Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
It's weird being the same age as old people ☺smilies
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
[..] Zoveel mensen die meteen discussie starten met ja na eerste X albums was het kut bla bla dit dat
Dat is gezeik. Black Album is een hartstikke goed gemaakt metal album, en op Load en Reload staan echt nog wel lekkere metal/hard rock nummers. Na st anger hebben ze weer gewoon prima metal gemaakt. Het is geen thrash metal maar ach, dit doen ze ook prima.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
[..] Dat is gezeik. Black Album is een hartstikke goed gemaakt metal album, en op Load en Reload staan echt nog wel lekkere metal/hard rock nummers. Na st anger hebben ze weer gewoon prima metal gemaakt. Het is geen thrash metal maar ach, dit doen ze ook prima.
Sommige mensen hebben liever gewoon 20x zelfde album ofzo, snap het ook niet.
DM heeft trouwens wel prima nummers hoor met All Nightmare Long bijv
[..] Ja, staan zeker een paar prima nummers op. Maar ik zet dan liever Hardwired op.
Ja die is ook wel beter
Leuke anekdote: Ik had toen zo'n special edition van DM, wat in een witte doodskistje zat. Mijn moeder was er heel voorzichtig mee tijdens een verhuizing van mij. Die dacht dat het iets te maken had met een overleden familielid van @Viv
Toen ik vertelde dat het gewoon van Metallica was dacht ze echt van wtf is dit nou weer
RIP lieve mamma
Zij was trouwens wel fan van Metallica, stuurde haar altijd alle nieuwe nummers door en Battery was haar favoriet Klein Turks vrouwtje dat van Metallica hield
Leuke anekdote: Ik had toen zo'n special edition van DM, wat in een witte doodskistje zat. Mijn moeder was er heel voorzicht mee tijdens een verhuizing van mij. Die dacht dat het iets te maken had met een overleden familielid van @:Viv
Toen ik vertelde dat het gewoon van Metallica was dacht ze echt van wtf is dit nou weer
RIP lieve mamma
Zij was trouwens wel fan van Metallica, stuurde haar altijd alle nieuwe nummers door en Battery was haar favoriet Klein Turks vrouwtje dat van Metallica hield
Jouw moeder had goede smaak
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Leuke anekdote: Ik had toen zo'n special edition van DM, wat in een witte doodskistje zat. Mijn moeder was er heel voorzichtig mee tijdens een verhuizing van mij. Die dacht dat het iets te maken had met een overleden familielid van @:Viv
RIP lieve mamma
Aaw heel mooi
It's weird being the same age as old people ☺smilies
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
Ik ga misschien een beetje uitslapen morgen. Volgende stemplaat na die van 2-3 is pas om 15-16, dus ik hoef niet vroeg op te staan voor een stemplaat of zo
Mensen denken dat als je een gitaar hebt dat je dan alles maar mee kan spelen, of in mijn geval kan playbekken (want ik wil toch wel vrienden blijven met mijn buren), maar dat is nog best lastig.
Op zaterdag 28 december 2024 02:00 schreef Dagoduck het volgende: Mensen denken dat als je een gitaar hebt dat je dan alles maar mee kan spelen, of in mijn geval kan playbekken (want ik wil toch wel vrienden blijven met mijn buren), maar dat is nog best lastig.
Ja echt de vingerdetails doen mensen vaak heel erg fout. Of ze strummen terwijl de gitarist aan het soleren is. Niet-muzikanten die een instrument bespelen/'playbacken' kan ik me soms wat aan ergeren
[..] En ze hebben zichzelf m.i. toch gecementeerd als een van de grootste metal bands aller tijden.
Oh, dat zeker wel.
@Evenstar en ik waren overigens in Berlijn in 2008, bij het feestje van de Duitse tak van de Metallica fanclub in het Hard Rock Cafe ter gelegenheid van het uitkomen van Death Magnetic. Met een videoboodschap van de band op een groot scherm. Aldaar de limited edition CD gekocht met wat goodies (T-shirt, poster en stickers). De volgende avond het concert bijgewoond en daar een Metallica-strandbal te pakken gekregen.
Leuke herinneringen dus, maar ik mag het alsnog best een wat minder album vinden.
[..] Ja echt de vingerdetails doen mensen vaak heel erg fout. Of ze strummen terwijl de gitarist aan het soleren is. Niet-muzikanten die een instrument bespelen/'playbacken' kan ik me soms wat aan ergeren
Daarmee zie je inderdaad snel of iemand ooit een instrument gespeeld heeft ja
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
[..] Ja echt de vingerdetails doen mensen vaak heel erg fout. Of ze strummen terwijl de gitarist aan het soleren is. Niet-muzikanten die een instrument bespelen/'playbacken' kan ik me soms wat aan ergeren
Nou, ik kan een beetje gitaar spelen maar als ik een nummer niet ken dan ziet het er net zo uit als mensen die het helemaal niet kunnen.
Al probeer ik hoge en lage noten zelfs tijdens playback te scheiden op de nek
[..] Nou ja, ik denk dat je wel redelijk door hebt wanneer je moet strummen of meer gedetaileerd moet picken
Ja, maar ga mijn beelden niet analyseren want wat ik deed slaat echt nergens op.
Ok, ok, het was in de maat. Dat durf ik wel te zeggen.
Geluid was achter de schermen ook wel goed trouwens. Voorgaande jaren hoorde je soms gewoon om de 10 seconde een beetje live-muziek. Daar moest je je dan op richten.
16 Dire Straits - Sultans Of Swing 27 Metallica -One 47 Rage Against The Machine - Killing In The Name 73 Pearl Jam – Alive 203 Lynyrd Skynyrd - Free Bird (Albumversie) 294 Bon Jovi - Livin' On A Prayer 358 Boston - More Than A Feeling (Albumversie) 363 Guns N' Roses - Welcome To The Jungle 369 Queen - Killer Queen 376 Michael Jackson- Beat It 499 Iron Maiden - The Trooper 509 The Police - Message In A Bottle 537 Muse - Plug In Baby 565 Neil Young - Rockin' In The Free World 599 Gorillaz - Feel Good Inc. 669 Blur - Song 2 702 Franz Ferdinand - Take Me Out 775 Van Halen - Runnin' With The Devil 807 Stevie Wonder – Superstition 844 Beastie Boys - Sabotage 907 David Bowie - Ziggy Stardust 1069 ZZ Top - Sharp Dressed Man 1136 Kansas - Carry On Wayward Son 1137 Heart - Crazy On You 1370 Nirvana - About A Girl (Unplugged) 1393 The Human League - Don't You Want Me 1485 Stevie Ray Vaughan - Pride And Joy 1564 Queens Of The Stone Age - Make It Wit Chu 1707 Smashing Pumpkins - Bullet With Butterfly Wings 1768 Jimi Hendrix - Purple Haze
Misschien kan @Gretzl was beelden schieten? Ik was tussen ongeveer 0.45 (Like a Rolling Stone) en 0.55 uur (Live Forever) in beeld en van Queens of the Stone Age t/m Metallica.
Volgens mij zit ik in de losers ruimte, de ruimte waar iedereen zit die er inmiddels uit is zeg maar. Kan me herinneren dat daar in voorbije jaren soms wel 60 man in zaten te chillen en hun eigen feestje hielden. Maar nu zit ik alleen samen met ene Manon.
Geen berichten op Facebook, in Coronatijd reageerde mijn halve vriendenlijst dat ik in het online café zat
Op zaterdag 28 december 2024 02:12 schreef Dagoduck het volgende: Geen berichten op Facebook, in Coronatijd reageerde mijn halve vriendenlijst dat ik in het online café zat
Was echt een enorm vreemde tijd.
16 Dire Straits - Sultans Of Swing 27 Metallica -One 47 Rage Against The Machine - Killing In The Name 73 Pearl Jam – Alive 203 Lynyrd Skynyrd - Free Bird (Albumversie) 294 Bon Jovi - Livin' On A Prayer 358 Boston - More Than A Feeling (Albumversie) 363 Guns N' Roses - Welcome To The Jungle 369 Queen - Killer Queen 376 Michael Jackson- Beat It 499 Iron Maiden - The Trooper 509 The Police - Message In A Bottle 537 Muse - Plug In Baby 565 Neil Young - Rockin' In The Free World 599 Gorillaz - Feel Good Inc. 669 Blur - Song 2 702 Franz Ferdinand - Take Me Out 775 Van Halen - Runnin' With The Devil 807 Stevie Wonder – Superstition 844 Beastie Boys - Sabotage 907 David Bowie - Ziggy Stardust 1069 ZZ Top - Sharp Dressed Man 1136 Kansas - Carry On Wayward Son 1137 Heart - Crazy On You 1370 Nirvana - About A Girl (Unplugged) 1393 The Human League - Don't You Want Me 1485 Stevie Ray Vaughan - Pride And Joy 1564 Queens Of The Stone Age - Make It Wit Chu 1707 Smashing Pumpkins - Bullet With Butterfly Wings 1768 Jimi Hendrix - Purple Haze
Lekker lijstje hoor.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
Deed het vroeger best vaak, camera naar binnen smokkelen en dan bij 2-3 nummers proberen mooie foto's te schieten. Afgelopen jaren steeds minder gaan doen, omdat ik meer wil genieten van de shows zelf, toch mis ik het soms wel
Leuk en een uitdaging om vanuit publiek leuke foto's proberen te maken.
SPOILER
[..] Mag hopen dat ze je wel op de hoogte hebben gesteld
Neuh, je wordt er gewoon neergezet.
[..] Deed het vroeger best vaak, camera naar binnen smokkelen en dan bij 2-3 nummers proberen mooie foto's te schieten. Afgelopen jaren steeds minder gaan doen, omdat ik meer wil genieten van de shows zelf, toch mis ik het soms wel
SPOILER
Die van Brian Johnson
Nou, tijdens Rammstein nog ff in beeld geweest @Gretzl
Maar ik ga geen Bonamasse playbekken.
Bonamassa Pinkpop 2014. Daarna kon ik zijn tickets niet meer betalen ( )
Oja, zou nog even kijken wanneer ik wakker ga worden.
[..] Deed het vroeger best vaak, camera naar binnen smokkelen en dan bij 2-3 nummers proberen mooie foto's te schieten. Afgelopen jaren steeds minder gaan doen, omdat ik meer wil genieten van de shows zelf, toch mis ik het soms wel
SPOILER
En de beveiliging bij de ingang gaslighten.
We gingen ooit naar een festival waarbij een jongedame zijn spullen controleerde en (terecht) opmerkte dat zijn camera niet toegestaan was. (Eenvoudige compactcamera's mochten wel.) Evenstar hield vol van wel, dus toen haalde ze er een collega bij en die gaf Evenstar gelijk. Ik vond het echt sneu voor haar, maar kon moeilijk zeggen dat ze het goed deed.
Hoop dat ik morgen wat fitter ben, begin te twijfelen of ik er wel goed aan doe om naar Praag te gaan voor oud & nieuw, maar dat is misschien puur omdat ik al een paar dagen slecht heb geslapen
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
We gingen ooit naar een festival waarbij een jongedame zijn spullen controleerde en (terecht) opmerkte dat zijn camera niet toegestaan was. (Eenvoudige compactcamera's mochten wel.) Evenstar hield vol van wel, dus toen haalde ze er een collega bij en die gaf Evenstar gelijk. Ik vond het echt sneu voor haar, maar kon moeilijk zeggen dat ze het goed deed.
Arme meid
Er zat een kleine lens op de camera en de grote van 20cm zat ergens verstopt bij mijn private parts
Mijn volgende en laatste #stemplaat komt tegen 10 uur, dus ik ga mijn wekker om 9:45 zetten. Ik vind de uren erna niet heel bijzonder (al zitten er wat leuke nummers bij) dus misschien draai ik me dan nog een keer om.
Tot morgen! Kan wel weinig posten omdat ik @:Yashaaaaa (zijn dat genoeg a's?) moet ophalen op vliegveld
Misschien kan @:Gretzl was beelden schieten? Ik was tussen ongeveer 0.45 (Like a Rolling Stone) en 0.55 uur (Live Forever) in beeld en van Queens of the Stone Age t/m Metallica.
+ Rammstein eerder dit uur.
Dit verhaal heb ik eerder gehoord vandaag, maar dan met een andere band, een andere muzikant en een andere 'hit'.
Ik ga wel slapen, Neil Young luister ik al wekelijks.
Zometeen nog maar even een paar dartspotjes terugkijken. Welke van de 6 wedstrijden moet ik het eerst mee starten? (weet de uitslagen nog niet, op die ene na)
Ik moet nog steeds de halve sinterklaasuitzending van dit jaar terugkijken. Maar even blokken voor 1-3 januari (samen met de Top 2000-achtige programma’s waar ik nog niet aan ben toegekomen)
[..] Ik moet nog steeds de halve sinterklaasuitzending van dit jaar terugkijken. Maar even blokken voor 1-3 januari (samen met de Top 2000-achtige programma’s waar ik nog niet aan ben toegekomen)
Hij was weer als vanouds, zeker terugkijken
De upload van dit bestand kon niet worden voltooid. Het bestand is te groot. Je bestand is ~ bytes groot. De maximaal toegestane grootte is 51200 bytes. Ga terug, controleer de bestandsgrootte en probeer het opnieuw.
Harry Styles confirmed that his 2019 single "Watermelon Sugar" had a not-safe-for-work meaning, telling concertgoers at a Nashville performance that the song was about "the sweetness in life" — but also, he said, the "female orgasm."
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
Jammer dat ik jullie gemist heb, maar gelukkig stond de tv wel op de top 2000. Hoogtepunten: Live Forever van Muse, Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida met een heerlijk lange solo en natuurlijk dat Dagoduck op de tv te zien was. Ik zei letterlijk: "Hey, is dat niet.." en bedacht me dat het bezoek Dago niet kende... "ow, nee, laat maar. Ik denk dat ik die ken"
Ik heb op een blauwe maandag die eerste drie albums van no doubt eens geluisterd. Tragic Kingdom (waar dit op staat) is wat commercieler maar nog wel leuk. De eerste 2 albums staan wat lekkere ska nummers en andere diverse genres op.