verdienmodel gewoon verkeerd was. Als je enkel kunt bestaan bij energiehonger die ook nog eens 3 keer niks mag kosten t.o.v. wat de consument betaalt dan faal je gewoon en dien je te verdwijnen. Of dat nou door faillissement is of naar het buitenland.

Feit is: die bedrijven kosten gewoon netto geld. Het verdienmodel was en is gemankeerd.

Het bedrijf had iets van 300 werknemers en gebruikte iets van 10 procent van het landelijke totale energieverbruik. Een kind kan toch zien dat dat een kansloos model is?
In een mondiale markt zijn wij sowieso kansloos. Waar wij aan tal van regels moeten voldoen omtrent mens, milieu en bureaucratie kunnen andere landen hun goddeloze gang gaan. Daar kun je zelfs met gesubsidieerde energie niet tegenop. Je zult net als de Amerikanen protectionistisch moeten worden om je handel te beschermen. Importheffingen dus.
  maandag 24 maart 2025 @ 19:42:46 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217168613
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef tjoptjop het volgende:
De Eurobonds lijken eraan te komen, het is dus een suckers game om nu nog gematigd te financieren dus gooi maar open die schuldenkraan dan. Even de zuidelijken uitzuidelijken :7
Klopt. Is slim maar uiteindelijk ook dom
The End Times are wild
pi_217169069
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
Klopt. Is slim maar uiteindelijk ook dom
Klopt, maar je ontkomt er naar mijn idee niet aan zodra die Eurobonds toch doorgedrukt zijn. Wat dat betreft is het een klassiek prisoners dillema.
pi_217169127
Hoeveel tijd en geld is er nodig om het netwerk te versterken en toekomstbestendig te maken? Ik heb daar helemaal geen beeld bij eigenlijk
pi_217169321
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 20:10 schreef Raw85 het volgende:
Hoeveel tijd en geld is er nodig om het netwerk te versterken en toekomstbestendig te maken? Ik heb daar helemaal geen beeld bij eigenlijk
195 miljard: https://nos.nl/artikel/25(...)oblemen-op-stroomnet
Wel in de komende 25 jaar.
  maandag 24 maart 2025 @ 21:02:51 #35
24533 ACT-F
pi_217169742
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 20:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
195 miljard: https://nos.nl/artikel/25(...)oblemen-op-stroomnet
Wel in de komende 25 jaar.
Die 25 jaar is gebaseerd op de wens om in 2050 volledig elektrisch te zijn zonder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Als ik zie wat er allemaal moet gebeuren aan kabels die aangelegd maar ook oude kabels die vervangen moeten worden, de stagnatie van personeelsaanwas door demografische ontwikkelingen en de alsmaar groter wordende vraag naar technisch geschoold personeel naast de energietransitie dan lijkt 50 jaar een realistischer beeld.
  maandag 24 maart 2025 @ 21:55:22 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217170245
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 20:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Klopt, maar je ontkomt er naar mijn idee niet aan zodra die Eurobonds toch doorgedrukt zijn. Wat dat betreft is het een klassiek prisoners dillema.
Ik zou het een chicken race noemen
The End Times are wild
  dinsdag 25 maart 2025 @ 09:41:23 #37
201761 phpmystyle
pi_217172635
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef tjoptjop het volgende:
Dat dus.
Dat is ook een beetje de hoofdgedachte van mijn OP.
Als schulden ongeremd gemaakt kunnen worden met alle gevolgen van dien, kun je er maar beter ook aan mee doen.

Het is vergelijkbaar met uitgaan met vrienden, als iedereen van alles bestelt zoals cocktails en flessen Moet en Chandon, dan kun je er maar beter aan mee doen. De rekening wordt toch gesplit.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 09:44:04 #38
201761 phpmystyle
pi_217172662
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik zou het een chicken race noemen
Klopt.

Maar?

Wat is er gunstig aan onder staande?

quote:
Speltheorie

In de speltheorie is de chicken game ook wel bekend als de hawk-dove game. Dit is een spel tussen twee spelers met de volgende kenmerken:

Voor beide spelers is het altijd gunstiger als de ander toegeeft;
Als de ander toegeeft, is het gunstiger om zelf niet toe te geven, maar als de ander niet toegeeft, is het gunstiger zelf wel toe te geven.
Volgens mij is het gezien de politieke constellatie het meest verstandige om met geleend geld zoveel mogelijk producten, diensten, en grondstoffen te kopen omdat op termijn de Euro onhoudbaar is geworden.
pi_217172680
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:25 schreef LXIV het volgende:

[..]
Last mile delivery. In Japan werken meerdere leveranciers per gebied samen zodat je niet 10 personen door dezelfde wijk hebt crossen, in Skandinavië werken ze veel meer met pakketkluizen.

Verder goed plan D66
pi_217172706
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 09:47 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Last mile delivery. In Japan werken meerdere leveranciers per gebied samen zodat je niet 10 personen door dezelfde wijk hebt crossen, in Skandinavië werken ze veel meer met pakketkluizen.
Ik snap idd niet dat bezorgen in een kluis of winkel niet de helft goedkoper is dan aan huis. Als je mensen 8 euro laat betalen voor bezorging aan huis en 4 euro voor in een kluis/winkel, kun je echt wel een deel van die last mile delivery schrappen. Al zit je nog met bol.com, waar je voor 12 euro per jaar onbeperkt gratis thuis kunt bezorgen en amazon, waar hetzelfde een paar euro per maand kost.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 09:58:00 #41
37248 BertV
Klei indiaan
pi_217172775
Iedereen die meegaat in het groene geloof prima, graag wel zelf betalen.

quote:
Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.
Wel punten voor het verder denken TS.
Maar ik zit niet te wachten op een CBDC als alternatief.
Handgemaakt
  dinsdag 25 maart 2025 @ 10:09:45 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217172895
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 09:44 schreef phpmystyle het volgende:
In de speltheorie is de chicken game ook wel bekend als de hawk-dove game.
Nee, dit klopt niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 10:10:38 #43
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217172908
Overigens inderdaad prima dat eenmalige investeringen in infrastructuur met schulden worden gefinancieerd, als de daaraan verbonden structurele kosten (onderhoud, rente) maar betaalbaar blijven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 10:13:02 #44
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_217172931
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 09:58 schreef BertV het volgende:
Iedereen die meegaat met het fossiele geloof prima, graag wel de schade door weersextremen zelf betalen.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 10:13:53 #45
201761 phpmystyle
pi_217172943
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 10:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee, dit klopt niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chicken_game
  dinsdag 25 maart 2025 @ 10:15:38 #46
201761 phpmystyle
pi_217172965
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 09:58 schreef BertV het volgende:
[..]
Wel punten voor het verder denken TS.
Maar ik zit niet te wachten op een CBDC als alternatief.
Ik plet niet voor CBDC.
Ik voorspel een grote nieuwe schuldencrisis (mogelijk einde euro) omdat heel veel landen gaan lenen onder de noemer eenmalige investeringen, maar hiermee eigenlijk gewoon economische groei financieren en exploitatiekosten.
Dit gaat natuurlijk een keer mis, maar laten wij dan ook maar schulden maken om daarmee allerlei zaken te financieren.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 10:54:41 #47
37248 BertV
Klei indiaan
pi_217173406
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 10:13 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Iedereen die meegaat met het fossiele geloof prima, graag wel de schade door weersextremen zelf betalen.
Hallo Eco-evangelist,
Mijn voetafdruk is als minimalist al zo klein dat ik feitelijk ook al een duurzaamheidsdiscipel ben.

Waar ik altijd op aansla zijn die hyperconsumenten die zich groen kopen en nu dus de verzwaring van het electriciteitsnet veroorzaken. Er worden heel veel elektrische auto's opgeladen waarvan de eigenaar ook gewoon kan fietsen (al dan niet electrisch) als het milieu dan zo belangrijk is.

[ Bericht 6% gewijzigd door BertV op 25-03-2025 11:06:03 ]
Handgemaakt
  dinsdag 25 maart 2025 @ 13:00:00 #48
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_217174910
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 10:54 schreef BertV het volgende:

[..]
Hallo Eco-evangelist,
Mijn voetafdruk is als minimalist al zo klein dat ik feitelijk ook al een duurzaamheidsdiscipel ben.

Waar ik altijd op aansla zijn die hyperconsumenten die zich groen kopen en nu dus de verzwaring van het electriciteitsnet veroorzaken. Er worden heel veel elektrische auto's opgeladen waarvan de eigenaar ook gewoon kan fietsen (al dan niet electrisch) als het milieu dan zo belangrijk is.

Ik kan iemand die kritisch is op verduurzaming maar zelf wel heel duurzaam leeft beter pruimen dan iemand die stevig het groene evangelie predikt maar ondertussen een enorme ecologische voetafdruk heeft. Zo heb je in die laatste categorie de D66 stemmers die een grotere ecologische voetafdruk hebben dan PVV stemmers. Maar als het om klimaat gaat kijkt de D66'er niet in de eerste plaats in de spiegel maar wijst beschuldigend naar de PVV'er. Dat gedrag noemen ze bij D66 vreemd genoeg "eigen verantwoordelijkheid nemen".
quote:
Wat opvalt
In het kabinet zitten twee partijen die erg aan een ambitieus milieu- en klimaatbeleid hechten: D66 en de ChristenUnie.

Die voorkeur komt ook in het alledaagse leven van de ChristenUnie-stemmer tot uitdrukking, maar niet in die van de D66-achterban.
Bron:
Minste CO2-uitstoot door kiezers PvdDieren, GroenLinks en ChristenUnie
pi_217174915
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in.
pi_217177777
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 13:00 schreef Hanca het volgende:
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in.
Als er over tien jaar alleen nog elektrische auto's verkocht worden moet je toch iets verzinnen om het laden gelijkmatig te verdelen, anders gaat iedere dag rond 18:00 het elektriciteitsnet plat. Daar niemand er op zit te wachten dat de netbeheerders dat gaan bepalen, is het makkelijker om bij iedere parkeerplaats een lader te zetten en thuis geen snelladers toe te staan. Dan hoeven we ook niet naar 3 * 35A, want dat trekt het stroomnet ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')