abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216222981
quote:
Er wordt al langer voor gewaarschuwd, maar vooralsnog is een faillissementsgolf in de horeca uitgebleven. Onderzoekers van ABN Amro denken dat daar dit jaar mogelijk verandering in komt. 'Helaas wel ja', zegt Joris Knoben, hoogleraar Strategie en Ondernemerschap van Tilburg University. ‘Al heeft het woord “golf” wel een zekere lading natuurlijk.’

ABN Amro is niet de eerste die hiervoor waarschuwt, ING kwam al eerder tot dezelfde conclusie. 'Aan de ene kant hoop je dat het anders zit, maar de vooruitzichten zijn niet goed', zegt Marijke Vuik, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Flinke schulden

Met name het aantal horecabedrijven met problematische schulden is flink gestegen. 'Een veeg teken', zegt Knoben. 'Dat is een vrij goede voorspeller voor bedrijven die het echt niet gaan redden.' Dat er veel schulden zijn, is een bekend probleem. 'Tel daarbij op dat dit een MKB-breed probleem is omdat de marges enorm onder druk staan terwijl de kosten stijgen', vult Vuik aan.

Volgens Knoben zal in 2025 het einde van een optelsom te zien worden. 'Tijdens de coronaperiode is een stuwmeer aan bedrijven gecreëerd die normaal gesproken al lang failliet zouden zijn gegaan.' Waar veel bedrijven daarna hebben kunnen herstellen, is dat in de horecasector minder goed gegaan door gestegen energiekosten en een groot personeelstekort. 'Eigenlijk is het klap na klap.'

Breed beeld

Dat beeld is te zien zowel bij high-end restaurants als hotels en cafetaria's. 'Het is heel breed', zegt Vuik, die nog wel voldoende kansen ziet voor de sector. 'Het probleem zit niet aan de vraagkant.' De omzetcijfers zijn goed en ook blijven de klanten komen. Daarnaast zorgt horeca voor 'leefbaarheid' in woongebieden. 'De horeca is onmisbaar voor de maatschappij.' In de sector werken zo'n 500.000 mensen.

Mede als gevolg van stijgende inflatie en hoge energiekosten houdt de consument – in het algemeen – echter wel de hand op de knip. Ondanks dat de lonen fors zijn gestegen, de grootste stijging in 40 jaar. Dat betekent een plus in de koopkracht, 'maar zo werkt het niet altijd in de hoofden van mensen', zegt Knoben. 'Mensen hebben moeite om de prijsstijging te accepteren, wat ervoor zorgt dat het voor horecaondernemers moeilijk is om die prijsstijging door te vertalen aan de consument.'

Pannenkoek

In de studie, waarvoor is samengewerkt met Hotelschool The Hague, wordt ook gewezen op de verschillen in het soort horecabedrijven. Opvallend is dat pannenkoekenrestaurants de faillissementsdans ontspringen. Vuik duidt op de specifieke positie van deze restaurants. 'Op families gericht, vaak op hele mooie locaties en een relatief goede marge.' Bezorgrestaurants doen het ook goed; die maken al een aantal jaar een sterke groei door. Daarnaast lijken ondernemers in de branche het lastiger te hebben in kleinere steden met een relatief hoge winkelleegstand, zoals Hengelo en Helmond.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)kelijkheid-te-worden

jammer. maar ik heb dit al lang gevonden - we hebben teveel horeca in nederland. en te weinig mensen in de bouw en techniek. ikzelf ben van studierichting veranderd naar de technische kant. als ik de straat opga is het een en enkel avondwinkels, groenteboeren, restaurants, cafés, snackbars, etc. er is bar diversiteit in ondernemingen hier.

men moeten trouwens toch meer zelf leren koken. als je het nieuws volgt dan weet je dat jongeren steeds minder koken. en het overgewicht neemt in rap tempo toe

we bouwen niet genoeg woningen en we hebben niet genoeg technisch geschoold personeel. ontmoedig de horeca en moedig mensen aan bouwvakker te worden:
Bouwsector heeft 60.000 nieuwe werknemers (inclusief arbeidsmigranten) nodig
https://www.nu.nl/economi(...)migranten-nodig.html
pi_216223039
Goed idee, 16-jarige serveersters kunnen misschien beter gaan stucadoren op de zaterdagmiddag en -avond.

Horecasector heeft ook al tijdenlang personeelstekorten.
- verwijderd door admin -
pi_216223325
quote:
Ondanks dat de lonen fors zijn gestegen, de grootste stijging in 40 jaar. Dat betekent een plus in de koopkracht, 'maar zo werkt het niet altijd in de hoofden van mensen',
Laten we voor het gemak maar even vergeten dat alle kosten net zo hard meestijgen en dat die plus in koopkracht voor velen een wassen neus is. Maar banken zijn goed in eenzijdige verhalen vertellen.
pi_216223480
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 02:33 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Laten we voor het gemak maar even vergeten dat alle kosten net zo hard meestijgen en dat die plus in koopkracht voor velen een wassen neus is. Maar banken zijn goed in eenzijdige verhalen vertellen.
Het is vooral nogal amateuristisch, want het hele concept koopkracht houdt ook rekening met inflatie. Als lonen met 5% stijgen en prijzen met 7% ga je er in koopkracht op achteruit. Dat is het hele idee achter het begrip. Je mag toch verwachten dat iemand die bij een bank werkt dat wel weet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_216223590
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 06:40 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het is vooral nogal amateuristisch, want het hele concept koopkracht houdt ook rekening met inflatie. Als lonen met 5% stijgen en prijzen met 7% ga je er in koopkracht op achteruit. Dat is het hele idee achter het begrip. Je mag toch verwachten dat iemand die bij een bank werkt dat wel weet.
Wat dit soort "Economen" ook vaak vergeten is dat je koopkracht niet geheel in procenten kunt uitdrukken.
Bepaalde kosten zijn voor iedereen ongeveer gelijk, een miljonair geeft echt niet 10 keer meer uit aan boodschappen dan een bijstandsmoeder. Echter als mensen procentueel gecompenseerd worden op hun inkomen, dan pakt dit dus relatief beter uit voor iemand met een hoog inkomen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 9 januari 2025 @ 07:52:28 #6
504895 Bofjijff
AJAXGODENZONEN SUPERJODEN
pi_216223723
Is al vaak uitstel van executie dus. Nooit leuk maar je ontkomt er niet aan.
pi_216223796
Vind het bijzonder, want ondanks de belachelijke prijzen in de horeca zit alles altijd ramvol. Van cafe’s tot restaurants.
  donderdag 9 januari 2025 @ 08:14:04 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_216223816
Oh nee waar moet ik straks dan 5¤ betalen voor een drankje
pi_216223819
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 08:09 schreef 111210 het volgende:
Vind het bijzonder, want ondanks de belachelijke prijzen in de horeca zit alles altijd ramvol. Van cafe’s tot restaurants.
Er zijn heel veel mensen die geen drol betalen voor wonen, door de lage hypotheekrente betaal ik minder dan 10% van mijn inkomen aan mijn hypotheek, daarnaast YOLO'en een heleboel jongeren hun geld over de balk omdat sparen voor een huis toch geen zin heeft.
pi_216223823
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 08:14 schreef Twiitch het volgende:
Oh nee waar moet ik straks dan 5¤ betalen voor een drankje
MacDonalds.
pi_216223825
Alles moet kapot
pi_216223826
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 00:51 schreef groenen het volgende:
Goed idee, 16-jarige serveersters kunnen misschien beter gaan stucadoren op de zaterdagmiddag en -avond.

Je was mij net voor. Als ik naar het personeel in de horeca kijk is gros student. Die kosten al bijna niks.

quote:
Dan zit je nog met vaste lasten, hoge belastingen, hogere kosten van leveranciers, ect ect.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_216223876
quote:
De druktemakers hebben teveel geld en kunnen zich dus laten verwennen door de (chef)koks.
pi_216223892
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 07:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wat dit soort "Economen" ook vaak vergeten is dat je koopkracht niet geheel in procenten kunt uitdrukken.
Bepaalde kosten zijn voor iedereen ongeveer gelijk, een miljonair geeft echt niet 10 keer meer uit aan boodschappen dan een bijstandsmoeder. Echter als mensen procentueel gecompenseerd worden op hun inkomen, dan pakt dit dus relatief beter uit voor iemand met een hoog inkomen.
De vpro heeft ooit eens een hele goeie docu uitgezonden over de economie en de (kwalijke) rol van exorbitant rijken daarin, die onttrekken - in tegenstelling tot de middenklasse - nl. geld uit de economie ipv het rond te laten gaan.

Een Amerikaanse multimiljonair verwoorde het in die docu ook prima; hij vertelde dat 'ie weliswaar honderden of duizenden keren meer verdiende dan iemand uit de middenklasse, maar niet honderden of duizenden keren meer uitgaf dan iemand uit de middenklasse. Ook hij kon maar zoveel spijkerbroeken in een week dragen, dus heeft het geen enkel nut om er duizenden te kopen. En één privéjet volstaat, daar hoeft hij er ook niet jaarlijks één van te kopen. M.a.w. het overschot aan geld wat voor hem maandelijks overbleef kwam "tot stilstand" ipv dat het in de economie rondgepompt bleef worden.
pi_216223901
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 08:26 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De vpro heeft ooit eens een hele goeie docu uitgezonden over de economie en de (kwalijke) rol van exorbitant rijken daarin, die onttrekken - in tegenstelling tot de middenklasse - nl. geld uit de economie ipv het rond te laten gaan.

Een Amerikaanse multimiljonair verwoorde het in die docu ook prima; hij vertelde dat 'ie weliswaar honderden of duizenden keren meer verdiende dan iemand uit de middenklasse, maar niet honderden of duizenden keren meer uitgaf dan iemand uit de middenklasse. Ook hij kon maar zoveel spijkerbroeken in een week dragen, dus heeft het geen enkel nut om er duizenden te kopen. En één privéjet volstaat, daar hoeft hij er ook niet jaarlijks één van te kopen. M.a.w. het overschot aan geld wat voor hem maandelijks overbleef kwam "tot stilstand" ipv dat het in de economie rondgepompt bleef worden.
Ik denk dat dat sterk overdreven is, de meeste "vermogende" mensen hebben helemaal niet zoveel cash geld, dat zit voornamelijk in Vastgoed en Aandelen/Investeringen, of hun eigen bedrijf. Doorgaans hebben die gewoon een zakelijke bankier die de boel beheert en een soort van "inkomen" naar hun overmaakt.
pi_216223936
o.p. ziet veel groenteboeren? Ik eigenlijk nauwelijks.
Ik begrijp dat er nog nooit zoveel klandizie in de horeca is geweest dan nu.

[ Bericht 1% gewijzigd door NoCigar op 09-01-2025 12:01:01 ]
anonieme razernist
pi_216224358
Alles wordt duurder voor de horecaondernemer, prijzen stijgen, consument is de dupe en kan het niet meer betalen en wijzen naar horeca. Gevolg klandizie blijft weg.
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 9 januari 2025 @ 09:40:59 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216224686
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 09:12 schreef dimmak het volgende:
Alles wordt duurder voor de horecaondernemer, prijzen stijgen, consument is de dupe en kan het niet meer betalen en wijzen naar horeca. Gevolg klandizie blijft weg.
Een vicieuze circel.
Muziek: 15+ / Home
pi_216225033
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 08:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat dat sterk overdreven is, de meeste "vermogende" mensen hebben helemaal niet zoveel cash geld, dat zit voornamelijk in Vastgoed en Aandelen/Investeringen, of hun eigen bedrijf. Doorgaans hebben die gewoon een zakelijke bankier die de boel beheert en een soort van "inkomen" naar hun overmaakt.
Daarom is er ook een verschil tussen iemand die vermogend is en iemand die veel geld heeft.

De rappers die met veel geld smijten zijn niet 'rijk'.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_216225051
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2025 08:15 schreef HSG het volgende:

[..]
Je was mij net voor. Als ik naar het personeel in de horeca kijk is gros student. Die kosten al bijna niks.
[..]
Dan zit je nog met vaste lasten, hoge belastingen, hogere kosten van leveranciers, ect ect.
zal natuurlijk per zaakje verschillen, maar als je naar de grote steden kijkt dan heb je een paar ondernemers die een groot aantal horeca in bezit hebben. Dat kan je enkel voor elkaar krijgen als je genoeg winst draait en je personeel jarenlang hebt uitgeknepen voor een schofterig loontje
pi_216225242
Een groot probleem van de horeca is, dat zij zich steeds meer laten uitmelken door sites als Thuisbezorgd en Social Deal. Dan ben je hard aan het werken aan je eigen ondergang.
pi_216225374
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 10:19 schreef 111210 het volgende:

[..]
zal natuurlijk per zaakje verschillen, maar als je naar de grote steden kijkt dan heb je een paar ondernemers die een groot aantal horeca in bezit hebben. Dat kan je enkel voor elkaar krijgen als je genoeg winst draait en je personeel jarenlang hebt uitgeknepen voor een schofterig loontje
Ik heb ooit begrepen dat als je een horecaonderneming begint dat pas naar gemiddeld twee jaar winst gaat maken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_216225438
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 10:34 schreef Idisrom het volgende:
Een groot probleem van de horeca is, dat zij zich steeds meer laten uitmelken door sites als Thuisbezorgd en Social Deal. Dan ben je hard aan het werken aan je eigen ondergang.
Voor restaurants geldt dat inderdaad maar niet voor cafés. Ik kan geen cafésfeer laten thuisbezorgen, alleen een krat met bier.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  donderdag 9 januari 2025 @ 11:45:03 #24
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_216226332
quote:
De gemiddelde horeca ondernemer (die het niet moet hebben van het hogere segment horeca) kan niet om dit soort platformen heen. Henk en Ingrid kijken namelijk niet verder dan de Thuisbezorgd app. Ben je daar als ondernemer niet op te vinden, dan loop je al een hoop potentiële business mis.

Ik denk dat weinig beginnende ondernemers zich vooraf de vraag stellen wat de gevolgen zijn van Thuisbezorgd; hoe dat in de winstmarge vreet en hoe je je alleen maar afhankelijk maakt van de voorwaarden die zij aan jou opleggen die bovendien jaar op jaar kunnen wijzigen (als in: provisie wordt even 5% omhoog geschroefd. En je hebt geen idee hoe die provisie er over tien jaar uitziet).
pi_216227252
quote:
Thuisbezorgd zorgt ook voor heel veel klandizie, dus uitmelken zou ik het niet noemen.
pi_216227341
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 10:53 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Voor restaurants geldt dat inderdaad maar niet voor cafés. Ik kan geen cafésfeer laten thuisbezorgen, alleen een krat met bier.
Dat geldt dan toch ook voor restaurants? Een vijfgangenmaaltijd op hoog niveau met wijnarrangement en de bijbehorende sfeer kan ik thuis ook niet creëren.
pi_216227383
Zelf heb ik ook een horecaklant die er per 31 december mee is opgehouden. Het was niet meer te betalen. De lonen zijn de afgelopen jaren bijna 20 % gestegen (ook van 16 jarige oproepkrachten), de energielasten, de inkoopprijzen van producten 25 % hoger, de huren. Om uit de kosten te komen en zelf nog een beetje winst te behalen, zouden de prijzen zo omhoog moeten dat dat niet meer te doen was.

Maar ja, dat is iets wat je al lang aan zag komen natuurlijk toen die minimumlonen keer op keer omhoog bleven gaan. Er had niet gewerkt moeten worden aan de inkomenskant van NL, maar aan de kostenkant.
pi_216227409
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 13:05 schreef bloodymary1 het volgende:
Zelf heb ik ook een horecaklant die er per 31 december mee is opgehouden. Het was niet meer te betalen. De lonen zijn de afgelopen jaren bijna 20 % gestegen (ook van 16 jarige oproepkrachten), de energielasten, de inkoopprijzen van producten 25 % hoger, de huren. Om uit de kosten te komen en zelf nog een beetje winst te behalen, zouden de prijzen zo omhoog moeten dat dat niet meer te doen was.

Maar ja, dat is iets wat je al lang aan zag komen natuurlijk toen die minimumlonen keer op keer omhoog bleven gaan. Er had niet gewerkt moeten worden aan de inkomenskant van NL, maar aan de kostenkant.
Dat is het gevaar van de Inflatiespiraal, en geloof me, die is nog niet voorbij. Een Economische crisis is natuurlijk nooit fijn voor een groep mensen, echter wel gezond voor een goede economie.
  donderdag 9 januari 2025 @ 13:10:08 #29
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216227451
quote:

[..]
Dan ga je ervanuit dat hier wordt gepoogd een volkomen eerlijk verhaal te vertellen.
  donderdag 9 januari 2025 @ 13:11:02 #30
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_216227462
De prijzen beginnen ook wel absurd te worden in de horeca. Wij moesten dit weekend ¤12 afrekenen voor 2 koppen warme chocolademelk met slagroom. We maken het voortaan thuis wel.
MEER DAN VIJF EN TWINTIG GULDEN hoor ik mijn vader al roepen
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 9 januari 2025 @ 13:34:28 #31
396550 Richestorags
pi_216227739
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 10:18 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Daarom is er ook een verschil tussen iemand die vermogend is en iemand die veel geld heeft.

De rappers die met veel geld smijten zijn niet 'rijk'.
Zijn wel goed voor de economie.
pi_216227788
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 13:11 schreef monkyyy het volgende:
De prijzen beginnen ook wel absurd te worden in de horeca. Wij moesten dit weekend ¤12 afrekenen voor 2 koppen warme chocolademelk met slagroom. We maken het voortaan thuis wel.
Je betaalt voor een stukje beleving ;)
pi_216227966
quote:

[..]
En je bent bestolen van 7% van je spaargeld en pensioenpot en dat krijg je nooit meer terug.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216228089
Nieuwsbericht,
Jarenlang worden er een voorspelling gedaan die telkens niet blijken te kloppen, dus nu doen we exact wéér diezelfde voorspelling:

12 oktober 2023, 17:39 .. exact dezelfde hoogleraar Joris Knoben over zijn voorspelling dat er nu veel meer horecabedrijven failliet zouden gaan
https://www.volkskrant.nl(...)de-ijsberg~ba6ebcb1/

13 maart 2023 Hoogleraar Joris Knoben: ‘Bij een gezonde economie ‘horen’ faillissementen’
Over zijn verwachting dat er een crisis in de horecasector zou zijn en nu heel veel horecabedrijven failliet gaan (of er veel meer zouden stoppen), maar voorlopig de faillisiements-cijers helemaal niet sterk stijgen, en an sich de sector groeit
https://www.uwv.nl/nl/ach(...)oren-faillissementen

11 juli 2022
prof. dr. Joris Knoben, hoogleraar Strategie en Ondernemerschap aan de Tilburg School of Economics and Management, duid het trendrapport die in tegenstelling tot een teruggang in de horeca, juist een groei van ondernemingen ziet, volgens hem is dat enkel te verklaren doordat event-management in 2022 enorm gegroeid is na de corona-tijd, maar de problemen zouden structureel zijn en de problemen bij horecabedrijven zouden enorm zijn
https://www.kvk.nl/pers/k(...)ogistiek-in-de-lift/
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 9 januari 2025 @ 14:13:36 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216228155
Die Joris Knoben is wel een volhouder.
  donderdag 9 januari 2025 @ 15:21:58 #36
396550 Richestorags
pi_216228773
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 13:05 schreef bloodymary1 het volgende:

In kleine dorpjes in Spanje krijg je een 2-gangen maaltijd met een fles wijn voor 12 euro. Een glas, soms tot aan de rand vol (oftewel eigenlijk 1,5 of zelfs 2 glazen) met een tapa erbij, kost soms zo weinig als 1,30. Waarom het in Nederland 5 keer zoveel moet kosten vraag ik me wel af. Wat gaat hier precies fout? Natuurlijk is Spanje goedkoper maar het leven voor een restauranteigenaar in Spanje is bij lange na niet 5 keer goedkoper dan Nederland.
  donderdag 9 januari 2025 @ 16:42:00 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216229499
Sociale zekerheid is in Spanje minder, dus werknemers goedkoper. Ook huisvesting is daar goedkoper op de meeste plekken. Ik weet ook niet hoe de macht van leveranciers daar is en bijvoorbeeld accijns op drank.

Maargoed, als bepaalde horeca concepten niet meer opbrengen verdwijnen ze. Het is niet dat we ze per se nodig hebben.
pi_216229624
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 13:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat geldt dan toch ook voor restaurants? Een vijfgangenmaaltijd op hoog niveau met wijnarrangement en de bijbehorende sfeer kan ik thuis ook niet creëren.
Dat kun je wel, het kost alleen moeite. Je betaalt vooral voor het feit dat je tafel gedekt wordt en het eten voor je neus gezet.

Met een café is dat wel een beetje anders, vooral als dat café meer biedt dan alleen een koud getapt biertje en slap geouwehoer aan de toog onder het voetbal, maar er ook bijvoorbeeld live muziek of een comedynight wordt georganiseerd.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:14:44 #39
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216229755
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 15:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
In kleine dorpjes in Spanje krijg je een 2-gangen maaltijd met een fles wijn voor 12 euro. Een glas, soms tot aan de rand vol (oftewel eigenlijk 1,5 of zelfs 2 glazen) met een tapa erbij, kost soms zo weinig als 1,30. Waarom het in Nederland 5 keer zoveel moet kosten vraag ik me wel af. Wat gaat hier precies fout? Natuurlijk is Spanje goedkoper maar het leven voor een restauranteigenaar in Spanje is bij lange na niet 5 keer goedkoper dan Nederland.
Iets daartussenin: direct over de oostgrens is het vrij makkelijk om een volwaardig bord (niet fastfood-)eten te vinden voor een euro of 10. Doorgaans zeer goed gevuld.

Hier kan je voor die prijs slechts een standaard vette hap halen, of misschien een bakje van Julia's (of een rijstbox bij Leon, waar ik persoonlijk een liefhebber van ben, maar dat is qua 'normaal' eten voor die prijs echt een uitzondering).
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:27:43 #40
396550 Richestorags
pi_216229889
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:14 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Iets daartussenin: direct over de oostgrens is het vrij makkelijk om een volwaardig bord (niet fastfood-)eten te vinden voor een euro of 10. Doorgaans zeer goed gevuld.

Hier kan je voor die prijs slechts een standaard vette hap halen, of misschien een bakje van Julia's (of een rijstbox bij Leon, waar ik persoonlijk een liefhebber van ben, maar dat is qua 'normaal' eten voor die prijs echt een uitzondering).
10 euro is zelfs voor een vette hap al lastig.

Het enige eten dat ik enigszins schappelijk vind in Nederland is van Eaziewok. Veel groenten en voor net iets minder dan een 10tje.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:29:28 #41
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216229906
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]
10 euro is zelfs voor een vette hap al lastig.

Het enige eten dat ik enigszins schappelijk vind in Nederland is van Eaziewok. Veel groenten en voor net iets minder dan een 10tje.
Afgelopen jaar een keer gehad. Zag er leuk uit, maar viel tegen. Ik had beter gewoon naar Breakz kunnen gaan, enkele meters verderop.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:31:36 #42
396550 Richestorags
pi_216229923
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:29 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Afgelopen jaar een keer gehad. Zag er leuk uit, maar viel tegen. Ik had beter gewoon naar Breakz kunnen gaan, enkele meters verderop.
Hangt een beetje af van de saus en wat je verder kiest. De groenten zijn ook niet altijd even vers. Het kan echter best prima zijn, vooral voor de prijs.

Maar ja, ik ben wel benieuwd waar die absurde prijzen in Nederland hem nou precies in zitten.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:33:11 #43
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216229938
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Maar ja, ik ben wel benieuwd waar die absurde prijzen in Nederland hem nou precies in zitten.
Sowieso extreme loon- en energiekosten die terug verdiend moeten worden.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:33:13 #44
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216229940
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 12:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
Thuisbezorgd zorgt ook voor heel veel klandizie, dus uitmelken zou ik het niet noemen.
En neemt 13 procent commissie per bestelling. Dat vreet je marges op.
Het gaat in een bedrijf niet om omzet, het gaat om marge
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:35:37 #45
396550 Richestorags
pi_216229957
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nog meer als je alles optelt.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:37:04 #46
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_216229975
Gelukkig hebben de vastgoedeigenaren het wel goed, zelfs als de boel leeg staat.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:37:08 #47
396550 Richestorags
pi_216229977
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:33 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Sowieso extreme loon- en energiekosten die terug verdiend moeten worden.
Ja maar wij betalen niet 5 keer zoveel loon als in Spanje en onze energierekening is ook niet 5 keer zo hoog.

Ook betalen we niet 2 keer zoveel loon als in Duitsland en onze energierekening is ook niet 2 keer zo hoog (jouw voorbeeld van net over de grens 10 euro).
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:37:31 #48
396550 Richestorags
pi_216229980
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:37 schreef ACT-F het volgende:
Gelukkig hebben de vastgoedeigenaren het wel goed, zelfs als de boel leeg staat.
Leegstandsubsidie is er toch ofzo?
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:38:50 #49
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216229988
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:37 schreef ACT-F het volgende:
De manier om in de horeca geld te verdienen is idd panden verhuren.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:41:08 #50
24533 ACT-F
pi_216230005
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:37 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Leegstandsubsidie is er toch ofzo?
Fiscale aftrekbaarheid. Leegstandsbelasting is het antwoord erop.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:44:15 #51
396550 Richestorags
pi_216230032
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Fiscale aftrekbaarheid. Leegstandsbelasting is het antwoord erop.
Ah ja. Wat een subsidie is in feite ja.
pi_216230035
quote:

[..]
Dat snap ik ook wel, maar als je gebruik maakt van Thuisbezorgt, hoef je zelf geen website of bestelsysteem meer neer te zetten, je hoeft ook geen foldertjes te laten maken of aan marketing te doen, bovendien heeft Thuisbezorgd een heel handig systeem waarbij je snel je bestellingen kunt laten stoppen als het te druk is.
Daarnaast kun je ook nog de bezorging uitbesteden, en is de betaling ook gelijk geregeld.

Ik heb zelf de website van Funda gemaakt, en heel veel mensen zeiden dan tegen mij: Mwoah, dat kan niet zo moeilijk zijn toch? Database met wat huizen, een zoek machientje en klaar. Wat men vaak vergeet is dat er echt heel veel meer achter zit, destijds bestond het platform al uit 30 verschillende applicaties, ik verwacht bij thuisbezorgd een paar honderd.

Oja, je hoeft er geen gebruik van te maken.

Innovatie kost geld.
pi_216230043
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 15:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat komt dus door de lonen, de loonkosten, huren, energieprijzen, inkoop van de ingrediënten en drank etc. Dat is allemaal wel 100 keer goedkoper in Spanje en veel andere landen hoor. Zeker de laatste jaren dus, sinds corona.
pi_216230050
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 16:58 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dat kun je wel, het kost alleen moeite. Je betaalt vooral voor het feit dat je tafel gedekt wordt en het eten voor je neus gezet.
Nee hoor. Ik kan echt goed koken, maar kan niet tippen aan een goede chef.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:47:27 #55
396550 Richestorags
pi_216230061
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:46 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Nee hoor. Ik kan echt goed koken, maar kan niet tippen aan een goede chef.
Een goede chef. Ook dat is lastig te vinden in NL.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:47:55 #56
396550 Richestorags
pi_216230067
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:46 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat komt dus door de lonen, de loonkosten, huren, energieprijzen, inkoop van de ingrediënten en drank etc. Dat is allemaal wel 100 keer goedkoper in Spanje en veel andere landen hoor. Zeker de laatste jaren dus, sinds corona.
Is het verschil zo groot dat een glas wijn 5 keer goedkoper kan? Ik betwijfel het.
  Moderator donderdag 9 januari 2025 @ 17:48:55 #57
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_216230077
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat snap ik ook wel, maar als je gebruik maakt van Thuisbezorgt, hoef je zelf geen website of bestelsysteem meer neer te zetten, je hoeft ook geen foldertjes te laten maken of aan marketing te doen, bovendien heeft Thuisbezorgd een heel handig systeem waarbij je snel je bestellingen kunt laten stoppen als het te druk is.
Daarnaast kun je ook nog de bezorging uitbesteden, en is de betaling ook gelijk geregeld.

Ik heb zelf de website van Funda gemaakt, en heel veel mensen zeiden dan tegen mij: Mwoah, dat kan niet zo moeilijk zijn toch? Database met wat huizen, een zoek machientje en klaar. Wat men vaak vergeet is dat er echt heel veel meer achter zit, destijds bestond het platform al uit 30 verschillende applicaties, ik verwacht bij thuisbezorgd een paar honderd.

Innovatie kost geld.
Respect man
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_216230102
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:47 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Is het verschil zo groot dat een glas wijn 5 keer goedkoper kan? Ik betwijfel het.
Dat denk ik wel. Als je hier een redelijk goede fles wijn bij het eten wil, bijvoorbeeld een primitivo, betaal je zo ¤ 35 of meer. Terwijl je in Italië voor dezelfde fles wijn ¤ 14 betaalt in een restaurant.

Hier zijn de genoemde kosten voor een horeca-ondernemer (bij degene die ik heb berekend dan) sinds corona, ook met 35 % gestegen. Door genoemde factoren.
pi_216230103
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:48 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Respect man
Dank, erg leuk om te doen, persoonlijk vind ik het nu een beetje een gedrocht geworden.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:54:21 #60
396550 Richestorags
pi_216230153
quote:

[..]

Innovatie kost geld.
Als je de bezorging uitbesteedt aan Thuisbezorgd heb je 35 procent kosten, bezorgers die je eten opvreten en/of drank jatten, krijg je kostprijsvergoeding als je eten koud is doordat zij te laat zijn of de bezorger het laat vallen etc. etc.

Ik ken best wel wat ondernemers en ze vinden het allemaal veel te duur.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:56:11 #61
396550 Richestorags
pi_216230173
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:49 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat denk ik wel. Als je hier een redelijk goede fles wijn bij het eten wil, bijvoorbeeld een primitivo, betaal je zo ¤ 35 of meer. Terwijl je in Italië voor dezelfde fles wijn ¤ 14 betaalt in een restaurant.

Hier zijn de genoemde kosten voor een horeca-ondernemer (bij degene die ik heb berekend dan) sinds corona, ook met 35 % gestegen. Door genoemde factoren.
Italië heeft toch ook inflatie? Duitsland, Spanje. Ik heb het idee dat een restauranteigenaar in Italië of Spanje ook minder geld uit de zaak trekt en al een familiehuis heeft etc.

Die verschillen zitten hem niet alleen in de door jou genoemde factoren. Daarvoor zijn ze te groot namelijk.
pi_216230178
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:54 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als je de bezorging uitbesteedt aan Thuisbezorgd heb je 35 procent kosten, bezorgers die je eten opvreten en/of drank jatten, krijg je kostprijsvergoeding als je eten koud is doordat zij te laat zijn of de bezorger het laat vallen etc. etc.

Ik ken best wel wat ondernemers en ze vinden het allemaal veel te duur.
Ik durf gerust te stellen dat door thuisbezorgt er ook meer in het algemeen word bestelt, het is toch allemaal net wat makkelijker als je vanaf je telefoon direct even kunt bestellen en zoals gezegt, het neemt ook ontzettend veel kosten weg.
pi_216230197
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:56 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Italië heeft toch ook inflatie? Duitsland, Spanje. Ik heb het idee dat een restauranteigenaar in Italië of Spanje ook minder geld uit de zaak trekt en al een familiehuis heeft etc.

Die verschillen zitten hem niet alleen in de door jou genoemde factoren. Daarvoor zijn ze te groot namelijk.
Ik denk dat een groot verschil zit dat veel Horeca eigendom is van de brouwers, lekker weinig opstart kosten en alleen je inkomsten worden opgevreten.
Daarnaast is het probleem dat Nederland niet echt een Horeca cultuur kent, er zijn maar weinig zaken die elke dag, en elk deel van de dag omzet genereren.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:58:16 #64
396550 Richestorags
pi_216230200
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik durf gerust te stellen dat door thuisbezorgt er ook meer in het algemeen word bestelt, het is toch allemaal net wat makkelijker als je vanaf je telefoon direct even kunt bestellen en zoals gezegt, het neemt ook ontzettend veel kosten weg.
Natuurlijk wordt er meer besteld echter zoals er terecht wordt gezegd wordt er bijna geen winst meer gemaakt. Je mag namelijk maar beperkt de kosten terugrekenen in de TB app t.o.v. de prijzen die je zelf hanteert.
pi_216230222
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:58 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Natuurlijk wordt er meer besteld echter zoals er terecht wordt gezegd wordt er bijna geen winst meer gemaakt. Je mag namelijk maar beperkt de kosten terugrekenen in de TB app t.o.v. de prijzen die je zelf hanteert.
Je bent niet verplicht je aan te sluiten he?
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:59:59 #66
396550 Richestorags
pi_216230235
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat een groot verschil zit dat veel Horeca eigendom is van de brouwers, lekker weinig opstart kosten en alleen je inkomsten worden opgevreten.
Daarnaast is het probleem dat Nederland niet echt een Horeca cultuur kent, er zijn maar weinig zaken die elke dag, en elk deel van de dag omzet genereren.
Dat is ook zo. In Spanje zitten de lokale werkers om 7 uur in het café te ontbijten. In Italië tikken ze ff een espressootje en een gebakje weg.
  donderdag 9 januari 2025 @ 18:00:17 #67
396550 Richestorags
pi_216230241
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je bent niet verplicht je aan te sluiten he?
Dat stond ook niet ter discussie.
pi_216230542
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het zijn slechts de mensen met veel geld die zich kunnen laten verwennen door de horeca-ondernemers.
  donderdag 9 januari 2025 @ 18:31:00 #69
22565 asco
Los in deze tent
pi_216230597
Het zal me wat.

Ik kom er nog zo min mogelijk. En al zeker in Nederland.
Tussen een hoop vreemde mensen met meestal een hoop herrie wat overpriced troep naar binnen schuiven opgediend door een veelal ongeïnteresseerde 16 en een halve jarige want dat is dan gezellig ofzo. :')

Die golf zal huge worden.
pi_216230642
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 18:27 schreef torentje het volgende:

[..]
Het zijn slechts de mensen met veel geld die zich kunnen laten verwennen door de horeca-ondernemers.
Wat is veel?
  Forum Admin donderdag 9 januari 2025 @ 18:35:06 #71
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216230659
Ik heb er geen zicht op anders dan dat alleen de totale wildgroei van koffietentjes me is opgevallen. Soms meerdere naast elkaar.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 9 januari 2025 @ 18:37:34 #72
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216230690
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 18:31 schreef asco het volgende:
Het zal me wat.

Tussen een hoop vreemde mensen met meestal een hoop herrie wat overpriced troep naar binnen schuiven opgediend door een veelal ongeïnteresseerde 16 en een halve jarige want dat is dan gezellig ofzo. :')

Eerdergenoemde rijstbox van Leon is in feite een kartonnen doosje met kant en klare inhoud dat ze in de magnetron zetten, wat je vervolgens in een rommelig decor (ergens aan een simpel tafeltje in het station van Utrecht) opeet.

Maar goed, wel lekker (sowieso de Chicken Aioli-box), en bovengenoemd proces maakt het vast mede zo goedkoop.
pi_216231025
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 18:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wat is veel?
Boven de ¤ 3100 per maand netto vrij te besteden, daarvan kan men zich door de horeca-ondernemers dagelijks flink van laten verwennen en iedereen uitlachen die niet zoveel koopkracht heeft en zich dus niet dagelijks
kan laten verwennen.
pi_216231115
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 18:31 schreef asco het volgende:
Het zal me wat.

Vergeet de minitafeltjes niet, die dicht op elkaar staan zodat je bijna bij anderen aan tafel zit.
pi_216231193
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 00:51 schreef groenen het volgende:

Eigen schuld, ze moesten zonodig in de horeca de zon en feestdagen toeslagen afschaffen dus het personeel is massaal vertrokken. Hetzelfde proberen ze al jaren bij het winkelpersoneel wat nog niet gelukt is.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216231567
quote:
Ja want dat werd 11 euro 34. Dus dat ziet ie goed. :-)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216232198
quote:

[..]
Het is inmiddels 14%, maar het in feite hoger, want het wordt gerekend over de omzet inclusief BTW.
Uitgaande van 9% BTW is het 14% x 1,09 van de omzet = 15,26%. daaroverheen komt ook nog een klein vast bedrag per bestelling.

Social Deal is nog erger. Die rekent 35% over de omzet inclusief BTW (dus 35% x1,09 = 38,15% over de omzet), die je eerst nog in prijs verlagen moet.
pi_216232506
quote:
Ik heb zelf de website van Funda gemaakt
En met die droevige erfenis zitten we nu. Dus dat was jij.... :)
pi_216233576
Ik heb vroeger in de horeca gewerkt tot de horeca ondernemers zelf, mij en vele andere de sector uitdjaagden.

Slechte lonen, in fooienpotten graaien, uurtjes ervanaf snoepen, geen respect voor personeel, pauze?! Het is druk! (iedere dag, altijd), etc etc.

Dan heb je aan de andere kant nog de gasten, ga maar bij jezelf na of je denkt dat die er leuker op zijn geworden de laatste 15 jaar.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  donderdag 9 januari 2025 @ 21:39:20 #80
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216233750
Achter de schermen van de supermarkt (paar decennia terug) schoffelden mensen elkaar ook onderuit. Gekloot met uren, eten van collega's stelen en erger dan dat.

Veel mensen zijn gewoon zo.
pi_216233878
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:39 schreef Eightyone het volgende:
Achter de schermen van de supermarkt (paar decennia terug) schoffelden mensen elkaar ook onderuit. Gekloot met uren, eten van collega's stelen en erger dan dat.

Veel mensen zijn gewoon zo.
Op zondag kreeg ik niets extras als ik bestellingen reed, want horeca. Behalve als het nacht was, dan moest ik om klokken want dan werd het transport :')

Ik weet niet hoe ze het allemaal deden ik weet alleen dat ik super naïef en "bang" was voor de baas. Zo deed iedereen het dus ik deed het maar mee.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_216234372
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 08:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
Er zijn heel veel mensen die geen drol betalen voor wonen, door de lage hypotheekrente betaal ik minder dan 10% van mijn inkomen aan mijn hypotheek, daarnaast YOLO'en een heleboel jongeren hun geld over de balk omdat sparen voor een huis toch geen zin heeft.
Als je gewoon geen avocado toast meer koopt heb je die woning zo te pakken. Maar sparen is inderdaad weinig zinvol met een 7% inflatie en woningen die ieder jaar minstens een jaarloon duurder worden.
pi_216234529
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:18 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als je gewoon geen avocado toast meer koopt heb je die woning zo te pakken. Maar sparen is inderdaad weinig zinvol met een 7% inflatie en woningen die ieder jaar minstens een jaarloon duurder worden.
En je bent altijd onderdeel van de ook zoekende poule die net even wat meer voordeel heeft door iets meer geldelijke ondersteuning van de ouders en grootouders.

Al met al een gigantische fuck up en race to the bottom. Als het sentiment weer down gaat, wat het gaat dan zitten al die recente kopers met een gigantische schuld met een onderpand wat geen drol meer waard is.

We leren nooit, ik zeg NOOIT van het verleden. Punt is wel dat je echt mee moet in de gekte als je op jezelf cq samen wilt wonen. Niet benijdenswaardig allemaal voor onze jeugd. Ze zijn zwaar fucked in deze tijd.
  donderdag 9 januari 2025 @ 22:30:12 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216234548
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:47 schreef Richestorags het volgende:

[..]
In Nederland zit een hoge marge op drank vaak, om lagere marges elders te compenseren. Misschien is dat in Spanje anders.

Maar sowieso, in Spaanse dorpjes kost vastgoed weinig. En de lonen en sociale zekerheid zijn er flink lager. Dus dat maakt het ook goedkoper.
  donderdag 9 januari 2025 @ 22:31:27 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216234583
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:49 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Italie is juist een schijtduur land qua horeca. In ieder geval in het noorden. Misschien is het zuiden wel goedkoper, daar ben ik nog nooit geweest.
  donderdag 9 januari 2025 @ 22:44:35 #86
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_216234734
Nederlandse horeca is vaak overdone: A1 locatie, '"Grand Café", overbodige toeters en bellen en ga zo maar door.
In Spanje kun je voor een habbekrats een prima maaltijd met dito wijn genieten in een plaatijzeren hut onder de tl-balken.
pi_216234929
We gaan heel snel naar een lichte recessie nu met oplopende werkloosheid
Vakman pur sang
pi_216234957
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
In Nederland zit een hoge marge op drank vaak, om lagere marges elders te compenseren. Misschien is dat in Spanje anders.

Maar sowieso, in Spaanse dorpjes kost vastgoed weinig. En de lonen en sociale zekerheid zijn er flink lager. Dus dat maakt het ook goedkoper.
De informele (lees: zwarte) economie is in die zuidelijke landen ook een stuk groter, lijkt me dat veel personeel ook gewoon zwart betaald wordt.
  donderdag 9 januari 2025 @ 23:06:39 #89
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216234969
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:05 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
De informele (lees: zwarte) economie is in die zuidelijke landen ook een stuk groter, lijkt me dat veel personeel ook gewoon zwart betaald wordt.
Dat gebeurd in NL natuurlijk noooooit, zwart werken in de horeca, dat is gewoon absurd.
pi_216235082
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat gebeurd in NL natuurlijk noooooit, zwart werken in de horeca, dat is gewoon absurd.
Daar wordt nooit cash betaald dus dat zal niet gebeuren daar.
Vakman pur sang
  donderdag 9 januari 2025 @ 23:17:03 #91
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216235087
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Italie is juist een schijtduur land qua horeca. In ieder geval in het noorden. Misschien is het zuiden wel goedkoper, daar ben ik nog nooit geweest.
Als Noord Italie een zelfstandig land was, zou het een van de rijkste landen ter wereld zijn.
  donderdag 9 januari 2025 @ 23:25:04 #92
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216235159
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als Noord Italie een zelfstandig land was, zou het een van de rijkste landen ter wereld zijn.
Klopt, maar ik weet dus niet of de prijzen in het arme zuiden ook zoveel lager zijn.
  donderdag 9 januari 2025 @ 23:27:28 #93
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216235178
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Klopt, maar ik weet dus niet of de prijzen in het arme zuiden ook zoveel lager zijn.
Buiten de toeristische gebieden, ja, absoluut, maar dat is in Spanje, Frankrijk, of Kroatië ook
pi_216235412
Cafes zijn sowieso wel ten dode opgeschreven. Al jaren zie je de trend dat jongeren steeds meer bij elkaar in drinken. Tel daarbij op dat je tegenwoordig met 18 pas mag drinken, een jeugd die 2,5 jaar gewend is geweest om elkaar thuis op te zoeken, het feit dat alcohol wel flink aan imago inboet en niet te vergeten dat een pilsje godverdomme ¤3,5 moet kosten.

Maar het onderliggende probleem is natuurlijk dat mede door corona het hele systeem scheef is gaan lopen.
pi_216235786
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:57 schreef Vliegbaard het volgende:
Cafes zijn sowieso wel ten dode opgeschreven. Al jaren zie je de trend dat jongeren steeds meer bij elkaar in drinken. Tel daarbij op dat je tegenwoordig met 18 pas mag drinken, een jeugd die 2,5 jaar gewend is geweest om elkaar thuis op te zoeken, het feit dat alcohol wel flink aan imago inboet en niet te vergeten dat een pilsje godverdomme ¤3,5 moet kosten.

Maar het onderliggende probleem is natuurlijk dat mede door corona het hele systeem scheef is gaan lopen.
Heb je die thuiscafe’s al eens van binnen gezien? Dat zijn gewoon bruine kroegen, compleet met djsets en een bar. Alleen zonder gemeente en Woke gezeur.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 03:58:21 #96
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216235854
quote:

Voor het 'privileged' deel van de bevolking is er tegenwoordig wel de zogenaamde lichtbruine variant. Gelikte concepten, vaak ergens in Amsterdam.

Het heeft iets van cosplay, met de hoogopgeleide, van huis uit welgestelde eigenaren die een semi-ouderwetse kroegsfeer proberen te creëren.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 05:03:18 #97
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_216235908
quote:
Het probleem zit niet aan de vraagkant.' De omzetcijfers zijn goed en ook blijven de klanten komen.
quote:
Mensen hebben moeite om de prijsstijging te accepteren, wat ervoor zorgt dat het voor horecaondernemers moeilijk is om die prijsstijging door te vertalen aan de consument
Gras is groen, slechte ondernemers gaan failliet. Niets mis mee.

Ze kiezen er zelf voor om prijsstijgingen niet door te berekenen en steeds meer marge in te leveren.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_216236248
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 03:58 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Voor het 'privileged' deel van de bevolking is er tegenwoordig wel de zogenaamde lichtbruine variant. Gelikte concepten, vaak ergens in Amsterdam.

Het heeft iets van cosplay, met de hoogopgeleide, van huis uit welgestelde eigenaren die een semi-ouderwetse kroegsfeer proberen te creëren.
Of sommige hardcore hipsters die naar een echte kroeg gaan, ik kom daar ook nog wel eens, en dan kun je bijzondere gesprekken volgen tussen een millennial/gen-z en een arbeiders. Jan een vriend van mij, was in gesprek met een gen-z meisje dat sociologie studeerde, Jan in zijn Schiphol kloffie nog onder het stof. Vraagt dat meisje heel naïef: Heeft u dan nooit gestudeerd? Een goede baan is toch wel fijn? Dat Jan 3 ton per jaar verdient als zzp belading deskundige op Schiphol kwam niet bij haar op.
pi_216236258
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zwart komt nauwelijks meer voor, grijs des te meer, dat was ook wel ironisch tijdens Covid, aangezien steun gebaseerd was op de witte loonuren tjah daar sneden ze zich flink mee in de vingers.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 08:21:12 #100
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216236378
quote:

Cafe's voor de iets oudere doelgroep zitten wel afgeladen vol. Eindhoven heeft meerdere speciaalbiercafe's en overal hang je op vrijdag en zaterdag in al die tenten met de benen buiten.

Het is ook deels cultuurverandering. Clubs en discotheken waren 20 tot 40 jaar geleden helemaal het ding onder die doelgroep, maar dat is marginaal geworden.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 08:24:04 #101
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216236387
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 05:03 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
[..]
Gras is groen, slechte ondernemers gaan failliet. Niets mis mee.

Ze kiezen er zelf voor om prijsstijgingen niet door te berekenen en steeds meer marge in te leveren.
Los daarvan is horeca zeer cultuurgevoelig en is uitgaanscultuur zeer veranderlijk.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 08:43:26 #102
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216236499
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 08:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is ook deels cultuurverandering. Clubs en discotheken waren 20 tot 40 jaar geleden helemaal het ding onder die doelgroep, maar dat is marginaal geworden.
De multizalencomplexen in *onbeduidend dorp X* waar de discobus elke zaterdagavond heen ging.

Daar mocht je destijds meestal vanaf je zestiende in, en je mocht er op die leeftijd ook gewoon drinken. Dat scheelde.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 08:50:34 #103
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216236544
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 08:43 schreef Eightyone het volgende:

[..]
De multizalencomplexen in *onbeduidend dorp X* waar de discobus elke zaterdagavond heen ging.

Daar mocht je destijds meestal vanaf je zestiende in, en je mocht er op die leeftijd ook gewoon drinken. Dat scheelde.
Maar ook de op twintigers gerichte clubs in de steden zijn echt een marginaal verschijnsel geworden. Dat publiek doet tegenwoordig iets heel anders, zoals speciaalbiercafe's bezoeken.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 08:56:18 #104
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216236585
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 08:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar ook de op twintigers gerichte clubs in de steden zijn echt een marginaal verschijnsel geworden. Dat publiek doet tegenwoordig iets heel anders, zoals speciaalbiercafe's bezoeken.
In Amsterdam lijken er nog best wat te zijn. Van die zaken die ergens in een oude garage in Noord weggestopt zitten, of een ander vaag pand in een al even vage uithoek, maar waar ondertussen hetzelfde publiek komt als in eerdergenoemde lichtbruine café's.

Maar idd - hier in 'de provincie' (en ook in provinciesteden) zijn ze zo goed als weg.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 09:04:20 #105
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216236643
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 08:56 schreef Eightyone het volgende:

[..]
In Amsterdam lijken er nog best wat te zijn. Van die zaken die ergens in een oude garage in Noord weggestopt zitten, of een ander vaag pand in een al even vage uithoek, maar waar ondertussen hetzelfde publiek komt als in eerdergenoemde lichtbruine café's.

Maar idd - hier in 'de provincie' (en ook in provinciesteden) zijn ze zo goed als weg.
Ik vermoed dat dat deels te maken zal hebben met dat Amsterdam veel expats/toeristen zijn uit landen waar clubs/discotheken nog wel populair zijn.

Je hebt in Eindhoven ook wel dat soort dingen, Tot voor kort het stroomhuis (wat nu afgefikt is) maar ook had je wat tijdelijke initiatieven. Veelal waren de bezoekers voor het merendeel expats.
pi_216236933
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hahaha, nee. Italië is echt goedkoop qua horeca. Ook het noorden. Behalve misschien de tourist traps.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 09:50:41 #107
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216237058
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 09:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Hahaha, nee. Italië is echt goedkoop qua horeca. Ook het noorden. Behalve misschien de tourist traps.
Buiten het voorspelbaar dure Rome en Venetie vond ik het gebied rondom het Comomeer en ook Sardinie ook allemaal erg duur. Wel lijkt vooral drank erg duur en eten valt wel mee.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 11:17:40 #108
24533 ACT-F
pi_216238289
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 07:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Of sommige hardcore hipsters die naar een echte kroeg gaan, ik kom daar ook nog wel eens, en dan kun je bijzondere gesprekken volgen tussen een millennial/gen-z en een arbeiders. Jan een vriend van mij, was in gesprek met een gen-z meisje dat sociologie studeerde, Jan in zijn Schiphol kloffie nog onder het stof. Vraagt dat meisje heel naïef: Heeft u dan nooit gestudeerd? Een goede baan is toch wel fijn? Dat Jan 3 ton per jaar verdient als zzp belading deskundige op Schiphol kwam niet bij haar op.
Zo herkenbaar. Die kinderen hebben geen benul dat hun 'werk' weinig productief is. Daar komen ze pas achter bij economische tegenwind.
pi_216241196
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 11:17 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zo herkenbaar. Die kinderen hebben geen benul dat hun 'werk' weinig productief is. Daar komen ze pas achter bij economische tegenwind.
Die tegenwind gaat de komende jaren heel guur zijn, die lui vonden het al unfair dat er rente werd berekend over studieschuld een drama, Ik wil geen drama boomer zijn maar begin jaren 90 was ik al blij als ik via uitzendbureau een weekje extra kon werken als inpakker, en dat was met een vrij hoge kwalificatie, en nee ik gun niemand dat kut werk.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 18:15:56 #110
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216243047
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die tegenwind gaat de komende jaren heel guur zijn, die lui vonden het al unfair dat er rente werd berekend over studieschuld een drama, Ik wil geen drama boomer zijn maar begin jaren 90 was ik al blij als ik via uitzendbureau een weekje extra kon werken als inpakker, en dat was met een vrij hoge kwalificatie, en nee ik gun niemand dat kut werk.
Jij bent geen Boomer, Jij bent Gen X
De aanpak generatie
pi_216243066
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 08:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Cafe's voor de iets oudere doelgroep zitten wel afgeladen vol. Eindhoven heeft meerdere speciaalbiercafe's en overal hang je op vrijdag en zaterdag in al die tenten met de benen buiten.

Het probleem is een beetje dat die kroegen voor de iets oudere doelgroep langzaam verdwijnt. Althans ik kijk even naar mijn omgeving, een dorp op 4 km afstand. In het centrum zitten nog maar 3 bruine kroegen. Daar is vooral op vrijdag wat te beleven. Vroeger ging iedereen met de bus naar de stad 20km verderop en reed er een UITbus die je om 4 uur terug naar het centrum bracht. Die UITbus rijdt niet meer en inmiddels is er hier in het centrum op vrijdag ook wat te beleven. De andere 5 bruine kroegen zijn opgekocht door 1 en dezelfde eigenaar die er allemaal tenten van maakt met een concept. Allemaal leuk en aardig maar daar betaal je 10% meer voor een biertje en het loopt voor geen meter.

Ik heb het idee dat de jeugd <25 tegenwoordig gewoon veel te druk bezig is met hele andere zaken en vooral zelf vinden dat ze nergens geen tijd meer voor hebben. Toen ik 20 jaar geleden 16 was had ik 2 bijbaantjes en ging ik de vrijdag én zaterdag weg. Mijn zoon van 16 gaat naar de bios en zit thuis niks te doen.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 18:28:43 #112
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216243228
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:17 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het probleem is een beetje dat die kroegen voor de iets oudere doelgroep langzaam verdwijnt. Althans ik kijk even naar mijn omgeving, een dorp op 4 km afstand. In het centrum zitten nog maar 3 bruine kroegen. Daar is vooral op vrijdag wat te beleven. Vroeger ging iedereen met de bus naar de stad 20km verderop en reed er een UITbus die je om 4 uur terug naar het centrum bracht. Die UITbus rijdt niet meer en inmiddels is er hier in het centrum op vrijdag ook wat te beleven. De andere 5 bruine kroegen zijn opgekocht door 1 en dezelfde eigenaar die er allemaal tenten van maakt met een concept. Allemaal leuk en aardig maar daar betaal je 10% meer voor een biertje en het loopt voor geen meter.

Ik heb het idee dat de jeugd <25 tegenwoordig gewoon veel te druk bezig is met hele andere zaken en vooral zelf vinden dat ze nergens geen tijd meer voor hebben. Toen ik 20 jaar geleden 16 was had ik 2 bijbaantjes en ging ik de vrijdag én zaterdag weg. Mijn zoon van 16 gaat naar de bios en zit thuis niks te doen.
IRL Contacten zijn eng.
* Jan_Onderwater blaims social media
  vrijdag 10 januari 2025 @ 18:51:35 #113
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_216243504
Veel vrouwen die eerst in de Horeca zaten zitten nu op OnlyFans daar is gewoon meer te verdienen.
pi_216243560
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jij bent geen Boomer, Jij bent Gen X
De aanpak generatie
De inpak generatie, lezen
  vrijdag 10 januari 2025 @ 19:22:37 #115
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216243977
quote:

[..]

In de steden die ik een beetje ken, daar zitten veel cafe's vaak afgeladen vol met twintigers en dertigers die er met vrienden afspreken. Het zijn doorgaans speciaalbiercafe's. In Eindhoven zijn er een aantal waar als je niet reserveert, het kansloos is om een tafeltje te krijgen. In schat dat in de dorpen weinig twintigers en dertigers wonen die nog niet huis boompje beestje zijn.

Wat wel invloed heeft op de uitgaanscultuur is denk ik de opkomst van online daten. Minder jeugd zal op stap gaan om een relatie te scoren, dus dat zal wel flinke gevolgen hebben gehad. Zo bestaan er bijna geen homobarren meer.

En mensen die voor dansen en muziek gaan, die gaan tegenwoordig meer naar festivals of poppodia, waar de kwaliteit van de muziek beter is, dan in de standaard bar-dancing waar het alleen maar suffe top 40 hits zijn en iedere avond Paradise by the dashboard light.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 10-01-2025 19:29:53 ]
  vrijdag 10 januari 2025 @ 20:28:20 #116
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216244957
Paradise by the dashboard light zal voor dertigminners onderhand wel voorbij zijn.

Toen ik jong was, was het idd een standaard-dingetje op veel commercieel draaiende plekken.

En reserveren voor een café-bezoek? Van restaurants wist ik het, maar bij café's had ik altijd een vrije inloop-idee. Maar dat beeld kan best gedateerd zijn.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 20:43:40 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216245158
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:28 schreef Eightyone het volgende:
Paradise by the dashboard light zal voor dertigminners onderhand wel voorbij zijn.

Toen ik jong was, was het idd een standaard-dingetje op veel commercieel draaiende plekken.

En reserveren voor een café-bezoek? Van restaurants wist ik het, maar bij café's had ik altijd een vrije inloop-idee. Maar dat beeld kan best gedateerd zijn.
Ja, in principe vrije inloop. Maar bijvoorbeeld bij bij de Stadsbrouwerij of het Taphuys (oude pand van de Danssalon) is dat op vrijdag en zaterdag echt een kansloze missie om ergens een tafeltje te krijgen.
  vrijdag 10 januari 2025 @ 20:51:18 #118
22565 asco
Los in deze tent
pi_216245302
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:28 schreef Eightyone het volgende:
WAT? -O-
Kut generatie. Sterph maar met je asociale media en kansloos galg en rad-bestaan, hufters.

*OPGEZET *O*
  vrijdag 10 januari 2025 @ 20:54:27 #119
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216245357
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:51 schreef asco het volgende:

[..]
WAT? -O-
Kut generatie. Sterph maar met je asociale media en kansloos galg en rad-bestaan, hufters.

*OPGEZET *O*
Ik heb ook niks tegen het nummer op zich, en ook hier staat het weleens op.

Het heeft wel een verrotte reputatie van debiel tegen elkaar schreeuwende mensen op twijfelachtige feestjes, die maakt dat je je zowat moet verontschuldigen als je het leuk vindt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 10-01-2025 21:08:40 ]
  vrijdag 10 januari 2025 @ 20:58:09 #120
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_216245422
Beter kunnen de mensen in de horeca aan de slag in sectoren die wat bijdragen aan NL.
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  vrijdag 10 januari 2025 @ 20:59:16 #121
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216245444
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:58 schreef Abrikozentaart het volgende:
Beter kunnen de mensen in de horeca aan de slag in sectoren die wat bijdragen aan NL.
Horeca draagt ook wat bij: plezier in de levens van mensen.
pi_216245488
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:59 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Maar je kunt 2 halfvolle kroegen hebben. Of in NL 4 kwartvolle kroegen.
Of 1 volle kroeg, met hetzelfde personeel.

En dan kunnen de andere 3 dus mooi in de zorg werken.
Vakman pur sang
  vrijdag 10 januari 2025 @ 21:09:06 #123
22565 asco
Los in deze tent
pi_216245611
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:54 schreef Eightyone het volgende:

[..]

die maakt dat je je zowat moet verontschuldigen als je het leuk vindt.
Niet eerder meegemaakt.
Wil ik meemaken. ~O>

Hahaha, echt ook. _O-
  vrijdag 10 januari 2025 @ 21:18:28 #124
24533 ACT-F
pi_216245785
quote:
Het probleem is een beetje dat die kroegen voor de iets oudere doelgroep langzaam verdwijnt.
Vroeger hadden we 3 Golden Ten Casino's, 2 discotheken 10 kroegen en bomvolle sportkantines in een stadje van 12.000 inwoners. Toen was de boel niet kapotgereguleerd en dus gezellig en betaalbaar.

De oudere generatie gaat nog steeds naar de kroeg maar wel een thuiskroeg ergens in een kelder of schuur waar het nog wel ouderwets gezellig is zonder bemoeizucht van vadertje overheid.

Daarnaast heb je nog kroegen die geen boodschap hebben aan het rookverbod en de gemeente niet handhaaft om te voorkomen dat men buiten geluidsoverlast veroorzaakt. Ook daar is het nog ouderwets gezellig :7 B:)B
  zaterdag 11 januari 2025 @ 03:00:20 #125
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_216249269
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 13:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je betaalt voor een stukje beleving ;)
Beleving ja 🤣
Wil gvd gewoon een bier drinken. Rot op met die beleving. Een dooddoener om prijzen op te drijven naast wat al gezegd is. Beleving my facking royal ass 😆
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_216249675
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Gen X
Correct, maar Boomer klinkt meer benaderbaar ;)
  zaterdag 11 januari 2025 @ 07:44:51 #127
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216249812
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 03:00 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]
Beleving ja 🤣
Wil gvd gewoon een bier drinken. Rot op met die beleving. Een dooddoener om prijzen op te drijven naast wat al gezegd is. Beleving my facking royal ass 😆
Iedere zaak heeft zo z'n doelgroep, en je zult vast niet overal even goed op je plek zijn.

Bij het type zaak dat grotendeels gevuld is met de zogenaamde 'bovenlaag', en daar ook nadrukkelijk op gericht is, loop ik liever door. En niet alleen om de prijzen. Als het gemengd is met andere types - prima.

Maar een luxe decor vind ik sowieso geen noodzaak als het om horeca gaat. Pretentieus eten/drinken doet me ook niks.
  zaterdag 11 januari 2025 @ 08:39:43 #128
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216250087
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 07:44 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Iedere zaak heeft zo z'n doelgroep, en je zult vast niet overal even goed op je plek zijn.

Bij het type zaak dat grotendeels gevuld is met de zogenaamde 'bovenlaag', en daar ook nadrukkelijk op gericht is, loop ik liever door. En niet alleen om de prijzen. Als het gemengd is met andere types - prima.

Maar een luxe decor vind ik sowieso geen noodzaak als het om horeca gaat. Pretentieus eten/drinken doet me ook niks.
Kom al jaren niet meer in de kroeg sinds mijn laatste verhuizing maar daarvoor ging in naar 2 cafe's die vooral buurtcafés waren. Daar kwam je rechters en marktkooplui tegen, advocaten, notaris of cipiers, papier arbeiders en winkelbedienden. Allemaal mensen die in de binnenstad van het provinciegat wonen. De meeste bezoekers kennen elkaar al jaren en praten over muziek, politiek of actualiteit.
pi_216250152
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja, in principe vrije inloop. Maar bijvoorbeeld bij bij de Stadsbrouwerij of het Taphuys (oude pand van de Danssalon) is dat op vrijdag en zaterdag echt een kansloze missie om ergens een tafeltje te krijgen.
Gebruiken ze ook dan de hele oppervlakte van de oude danssalon, dat is dan een flinke ruimte. :D
pi_216250186
quote:
Opoe monkyyy leest voor @Zipportal
pi_216250191
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 08:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:

. De meeste bezoekers kennen elkaar al jaren en praten over muziek, politiek of actualiteit.
Een beetje als het oude fok toen het nog niet totaal zwart wit gepolariseerd was en mensen niet onnodig afgezeken werden? :D
pi_216250329
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De manier om in de horeca geld te verdienen is idd panden verhuren.
Dat is eigenlijk in alle branches.
De McDonald's verdiend zijn geld met vastgoed, de zorg verdiend zijn geld met vastgoed, etc.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 11 januari 2025 @ 09:30:49 #133
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216250615
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 08:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Gebruiken ze ook dan de hele oppervlakte van de oude danssalon, dat is dan een flinke ruimte. :D
Ja en er is zelfs een 2e verdieping ingebouwd
  zaterdag 11 januari 2025 @ 09:44:50 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216250810
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 08:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Een beetje als het oude fok toen het nog niet totaal zwart wit gepolariseerd was en mensen niet onnodig afgezeken werden? :D
Ik denk dat dit niet alleen op Fok het geval is maar dat dit in vrijwel heel Nederland het geval is.
pi_216250815
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:59 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Hoezo plezier, in de meeste horeca-etablissementen kan men meestal geen gewone conversatie voeren door de drukte en wegens het luide geluid van de muziek en het luide gekakel van medebezoekers.
pi_216253574
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 19:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]
In de steden die ik een beetje ken, daar zitten veel cafe's vaak afgeladen vol met twintigers en dertigers die er met vrienden afspreken. Het zijn doorgaans speciaalbiercafe's. In Eindhoven zijn er een aantal waar als je niet reserveert, het kansloos is om een tafeltje te krijgen. In schat dat in de dorpen weinig twintigers en dertigers wonen die nog niet huis boompje beestje zijn.

Wat wel invloed heeft op de uitgaanscultuur is denk ik de opkomst van online daten. Minder jeugd zal op stap gaan om een relatie te scoren, dus dat zal wel flinke gevolgen hebben gehad. Zo bestaan er bijna geen homobarren meer.

En mensen die voor dansen en muziek gaan, die gaan tegenwoordig meer naar festivals of poppodia, waar de kwaliteit van de muziek beter is, dan in de standaard bar-dancing waar het alleen maar suffe top 40 hits zijn en iedere avond Paradise by the dashboard light.
Het aantal festivals is inderdaad wel een dingetje. In onze vriendengroep, die voor een groot deel ontstaan is door festivals bezoeken, zie ik de jongere garde ook alleen nog maar op die festivals. Nou moet ik ook gelijk toegeven dat de enige leuke kroeg voor mij al 25 minuten met de auto is. Daar spreken we nog wel eens af. In de zomer is het daar echt afgeladen vol. Maar er is een deel van de groep die liever met moeders de vrouw ergens gaan eten en slapen in een stad die op een vrijdagavond aan te rijden is.
pi_216253627
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
IRL Contacten zijn eng.
* Jan_Onderwater blaims social media
Dat is ook wel een beetje een dingetje ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')