abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217194877
Als de stroom uitvalt komt de onzichtbare hand van de markt die het weer aanzet.
  donderdag 27 maart 2025 @ 20:26:02 #52
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217200022
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 17:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als er over tien jaar alleen nog elektrische auto's verkocht worden moet je toch iets verzinnen om het laden gelijkmatig te verdelen, anders gaat iedere dag rond 18:00 het elektriciteitsnet plat. Daar niemand er op zit te wachten dat de netbeheerders dat gaan bepalen, is het makkelijker om bij iedere parkeerplaats een lader te zetten en thuis geen snelladers toe te staan. Dan hoeven we ook niet naar 3 * 35A, want dat trekt het stroomnet ook niet.
Drama.
Lekker vele tientallen minuten wachten. En oja, wel even reserveren of achteraan sluiten!
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_217200196
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2025 20:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Drama.
Lekker vele tientallen minuten wachten. En oja, wel even reserveren of achteraan sluiten!
Op zich is het mogelijk dat snelladen van 20 naar 80% 5 minuten gaat duren. Nu duurt een tankbeurt incl betalen ook wel zoiets. Als we dus betalen sneller maken (gewoon bij het apparaat) verlies je helemaal geen tijd.

https://www.vrt.be/vrtnws(...)dan-vijf-minuten-op/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_217200375
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op zich is het mogelijk dat snelladen van 20 naar 80% 5 minuten gaat duren. Nu duurt een tankbeurt incl betalen ook wel zoiets. Als we dus betalen sneller maken (gewoon bij het apparaat) verlies je helemaal geen tijd.

https://www.vrt.be/vrtnws(...)dan-vijf-minuten-op/
Hoe sneller je wilt laden, hoe hoger het voltage moet worden. Bij een laag voltage heb je hele dikke kabels en grote componenten nodig, die heel heet worden. Die dus ook heel duur zijn. En dat is waar die elektronica en accu's het hardste van slijten. Nu is 800-1000 volt normaal aan het worden, maar daarmee kun je dan ook alleen bij die moderne snelladers terecht. Daarom is de Cybertruck bijvoorbeeld 2 * 400 volt, dan kun je nog kiezen.

En het hangt ook van het land af. In de VS is 1 * 240 volt het hoogste wat je thuis kunt krijgen, terwijl dat bij ons 3 * 400 volt is. Dat scheelt nogal. En als je de auto gewoon aan het stopcontact kunt hangen, heb je geen dure omvormer nodig (met een hoog vermogen).
  vrijdag 18 april 2025 @ 08:21:32 #55
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217399366
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
Normaal gesproken ben ik het vrijwel met alles oneens van D66. Maar met onderstaande voorstel (het gaat mij vooral om de richting) kan ik prima vinden. Kort en wel: extra geld voor verzwaring elektriciteitsnetwerk financieren met schulden.

Ik vind het een trendbreuk, we zagen al dat de Duitsers de "schuldenbremse" opschorten/niet meer serieus nemen. Maar nu komt ook D66 met een dergelijk voorstel. Sp, PVV, pvdA zullen ook goede ideeën hebben om wat extra schuld aan te gaan om X en Y te betalen. Zijn immers investeringen.

Als we dit allemaal doen (en dat doen we nu) kan het niet lang meer duren alvorens de inflatie weer opnieuw toeneemt, de totale schuld, etc etc. Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.

https://www.nu.nl/economi(...)ering-in-tennet.html
je bedoeld een door de staat gegarandeerde lening aan een commercieel bedrijf om haar activiteiten zeer fors uit te breiden , nou ik zeg doen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 18 april 2025 @ 10:45:41 #56
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217400824
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:10 schreef Ulx het volgende:
Als de stroom uitvalt komt de onzichtbare hand van de markt die het weer aanzet.
Grappig, terwijl deze puinhoop veroorzaakt is door de overheid. De stroomtransporteurs zijn in handen van staat en provincies, soms gemeentes.
Sinds 2013 heeft bijvoorbeeld Tennet alleen al een anderhalf miljard aan dividend uitgekeerd aan de Nederlandse Staat.
Liander ¤482 miljoen in de periode 2019-2021 aan provincies en gemeentes.

Als je alle stroomtransporteurs bij elkaar optelt hebben we het dus over miljarden die zijn uitgekeerd en niet in de infra is gestopt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Jan_Onderwater op 18-04-2025 10:55:24 ]
  vrijdag 18 april 2025 @ 17:47:42 #57
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217404698
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 13:00 schreef Hanca het volgende:
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in.
Het is toch juist veel efficiënter dit thuis te doen om zo de productie van de eigen zonnepanelen te utiliseren? Ik denk ook wel dat het die kant uit gaat, maar dat toont dan enkel maar weer aan dat groen onbelangrijk is en het enkel om het maken van winsten voor bedrijven en innen van belastingen gaat.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_217404871
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 17:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is toch juist veel efficiënter dit thuis te doen om zo de productie van de eigen zonnepanelen te utiliseren? Ik denk ook wel dat het die kant uit gaat, maar dat toont dan enkel maar weer aan dat groen onbelangrijk is en het enkel om het maken van winsten voor bedrijven en innen van belastingen gaat.
Nee, dat is dus uiteindelijk niet efficiënter omdat die laadpalen hele zware aansluitingen nodig hebben. Jij pakt het perfecte plaatje, maar er staan dan straks ook bij 20 huizen naast elkaar 20 auto's in het donker op een winteravond op te laden. Daar moet het netwerk dan tegen bestand zijn, tegen die piek. En dat gaat hem echt niet worden. Ook niet als het op parkeerplaatsen tegenover die huizen is trouwens, laden zal echt op centrale punten langs de wegen moeten, zodat je gericht het netwerk kunt verzwaren, ipv dat letterlijk elke woonwijk bestand moet zijn tegen het laden van honderden auto's tegelijk, in het donker op een windstille winteravond.

Wat mij betreft had thuisladen nooit toegestaan mogen worden, had mensen er nooit aan laten wennen. Al duurde opladen een aantal jaar geleden nog wel erg lang, eigenlijk had de snellader er voor de eerste elektrische auto's al moeten zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 18 april 2025 @ 18:35:11 #59
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217405160
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 18:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is dus uiteindelijk niet efficiënter omdat die laadpalen hele zware aansluitingen nodig hebben. Jij pakt het perfecte plaatje, maar er staan dan straks ook bij 20 huizen naast elkaar 20 auto's in het donker op een winteravond op te laden. Daar moet het netwerk dan tegen bestand zijn, tegen die piek. En dat gaat hem echt niet worden. Ook niet als het op parkeerplaatsen tegenover die huizen is trouwens, laden zal echt op centrale punten langs de wegen moeten, zodat je gericht het netwerk kunt verzwaren, ipv dat letterlijk elke woonwijk bestand moet zijn tegen het laden van honderden auto's tegelijk, in het donker op een windstille winteravond.

Wat mij betreft had thuisladen nooit toegestaan mogen worden, had mensen er nooit aan laten wennen. Al duurde opladen een aantal jaar geleden nog wel erg lang, eigenlijk had de snellader er voor de eerste elektrische auto's al moeten zijn.
En die huizen ook allemaal van het gas af, waar de warmtepomp loopt, -10
  vrijdag 18 april 2025 @ 19:01:27 #60
56749 BlaZ
pi_217405334
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 18:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog? Lekker laden langs de weg zodat de overheid en een tussenpartij er maximaal van kunnen profiteren doormiddel van heffingen en winst.
Sinds wanneer ben jij een spreekpop voor het grootkapitaal?
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:37:59 #61
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217406412
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 19:01 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog?
Bijna 3 jaar zonnepanelen nu, haal (met accu, want kan niet salderen hier in D) 80-85% van mijn stroomverbruik over het jaar uit mijn panelen, en dat is incluis het laden van mijn auto
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:39:04 #62
56749 BlaZ
pi_217406424
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bijna 3 jaar zonnepanelen nu, haal (met accu, want kan niet salderen hier in D) 80-85% van mijn stroomverbruik over het jaar uit mijn panelen, en dat is incluis het laden van mijn auto
Wat zou jij doen als het thuisladen van de auto zoals Hanca suggereert verboden wordt?
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:40:04 #63
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217406438
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wat zou jij doen als het thuisladen van de auto zoals Hanca suggereert verboden wordt?
Hem in zijn zak trappen voor het voorstellen daarvan, en wel zolang tot ie het lekker vind
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:40:43 #64
56749 BlaZ
pi_217406454
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hem in zijn zak trappen voor het voorstellen daarvan, en wel zolang tot ie het lekker vind
Je chargeert.
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:44:11 #65
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217406497
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je chargeert.
Wat wil je met zo een idioot hypothetisch verhaal ?
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:46:48 #66
56749 BlaZ
pi_217406524
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat wil je met zo een idioot hypothetisch verhaal ?
Wellicht blijkt het in de toekomst niet zo hypothetisch te zijn.
pi_217406686
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 19:01 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog?
Miljoenen mensen met een benzineauto hebben zonnepanelen, zoals ik.

quote:
Lekker laden langs de weg zodat de overheid en een tussenpartij er maximaal van kunnen profiteren doormiddel van heffingen en winst.
Sinds wanneer ben jij een spreekpop voor het grootkapitaal?
Dit heeft niks met grootkapitaal te maken. We hadden ook naar elk huis een ondergrondse bezineleiding kunnen leggen, doen we ook niet. Dat heeft te maken met verstand. Zo is het ook zeer onverstandig om te doen alsof wijken het aan kunnen dat elk huis minstens 1 ladende auto heeft staan, veelal op hetzelfde moment. Ook in het donker, in de kou, op het moment dat ook iedereen al elektrisch kookt. Want dat is waar je rekening mee moet houden. Dat is technisch gewoon niet mogelijk. Dus weg met die laadpalen in woonwijken en bij huizen, zodat het elektriciteitsnet weer kan functioneren.
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:58:37 #68
56749 BlaZ
pi_217406702
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Miljoenen mensen met een benzineauto hebben zonnepanelen, zoals ik.
Dat kost enkel een hoop extra terugverdientijd.
pi_217406707
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wellicht blijkt het in de toekomst niet zo hypothetisch te zijn.
Het lijkt volgens veel experts zelfs de enige mogelijkheid op termijn. We kunnen niet allemaal elektrisch rijden en allemaal thuis laden, dat net kunnen we niet eens voor 2100 neerleggen.
pi_217406714
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat kost enkel een hoop extra terugverdientijd.
Ja, nou en? Je verdient ze nog steeds terug, hoor.
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:59:41 #71
56749 BlaZ
pi_217406720
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het lijkt volgens veel experts zelfs de enige mogelijkheid op termijn. We kunnen niet allemaal elektrisch rijden en allemaal thuis laden, dat net kunnen we niet eens voor 2100 neerleggen.
Nee, dat lijkt me logisch, maar dan moet je het structureel aanpakken en niet halverwege de spelregels veranderen.
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:03:02 #72
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217406753
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nee, dat lijkt me logisch, maar dan moet je het structureel aanpakken en niet halverwege de spelregels veranderen.
als Nederland de schuld quote van België gaat hanteren dan kan ze wel 500 miljard opnemen , dat nog los van de latente IB in de pensioenen
als je die meeneemt dan hebben we als enig EU land een staatstegoed
dus niet zo zunig svp

https://ec.europa.eu/euro(...)stood%20at%2081.6%25.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:09:00 #73
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217406809
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een verbod is nauwelijks te handhaven, zeker als degene een eigen garage heeft. Je kunt beter iedereen een dynamisch contract verplichten zodat laden tijdens spitsuren onaantrekkelijk wordt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217406918
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Tja, 'spelregels' (het leven is geen spel?) veranderen constant, zo gaat het.
pi_217406931
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Een verbod is nauwelijks te handhaven, zeker als degene een eigen garage heeft. Je kunt beter iedereen een dynamisch contract verplichten zodat laden tijdens spitsuren onaantrekkelijk wordt.
Verbod is wel te handhaven, die palen hebben een veel hoger voltage dan een gewoon stopcontact. Dat kun je gewoon verbieden.

Verder heeft jouw voorstel geen enkele zin bij mensen met leaseauto's die gewoon hun factuur in kunnen leveren bij de baas. En dat zijn heel erg veel auto's.
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:33:25 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217407084
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]
90% duwt de stekker erin als ie thuis komt, moet verplicht een delay tussen van drie uur
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:48:54 #77
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407226
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Goed, zijn 100 mensen die thuis komen, hoeveel rijden die gemiddeld Per auto per dag?
Dieselrijders 56 Km
Benzine 26 Km
LPG 43 Km

Dat is pak hem beet, 10-20 kWh per auto. Wat denk je dat een huis verwarmen per dag met een warmtepomp in de winter trekt?
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:50:18 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217407240
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
Normaal gesproken ben ik het vrijwel met alles oneens van D66. Maar met onderstaande voorstel (het gaat mij vooral om de richting) kan ik prima vinden. Kort en wel: extra geld voor verzwaring elektriciteitsnetwerk financieren met schulden.

Ik vind het een trendbreuk, we zagen al dat de Duitsers de "schuldenbremse" opschorten/niet meer serieus nemen. Maar nu komt ook D66 met een dergelijk voorstel. Sp, PVV, pvdA zullen ook goede ideeën hebben om wat extra schuld aan te gaan om X en Y te betalen. Zijn immers investeringen.

Als we dit allemaal doen (en dat doen we nu) kan het niet lang meer duren alvorens de inflatie weer opnieuw toeneemt, de totale schuld, etc etc. Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.

https://www.nu.nl/economi(...)ering-in-tennet.html
De enige reden om extra schulden te maken is dat we in een systeem zitten waarbij deze deels op anderen worden afgewenteld en dat zij dit ook bij ons doen. Anders zou ik er tegen zijn en deze investeringen gewoon doen met het geld van de electriciteitsgebruikets, zoals het hoort.
The End Times are wild
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:50:36 #79
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407243
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Verbod is wel te handhaven, die palen hebben een veel hoger voltage dan een gewoon stopcontact. Dat kun je gewoon verbieden.

met 16 Ampere op 230 laad je gemakkelijk voor 55 km stroom in 4 uur.

Je lijkt echt geen idee te hebben van waar je het over hebt.
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:52:12 #80
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217407264
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
thuisladen moet snachts, of overdag dat moet te regelen zijn met een software aanpassing, goedkope tijdblokken
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:52:56 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407272
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
thuisladen moet snachts,
Waarom? Ik laad juist zoveel mogelijk overdag als mijn panelen stroom produceren.
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:54:22 #82
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217407290
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarom? Ik laad juist zoveel mogelijk overdag als mijn panelen stroom produceren.
ok maar niet laden tussen 17:00 en 21 :00 uur
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:58:17 #83
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407325
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ok maar niet laden tussen 17:00 en 21 :00 uur
Waarom? In de zomer produceer ik tot een uur of 20:00 meer dan voldoende stroom, echt, jij roept ook maar wat, je hebt geen idee waar je het over hebt, alleen maar onderbuik, net als Hanca.
Ik laad vooral en vrijwel uitsluitend de auto met overproductie van mijn panelen, de kostprijs daarvan is voor mijn 4-6 cent, en verkoop ik aan de baas voor 37 cent. Belastingvrij
  vrijdag 18 april 2025 @ 22:02:56 #84
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407372
Is echt hilarisch hoe hier mensen een hele sterke mening hebben, maar geen idee hebben waar ze het over hebben, maar het verkopen alsof ze A1 Expert zijn
  vrijdag 18 april 2025 @ 22:07:41 #85
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217407400
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarom? In de zomer produceer ik tot een uur of 20:00 meer dan voldoende stroom, echt, jij roept ook maar wat, je hebt geen idee waar je het over hebt, alleen maar onderbuik, net als Hanca.
Ik laad vooral en vrijwel uitsluitend de auto met overproductie van mijn panelen, de kostprijs daarvan is voor mijn 4-6 cent, en verkoop ik aan de baas voor 37 cent. Belastingvrij
ik heb wel panelen maar geen EV

wel een benzine auto van 20 jaar oud

JA als je overdag kan laden dan is dat voordeel uiteraard
  vrijdag 18 april 2025 @ 22:10:06 #86
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407414
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb wel panelen maar geen EV

wel een benzine auto van 20 jaar oud

Waarom meen je dan dat je weet waar je het over hebt?
  vrijdag 18 april 2025 @ 22:15:15 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217407458
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarom meen je dan dat je weet waar je het over hebt?
ik heb ook geen dynamisch contract dus voor mij maakt het helemaal niet uit

maar dat zou ik ook niet willen,
  vrijdag 18 april 2025 @ 22:25:26 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407528
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb ook geen dynamisch contract dus voor mij maakt het helemaal niet uit

maar dat zou ik ook niet willen,
Echt, je bent een reden voor een premium abo te nemen, dan kan ik je posts gewoon blokkeren.
pi_217407587
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

Je lijkt echt geen idee te hebben van waar je het over hebt.
En de laadpalen hebben een hoger vermogen. Een verbod op opladen gaat niet, ik had het dan ook over een verbod op laadpalen. Laadpalen onder de omgevingswet plaatsen is vrij simpel. Een gewoon stopcontact, dat kun je niet verbieden en dat kan qua electriciteitsnet ook geen probleem zijn.

Ik weet echt wel waar ik het over heb, ook al heb ik zelf geen laadpaal. De meeste laadpalen hebben niet voor niets een eigen groep. Een stopcontact is 2,3KW, een laadpaal 11KW.
  vrijdag 18 april 2025 @ 22:42:23 #90
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217407627
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Echt, je bent een reden voor een premium abo te nemen, dan kan ik je posts gewoon blokkeren.
ja ik rij gewoon heel weinig in een auto, dus een EV gaat hem helemaal niet worden
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 22:47:45 #91
236264 crew  capricia
pi_217407662
Ik vind het ideaal. Dat thuisladen. Overdag op de zonnepanelen. Of snachts op het goedkope nachttarief.
De laadpaal bepaalt dat zelf 'smart'.
Ik stel dan bijvoorbeeld enkel in dat ie 's morgen om 8 uur voor 80% opgeladen moet zijn.
Door dat slim-laden van Eneco te gebruiken, krijg ik er nog een vergoeding voor ook.

Dus ja, bij thuiskomst gaat ie aan de lader. Dat wil alleen niet zeggen dat ie ook aan het laden is. :)
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_217407692
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:47 schreef capricia het volgende:
Ik vind het ideaal. Dat thuisladen. Overdag op de zonnepanelen. Of snachts op het goedkope nachttarief.
De laadpaal bepaalt dat zelf 'smart'.
Ik stel dan bijvoorbeeld enkel in dat ie 's morgen om 8 uur voor 80% opgeladen moet zijn.
Door dat slim-laden van Eneco te gebruiken, krijg ik er nog een vergoeding voor ook.

Dus ja, bij thuiskomst gaat ie aan de lader. Dat wil alleen niet zeggen dat ie ook aan het laden is. :)
Ja, natuurlijk is het voor de particulier, de verbruiker, ideaal. Ben ik het helemaal mee eens. De vraag die we ons alleen moeten stellen is: is het voor de samenleving ook ideaal als honderden auto's tegelijk aan die lader in een woonwijk staan? En jij wil dan wel wachten, genoeg mensen zullen gewoon hun auto zo snel mogelijk vol willen hebben.
pi_217407737
En sowieso is thuis laden via eigen zonnepanelen iets voor de rijken: de gemiddelde persoon in een rijtjeshuis of flat heeft geen eigen oprit. Wat dat betreft zou thuis laden dus altijd net zo duur moeten worden als niet thuis laden, via belastingen. Anders is het wéér een voorbeeld van vergroting van de kloof tussen arm en rijk.
  vrijdag 18 april 2025 @ 23:01:42 #94
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407744
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
En de laadpalen hebben een hoger vermogen. Een verbod op opladen gaat niet, ik had het dan ook over een verbod op laadpalen. Laadpalen onder de omgevingswet plaatsen is vrij simpel. Een gewoon stopcontact, dat kun je niet verbieden en dat kan qua electriciteitsnet ook geen probleem zijn.

Ik weet echt wel waar ik het over heb, ook al heb ik zelf geen laadpaal. De meeste laadpalen hebben niet voor niets een eigen groep. Een stopcontact is 2,3KW, een laadpaal 11KW.
en je punt is?
pi_217407759
Ok. Dus, we moeten van het gas af en aan de EV, maar omdat we al 30 jaar niks meer aan het elektriciteitsnet hebben gedaan (en nu ook voor het Duitse hoogspanningsnet moeten betalen) is het schreeuwend duur om dat net voldoende op te waarderen.

Als we van het gas af moeten (wat zo'n 80% van de energiebehoefte is voor de meeste mensen) en er komt nog een EV bij, dan moet het heftig opgerekt worden.

Maar, daar hebben we tegenwoordig zonnepanelen voor. Leg je dak maar vol (als je dat hebt). Zodat we overdag te veel stroom hebben en 's avonds nog steeds te weinig. En daar hebben we dan weer accu's voor. En thuiswerken, zodat je overdag je auto op kunt laden.

Helaas heb je daar niets aan, als je warmtepomp zijn maximale vermogen gebruikt en iedereen met de auto gaat. In de winter, als het slecht weer is. En als je kunt koken als de boiler en de warmtepomp aan staan, dan kun je ook 's nachts je auto opladen. Alleen niet allemaal tegelijkertijd. Of met ons huidige elektriciteitsnetwerk.

En zonder goedkoop Gronings, of zelf Russisch aardgas, is stoken ook een gepasseerd station.

Een windmolen op ieder huis (en een hele grote en dure accu) lijkt dan nog een mogelijke oplossing, maar met windturbines geldt: hoe groter, hoe beter. Zeker op het land heeft een molen van minder dan 200 meter hoog niet zoveel meerwaarde, als hij tenminste vaak moet draaien.

Kortom, we hebben ons in het hoekje geverfd en er zijn nu alleen nog dure oplossingen.
  vrijdag 18 april 2025 @ 23:03:25 #96
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407761
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:00 schreef Hanca het volgende:
En sowieso is thuis laden via eigen zonnepanelen iets voor de rijken: de gemiddelde persoon in een rijtjeshuis of flat heeft geen eigen oprit. Wat dat betreft zou thuis laden dus altijd net zo duur moeten worden als niet thuis laden, via belastingen. Anders is het wéér een voorbeeld van vergroting van de kloof tussen arm en rijk.
De rijken zijn mensen met een eigen oprit?

Oh boy, ik wist dat inflatie erg had ingeslagen, maar dit slaat alles
pi_217407773
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De rijken zijn mensen met een eigen oprit?

Oh boy, ik wist dat inflatie erg had ingeslagen, maar dit slaat alles
Jij woont in Duitsland? Waar huizen een maatje groter zijn?
  vrijdag 18 april 2025 @ 23:06:29 #98
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217407785
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij woont in Duitsland? Waar huizen een maatje groter zijn?
Vind jij mensen die in een huis wonen met een garage of oprit "de rijken"?
pi_217407790
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Vind jij mensen die in een huis wonen met een garage of oprit "de rijken"?
Hoeveel procent van de huizen hebben dat? De gemiddelde sociale huurwoning?
  vrijdag 18 april 2025 @ 23:08:11 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217407794
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 23:00 schreef Hanca het volgende:
Dit is wel zo typisch links denken. Iets wat helpt met CO2 via belastingen onaantrekkelijk maken omdat mensen die kunnen investeren er voordeel bij hebben.
Sowieso is die opbrengst minimaal, uiteindelijk een paar tientjes per maand. Als je daarop belasting gaat heffen is ieder voordeel al snel weg.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')