Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitzendingen kan je met beeld terugkijken via uitzending gemist van Ziggo
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Op maandag 30 december 2024 11:08 schreef Paul het volgende: Ik vind echt lief dat jullie de uurtlijstjes nu in spoilers zetten, echt lieverds zijn jullie echt schatten
394 Mama (Albumversie) Genesis 1983 393 Take Me Home, Country Roads John Denver 1971 392 Redemption Song Bob Marley & The Wailers 1980 391 Baba O'Riley The Who 1971 390 Valerie Mark Ronson ft. Amy Winehouse 2007 389 Dansen Aan Zee BLØF 2000 388 Graceland (Albumversie) Paul Simon 1986 387 Worn Down Piano Mark & Clark Band 1977 386 Zij Gelooft In Mij (2004) André Hazes 2004 385 De Vlieger André Hazes 1977 384 Tijd Verliezen Racoon 2021 383 Heart Of Gold Neil Young 1972 382 (I Can't Get No) Satisfaction The Rolling Stones 1965 381 Ring Of Fire Johnny Cash 1963 380 The Day Before You Came ABBA 1982 379 Ruthless Queen Kayak 1979 378 A Day In The Life The Beatles 1967 377 Dat Heb Jij Gedaan Meau 2021 376 Beat It Michael Jackson 1983 375 Mamma Mia ABBA 1975 374 White Rabbit Jefferson Airplane 1967 373 Does Your Mother Know? ABBA 1979 372 The Load Out / Stay (Albumversie) Jackson Browne 1977 371 The Man With The Child In His Eyes Kate Bush 1978 370 Bat Out Of Hell (Albumversie) Meat Loaf 1977 369 Killer Queen Queen 1974
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[..] 394 Mama (Albumversie) Genesis 1983 393 Take Me Home, Country Roads John Denver 1971 392 Redemption Song Bob Marley & The Wailers 1980 391 Baba O'Riley The Who 1971 390 Valerie Mark Ronson ft. Amy Winehouse 2007 389 Dansen Aan Zee BLØF 2000 388 Graceland (Albumversie) Paul Simon 1986 387 Worn Down Piano Mark & Clark Band 1977 386 Zij Gelooft In Mij (2004) André Hazes 2004 385 De Vlieger André Hazes 1977 384 Tijd Verliezen Racoon 2021 383 Heart Of Gold Neil Young 1972 382 (I Can't Get No) Satisfaction The Rolling Stones 1965 381 Ring Of Fire Johnny Cash 1963 380 The Day Before You Came ABBA 1982 379 Ruthless Queen Kayak 1979 378 A Day In The Life The Beatles 1967 377 Dat Heb Jij Gedaan Meau 2021 376 Beat It Michael Jackson 1983 375 Mamma Mia ABBA 1975 374 White Rabbit Jefferson Airplane 1967 373 Does Your Mother Know? ABBA 1979 372 The Load Out / Stay (Albumversie) Jackson Browne 1977 371 The Man With The Child In His Eyes Kate Bush 1978 370 Bat Out Of Hell (Albumversie) Meat Loaf 1977 369 Killer Queen Queen 1974
Op maandag 30 december 2024 11:10 schreef Bugno3 het volgende: Dat geärticuleer, de keurigheid die er vanaf spat. Nee, Boudewij en ik zijn geen vrienden.
Ben blij dat ik niet de enige ben. Ik word heel zenuwachtig van zijn manier van zingen en dat ietwat hak op de tak ritme.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
De albumversie, is dat inclusief 2x Home by the sea?
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Er komt een konijn bij de bakker en vraagt: 'Heeft u ook worteltjestaart?' 'Nee', antwoordt de bakker. Een dag later komt er weer een konijntje en vraagt: 'Heeft u ook worteltjestaart?' Weer zegt de bakker nee. Een dag later komt er weer een konijntje en vraagt ook naar worteltjestaart. En weer moet de bakker het konijn teleurstellen. Dan denkt de bakker bij zichzelf: 'Weet je wat? Ik ga een worteltjestaart bakken!' Zo gezegd, zo gedaan. De volgende dag staat hij te popelen in zijn winkel. En ja hoor, daar komt een konijntje binnen. Hij vraagt: 'Heeft u ook worteltjestaart?' Vol trots antwoordt de bakker: 'Ja!' 'Vies hè?' zegt het konijntje.
Fijn dat Phil zo moest lachen om mijn leuke grapje.
Die mis ik elk jaar wegens DIEP IN DE NACHT, maar dit jaar zowaar juist niet.
Op maandag 30 december 2024 11:12 schreef Mexicanobakker het volgende: Er komt een konijn bij de bakker en vraagt: 'Heeft u ook worteltjestaart?' 'Nee', antwoordt de bakker. Een dag later komt er weer een konijntje en vraagt: 'Heeft u ook worteltjestaart?' Weer zegt de bakker nee. Een dag later komt er weer een konijntje en vraagt ook naar worteltjestaart. En weer moet de bakker het konijn teleurstellen. Dan denkt de bakker bij zichzelf: 'Weet je wat? Ik ga een worteltjestaart bakken!' Zo gezegd, zo gedaan. De volgende dag staat hij te popelen in zijn winkel. En ja hoor, daar komt een konijntje binnen. Hij vraagt: 'Heeft u ook worteltjestaart?' Vol trots antwoordt de bakker: 'Ja!' 'Vies hè?' zegt het konijntje.
Vanwaar deze willekeurige grap?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Ik had zin om een mop te tappen. En Phil vond het blijkbaar ook om te lachen.
Op maandag 30 december 2024 11:12 schreef Mexicanobakker het volgende: Er komt een konijn bij de bakker en vraagt: 'Heeft u ook worteltjestaart?' 'Nee', antwoordt de bakker. Een dag later komt er weer een konijntje en vraagt: 'Heeft u ook worteltjestaart?' Weer zegt de bakker nee. Een dag later komt er weer een konijntje en vraagt ook naar worteltjestaart. En weer moet de bakker het konijn teleurstellen. Dan denkt de bakker bij zichzelf: 'Weet je wat? Ik ga een worteltjestaart bakken!' Zo gezegd, zo gedaan. De volgende dag staat hij te popelen in zijn winkel. En ja hoor, daar komt een konijntje binnen. Hij vraagt: 'Heeft u ook worteltjestaart?' Vol trots antwoordt de bakker: 'Ja!' 'Vies hè?' zegt het konijntje.
Worteltaart
Lekker walnoten erdoor, roomkaasglazuur erop
Ik maak het het liefst met mandarijnrasp ipv sinaasappelrasp
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer Ik niet meer kan, Niet meer ik Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
Maar niet in dat fietsenschuurtje
Op maandag 30 december 2024 11:15 schreef Hamlapjes het volgende: Laatste Genesis, dus laatste keer dat ik dit jaar zeg dat Supper’s Ready in de lijst moet!
Mama, Supper's Ready!
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op maandag 30 december 2024 11:16 schreef Paul het volgende: weetnie hee, vind de liedjes afgelopen uur niet zo leuk, beetje te grijs gedraaide liedjes denk ik op de radio
Ja dat wordt alleen maar meer de komende uren. De pareltjes zijn wel geweest, op wat uitzonderingen na. Nu alleen nog de veelgedraaide.
Op maandag 30 december 2024 11:16 schreef Paul het volgende: weetnie hee, vind de liedjes afgelopen uur niet zo leuk, beetje te grijs gedraaide liedjes denk ik op de radio
Zelfs smakeloos Nederland heeft grenzen! Laat Faber die maar eens gaan bewaken!
Take Me Home, Country Roads Dit nummer herinnert me op niet al te fijne wijze aan de twee seizoenen die ik verplicht op (stijl)dansles moest (ik was toen 14, en begon me pas nét echt te interesseren voor muziek.)
Mijn moeder vond samen met de andere moeders uit het dorp dat het belangrijk was om de kinderen dansles te laten hebben, omdat dat nog wel eens bij bruiloften en andere partijen van pas kon komen
Ik zie nu beelden voor me van het bruiloftfeest van Els en Richard ergens diep in de provincie. Ze zijn 30 jaar getrouwd en geven een groot feest in het lokale partycentrum . Er zijn ongeveer 100 gasten en tegen het eind van de feestavond wordt dit nummer ingezet en gaan de net wat te aangeschoten gasten hand in hand hard meebleren met dit niemendalletje.
Op maandag 30 december 2024 11:18 schreef Bugno3 het volgende: Ik zie nu beelden voor me van het bruiloftfeest van Els en Richard ergens diep in de provincie. Ze zijn 30 jaar getrouwd en geven een groot feest in het lokale partycentrum . Er zijn ongeveer 100 gasten en tegen het eind van de feestavond wordt dit nummer ingezet en gaan de net wat te aangeschoten gasten hand in hand hard meebleren met dit niemendalletje.
Op maandag 30 december 2024 11:18 schreef Gretzl het volgende: Take Me Home, Country Roads Dit nummer herinnert me op niet al te fijne wijze aan de twee seizoenen die ik verplicht op (stijl)dansles moest (ik was toen 14, en begon me pas nét echt te interesseren voor muziek.)
Ow de horror. Ik hoefde gelukkig niet van mijn ouders.
Op maandag 30 december 2024 11:18 schreef Bugno3 het volgende: Ik zie nu beelden voor me van het bruiloftfeest van Els en Richard ergens diep in de provincie. Ze zijn 30 jaar getrouwd en geven een groot feest in het lokale partycentrum . Er zijn ongeveer 100 gasten en tegen het eind van de feestavond wordt dit nummer ingezet en gaan de net wat te aangeschoten gasten hand in hand hard meebleren met dit niemendalletje.
Dit is een adequate omschrijving voor de Mex4851.
Wij doen dat met Brabant van Guus
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Op maandag 30 december 2024 11:18 schreef Gretzl het volgende: Take Me Home, Country Roads Dit nummer herinnert me op niet al te fijne wijze aan de twee seizoenen die ik verplicht op (stijl)dansles moest (ik was toen 14, en begon me pas nét echt te interesseren voor muziek.)
Mijn moeder vond samen met de andere moeders uit het dorp dat het belangrijk was om de kinderen dansles te laten hebben, omdat dat nog wel eens bij bruiloften en andere partijen van pas kon komen
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer Ik niet meer kan, Niet meer ik Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
Inclusief sketch op dit nummer van de aanwezige buurt?
[..] Ow de horror. Ik hoefde gelukkig niet van mijn ouders.
Ik ben vrijwel alle pasjes ook allang weer verleerd, dus heb er niet bijster veel aan gehad
Het enige wat ik nog goed heb onthouden zijn de namen van de dansen (inclusief Latijns-Amerikaanse) en de ongemakkelijke conversaties die ik destijds had met m’n vrouwelijke danspartners
[..] Ik ben vrijwel alle pasjes ook allang weer verleerd, dus heb er niet bijster veel aan gehad
Het enige wat ik nog goed heb onthouden zijn de namen van de dansen (inclusief Latijns-Amerikaanse) en de ongemakkelijke conversaties die ik destijds had met m’n vrouwelijke danspartners
Nadat er al een leuk zelfgeschreven liedje was gezongen door familie en vrienden, op de wijs van Mijn tante uit Marokko.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. EEN BIERTJE
Op maandag 30 december 2024 11:32 schreef Zorro het volgende: Nou, dan maar even wat gaan regelen voor de kattenbeesten hier. Alleen brokjes is weer eens niet genoeg. Man man man.
Haha, je hebt je katten waarschijnlijk teveel verwend
(had er zelf ook een tijdje enorm last van, ging ik veel te veel nat voer halen)
Op maandag 30 december 2024 11:36 schreef mario390 het volgende: bij polse tv top 100 eu.disco is nu wel de halfe nederlandse op 60 C.C.Catch Cause you are young
[..] Waar gebeurd: bij de bruiloft van mijn oom en tante was er een filmpje opgenomen met de exen van mijn oom. Dat was best ongemakkelijk.
Bij ons in de familie was er ooit een grap dat de 'T voor toupet was, voor X een hoofdzaak', die grap viel ook niet heel goed bij hem.
[..] Ach, dat panisch gevoelige van mannen met haarverlies vind ik ook wel sneu hoor.
Ja, klopt. Iets van humor moet kunnen toch? Maar die had hij niet echt.
She comes back to tell me she's gone As if I didn't know that As if I didn't know my own bed As if I'd never noticed The way she brushed her hair from her forehead And she said, "losing love Is like a window in your heart Everybody sees you're blown apart Everybody sees the wind blow"
[..] Ja dat is zo, maar ik snap wel dat je daarmee niet op je bruiloft mee geconfronteerd wil worden.
Volgens mij was het niet op een bruiloft, eerder een jubileum of zo. Ik was nog jong. Inmiddels heeft hij helemaal geen haar meer.
SPOILER
De A is van autotune, dat vinden wij niet fijn De B is van blof, wier vreselijke Zeeuwen zijn
Op maandag 30 december 2024 11:42 schreef Mexicanobakker het volgende: De A is van autotune, dat vinden wij niet fijn De B is van blof, wier vreselijke Zeeuwen zijn De C is van Candy Dulfer, zij is goed op de saxofoon