----------------------------------------------quote:NAVO start missie om kabels in de Oostzee te beschermen tegen sabotage
NAVO-landen gaan in de Oostzee meer samenwerken om onderzeese kabels te beschermen tegen nieuwe sabotageacties. Dat zei secretaris-generaal Mark Rutte op een NAVO-top in Helsinki voor landen rond de Oostzee. Op de top zijn Finland, Duitsland, Denemarken, Zweden en de drie Baltische staten Estland, Letland en Litouwen aanwezig.
Onder de naam Baltic Sentry zal de NAVO met onder meer fregatten en vliegtuigen in de Oostzee patrouilleren. Ook worden onderwaterdrones ingezet als afschrikking en wordt er gezocht naar de Russische schaduwvloot. Dat zijn schepen die onder een andere vlag varen om sancties tegen Rusland te omzeilen.
"Binnen de alliantie zien we elementen van een campagne om onze samenlevingen te destabiliseren door cyberaanvallen, pogingen tot moord en sabotage van onderzeese kabels in de Oostzee", zei Rutte in Helsinki.
Rutte zei ook dat de NAVO geen aanvallen op belangrijke infrastructuren zal accepteren en dat het bondgenootschap zal terugvechten om nieuwe sabotages te voorkomen.
De missie is gestart nadat onderzeese data- en stroomkabels in de Oostzee meerdere keren werden beschadigd. De NAVO en Europese landen beschuldigen Rusland daarvan.
Terwijl de leiders van de NAVO-landen bijeenkwamen, meldde de Poolse publieke omroep TVP dat een schip van de Russische schaduwvloot was gesignaleerd bij een gasleiding die van Noorwegen naar Polen loopt. Dat schip zou rond die pijplijn hebben gevaren.
De NAVO nam eerder al maatregelen door de militaire aanwezigheid in de Oostzee te vergroten. Dat besluit werd genomen nadat een elektriciteitskabel tussen Finland en Estland was beschadigd.
Ook op de Noordzee en op de Atlantische Oceaan is de NAVO actief. Het Nederlandse fregat Zr. Ms. Tromp leidt een vlootverband dat nieuwe sabotageacties op zee moet afschrikken. De schepen kunnen er snel erbij zijn als saboteurs ontdekt worden.
https://nos.nl/artikel/25(...)ermen-tegen-sabotage
quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:14 schreef Hathor het volgende:
Desnoods met torpedo's.![]()
Iemand zit hier te smachten naar een wereldwijde escalatie.
Onnodig.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:14 schreef Hathor het volgende:
Het probleem is dat al die schepen die spioneren en saboteren voor Rusland op papier niks met Rusland te maken hebben.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:16 schreef koemleit het volgende:
wat mij betreft sluiten ze die hele oostzee voor Russische schepen en schieten ze elk Russisch schip wat er komt naar de bodem.
Tot nu toe hadden de verdachte schepen allemaal met Rusland te maken, Daar heb je geen papier voor nodig, wel doelmatige observatie zoals Port of Call.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het probleem is dat al die schepen die spioneren en saboteren voor Rusland op papier niks met Rusland te maken hebben.
Sabotage van infrastructuur is inderdaad vragen om escalatie.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:14 schreef Hathor het volgende:
Die user had het over 'het sluiten van de Oostzee voor alle Russische schepen'.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tot nu toe hadden de verdachte schepen allemaal met Rusland te maken, Daar heb je geen papier voor nodig, wel doelmatige observatie zoals Port of Call.
Dat maakt Niet uit, elk groot schip waarvan de Port of Call onbekend is gaat naar Rusland in de Baltic sea. Dat is voldoende info om die te gaan schaduwen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die user had het over 'het sluiten van de Oostzee voor alle Russische schepen'.
Die schepen die voor Rusland werken varen onder 50 verschillende vlaggen en verwisselen iedere maand van eigenaar op papier. Je voorkomt niks door Russische schepen te weren uit onze wateren.
Dat schaduwen klinkt allemaal heel spannend maar of het zoden aan de dijk zet... Zal mij weinig verbazen dat het uiteindelijk veel meer gaat kosten dan het oplevert.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat maakt Niet uit, elk groot schip waarvan de Port of Call onbekend is gaat naar Rusland in de Baltic sea. Dat is voldoende info om die te gaan schaduwen.
Er worden bestaande schepen voor gebruikt, dus zoveel extra kosten zijn er Niet van. Als die sabotage blijft aanhouden door Niet in the grijpen geef je ok het verkeerde signal af en lopen de kosten sowieso op.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:52 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dat schaduwen klinkt allemaal heel spannend maar of het zoden aan de dijk zet... Zal mij weinig verbazen dat het uiteindelijk veel meer gaat kosten dan het oplevert.
Het hebben of inzetten van een leger, luchtmacht of marine kost sowieso meer dan dat het oplevert.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:52 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dat schaduwen klinkt allemaal heel spannend maar of het zoden aan de dijk zet... Zal mij weinig verbazen dat het uiteindelijk veel meer gaat kosten dan het oplevert.
Ja, en dat is niet wat die user schreef en waar ik op reageerde. Russische schepen blokkeren helpt niks.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat maakt Niet uit, elk groot schip waarvan de Port of Call onbekend is gaat naar Rusland in de Baltic sea. Dat is voldoende info om die te gaan schaduwen.
quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er worden bestaande schepen voor gebruikt, dus zoveel extra kosten zijn er Niet van. Als die sabotage blijft aanhouden door Niet in the grijpen geef je ok het verkeerde signal af en lopen de kosten sowieso op.
Denk dat de hamvraag is of dit sabotage daadwerkelijk ook echt gaat voorkomen in de toekomst.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het hebben of inzetten van een leger, luchtmacht of marine kost sowieso meer dan dat het oplevert.
Welkom op dit forum, nieuwe gebruiker.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:02 schreef Mr.Crow het volgende:
Het moet en het zal oorlog worden blijkbaar.
Dergelijke sabotage- en spionage acties vinden natuurlijk al tientallen jaren plaats. Van beide kanten.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welkom op dit forum, nieuwe gebruiker.
We mogen ons grondgebied en onze wateren gewoon verdedigen tegen wie dan ook.
Als Rusland onze infrastructuur beschadigt, kan dat inderdaad leiden tot incidenten.
Dit is prima internationale training voor de NAVO.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:00 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
[..]
Denk dat de hamvraag is of dit sabotage daadwerkelijk ook echt gaat voorkomen in de toekomst.
Want als er voor de Russen genoeg andere manieren zijn om hetzelfde te kunnen bereiken ben ik bang dat je gewoon geld en andere resources weg doet die je voor andere zaken kunt gebruiken.
Er wordt door Rusland inderdaad ingezet op escalatie.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:06 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Dergelijke sabotage- en spionage acties vinden natuurlijk al tientallen jaren plaats. Van beide kanten.
Dat dit nu zo eenzijdig wordt belicht en zo sterk wordt ingezet op escalatie is gewoon zeer opvallend.
Dit bedoel ik met eenzijdig.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er wordt door Rusland inderdaad ingezet op escalatie.
Dat kunnen ze voorkomen door onze infra met rust te laten.
hoezo eenzijdig?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:06 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Dergelijke sabotage- en spionage acties vinden natuurlijk al tientallen jaren plaats. Van beide kanten.
Dat dit nu zo eenzijdig wordt belicht en zo sterk wordt ingezet op escalatie is gewoon zeer opvallend.
Gewoon even naar de FP al zitten er hier in NWS ook.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet ook zeker dat de AIVD en Europol een database hebben met Russofielen.
Denk je dat wij geen cyberaanvallen en dergelijke uitvoeren? De boel 24/7 spioneren?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:09 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
hoezo eenzijdig?
Als je wil weten waarom Rusland dit doet, dan lees je toch het Russische nieuws? oh wacht
Uiteraard. En nu?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niets eenzijdigs aan. Rusland is het kwaad in dit conflict.
Dit topic gaat over sabotages van netwerken. Gaat nogal wat verder dan spioneren.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:12 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Denk je dat wij geen cyberaanvallen en dergelijke uitvoeren? De boel 24/7 spioneren?
Natuurlijk doen wij dat, al weet ik hoe lang. Net als Rusland.
Oh, spionage vindt vast wel plaats.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:12 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Denk je dat wij geen cyberaanvallen en dergelijke uitvoeren? De boel 24/7 spioneren?
Natuurlijk doen wij dat, al weet ik hoe lang. Net als Rusland.
Je zou op z'n minst kunnen proberen een gesprek te voeren.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:13 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Dit topic gaat over sabotages van netwerken. Gaat nogal wat verder dan spioneren.
Maar fijne whataboutism man. Lekker. Rusland doet niks fout, want wij doen het ookflikker op man
Wij varen met schepen door Russische wateren om kabels en leidingen te vernielen?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:15 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Je zou op z'n minst kunnen proberen een gesprek te voeren.
Ik zeg dat het gek is opeens zo hard in te zetten op escalatie voor iets wat verre van nieuw is en wij zelf ook flikken.
Het is wel erg naief om te denken dat wij nog nooit opzettelijk schade hebben aangericht aan Russische infrastructuur.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, spionage vindt vast wel plaats.
Maar opzettelijk infrastructuur vernielen is wel van een andere orde van grootte.
Even los van de oorzaak, er is schade aangericht en het is goed dat we dat nu actief gaan bestrijden.
Noem eens wat voorbeelden.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:17 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Het is wel erg naief om te denken dat wij nog nooit opzettelijk schade hebben aangericht aan Russische infrastructuur.
Ja daar zijn ze goed in dat trainenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dit is prima internationale training voor de NAVO.
Ik weet ook zeker dat de AIVD en Europol een database hebben met Russofielen.
Het klonk in je hoofd vast heel grappig.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:19 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Ja daar zijn ze goed in dat trainen
Geen woorden in de mond leggen, dat is wel erg laag.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus, omdat Mr.Crow denkt dat wij (de NAVO-landen) schade hebben toegebracht aan Russische infrastructuur, mag de NAVO geen poging doen om onze infrastructuur te beschermen.
Ik zal het doorgeven.
Met 100.000 ton of meer olie aan boord? Beter confisqeren ze dat.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:13 schreef Haags het volgende:
Gaat wmb niet ver genoeg. Die boten moeten gewoon zinken naar de bodem.
Oh, dus je vindt wl dat de NAVO het recht heeft om onze wateren te beschermen tegen sabotage?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:23 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Geen woorden in de mond leggen, dat is wel erg laag.
Wij maken niks kapot, maar je kan de feiten blijven negeren, dan ga ik geen gesprek voeren.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:15 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Je zou op z'n minst kunnen proberen een gesprek te voeren.
Ik zeg dat het gek is opeens zo hard in te zetten op escalatie voor iets wat verre van nieuw is en wij zelf ook flikken.
Waar zeg ik van niet dan?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, dus je vindt wl dat de NAVO het recht heeft om onze wateren te beschermen tegen sabotage?
Lang niet zo grappig als geloofwaardig een Russische dreiging willen aanpakken in een ijskoud buitenwater terwijl de ingebeelde "vijfde kolonne" hoogtij viert op het binnenwater.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het klonk in je hoofd vast heel grappig.
Ik kan het nogmaals herhalen hoor.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat zeg je nu eigenlijk wel. Laten we ons daar eens op concentreren.
Ja, als Rusland onze infrastructuur vernielt dan loop je het risico op escalatie, wat je nu ook ziet gebeuren. De NAVO gaat onze wateren beter beschermen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:26 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Ik kan het nogmaals herhalen hoor.
Ik zeg dat opeens zo hard inzetten op escalatie erg vreemd en opvallend is.
Omdat het dat ook is.
Dat is wat Finland heeft gedaan met dat schip die die kabel heeft gesloopt. De boel zal worden verkocht om de reparatie te bekostigen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Met 100.000 ton of meer olie aan boord? Beter confisqeren ze dat.
En dat noemde ik eenzijdig.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, als Rusland onze infrastructuur vernielt dan loop je het risico op escalatie, wat je nu ook ziet gebeuren. De NAVO gaat onze wateren beter beschermen.
Maar hoe maakt dat je punt?
Ik weet niet of we dit gesprek gaan herhalen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:29 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
En dat noemde ik eenzijdig.
Gaan we dit gesprek herhalen ofzo?
Schiet dat al een beetje op?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:20 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Ok, ik pak de openbare nationale database met sabotage acties er even bij.
Goh, speciaal een account gemaakt om even pro russisch te kunnen trollenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:29 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Geveinsde neutraliteit met als boodschap "dat wij escaleren", we kennen hetquote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:31 schreef inXs het volgende:
[..]
Goh, speciaal een account gemaakt om even pro russisch te kunnen trollenin dit topic..
Het is niets nieuws en het is zo treurig. Denkt hij nou echt dat wij in zijn onzin trappenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Geveinsde neutraliteit met als boodschap "dat wij escaleren", we kennen het
Houd toch op joh. Er is nog geen enkel bewijs dat Rusland de dader was. Riepen dezelfde mensen ook bij Nordstreamquote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:16 schreef koemleit het volgende:
[..].
Dus Rusland stuurt schepen om "onze" infrastructuur kapot te maken, maar als we daar iets tegen doen zijn wij aan het escaleren?
wat mij betreft sluiten ze die hele oostzee voor Russische schepen en schieten ze elk Russisch schip wat er komt naar de bodem.
Uhm jawel?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Houd toch op joh. Er is nog geen enkel bewijs dat Rusland de dader was. Riepen dezelfde mensen ook bij Nordstream
Beetje vingertje wijzen zonder bewijs en het dan op zelfverdediging gooien...
Rusland is niet al het kwaad in dit conflict. Ze zijn de agressor en zijn de invasie begonnen, maar als we gaan doen alsof dit ht kwaad is, dan betekent dat ook dat het niet kwaadaardig is dat Oekraine niets doet tegen de nazi's in eigen land.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zeker wel. Rusland heeft niets te zoeken in een autonoom land als Oekrane. Zo denkt Oekrane er zelf ook over.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Rusland is niet al het kwaad in dit conflict.kwaadaardig.
En ook daar weer de geveinsde neutraliteit.quote:maar ik sta zeker niet aan de kant van 1 van de landen.
Zo werkt politiek dus niet h. Je zou ook kunnen stellen dat de meningen over de autonome status van de 2 stukken Oekrane verdeeld zijn afhankelijk van welke regering je de vraag stelt.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zeker wel. Rusland heeft niets te zoeken in een autonoom land als Oekrane. Zo denkt Oekrane er zelf ook over.
Als er problemen zijn in Oekrane, dan is het aan Oekrane zelf om die op te lossen.
[..]
En ook daar weer de geveinsde neutraliteit.
Ik ben ook niet neutraal. Ben anti-Rusland, anti-Oekraene en pro-burgers.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kan je verzekeren dat ik niet neutraal ben.
Alles wat in januari 2022 bij Oekrane hoorde, hoort nu nog steeds bij Oekrane.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zo werkt politiek dus niet h. Je zou ook kunnen stellen dat de meningen over de autonome status van de 2 stukken Oekrane verdeeld zijn afhankelijk van welke regering je de vraag stelt.
Onzin, dat neonazi "probleem" is mede bedacht om Oekrane binnen te vallen.quote:Verder ligt dat aan de aard van het probleem. Het neonazi probleem gaat Rusland ook aan.
Oh ja, daarom ga je er ook op vakantie natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:14 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik ben ook niet neutraal. Ben anti-Rusland.
Logisch inderdaad. Vorige week in Duitsland gwweest, dus nu ben ik pro-SPD?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh ja, daarom ga je er ook op vakantie natuurlijk.
Zeg het maar niet te hard daar.
TRV / Vakantie naar Rusland, onhandige overstap?
We gaan nu hopelijk niet doen alsof het neo-nazi probleem non-existent is???quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Alles wat in januari 2022 bij Oekrane hoorde, hoort nu nog steeds bij Oekrane.
Mogelijk krijgt Poetin wel z'n zin met z'n landjepik, maar het hoort toe aan Oekrane.
[..]
Onzin, dat neonazi "probleem" is mede bedacht om Oekrane binnen te vallen.
Allemaal hetzelfde scriptje die trollen. Al jarenlang.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wow wel 600 mensenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
We gaan nu hopelijk niet doen alsof het neo-nazi probleem non-existent is???
https://www.reuters.com/a(...)oblem-idUSKBN1GV2TC/
https://www.nbcnews.com/t(...)laim-war-ncna1290946
quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Rusland is niet al het kwaad in dit conflict. Ze zijn de agressor en zijn de invasie begonnen, maar als we gaan doen alsof dit ht kwaad is, dan betekent dat ook dat het niet kwaadaardig is dat Oekraine niets doet tegen de nazi's in eigen land.
Deze oorlog is geen duiveltjes vs engeltjes.
Als je zelfs niks doet tegen een neo-nazi probleem in je eigen land na oorlogsescalatie, dan ben je ook kwaadaardig.
Ik steun alle burgers in dit conflict, maar ik sta zeker niet aan de kant van 1 van de landen.
Ah een column van ene Josh Cohen. Nou dan moet het wel waar zijn!quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Als het een probleem is, is het een probleem van Oekrane, niet van Rusland.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En niet alleen in dit conflict...quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee schietbuizen zijn te smalquote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:17 schreef Apotheose het volgende:
kunnen we Rutte als kanonskogel gebruiken? Bij voorbaat dank.
Gelukkig mogen we dat inderdaad. Want wanneer Oekramerika onze energieinfrastrucuur opblaast, hebben we gelukkig wl het verstand om niet op escalatie aan te sturen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welkom op dit forum, nieuwe gebruiker.
We mogen ons grondgebied en onze wateren gewoon verdedigen tegen wie dan ook.
Als Rusland onze infrastructuur beschadigt, kan dat inderdaad leiden tot incidenten.
Het opblazen van een nordstream?quote:
Ik veins helemaal niets en ben ook zeker niet neutraal. Ik zou het waarderen als je zou stoppen met woorden in mijn mond te leggen. Het verpest ten eerste iedere vorm van discussie en ten tweede zit je er constant helemaal naast.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt hier duidelijk ervaring, ondanks je account dat 1 dag oud is.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 21:37 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Ik veins helemaal niets en ben ook zeker niet neutraal. Ik zou het waarderen als je zou stoppen met woorden in mijn mond te leggen. Het verpest ten eerste iedere vorm van discussie en ten tweede zit je er constant helemaal naast.
Je hebt niet zomaar een derde wereldoorlog. Rusland zou daar niets mee opschieten, ze kunnen in 3 jaar amper 2 provincies van 1 land veroveren.quote:Als we worden aangevallen moeten we daar fel en direct op reageren. Ik ben simpelweg niet bereid een derde wereldoorlog te starten vanwege een gesaboteerde data- of stroomkabel. De toon rondom dergelijke incidenten lijkt de laatste tijd sterk te veranderen en zich meer en meer te richten op escalatie.
We kunnen uiteraard wel het maximale doen om onze infrastructuur te beschermen en in uiterste gevallen te verdedigen.
Precies. Gewoon snoeihard aanpakken. Enteren en hup, de bak in.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:24 schreef RotatoR het volgende:
De criminele russen moet je met kracht beantwoorden, anders blijven ze doorgaan. Dus gewoon die schepen boarden en in beslag nemen zoals Finland dat onlangs deed.
Hoe is mijn ervaring hier relevant voor dit gesprek?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt hier duidelijk ervaring, ondanks je account dat 1 dag oud is.
[..]
Je hebt niet zomaar een derde wereldoorlog. Rusland zou daar niets mee opschieten, ze kunnen in 3 jaar amper 2 provincies van 1 land veroveren.
Het is goed om als NAVO juist nu even je spierballen te tonen en duidelijk een grens te trekken.
Dan enter je zo'n schip en neem je het in beslag. Blijkt Rusland erachter te zitten dan kan je extra sancties opleggen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 00:20 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
En ja, dat zeg ik. Wat zie jij als 'spierballen te tonen en duidelijk een grens te trekken'? Wat dat is makkelijk gezegd maar zijn verder loze woorden zonder concrete voorbeelden. Stel Rusland sloopt weer een kabel, wat nu?
Zolang de NAVO nog bestaatquote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt hier duidelijk ervaring, ondanks je account dat 1 dag oud is.
[..]
Je hebt niet zomaar een derde wereldoorlog. Rusland zou daar niets mee opschieten, ze kunnen in 3 jaar amper 2 provincies van 1 land veroveren.
Het is goed om als NAVO juist nu even je spierballen te tonen en duidelijk een grens te trekken.
Ze dan maar hun gang laten gaan?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:14 schreef Hathor het volgende:
Nee, enteren en aan de ketting leggen. Maar meteen tot zinken brengen is wel een brug te ver.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:03 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ze dan maar hun gang laten gaan?
Goeie oefening voor de marine en een gezonken schip kan niet alsnog kabels kapotmaken als hij van de ketting komt.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, enteren en aan de ketting leggen. Maar meteen tot zinken brengen is wel een brug te ver.
Schip aan de ketting leggen, bemanning het land uitzetten en lading + schip verkopen zou een meer moderne oplossing zijnquote:Op woensdag 15 januari 2025 09:51 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Goeie oefening voor de marine en een gezonken schip kan niet alsnog kabels kapotmaken als hij van de ketting komt.
We haalden aan het eind van de jaren dertig en in het begin van 1940 ook een aantal Duitse vliegtuigen neer die over ons grondgebied vlogen.
De tijd van zachte heelmeesters is wel voorbij.
Zoiets:quote:Op woensdag 15 januari 2025 00:20 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Hoe is mijn ervaring hier relevant voor dit gesprek?
En ja, dat zeg ik. Wat zie jij als 'spierballen te tonen en duidelijk een grens te trekken'? Wat dat is makkelijk gezegd maar zijn verder loze woorden zonder concrete voorbeelden. Stel Rusland sloopt weer een kabel, wat nu?
Komt onnodig gelazer van. Dit is niet iets dat door redelijke partijen wordt gedaan, dus moet je er ook niet redelijk mee omgaan. Voldongen feiten geven betere signalen af aan mensen als Poetin.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Schip aan de ketting leggen, bemanning het land uitzetten en lading + schip verkopen zou een meer moderne oplossing zijn
Dat is wel erg makkelijk gezegd natuurlijk. Het zijn grote, open en 's nachts erg donkere wateren. Een heterdaadje zal zeldzaam zijn en schepen enteren, aan de ketting leggen en de bemanning vastzetten kan zonder (overtuigend) bewijs al snel een gevaarlijk precedent scheppen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 07:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan enter je zo'n schip en neem je het in beslag. Blijkt Rusland erachter te zitten dan kan je extra sancties opleggen.
Uiteindelijk gaat het om preventie natuurlijk.
Of het donker is maakt voor die NAVO schepen die nu gestuurd zijn echt niet uit.quote:Op woensdag 15 januari 2025 14:05 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Dat is wel erg makkelijk gezegd natuurlijk. Het zijn grote, open en 's nachts erg donkere wateren. Een heterdaadje zal zeldzaam zijn en schepen enteren, aan de ketting leggen en de bemanning vastzetten kan zonder (overtuigend) bewijs al snel een gevaarlijk precedent scheppen.
Wat stel je dan voor? Een haven platbombarderen?quote:Sancties opleggen zijn op dit punt ongeveer het tegenovergestelde van 'spierballen tonen'.
Eerst kielhalen onder hun eigen roestige schuitquote:Op woensdag 15 januari 2025 09:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Schip aan de ketting leggen, bemanning het land uitzetten en lading + schip verkopen zou een meer moderne oplossing zijn
Dan geven we weer kapersbrieven uit, onze handen blijven schoon.quote:Op woensdag 15 januari 2025 14:05 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Dat is wel erg makkelijk gezegd natuurlijk. Het zijn grote, open en 's nachts erg donkere wateren. Een heterdaadje zal zeldzaam zijn en schepen enteren, aan de ketting leggen en de bemanning vastzetten kan zonder (overtuigend) bewijs al snel een gevaarlijk precedent scheppen.
Sancties opleggen zijn op dit punt ongeveer het tegenovergestelde van 'spierballen tonen'.
VOC mentaliteitquote:Op woensdag 15 januari 2025 17:25 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dan geven we weer kapersbrieven uit, onze handen blijven schoon.
''Who the fuck is Will?''quote:
Ja op sterven na dood johquote:
quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
''Who the fuck is Will?''
We kunnen natuurlijk onmogelijk garanderen dat de Russen niet nogmaals een kabel of iets dergelijks saboteren en wij zij daar altijd op kunnen en zullen betrappen. Jij schreef dat spierballen tonen nu belangrijk is. Dus als je realistisch gezien beseft dat de daders kunnen en zullen ontsnappen of ongedentificeerd blijven, wat zie jij dan voor je bij het tonen van spierballen?quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Of het donker is maakt voor die NAVO schepen die nu gestuurd zijn echt niet uit.
[..]
Wat stel je dan voor? Een haven platbombarderen?
Ik zie weinig bijzonders voorbij komen, wie heb je in gedachten?quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:41 schreef Fok-it het volgende:
Hoop users in dit topic die een enkeltje Moskou verdienen
Heb het even opgezocht:quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:25 schreef Managarm het volgende:
[..]
Uit naam van de koning de boel ouderwets naar de haaien schieten, ik vind het wel wat hebben.quote:Een kaperbrief was een brief die door de overheid of koning werd geschreven, waarmee een schip dat die brieven aan boord had, het recht werd gegeven om schepen van vijandelijke mogendheden aan te vallen en leeg te roven. De kapitein die een dergelijke brief had verworven (en ook wel zijn schip), werd een kaper genoemd.
Hoewel kaperij in theorie een methode van economische oorlogvoering was, was het in de praktijk in veel gevallen niets meer dan door de overheid gesanctioneerde en/of gelegitimeerde piraterij.
Discussie voeren met die gasten is echt onmogelijk. Zie het Oorlog in Oekrane topic.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, dus je vindt wl dat de NAVO het recht heeft om onze wateren te beschermen tegen sabotage?
Kan Rusland ook niet gaan klagen als we er iets aan doenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het probleem is dat al die schepen die spioneren en saboteren voor Rusland op papier niks met Rusland te maken hebben.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Houd toch op joh. Er is nog geen enkel bewijs dat Rusland de dader was. Riepen dezelfde mensen ook bij Nordstream
Beetje vingertje wijzen zonder bewijs en het dan op zelfverdediging gooien...
LeftLaser, een linkse Nederlandse beweging, heeft al eens de hypocrisie aangetoond van een Oekraiens centrum in Rotterdam onder auspicien van GroenLinks waar Oekrainse neo-nazi's zouden worden uitgenodigd.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Rusland is niet al het kwaad in dit conflict. Ze zijn de agressor en zijn de invasie begonnen, maar als we gaan doen alsof dit ht kwaad is, dan betekent dat ook dat het niet kwaadaardig is dat Oekraine niets doet tegen de nazi's in eigen land.
Deze oorlog is geen duiveltjes vs engeltjes.
Als je zelfs niks doet tegen een neo-nazi probleem in je eigen land na oorlogsescalatie, dan ben je ook kwaadaardig.
Ik steun alle burgers in dit conflict, maar ik sta zeker niet aan de kant van 1 van de landen.
Dat niet. Maar er is genoeg reden tot zorg.quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja op sterven na dood joh
Er stond helemaal niemand voorschut. Jij doet alsof zaken universeel kwaadaardig of goed zijn. Terwijl het mij geen reet uitmaakt of het nazisme nu wel of niet groot is in Oekrane. Het is zaak dat Rusland niet teveel invloed krijgt in onze achtertuin. Dat is wat relevant is.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
LeftLaser, een linkse Nederlandse beweging, heeft al eens de hypocrisie aangetoond van een Oekraiens centrum in Rotterdam onder auspicien van GroenLinks waar Oekrainse neo-nazi's zouden worden uitgenodigd.
Stefan Bandera, een massa-moordenaar en openlijk nazi en collaborateur met de Duitse SS-ers in de tweede wereldoorlog wordt nu geerd overal in Oekraine en er worden zelfs straatnamen naar hem vernoemd.
In Canada ging Trudeau voor schut door het uitnodigen van een Oekrainse nazi in het Canadese parlement waar hij van onder meer Trudeau en Zelensky een staande ovatie kreeg.
Er is een enorm nazi probleem in Oekraine (en hiermee ook in de EU) en in plaats van hier actie tegen te ondernemen worden Oekrainse nazi's in het zonnetje gezet en ontvangen zij alle hulp en steun vanuit de EU en VS (alhoewel die laatstgenoemde hulp wellicht opdroogt met Trump aan het stuur, hopelijk houdt Trump woord, dat is inderdaad nog maar afwachten. Echt betrouwbaar is Trump helaas niet). Bandera aanhangers voorzien van wapens, dat kan alleen maar goed gaan natuurlijk.
En hoeveel van die Bandera-aanhangers zitten ondertussen in de EU eigenlijk al dan niet bewapend?
Dat er onder de Oekrainers nazi's zitten is inmiddels wel algemeen bekend dacht ik, maar dat geldt evenzeer voor de andere kant. Die lui van Wagner zijn ook gewoon nazi's, brengen openlijk de Hitlergroet en hebben SS tattoos of swastika's. Het is allemaal een pot nat in dat deel van Europa.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:29 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Voorbeeldje van deze vriendelijke natie.
Het klopt dat Rusland ook een nazi-probleem heeft, zoals zoveel landen. Alleen ontvangen zij geen miljarden van ons, zit niet een groot deel van Rusland in de EU (al dan niet met wapens) en steunen wij Rusland dus niet militair.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat er onder de Oekrainers nazi's zitten is inmiddels wel algemeen bekend dacht ik, maar dat geldt evenzeer voor de andere kant. Die lui van Wagner zijn ook gewoon nazi's, brengen openlijk de Hitlergroet en hebben SS tattoos of swastika's. Het is allemaal een pot nat in dat deel van Europa.
Totdat je het begrijpt is dat misschien wel nodig.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:29 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Aangezien dit je eerste, en vooralsnog enige post in dit topic is, heb ik wat moeite deze geringe bijdrage op waarde te schatten, maar daar kun en ga je mij vast bij helpen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Totdat je het begrijpt is dat misschien wel nodig.
Grote kans dat de NAVO dan zichzelf of haar aanstaande lid moet aanvallen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:08 schreef Mr.Crow het volgende:
Misschien dat we, om toch wat daadkracht en spierballen te tonen, maximaal kunnen inzetten op het opsporen en berechten van de daders verantwoordelijk voor de aanslag op Nord Stream 1 en 2. Dat zou goed kunnen afschrikken. Want het is natuurlijk dieptriest dat we de terroristen verantwoordelijk voor deze aanslag, met als gevolg het grootste gaslek uit de wereldgeschiedenis, nog steeds niet hebben gepakt.
Wat de Frisse Prins verteld.quote:Op donderdag 16 januari 2025 13:59 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Aangezien dit je eerste, en vooralsnog enige post in dit topic is, heb ik wat moeite deze geringe bijdrage op waarde te schatten, maar daar kun en ga je mij vast bij helpen.
Wat moet ik begrijpen?
Je bedoelt een lintje geven? Scheelt weer een Russisch chantagemiddel.quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:08 schreef Mr.Crow het volgende:
Misschien dat we, om toch wat daadkracht en spierballen te tonen, maximaal kunnen inzetten op het opsporen en berechten van de daders verantwoordelijk voor de aanslag op Nord Stream 1 en 2. Dat zou goed kunnen afschrikken. Want het is natuurlijk dieptriest dat we de terroristen verantwoordelijk voor deze aanslag, met als gevolg het grootste gaslek uit de wereldgeschiedenis, nog steeds niet hebben gepakt.
Ideaal zou zijn, als technologisch mogelijk: Bij detectie van over de zeebodem slepende ankers (die vaak al 10-tallen minuten vr de daadwerkelijke kabelbreuk uitgelaten worden) in internationale wateren een subaquatische drone sturen die m.b.v. een laser de ankerketting doorsnijdt. Plausible deniability voor de landen die het uitvoeren, en het wordt een stuk minder aantrekkelijk voor schippers om dit soort opdrachten van het Kremlin uit te voeren. Maar goed, dat zal wel onuitvoerbaar zijn.quote:Op woensdag 15 januari 2025 00:20 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Hoe is mijn ervaring hier relevant voor dit gesprek?
We hebben die pijpen helemaal niet meer nodig dus dat geeft je tijd om je druk te maken over andere zaken!quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:08 schreef Mr.Crow het volgende:
Oei oei oei, koren op de molen voor de moraalridders dit!quote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:51 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Ideaal zou zijn, als technologisch mogelijk: Bij detectie van over de zeebodem slepende ankers (die vaak al 10-tallen minuten vr de daadwerkelijke kabelbreuk uitgelaten worden) in internationale wateren een subaquatische drone sturen die m.b.v. een laser de ankerketting doorsnijdt. Plausible deniability voor de landen die het uitvoeren, en het wordt een stuk minder aantrekkelijk voor schippers om dit soort opdrachten van het Kremlin uit te voeren. Maar goed, dat zal wel onuitvoerbaar zijn.
Deze oorlog is simpel. Land A valt land B aan, omdat Land A het bestaansrecht van Land B ontkent. Dezelfde idioten in dit topic en het Oekrane-topic zouden Polen de schuld geven van de Tweede Wereldoorlog, omdat Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk een verdedigingspact met Polen hadden toen Hitler-Duitsland Polen aanviel en er een Duitse minderheid in een deel van Polen was.quote:
Komen die zeillessen van vroeger toch nog eens van pas. Met een katapult en een fles rum in mijn optimist de Oostzee onveilig maken, ik zie het helemaal zittenquote:Op woensdag 15 januari 2025 17:25 schreef Managarm het volgende:
[..]
VS herkent het icc niet.quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:08 schreef Mr.Crow het volgende:
Niet waar, ze erkennen de ICC zeker, want hebben vaak genoeg mensen uit geleverd aan het ICC. Maar ze leveren geen VS staatsburgers uit en zullen geen internalionale politici uitleveren aan ICC wat op VS grond begeeft. Dit heeft oa alles te maken met dat de VS heeft een andere functie heeft binnen de internationale rechtsorde. Omdat de VN zetelt in Amerika en er afgesproken is dat dit de plek is waar wereld leiders met elkaar kunnen ontmoeten, kan de VS niet mee doen met uitlever verzoeken, want dan vernietig je direct de functie van de VN en juist omdat dit hun positie als beschermer van de neutrale grond voor de VN direct in het geding zal brengen.quote:
Ah, nou mocht dat het geval zijn dan stel ik mij voor dat we opzichtig de andere kant opkijken en een reden verzinnen waarom dit eigenlijk heel goed is voor ons.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:13 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Grote kans dat de NAVO dan zichzelf of haar aanstaande lid moet aanvallen.
Kijk, dat is perfect. Bij afwezigheid van @TheFreshPrince is de discussie helaas blijven steken. Misschien dat wij de draad kunnen oppakken.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat de Frisse Prins verteld.
Wat is jouw mening?quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:53 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk onmogelijk garanderen dat de Russen niet nogmaals een kabel of iets dergelijks saboteren en wij zij daar altijd op kunnen en zullen betrappen. Jij schreef dat spierballen tonen nu belangrijk is. Dus als je realistisch gezien beseft dat de daders kunnen en zullen ontsnappen of ongedentificeerd blijven, wat zie jij dan voor je bij het tonen van spierballen?
Een haven platbombarderen zou natuurlijk te gek voor woorden zijn, ik neem aan dat je dat niet serieus meent.
Enteren en in beslag nemen van de schepen.quote:Op zondag 19 januari 2025 23:56 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Kijk, dat is perfect. Bij afwezigheid van @:TheFreshPrince is de discussie helaas blijven steken. Misschien dat wij de draad kunnen oppakken.
Dit was het laatste, onbeantwoorde, bericht:
[..]
Wat is jouw mening?
Dat is onjuist. Ik stelde al eerder dat we nooit alle daders op heterdaad kunnen betrappen. Dus was mijn vraag aan jou hoe we in die gevallen toch spierballen kunnen tonen. Jij stelde eerder dat je het tonen van die spierballen (nu) belangrijk vindt. Dus was mijn vraag aan jou, die nog steeds(!) onbeantwoord is, wat je gaat doen in die gevallen.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[..]
Zoals je ziet was dat niet een voorstel maar de vraag wat jouw alternatief zou zijn voor het in beslag nemen van schepen.
Je ontwijkt de vraag wel vakkundig.
Je hebt er waarschijnlijk overheen gelezen, dat kan gebeuren natuurlijk maar ik zou het fijn vinden als je niet direct vervalt in het maken van (valse) beschuldigingen. Zeker aangezien je nu dus zelf, voor de derde keer, geen antwoord geeft.quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:08 schreef Mr.Crow het volgende:
quote:Op maandag 20 januari 2025 11:35 schreef sp3c het volgende:
ik denk toch gewoon verdachte schepen met klem aanmanen andere route te kiezen en weg escorteren tenzij er zoals eerst daadwerkelijk ankers gesleept worden ofzo
Dat vraag je je niet af.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 08:05 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af of dit weer net zo betrouwbaar is als Nordstream.
Waar is mijn post heen?quote:Op zondag 19 januari 2025 23:56 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Kijk, dat is perfect. Bij afwezigheid van @:TheFreshPrince is de discussie helaas blijven steken. Misschien dat wij de draad kunnen oppakken.
Dit was het laatste, onbeantwoorde, bericht:
[..]
Wat is jouw mening?
Deze post is prima van toepassing, ik ben vergeten je te quoten.quote:
Als je op volle zee ziet dat zo'n roestige tanker z'n anker laat vallen en ermee blijft doorstomen 1x waarschuwen per radio en megafoon, wordt daar geen gehoor aan gegeven dan kan je alleen maar aannemen dat ze kwaad in de zin hebben.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Enteren en in beslag nemen van de schepen.
En als Rusland zo doorgaat idd er eens eentje laten zinken.
Nee ik zie hem zelf niet meer.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:09 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Deze post is prima van toepassing, ik ben vergeten je te quoten.
Mr.Crow in NWS / NAVO grijpt in op Oostzee! Patrouilles tegen Russische dreiging
Om onverklaarbare redenen zag @:TheFreshPrince reden zijn reactie te verwijderen. Dat mag natuurlijk, wel curieus.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |