https://www.bnr.nl/nieuws(...)kelijkheid-te-wordenquote:Er wordt al langer voor gewaarschuwd, maar vooralsnog is een faillissementsgolf in de horeca uitgebleven. Onderzoekers van ABN Amro denken dat daar dit jaar mogelijk verandering in komt. 'Helaas wel ja', zegt Joris Knoben, hoogleraar Strategie en Ondernemerschap van Tilburg University. ‘Al heeft het woord “golf” wel een zekere lading natuurlijk.’
ABN Amro is niet de eerste die hiervoor waarschuwt, ING kwam al eerder tot dezelfde conclusie. 'Aan de ene kant hoop je dat het anders zit, maar de vooruitzichten zijn niet goed', zegt Marijke Vuik, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
Flinke schulden
Met name het aantal horecabedrijven met problematische schulden is flink gestegen. 'Een veeg teken', zegt Knoben. 'Dat is een vrij goede voorspeller voor bedrijven die het echt niet gaan redden.' Dat er veel schulden zijn, is een bekend probleem. 'Tel daarbij op dat dit een MKB-breed probleem is omdat de marges enorm onder druk staan terwijl de kosten stijgen', vult Vuik aan.
Volgens Knoben zal in 2025 het einde van een optelsom te zien worden. 'Tijdens de coronaperiode is een stuwmeer aan bedrijven gecreëerd die normaal gesproken al lang failliet zouden zijn gegaan.' Waar veel bedrijven daarna hebben kunnen herstellen, is dat in de horecasector minder goed gegaan door gestegen energiekosten en een groot personeelstekort. 'Eigenlijk is het klap na klap.'
Breed beeld
Dat beeld is te zien zowel bij high-end restaurants als hotels en cafetaria's. 'Het is heel breed', zegt Vuik, die nog wel voldoende kansen ziet voor de sector. 'Het probleem zit niet aan de vraagkant.' De omzetcijfers zijn goed en ook blijven de klanten komen. Daarnaast zorgt horeca voor 'leefbaarheid' in woongebieden. 'De horeca is onmisbaar voor de maatschappij.' In de sector werken zo'n 500.000 mensen.
Mede als gevolg van stijgende inflatie en hoge energiekosten houdt de consument – in het algemeen – echter wel de hand op de knip. Ondanks dat de lonen fors zijn gestegen, de grootste stijging in 40 jaar. Dat betekent een plus in de koopkracht, 'maar zo werkt het niet altijd in de hoofden van mensen', zegt Knoben. 'Mensen hebben moeite om de prijsstijging te accepteren, wat ervoor zorgt dat het voor horecaondernemers moeilijk is om die prijsstijging door te vertalen aan de consument.'
Pannenkoek
In de studie, waarvoor is samengewerkt met Hotelschool The Hague, wordt ook gewezen op de verschillen in het soort horecabedrijven. Opvallend is dat pannenkoekenrestaurants de faillissementsdans ontspringen. Vuik duidt op de specifieke positie van deze restaurants. 'Op families gericht, vaak op hele mooie locaties en een relatief goede marge.' Bezorgrestaurants doen het ook goed; die maken al een aantal jaar een sterke groei door. Daarnaast lijken ondernemers in de branche het lastiger te hebben in kleinere steden met een relatief hoge winkelleegstand, zoals Hengelo en Helmond.
Laten we voor het gemak maar even vergeten dat alle kosten net zo hard meestijgen en dat die plus in koopkracht voor velen een wassen neus is. Maar banken zijn goed in eenzijdige verhalen vertellen.quote:Ondanks dat de lonen fors zijn gestegen, de grootste stijging in 40 jaar. Dat betekent een plus in de koopkracht, 'maar zo werkt het niet altijd in de hoofden van mensen',
Het is vooral nogal amateuristisch, want het hele concept koopkracht houdt ook rekening met inflatie. Als lonen met 5% stijgen en prijzen met 7% ga je er in koopkracht op achteruit. Dat is het hele idee achter het begrip. Je mag toch verwachten dat iemand die bij een bank werkt dat wel weet.quote:Op donderdag 9 januari 2025 02:33 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Laten we voor het gemak maar even vergeten dat alle kosten net zo hard meestijgen en dat die plus in koopkracht voor velen een wassen neus is. Maar banken zijn goed in eenzijdige verhalen vertellen.
Wat dit soort "Economen" ook vaak vergeten is dat je koopkracht niet geheel in procenten kunt uitdrukken.quote:Op donderdag 9 januari 2025 06:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is vooral nogal amateuristisch, want het hele concept koopkracht houdt ook rekening met inflatie. Als lonen met 5% stijgen en prijzen met 7% ga je er in koopkracht op achteruit. Dat is het hele idee achter het begrip. Je mag toch verwachten dat iemand die bij een bank werkt dat wel weet.
Er zijn heel veel mensen die geen drol betalen voor wonen, door de lage hypotheekrente betaal ik minder dan 10% van mijn inkomen aan mijn hypotheek, daarnaast YOLO'en een heleboel jongeren hun geld over de balk omdat sparen voor een huis toch geen zin heeft.quote:Op donderdag 9 januari 2025 08:09 schreef 111210 het volgende:
Vind het bijzonder, want ondanks de belachelijke prijzen in de horeca zit alles altijd ramvol. Van cafe’s tot restaurants.
MacDonalds.quote:Op donderdag 9 januari 2025 08:14 schreef Twiitch het volgende:
Oh nee waar moet ik straks dan 5¤ betalen voor een drankje
Je was mij net voor. Als ik naar het personeel in de horeca kijk is gros student. Die kosten al bijna niks.quote:Op donderdag 9 januari 2025 00:51 schreef groenen het volgende:
Goed idee, 16-jarige serveersters kunnen misschien beter gaan stucadoren op de zaterdagmiddag en -avond.
Horecasector heeft ook al tijdenlang personeelstekorten.
Dan zit je nog met vaste lasten, hoge belastingen, hogere kosten van leveranciers, ect ect.quote:Op donderdag 9 januari 2025 08:09 schreef 111210 het volgende:
Vind het bijzonder, want ondanks de belachelijke prijzen in de horeca zit alles altijd ramvol. Van cafe’s tot restaurants.
De druktemakers hebben teveel geld en kunnen zich dus laten verwennen door de (chef)koks.quote:Op donderdag 9 januari 2025 08:09 schreef 111210 het volgende:
De vpro heeft ooit eens een hele goeie docu uitgezonden over de economie en de (kwalijke) rol van exorbitant rijken daarin, die onttrekken - in tegenstelling tot de middenklasse - nl. geld uit de economie ipv het rond te laten gaan.quote:Op donderdag 9 januari 2025 07:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat dit soort "Economen" ook vaak vergeten is dat je koopkracht niet geheel in procenten kunt uitdrukken.
Bepaalde kosten zijn voor iedereen ongeveer gelijk, een miljonair geeft echt niet 10 keer meer uit aan boodschappen dan een bijstandsmoeder. Echter als mensen procentueel gecompenseerd worden op hun inkomen, dan pakt dit dus relatief beter uit voor iemand met een hoog inkomen.
Ik denk dat dat sterk overdreven is, de meeste "vermogende" mensen hebben helemaal niet zoveel cash geld, dat zit voornamelijk in Vastgoed en Aandelen/Investeringen, of hun eigen bedrijf. Doorgaans hebben die gewoon een zakelijke bankier die de boel beheert en een soort van "inkomen" naar hun overmaakt.quote:Op donderdag 9 januari 2025 08:26 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De vpro heeft ooit eens een hele goeie docu uitgezonden over de economie en de (kwalijke) rol van exorbitant rijken daarin, die onttrekken - in tegenstelling tot de middenklasse - nl. geld uit de economie ipv het rond te laten gaan.
Een Amerikaanse multimiljonair verwoorde het in die docu ook prima; hij vertelde dat 'ie weliswaar honderden of duizenden keren meer verdiende dan iemand uit de middenklasse, maar niet honderden of duizenden keren meer uitgaf dan iemand uit de middenklasse. Ook hij kon maar zoveel spijkerbroeken in een week dragen, dus heeft het geen enkel nut om er duizenden te kopen. En één privéjet volstaat, daar hoeft hij er ook niet jaarlijks één van te kopen. M.a.w. het overschot aan geld wat voor hem maandelijks overbleef kwam "tot stilstand" ipv dat het in de economie rondgepompt bleef worden.
Een vicieuze circel.quote:Op donderdag 9 januari 2025 09:12 schreef dimmak het volgende:
Alles wordt duurder voor de horecaondernemer, prijzen stijgen, consument is de dupe en kan het niet meer betalen en wijzen naar horeca. Gevolg klandizie blijft weg.
Daarom is er ook een verschil tussen iemand die vermogend is en iemand die veel geld heeft.quote:Op donderdag 9 januari 2025 08:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat dat sterk overdreven is, de meeste "vermogende" mensen hebben helemaal niet zoveel cash geld, dat zit voornamelijk in Vastgoed en Aandelen/Investeringen, of hun eigen bedrijf. Doorgaans hebben die gewoon een zakelijke bankier die de boel beheert en een soort van "inkomen" naar hun overmaakt.
zal natuurlijk per zaakje verschillen, maar als je naar de grote steden kijkt dan heb je een paar ondernemers die een groot aantal horeca in bezit hebben. Dat kan je enkel voor elkaar krijgen als je genoeg winst draait en je personeel jarenlang hebt uitgeknepen voor een schofterig loontjequote:Op donderdag 9 januari 2025 08:15 schreef HSG het volgende:
[..]
Je was mij net voor. Als ik naar het personeel in de horeca kijk is gros student. Die kosten al bijna niks.
[..]
Dan zit je nog met vaste lasten, hoge belastingen, hogere kosten van leveranciers, ect ect.
Ik heb ooit begrepen dat als je een horecaonderneming begint dat pas naar gemiddeld twee jaar winst gaat maken.quote:Op donderdag 9 januari 2025 10:19 schreef 111210 het volgende:
[..]
zal natuurlijk per zaakje verschillen, maar als je naar de grote steden kijkt dan heb je een paar ondernemers die een groot aantal horeca in bezit hebben. Dat kan je enkel voor elkaar krijgen als je genoeg winst draait en je personeel jarenlang hebt uitgeknepen voor een schofterig loontje
Voor restaurants geldt dat inderdaad maar niet voor cafés. Ik kan geen cafésfeer laten thuisbezorgen, alleen een krat met bier.quote:Op donderdag 9 januari 2025 10:34 schreef Idisrom het volgende:
Een groot probleem van de horeca is, dat zij zich steeds meer laten uitmelken door sites als Thuisbezorgd en Social Deal. Dan ben je hard aan het werken aan je eigen ondergang.
De gemiddelde horeca ondernemer (die het niet moet hebben van het hogere segment horeca) kan niet om dit soort platformen heen. Henk en Ingrid kijken namelijk niet verder dan de Thuisbezorgd app. Ben je daar als ondernemer niet op te vinden, dan loop je al een hoop potentiële business mis.quote:Op donderdag 9 januari 2025 10:34 schreef Idisrom het volgende:
Een groot probleem van de horeca is, dat zij zich steeds meer laten uitmelken door sites als Thuisbezorgd en Social Deal. Dan ben je hard aan het werken aan je eigen ondergang.
Thuisbezorgd zorgt ook voor heel veel klandizie, dus uitmelken zou ik het niet noemen.quote:Op donderdag 9 januari 2025 10:34 schreef Idisrom het volgende:
Dat geldt dan toch ook voor restaurants? Een vijfgangenmaaltijd op hoog niveau met wijnarrangement en de bijbehorende sfeer kan ik thuis ook niet creëren.quote:Op donderdag 9 januari 2025 10:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Voor restaurants geldt dat inderdaad maar niet voor cafés. Ik kan geen cafésfeer laten thuisbezorgen, alleen een krat met bier.
Dat is het gevaar van de Inflatiespiraal, en geloof me, die is nog niet voorbij. Een Economische crisis is natuurlijk nooit fijn voor een groep mensen, echter wel gezond voor een goede economie.quote:Op donderdag 9 januari 2025 13:05 schreef bloodymary1 het volgende:
Zelf heb ik ook een horecaklant die er per 31 december mee is opgehouden. Het was niet meer te betalen. De lonen zijn de afgelopen jaren bijna 20 % gestegen (ook van 16 jarige oproepkrachten), de energielasten, de inkoopprijzen van producten 25 % hoger, de huren. Om uit de kosten te komen en zelf nog een beetje winst te behalen, zouden de prijzen zo omhoog moeten dat dat niet meer te doen was.
Maar ja, dat is iets wat je al lang aan zag komen natuurlijk toen die minimumlonen keer op keer omhoog bleven gaan. Er had niet gewerkt moeten worden aan de inkomenskant van NL, maar aan de kostenkant.
Dan ga je ervanuit dat hier wordt gepoogd een volkomen eerlijk verhaal te vertellen.quote:Op donderdag 9 januari 2025 06:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is vooral nogal amateuristisch, want het hele concept koopkracht houdt ook rekening met inflatie. Als lonen met 5% stijgen en prijzen met 7% ga je er in koopkracht op achteruit. Dat is het hele idee achter het begrip. Je mag toch verwachten dat iemand die bij een bank werkt dat wel weet.
Zijn wel goed voor de economie.quote:Op donderdag 9 januari 2025 10:18 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Daarom is er ook een verschil tussen iemand die vermogend is en iemand die veel geld heeft.
De rappers die met veel geld smijten zijn niet 'rijk'.
Je betaalt voor een stukje belevingquote:Op donderdag 9 januari 2025 13:11 schreef monkyyy het volgende:
De prijzen beginnen ook wel absurd te worden in de horeca. Wij moesten dit weekend ¤12 afrekenen voor 2 koppen warme chocolademelk met slagroom. We maken het voortaan thuis wel.
MEER DAN VIJF EN TWINTIG GULDEN hoor ik mijn vader al roepen
En je bent bestolen van 7% van je spaargeld en pensioenpot en dat krijg je nooit meer terug.quote:Op donderdag 9 januari 2025 06:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
In kleine dorpjes in Spanje krijg je een 2-gangen maaltijd met een fles wijn voor 12 euro. Een glas, soms tot aan de rand vol (oftewel eigenlijk 1,5 of zelfs 2 glazen) met een tapa erbij, kost soms zo weinig als 1,30. Waarom het in Nederland 5 keer zoveel moet kosten vraag ik me wel af. Wat gaat hier precies fout? Natuurlijk is Spanje goedkoper maar het leven voor een restauranteigenaar in Spanje is bij lange na niet 5 keer goedkoper dan Nederland.quote:Op donderdag 9 januari 2025 13:05 schreef bloodymary1 het volgende:
Zelf heb ik ook een horecaklant die er per 31 december mee is opgehouden. Het was niet meer te betalen. De lonen zijn de afgelopen jaren bijna 20 % gestegen (ook van 16 jarige oproepkrachten), de energielasten, de inkoopprijzen van producten 25 % hoger, de huren. Om uit de kosten te komen en zelf nog een beetje winst te behalen, zouden de prijzen zo omhoog moeten dat dat niet meer te doen was.
Dat kun je wel, het kost alleen moeite. Je betaalt vooral voor het feit dat je tafel gedekt wordt en het eten voor je neus gezet.quote:Op donderdag 9 januari 2025 13:02 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat geldt dan toch ook voor restaurants? Een vijfgangenmaaltijd op hoog niveau met wijnarrangement en de bijbehorende sfeer kan ik thuis ook niet creëren.
Iets daartussenin: direct over de oostgrens is het vrij makkelijk om een volwaardig bord (niet fastfood-)eten te vinden voor een euro of 10. Doorgaans zeer goed gevuld.quote:Op donderdag 9 januari 2025 15:21 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In kleine dorpjes in Spanje krijg je een 2-gangen maaltijd met een fles wijn voor 12 euro. Een glas, soms tot aan de rand vol (oftewel eigenlijk 1,5 of zelfs 2 glazen) met een tapa erbij, kost soms zo weinig als 1,30. Waarom het in Nederland 5 keer zoveel moet kosten vraag ik me wel af. Wat gaat hier precies fout? Natuurlijk is Spanje goedkoper maar het leven voor een restauranteigenaar in Spanje is bij lange na niet 5 keer goedkoper dan Nederland.
10 euro is zelfs voor een vette hap al lastig.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:14 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Iets daartussenin: direct over de oostgrens is het vrij makkelijk om een volwaardig bord (niet fastfood-)eten te vinden voor een euro of 10. Doorgaans zeer goed gevuld.
Hier kan je voor die prijs slechts een standaard vette hap halen, of misschien een bakje van Julia's (of een rijstbox bij Leon, waar ik persoonlijk een liefhebber van ben, maar dat is qua 'normaal' eten voor die prijs echt een uitzondering).
Afgelopen jaar een keer gehad. Zag er leuk uit, maar viel tegen. Ik had beter gewoon naar Breakz kunnen gaan, enkele meters verderop.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
10 euro is zelfs voor een vette hap al lastig.
Het enige eten dat ik enigszins schappelijk vind in Nederland is van Eaziewok. Veel groenten en voor net iets minder dan een 10tje.
Hangt een beetje af van de saus en wat je verder kiest. De groenten zijn ook niet altijd even vers. Het kan echter best prima zijn, vooral voor de prijs.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:29 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Afgelopen jaar een keer gehad. Zag er leuk uit, maar viel tegen. Ik had beter gewoon naar Breakz kunnen gaan, enkele meters verderop.
Sowieso extreme loon- en energiekosten die terug verdiend moeten worden.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Maar ja, ik ben wel benieuwd waar die absurde prijzen in Nederland hem nou precies in zitten.
En neemt 13 procent commissie per bestelling. Dat vreet je marges op.quote:Op donderdag 9 januari 2025 12:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Thuisbezorgd zorgt ook voor heel veel klandizie, dus uitmelken zou ik het niet noemen.
Nog meer als je alles optelt.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En neemt 13 procent commissie per bestelling. Dat vreet je marges op.
Het gaat in een bedrijf niet om omzet, het gaat om marge
Ja maar wij betalen niet 5 keer zoveel loon als in Spanje en onze energierekening is ook niet 5 keer zo hoog.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:33 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Sowieso extreme loon- en energiekosten die terug verdiend moeten worden.
Leegstandsubsidie is er toch ofzo?quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:37 schreef ACT-F het volgende:
Gelukkig hebben de vastgoedeigenaren het wel goed, zelfs als de boel leeg staat.
De manier om in de horeca geld te verdienen is idd panden verhuren.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:37 schreef ACT-F het volgende:
Gelukkig hebben de vastgoedeigenaren het wel goed, zelfs als de boel leeg staat.
Fiscale aftrekbaarheid. Leegstandsbelasting is het antwoord erop.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:37 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Leegstandsubsidie is er toch ofzo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |