abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 december 2024 @ 17:03:41 #201
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215859035
NSC deed intern onderzoek naar functioneren Kamerleden, inclusief Omtzigt

quote:
Nieuw Sociaal Contract (NSC) heeft deze zomer het functioneren van alle Tweede Kamerleden van de partij laten onderzoeken door een extern bureau. NSC'ers werden gevraagd naar het functioneren van NSC-leider Pieter Omtzigt en het partijbestuur. Ook moesten ze beoordelen wie het slechtst functioneerde.
...

Het gaat om vragen zoals: wie lukt het volgens jou het beste om het gedachtegoed van NSC uit te dragen of wie vormt vaak een remmende (niet opbouwende) factor? Onder elke vraag staan een lijst met de namen van de twintig NSC-Kamerleden, die aangevinkt kunnen worden.

Ook zijn er vragen naar het functioneren van de leiding van de fractie en van het partijbestuur. De respondenten kunnen een waardering uitspreken van 1 tot 5.
Zie de hele vragenlijst HIER. Lezen werkt op de lachspieren.

Tevens: lol. NSC opereert als de jaarboekcommissie van een eindexamenjaar. Of iedereen even wil aangeven wie hij/zij denkt dat er miljonair of beroemd gaat worden. En vergeet niet een stukje in te dienen voor je beste vriend, met leuke foto!
Antifa
  vrijdag 13 december 2024 @ 17:06:19 #202
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_215859063
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 14:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Onder Chris Stoffer is SGP keihard opgerukt naar PVV-light met zwaar christelijk sausje eroverheen.
Alsof geloof ooit tolerant is geweest.
Nee dus.
En dat zien we bij allerlei overtuigingen in de wereld.
pi_215859119
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 17:03 schreef VoMy het volgende:
[..]

Tevens: lol. NSC opereert als de jaarboekcommissie van een eindexamenjaar. Of iedereen even wil aangeven wie hij/zij denkt dat er miljonair of beroemd gaat worden. En vergeet niet een stukje in te dienen voor je beste vriend, met leuke foto!
Ergens wel vermakelijk dat de LPF-toestanden in dit kabinet tot nu toe niet van de PVV komen maar van de fatsoensrakkers van NSC :+.
  vrijdag 13 december 2024 @ 17:30:42 #204
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215859291
Hier nog meer over dat onderzoek, het is allemaal weer vaagheid troef :')

https://www.volkskrant.nl(...)actieleden~b71491ea/
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  vrijdag 13 december 2024 @ 17:35:54 #205
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_215859343
quote:
[..]

Oh jee
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 13 december 2024 @ 17:36:47 #206
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_215859355
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 17:30 schreef Szura het volgende:

Daar heb je het al :s)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_215859659
quote:
[..]

Dit is toch gewoon satire _O-

Pieter "ziekelijke controlfreak" Omtzigt
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_215859697
quote:
De nummer twee van NSC, die nog steeds regelmatig invalt voor partijleider Omtzigt, zegt dat ze de conclusies van het onderzoek niet wil weten, omdat alles heel gevoelig ligt en tegelijkertijd ‘alles gewoon prima gaat’.
pi_215860037
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 december 2024 16:29 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Het argument van Bontenbal cum suis valt of staat met de geloofwaardigheid van een dergelijk scenario. In de economische wetenschap spreekt men van een non-credible threat als sprake is van een scenario dat ongeloofwaardig is omdat het uitkomen van dat scenario voor geen enkele deelnemer aan het ‘spel’ voordeel oplevert.

Ik vermoed dat daar in dit geval sprake van zou zijn. Het stoppen of zeer sterk reduceren van uitgaven aan onderwijs en wetenschap zou tot dusdanig grote maatschappelijke problemen leiden dat het politiek onaanvaardbaar is. Een bekend gezegde in de politiek is dat onder druk alles vloeibaar wordt. Het juridisch kader is en blijft een door mensen gecreëerd kader, het wordt instabiel als de politieke druk maar hoog genoeg wordt.

Je hint daar zelf overigens ook op door te spreken van “feitelijk geen geld meer mag uitgeven”, de kwalificatie “feitelijk” zou onnodig zijn geweest als het een vaststaand feit zou zijn geweest. Dat ambtenaren daar erg zenuwachtig van zouden worden is niet relevant, zij zijn immers geen deelnemer aan de onderhandelingen.

Ik kan mij dus niet aan de indruk onttrekken dat Bontenbal cum suis niet optimaal onderhandeld hebben. Ze zijn in het ongeloofwaardige scenario van het kabinet getrapt. Daarmee hebben ze zichzelf en naar mijn mening ook de samenleving een slechte dienst bewezen.
Met feitelijk bedoelde ik dat ze dus het minimale, verplichte deel wel uit zouden geven, maar daar vallen de maatschappelijke diensttijd, andere bezuinigingen die gepland stonden en nieuwe subsidies echt niet onder.

Echt, als je doet alsof het ministerie vrolijk verder zou kunnen, kunnen we het budgetrecht van het parlement gewoon beter afschaffen. Het parlement heeft het ministerie met het afschieten van de begroting immers gewoon verteld dat het ministerie niks uit mag geven. Hoeveel mensen hier het parlement volkomen tandeloos willen maken en negeren, daar schrik ik echt van.

De uitgaven van OCW zouden zonder begroting per 1 januari gewoon tot het minimum worden beperkt, wat vooral voor cultuur en wetenschap enorme gevolgen zou hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 13 december 2024 @ 18:58:31 #210
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_215860117
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 17:30 schreef Szura het volgende:

Van Vroonhoven moet echt op mediatraining. Dit kan gewoon niet... Zij hoort gewoon bij de partijtop

quote:
Het onderzoek is volgens Van Vroonhoven in opdracht van Kilian Wawoe van het partijbestuur verstuurd naar alle NSC-fractieleden. Hij is verantwoordelijk voor personeelszaken bij NSC en zou volgens Van Vroonhoven beschikken over de conclusies van het onderzoek. Wawoe zegt vrijdag echter dat hij niks met het onderzoek te maken heeft
quote:
de partijtop de conclusies inmiddels heeft ingezien ‘en daar hebben we ons voordeel mee gedaan’.
quote:
De nummer twee van NSC, die nog steeds regelmatig invalt voor partijleider Omtzigt, zegt dat ze de conclusies van het onderzoek niet wil weten, omdat alles heel gevoelig ligt en tegelijkertijd ‘alles gewoon prima gaat’.
O ja joh

quote:
Eerst zegt ze dat de conclusies voor ‘intern gebruik’ zijn, maar daarna zegt ze dat er überhaupt ‘niks’ uit het onderzoek is gekomen.
Dus wel ingezien?

quote:
Vervolgens meent de plaatsvervangend NSC-fractievoorzitter dat uit het onderzoek alleen ‘wat tips en verschillende meningen’ kwamen rollen, maar dat de fractieleiding die terzijde legt ‘Ik wil er niks mee doen’, zegt ze diverse malen achter elkaar.
Ja dus?

quote:
Uiteindelijk zegt Van Vroonhoven ze ook ‘niet precies weet’ wat er uit het onderzoek is gekomen, ‘en dat wil ik ook niet weten’.
Of toch niet?

quote:
Volgens haar liggen de conclusies heel gevoelig ‘vanwege die namen, dan heb je het over kwetsbaarheid’
Euhmm wel de conclusies ingezien dus?

quote:
Van Vroonhoven: ‘Ik wist niet dat er zo naar mensen gevraagd zou worden.En dat was ook niet de bedoeling.’
Ze wist niet wat er gevraagd werd?

quote:
De vragenlijst over het functioneren van collega’s voelde als ‘klikken’, zegt plaatsvervangend fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven vrijdag tegen de Volkskrant..
Of wist ze het wel?
pi_215860359
Wat een heerlijk naïeve club is dat NSC toch <3

Echt gewoon geen idee hebben van hoe de politiek eigenlijk werkt en denken dat procedures en processen bescherming bieden en dat iedereen netjes volgens dezelfde regels speelt.

Vind het eigenlijk een beetje aandoenlijk worden.
  vrijdag 13 december 2024 @ 19:26:54 #212
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215860368
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 18:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Van Vroonhoven moet echt op mediatraining. Dit kan gewoon niet... Zij hoort gewoon bij de partijtop
[..]
[..]
[..]
O ja joh
[..]
Dus wel ingezien?
[..]
Ja dus?
[..]
Of toch niet?
[..]
Euhmm wel de conclusies ingezien dus?
[..]
Ze wist niet wat er gevraagd werd?
[..]
Of wist ze het wel?
Ik weet niet wat die woordvoerders daar doen, maar hier moet je gewoon een paar lijntjes op klaar hebben liggen. Je hoeft hoogstens een half A4’tje te prepareren om alle vragen hierover te kunnen pareren.
pi_215860432
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 19:26 schreef Szura het volgende:

[..]
Ik weet niet wat die woordvoerders daar doen, maar hier moet je gewoon een paar lijntjes op klaar hebben liggen. Je hoeft hoogstens een half A4’tje te prepareren om alle vragen hierover te kunnen pareren.
Bekijk deze YouTube-video

Terwijl in Yes prime minister al prima wordt uitgelegd hoe je met persvragen om dient te gaan ;)
pi_215861314
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2024 18:51 schreef Hanca het volgende:
Echt, als je doet alsof het ministerie vrolijk verder zou kunnen, kunnen we het budgetrecht van het parlement gewoon beter afschaffen. Het parlement heeft het ministerie met het afschieten van de begroting immers gewoon verteld dat het ministerie niks uit mag geven. Hoeveel mensen hier het parlement volkomen tandeloos willen maken en negeren, daar schrik ik echt van.
Laat ik het andersom aanvliegen, het kabinet zou het vermoedelijk niet zover hebben laten komen. Het scenario van een weggestemde onderwijsbegroting is namelijk ook voor het kabinet zelf volstrekt ongewenst, juist omdat de gevolgen ervan zo groot zouden kunnen zijn.

Als het gevolg inderdaad zou zijn dat onderwijsinstellingen moeten sluiten en subsidies voor wetenschappelijk onderzoek niet kunnen worden verstrekt, dan zou de maatschappelijke chaos compleet zijn. Ouders kunnen niet meer naar hun werk omdat de kinderen thuis zitten, en onderwijs en innovatie is de zuurstof van het bedrijfsleven. Alleen al de dreiging van dat scenario zou een enorme politieke druk opleveren.

Ik geloof dus niet dat het kabinet het achterste van zijn tong heeft getoond. Ik ben het wel met je eens dat het hoog spel spelen zou zijn, dat moet je maar net aandurven. Misschien zijn vooral Bontenbal en Bikker daar te aardig voor.
pi_215861442
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 december 2024 20:55 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Laat ik het andersom aanvliegen, het kabinet zou het vermoedelijk niet zover hebben laten komen. Het scenario van een weggestemde onderwijsbegroting is namelijk ook voor het kabinet zelf volstrekt ongewenst, juist omdat de gevolgen ervan zo groot zouden kunnen zijn.

Als het gevolg inderdaad zou zijn dat onderwijsinstellingen moeten sluiten en subsidies voor wetenschappelijk onderzoek niet kunnen worden verstrekt, dan zou de maatschappelijke chaos compleet zijn. Ouders kunnen niet meer naar hun werk omdat de kinderen thuis zitten, en onderwijs en innovatie is de zuurstof van het bedrijfsleven. Alleen al de dreiging van dat scenario zou een enorme politieke druk opleveren.

Ik geloof dus niet dat het kabinet het achterste van zijn tong heeft getoond. Ik ben het wel met je eens dat het hoog spel spelen zou zijn, dat moet je maar net aandurven. Misschien zijn vooral Bontenbal en Bikker daar te aardig voor.
Bontenbal kent de coalitieleden beter en schat dus in dat ze dat wel doen.

quote:
En dan?

“Dan is het chaos. Een minister mag geen onrechtmatige uitgaven doen uit een weggestemde begroting. En reken maar dat het kabinet alle voorgenomen bezuinigingen gewoon zal uitvoeren. Dus wég maatschappelijke diensttijd, om maar iets te noemen.”

Denkt u echt dat de coalitie voor die ‘chaos’ had gekozen als jullie meer hadden geëist?

“Het zou mij niet verbazen.”
Maar zoals ik al zei: het is ook een beetje het verschil tussen FNV en CGMV. De eerste ziet er geen probleem in het hele land te frustreren, de tweede wel. Het is gewoon een verschil in mentaliteit.

[ Bericht 14% gewijzigd door Hanca op 13-12-2024 21:09:52 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_215861553
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 19:26 schreef Szura het volgende:
Ik weet niet wat die woordvoerders daar doen, maar hier moet je gewoon een paar lijntjes op klaar hebben liggen.
Als Tjer even langsloopt, zijn die lijntjes zo weg natuurlijk.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
Visions of greed you wallow
pi_215861626
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 21:04 schreef Hanca het volgende:
Bontenbal kent de coalitieleden beter en schat dus in dat ze dat wel doen. Maar zoals ik al zei: het is ook een beetje het verschil tussen FNV en CGMV. De eerste ziet er geen probleem in het hele land te frustreren, de tweede wel. Het is gewoon een verschil in mentaliteit.
Waarom zou je dit kabinet op de CGMV-wijze willen benaderen? Waar verdienen ze dat aan? De VVD heeft een campagne gebaseerd op demagogie gevoerd en daarmee de PVV in het zadel geholpen. VVD, PVV en BBB pleiten voor maatregelen die anti-rechtsstatelijk zijn. Er zitten zelfs openlijk discriminerende bewindspersonen in het kabinet (Faber en Jansen). De regering geeft leiding aan de uitvoerende macht, zij en alleen zij zijn volledig verantwoordelijk voor hun eigen handelen.
pi_215861690
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 december 2024 21:23 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Waarom zou je dit kabinet op de CGMV-wijze willen benaderen? Waar verdienen ze dat aan? De VVD heeft een campagne gebaseerd op demagogie gevoerd en daarmee de PVV in het zadel geholpen. VVD, PVV en BBB pleiten voor maatregelen die anti-rechtsstatelijk zijn. Er zitten zelfs openlijk discriminerende bewindspersonen in het kabinet (Faber en Jansen). De regering geeft leiding aan de uitvoerende macht, zij en alleen zij zijn volledig verantwoordelijk voor hun eigen handelen.
Ze benaderen deze begroting zo, niet het kabinet. CU heeft bijvoorbeeld wel tegen 2 andere begrotingen (asiel en ontwikkelingssamenwerking) gestemd.

En nogmaals: het is een verschil in mentaliteit, ik zou ook nooit lid van een vakbond kunnen worden die stakingen organiseert. De gereformeerde scholen doen ook vrijwel nooit mee met schoolstakingen. Andere mensen dan de 'daders' met de gevolgen laten zitten, dat doe je met stakingen en dat doe je ook als je deze begroting weg stemt en je kunt uittekenen dat deze coalitie die boel rustig een chaos laat worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 13-12-2024 21:47:16 ]
pi_215862079
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2024 21:28 schreef Hanca het volgende:
Andere mensen dan de 'daders' met de gevolgen laten zitten, dat doe je met stakingen en dat doe je ook als je deze begroting weg stemt en je kunt uittekenen dat deze coalitie die boel rustig een chaos laat worden.
Werkelijk? Zelfs de PVV kan zich dat electoraal niet permitteren. Juist populisten zullen er bij uitstek gevoelig voor zijn als de chaos hun eigen kiezers treft.
pi_215862173
Goed Hanca, ik wil niet te nijdig naar je gaan doen. Ik respecteer dat je een andere kijk op de kwestie hanteert, ik zal je niet meer op andere gedachten proberen te brengen. :)
pi_215862704
quote:
17s.gif Op vrijdag 13 december 2024 22:15 schreef Kowloon het volgende:
Goed Hanca, ik wil niet te nijdig naar je gaan doen. Ik respecteer dat je een andere kijk op de kwestie hanteert, ik zal je niet meer op andere gedachten proberen te brengen. :)
Prima om hier op een respectvolle manier mee om te gaan. Ik zou zelf ook voor de harde confrontatie willen gaan maar snap dat dat niet bij de christendemocratische moraal past.
pi_215863657
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 december 2024 22:04 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Werkelijk? Zelfs de PVV kan zich dat electoraal niet permitteren. Juist populisten zullen er bij uitstek gevoelig voor zijn als de chaos hun eigen kiezers treft.
Nogmaals: Bontenbal schat in van wel en hij spreekt ze dagelijks.
  zaterdag 14 december 2024 @ 08:49:18 #223
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215863834
quote:
[..]

Whaha, dit zal de sfeer wel goed doen.
pi_215863975
Zou 'unschooling' hier ook populair worden?
pi_215864289
Momenteel is 19 procent tevreden over het zittende kabinet. Het is de hoogste tijd voor meer symbolische wetten van Faber
pi_215864732
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 10:11 schreef KaheemSaid het volgende:
Momenteel is 19 procent tevreden over het zittende kabinet. Het is de hoogste tijd voor meer symbolische wetten van Faber
Toch daalt PvdA-GL, Timmermans lijkt het echt niet te lukken. Jammer, want hij lijkt me best capabel.
  zaterdag 14 december 2024 @ 11:09:50 #227
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_215864791
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 11:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Toch daalt PvdA-GL, Timmermans lijkt het echt niet te lukken. Jammer, want hij lijkt me best capabel.
Timmermans / PvdA-GL is te onzichtbaar wat mij betreft. Ik zie ze niet in nieuws of de kranten verschijnen met hun plannen. Ze kunnen het maar matig uitleggen ondanks in kern ik het met ze eens ben.
pi_215865065
quote:

[..]
In een ver verleden was hij dat wel. Nu komt hij vooral heel zielig over.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 14 december 2024 @ 12:17:56 #229
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215865319
quote:

[..]
Waarom zouden ze stijgen? Ze hadden hun grootte al verkregen door alle links/progressieve partijen te halveren, die stemmen raak je zo weer kwijt. De enige stemmers die misschien vrij komen zijn verder van NSC.
Antifa
pi_215865367
quote:

[..]
Goede man op het verkeerde moment. De kans dat we nu premier Timmermans hadden gehad was best groot. Maar de rol van oppositieleider past hem niet zo goed..
pi_215865493
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 11:39 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
In een ver verleden was hij dat wel. Nu komt hij vooral heel zielig over.
Jij wilt hem graag kleineren tot zielig.
Het is jouw kokervisie.
Wel waar is: GL/PvdA moet vaker de mond roeren .Nu zijn ze zo mat
pi_215865594
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 10:11 schreef KaheemSaid het volgende:
Dat is een beste prestatie. Denk een record? In zo'n korte tijd in ieder geval.
pi_215865610
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 12:17 schreef VoMy het volgende:

[..]
Waarom zouden ze stijgen? Ze hadden hun grootte al verkregen door alle links/progressieve partijen te halveren, die stemmen raak je zo weer kwijt. De enige stemmers die misschien vrij komen zijn verder van NSC.
Zat NSC kiezers die best PvdA-GL zouden kunnen stemmen. En vooral: 19% tevredenheid met het kabinet. Nou komt dat deels omdat dit nog niet rechts genoeg is volgens sommigen, maar toch zou de oppositie dan moeten groeien. Ook omdat het sociale masker van Wilders weer af is, mensen die daar zijn ingetuind zouden ook naar de PvdA-GL kunnen gaan.
  zaterdag 14 december 2024 @ 13:17:51 #235
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215865653
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 13:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zat NSC kiezers die best PvdA-GL zouden kunnen stemmen. En vooral: 19% tevredenheid met het kabinet. Nou komt dat deels omdat dit nog niet rechts genoeg is volgens sommigen, maar toch zou de oppositie dan moeten groeien.
Ook omdat het sociale masker van Wilders weer af is, mensen die daar zijn ingetuind zouden ook naar de PvdA-GL kunnen gaan.
Mensen geven geen donder om Wilders zijn sociale masker en de stemmers die vinden dat het niet rechts genoeg is, kunnen nergens heen of moeten thuisblijven bij de volgende verkiezingen. Die gaan niet naar GL-PvdA.

Er zijn niet heel veel meer links-progressieve stemmers dan zo groot als het blok is. D66 kan misschien wat afpakken van VVD en het karkas van NSC laat wat stemmers achter maar die trekken net zo goed verder naar de coalitiepartners of naar CDA ofzo.

Dat de regering impopulair is geeft GL-PvdA niet opeens groeikansen. Zolang kiezers kiezen volgens dezelfde thema's stemmen moet Timmermans voor nieuwe kiezers vooral kijken naar de D66/Volt/SP/PvdD. En dat zijn er niet zoveel.
Antifa
pi_215865676
Timmermans lijkt me een prima capabele premier met nuances zowel links als rechts.

Ik denk alleen dat hij zijn handen vol heeft aan het radicale deel van GL zodra hij enige nuance laat horen.
Dat of hij was vooral druk met zijn buik.

Ook denk ik dat het deel progressieve linkse kiezers überhaupt niet groter is dan het rechts conservatieve deel.
  zaterdag 14 december 2024 @ 13:42:03 #237
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215865830
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 december 2024 17:13 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ergens wel vermakelijk dat de LPF-toestanden in dit kabinet tot nu toe niet van de PVV komen maar van de fatsoensrakkers van NSC :+.
Wilders heeft dan ook 18 jaar lang de alleen heersende macht en heeft een groep kontenlikkers om zich heen verzameld
  zaterdag 14 december 2024 @ 13:43:01 #238
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215865836
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 17:06 schreef spapaars het volgende:

[..]
Alsof geloof ooit tolerant is geweest.
Nee dus.
En dat zien we bij allerlei overtuigingen in de wereld.
Heb de bijbel nooit gelezen maar politiek is daar toch juist verboden?
pi_215865872
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 13:43 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Wat bedoel je? Er staat zeer zeker geen verbod op politiek bedrijven in de bijbel. Gaat ook moeilijk, aangezien de politieke wet in Israël in het oude testament gewoon de wet van Mozes was.
pi_215865908
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 12:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Jij wilt hem graag kleineren tot zielig.
Het is jouw kokervisie.
Wel waar is: GL/PvdA moet vaker de mond roeren .Nu zijn ze zo mat
Ach, genoeg mensen die het met me eens zullen zijn.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_215865922
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 13:43 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Die opvatting leeft niet in christelijke stromingen
Er staat wel ergens in de christelijke bijbel "Geeft dan de keizer wat des keizers is en aan God wat van God is"
Voor wie wil, kan dat framen als gods wil niet met politiek bezig te zijn.
https://renskopmels.nl/te(...)20in%20onze%20bijbel.
pi_215866044
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 13:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Die opvatting leeft niet in christelijke stromingen
Er staat wel ergens in de christelijke bijbel "Geeft dan de keizer wat des keizers is en aan God wat van God is"
Voor wie wil, kan dat framen als gods wil niet met politiek bezig te zijn.
https://renskopmels.nl/te(...)20in%20onze%20bijbel.
Dat is wel extreem uit de context trekken van die tekst. Sterker: je zou hem eerder zo kunnen interpreteren dat het prima is om je met politiek bezig te houden.

De vraag was namelijk of een Jood wel belasting mocht betalen aan een ander dan God (de tempel), daarop liet Jezus een munt zien waarop de keizer stond afgebeeld en gaf dus aan dat je wel belasting mag betalen.
pi_215866404
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 14:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is wel extreem uit de context trekken van die tekst
Mee eens.
Dat doen soms strikt-tot-bezeten godsdienstigen.
Een quote uit de context halen, een gewenste interpretatie er in leggen.

Nog steeds in Nederland: dat Jezus zou bedoelen dat vaccineren niet nodig is.
31 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
https://www.statenvertali(...)ren%20tot%20bekering.
(Lukas 5:31)

Jehovagetuigen zijn toch tegen bloedtransfusies, want er stond 'iets' in de bijbel
Wie kent nog David Koresh (Waco) die in de bijbel las dat het einde der tijden aanstaande was.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 14-12-2024 15:20:06 ]
  zaterdag 14 december 2024 @ 15:29:57 #244
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_215866521
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 13:17 schreef VoMy het volgende:

[..]
Mensen geven geen donder om Wilders zijn sociale masker en de stemmers die vinden dat het niet rechts genoeg is, kunnen nergens heen of moeten thuisblijven bij de volgende verkiezingen. Die gaan niet naar GL-PvdA.

Er zijn niet heel veel meer links-progressieve stemmers dan zo groot als het blok is. D66 kan misschien wat afpakken van VVD en het karkas van NSC laat wat stemmers achter maar die trekken net zo goed verder naar de coalitiepartners of naar CDA ofzo.

Dat de regering impopulair is geeft GL-PvdA niet opeens groeikansen. Zolang kiezers kiezen volgens dezelfde thema's stemmen moet Timmermans voor nieuwe kiezers vooral kijken naar de D66/Volt/SP/PvdD. En dat zijn er niet zoveel.
Die vier partijen zitten dan juist weer aardig in de lift.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_215866546
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 13:56 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Ach, genoeg mensen die het met me eens zullen zijn.
Inderdaad.... allemaal lui rechts. Lui in genuanceerd en empathisch denken
  zaterdag 14 december 2024 @ 18:18:16 #246
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215867980
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 december 2024 15:29 schreef JAM het volgende:

[..]
Die vier partijen zitten dan juist weer aardig in de lift.
Dat mag je ook hopen want 2023 was voor al die partijen een dieptepunt (mede door de tactische overstappers richting PvdA-GL).
Antifa
pi_215868697
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 december 2024 22:04 schreef Kowloon het volgende:
Ik betwijfel het, de hele raison d'être van de PVV is dat de oplossing van ieder probleem bij een ander gezocht dient te worden.

Derhalve zal de chaos niet de PVV aangerekend worden maar gezocht worden bij partijen als NSC of zelfs de oppositie. Uiteraard snijdt een degelijke opvatting geen hout, maar onderschat in deze bewuste ignorantie niet.
  zaterdag 14 december 2024 @ 20:48:44 #248
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215869289
Ik zie de PvdA nog wel weer de grootste worden. Mits...

Voor Nederland ook prima.

Wanneer het zich loskoppelt van het totaal wereldvreemde GL kan het de centrum-linkse partij worden die nodig is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215869539
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

Mits er een forse economische crisis komt en de economische thema’s weer het belangrijkste worden in de verkiezingen.
pi_215871933
De PvdA wordt niet meer de grootste partij, ook niet als ze los zijn. Links (en daar reken in d66 niet toe) blijft krimpen denk ik.

Het lukt ze al jaren niet welk onderwerp dan ook op de agenda te krijgen met als uitzondering klimaat (wat overigen ook vooral door actiegroepen en de wetenschap gebeurt) en online zijn ze bijkans onzichtbaar. Groenlinks zat met klimaat nog aardig gepositioneerd, maar met de fusie is de kans aanwezig dat de PvdD en D66 ermee gaan lopen.
pi_215874181
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

Voor Nederland ook prima.

Wanneer het zich loskoppelt van het totaal wereldvreemde GL kan het de centrum-linkse partij worden die nodig is.
Eens. Moeten ze wel eens keer een capabel iemand naar voren schuiven. En niet per se iemand die in de media even een opleving heeft (Moorman is next).

Sinds Bos zijn alleen Samsom en Asscher in de buurt gekomen van die kwaliteit. Timmermans is nooit die kwaliteit geweest, ondanks de hype die is gecreëerd zo'n 10 jaar geleden.

Als je Bos laatst bij WNL zag, toch wel een verademing. Misschien toch maar weer bij Shell scouten als PvdA
pi_215874235
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 12:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Eens. Moeten ze wel eens keer een capabel iemand naar voren schuiven. En niet per se iemand die in de media even een opleving heeft (Moorman is next).

Sinds Bos zijn alleen Samsom en Asscher in de buurt gekomen van die kwaliteit. Timmermans is nooit die kwaliteit geweest, ondanks de hype die is gecreëerd zo'n 10 jaar geleden.

Als je Bos laatst bij WNL zag, toch wel een verademing. Misschien toch maar weer bij Shell scouten als PvdA
De PvdA heeft ook wel een sterk vergrijzingsprobleem. De vijver aan politiek talent waar ze uit kunnen vissen wordt dus ook snel kleiner. Daarin biedt GL wel een deel van de oplossing.

Maar met een goedgebekte charismatische kandidaat kan PvdA-GL prima de grootste worden.
pi_215874334
quote:
2s.gif Op zondag 15 december 2024 12:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De PvdA heeft ook wel een sterk vergrijzingsprobleem. De vijver aan politiek talent waar ze uit kunnen vissen wordt dus ook snel kleiner. Daarin biedt GL wel een deel van de oplossing.

Maar met een goedgebekte charismatische kandidaat kan PvdA-GL prima de grootste worden.
Het is ook een vergrijzing van ideeën. Samsom kwam nog weg met een goede presentatie, hij had het geluk dat hij door Rutte zich kon positioneren terwijl alternatieven als D66 en cda nog in de touwen hingen.

Er valt nog steeds een goed verhaal te houden, Bos knoopte in 8 minuten meerdere lijntjes aan elkaar waar je zo wat van kan maken. Staat alleen mijlenver van de identiteitspolitiek waar iedereen nu in zit.

En PvdA gl heeft met de fusie gegokt en verloren. Gegokt door een fusie van bovenaf erdoor te duwen zonder dat er nog goede ideeën waren vanuit een nieuwe identiteit. Het verkiezingsprogramma was een beetje van PvdA en een beetje van gl. Niet een bindend nieuw verhaal. Was ook geen tijd voor, dus de gok was puur voor de macht. En dat is mislukt. Dat ze nu dus niet profiteren van de ellende van het kabinet is dus wel logisch en ligt niet alleen aan Timmermans. Het duurt even voor je wel een bindend verhaal hebt.
pi_215874432
Trouwens heel benieuwd wat het kabinet de inflatie gaat aanpakken. De koopkracht van mensen is al aardig verzwakt de afgelopen jaren (bijna niemand heeft er in 5 jaar tijd 25% loon bij gehad) en het dreigt de komende jaren verder te verzwakken.

Het kabinet gaat hier op vallen denk ik.
pi_215874488
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 13:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Trouwens heel benieuwd wat het kabinet de inflatie gaat aanpakken. De koopkracht van mensen is al aardig verzwakt de afgelopen jaren (bijna niemand heeft er in 5 jaar tijd 25% loon bij gehad) en het dreigt de komende jaren verder te verzwakken.

Dat valt heel erg mee:

Alle koopkrachtplaatjes zijn de laatste jaren steeds positief geweest, ook voor 2025 staat in principe iedereen in de plus en als er groepen wegzakken wordt dat altijd bij de voorjaarsnota gecorrigeerd.

Natuurlijk is er die incidentele piek geweest, maar daar zijn ook tijdelijke maatregelen voor genomen:

Sowieso stijgt de koopkracht gemiddeld behoorlijk, van 1977 tot 2021 met 60%:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-60-procent-gestegen
pi_215874501
quote:
Trouwens heel benieuwd wat het kabinet de inflatie gaat aanpakken.
Gewoon al die gore buitenlanders eruit jagen natuurlijk
pi_215874503
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 12:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Het verkiezingsprogramma was een beetje van PvdA en een beetje van gl.
Nee, dus. Dan heb je niks van de fusie begrepen. Het probleem was juist dat het verkiezingsprogramma van beide partijen al zo'n 15 jaar exact hetzelfde zijn op elk onderwerp. Het verkiezingsprogramma van beide partijen is dus redelijk gelijk gebleven.
pi_215874537
quote:

Gelukkig niet door op een spending spree te gaan zoals Timmermans c.s. beogen. Verder zijn veel grote inflatoire krachten buiten het bereik van de Nederlandse overheid, afgezien van de fiscale knop.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_215874551
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 12:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het is ook een vergrijzing van ideeën. Samsom kwam nog weg met een goede presentatie, hij had het geluk dat hij door Rutte zich kon positioneren terwijl alternatieven als D66 en cda nog in de touwen hingen.

Ach ja, dat zie je ook aan vakbonden, die zich nog steeds halsstarrig blijven verzetten tegen de platformeconomie, terwijl de wereld intussen al verder gedraaid is.
pi_215874611
Dat mensen een voorspelling durven doen over de toekomst van GL/ PvdA. Als de afgelopen jaren iets geleerd heeft is het dat de stemmers geen langetermijnageheugen hebben en elk jaar heel wat anders stemmen!
pi_215874663
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 13:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt heel erg mee:

[ afbeelding ]

Alle koopkrachtplaatjes zijn de laatste jaren steeds positief geweest, ook voor 2025 staat in principe iedereen in de plus en als er groepen wegzakken wordt dat altijd bij de voorjaarsnota gecorrigeerd.

Natuurlijk is er die incidentele piek geweest, maar daar zijn ook tijdelijke maatregelen voor genomen:
[ afbeelding ]

Wel heel erg een papieren werkelijkheid. De inflatie nu gaat niet betaald worden door koopkracht uit het verleden.
Daarnaast heeft iedereen last van de inflatie en zijn tegemoetkomingen en loonstijging er voor specifieke groepen. Gemiddeld gezien lijkt het aardig, maar dit is precies hoe rijk rijker wordt en en armen meer arm. Aan de goede kant van streep of aan de foute kant van de streep. Het gemiddelde zegt dan niet zoveel.
Plus dat in de cbs cijfers de woning problematiek niet of nauwelijks terugkomt. Dat je eenzelfde huis eerst met een modaal inkomen kon kopen en nu met 2 inkomens pas kan betalen komt bv niet terug in de cbs cijfers. Terwijl dat 30-40% van je maandinkomen aangaat.

Maar los van het feitelijke, daar zal imo het kabinet ook niet om vallen. Ik denk alleen dat er vanzelf een 'inflatiecrisis' discussie gaat ontstaan in politiek Den Haag. Dan is het politieke zelfmoord om te wijzen naar koopkracht stijging van decennia terug. Maar het pakket aan maatregelen om de inflatie te beteugelen gaat men niet uitkomen denk ik. Voor VVD onbestaanbaar dat ze jaren achter elkaar minfin leveren en dan hoogste inflatie van Europa hebben. Pijnlijke bezuinigingen nemen gaat de coalitie niet overleven.
pi_215874675
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 13:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dus. Dan heb je niks van de fusie begrepen. Het probleem was juist dat het verkiezingsprogramma van beide partijen al zo'n 15 jaar exact hetzelfde zijn op elk onderwerp. Het verkiezingsprogramma van beide partijen is dus redelijk gelijk gebleven.
Dan heb je mijn post niet begrepen
  zondag 15 december 2024 @ 13:40:47 #263
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215874686
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 13:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Wel heel erg een papieren werkelijkheid.
Dit kabinet leeft in een papieren werkelijkheid.

1,6 miljard bezuinigen door te besparen op EU afdracht. _O- _O- _O-

Bezuiningen door 20% ambtenaren eruit te gooien _O- _O- _O-

Bezuinigen op asiel door afschaffen spreidingswet _O- _O- _O-
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_215874725
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 13:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dit kabinet leeft in een papieren werkelijkheid.

1,6 miljard bezuinigen door te besparen op EU afdracht. _O- _O- _O-

Bezuiningen door 20% ambtenaren eruit te gooien _O- _O- _O-
Klopt. Maar wat heeft dat met mijn post te maken?
  zondag 15 december 2024 @ 13:45:49 #265
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215874742
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 13:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Klopt. Maar wat heeft dat met mijn post te maken?
Weinig, alleen dat het gelul over de zo financieel onverandwoordijke linkse beleidsplannen terwijl we momenteel het financieel onverantwoordelijkste kabinet ooit hebben me niet zo bevalt.

Edit, ik had eigenlijk de post van nostra moeten kwoten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_215874770
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 13:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Weinig, alleen dat het gelul over de zo financieel onverandwoordijke linkse beleidsplannen terwijl we momenteel het financieel onverantwoordelijkste kabinet ooit hebben me niet zo bevalt.
Huh ik heb het helemaal niet over links financieel onverantwoordelijk beleid.

Sterker, als je naar de geschiedenis van de schatkist kijkt kan je niet anders concluderen dat PvdA financieel meer solide beleid voert dan een vvd.
  zondag 15 december 2024 @ 13:54:25 #267
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215874851
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 13:48 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Huh ik heb het helemaal niet over links financieel onverantwoordelijk beleid.

Sterker, als je naar de geschiedenis van de schatkist kijkt kan je niet anders concluderen dat PvdA financieel meer solide beleid voert dan een vvd.
Klopt, verkeerde post gequote.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_215874945
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 13:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dan heb je mijn post niet begrepen
Jawel, jij doet alsof er verschillen zijn tussen de PvdA en GL, die waren er al jaren niet. Een nieuw verhaal verzinnen in plaats van het verhaal dat GL en PvdA al jaren uitdragen zou dan ook totaal ongeloofwaardig zijn geweest. En gaat uit van het idee dat GL en PvdA leden de jaren er voor het niet eens waren met hun eigen verkiezingsprogramma.
  zondag 15 december 2024 @ 14:07:58 #269
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215875041
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 14:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jawel, jij doet alsof er verschillen zijn tussen de PvdA en GL, die waren er al jaren niet. Een nieuw verhaal verzinnen in plaats van het verhaal dat GL en PvdA al jaren uitdragen zou dan ook totaal ongeloofwaardig zijn geweest. En gaat uit van de assumptie dat GL en PvdA leden de jaren er voor het niet eens waren met hun eigen verkiezingsprogramma.
Het probleem (schrijf ik als voorstander) is niet zozeer dat die verschillen er niet waren, maar meer dat ze er nu niet meer kunnen komen. PvdA heeft een deel van haar lenigheid als pragmatisch-bestuurlijke partij ingeleverd en is nu door ideologische tentharingen gegrondvest.

Dat hoeft op zich niet altijd een probleem te zijn maar momenteel zijn er teveel kiezers die worden weggeduwd door bepaalde posities op leidende thema's.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_215875058
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 13:45 schreef -XOR- het volgende:
Onverantwoordelijk is wat anders dan inflatiestuwend, wat expansief beleid veroorzaakt: hogere lonen, meer overheidsuitgaven, hogere inflatie.
pi_215875164
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 14:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het probleem (schrijf ik als voorstander) is niet zozeer dat die verschillen er niet waren, maar meer dat ze er nu niet meer kunnen komen. PvdA heeft een deel van haar lenigheid als pragmatisch-bestuurlijke partij ingeleverd en is nu door ideologische tentharingen gegrondvest.

Dat hoeft op zich niet altijd een probleem te zijn maar momenteel zijn er teveel kiezers die worden weggeduwd door bepaalde posities op leidende thema's.
Het probleem is dat mensen doen alsof sociaal-democratie die zich niet vol in zet voor vluchtelingen en voor klimaatmaatregelen nog sociaal-democratie zou zijn. Die 2 dingen zijn gewoon onlosmakelijk verbonden aan de sociaal-democratie, maar mensen doen alsof de PvdA op die 2 punten zou moeten verschillen van GL.
pi_215875354
quote:
12s.gif Op zondag 15 december 2024 13:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Gelukkig niet door op een spending spree te gaan zoals Timmermans c.s. beogen. Verder zijn veel grote inflatoire krachten buiten het bereik van de Nederlandse overheid, afgezien van de fiscale knop.
Nou van financieel deugdelijk beleid of terughoudend zijn met uitgaven als de economie op allerlei vlakken oververhit is, kan je dit kabinet ook niet echt beschuldigen.
pi_215875485
quote:
10s.gif Op zondag 15 december 2024 14:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nou van financieel deugdelijk beleid of terughoudend zijn met uitgaven als de economie op allerlei vlakken oververhit is, kan je dit kabinet ook niet echt beschuldigen.
Dat klopt, het is allemaal kortetermijndenken, vanuit rechts net zo goed met af en toe nog enig common sense van Heinen. Alle olifanten worden verder genegeerd.

Het is alleen wel een beetje het slappe van de conclusies die verbonden worden aan de doorrekeningen: het CPB zelf zegt al dat het onmogelijk is om alle fiscale wensen binnen vier jaar te realiseren, maar dat men maar doet alsof zodat de voorgenomen beleidsrichting duidelijk wordt. Da's makkelijk een huishoudboekje maken natuurlijk, nog afgezien van alle ex-post-effecten.
  zondag 15 december 2024 @ 17:55:46 #274
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215877280
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het probleem is dat mensen doen alsof sociaal-democratie die zich niet vol in zet voor vluchtelingen en voor klimaatmaatregelen nog sociaal-democratie zou zijn. Die 2 dingen zijn gewoon onlosmakelijk verbonden aan de sociaal-democratie, maar mensen doen alsof de PvdA op die 2 punten zou moeten verschillen van GL.
Ja, blijf dat jezelf wijsmaken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 15 december 2024 @ 18:42:00 #275
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_215877798
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je er een verkiezingsprogram van de PvdA uit 1946 bijpakt blijkt dat niet zo onlosmakelijk te zijn.

https://dnpprepo.ub.rug.n(...)programma%201946.pdf

Het opvallendste verschil met de moderne sociaal-democratie lijkt hem te zitten in het volledig loslaten van het staatskapitalisme.

Misschien zouden we het woord landschapsschoon weer kunnen gebruiken

[ Bericht 9% gewijzigd door BlaZ op 15-12-2024 18:47:56 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 15 december 2024 @ 18:59:55 #276
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215878027
PvdA baseerde zich nog op de redelijke marxistische principes. Groenlinks is een amalgamatie van jaren '70 marksistiese prinsiepes.

En daar zit ook het verschil.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215878319
Het probleem met PvdA/GL is dat ze weinig populair zijn; niet populair op links, want samenwerking bah. Niet populair bij rechts, want de grote boeman. Niet populair in het midden want die willen enkel stemmen op een kersverse partij.

Wat dat betreft moeten ze gewoon een nieuwe partij oprichten als ze willen winnen. Nieuw PvdA/GL+ Voor Vrijheid
  zondag 15 december 2024 @ 19:27:24 #278
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215878354
quote:
10s.gif Op zondag 15 december 2024 19:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het probleem met PvdA/GL is dat ze weinig populair zijn; niet populair op links, want samenwerking bah. Niet populair bij rechts, want de grote boeman. Niet populair in het midden want die willen enkel stemmen op een kersverse partij.

Wat dat betreft moeten ze gewoon een nieuwe partij oprichten als ze willen winnen. Nieuw PvdA/GL+ Voor Vrijheid
Of ze gaan gewoon zsm uit elkaar
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 15 december 2024 @ 20:17:06 #279
37950 JAM
pi_215879123
Even een vraagje (ik was nog even naar de onderwijsbezuinigingen aan het kijken): waarom wordt door 's Rijksoverheid überhaupt geld uitgegeven aan religieus onderwijs?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_215879182
quote:

Daarom denk ik ook dat ze een gezamenlijk nieuw verhaal hadden moeten maken. Ook voor de interne verbinding. Het blijven twee kampen omdat iedereen ziet dat het ene speerpunt van de ene komt en het andere meer van de andere. Bos speelde al met de gedachte van een centrum linkse partij, dat had hij uiteindelijk moeten doen. Het huidige project is ten dode opgeschreven.
pi_215879286
quote:
5s.gif Op zondag 15 december 2024 20:17 schreef JAM het volgende:
Even een vraagje (ik was nog even naar de onderwijsbezuinigingen aan het kijken): waarom wordt door 's Rijksoverheid überhaupt geld uitgegeven aan religieus onderwijs?
Levensbeschouwing, waaronder godsdienst, is een verplicht element. De subsidie was er zodat scholen er op een bepaalde manier invulling aan kunnen geven.

De bezuiniging op apparaat bij de Rijksoverheid is ook wel inhoudsloos. Alsof er 174 mil aan dienstauto s te besparen is.
pi_215879340
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 19:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Of ze gaan gewoon zsm uit elkaar
GroenLinks en de Partij voor de Arbeid fuseren met de Socialistische Partij. Cohen heeft dit goed gezien:
quote:
"Ik vind het erg belangrijk dat we weer een regering krijgen met een sociaal gezicht", zei Cohen. Hij hoopt dat PvdA, SP en GroenLinks elkaar niet te veel bevechten maar samenwerken om een sociaal beleid voor elkaar te krijgen. De net afgetreden PvdA-leider Diederik Samsom zocht eerder al toenadering tot GroenLinks. Cohen stuurde Samsom na de uitslag van de verkiezing een sms'je met maar één woord: respect.

Cohen sprak zijn steun uit voor de nieuwe lijsttrekker Lodewijk Asscher. Hij hoopt en verwacht dat Asscher zich de komende tijd zowel richt op de strijd tegen polarisatie door Geert Wilders als op verzet tegen het sociaal-economische beleid van de VVD. "Ik zou het mooi vinden als hij dat allebei zou doen. Dat is iets wat hij kan."
https://nos.nl/artikel/21(...)vda-sp-en-groenlinks
pi_215879361
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 20:25 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Levensbeschouwing, waaronder godsdienst, is een verplicht element. De subsidie was er zodat scholen er op een bepaalde manier invulling aan kunnen geven.

De bezuiniging op apparaat bij de Rijksoverheid is ook wel inhoudsloos. Alsof er 174 mil aan dienstauto s te besparen is.
Dat is er zeker. Ik werk ook voor een overheidsorganisatie, een betrekkelijk kleine wel, maar dat gaat al over tientallen miljoenen. Zijn vaak ook gespecialiseerde, omgebouwde wagens die altijd bezig zijn he. Daar zit geld in hoor. Bovendien sneuvelt er nog wel eens wat :+

Overigens ook dom om op te bezuinigen want dat zijn nou precies de wagens die zorgen dat hulpdiensten, infrastructuur, waterstaat, natuurgebieden, reiniging, onderhoud en dat soort dingen gedaan kunnen worden. Kan allemaal wel met minder, ik kan mijn werkauto ook wel met drie anderen gaan delen, maar daar wordt het werk echt niet beter van en dat ga je direct merken in de openbare ruimte.

Edit: nee ik ben geen plantsoenarbeider. Al scheelt het technisch gezien misschien niet veel :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_215879395
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 20:28 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat is er zeker. Ik werk ook voor een overheidsorganisatie, een betrekkelijk kleine wel, maar dat gaat al over tientallen miljoenen. Zijn vaak ook gespecialiseerde, omgebouwde wagens die altijd bezig zijn he. Daar zit geld in hoor. Bovendien sneuvelt er nog wel eens wat :+

Overigens ook dom om op te bezuinigen want dat zijn nou precies de wagens die zorgen dat hulpdiensten, infrastructuur, waterstaat, natuurgebieden, reiniging, onderhoud en dat soort dingen doen. Kan allemaal wel met minder, ik kan mijn werkauto ook wel met drie anderen gaan delen, maar daar wordt het werk echt niet beter van en dat ga je direct merken in de openbare ruimte.
Volgens mij bedoelde men bij de bezuinigingen de autos van de topambtenaren als dienstauto. Niet die van de uitvoerende diensten. Maar je hebt gelijk, daar zit veel geld. Maar die zijn gewoon nodig. Daar op bezuinigen is dubbel dom
pi_215879421
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 20:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Volgens mij bedoelde men bij de bezuinigingen de autos van de topambtenaren als dienstauto. Niet die van de uitvoerende diensten. Maar je hebt gelijk, daar zit veel geld. Maar die zijn gewoon nodig. Daar op bezuinigen is dubbel dom
Ik zou ook graag willen geloven dat dat zo zou zijn ja. Maar zo hoog heb ik deze club niet zitten :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_215879444
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 13:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt heel erg mee:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

https://longreads.cbs.nl/(...)pkrachtontwikkeling/

:W
"Pools are perfect for holding water"
pi_215879498
quote:
5s.gif Op zondag 15 december 2024 20:17 schreef JAM het volgende:
Ik vind het op zich prima dat de 's Rijksoverheid dat doet.

Maar dan moet dat geld wel worden besteed aan onderwijs over alle gezindten. Informerend, niet overtuigend. 't Is best nuttig te weten wat er speelt in de wereld natuurlijk, en da's nou typisch zoiets wat je moet laten doceren door goede docenten. In hun dagelijks leven zullen ze dergelijke neutrale informatie weinig tegenkomen.

Het is natuurlijk precies daar waar de schoen wringt. Maar op zich ben ik zeker een voorstander van levensbeschouwing in het onderwijs. Ik mag het nog doceren ook trouwens. Maar voor geen goud dat ik nog les ga geven.

Al zou 't de wereld wel weer een stukje beter maken natuurlijk. Misschien komen we dan nog van mevrouw Faber af.
pi_215879635
Nexit.

twitter
pi_215880017
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 20:43 schreef Nober het volgende:
Nexit.

[ x ]
Hè ja, laten we een Nexit doen en onze economie ten gronde richten op basis van een vage screenshot zonder context

|:(
pi_215880102
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 21:03 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Hè ja, laten we een Nexit doen en onze economie ten gronde richten op basis van een vage screenshot zonder context

|:(
Want de huidige gekte vanuit de EU is nog niet genoeg reden.
  zondag 15 december 2024 @ 21:08:36 #291
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215880106
quote:
Maar wel populair bij de partijleden en redelijk populair bij de kiezer. PvdA+GL scoorde beter dan bij TK2017 en TK2021, en dat terwijl er meer partijen zijn dan toen en ook meer concurrenten zijn voor hun stemmen.

Een probleem lijkt me wel dat PvdA-GL niet de aantrekkingskracht heeft van GL voor jongere stemmers - het is niet langer een 'fris' alternatief; ook de lijnvastheid staat wat meer onder vuur, PvdA-bestuurders hebben nogal het stigma om het vooral belangrijk te vinden dat zij moeten besturen, en wat ze dan moeten uitvoeren op plek 2 te zetten.
Deze vrees onderbouw ik door te wijzen op hoe de PvdA in gemeenteraadsverkiezingen in veel studentensteden vergelijkbaar presteert als de VVD; omdat GL, VOLT, PvdD, dat soort clubs, daar relatief veel populairder zijn.
Aan de andere kant heb je in 'de regio' nog wel wat van oudsher PvdA-stemmende kernen waar GL misschien wat te nieuw en te radicaal over zou kunnen komen. Willen die GL-ers wel zomaar overstappen op de combinatie GL-PvdA of gaan ze uitwijken naar de aanwezige alternatieven?

Tegelijkertijd trekt een grote partij steevast stemmen aan (zie de VVD) voor mensen die de koers van de regering direct willen kunnen beïnvloeden. En in de peilingen vallen ze ook nog niet terug, dus voorlopig is het nog altijd wel een prima verhaal. Electoraal doen ze het beter dan hun concurrenten op links/progressief en zijn ze groter dan ze anders zouden zijn geweest; uiteindelijk is deze combinatie ook gewoon de grootste partij geworden bij de EP-verkiezing, een half jaar na een verpletterende zege van rechts Nederland.

Kortom: de fusie scoort beter dan de losse partijen gedaan hadden; zeker de immer overschatte PvdA (9 en 9 zetels bij de vorige verkiezingen) is eigenlijk al 15 jaar een electoraal zinkend schip dat enkel via de strijd om het premierschap (Cohen, Samsom) de aftakeling in het parlement nog wat jaartjes heeft kunnen uitstellen. Ik zou het gewoon lekker nog een paar jaar verder doorontwikkelen.
Antifa
  zondag 15 december 2024 @ 21:10:38 #292
37950 JAM
pi_215880150
quote:
Nexit.

[ x ]
Nogal overtrokken, niet, om bij als een ambtenaar of EU-politicus (of waar dit vage voorstel dan ook vandaan komt) een vaag voorstel de wereld in helpt dan maar gelijk 'Nexit' te gaan roepen.
pi_215880418
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 21:08 schreef Nober het volgende:

[..]
Want de huidige gekte vanuit de EU is nog niet genoeg reden.
Hou toch op met dat PVV/FvD gebral.
Geen enkele partij in de EU die voor een Exit was is dat nadat ze aan de macht kwamen nog steeds
  zondag 15 december 2024 @ 21:26:49 #294
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_215880532
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 21:22 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Hou toch op met dat PVV/FvD gebral.
Geen enkele partij in de EU die voor een Exit was is dat nadat ze aan de macht kwamen nog steeds
Die jongen is geradicaliseerd. Medelijden mee hebben en verder niets.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_215880558
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 21:26 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Die jongen is geradicaliseerd. Medelijden mee hebben en verder niets.
Zijn er helaas nogal veel van tegenwoordig.
pi_215881090
quote:
Nexit.

[ x ]
Geen fatsoenlijke bron want niet Nederlandstalig. Sorry. oO<
  maandag 16 december 2024 @ 00:59:22 #297
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215882905
Nog wat artikelen om @Hanca van gedachten te doen veranderen over de waardeloze OCW-begroting

https://www.nd.nl/nieuws/(...)ie-beide-lijden-aan-

https://www.volkskrant.nl(...)stuur-zijn~bfb76cc8/
pi_215883583
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 00:59 schreef Szura het volgende:
Nog wat artikelen om @:hanca van gedachten te doen veranderen over de waardeloze OCW-begroting

https://www.nd.nl/nieuws/(...)ie-beide-lijden-aan-

https://www.volkskrant.nl(...)stuur-zijn~bfb76cc8/
Die artikelen had ik al lang gelezen, ook nadat ik hier nog heb verdedigd dat deze begroting beter is dan de chaos van geen begroting. Want nogmaals: ik verdedig deze begroting niet, want dat die niet goed is ben ik (en belangrijker, ook Bikker en Bontenbal) het met je eens. Ik verdedig alleen dat dit wel een verbetering is tov de ingediende begroting en dat dit beter is dan de chaos en snoeiharde bezuiniging die zou volgen als er geen begroting is (en bij wegstemmen is het zelfs de vraag of er wel een nieuwe begroting mag worden ingediend, laat staan wat daar in mag staan).

Je kunt doen alsof dat laatste het probleem van de coalitie is, wat ook in de artikelen die jij plaatst wordt gedaan, maar dan doe je alsof het allemaal een spelletje is. De keiharde gevolgen van geen begroting zouden enorm worden gevoeld op cultuur, onderwijs en wetenschap en de mensen die afhankelijk zijn van dat geld, die keiharde gevolgen voelen Wilders, Yeşilgöz, Omtzigt en Van der Plas niet. Een begroting is geen spelletje waarmee je naar het casino kunt gaan om te kijken wat er gebeurt als je vol gokt. Als een begroting wordt weggestemd is dat ook niet alleen een schande voor de coalitie, maar voor de hele volksvertegenwoordiging omdat ze samen het niet voor elkaar hebben gekregen het land voor chaos te behoeden.

Ik denk ook dat bij wegstemmen van de begroting de randpartijen, en dus juist PVV, FvD e.d., degenen zijn die electoraal garen spinnen bij de puinhoop. Dat zie je namelijk altijd als de politiek ergens chaos veroorzaakt. Van de coalitie zouden alleen NSC en VVD mogelijk kiezers verliezen. Ook politiek geen uitkomst waar ik vrolijk van word.
pi_215883684
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 20:36 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ik vind het op zich prima dat de 's Rijksoverheid dat doet.

Maar dan moet dat geld wel worden besteed aan onderwijs over alle gezindten. Informerend, niet overtuigend. 't Is best nuttig te weten wat er speelt in de wereld natuurlijk, en da's nou typisch zoiets wat je moet laten doceren door goede docenten. In hun dagelijks leven zullen ze dergelijke neutrale informatie weinig tegenkomen.

Het is natuurlijk precies daar waar de schoen wringt. Maar op zich ben ik zeker een voorstander van levensbeschouwing in het onderwijs. Ik mag het nog doceren ook trouwens. Maar voor geen goud dat ik nog les ga geven.

Al zou 't de wereld wel weer een stukje beter maken natuurlijk. Misschien komen we dan nog van mevrouw Faber af.
En dat is precies waar dit om gaat: deze 19 miljoen gaat niet specifiek naar het bijzonder onderwijs, maar is om in het openbaar onderwijs neutrale informatie te geven over wat de godsdiensten zijn en wat de invloed is op de geschiedenis van het land en op het leven van de huidige inwoners. Puur gericht op het beter begrijpen van de christen, moslim, Jood of zelfs boedhist of hindoe die je in het dagelijks leven tegen kunt komen.

Waarom dat op een aparte wijze gefinancierd moet worden, geen idee.
  maandag 16 december 2024 @ 08:37:56 #300
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215883708
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')