Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: “Leuk zo’n feestje, maar het geeft altijd zo’n rommel, hè.”
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Op vrijdag 13 december 2024 12:15 schreef Cassa95 het volgende: Verbaas me ergens ook dat ze gaandeweg de week geen enkel tipje van de sluier hebben gegeven over de lijst buiten de top 10
Alles is heel sober dit jaar. Dat is echt een bewuste keuze. Misschien waren ze wel bang voor een soort Serious Request achtige implosie. Wie zal het zeggen.
[..] Alles is heel sober dit jaar. Dat is echt een bewuste keuze. Misschien waren ze wel bang voor een soort Serious Request achtige implosie. Wie zal het zeggen.
Op zich ook wel prima. Het kan niet elk jaar nog grootser, dus ik snap wel dat ze een keer een stapje terug doen. En uiteindelijk gaat het om de top2000 week zelf.
[..] Alles is heel sober dit jaar. Dat is echt een bewuste keuze. Misschien waren ze wel bang voor een soort Serious Request achtige implosie. Wie zal het zeggen.
Dotan - Home stijgt weer flink, geen idee wat daar de reden voor is.
Arriving op 799
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
Twee flinke dalers voor Coldplay is jammer, dat nieuwe werk van ze blijft wel wat controversieel natuurlijk. Zelf vind ik Higher Power en My Universe best lekker allebei, maar denk dat veel mensen hier het niet zo erg vinden
2x Prince flink onderuit snap ik ook niet helemaal, maar daar heb ik toch weinig mee.
Sultans of Swing nu de hoogste van Dire Straits, 2 plekjes boven Brothers In Arms. Opvallende wissel als je het mij vraagt. Heb toch wel meer met Brothers In Arms.
Op vrijdag 13 december 2024 12:52 schreef S9H het volgende: Sultans of Swing nu de hoogste van Dire Straits, 2 plekjes boven Brothers In Arms. Opvallende wissel als je het mij vraagt. Heb toch wel meer met Brothers In Arms.
Dit is wel een soort Robben wissel ja
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Op vrijdag 13 december 2024 12:53 schreef TheVulture het volgende: Goldband heeft ook een aardige tik gekregen met Noodgeval, uit de top 100 met 90 plekken verlies
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Bah, Ice Queen ook flink gezakt. Enige pluspunt is dat die nu voor het eerst in tijden niet meer diep in de laatste nacht zit, dus die kan ik eindelijk eens meepakken
Waarom Queen dan ook nog weer met Love of my life in de Top 10 moet staan is me ook een raadsel. Als er een nummer is dat die plek dan zou moeten verdienen van Queen dan is het Innuendo.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht. Op 't randje en erover. Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Nederland is een smakeloos land! Wel mooi dat de enige PG-Genesis plaat in ieder geval nog wel stijgt. Tevens ben ik van mening dat Supper's Ready in de lijst moet!
Haha coney island direct de hoogste National. Volgend jaar dan ook maar The Alcott aan de keuzelijst toevoegen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., succes gegarandeerd
139 Europapa Joost 2024 194 Die With A Smile Lady Gaga & Bruno Mars 2024 302 Terug In De Tijd Yves Berendse 2024 498 The Emptiness Machine Linkin Park 2024 780 Birds Of A Feather Billie Eilish 2024 833 Hind's Hall Macklemore 2024 1118 Sugardaddy Roxy Dekker 2024 1346 Espresso Sabrina Carpenter 2024 1434 Beautiful Things Benson Boone 2024 1447 Good Luck, Babe! Chappell Roan 2024 1765 Too Sweet Hozier 2024
Nou ik heb dus vorige zaterdag in de loterij tickets kunnen bemachtigen voor het blokje 31/12 1:00-2:00
Zeer grote twijfel of ik naar Hilversum ga afreizen voor dit wisselvallig tot slechte gezelschap:
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat betekent dat ik m’n kaarten waarschijnlijk van de hand ga doen. Als je interesse hebt in 1-4 kaarten stuur maar even een pm, geef ze liever aan een FOK!’er dan een random persoon op Ticketswap.
Ik ga een meme van mezelf maken voor de top 2000. Een ienimini die in bed ligt, wakker wordt om "fuck the patriarchy" te schreeuwen en weer gaat slapen.
Trotste mama van Ambar Het officiële liefje van @Monitor O+
31 december 3x Rammstein rond de middag. Dat wordt lekker wakkerworden!
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Misschien doordat mensen de titel verkeerd schreven tijdens het stemmen?
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Bloasmuziek gedaald. Heel mooi. Misschien maak ik ooit nog mee dat 'ie eruit is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Op vrijdag 13 december 2024 14:04 schreef Dven het volgende: Bloasmuziek gedaald. Heel mooi. Misschien maak ik ooit nog mee dat 'ie eruit is.
Die is juist 91 plaatsen gestegen
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Misschien moeten we het toch maar eens teruggeven aan Duitsland en België
Ja, jaren 60 muziek slaat sowieso maar weinig aan bij de jeugd, heb ik het idee. Op een paar uitzonderingen na.
[..] Ja, jaren 60 muziek slaat sowieso maar weinig aan bij de jeugd, heb ik het idee. Op een paar uitzonderingen na.
Stones is jaren 60/70/80/90
Ja klopt. Maar wel redelijk gebaseerd op de jaren 60 sound. Ik snap dat jongeren dat sneller gedateerd vinden klinken, ook al komt het uit de jaren 90
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op vrijdag 13 december 2024 14:21 schreef peaceman het volgende: Sultans of swing toch ook apart hè.. wel eens van de meest stabiele nummers in de lijst. nooit hoger dan 10, nooit lager dan 32
Sultans of no swing!
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op vrijdag 13 december 2024 14:21 schreef peaceman het volgende: Sultans of swing toch ook apart hè.. wel eens van de meest stabiele nummers in de lijst. nooit hoger dan 10, nooit lager dan 32
Op vrijdag 13 december 2024 14:00 schreef peaceman het volgende: Je zou verwachten dat nummer 1999 wel gestegen zou zijn nu het zo rommelt in de wereld..
Party like it's 1999?
Un dann rettet kein Kavallerie, keine Zorro kümmert sich dodrömm. Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Ik had me voorgenomen hier niet te posten nu de lijst bekend is want ik luister lijstloos maar ik ving toch 2 noteringen op waardoor ik de lijst van dit jaar in twijfel trek qua noteringen.
- Hall en oates-maneater kwam 3 jaar terug na campagne door stenders terug in de lijst, op 1950. Dit jaar was er nul aandacht voor en komt het nummers ineens binnen op 1496. Ik geloof dat niet. -Gorki-Mia stijgt naar 1310, de op 1 na hoogste notering in 11 edities. Vorig jaar had annemieke t nr in haar lijst staan en zag ik t hier ook meer voorbijkomen. Dit jaar zie ik t echt minder voorbijkomen en stijgt t toch bijna 200 plekken.
Of er stemmen heel weinig mensen dit jaar, of de lijst wordt alsnog best wel gemanipuleerd.
Op vrijdag 13 december 2024 14:35 schreef PippenScottie het volgende: Over hardnekkige volhouders gesproken. Hoe en waarom blijft Nickelback op 813 staan? Wat zijn dat voor mensen die daarop stemmen?
Mensen zonder smaak mogen ook stemmen. Helaas
Op vrijdag 13 december 2024 14:34 schreef Scorpion_17 het volgende: -Gorki-Mia stijgt naar 1310, de op 1 na hoogste notering in 11 edities. Vorig jaar had annemieke t nr in haar lijst staan en zag ik t hier ook meer voorbijkomen. Dit jaar zie ik t echt minder voorbijkomen en stijgt t toch bijna 200 plekken.
Of er stemmen heel weinig mensen dit jaar, of de lijst wordt alsnog best wel gemanipuleerd.
Luc de Vos was op de dag van het openen van de stemweek 10 jaar terug overleden en kreeg dit jaar toch best wat meer aandacht. Dit vind ik een logische stijging.
Op vrijdag 13 december 2024 14:34 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik had me voorgenomen hier niet te posten nu de lijst bekend is want ik luister lijstloos maar ik ving toch 2 noteringen op waardoor ik de lijst van dit jaar in twijfel trek qua noteringen.
- Hall en oates-maneater kwam 3 jaar terug na campagne door stemmers terug in de lijst, op 1950. Dit jaar was er nul aandacht voor en komt het nummers ineens binnen op 1496. Ik geloof dat niet. -Gorki-Mia stijgt naar 1310, de op 1 na hoogste notering in 11 edities. Vorig jaar had annemieke t nr in haar lijst staan en zag ik t hier ook meer voorbijkomen. Dit jaar zie ik t echt minder voorbijkomen en stijgt t toch bijna 200 plekken.
Mia heeft 9 stemmen in de Fok 2000 en staat daarmee op een gedeelde 25e plaats.
Op vrijdag 13 december 2024 14:34 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik had me voorgenomen hier niet te posten nu de lijst bekend is want ik luister lijstloos maar ik ving toch 2 noteringen op waardoor ik de lijst van dit jaar in twijfel trek qua noteringen.
- Hall en oates-maneater kwam 3 jaar terug na campagne door stenders terug in de lijst, op 1950. Dit jaar was er nul aandacht voor en komt het nummers ineens binnen op 1496. Ik geloof dat niet. -Gorki-Mia stijgt naar 1310, de op 1 na hoogste notering in 11 edities. Vorig jaar had annemieke t nr in haar lijst staan en zag ik t hier ook meer voorbijkomen. Dit jaar zie ik t echt minder voorbijkomen en stijgt t toch bijna 200 plekken.
Maneater was (net als Unwritten en Forever Young bijv) een tiktok hit/hype dit jaar. Stond ook wekenlang in de spotifylijst hier in Nederland. Dat doet meer met het aantal stemmen dan een oproep van een DJ.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet gehaald:
SPOILER
Op vrijdag 13 december 2024 14:35 schreef PippenScottie het volgende: Over hardnekkige volhouders gesproken. Hoe en waarom blijft Nickelback op 813 staan? Wat zijn dat voor mensen die daarop stemmen?
Mensen die muzikaal gezien al een jaar of 20 in slaap gevallen zijn?
Dat systeem van Radio 2 kan Pink Floyd nog altijd niet echt bevatten he? Vorig jaar al dat gedoe rond Shackles die Breathe werd. Nu staat er weer bij Run Like Hell -6 van 1979 naar 1985 en als je dan de statistieken aanklikt, zie je dat het gewoon nieuw is, zoals we al hadden vastgesteld.
Op vrijdag 13 december 2024 15:01 schreef Tussle266 het volgende: Dat systeem van Radio 2 kan Pink Floyd nog altijd niet echt bevatten he? Vorig jaar al dat gedoe rond Shackles die Breathe werd. Nu staat er weer bij Run Like Hell -6 van 1979 naar 1985 en als je dan de statistieken aanklikt, zie je dat het gewoon nieuw is, zoals we al hadden vastgesteld.
Op vrijdag 13 december 2024 15:01 schreef Tussle266 het volgende: Dat systeem van Radio 2 kan Pink Floyd nog altijd niet echt bevatten he? Vorig jaar al dat gedoe rond Shackles die Breathe werd. Nu staat er weer bij Run Like Hell -6 van 1979 naar 1985 en als je dan de statistieken aanklikt, zie je dat het gewoon nieuw is, zoals we al hadden vastgesteld.
Conclusie... eigenlijk stond ie er vorig jaar al in, maar hebben ze m 'verplaats'
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Too Sweet volgend jaar dus de grootste stijger. Altijd grappig hoe verbaasd mensen zijn dat 'vrije keuze'-'net aan'-binnenkomers het jaar erna het snelst stijgen.
Op vrijdag 13 december 2024 15:22 schreef Cassa95 het volgende: Too Sweet volgend jaar dus de grootste stijger. Altijd grappig hoe verbaasd mensen zijn dat 'vrije keuze'-'net aan'-binnenkomers het jaar erna het snelst stijgen.
De lijst moet nog beginnen. Maar goed, Schemer aan de ketting komt volgend jaar op de keuzelijst, want dit jaar topsong, dus als we dan toch 2025 vast gaan bespreken wil ik die vast inbrengen.
Ik ken heel veel dertigers die die versie oprecht heel mooi vinden ja. Dus het verbaast me niet. Als dertiger die het S&G-origineel vele malen mooier vindt, vind ik het wel jammer.
1. Queen - Bohemian Rhapsody 14.1% 2. The Cats - Lea 12.8% 3. The Cats - Scarlet Ribbons 10.4% 4. The Cats - Marian 10.1% 5. The Cats - Times Were When 9.4% 6. The Cats - One Way Wind 9.4% 7. Coldplay - Fix You 9.3% 8. 3JS - Watermensen 8.8% 9. Pearl Jam - Black 7.9% 10. Eagles - Hotel California 7.9%
Op de Pokemon theme song stemmen in de Top 2000 vind ik net zoiets als heel serieus beweren dat je gelooft in het Vliegend Spaghettimonster en met een vergiet op je hoofd op de pasfoto staan.
A Forest zit al een aantal jaren in de lift. Die gaat nog eens de overall top-10 halen als dit zo door gaat. Zou ik niet erg vinden trouwens (veel mensen hier niet denk ik)
--  NIET (2265) Blondie - Call Me --  NIET (2232) Earth & Fire - Song of the Marching Children --  NIET (2168) Roberta Flack - Killing Me Softly With His Song --  NIET (2002) Britney Spears - Toxic --  NIET (1972) Nina Hagen - Unbeschreiblich Weiblich
--  NIET (1892) Eurythmics - Here Comes the Rain Again --  NIET (1660) Chic - Le Freak -  1982 (1772) Robin S - Show Me Love -  1940 (1819) Jefferson Airplane - Somebody to Love + 1939 (1958) Gossip - Heavy Cross
-  1912 (1890) Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Summertime + 1901 (2091) 2 Unlimited - No Limit + 1748 (1801) Tanita Tikaram - Twist in My Sobriety -  1710 (1619) Norah Jones - Sunrise -  1709 (1674) Guano Apes - Open Your Eyes
+ 1678 (1828) Cyndi Lauper - Girls Just Want to Have Fun + 1672 (1830) Suzanne Vega - Luka -  1647 (1442) Etta James - I'd Rather Go Blind -  1637 (1391) Clannad - Theme From 'Harry's Game' + 1627 (1732) Dido - White Flag
+ 1588 (1649) Patti Smith Group - Because the Night + 1573 (1739) Florence + the Machine - You've Got the Love -  1514 (1249) Pat Benatar - Love Is a Battlefield -  1470 (1425) Fugees - Killing Me Softly = 1358 (1358) Melanie - Beautiful People
+ 1335 (1483) Janis Joplin - Mercedes Benz + 1318 (1365) Alannah Myles - Black Velvet -  1283 (1244) Nina Simone - Feeling Good + 1278 (1336) Nena - Nur Geträumt -  1275 (1252) Kim Wilde - Cambodia
+ 1265 (1362) Kate Bush - Babooshka + 1137 (1312) Heart - Crazy On You + 1083 (1209) Skunk Anansie - Hedonism (Just Because You Feel Good) + 1011 (1237) Air - All I Need + 0969 (1214) Khruangbin & Leon Bridges - Texas Sun
35 nummers waarvan 7 het niet hebben gehaald waarvan 3 er vorig jaar wel instonden. 28 nummers die de lijst wel hebben gehaald waarvan 1 er vorig jaar niet instond 16 nummers zijn gestegen vergeleken met vorig jaar en 11 nummers zijn gedaald, 1 nummer (Melanie - Beautiful People) is gelijk gebleven
De laagste staat op plek 1982 en de hoogste op 969. Verder twee keer twee nummers die na elkaar gedraaid gaan worden
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Die MJ statistieken zijn ook fijn. Veel omhoog en wat nieuw en dan Thriller, het Quincy-nummer onder de Quincy-nummers van MJ's discografie, 97 plekken naar beneden. Knappe prestatie.
1 nummer (Melanie - Beautiful People) is gelijk gebleven
Ik vraag me nog steeds af hoe dat in vredesnaam mogelijk is gezien haar overlijden
Ruby Tuesday staat niet eens in de lijst, maar de Rolling Stones-versie heeft er wel indirect van geprofiteerd volgens mij, iig een paar honderd plekken gestegen...
[..] Alle Volendammers zijn toch familie van elkaar en dus van The Cats?
Alle Volendammers zijn familie van alle Volendammers, dus ja.
Huisvrouwen die dit zo'n lekker leuke ruige plaat vinden ofzo. Denk dat die ook grotendeels op Disturbed stemmen
Op zich vind ik het geen hele erge plaat, maar top 2000 waardig? neh
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
[..] Luc de Vos was op de dag van het openen van de stemweek 10 jaar terug overleden en kreeg dit jaar toch best wat meer aandacht. Dit vind ik een logische stijging.
Maar die aandacht heb ik eigenlijk alleen in België gezien. In NL nauwelijks.
Nieuw in de Top 100 6 Dermot Kennedy - Better Days 82 Journey - Don't Stop Believin' 83 Depeche Mode - Enjoy The Silence 88 Son Mieux - Tonight 92 The Killers - Mr. Brightside 93 Dire Straits - Money For Nothing
Op vrijdag 13 december 2024 16:04 schreef Cassa95 het volgende: Nieuw in de Top 100 6 Dermot Kennedy - Better Days 82 Journey - Don't Stop Believin' 83 Depeche Mode - Enjoy The Silence 88 Son Mieux - Tonight 92 The Killers - Mr. Brightside 93 Dire Straits - Money For Nothing
Deze hebben dus nog nooit eerder in de top 100 gestaan?
Enjoy The Silence is een interessante, die was ook enorm gestegen in al die alternatieve lijstjes. Terechte toevoeging wel aan de hoogste regionen.
De volgorde van Queen nummers is flink omgegooid (belangrijke info voor de pubquizzers onder ons!). Het viel me op dat sommige nummers flink dalen terwijl anderen flink stijgen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Under Pressure van 62 naar 115 terwijl The Show Must Go On van 133 naar 74 gaat bijvoorbeeld.
Disturbed maar +3 ondanks dat het een van de grootste hits van het jaar was in het land is iets om te vieren jongens. Als zelfs dit hem niet de top 10 inkreeg. NIet zo moeilijk doen.
Goo Goo Dolls vind ik ergens wel verrassend bij de tieners, aangezien dat nummer inmiddels ook weer een jaar of 25 oud is ofzo. Of wordt het nog altijd als klef schuifelnummer gedraaid bij schoolfeestjes?
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
[..] Goo Goo Dolls vind ik ergens wel verrassend bij de tieners, aangezien dat nummer inmiddels ook weer een jaar of 25 oud is ofzo. Of wordt het nog altijd als klef schuifelnummer gedraaid bij schoolfeestjes?
Y2K-hype?
Als je naar de muziek- en kledingsmaak van GenZ kijkt, lijkt het weleens alsof de tijd een paar decennia terug gespoeld wordt.
Pff, dan moet je wel veel steken en alles tussen Hoorn en Edam-Volendam door laten drijven.
Ik denk dat ik mijn favoriete uurtje heb gevonden: 28 december van 5 tot 6 in de ochtend.
1026 Through The Echoes Paolo Nutini 1025 Just Can't Get Enough (Live) Depeche Mode 1024 Find The River R.E.M. 1023 Vlinder Rowwen Hèze 1022 L'amour Toujours Gigi D'Agostino 1021 Absolute Beginners David Bowie 1020 Jigsaw Falling Into Place Radiohead 1019 1979 Smashing Pumpkins 1018 Comptine D'un Autre Ete… Yann Tiersen 1017 Barracuda Heart 1016 When The Party's Over Billie Eilish 1015 Suzie Q (Part 1) Creedence Clearwater Revival 1014 Pain And Misery The Teskey Brothers 1013 Hymn For The Weekend Coldplay
Op vrijdag 13 december 2024 16:27 schreef S9H het volgende: Ik denk dat ik mijn favoriete uurtje heb gevonden: 28 december van 5 tot 6 in de ochtend.
1026 Through The Echoes Paolo Nutini 1025 Just Can't Get Enough (Live) Depeche Mode 1024 Find The River R.E.M. 1023 Vlinder Rowwen Hèze 1022 L'amour Toujours Gigi D'Agostino 1021 Absolute Beginners David Bowie 1020 Jigsaw Falling Into Place Radiohead 1019 1979 Smashing Pumpkins 1018 Comptine D'un Autre Ete… Yann Tiersen 1017 Barracuda Heart 1016 When The Party's Over Billie Eilish 1015 Suzie Q (Part 1) Creedence Clearwater Revival 1014 Pain And Misery The Teskey Brothers 1013 Hymn For The Weekend Coldplay
Op vrijdag 13 december 2024 16:04 schreef Cassa95 het volgende: Nieuw in de Top 100 6 Dermot Kennedy - Better Days 82 Journey - Don't Stop Believin' 83 Depeche Mode - Enjoy The Silence 88 Son Mieux - Tonight 92 The Killers - Mr. Brightside 93 Dire Straits - Money For Nothing
Drie nummers waar ik al tenminste 5 jaar op stem
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
Op vrijdag 13 december 2024 16:20 schreef Cassa95 het volgende: Disturbed maar +3 ondanks dat het een van de grootste hits van het jaar was in het land is iets om te vieren jongens. Als zelfs dit hem niet de top 10 inkreeg. NIet zo moeilijk doen.
Dit lijkt mij ook. Tenzij iemand besluit om er een bom op te gooien was dit de ‘kans’ en het is niet gebeurd. Hoera voor Dermot Capaldi stemmers:
[..] Je kan merken dat er een conservatieve wind door ons land waait
Gezien het "terug-naar-de-jaren-50" sentiment wat er bij veel mensen heerst, verwacht ik de komende jaren een terugkeer van Bill Haley, Glenn Miller en Carl Perkins in de lijst.
En het origineel (of eigenlijk de hituitvoering) van Simon & Garfunkel weer omlaag.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Wel jammer dat Echoes op zo'n tijd komt, kunnen we niet weer een heel topic volposten terwijl die nog bezig is.
[..] Bowie is wel aardig. De rest is net als CCR: doe dan maar een ander nummer.
Je zit onder je verkeerde account, Oscarmopperkont
Een paar jaar geleden kwam Echoes bij wijze van uitzondering vrij 'prime time'. Het café stond vol verdwaasd kijkende mensen die ogenschijnlijk liever iets meer hadden willen bewegen.
Met Too Sweet in de lijst en dat liedje over die kerk waar hij niet naartoe wil in de lift, had Francesca het ook gemakkelijk gehaald als 2 had meegewerkt. Maar even een liedje uitzoeken om het eigenhandig overheen te plakken dan.
Op vrijdag 13 december 2024 17:41 schreef Tussle266 het volgende: Met Too Sweet in de lijst en dat liedje over die kerk waar hij niet naartoe wil in de lift, had Francesca het ook gemakkelijk gehaald als 2 had meegewerkt. Maar even een liedje uitzoeken om het eigenhandig overheen te plakken dan.
Op vrijdag 13 december 2024 17:41 schreef peaceman het volgende: Opvallend ook dat de nummers van Radiohead bijna allemaal (en soms flink) gestegen zijn. Alleen creep 4 plekjes naar beneden.
Hoewel ik het toejuich, snap ik niet waarom.
Misschien passen de Radiohead-nummers redelijk in de muzikale tijdsgeest.
Ik merkte verleden jaar relatief veel nieuwe nummers op in vergelijkbare sferen, moody gitaaraccoorden/electronica-hybrides, en niet alleen die van The Smile (óf ze vielen me gewoon meer op omdat ik in de stemming was voor dergelijk materiaal, dat kan ook).
[..] Misschien passen de Radiohead-nummers redelijk in de muzikale tijdsgeest.
Ik merkte verleden jaar relatief veel nieuwe nummers op in vergelijkbare sferen, en niet alleen die van The Smile (óf ze vielen me gewoon meer op omdat ik in de stemming was voor dergelijk moody materiaal, dat kan ook).
Ik hoop t, want dan krijgt het na 2000 werk de komende jaren mogelijk de waardering die het verdient.
[..] Ik hoop t, want dan krijgt het na 2000 werk de komende jaren mogelijk de waardering die het verdient.
Van Radiohead-aftakking 'The Smile' zijn hier verleden jaar trouwens drie nummers enorm veel gedraaid (I quit had ik ook in m'n stemlijst gezet, maar het had eventueel ook Teleharmonic of Wall of eyes kunnen zijn). Hopelijk komen ze later nog eens echt bovendrijven bij 'de massa', als ze meer gerijpt zijn.
Zoekend naar een uur waar ik echt helemaal niks op aan te merken heb is dit pas het eerste wat ik zo tegenkom.
29 december 8.00-9.00 uur 709 Where The Wild Roses Grow Nick Cave & Kylie Minogue 708 Everything I Wanted Billie Eilish 707 Rehab Amy Winehouse 706 Jump Van Halen 705 Light My Fire The Doors 704 I Don't Want To Miss A Thing Aerosmith 703 I Say A Little Prayer Aretha Franklin 702 Take Me Out Franz Ferdinand 701 One Of Us ABBA 700 Sign 'O' The Times Prince
Un dann rettet kein Kavallerie, keine Zorro kümmert sich dodrömm. Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
[..] Van Radiohead-aftakking 'The Smile' zijn hier verleden jaar trouwens drie nummers enorm veel gedraaid (I quit had ik ook in m'n stemlijst gezet, maar het had eventueel ook Teleharmonic of Wall of eyes kunnen zijn). Hopelijk komen ze later nog eens echt bovendrijven bij 'de massa', als ze meer gerijpt zijn.
Zou mooi zijn, maar The Smile zal nog wel jaaaren gaan duren, als het al gebeurt.
Op vrijdag 13 december 2024 17:41 schreef peaceman het volgende: Opvallend ook dat de nummers van Radiohead bijna allemaal (en soms flink) gestegen zijn. Alleen creep 4 plekjes naar beneden.
Hoewel ik het toejuich, snap ik niet waarom.
Ik heb op Hoog en droog gestemd, omdat die er uit zou kunnen vallen, maar dat die zoveel zou stijgen had ik ook niet verwacht.
Wat een rare en onnodige passage over Swift, er staan tig artiesten vaker in. Vast geschreven door een of andere fan
Na Queen volgen The Beatles met 29 noteringen, ABBA (25) en Taylor Swift, met vijftien noteringen. Vorig jaar waren dat er nog twaalf, waarmee ze de artiest is met de grootste toename van het aantal nummers in de lijst van NPO Radio 2.
Swifts hoogste notering is All Too Well (10 minute version), op plek 198, gevolgd door Anti-Hero (483) en Cruel Summer (518). De zangeres stond dit jaar drie keer in een uitverkochte Johan Cruijff Arena in Amsterdam.
[..] Die lijstjes worden natuurlijk samen met de ouders ingevuld. Ze vullen in wat ze kennen en de ouders geven nog een paar tips.
En voor 16-20 vind ik het ook niet zo’n heel bijzonder lijstje. Een combinatie van de smaak van grote kinderen, schoolfeestjes, studenten die zich in het uitgaansleven storten en algemene klassiekers (als je die niets vindt, zal je sowieso niet zo snel stemmen). Alleen Racoon is onduidelijk hoog.
Waarschijnlijk invoerfoutje van jaar van oorsprong
[..] Een flinke bres in de Westfriese Omringdijk en we zijn van een hoop ellende verlost hoor
Doodsbedreiging naar n00bie toe. TR gemacht.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Helaas hebben deze favorieten van jouw stemlijst het dit jaar niet gered:
Bram Vermeulen De Wedstrijd Elton John Daniel George Harrison Got My Mind Set On You Gérard Lenorman Voici Les Clés R.E.M. What's The Frequency, Kenneth? The Rolling Stones Beast Of Burden (Albumversie) The Rolling Stones Tumbling Dice
Mijn zoon heeft op Dotan gestemd. Niet op Home weliswaar, maar hij is dus wel fan. Het hele trollenlegerschandaal kent hij verder niet. Kennelijk is dat schandaal dus inmiddels wel weggebt en is hij weer populair.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
Dotan, die was toch in de datsja van Poetin geweest?