Zo werkt een staatsboekhouding natuurlijk niet. D66 bepleit voor investeringen in het energienetwerk.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:40 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij vraagt Tennet om leningen toch? Die leningen voorschieten met eigen leningen kan natuurlijk, maar aangezien er dan aflossingen komen verhoogt dat op termijn natuurlijk de staatsschuld niet. Tegenover de schuldpositie komt dan een gelijke vordering op Tennet.
Maar het energienetwerk is geen staatseigendom.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zo werkt een staatsboekhouding natuurlijk niet. D66 bepleit voor investeringen in het energienetwerk.
Toch wel. Tennet is van overheid.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het energienetwerk is geen staatseigendom.
Toch leent TenneT over het algemeen haar geld van de overheid, het is geen schenking: https://www.rijksoverheid(...)20TenneT%20Duitsland.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:54 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Toch wel. Tennet is van overheid.
Ze hadden al 10-15 jaar geleden al waarschuwen. Nou ja. Je weet wel wie dat allemaal genegeerd heeft.
Dat kan, met zeer lage rente.. is het gunstiger dan op de markt.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toch leent TenneT over het algemeen haar geld van de overheid, het is geen schenking: https://www.rijksoverheid(...)20TenneT%20Duitsland.
Ja, dat bedoel ik en dat lijkt me prima. Maar uiteindelijk betaalt TenneT dat dus wel terug dus op de lange termijn is dat geen staatsschuld.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:06 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat kan, met zeer lage rente.. is het gunstiger dan op de markt.
Noem dan op wat voor bedrijvigheid voor jou weining meerwaarde heeft...quote:Op maandag 24 maart 2025 16:15 schreef LXIV het volgende:
Op zeker moment laat zich met geld niet alles meer oplossen. Je hebt fysiek nog gewoon mensen nodig die het uitvoeren. Als je die mensen ook in het leger wil stoppen, heeft het geen zin om net beheerders meer geld te geven.
Je zult echt keuzes moeten maken, anders laat je sectoren alleen maar tegen elkaar concurreren. De beste oplossing hiervoor is bedrijvigheid weinig meerwaarde gewoon op te heffen.
In dat artikel wordt gesproken over geld lenen, en dat steken in investeringen. Ik geloof niet dat dit terugbetaald wordt.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toch leent TenneT over het algemeen haar geld van de overheid, het is geen schenking: https://www.rijksoverheid(...)20TenneT%20Duitsland.
Dosenschuiven, varkens mesten, paprika’s kweken. Dat kan net zo goed buiten Nederland. De marges zijn laag en het is alleen haalbaar omdat in Nederland laagbetaalde arbeid gesubsidieerd wordt.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Noem dan op wat voor bedrijvigheid voor jou weining meerwaarde heeft...
Vaak kom je uit in sectoren en beroepen waar mensen werken die wij echt wel waarderen, logistiek, horeca, assemblage en productie. Bovendien heeft niet iedereen de capaciteiten om hoogwaardige diensten te leveren.
Dat is dus geen semantiek, als je het leent aan TenneT is het dus geen trendbreuk.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In dat artikel wordt gesproken over geld lenen, en dat steken in investeringen. Ik geloof niet dat dit terugbetaald wordt.
Want lenen van de overheid, om het weer terug te betalen is wel wat anders.
Maar los van de semantiek vind ik het interessanter om de trendbreuk te bespreken: dat zelfs noord-europese landen hun schulden gaan verhogen.
Hoe kom jij erbij dat tennet die zou lenen? Tennet gaat dit geld gebruiken om het elektriciteitsnetwerk te verbeteren. Dat netwerk is een asset van de hele samenleving. Het is niet een machine ofzo waar je een lening voor afsluit.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus geen semantiek, als je het leent aan TenneT is het dus geen trendbreuk.
Er wordt al heel lang gesproken over extra leningen door TenneT. En TenneT haalt dat dan terug via de netwerkvergoedingen van de gebruikers. Geen partij heeft het tot nu toe over giften aan TenneT gehad in de Kamer, voor zover ik weet. Het ging altijd over leningen.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe kom jij erbij dat tennet die zou lenen? Tennet gaat dit geld gebruiken om het elektriciteitsnetwerk te verbeteren. Dat netwerk is een asset van de hele samenleving. Het is niet een machine ofzo waar je een lening voor afsluit.
Inderdaad. Laagwaardig werk met een laagwaardig verdienmodel.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dosenschuiven, varkens mesten, paprika’s kweken. Dat kan net zo goed buiten Nederland. De marges zijn laag en het is alleen haalbaar omdat in Nederland laagbetaalde arbeid gesubsidieerd wordt.
Er is voldoende laagwaardig werk om de Nederlanders die daarvoor geschikt zijn bezig te houden. Om hiervoor mensen te halen is waanzin.
De laatste grote windparken op zee en ook de zonnepaneelparken zijn zonder een cent subsidie gebouwd. Nee, dus.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:44 schreef ACT-F het volgende:
Meer stroomaanbod van zon en wind zorgt juist voor hogere prijzen omdat ze sterk afhankelijk zijn van subsidies.
Ok, en hoe veel ondernemers denk je dat daartoe in staat zijn als ze ook nog eens drie keer zo veel voor hun energie moeten betalen als hun Amerikaanse concurrenten?quote:Op maandag 24 maart 2025 18:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Inderdaad. Laagwaardig werk met een laagwaardig verdienmodel.
Ik zou ervoor willen pleiten dat "ondernemers" hun verdienmodel moeten bewijzen. Levert het te weinig op om NL werknemers een normaal salaris te betalen dan is het "verdienmodel" ongeldig en keuren we het af.
Niet lastig, erg eenvoudig uitvoerbaar en controleerbaar. Dan is het gewoon: jammer joh, verzin iets beters. Je kan het!
Alles wat je hoeft te doen is het minimumloon op het bestaansminimum zetten ( dus huidig minimum plus toeslagen). Dan gebeurt het vanzelf.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Inderdaad. Laagwaardig werk met een laagwaardig verdienmodel.
Ik zou ervoor willen pleiten dat "ondernemers" hun verdienmodel moeten bewijzen. Levert het te weinig op om NL werknemers een normaal salaris te betalen dan is het "verdienmodel" ongeldig en keuren we het af.
Niet lastig, erg eenvoudig uitvoerbaar en controleerbaar. Dan is het gewoon: jammer joh, verzin iets beters. Je kan het!
Zonder een cent aankoopsubsidie ja. Daarnaast heb je nog compensatie voor negatieve stroomprijzen, afschakeling bij overproductie en voorrang op de verkoop van zon- en windenergie.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
De laatste grote windparken op zee en ook de zonnepaneelparken zijn zonder een cent subsidie gebouwd. Nee, dus.
Nou ja ik zou dan willen dat je opkomt voor de consument zoals jij en ik die ongeveer het tien(!) voudige betalen.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok, en hoe veel ondernemers denk je dat daartoe in staat zijn als ze ook nog eens drie keer zo veel voor hun energie moeten betalen als hun Amerikaanse concurrenten?
Dat heet een korting en geen subsidie. De richting van de geldstroom is bepalend of iets een korting of subsidie is.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:55 schreef Bart2002 het volgende:
Zij krijgen in principe dus al een enorme bak aan subsidie van de belastingbetaler.
Voor jou niet maar voor energie-intensieve productie wel. Die bedrijven trekken weg waardoor we moeten importeren uit landen die er niet voor schromen om schaarste als geopolitiek pressiemiddel te gebruiken.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:55 schreef Bart2002 het volgende:
Dat het ergens anders op de wereld goedkoper is lijkt me niet heel relevant.
Zo lusten we en nog wel een paar hoor.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:02 schreef ACT-F het volgende:
Dat heet een korting en geen subsidie. De richting van de geldstroom is bepalend of iets een korting of subsidie is.
Begin eerst eens volledig te citeren. Het antwoord staat in het tweede deel van mijn reactie.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zo lusten we en nog wel een paar hoor.![]()
Zij betalen (dus) ook veel minder energiebelasting.
Maar hoe valt het te rijmen dat 1 eenheid energie voor de particulier 10 keer zoveel kost?
Je kunt daar wel een soort rechtvaardig principe in zien maar dan moet je ook uitleggen waarom het voor de consument anders voelt en waarom dit principe rechtvaardig is. Dat moet je dan kunnen vermoed ik. Opdat wij begrijpen.
Ja dat eeuwige: als je ze hun zin niet geeft dan dreigen ze naar elders te gaan.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Begin eerst eens volledig te citeren. Het antwoord staat in het tweede deel van mijn reactie.
In een mondiale markt zijn wij sowieso kansloos. Waar wij aan tal van regels moeten voldoen omtrent mens, milieu en bureaucratie kunnen andere landen hun goddeloze gang gaan. Daar kun je zelfs met gesubsidieerde energie niet tegenop. Je zult net als de Amerikanen protectionistisch moeten worden om je handel te beschermen. Importheffingen dus.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat eeuwige: als je ze hun zin niet geeft dan dreigen ze naar elders te gaan.
Daarom zeg ik dus: ja je hebt gelijk. We moeten ze hun zin geven en Amerikaanse prijzen gaan toepassen.
Overigens wel voor de industrie maar niet voor de consument. Want daarvoor wordt het dan helaas 3 x zo duur.
Het moet ergens vandaan komen en waar dat moet is duidelijk.
Maar als we als voorbeeld nemen b.v. dat verslindende bedrijf in Delfzijl . Dat was niet houdbaar omdat hun verdienmodel gewoon verkeerd was. Als je enkel kunt bestaan bij energiehonger die ook nog eens 3 keer niks mag kosten t.o.v. wat de consument betaalt dan faal je gewoon en dien je te verdwijnen. Of dat nou door faillissement is of naar het buitenland.
Feit is: die bedrijven kosten gewoon netto geld. Het verdienmodel was en is gemankeerd.
Het bedrijf had iets van 300 werknemers en gebruikte iets van 10 procent van het landelijke totale energieverbruik. Een kind kan toch zien dat dat een kansloos model is?
Klopt. Is slim maar uiteindelijk ook domquote:Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef tjoptjop het volgende:
De Eurobonds lijken eraan te komen, het is dus een suckers game om nu nog gematigd te financieren dus gooi maar open die schuldenkraan dan. Even de zuidelijken uitzuidelijken
Klopt, maar je ontkomt er naar mijn idee niet aan zodra die Eurobonds toch doorgedrukt zijn. Wat dat betreft is het een klassiek prisoners dillema.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Is slim maar uiteindelijk ook dom
195 miljard: https://nos.nl/artikel/25(...)oblemen-op-stroomnetquote:Op maandag 24 maart 2025 20:10 schreef Raw85 het volgende:
Hoeveel tijd en geld is er nodig om het netwerk te versterken en toekomstbestendig te maken? Ik heb daar helemaal geen beeld bij eigenlijk
Die 25 jaar is gebaseerd op de wens om in 2050 volledig elektrisch te zijn zonder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Als ik zie wat er allemaal moet gebeuren aan kabels die aangelegd maar ook oude kabels die vervangen moeten worden, de stagnatie van personeelsaanwas door demografische ontwikkelingen en de alsmaar groter wordende vraag naar technisch geschoold personeel naast de energietransitie dan lijkt 50 jaar een realistischer beeld.quote:Op maandag 24 maart 2025 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
195 miljard: https://nos.nl/artikel/25(...)oblemen-op-stroomnet
Wel in de komende 25 jaar.
Ik zou het een chicken race noemenquote:Op maandag 24 maart 2025 20:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Klopt, maar je ontkomt er naar mijn idee niet aan zodra die Eurobonds toch doorgedrukt zijn. Wat dat betreft is het een klassiek prisoners dillema.
Dat dus.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef tjoptjop het volgende:
De Eurobonds lijken eraan te komen, het is dus een suckers game om nu nog gematigd te financieren dus gooi maar open die schuldenkraan dan. Even de zuidelijken uitzuidelijken
Klopt.quote:
Volgens mij is het gezien de politieke constellatie het meest verstandige om met geleend geld zoveel mogelijk producten, diensten, en grondstoffen te kopen omdat op termijn de Euro onhoudbaar is geworden.quote:Speltheorie
In de speltheorie is de chicken game ook wel bekend als de hawk-dove game. Dit is een spel tussen twee spelers met de volgende kenmerken:
Voor beide spelers is het altijd gunstiger als de ander toegeeft;
Als de ander toegeeft, is het gunstiger om zelf niet toe te geven, maar als de ander niet toegeeft, is het gunstiger zelf wel toe te geven.
Last mile delivery. In Japan werken meerdere leveranciers per gebied samen zodat je niet 10 personen door dezelfde wijk hebt crossen, in Skandinavië werken ze veel meer met pakketkluizen.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dosenschuiven, varkens mesten, paprika’s kweken. Dat kan net zo goed buiten Nederland. De marges zijn laag en het is alleen haalbaar omdat in Nederland laagbetaalde arbeid gesubsidieerd wordt.
Er is voldoende laagwaardig werk om de Nederlanders die daarvoor geschikt zijn bezig te houden. Om hiervoor mensen te halen is waanzin.
Ik snap idd niet dat bezorgen in een kluis of winkel niet de helft goedkoper is dan aan huis. Als je mensen 8 euro laat betalen voor bezorging aan huis en 4 euro voor in een kluis/winkel, kun je echt wel een deel van die last mile delivery schrappen. Al zit je nog met bol.com, waar je voor 12 euro per jaar onbeperkt gratis thuis kunt bezorgen en amazon, waar hetzelfde een paar euro per maand kost.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Last mile delivery. In Japan werken meerdere leveranciers per gebied samen zodat je niet 10 personen door dezelfde wijk hebt crossen, in Skandinavië werken ze veel meer met pakketkluizen.
Wel punten voor het verder denken TS.quote:Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.
Nee, dit klopt niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:44 schreef phpmystyle het volgende:
In de speltheorie is de chicken game ook wel bekend als de hawk-dove game.
Iedereen die meegaat met het fossiele geloof prima, graag wel de schade door weersextremen zelf betalen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:58 schreef BertV het volgende:
Iedereen die meegaat in het groene geloof prima, graag wel zelf betalen.
Ik plet niet voor CBDC.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:58 schreef BertV het volgende:
Iedereen die meegaat in het groene geloof prima, graag wel zelf betalen.
[..]
Wel punten voor het verder denken TS.
Maar ik zit niet te wachten op een CBDC als alternatief.
Hallo Eco-evangelist,quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:13 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Iedereen die meegaat met het fossiele geloof prima, graag wel de schade door weersextremen zelf betalen.
Ik kan iemand die kritisch is op verduurzaming maar zelf wel heel duurzaam leeft beter pruimen dan iemand die stevig het groene evangelie predikt maar ondertussen een enorme ecologische voetafdruk heeft. Zo heb je in die laatste categorie de D66 stemmers die een grotere ecologische voetafdruk hebben dan PVV stemmers. Maar als het om klimaat gaat kijkt de D66'er niet in de eerste plaats in de spiegel maar wijst beschuldigend naar de PVV'er. Dat gedrag noemen ze bij D66 vreemd genoeg "eigen verantwoordelijkheid nemen".quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:54 schreef BertV het volgende:
[..]
Hallo Eco-evangelist,
Mijn voetafdruk is als minimalist al zo klein dat ik feitelijk ook al een duurzaamheidsdiscipel ben.
Waar ik altijd op aansla zijn die hyperconsumenten die zich groen kopen en nu dus de verzwaring van het electriciteitsnet veroorzaken. Er worden heel veel elektrische auto's opgeladen waarvan de eigenaar ook gewoon kan fietsen (al dan niet electrisch) als het milieu dan zo belangrijk is.
Bron:quote:Wat opvalt
In het kabinet zitten twee partijen die erg aan een ambitieus milieu- en klimaatbeleid hechten: D66 en de ChristenUnie.
Die voorkeur komt ook in het alledaagse leven van de ChristenUnie-stemmer tot uitdrukking, maar niet in die van de D66-achterban.
Als er over tien jaar alleen nog elektrische auto's verkocht worden moet je toch iets verzinnen om het laden gelijkmatig te verdelen, anders gaat iedere dag rond 18:00 het elektriciteitsnet plat. Daar niemand er op zit te wachten dat de netbeheerders dat gaan bepalen, is het makkelijker om bij iedere parkeerplaats een lader te zetten en thuis geen snelladers toe te staan. Dan hoeven we ook niet naar 3 * 35A, want dat trekt het stroomnet ook niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:00 schreef Hanca het volgende:
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in.
Drama.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 17:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als er over tien jaar alleen nog elektrische auto's verkocht worden moet je toch iets verzinnen om het laden gelijkmatig te verdelen, anders gaat iedere dag rond 18:00 het elektriciteitsnet plat. Daar niemand er op zit te wachten dat de netbeheerders dat gaan bepalen, is het makkelijker om bij iedere parkeerplaats een lader te zetten en thuis geen snelladers toe te staan. Dan hoeven we ook niet naar 3 * 35A, want dat trekt het stroomnet ook niet.
Op zich is het mogelijk dat snelladen van 20 naar 80% 5 minuten gaat duren. Nu duurt een tankbeurt incl betalen ook wel zoiets. Als we dus betalen sneller maken (gewoon bij het apparaat) verlies je helemaal geen tijd.quote:Op donderdag 27 maart 2025 20:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Drama.
Lekker vele tientallen minuten wachten. En oja, wel even reserveren of achteraan sluiten!
Hoe sneller je wilt laden, hoe hoger het voltage moet worden. Bij een laag voltage heb je hele dikke kabels en grote componenten nodig, die heel heet worden. Die dus ook heel duur zijn. En dat is waar die elektronica en accu's het hardste van slijten. Nu is 800-1000 volt normaal aan het worden, maar daarmee kun je dan ook alleen bij die moderne snelladers terecht. Daarom is de Cybertruck bijvoorbeeld 2 * 400 volt, dan kun je nog kiezen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op zich is het mogelijk dat snelladen van 20 naar 80% 5 minuten gaat duren. Nu duurt een tankbeurt incl betalen ook wel zoiets. Als we dus betalen sneller maken (gewoon bij het apparaat) verlies je helemaal geen tijd.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)dan-vijf-minuten-op/
je bedoeld een door de staat gegarandeerde lening aan een commercieel bedrijf om haar activiteiten zeer fors uit te breiden , nou ik zeg doenquote:Op maandag 24 maart 2025 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
Normaal gesproken ben ik het vrijwel met alles oneens van D66. Maar met onderstaande voorstel (het gaat mij vooral om de richting) kan ik prima vinden. Kort en wel: extra geld voor verzwaring elektriciteitsnetwerk financieren met schulden.
Ik vind het een trendbreuk, we zagen al dat de Duitsers de "schuldenbremse" opschorten/niet meer serieus nemen. Maar nu komt ook D66 met een dergelijk voorstel. Sp, PVV, pvdA zullen ook goede ideeën hebben om wat extra schuld aan te gaan om X en Y te betalen. Zijn immers investeringen.
Als we dit allemaal doen (en dat doen we nu) kan het niet lang meer duren alvorens de inflatie weer opnieuw toeneemt, de totale schuld, etc etc. Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.
https://www.nu.nl/economi(...)ering-in-tennet.html
Grappig, terwijl deze puinhoop veroorzaakt is door de overheid. De stroomtransporteurs zijn in handen van staat en provincies, soms gemeentes.quote:Op donderdag 27 maart 2025 11:10 schreef Ulx het volgende:
Als de stroom uitvalt komt de onzichtbare hand van de markt die het weer aanzet.
Het is toch juist veel efficiënter dit thuis te doen om zo de productie van de eigen zonnepanelen te utiliseren? Ik denk ook wel dat het die kant uit gaat, maar dat toont dan enkel maar weer aan dat groen onbelangrijk is en het enkel om het maken van winsten voor bedrijven en innen van belastingen gaat.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:00 schreef Hanca het volgende:
Qua electriciteitsnet denk ik trouwens dat thuis laden van je auto uiteindelijk wel weer afgeschaft of iig moeilijker gemaakt gaat worden, snelladen aan de weg gaat al steeds sneller. Met benzine tankt ook niemand thuis. Je auto gewoon laden aan de weg zoals je nu ook doet met je benzineauto lijkt me de toekomst, scheelt ook veel verzwaringen de woonwijken in.
Nee, dat is dus uiteindelijk niet efficiënter omdat die laadpalen hele zware aansluitingen nodig hebben. Jij pakt het perfecte plaatje, maar er staan dan straks ook bij 20 huizen naast elkaar 20 auto's in het donker op een winteravond op te laden. Daar moet het netwerk dan tegen bestand zijn, tegen die piek. En dat gaat hem echt niet worden. Ook niet als het op parkeerplaatsen tegenover die huizen is trouwens, laden zal echt op centrale punten langs de wegen moeten, zodat je gericht het netwerk kunt verzwaren, ipv dat letterlijk elke woonwijk bestand moet zijn tegen het laden van honderden auto's tegelijk, in het donker op een windstille winteravond.quote:Op vrijdag 18 april 2025 17:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is toch juist veel efficiënter dit thuis te doen om zo de productie van de eigen zonnepanelen te utiliseren? Ik denk ook wel dat het die kant uit gaat, maar dat toont dan enkel maar weer aan dat groen onbelangrijk is en het enkel om het maken van winsten voor bedrijven en innen van belastingen gaat.
En die huizen ook allemaal van het gas af, waar de warmtepomp loopt, -10quote:Op vrijdag 18 april 2025 18:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is dus uiteindelijk niet efficiënter omdat die laadpalen hele zware aansluitingen nodig hebben. Jij pakt het perfecte plaatje, maar er staan dan straks ook bij 20 huizen naast elkaar 20 auto's in het donker op een winteravond op te laden. Daar moet het netwerk dan tegen bestand zijn, tegen die piek. En dat gaat hem echt niet worden. Ook niet als het op parkeerplaatsen tegenover die huizen is trouwens, laden zal echt op centrale punten langs de wegen moeten, zodat je gericht het netwerk kunt verzwaren, ipv dat letterlijk elke woonwijk bestand moet zijn tegen het laden van honderden auto's tegelijk, in het donker op een windstille winteravond.
Wat mij betreft had thuisladen nooit toegestaan mogen worden, had mensen er nooit aan laten wennen. Al duurde opladen een aantal jaar geleden nog wel erg lang, eigenlijk had de snellader er voor de eerste elektrische auto's al moeten zijn.
Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog? Lekker laden langs de weg zodat de overheid en een tussenpartij er maximaal van kunnen profiteren doormiddel van heffingen en winst.quote:Op vrijdag 18 april 2025 18:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is dus uiteindelijk niet efficiënter omdat die laadpalen hele zware aansluitingen nodig hebben. Jij pakt het perfecte plaatje, maar er staan dan straks ook bij 20 huizen naast elkaar 20 auto's in het donker op een winteravond op te laden. Daar moet het netwerk dan tegen bestand zijn, tegen die piek. En dat gaat hem echt niet worden. Ook niet als het op parkeerplaatsen tegenover die huizen is trouwens, laden zal echt op centrale punten langs de wegen moeten, zodat je gericht het netwerk kunt verzwaren, ipv dat letterlijk elke woonwijk bestand moet zijn tegen het laden van honderden auto's tegelijk, in het donker op een windstille winteravond.
Wat mij betreft had thuisladen nooit toegestaan mogen worden, had mensen er nooit aan laten wennen. Al duurde opladen een aantal jaar geleden nog wel erg lang, eigenlijk had de snellader er voor de eerste elektrische auto's al moeten zijn.
Bijna 3 jaar zonnepanelen nu, haal (met accu, want kan niet salderen hier in D) 80-85% van mijn stroomverbruik over het jaar uit mijn panelen, en dat is incluis het laden van mijn autoquote:Op vrijdag 18 april 2025 19:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog?
Wat zou jij doen als het thuisladen van de auto zoals Hanca suggereert verboden wordt?quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bijna 3 jaar zonnepanelen nu, haal (met accu, want kan niet salderen hier in D) 80-85% van mijn stroomverbruik over het jaar uit mijn panelen, en dat is incluis het laden van mijn auto
Hem in zijn zak trappen voor het voorstellen daarvan, en wel zolang tot ie het lekker vindquote:Op vrijdag 18 april 2025 20:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als het thuisladen van de auto zoals Hanca suggereert verboden wordt?
Je chargeert.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hem in zijn zak trappen voor het voorstellen daarvan, en wel zolang tot ie het lekker vind
Wellicht blijkt het in de toekomst niet zo hypothetisch te zijn.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat wil je met zo een idioot hypothetisch verhaal ?
Miljoenen mensen met een benzineauto hebben zonnepanelen, zoals ik.quote:Op vrijdag 18 april 2025 19:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat is het nut van thuis zonnepanelen hebben dan nog?
Dit heeft niks met grootkapitaal te maken. We hadden ook naar elk huis een ondergrondse bezineleiding kunnen leggen, doen we ook niet. Dat heeft te maken met verstand. Zo is het ook zeer onverstandig om te doen alsof wijken het aan kunnen dat elk huis minstens 1 ladende auto heeft staan, veelal op hetzelfde moment. Ook in het donker, in de kou, op het moment dat ook iedereen al elektrisch kookt. Want dat is waar je rekening mee moet houden. Dat is technisch gewoon niet mogelijk. Dus weg met die laadpalen in woonwijken en bij huizen, zodat het elektriciteitsnet weer kan functioneren.quote:Lekker laden langs de weg zodat de overheid en een tussenpartij er maximaal van kunnen profiteren doormiddel van heffingen en winst.
Sinds wanneer ben jij een spreekpop voor het grootkapitaal?
Dat kost enkel een hoop extra terugverdientijd.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Miljoenen mensen met een benzineauto hebben zonnepanelen, zoals ik.
Het lijkt volgens veel experts zelfs de enige mogelijkheid op termijn. We kunnen niet allemaal elektrisch rijden en allemaal thuis laden, dat net kunnen we niet eens voor 2100 neerleggen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wellicht blijkt het in de toekomst niet zo hypothetisch te zijn.
Ja, nou en? Je verdient ze nog steeds terug, hoor.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kost enkel een hoop extra terugverdientijd.
Nee, dat lijkt me logisch, maar dan moet je het structureel aanpakken en niet halverwege de spelregels veranderen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt volgens veel experts zelfs de enige mogelijkheid op termijn. We kunnen niet allemaal elektrisch rijden en allemaal thuis laden, dat net kunnen we niet eens voor 2100 neerleggen.
als Nederland de schuld quote van België gaat hanteren dan kan ze wel 500 miljard opnemen , dat nog los van de latente IB in de pensioenenquote:Op vrijdag 18 april 2025 20:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me logisch, maar dan moet je het structureel aanpakken en niet halverwege de spelregels veranderen.
Een verbod is nauwelijks te handhaven, zeker als degene een eigen garage heeft. Je kunt beter iedereen een dynamisch contract verplichten zodat laden tijdens spitsuren onaantrekkelijk wordt.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als het thuisladen van de auto zoals Hanca suggereert verboden wordt?
Tja, 'spelregels' (het leven is geen spel?) veranderen constant, zo gaat het.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me logisch, maar dan moet je het structureel aanpakken en niet halverwege de spelregels veranderen.
Verbod is wel te handhaven, die palen hebben een veel hoger voltage dan een gewoon stopcontact. Dat kun je gewoon verbieden.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een verbod is nauwelijks te handhaven, zeker als degene een eigen garage heeft. Je kunt beter iedereen een dynamisch contract verplichten zodat laden tijdens spitsuren onaantrekkelijk wordt.
90% duwt de stekker erin als ie thuis komt, moet verplicht een delay tussen van drie uurquote:Op vrijdag 18 april 2025 21:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een verbod is nauwelijks te handhaven, zeker als degene een eigen garage heeft. Je kunt beter iedereen een dynamisch contract verplichten zodat laden tijdens spitsuren onaantrekkelijk wordt.
Goed, zijn 100 mensen die thuis komen, hoeveel rijden die gemiddeld Per auto per dag?quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt volgens veel experts zelfs de enige mogelijkheid op termijn. We kunnen niet allemaal elektrisch rijden en allemaal thuis laden, dat net kunnen we niet eens voor 2100 neerleggen.
De enige reden om extra schulden te maken is dat we in een systeem zitten waarbij deze deels op anderen worden afgewenteld en dat zij dit ook bij ons doen. Anders zou ik er tegen zijn en deze investeringen gewoon doen met het geld van de electriciteitsgebruikets, zoals het hoort.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
Normaal gesproken ben ik het vrijwel met alles oneens van D66. Maar met onderstaande voorstel (het gaat mij vooral om de richting) kan ik prima vinden. Kort en wel: extra geld voor verzwaring elektriciteitsnetwerk financieren met schulden.
Ik vind het een trendbreuk, we zagen al dat de Duitsers de "schuldenbremse" opschorten/niet meer serieus nemen. Maar nu komt ook D66 met een dergelijk voorstel. Sp, PVV, pvdA zullen ook goede ideeën hebben om wat extra schuld aan te gaan om X en Y te betalen. Zijn immers investeringen.
Als we dit allemaal doen (en dat doen we nu) kan het niet lang meer duren alvorens de inflatie weer opnieuw toeneemt, de totale schuld, etc etc. Ik denk dat dat we nu echt een de slotfase zitten van de euro op deze manier. Maar ik vind het prima dat we ook schulden gaan maken, dan genieten wij er tenminste ook van als alles opnieuw gerevalueert gaat worden als er een nieuwe valuta ontstaat.
https://www.nu.nl/economi(...)ering-in-tennet.html
met 16 Ampere op 230 laad je gemakkelijk voor 55 km stroom in 4 uur.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verbod is wel te handhaven, die palen hebben een veel hoger voltage dan een gewoon stopcontact. Dat kun je gewoon verbieden.
thuisladen moet snachts, of overdag dat moet te regelen zijn met een software aanpassing, goedkope tijdblokkenquote:Op vrijdag 18 april 2025 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
met 16 Ampere op 230 laad je gemakkelijk voor 55 km stroom in 4 uur.
ok maar niet laden tussen 17:00 en 21 :00 uurquote:Op vrijdag 18 april 2025 21:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom? Ik laad juist zoveel mogelijk overdag als mijn panelen stroom produceren.
Waarom? In de zomer produceer ik tot een uur of 20:00 meer dan voldoende stroom, echt, jij roept ook maar wat, je hebt geen idee waar je het over hebt, alleen maar onderbuik, net als Hanca.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok maar niet laden tussen 17:00 en 21 :00 uur
ik heb wel panelen maar geen EVquote:Op vrijdag 18 april 2025 21:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom? In de zomer produceer ik tot een uur of 20:00 meer dan voldoende stroom, echt, jij roept ook maar wat, je hebt geen idee waar je het over hebt, alleen maar onderbuik, net als Hanca.
Ik laad vooral en vrijwel uitsluitend de auto met overproductie van mijn panelen, de kostprijs daarvan is voor mijn 4-6 cent, en verkoop ik aan de baas voor 37 cent. Belastingvrij
Waarom meen je dan dat je weet waar je het over hebt?quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb wel panelen maar geen EV
wel een benzine auto van 20 jaar oud
ik heb ook geen dynamisch contract dus voor mij maakt het helemaal niet uitquote:Op vrijdag 18 april 2025 22:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom meen je dan dat je weet waar je het over hebt?
Echt, je bent een reden voor een premium abo te nemen, dan kan ik je posts gewoon blokkeren.quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb ook geen dynamisch contract dus voor mij maakt het helemaal niet uit
maar dat zou ik ook niet willen,
En de laadpalen hebben een hoger vermogen. Een verbod op opladen gaat niet, ik had het dan ook over een verbod op laadpalen. Laadpalen onder de omgevingswet plaatsen is vrij simpel. Een gewoon stopcontact, dat kun je niet verbieden en dat kan qua electriciteitsnet ook geen probleem zijn.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
met 16 Ampere op 230 laad je gemakkelijk voor 55 km stroom in 4 uur.
Je lijkt echt geen idee te hebben van waar je het over hebt.
ja ik rij gewoon heel weinig in een auto, dus een EV gaat hem helemaal niet wordenquote:Op vrijdag 18 april 2025 22:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Echt, je bent een reden voor een premium abo te nemen, dan kan ik je posts gewoon blokkeren.
Ja, natuurlijk is het voor de particulier, de verbruiker, ideaal. Ben ik het helemaal mee eens. De vraag die we ons alleen moeten stellen is: is het voor de samenleving ook ideaal als honderden auto's tegelijk aan die lader in een woonwijk staan? En jij wil dan wel wachten, genoeg mensen zullen gewoon hun auto zo snel mogelijk vol willen hebben.quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:47 schreef capricia het volgende:
Ik vind het ideaal. Dat thuisladen. Overdag op de zonnepanelen. Of snachts op het goedkope nachttarief.
De laadpaal bepaalt dat zelf 'smart'.
Ik stel dan bijvoorbeeld enkel in dat ie 's morgen om 8 uur voor 80% opgeladen moet zijn.
Door dat slim-laden van Eneco te gebruiken, krijg ik er nog een vergoeding voor ook.
Dus ja, bij thuiskomst gaat ie aan de lader. Dat wil alleen niet zeggen dat ie ook aan het laden is.![]()
en je punt is?quote:Op vrijdag 18 april 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
En de laadpalen hebben een hoger vermogen. Een verbod op opladen gaat niet, ik had het dan ook over een verbod op laadpalen. Laadpalen onder de omgevingswet plaatsen is vrij simpel. Een gewoon stopcontact, dat kun je niet verbieden en dat kan qua electriciteitsnet ook geen probleem zijn.
Ik weet echt wel waar ik het over heb, ook al heb ik zelf geen laadpaal. De meeste laadpalen hebben niet voor niets een eigen groep. Een stopcontact is 2,3KW, een laadpaal 11KW.
De rijken zijn mensen met een eigen oprit?quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:00 schreef Hanca het volgende:
En sowieso is thuis laden via eigen zonnepanelen iets voor de rijken: de gemiddelde persoon in een rijtjeshuis of flat heeft geen eigen oprit. Wat dat betreft zou thuis laden dus altijd net zo duur moeten worden als niet thuis laden, via belastingen. Anders is het wéér een voorbeeld van vergroting van de kloof tussen arm en rijk.
Jij woont in Duitsland? Waar huizen een maatje groter zijn?quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De rijken zijn mensen met een eigen oprit?
Oh boy, ik wist dat inflatie erg had ingeslagen, maar dit slaat alles
Vind jij mensen die in een huis wonen met een garage of oprit "de rijken"?quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij woont in Duitsland? Waar huizen een maatje groter zijn?
Hoeveel procent van de huizen hebben dat? De gemiddelde sociale huurwoning?quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vind jij mensen die in een huis wonen met een garage of oprit "de rijken"?
Dit is wel zo typisch links denken. Iets wat helpt met CO2 via belastingen onaantrekkelijk maken omdat mensen die kunnen investeren er voordeel bij hebben.quote:Op vrijdag 18 april 2025 23:00 schreef Hanca het volgende:
En sowieso is thuis laden via eigen zonnepanelen iets voor de rijken: de gemiddelde persoon in een rijtjeshuis of flat heeft geen eigen oprit. Wat dat betreft zou thuis laden dus altijd net zo duur moeten worden als niet thuis laden, via belastingen. Anders is het wéér een voorbeeld van vergroting van de kloof tussen arm en rijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |