abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 januari 2025 @ 15:03:51 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216294310
quote:
NAVO start missie om kabels in de Oostzee te beschermen tegen sabotage

NAVO-landen gaan in de Oostzee meer samenwerken om onderzeese kabels te beschermen tegen nieuwe sabotageacties. Dat zei secretaris-generaal Mark Rutte op een NAVO-top in Helsinki voor landen rond de Oostzee. Op de top zijn Finland, Duitsland, Denemarken, Zweden en de drie Baltische staten Estland, Letland en Litouwen aanwezig.

Onder de naam Baltic Sentry zal de NAVO met onder meer fregatten en vliegtuigen in de Oostzee patrouilleren. Ook worden onderwaterdrones ingezet als afschrikking en wordt er gezocht naar de Russische schaduwvloot. Dat zijn schepen die onder een andere vlag varen om sancties tegen Rusland te omzeilen.

"Binnen de alliantie zien we elementen van een campagne om onze samenlevingen te destabiliseren door cyberaanvallen, pogingen tot moord en sabotage van onderzeese kabels in de Oostzee", zei Rutte in Helsinki.

Rutte zei ook dat de NAVO geen aanvallen op belangrijke infrastructuren zal accepteren en dat het bondgenootschap zal terugvechten om nieuwe sabotages te voorkomen.

De missie is gestart nadat onderzeese data- en stroomkabels in de Oostzee meerdere keren werden beschadigd. De NAVO en Europese landen beschuldigen Rusland daarvan.

Terwijl de leiders van de NAVO-landen bijeenkwamen, meldde de Poolse publieke omroep TVP dat een schip van de Russische schaduwvloot was gesignaleerd bij een gasleiding die van Noorwegen naar Polen loopt. Dat schip zou rond die pijplijn hebben gevaren.

De NAVO nam eerder al maatregelen door de militaire aanwezigheid in de Oostzee te vergroten. Dat besluit werd genomen nadat een elektriciteitskabel tussen Finland en Estland was beschadigd.

Ook op de Noordzee en op de Atlantische Oceaan is de NAVO actief. Het Nederlandse fregat Zr. Ms. Tromp leidt een vlootverband dat nieuwe sabotageacties op zee moet afschrikken. De schepen kunnen er snel erbij zijn als saboteurs ontdekt worden.

https://nos.nl/artikel/25(...)ermen-tegen-sabotage
----------------------------------------------

Goed nieuws dat de NAVO eindelijk in actie komt tegen de sabotage van Rusland in de Oostzee! Dit soort agressieve tactieken kan echt niet onbeantwoord blijven. Ik ben blij dat er nu een duidelijke strategie is met patrouilles en drones om onze onderzeese infrastructuur te beschermen. Hopelijk worden Russische schepen die te dicht in de buurt komen ook stevig aangepakt! Desnoods met torpedo's als waarschuwing dat we dit niet langer tolereren. Het is tijd om een duidelijke grens te trekken!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_216294453
Desnoods met torpedo's. _O-

Iemand zit hier te smachten naar een wereldwijde escalatie.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216294473
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:14 schreef Hathor het volgende:

:').

Dus Rusland stuurt schepen om "onze" infrastructuur kapot te maken, maar als we daar iets tegen doen zijn wij aan het escaleren?

wat mij betreft sluiten ze die hele oostzee voor Russische schepen en schieten ze elk Russisch schip wat er komt naar de bodem.
pi_216294502
kunnen we Rutte als kanonskogel gebruiken? Bij voorbaat dank.
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_216294545
quote:

Onnodig.
Je kunt buismijnen op enige afstand leggen van de kabels die Alleen afgaan bij een sterke beweging, Dan is het Anker al pleite voordat het in de buurt van kabels komt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_216294615
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:16 schreef koemleit het volgende:
wat mij betreft sluiten ze die hele oostzee voor Russische schepen en schieten ze elk Russisch schip wat er komt naar de bodem.
Het probleem is dat al die schepen die spioneren en saboteren voor Rusland op papier niks met Rusland te maken hebben.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216294685
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het probleem is dat al die schepen die spioneren en saboteren voor Rusland op papier niks met Rusland te maken hebben.
Tot nu toe hadden de verdachte schepen allemaal met Rusland te maken, Daar heb je geen papier voor nodig, wel doelmatige observatie zoals Port of Call.
pi_216294732
Het merkwaardige is dat vanwege de sabotage de schaduwvloot beter in kaart zal worden gebracht en het ontwijken van sancties zal bemoeilijken. Schiet het russische regime met die sabotage acties zichzelf nu in beide voeten?
pi_216294777
'bout time! ^O^
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_216294804
quote:

Sabotage van infrastructuur is inderdaad vragen om escalatie.

Putin zou zich wat rustiger mogen houden.
pi_216294823
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tot nu toe hadden de verdachte schepen allemaal met Rusland te maken, Daar heb je geen papier voor nodig, wel doelmatige observatie zoals Port of Call.
Die user had het over 'het sluiten van de Oostzee voor alle Russische schepen'.
Die schepen die voor Rusland werken varen onder 50 verschillende vlaggen en verwisselen iedere maand van eigenaar op papier. Je voorkomt niks door Russische schepen te weren uit onze wateren.
pi_216294888
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Die user had het over 'het sluiten van de Oostzee voor alle Russische schepen'.
Die schepen die voor Rusland werken varen onder 50 verschillende vlaggen en verwisselen iedere maand van eigenaar op papier. Je voorkomt niks door Russische schepen te weren uit onze wateren.
Dat maakt Niet uit, elk groot schip waarvan de Port of Call onbekend is gaat naar Rusland in de Baltic sea. Dat is voldoende info om die te gaan schaduwen.
pi_216294948
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat maakt Niet uit, elk groot schip waarvan de Port of Call onbekend is gaat naar Rusland in de Baltic sea. Dat is voldoende info om die te gaan schaduwen.
Dat schaduwen klinkt allemaal heel spannend maar of het zoden aan de dijk zet... Zal mij weinig verbazen dat het uiteindelijk veel meer gaat kosten dan het oplevert.
Heel veel sambal
pi_216294995
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:52 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Dat schaduwen klinkt allemaal heel spannend maar of het zoden aan de dijk zet... Zal mij weinig verbazen dat het uiteindelijk veel meer gaat kosten dan het oplevert.
Er worden bestaande schepen voor gebruikt, dus zoveel extra kosten zijn er Niet van. Als die sabotage blijft aanhouden door Niet in the grijpen geef je ok het verkeerde signal af en lopen de kosten sowieso op.
pi_216294997
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:52 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Het hebben of inzetten van een leger, luchtmacht of marine kost sowieso meer dan dat het oplevert.
pi_216295003
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ja, en dat is niet wat die user schreef en waar ik op reageerde. Russische schepen blokkeren helpt niks.
Onderzoek doen naar schepen of ze banden hebben met Rusland wel.
pi_216295051
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er worden bestaande schepen voor gebruikt, dus zoveel extra kosten zijn er Niet van. Als die sabotage blijft aanhouden door Niet in the grijpen geef je ok het verkeerde signal af en lopen de kosten sowieso op.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het hebben of inzetten van een leger, luchtmacht of marine kost sowieso meer dan dat het oplevert.
Denk dat de hamvraag is of dit sabotage daadwerkelijk ook echt gaat voorkomen in de toekomst.

Want als er voor de Russen genoeg andere manieren zijn om hetzelfde te kunnen bereiken ben ik bang dat je gewoon geld en andere resources weg doet die je voor andere zaken kunt gebruiken.
Heel veel sambal
pi_216295071
Het moet en het zal oorlog worden blijkbaar.
pi_216295101
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:02 schreef Mr.Crow het volgende:
Het moet en het zal oorlog worden blijkbaar.
Welkom op dit forum, nieuwe gebruiker.

We mogen ons grondgebied en onze wateren gewoon verdedigen tegen wie dan ook.

Als Rusland onze infrastructuur beschadigt, kan dat inderdaad leiden tot incidenten.
pi_216295126
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welkom op dit forum, nieuwe gebruiker.

We mogen ons grondgebied en onze wateren gewoon verdedigen tegen wie dan ook.

Als Rusland onze infrastructuur beschadigt, kan dat inderdaad leiden tot incidenten.
Dergelijke sabotage- en spionage acties vinden natuurlijk al tientallen jaren plaats. Van beide kanten.

Dat dit nu zo eenzijdig wordt belicht en zo sterk wordt ingezet op escalatie is gewoon zeer opvallend.
pi_216295128
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:00 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
[..]
Denk dat de hamvraag is of dit sabotage daadwerkelijk ook echt gaat voorkomen in de toekomst.

Want als er voor de Russen genoeg andere manieren zijn om hetzelfde te kunnen bereiken ben ik bang dat je gewoon geld en andere resources weg doet die je voor andere zaken kunt gebruiken.
Dit is prima internationale training voor de NAVO.

Ik weet ook zeker dat de AIVD en Europol een database hebben met Russofielen.
pi_216295131
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:06 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Dergelijke sabotage- en spionage acties vinden natuurlijk al tientallen jaren plaats. Van beide kanten.

Dat dit nu zo eenzijdig wordt belicht en zo sterk wordt ingezet op escalatie is gewoon zeer opvallend.
Er wordt door Rusland inderdaad ingezet op escalatie.
Dat kunnen ze voorkomen door onze infra met rust te laten.
pi_216295142
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er wordt door Rusland inderdaad ingezet op escalatie.
Dat kunnen ze voorkomen door onze infra met rust te laten.
Dit bedoel ik met eenzijdig.
  dinsdag 14 januari 2025 @ 16:09:10 #24
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_216295159
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:06 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]

hoezo eenzijdig?

Als je wil weten waarom Rusland dit doet, dan lees je toch het Russische nieuws? oh wacht :')
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_216295166
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gewoon even naar de FP al zitten er hier in NWS ook.
Rule of Acquisition #125: "You can't make a deal if you're dead."
pi_216295167
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:08 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Dit bedoel ik met eenzijdig.
Niets eenzijdigs aan. Rusland is het kwaad in dit conflict.
pi_216295223
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:09 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
hoezo eenzijdig?

Als je wil weten waarom Rusland dit doet, dan lees je toch het Russische nieuws? oh wacht :')
Denk je dat wij geen cyberaanvallen en dergelijke uitvoeren? De boel 24/7 spioneren?

Natuurlijk doen wij dat, al weet ik hoe lang. Net als Rusland.
pi_216295231
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niets eenzijdigs aan. Rusland is het kwaad in dit conflict.
Uiteraard. En nu?
pi_216295234
Gaat wmb niet ver genoeg. Die boten moeten gewoon zinken naar de bodem.
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 14 januari 2025 @ 16:13:55 #30
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_216295244
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:12 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Denk je dat wij geen cyberaanvallen en dergelijke uitvoeren? De boel 24/7 spioneren?

Dit topic gaat over sabotages van netwerken. Gaat nogal wat verder dan spioneren.

Maar fijne whataboutism man. Lekker. Rusland doet niks fout, want wij doen het ook _O_

:') flikker op man
pi_216295254
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:12 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]

Oh, spionage vindt vast wel plaats.

Maar opzettelijk infrastructuur vernielen is wel van een andere orde van grootte.

Even los van de oorzaak, er is schade aangericht en het is goed dat we dat nu actief gaan bestrijden.
pi_216295260
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:13 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Dit topic gaat over sabotages van netwerken. Gaat nogal wat verder dan spioneren.

Maar fijne whataboutism man. Lekker. Rusland doet niks fout, want wij doen het ook _O_

:') flikker op man
Je zou op z'n minst kunnen proberen een gesprek te voeren.

Ik zeg dat het gek is opeens zo hard in te zetten op escalatie voor iets wat verre van nieuw is en wij zelf ook flikken.
pi_216295273
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:15 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]

Ik zeg dat het gek is opeens zo hard in te zetten op escalatie voor iets wat verre van nieuw is en wij zelf ook flikken.
Wij varen met schepen door Russische wateren om kabels en leidingen te vernielen?
pi_216295279
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, spionage vindt vast wel plaats.

Maar opzettelijk infrastructuur vernielen is wel van een andere orde van grootte.

Even los van de oorzaak, er is schade aangericht en het is goed dat we dat nu actief gaan bestrijden.
Het is wel erg naief om te denken dat wij nog nooit opzettelijk schade hebben aangericht aan Russische infrastructuur.
pi_216295296
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:17 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Het is wel erg naief om te denken dat wij nog nooit opzettelijk schade hebben aangericht aan Russische infrastructuur.
Noem eens wat voorbeelden.
pi_216295306
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dit is prima internationale training voor de NAVO.

Ja daar zijn ze goed in dat trainen :D
Heel veel sambal
pi_216295317
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Noem eens wat voorbeelden.
Ok, ik pak de openbare nationale database met sabotage acties er even bij.
pi_216295318
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:19 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Ja daar zijn ze goed in dat trainen :D
Het klonk in je hoofd vast heel grappig.
pi_216295342
Dus, omdat Mr.Crow denkt dat wij (de NAVO-landen) schade hebben toegebracht aan Russische infrastructuur, mag de NAVO geen poging doen om onze infrastructuur te beschermen.

We moeten op onze rug gaan liggen en wachten tot de stroom uitvalt en het internet wegvalt.

Ik zal het doorgeven.
pi_216295347
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus, omdat Mr.Crow denkt dat wij (de NAVO-landen) schade hebben toegebracht aan Russische infrastructuur, mag de NAVO geen poging doen om onze infrastructuur te beschermen.

Ik zal het doorgeven.
Geen woorden in de mond leggen, dat is wel erg laag.
pi_216295355
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:13 schreef Haags het volgende:
Gaat wmb niet ver genoeg. Die boten moeten gewoon zinken naar de bodem.
Met 100.000 ton of meer olie aan boord? Beter confisqeren ze dat.
Rule of Acquisition #125: "You can't make a deal if you're dead."
pi_216295356
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:23 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Geen woorden in de mond leggen, dat is wel erg laag.
Oh, dus je vindt wél dat de NAVO het recht heeft om onze wateren te beschermen tegen sabotage?
  dinsdag 14 januari 2025 @ 16:24:52 #43
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_216295366
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:15 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]

Wij maken niks kapot, maar je kan de feiten blijven negeren, dan ga ik geen gesprek voeren.
pi_216295367
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, dus je vindt wél dat de NAVO het recht heeft om onze wateren te beschermen tegen sabotage?
Waar zeg ik van niet dan?
pi_216295375
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het klonk in je hoofd vast heel grappig.
Lang niet zo grappig als geloofwaardig een Russische dreiging willen aanpakken in een ijskoud buitenwater terwijl de ingebeelde "vijfde kolonne" hoogtij viert op het binnenwater.

Toch? ;)
Heel veel sambal
pi_216295379
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:24 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Waar zeg ik van niet dan?
Wat zeg je nu eigenlijk wel. Laten we ons daar eens op concentreren.
pi_216295390
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat zeg je nu eigenlijk wel. Laten we ons daar eens op concentreren.
Ik kan het nogmaals herhalen hoor.

Ik zeg dat opeens zo hard inzetten op escalatie erg vreemd en opvallend is.

Omdat het dat ook is.
pi_216295406
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:26 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Ik kan het nogmaals herhalen hoor.

Ik zeg dat opeens zo hard inzetten op escalatie erg vreemd en opvallend is.

Omdat het dat ook is.
Ja, als Rusland onze infrastructuur vernielt dan loop je het risico op escalatie, wat je nu ook ziet gebeuren. De NAVO gaat onze wateren beter beschermen.

Maar hoe maakt dat je punt?

Of denk je dat de NAVO onze wateren gaat beschermen omdat wij Russische infrastructuur vernielen?
pi_216295412
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Met 100.000 ton of meer olie aan boord? Beter confisqeren ze dat.
Dat is wat Finland heeft gedaan met dat schip die die kabel heeft gesloopt. De boel zal worden verkocht om de reparatie te bekostigen.
pi_216295431
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, als Rusland onze infrastructuur vernielt dan loop je het risico op escalatie, wat je nu ook ziet gebeuren. De NAVO gaat onze wateren beter beschermen.

Maar hoe maakt dat je punt?
En dat noemde ik eenzijdig.

Gaan we dit gesprek herhalen ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')