Eens. Moeten ze wel eens keer een capabel iemand naar voren schuiven. En niet per se iemand die in de media even een opleving heeft (Moorman is next).quote:Op zaterdag 14 december 2024 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik zie de PvdA nog wel weer de grootste worden. Mits...
Voor Nederland ook prima.
Wanneer het zich loskoppelt van het totaal wereldvreemde GL kan het de centrum-linkse partij worden die nodig is.
De PvdA heeft ook wel een sterk vergrijzingsprobleem. De vijver aan politiek talent waar ze uit kunnen vissen wordt dus ook snel kleiner. Daarin biedt GL wel een deel van de oplossing.quote:Op zondag 15 december 2024 12:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Eens. Moeten ze wel eens keer een capabel iemand naar voren schuiven. En niet per se iemand die in de media even een opleving heeft (Moorman is next).
Sinds Bos zijn alleen Samsom en Asscher in de buurt gekomen van die kwaliteit. Timmermans is nooit die kwaliteit geweest, ondanks de hype die is gecreëerd zo'n 10 jaar geleden.
Als je Bos laatst bij WNL zag, toch wel een verademing. Misschien toch maar weer bij Shell scouten als PvdA
Het is ook een vergrijzing van ideeën. Samsom kwam nog weg met een goede presentatie, hij had het geluk dat hij door Rutte zich kon positioneren terwijl alternatieven als D66 en cda nog in de touwen hingen.quote:Op zondag 15 december 2024 12:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De PvdA heeft ook wel een sterk vergrijzingsprobleem. De vijver aan politiek talent waar ze uit kunnen vissen wordt dus ook snel kleiner. Daarin biedt GL wel een deel van de oplossing.
Maar met een goedgebekte charismatische kandidaat kan PvdA-GL prima de grootste worden.
Dat valt heel erg mee:quote:Op zondag 15 december 2024 13:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Trouwens heel benieuwd wat het kabinet de inflatie gaat aanpakken. De koopkracht van mensen is al aardig verzwakt de afgelopen jaren (bijna niemand heeft er in 5 jaar tijd 25% loon bij gehad) en het dreigt de komende jaren verder te verzwakken.
Het kabinet gaat hier op vallen denk ik.
Gewoon al die gore buitenlanders eruit jagen natuurlijkquote:Op zondag 15 december 2024 13:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Trouwens heel benieuwd wat het kabinet de inflatie gaat aanpakken.
Nee, dus. Dan heb je niks van de fusie begrepen. Het probleem was juist dat het verkiezingsprogramma van beide partijen al zo'n 15 jaar exact hetzelfde zijn op elk onderwerp. Het verkiezingsprogramma van beide partijen is dus redelijk gelijk gebleven.quote:Op zondag 15 december 2024 12:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het verkiezingsprogramma was een beetje van PvdA en een beetje van gl.
Gelukkig niet door op een spending spree te gaan zoals Timmermans c.s. beogen. Verder zijn veel grote inflatoire krachten buiten het bereik van de Nederlandse overheid, afgezien van de fiscale knop.quote:Op zondag 15 december 2024 13:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Trouwens heel benieuwd wat het kabinet de inflatie gaat aanpakken. De koopkracht van mensen is al aardig verzwakt de afgelopen jaren (bijna niemand heeft er in 5 jaar tijd 25% loon bij gehad) en het dreigt de komende jaren verder te verzwakken.
Het kabinet gaat hier op vallen denk ik.
Ach ja, dat zie je ook aan vakbonden, die zich nog steeds halsstarrig blijven verzetten tegen de platformeconomie, terwijl de wereld intussen al verder gedraaid is.quote:Op zondag 15 december 2024 12:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het is ook een vergrijzing van ideeën. Samsom kwam nog weg met een goede presentatie, hij had het geluk dat hij door Rutte zich kon positioneren terwijl alternatieven als D66 en cda nog in de touwen hingen.
Wel heel erg een papieren werkelijkheid. De inflatie nu gaat niet betaald worden door koopkracht uit het verleden.quote:Op zondag 15 december 2024 13:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt heel erg mee:
[ afbeelding ]
Alle koopkrachtplaatjes zijn de laatste jaren steeds positief geweest, ook voor 2025 staat in principe iedereen in de plus en als er groepen wegzakken wordt dat altijd bij de voorjaarsnota gecorrigeerd.
Natuurlijk is er die incidentele piek geweest, maar daar zijn ook tijdelijke maatregelen voor genomen:
[ afbeelding ]
Sowieso stijgt de koopkracht gemiddeld behoorlijk, van 1977 tot 2021 met 60%:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-60-procent-gestegen
Dan heb je mijn post niet begrepenquote:Op zondag 15 december 2024 13:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dus. Dan heb je niks van de fusie begrepen. Het probleem was juist dat het verkiezingsprogramma van beide partijen al zo'n 15 jaar exact hetzelfde zijn op elk onderwerp. Het verkiezingsprogramma van beide partijen is dus redelijk gelijk gebleven.
Dit kabinet leeft in een papieren werkelijkheid.quote:Op zondag 15 december 2024 13:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Wel heel erg een papieren werkelijkheid.
Klopt. Maar wat heeft dat met mijn post te maken?quote:Op zondag 15 december 2024 13:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit kabinet leeft in een papieren werkelijkheid.
1,6 miljard bezuinigen door te besparen op EU afdracht.![]()
![]()
Bezuiningen door 20% ambtenaren eruit te gooien![]()
![]()
Weinig, alleen dat het gelul over de zo financieel onverandwoordijke linkse beleidsplannen terwijl we momenteel het financieel onverantwoordelijkste kabinet ooit hebben me niet zo bevalt.quote:Op zondag 15 december 2024 13:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Klopt. Maar wat heeft dat met mijn post te maken?
Huh ik heb het helemaal niet over links financieel onverantwoordelijk beleid.quote:Op zondag 15 december 2024 13:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Weinig, alleen dat het gelul over de zo financieel onverandwoordijke linkse beleidsplannen terwijl we momenteel het financieel onverantwoordelijkste kabinet ooit hebben me niet zo bevalt.
Klopt, verkeerde post gequote.quote:Op zondag 15 december 2024 13:48 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Huh ik heb het helemaal niet over links financieel onverantwoordelijk beleid.
Sterker, als je naar de geschiedenis van de schatkist kijkt kan je niet anders concluderen dat PvdA financieel meer solide beleid voert dan een vvd.
Jawel, jij doet alsof er verschillen zijn tussen de PvdA en GL, die waren er al jaren niet. Een nieuw verhaal verzinnen in plaats van het verhaal dat GL en PvdA al jaren uitdragen zou dan ook totaal ongeloofwaardig zijn geweest. En gaat uit van het idee dat GL en PvdA leden de jaren er voor het niet eens waren met hun eigen verkiezingsprogramma.quote:Op zondag 15 december 2024 13:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dan heb je mijn post niet begrepen
Het probleem (schrijf ik als voorstander) is niet zozeer dat die verschillen er niet waren, maar meer dat ze er nu niet meer kunnen komen. PvdA heeft een deel van haar lenigheid als pragmatisch-bestuurlijke partij ingeleverd en is nu door ideologische tentharingen gegrondvest.quote:Op zondag 15 december 2024 14:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, jij doet alsof er verschillen zijn tussen de PvdA en GL, die waren er al jaren niet. Een nieuw verhaal verzinnen in plaats van het verhaal dat GL en PvdA al jaren uitdragen zou dan ook totaal ongeloofwaardig zijn geweest. En gaat uit van de assumptie dat GL en PvdA leden de jaren er voor het niet eens waren met hun eigen verkiezingsprogramma.
Onverantwoordelijk is wat anders dan inflatiestuwend, wat expansief beleid veroorzaakt: hogere lonen, meer overheidsuitgaven, hogere inflatie.quote:Op zondag 15 december 2024 13:45 schreef -XOR- het volgende:
Weinig, alleen dat het gelul over de zo financieel onverandwoordijke linkse beleidsplannen terwijl we momenteel het financieel onverantwoordelijkste kabinet ooit hebben me niet zo bevalt.
Het probleem is dat mensen doen alsof sociaal-democratie die zich niet vol in zet voor vluchtelingen en voor klimaatmaatregelen nog sociaal-democratie zou zijn. Die 2 dingen zijn gewoon onlosmakelijk verbonden aan de sociaal-democratie, maar mensen doen alsof de PvdA op die 2 punten zou moeten verschillen van GL.quote:Op zondag 15 december 2024 14:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het probleem (schrijf ik als voorstander) is niet zozeer dat die verschillen er niet waren, maar meer dat ze er nu niet meer kunnen komen. PvdA heeft een deel van haar lenigheid als pragmatisch-bestuurlijke partij ingeleverd en is nu door ideologische tentharingen gegrondvest.
Dat hoeft op zich niet altijd een probleem te zijn maar momenteel zijn er teveel kiezers die worden weggeduwd door bepaalde posities op leidende thema's.
Nou van financieel deugdelijk beleid of terughoudend zijn met uitgaven als de economie op allerlei vlakken oververhit is, kan je dit kabinet ook niet echt beschuldigen.quote:Op zondag 15 december 2024 13:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Gelukkig niet door op een spending spree te gaan zoals Timmermans c.s. beogen. Verder zijn veel grote inflatoire krachten buiten het bereik van de Nederlandse overheid, afgezien van de fiscale knop.
Dat klopt, het is allemaal kortetermijndenken, vanuit rechts net zo goed met af en toe nog enig common sense van Heinen. Alle olifanten worden verder genegeerd.quote:Op zondag 15 december 2024 14:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou van financieel deugdelijk beleid of terughoudend zijn met uitgaven als de economie op allerlei vlakken oververhit is, kan je dit kabinet ook niet echt beschuldigen.
Ja, blijf dat jezelf wijsmaken.quote:Op zondag 15 december 2024 14:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen doen alsof sociaal-democratie die zich niet vol in zet voor vluchtelingen en voor klimaatmaatregelen nog sociaal-democratie zou zijn. Die 2 dingen zijn gewoon onlosmakelijk verbonden aan de sociaal-democratie, maar mensen doen alsof de PvdA op die 2 punten zou moeten verschillen van GL.
Als je er een verkiezingsprogram van de PvdA uit 1946 bijpakt blijkt dat niet zo onlosmakelijk te zijn.quote:Op zondag 15 december 2024 14:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen doen alsof sociaal-democratie die zich niet vol in zet voor vluchtelingen en voor klimaatmaatregelen nog sociaal-democratie zou zijn. Die 2 dingen zijn gewoon onlosmakelijk verbonden aan de sociaal-democratie, maar mensen doen alsof de PvdA op die 2 punten zou moeten verschillen van GL.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |