quote:Zomertijd en wintertijd, waarom en sinds wanneer?
In de nacht van zaterdag 25 op zondag 26 maart 2023 wordt de klok weer een uur vooruit gezet. Het is dan weer zomertijd. Hoe lang doen we dat al, de klok verzetten, en waarom eigenlijk?
In Nederland zijn winter- en zomertijd in 1977 ingevoerd. Voor die tijd had men het jaren zonder gedaan. In de zomer hoefde de klok niet vooruit en in de winter niet achteruit. Geen 'nacht van de nacht' en in de zomer geen 'gebroken nacht'.
Waarschijnlijk was de beroemde Amerikaanse geleerde Benjamin Franklin (1706-1790) de eerste die voorstelde eens serieus na te denken over hoe er effectief om kon worden gegaan met het daglicht. In 1784 schreef hij het satirische artikel "An Economical Project for Diminishing the Cost of Light". De geleerde schreef dat hij op een dag om zes uur ?s ochtends wakker geworden was, naar buiten had gekeken en gezien had dat de zon al op was. Bovendien constateerde hij dat de zon op dat vroege uur ook al licht gaf. Verspilling, meende Franklin, die stelde dat mensen ontzettend veel kaarsen en geld konden besparen als ze in de zomer een paar uur 'eerder' zouden leven. Zijn artikel was vooral humoristisch bedoeld. In de praktijk werd er niets mee gedaan.
William Willett en de Zomertijd
De eerste die met een echt serieus plan kwam voor zomer- en wintertijd was de Brit William Willett (1856-1915). In 1907 kwam hij met het plan om de klok in de lente op vier opeenvolgende zondagen steeds twintig minuten vooruit te zetten. Op zondagen in september zou de klok dan weer steeds twintig minuten teruggezet moeten worden.
Eerste Wereldoorlog
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de zomertijd door de Duitsers voor het eerst echt ingevoerd. De oorlog was duur en om kolen te besparen besloot Duitsland op 30 april om één uur voor middernacht de zomertijd in te voeren. Ook in de bezette delen van België en Frankrijk werd dit ingevoerd. Nederland volgde het voorbeeld een dag later. Engeland voerde de zomertijd drie weken nadien ook in.
Tijdens het interbellum was er geen zomer- of wintertijd. In de Tweede Wereldoorlog ging Nederland op bevel van de Duitsers van de Amsterdamse Tijd over op de Midden-Europese Tijd. De klok moest één uur en veertig minuten vooruit worden gezet zodat het in Nederland even laat zou zijn als in Duitsland. In 1946 werd de zomertijd afgeschaft. In 1977 werden zomer- en wintertijd echter alweer ingevoerd. Dit keer vanwege de oliecrisis. Door in de zomer langer gebruik te maken van het zonlicht, zou er energie bespaard worden.
quote:Waarom schaffen we de winter- en zomertijd niet af?
Er wordt al een aantal jaar flink gediscussieerd over het afschaffen van de winter- en zomertijd. Is het verzetten van de klok nuttig of eigenlijk vooral onhandig?
Elk voor- en najaar is het weer zover: de klok wordt verzet. 's Zomers gaat de tijd een uur vooruit, 's winters gaat de tijd een uur achteruit. Waarom is dat zo? En is het niet handiger om één tijd aan te houden?
We zitten eigenlijk in een verkeerde tijdzone
Vroeger gebruikten we de zon om te bepalen hoe laat het was. Als de zon op zijn hoogste punt was, was het 12 uur 's middags. Maar daardoor was het niet op elke plek in Nederland even laat. In Enschede was het bijvoorbeeld tien minuten eerder twaalf uur dan in Amsterdam. Daarom werd besloten voortaan nog maar één tijd aan te houden: de Amsterdamse tijd.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog namen we de tijd van het Duitse Rijk over. We zijn toen één tijdzone naar het oosten geschoven. Om twaalf uur stond de zon op het hoogste punt niet meer boven Amsterdam, maar boven Berlijn. Nadat de oorlog was afgelopen hebben we deze Midden-Europese tijd gehouden. En daarmee zitten we dus eigenlijk in de verkeerde tijdzone.
De zomertijd zou energie besparen
De zomertijd bestond toen nog niet, die werd pas in 1977 ingevoerd. De reden? Een oliecrisis die een paar jaar eerder was begonnen. Door de invoering van de zomertijd zou het langer licht zijn, en daarmee zou energie worden bespaard, was het idee. Je hoeft 's avonds immers minder vroeg de lampen aan te zetten. Ook was de zomertijd goed nieuws voor de recreatie-industrie. Door de zomertijd kun je bijvoorbeeld een uurtje langer golfen of op het terras zitten.
Maar het betekent wel dat we in de zomer nog een tijdzone naar het oosten schuiven. Als het twaalf uur is, staat de zon op het hoogste punt boven bijvoorbeeld Litouwen, Oekraïne en Griekenland.
Het verzetten van de klok heeft invloed op je gezondheid
Het is nooit bewezen dat het verzetten van de klok energie bespaart. Wat wel zeker is, is dat zelfs kleine, eenmalige verschuivingen in ons ritme gevolgen kunnen hebben voor onze gezondheid.
Zo'n 25 procent van de Nederlanders heeft hier last van. Na het ingaan van de zomertijd hebben veel mensen moeite met in slaap vallen. Dat houdt meestal zo'n vier weken aan, maar kan in enkele gevallen ook de hele zomer duren. Zo bouwen ze langzaam maar zeker een slaaptekort op. Daarnaast liet een studie van de University of Michigan (VS) zien dat op de maandag na de ingang van de zomertijd er bijna een kwart meer hartaanvallen worden gemeld.
Dat komt omdat onze biologische klok wordt verstoord. Je lichaam is als het ware een fijn afgestelde machine. Als het elke avond langer licht blijft, is onze biologische klok al bezig zich aan te passen. Maar door de klok een uur vooruit te zetten, wordt dat ritme plotseling in de war geschopt. Voortaan nog maar één tijd aanhouden is dan helemaal niet zo'n gek idee.
Kunnen we winter- en zomertijd beter afschaffen?
Maar voor welke tijd kunnen we dan beter kiezen? Winter- of zomertijd? Voor onze gezondheid lijkt die eerste optie beter. De wintertijd sluit meer aan op de tijdzone waarin wij ons bevinden. Daarnaast zou het, als we voor de zomertijd zouden gaan, 's winters pas rond tien uur 's ochtends licht worden. En opstaan in het pikkedonker, daar wordt niemand vrolijk van.
Maar er zijn ook nog andere opties. Chronobioloog Marijke Gordijn van de Rijksuniversiteit Groningen vindt dat we beter voor de Engelse tijd kunnen kiezen. Als je kijkt naar de stand van de zon, is dat namelijk ook onze oorspronkelijke tijdzone. Op die manier heb je een optimale hoeveelheid ochtendlicht voor ons bioritme. Helaas zullen we dan wel wat minder avonduurtjes van de zon kunnen genieten. Maar ook dat heeft zijn voordelen, we gaan er namelijk wel beter van slapen.
Dat is het fijne van de zomertijd: twee keer per jaar uitgebreid de tijd voor oeverloos gejeuzel over een uurtje tijdverschuiving.quote:Op zondag 20 oktober 2024 10:01 schreef Nober het volgende:
Volgens mij is er geen enkele politieke partij bezig met afschaffing maar toch een nieuw topic?
Dat is het vermoedelijk juist. Die klok is daarop afgesteld. Op die gezette tijden. Dus raken vastgeroeste mensen helemaal van slag als die vaste tijden ineens later zijn. Die hebben de flexibiliteit van een looien deurquote:Op zondag 20 oktober 2024 09:57 schreef Twiitch het volgende:
Al dat gejank over de biologische klok maar wel net doen alsof die klok afgesteld is op 5+ dagen per week 8+ uur per dag werken.
is het ook nog nietquote:Op zondag 20 oktober 2024 10:56 schreef timmmmm het volgende:
Het is dat ik er nu dit topic over heb gelezen, anders had ik niet eens doorgehad dat het wintertijd is.
Omdat het huidige systeem eigenlijk best wel goed werktquote:Op zondag 20 oktober 2024 11:03 schreef Red_85 het volgende:
De standaard discussie die over 2 weken weer naar beneden zakt.
En waar toch geen moer aan gaat gebeuren.
Dit dus.quote:Op zondag 20 oktober 2024 09:54 schreef AFA2022 het volgende:
Zowiezo afschaffen die onzin en gewoon de Engelse tijd aanhouden, nog goed voor onze slaapritme ook.
Dit dus, alleen vanwege Adolf zitten we in de verkeerde zone, en gelijk afschaffen van Moederdag, ook al zo een domme uitvinding van hem.quote:Op zondag 20 oktober 2024 09:54 schreef AFA2022 het volgende:
Zowiezo afschaffen die onzin en gewoon de Engelse tijd aanhouden, nog goed voor onze slaapritme ook.
Met Geert Wilders aan de macht zou dat best kunnen gebeurenquote:Op zondag 20 oktober 2024 15:41 schreef Magister_Artium het volgende:
Permanente Moskoutijd is het allerbeste!
De Duitse tijd is qua zonuren voor ons het bestequote:Op zondag 20 oktober 2024 20:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit dus, alleen vanwege Adolf zitten we in de verkeerde zone, en gelijk afschaffen van Moederdag, ook al zo een domme uitvinding van hem.
Hoezo, hebben we er dan ineens meer ofzoquote:Op zondag 20 oktober 2024 20:38 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
De Duitse tijd is qua zonuren voor ons het beste
Vroeger opstaan.quote:Op zondag 20 oktober 2024 20:41 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Hoezo, hebben we er dan ineens meer ofzo
Als dat echt zo werken kun je je wekker ook op Russische tijd zetten.quote:
9 to 5.....quote:Op zondag 20 oktober 2024 20:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als dat echt zo werken kun je je wekker ook op Russische tijd zetten.
In de winter: wintertijdquote:
Tenzij je in de zomer om 4 uur wil opstaan wel ja. En dan zijn er nog mensen die het liefst zouden zien dat het 's zomers om 3 uur midden in de nacht alweer klaarlicht is. Want daar gaan we beter van slapen of zo.quote:Op zondag 20 oktober 2024 20:41 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Hoezo, hebben we er dan ineens meer ofzo
Heb je nu ookquote:Op maandag 21 oktober 2024 11:07 schreef quo_ het volgende:
Liever nog het hele jaar zomertijd maar dan krijg je het gezeur over dat het zo lang donker blijft in de ochtend.
Juist niet. Lekker om 4 uur 's ochtend licht in de zomer.quote:Op zondag 20 oktober 2024 09:54 schreef AFA2022 het volgende:
Het blijft lastige materiequote:Op maandag 21 oktober 2024 11:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Juist niet. Lekker om 4 uur 's ochtend licht in de zomer.
Team permanente zomertijd.
Inderdaad die zomerse daglichturen in de vroege ochtend heeft niemand wat aanquote:Op maandag 21 oktober 2024 11:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
Tenzij je in de zomer om 4 uur wil opstaan wel ja. En dan zijn er nog mensen die het liefst zouden zien dat het 's zomers om 3 uur midden in de nacht alweer klaarlicht is. Want daar gaan we beter van slapen of zo.
Ik heb collega's die graag vroeg opstaan, die zijn voor.quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:35 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inderdaad die zomerse daglichturen in de vroege ochtend heeft niemand wat aan
Ergens in de jaren 90 zijn ze team zomertijd al eens tegemoet gekomen. Toen is het terugzetten van de klok van september naar oktober gegaan.quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Juist niet. Lekker om 4 uur 's ochtend licht in de zomer.
Team permanente zomertijd.
Nu nog spiegelen door de andere wijziging in februari te doen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 19:13 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ergens in de jaren 90 zijn ze team zomertijd al eens tegemoet gekomen. Toen is het terugzetten van de klok van september naar oktober gegaan.
Als je bekijkt hoeveel mensen gebruik maken van het licht tussen 4 en 6 in de ochtend (in geval van permanente wintertijd) en dat afzet tegen het aantal dat gebruikt maakt van de lichte uren tussen 9 en 11 in de avond (in geval van zomertijd) zou de discussie meteen afgelopen moeten zijn.quote:Op maandag 21 oktober 2024 19:12 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik heb collega's die graag vroeg opstaan, die zijn voor.
Ik als avondmens vind de huidige sitatie wel prettig.
Dit wordt al jaren geroepen. Er is genoeg bewijs dat het beter is voor ons om niet steeds die klok te verzetten, maar er wordt niets mee gedaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 08:36 schreef Morri2 het volgende:
Ik heb echt zo'n hekel aan dat gerommel met die klok, Het duurt weer makkelijk een week voordat de hond weer gewend is aan het nieuwe ritme. Ik ben zelf ook best van slag. Gewoon kappen met dat verzetten. Naar wintertijd, en er dan niet meer aan morrelen.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 09:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit wordt al jaren geroepen. Er is genoeg bewijs dat het beter is voor ons om niet steeds die klok te verzetten, maar er wordt niets mee gedaan.
Met de wintertijd merk ik er niet veel van, meer uitgerust lijkt het wel. De zomertijd heb ik wel degelijk last, en ken meerderen die last hebben. Zo raar dat een stom uurtje zo'n verschil maakt, maar ik merk dat ik de eerste week gewoon het ritme niet vind, kom slechter in slaap etc.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:40 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgens mij zit dat meer in het hoofd van mensen. Ik merk er echt niks van. Kom op, het is maar een uurtje. En heb ook veel dieren, daar merk ik ook niks aan.
Dit inderdaad. "Ik merk er niks van, DUS een ander kan er ook niks van merken". Rare redenering.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:46 schreef Isabeau het volgende:
https://www.rivm.nl/nieuw(...)ndheid-dan-zomertijd
Dat jij er niets van merkt, betekent niet dat het op grote schaal geen probleem is.
Merk er ook niks van maar wat @Isabeau zegt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:40 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgens mij zit dat meer in het hoofd van mensen. Ik merk er echt niks van. Kom op, het is maar een uurtje. En heb ook veel dieren, daar merk ik ook niks aan.
De meeste mensen die daar een probleem mee hebben zijn ook het type dat in het weekend even lekker uit slaapt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:40 schreef bloodymary1 het volgende:
Neequote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:21 schreef D. het volgende:
Komend weekend de laatste keer, en dan blijven we voortaan van die klok af?
Nog minimaal een oneven aantal keer daarna.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:21 schreef D. het volgende:
Komend weekend de laatste keer, en dan blijven we voortaan van die klok af?
Wat zal de wintertijd ons leren? Het is nog altijd niet onze beslissing of we er mee doorgaan of niet.quote:
Die daar geen probleem mee hebben bedoel je. Als je niet elke dag op dezelfde dag op staat, dan ben je flexibeler met kort of lang slapen en op welke tijd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De meeste mensen die daar een probleem mee hebben zijn ook het type dat in het weekend even lekker uit slaapt.
Er zijn maar heel weinig mensen die zo levenquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 16:31 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Die daar geen probleem mee hebben bedoel je. Als je niet elke dag op dezelfde dag op staat, dan ben je flexibeler met kort of lang slapen en op welke tijd.
Of het ooit zo doorgaat, of men het aanpast, en welke keuze het dan wordtquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 14:56 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Wat zal de wintertijd ons leren? Het is nog altijd niet onze beslissing of we er mee doorgaan of niet.
Ik ben trouwens een voorstander om het te houden zoals het is.
Effect is daar veel kleiner.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 21:36 schreef BlaZ het volgende:
Hier in Mexico hebben ze twee jaar terug de verandering afgeschaft. Het is stukken prettiger.
Klopt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Effect is daar veel kleiner.
Ik moet er niet aan denken in NL het zo te veranderen. Wat was het, in de zomer dan rond half 4 's nachts al licht en in de winter wordt het pas na negenen licht. Nee, laat het maar lekker zo: winter en zomertijd. Dat is echt het beste.quote:
Dat het al om half 4 licht wordt in de zomer maakt weinig uit op zich. Of denk je dat je er heel veel van gaat merken dat het half 4 licht is ipv half 5? En in de winter verandert er niets tov nu.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:12 schreef Discombobulate het volgende:
Ik moet er niet aan denken in NL het zo te veranderen. Wat was het, in de zomer dan rond half 4 's nachts al licht en in de winter wordt het pas na negenen licht. Nee, laat het maar lekker zo: winter en zomertijd. Dat is echt het beste.
Dit is op basis van permanente wintertijd?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat het al om half 4 licht wordt in de zomer maakt weinig uit op zich. Of denk je dat je er heel veel van gaat merken dat het half 4 licht is ipv half 5? En in de winter verandert er niets tov nu.
Weet niet meer precies hoe het was, zoiets iig. Het lijkt me toch echt beter als we houden zoals het is. Richting de evenaar kun je het wel veranderen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is op basis van permanente wintertijd?
Lijkt me vreselijk om 's nachts wakker te worden en het begint al licht te worden door de ramen terwijl het nog maar half 4 is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat het al om half 4 licht wordt in de zomer maakt weinig uit op zich. Of denk je dat je er heel veel van gaat merken dat het half 4 licht is ipv half 5? En in de winter verandert er niets tov nu.
Er zijn twee opties om dat probleem gemakkelijk te voorkomen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Lijkt me vreselijk om 's nachts wakker te worden en het begint al licht te worden door de ramen terwijl het nog maar half 4 is.
Dan moet de werkgever toestaan dat werknemers beginnen om 6:30, scholen moeten dan om 6:30 beginnen en alle andere verplichtingen moeten ook twee uur vervroegd worden. Rara, dat gaat niet gebeuren, dus dan is het beste dat de klok iets vooruit gezet wordt (dus UTC+2 grotendeels in het jaar, van november tot februari UTC+1).quote:Op woensdag 23 oktober 2024 07:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er zijn twee opties om dat probleem gemakkelijk te voorkomen.
1: ramen verduisteren met gordijnen, rolgordijn of (rol)luiken. Dan wordt het simpelweg niet licht op de kamer zolang je de boel niet zelf open zet.
2: simpelweg ons dagelijks ritme wat aanpassen en dus een uur eerder opstaan. Nu zitten veel mensen pas om 8u30-9u op hun werk.
Wanneer we er van uitgaan dat 12.00u middag is en 0.00u middernacht, dan gaat je wekker rond een uur of 4 en lig je 's avonds rond een uur of 8-9 in je bed. En maak je optimaal gebruik van daglicht.
Dat gaat niet gebeuren binnen de huidige kaders. De kans is groot dat wanneer de kaders veranderen er ook (geleidelijk) andere veranderingen worden doorgevoerd in bijvoorbeeld werktijden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 07:31 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Dan moet de werkgever toestaan dat werknemers beginnen om 6:30, scholen moeten dan om 6:30 beginnen en alle andere verplichtingen moeten ook twee uur vervroegd worden. Rara, dat gaat niet gebeuren, dus dan is het beste dat de klok iets vooruit gezet wordt (dus UTC+2 grotendeels in het jaar, van november tot februari UTC+1).
Het hele verhaal van team wintertijd is dat het daglicht volledig het slaapritme regelt, mensen worden wakker door het daglicht, en dat het daarom belangrijk is om zoveel mogelijk licht in de ochtend te hebben.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zonde van dat uur wanneer niemand wakker is behalve de nachtdiensten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En die vervolgens in de zomer in het vliegtuig stappen naar een bestemming met 6 uur tijdsverschil maar dan is het opeens geen probleem voor ze.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 16:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zijn maar heel weinig mensen die zo leven
Maar er zijn wel heel veel mensen die janken over dat uur.
Het is in de zomer dan ook een uur vroeger donker. Voor werkende mensen is het juist fijn dat zij savonds nog van daglicht kunnen genieten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik werk soms tot 2 uur en ik vind het wel prettig dat het dan nog donker is ipv schermerig.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Verschrikkelijk. 4 uur op, 8 uur op bed. Ik moet er niet aan denken.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 07:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wanneer we er van uitgaan dat 12.00u middag is en 0.00u middernacht, dan gaat je wekker rond een uur of 4 en lig je 's avonds rond een uur of 8-9 in je bed. En maak je optimaal gebruik van daglicht.
Ook al heb je gelijk hier. 2a3 dagen heb ik meestal nodig, laatst ook met 7 uur tijdsverschil, daarna ben ik gewend aan het lokale ritme. Terug ook.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En die vervolgens in de zomer in het vliegtuig stappen naar een bestemming met 6 uur tijdsverschil maar dan is het opeens geen probleem voor ze.
Doet ivo ook niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:45 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Verschrikkelijk. 4 uur op, 8 uur op bed. Ik moet er niet aan denken.
Dat ene uurtje merk ik echt helemaal niks van. Dat valt voor mij gewoon binnen de variatie van mijn leefritme.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ook al heb je gelijk hier. 2a3 dagen heb ik meestal nodig, laatst ook met 7 uur tijdsverschil, daarna ben ik gewend aan het lokale ritme. Terug ook.
Dat ene uurtje thuis heb ik een week 'last' van. Soms zelfs 2.
Hoe the fuck?
Hoe raar is dat...
Dat is oorspronkelijk de tijd! Of dacht jij aan de zomertijd afschaffen en in de winter een uurtje terug?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is op basis van permanente wintertijd?
Nee, geen last van, gelukkig. Komend weekend feestje dat op zondag om half 11 begint. Wel fijn dat we een uur langer kunnen slapen. En na dat feestje ben ik er maandag al aan gewend, verwacht ik.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ook al heb je gelijk hier. 2a3 dagen heb ik meestal nodig, laatst ook met 7 uur tijdsverschil, daarna ben ik gewend aan het lokale ritme. Terug ook.
Dat ene uurtje thuis heb ik een week 'last' van. Soms zelfs 2.
Hoe the fuck?
Hoe raar is dat...
Het woord oorspronkelijk is misleidend in deze, aangezien voorheen de tijd per stad werd ingesteld en er pas in 1909 een Nederlandse tijdzone ingesteld werd.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 18:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is oorspronkelijk de tijd! Of dacht jij aan de zomertijd afschaffen en in de winter een uurtje terug?
Was niet voor vakantie.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat ene uurtje merk ik echt helemaal niks van. Dat valt voor mij gewoon binnen de variatie van mijn leefritme.
Misschien heb je er op vakantie minder last van omdat je dan geen vast tijdschema hebt en normaal thuis wel? Op vakantie sta je op als je wakker wordt neem ik aan, en thuis gaat de wekker? Zou dat er mee te maken kunnen hebben.
Onjuist. Sinds we in 1909 één tijd zijn gaan hanteren in Nederland zijn we begonnen met de tijd van de Westerkerk in Amsterdam, 19 minuten en 28 seconden afwijkend van Greenwich. Later hebben we die nog wel aangepast naar Loenen aan de Vecht op precies 20 minuten.quote:
Wat maakt dat getal uit als je dag 2 u verschoven is (want geografisch ligt Nederland in de GMT-tijdzone).quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:45 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Verschrikkelijk. 4 uur op, 8 uur op bed. Ik moet er niet aan denken.
Omdat er meer dingen zijn in het leven dan werk?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 22:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat maakt dat getal uit als je dag 2 u verschoven is (want geografisch ligt Nederland in de GMT-tijdzone).
Of 1u en 40 minuten ten opzichte van de huidige zomertijd om terug te gaan naar Nederlandse tijd.
Die cijfers op de klok zijn niet meer dan een simpel nummertje. De manier waarop we gewend zijn om onze etmalen in te vullen bepaalt wat we als 'vroeg' of 'laat' ervaren.
Iemand die normaal pas om 8u30 richting kantoor gaat vind het 'vroeg' als hij/zij een keer om 7u30 ergens naartoe moet vertrekken.
Terwijl de bouwvakker die normaal om 7u op de bouwplaats staat of de zorgverlener die om 7u in het verpleeghuis klaar staat om de bewoners uit bed te halen, die zal juist zeggen dat hij/zij kan uitslapen als er eens een dagje is waarop ze pas om 7u30 de deur uit moeten.
Toen was het opeens niet meer zo'n klap van merkbaar veel vroeger donker, het was al hinderlijk vroeg aan het schemeren.quote:Op maandag 21 oktober 2024 19:13 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ergens in de jaren 90 zijn ze team zomertijd al eens tegemoet gekomen. Toen is het terugzetten van de klok van september naar oktober gegaan.
Klopt. De meeste tijdzones op de wereld verschillen een heel aantal uren met UTC. Maar niet alle. Er zijn ook een aantal tijdzones die een heel aantal plus een half uur met UTC verschillen. Zo heeft het land met het grootste aantal inwoners een eigen tijdzone die 5:30 uur op UTC voor loopt. En er zijn zelfs een paar tijdzones die een heel aantal plus of min een kwartier met UTC verschillen. Nepal heeft een geheel eigen tijdzone die 5:45 uur op UTC voor loopt.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 01:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Waarom zou je het beperken tot zomertijd of wintertijd? Als je al uit de pas wilt lopen met je buurlanden, dan kan dat ook met een half uur.
Ik vind het absoluut geen gezeik.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:00 schreef Glazenmaker het volgende:
Het ergste aan de zomertijd is dat dit zeiktopic twee keer per jaar weer naar boven komt. Samen met de zwarte pieten en vuurwerkverbod topics permanent en vol met de meest irritante zeikers.
De oplossing voor de dode dieren is meer inzetten op verkeersveiligheidsvoorlichting bij jonge dieren.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik vind het absoluut geen gezeik.
Er zijn toch best wel veel mensen die last hebben van de zomertijd. Behalve mensen hebben ook dieren er last van. Zo worden er in de week na het verzetten van de klok aanmerkelijk meer dieren doodgereden dan anders.
En verder blijkt uit allerlei onderzoeken dat de zomertijd niet zorgt voor energiebesparing, het doel waarvoor de zomertijd aanvankelijk ingesteld werd.
Die van jou misschien. Die van mij voert vanaf een uur voor voedertijd al één eindeloze tragikomedie op.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ook voor huisdieren is het verzetten van de klok niet prettig. Als je gewend bent om de kat om 18:00 uur eten te geven, en je moet de klok een uur terug zetten, dan gaat de kat om 17:00 uur miauwen dat hij wil eten.
Maar goed dat ze 'verkeerd' tussen aanhalingstekens hebben gezet.quote:Steeds meer landen stoppen met zomertijd, maar Europa houdt er vooralsnog aan vast
Dit weekeinde zet Nederland de klok een uur achteruit om terug te keren naar de wintertijd, ook wel standaardtijd genoemd. Zeven maanden lang stond de klok een uur ‘verkeerd’. Steeds meer landen zien geen heil meer in deze zomertijd en stappen er vanaf.
Bron: De Volkskrant (geen betaalmuur)
Dus jij wilt dat het in de herfst en winter nog een half uur eerder donker wordt ten opzichte van nu en in de lente en zomer anderhalf uur eerder donker. Alsjeblieft niet, zolang werk- en schooltijden niet worden aangepast steel je in wezen een hoop daglicht bij de Nederlanders en andere Europeanen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Behalve dat ik voorstander ben van afschaffing van de zomertijd, zou ik zelfs wel een stapje verder willen gaan. We zouden misschien eens moeten denken aan nieuwe tijdzones voor Europa. Verschillende Europese landen zitten nu in een andere tijdzone dan waar je ze op grond van hun geografische ligging zou verwachten.
Tijdzones hoeven niet per se een heel aantal uren van elkaar te verschillen. Er komen in de praktijk ook verschillen van halve uren en zelfs kwartieren voor. Voor Europa zou ik dan voorstander zijn van de volgende tijdzones:
UTC -1:30
IJsland, Azoren, Madeira, Canarische Eilanden
UTC -0:30
Spanje, Portugal, Ierland
UTC +0:30
Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Malta
UTC +1:30
Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland
UTC +2:30
Cyprus
Tsjechië, Slovenië en Kroatië zijn een beetje grensgevallen tussen twee tijdzones.
Ben je helemaal lekker met je +0:30quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Behalve dat ik voorstander ben van afschaffing van de zomertijd, zou ik zelfs wel een stapje verder willen gaan. We zouden misschien eens moeten denken aan nieuwe tijdzones voor Europa. Verschillende Europese landen zitten nu in een andere tijdzone dan waar je ze op grond van hun geografische ligging zou verwachten.
Tijdzones hoeven niet per se een heel aantal uren van elkaar te verschillen. Er komen in de praktijk ook verschillen van halve uren en zelfs kwartieren voor. Voor Europa zou ik dan voorstander zijn van de volgende tijdzones:
Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Malta
Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland
Cyprus
Tsjechië, Slovenië en Kroatië zijn een beetje grensgevallen tussen twee tijdzones.
Op Rusland na allemaal landen die een stuk zuidelijker liggen dan Nederland.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 19:02 schreef Seven. het volgende:
Welke landen doen eigenlijk niet meer mee aan deze onzin?
Edit: 70 landen schijnbaar.
ligt er aan hoe laat je moet opstaan morgenvroegquote:Op zaterdag 26 oktober 2024 22:04 schreef Discombobulate het volgende:
Kunnen we nou een uur langer of korter slapen?
Als je voor meerdere tijdzones kiest, dan is het onvermijdelijk dat er grenzen tussen tijdzones zijn waar de tijd verspringt.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:48 schreef Erno-BE het volgende:
En bovendien lijkt mij niet handig dat Polen, Slowakije en Hongarije in een andere tijdzone te plaatsen dan Duitsland en Oostenrijk vanwege de vele handel en verkeer tussen deze landen.
Langer.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 22:04 schreef Discombobulate het volgende:
Kunnen we nou een uur langer of korter slapen?
Ik vind persoonlijk zomertijd prettiger maar ik kies wintertijd want dat is onze tijdzone.quote:
Ik werk in een internationale transport omgeving. Door tijdzones plannen van aankomsttijden en vertrektijden wordt dan bijzonder lastig.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Cyprus
Een argument voor permanente wintertijd (in geval van stoppen met gedraai aan de klok) in de Volkskrant en niet eens tussen aanhalingstekens.quote:https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2024/collecties~v1010232/wintertijd-en-nachtrust/
Stel dat we zouden stoppen met het gedraai aan de klok, moeten we dan kiezen voor permanente zomer- of permanente wintertijd? Voor de mens is de wintertijd in ieder geval de ideale tijd. Dat komt door het belang van ochtendlicht voor onze biologische klok. Hanteer je de zomertijd het jaar rond, dan zou het hartje winter pas om kwart voor tien in de ochtend licht worden.
Ja ze vergeten er echter bij te vermelden dat je dan in de zomer om 3 uur wakker wordt. Ik heb liever licht in de avond.quote:Op zondag 27 oktober 2024 06:56 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een argument voor permanente wintertijd (in geval van stoppen met gedraai aan de klok) in de Volkskrant en niet eens tussen aanhalingstekens.
In de winter pas om kwart voor tien licht, daar wil ik wel voor tekenenquote:Op zondag 27 oktober 2024 06:56 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een argument voor permanente wintertijd (in geval van stoppen met gedraai aan de klok) in de Volkskrant en niet eens tussen aanhalingstekens.
Nee hoor, dat vergeten ze niet:quote:Op zondag 27 oktober 2024 07:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ze vergeten er echter bij te vermelden dat je dan in de zomer om 3 uur wakker wordt.
quote:Voel je je ’s ochtends kwiek en fit? Tijdens donkere dagen kan dat moeilijk zijn. Hoe energiek je je voelt, wordt geregeld door je biologische klok. Maar die klok loopt niet helemaal goed mee met de echte dag, zegt slaapexpert Marijke Gordijn. ‘Bij de een loopt de interne klok verder uit de pas dan bij de ander. Als je dat niet corrigeert, stuurt je biologische klok je steeds later naar bed en word je ook pas later wakker.’
‘Door ’s avonds lampen aan te doen, schuiven we de klok nog wat verder naar achteren, waardoor je pas later slaapt’, zegt Gordijn. ‘In de zomer is dat niet zo erg, dan is er ’s morgens vanzelf al zoveel zonlicht dat de klok weer gecorrigeerd wordt en je makkelijk kunt opstaan. Maar als het donkerder wordt mis je die compensatie, wordt het moeilijker om wakker te worden en schuift de biologische klok nog verder op. Daardoor ga je in de avond wéér later naar bed en sta je de volgende ochtend nog later op. Zo blijft het doorschuiven.’
Ja dit klopt in de zomer ben ik graag om 3 uur 's nachts wakker en kom ik in het donker thuis.quote:
Ik vind wel dat ik akelig vroeg wakker ben voor een zondag...quote:Op zondag 27 oktober 2024 07:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Fijn dat we eindelijk weer in de echte tijd zitten, ik voel me meteen een stuk beter.
Dat Europa niet in één tijdzone kan is logisch, maar je moet dan ook de grenzen tussen tijdzones plaatsen op de grenzen die het minste verkeer hebben. Dan zijn de huidige tijdszones best logisch, want tussen Duitsland/Oostenrijk en Polen/Slowakije/Hongarije is er meer verkeer dan tussen Polen/Slowakije/Hongarije en Litouwen/Belarus/Oekraïne/Roemenië.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 22:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als je voor meerdere tijdzones kiest, dan is het onvermijdelijk dat er grenzen tussen tijdzones zijn waar de tijd verspringt.
Verschillende grote landen zoals Rusland en de Verenigde Staten liggen ook in meerdere tijdzones, en daar krijg je dus zelfs met het binnenlands verkeer te maken met de situatie dat je van de ene naar de andere tijdzone reist.
Nu heeft Rusland er wel voor gekozen dat het relatief dicht bevolkte Europese deel van Rusland, ten westen van de Oeral maar met uitzondering van Kaliningrad, tot dezelfde tijdzone behoort.
Maar in de Verenigde Staten liggen de 48 continentale staten wel verdeeld over vier tijdzones. Bij het verkeer tussen New York en Chicago of tussen New York en San Francisco krijgen ze daar dus ook te maken met tijdverschillen. Zelfs binnen sommige staten zijn er tijdverschillen. Zo loopt de grens tussen Central Time en Eastern Time dwars door de staat Tennessee.
Als we geen tijdverschillen in Europa willen, is de enige oplossing dat we het doen zoals China. Zoals geheel China tot dezelfde tijdzone behoort, zouden we hier één tijdzone moeten maken voor heel continentaal Europa.
Al die kruisvaarders tegen de zomertijd zitten toch het hele jaar binnen met de gordijnen dicht.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 21:51 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ben je helemaal lekker met je +0:30Iedereen moet maar permanent altijd in het donker thuis komen het grootste deel van het jaar?
Is ook maar een week ofso. Rond een periode wanneer heel veel mensen vrij zijn.quote:Op zondag 27 oktober 2024 06:56 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat we er 'maar' 5 maanden van het jaar in zitten, geeft ook wel aan dat dat niet zo is.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:11 schreef Haags het volgende:
Welkom allen in de enige echte juiste tijd, de wintertijd!
quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Al die kruisvaarders tegen de zomertijd zitten toch het hele jaar binnen met de gordijnen dicht.
Correctquote:Op zondag 27 oktober 2024 09:11 schreef Haags het volgende:
Kan niet wachten tot de traantjes weer komen wanneer we weer vooruit mogen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:11 schreef Haags het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Die bij 20 graden al beginnen te huilen dat het te warm is en het liefst gure regen en wind hebben, omdat ze dan zo lekker gezellig warm binnen kunnen zitten met een kop thee.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Al die kruisvaarders tegen de zomertijd zitten toch het hele jaar binnen met de gordijnen dicht.
quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:38 schreef heywoodu het volgende:
De wintertijd, die beter bekendstaat als standaardtijd, sluit beter aan bij ons natuurlijke dag- en nachtritme. Dit komt doordat de zon volgens deze tijd zo dicht mogelijk rond 12:00 uur in de middag op het hoogste punt van de dag staat. Dit is belangrijk voor onze biologische klok, omdat zonlicht overdag essentieel is om ons alert en energiek te voelen. Wanneer de zon eerder opkomt, zoals tijdens de wintertijd, krijgen we in de ochtend al een goede dosis licht, wat helpt om fris wakker te worden en ons lichaam klaar te maken voor de dag.
Daarnaast draagt wintertijd bij aan een gezondere slaapcyclus. Door de natuurlijke schemering eerder in de avond te laten vallen, worden we ook eerder slaperig, wat de kans vergroot op een meer regelmatige en rustgevende nachtrust. Uit onderzoek blijkt dat voldoende blootstelling aan ochtendlicht en een vroege schemering gunstig zijn voor het algehele welzijn en het voorkomen van slaapproblemen.
Ook praktisch gezien heeft de wintertijd voordelen. Denk bijvoorbeeld aan schoolgaande kinderen en werkenden die vaak vroeg in de ochtend op pad moeten. Wintertijd zorgt ervoor dat het minder donker is in de ochtenduren, wat de veiligheid bevordert, zeker tijdens de donkere wintermaanden. Hierdoor kunnen zowel volwassenen als kinderen veiliger de weg op gaan en beginnen ze hun dag met een gevoel van helderheid en alertheid.
Kortom, als we kiezen voor een permanente tijd, dan heeft de wintertijd de meeste voordelen voor onze gezondheid, veiligheid en het algehele welzijn.Wintertijd past niet in de negen-tot-vijf-werkcultuur dus bij permanente wintertijd moeten we overschakelen naar een acht-tot-vier-werkcultuur en de scholen moeten ook een uur eerder beginnen. Anders pak je een uur daglicht van de mensen af.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
Helemaal prima, ik werk toch niet ergens waar die tijden zo strak worden gehanteerd, als je je werk maar doetquote:Op zondag 27 oktober 2024 10:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Wintertijd past niet in de negen-tot-vijf-werkcultuur dus bij permanente wintertijd moeten we overschakelen naar een acht-tot-vier-werkcultuur en de scholen moeten ook een uur eerder beginnen. Anders pak je een uur daglicht van de mensen af.
Wat is er lastig aan. Gewoon plannen op basis van UTC en er een kolommetje lokale tijd achter zetten.quote:Op zondag 27 oktober 2024 06:14 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik werk in een internationale transport omgeving. Door tijdzones plannen van aankomsttijden en vertrektijden wordt dan bijzonder lastig.
Voor het fysiek vervoeren van goederen zou ik dit niet aanraden. Voor kantoren is er niks wat Outlook niet op kan lossen. En op zich kunnen transportsystemen dit kunstje prima, maar voor de chauffeurs zelf wordt het lastig.
En daarvoor is natuurlijk geen enkel praktisch bezwaar.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Wintertijd past niet in de negen-tot-vijf-werkcultuur dus bij permanente wintertijd moeten we overschakelen naar een acht-tot-vier-werkcultuur en de scholen moeten ook een uur eerder beginnen. Anders pak je een uur daglicht van de mensen af.
Tussen de Britse Eilanden en het Vaste Land van Europa zit al een natuurlijke barrière (Noordzee en het Kanaal) en de grensovergang Spanje-Portugal verwerkt een stuk minder verkeer als bijvoorbeeld de grensovergangen Nederland-Duitsland en Nederland-België.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat is er lastig aan. Gewoon plannen op basis van UTC en er een kolommetje lokale tijd achter zetten.
Het is vooral dat de meeste mensen in Nederland verschillen in tijdzones niet gewend zijn. Tussen Spanje en Portugal ontstaan er nu toch ook geen problemen? En tussen Nederland/België/Frankrijk en Groot Brittannië?
Als je er dagelijks mee te maken krijgt door je werk ben je er zo aan gewend.
Welke mongool werkt dan ook van 9 tot 5, ik werk gewoon als mijn oogjes open gaan.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:38 schreef heywoodu het volgende:
De wintertijd, die beter bekendstaat als standaardtijd, sluit beter aan bij ons natuurlijke dag- en nachtritme. Dit komt doordat de zon volgens deze tijd zo dicht mogelijk rond 12:00 uur in de middag op het hoogste punt van de dag staat. Dit is belangrijk voor onze biologische klok, omdat zonlicht overdag essentieel is om ons alert en energiek te voelen. Wanneer de zon eerder opkomt, zoals tijdens de wintertijd, krijgen we in de ochtend al een goede dosis licht, wat helpt om fris wakker te worden en ons lichaam klaar te maken voor de dag.
Daarnaast draagt wintertijd bij aan een gezondere slaapcyclus. Door de natuurlijke schemering eerder in de avond te laten vallen, worden we ook eerder slaperig, wat de kans vergroot op een meer regelmatige en rustgevende nachtrust. Uit onderzoek blijkt dat voldoende blootstelling aan ochtendlicht en een vroege schemering gunstig zijn voor het algehele welzijn en het voorkomen van slaapproblemen.
Ook praktisch gezien heeft de wintertijd voordelen. Denk bijvoorbeeld aan schoolgaande kinderen en werkenden die vaak vroeg in de ochtend op pad moeten. Wintertijd zorgt ervoor dat het minder donker is in de ochtenduren, wat de veiligheid bevordert, zeker tijdens de donkere wintermaanden. Hierdoor kunnen zowel volwassenen als kinderen veiliger de weg op gaan en beginnen ze hun dag met een gevoel van helderheid en alertheid.
Kortom, als we kiezen voor een permanente tijd, dan heeft de wintertijd de meeste voordelen voor onze gezondheid, veiligheid en het algehele welzijn.Het zou beter zijn als we GMT zouden hanteren als het over daglichttijden gaat alleen vinden we dat niet handig vanwege de tijd in omliggende landenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
GMT/UTC hanteren voor Nederland is net zo debiel als GMT+3/UTC+3 hanteren voor Nederland, aangezien de ideale tijd voor Nederland GMT+1,5/UTC+1,5 is. Aangezien GMT+1,5/UTC+1,5 niet realistisch is gezien de handel en verkeer moeten wij kiezen tussen GMT+1/UTC+1 of GMT+2/UTC+2.quote:Op zondag 27 oktober 2024 11:21 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zou beter zijn als we GMT zouden hanteren als het over daglichttijden gaat alleen vinden we dat niet handig vanwege de tijd in omliggende landen
Ik denk dat je je vergist, onze ideale tijd ligt meer richting het VK. Je hebt wel gelijk dat we dicht tegen de tijdgrens liggenquote:Op zondag 27 oktober 2024 11:52 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
GMT/UTC hanteren voor Nederland is net zo debiel als GMT+3/UTC+3 hanteren voor Nederland, aangezien de ideale tijd voor Nederland GMT+1,5/UTC+1,5 is. Aangezien GMT+1,5/UTC+1,5 niet realistisch is gezien de handel en verkeer moeten wij kiezen tussen GMT+1/UTC+1 of GMT+2/UTC+2.
UTC/GMT voor Nederland betekent in december om 15:30 donker, het wordt in juni nooit later dan 20:00 en de zonsopkomst vind al om half vier 's nachts plaats. Dit is enkel een optie als de werk- en schooltijden met twee uur vervroegd worden.quote:Op zondag 27 oktober 2024 13:03 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist, onze ideale tijd ligt meer richting het VK. Je hebt wel gelijk dat we dicht tegen de tijdgrens liggen
[ afbeelding ]
Dit is het hele eieren eten. Het is niet de algemene tijd die (telkens) aangepast moet worden; het zijn de werktijden die zich moeten aanpassen aan het seizoen. Dus winterwerktijd en zomerwerktijd. Het voordeel is dat elk bedrijf zelf kan bepalen wanneer die vindt dat het aangepast moet worden. Daarmee ben je van de hele discussie af van: "Ja maar ik begin zus en zo laat, dus <voeg wens in>"quote:Op zondag 27 oktober 2024 13:22 schreef Erno-BE het volgende:
Dit is enkel een optie als de werk- en schooltijden met twee uur vervroegd worden.
Rond de evenaar heb je jaarrond min of meer een van 6-18 uur ritme en daar is ook weinig mis mee. Wij hebben natuurlijk met grotere schommelingen te maken maar dat heeft op zich niets te maken met het verschuiven ten opzichte van het daglicht wat we doen. Vergt aanpassing en daarom gebeurt het niet maar zou voor je bioritme wel het beste zijn het daglicht te volgenquote:Op zondag 27 oktober 2024 14:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit is het hele eieren eten. Het is niet de algemene tijd die (telkens) aangepast moet worden; het zijn de werktijden die zich moeten aanpassen aan het seizoen. Dus winterwerktijd en zomerwerktijd. Het voordeel is dat elk bedrijf zelf kan bepalen wanneer die vindt dat het aangepast moet worden. Daarmee ben je van de hele discussie af van: "Ja maar ik begin zus en zo laat, dus <voeg wens in>"
Ik sta rond 10 uur op en ga rond 2 uur slapen, ik ben een avondmens. Dus 4 uur op is voor mij de hel, 8 uur er in ook.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 22:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat maakt dat getal uit als je dag 2 u verschoven is (want geografisch ligt Nederland in de GMT-tijdzone).
Of 1u en 40 minuten ten opzichte van de huidige zomertijd om terug te gaan naar Nederlandse tijd.
Die cijfers op de klok zijn niet meer dan een simpel nummertje. De manier waarop we gewend zijn om onze etmalen in te vullen bepaalt wat we als 'vroeg' of 'laat' ervaren.
Iemand die normaal pas om 8u30 richting kantoor gaat vind het 'vroeg' als hij/zij een keer om 7u30 ergens naartoe moet vertrekken.
Terwijl de bouwvakker die normaal om 7u op de bouwplaats staat of de zorgverlener die om 7u in het verpleeghuis klaar staat om de bewoners uit bed te halen, die zal juist zeggen dat hij/zij kan uitslapen als er eens een dagje is waarop ze pas om 7u30 de deur uit moeten.
Gelukkig hebben we daar in de vorm van zomertijd en wintertijd een mooie oplossing voor.quote:Op zondag 27 oktober 2024 14:54 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Rond de evenaar heb je jaarrond min of meer een van 6-18 uur ritme en daar is ook weinig mis mee. Wij hebben natuurlijk met grotere schommelingen te maken maar dat heeft op zich niets te maken met het verschuiven ten opzichte van het daglicht wat we doen. Vergt aanpassing en daarom gebeurt het niet maar zou voor je bioritme wel het beste zijn het daglicht te volgen
In jouw geval wordt het dan zomers 8 u op en 12u slapen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 15:23 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik sta rond 10 uur op en ga rond 2 uur slapen, ik ben een avondmens. Dus 4 uur op is voor mij de hel, 8 uur er in ook.
OK, hoe ga ik dat doen met mijn werk? Stoppen de bussen dan twee uur eerder met rijden of zo?quote:Op zondag 27 oktober 2024 16:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In jouw geval wordt het dan zomers 8 u op en 12u slapen.
Precies dezelfde tijdstippen, maar dan met een tijdzone die kloppend is bij onze ligging en afschaffing van zomertijd, waardoor de getallen op de klok 2 uur verschoven zijn.
Heerlijk, morgen weer vroeger licht.quote:
Dat duurt ook maar even.quote:Op zondag 27 oktober 2024 17:56 schreef Aether het volgende:
[..]
Heerlijk, morgen weer vroeger licht.
En smiddags eerder de kaarsjes aanquote:Op zondag 27 oktober 2024 17:56 schreef Aether het volgende:
[..]
Heerlijk, morgen weer vroeger licht.
Twee maanden..quote:Op zondag 27 oktober 2024 17:31 schreef kalinhos het volgende:
Houd vol iedereen, over een maand of 2 worden de dagen weer langer en komen we langzaam uit deze donkere periode
Nu valt het nog mee, omdat je waarschijnlijk een uur eerder bent opgestaan en het zondag is. De echte tegenslag komt morgen pas, als je in het donker van werk naar huis moet.quote:
quote:Op zondag 27 oktober 2024 18:23 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Nu valt het nog mee, omdat je waarschijnlijk een uur eerder bent opgestaan en het zondag is. De echte tegenslag komt morgen pas, als je in het donker van werk naar huis moet.
Oplossing is gewoon om 3 uur naar huis gaanquote:Op zondag 27 oktober 2024 18:23 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Nu valt het nog mee, omdat je waarschijnlijk een uur eerder bent opgestaan en het zondag is. De echte tegenslag komt morgen pas, als je in het donker van werk naar huis moet.
Dat mag niet van de baas.quote:Op zondag 27 oktober 2024 21:28 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Oplossing is gewoon om 3 uur naar huis gaan
Joh, de tijd op je klokkie is maar een nummer.quote:Op zondag 27 oktober 2024 16:59 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
OK, hoe ga ik dat doen met mijn werk? Stoppen de bussen dan twee uur eerder met rijden of zo?
Sorry, ik ga niet met je redenering mee. In de winter vind ik het, zeker in november/december, wel lekker dat het vroeg donker is omdat dan de feestverlichting het overneemt en in de zomer geniet ik echt heel erg van het feit dat je om 1 uur 's nachts nog licht aan de horizon ziet,
Dus allemaal hartstikke leuk bedacht, maar wat mij betreft blijft het zo.
Heel langzaam ja, maar pas nadat de zomertijd is ingegaan hebben we eindelijk een beetje daglicht in de avond.quote:Op zondag 27 oktober 2024 17:31 schreef kalinhos het volgende:
Houd vol iedereen, over een maand of 2 worden de dagen weer langer en komen we langzaam uit deze donkere periode
Nicequote:Trump wil einde maken aan zomertijd
Aankomend president Trump wil dat de
VS afstapt van het systeem van zomer-
en wintertijd."Het is lastig en het
kost ons land veel geld",schrijft hij
op zijn platform Truth Social.Trump wil
specifiek af van de zomertijd.
Trumps bondgenoot Elon Musk hintte eind
vorige maand al op afschaffing van het
halfjaarlijks verzetten van de klok.In
Amerika wordt er vaker over gesproken.
In 2022 stemde de Senaat in met een wet
om alleen de zomertijd aan te houden,
maar deze Sunshine Protection Act kwam
niet door het Huis van Afgevaardigden.
Wat de situatie ingewikkeld maakt,is
dat de staten Arizona en Hawaï niet
meedoen aan het huidige systeem.
Bron: TT
De VS ligt wel een stuk zuidelijker dan Europa en dus heeft de VS minder last van extreem vroeg donker in december en extreem laat licht in juni. Maar ik denk beter dat de VS naar permanente zomertijd kan. De zonsondergang in New York is vergelijkbaar met de zonsondergang hier (half vijf), maar de zonsopkomst is een uur vroeger. Op 28 juni is de zonsondergang met zomertijd in New York om half negen en hier om tien uur.quote:
Dat is niet dom, permanent zomertijd zou veel dommer zijn.quote:Op zaterdag 14 december 2024 08:42 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Europa is alleen wel zo dom om dan voor de ECHTE tijd te kiezen, de wintertijd.
"De" VS? Florida licht op dezelfde hoogte als Afrika, terwijl Maine ter hoogte van Noord Engeland ligt.quote:Op zaterdag 14 december 2024 08:38 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De VS ligt wel een stuk zuidelijker dan Europa en dus heeft de VS minder last van extreem vroeg donker in december en extreem laat licht in juni. Maar ik denk beter dat de VS naar permanente zomertijd kan. De zonsondergang in New York is vergelijkbaar met de zonsondergang hier (half vijf), maar de zonsopkomst is een uur vroeger. Op 28 juni is de zonsondergang met zomertijd in New York om half negen en hier om tien uur.
Worden de werk- en schooltijden dan ook met twee uur vervroegd?quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:54 schreef raptorix het volgende:
Voordat we deze onzin gaan bespreken zou het slimmer zijn dat Nederland gewoon de Engelse tijd aanhoudt.
Geen idee, maar we houden nu de tijd van Berlijn aan, terwijl we dichter op de UK zitten.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:01 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Worden de werk- en schooltijden dan ook met twee uur vervroegd?
Waarom zou Europa dan snel volgen? De situatie is hier heel anders. Namelijk alle EU lidstaten moeten hier gezamenlijk overeenstemming over bereiken en dat blijkt al 12 jaar onmogelijk. Dat gaat niet veranderen omdat ze aan de andere kant van de oceaan wel een knoop doorhakken.quote:
Ook 16 niet-EU-lidstaten doen mee met de Europese winter- en zomertijd, dus in totaal 43 landen die meedoen aan de Europese winter- en zomertijd.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waarom zou Europa dan snel volgen? De situatie is hier heel anders. Namelijk alle EU lidstaten moeten hier gezamenlijk overeenstemming over bereiken en dat blijkt al 12 jaar onmogelijk. Dat gaat niet veranderen omdat ze aan de andere kant van de oceaan wel een knoop doorhakken.
Zolang je de werk- en schooltijden niet flink vervroegd, kunnen veel werknemers nauwelijks genieten van daglicht na het werk, wat nodig is om buitensporten te stimuleren.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geen idee, maar we houden nu de tijd van Berlijn aan, terwijl we dichter op de UK zitten.
Want buitensporten kan alleen tijdens het licht?quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:09 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Zolang je de werk- en schooltijden niet flink vervroegd, kunnen veel werknemers nauwelijks genieten van daglicht na het werk, wat nodig is om buitensporten te stimuleren.
True.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waarom zou Europa dan snel volgen? De situatie is hier heel anders. Namelijk alle EU lidstaten moeten hier gezamenlijk overeenstemming over bereiken en dat blijkt al 12 jaar onmogelijk. Dat gaat niet veranderen omdat ze aan de andere kant van de oceaan wel een knoop doorhakken.
Een fiets- of wandeltocht is ook een soort van buitensport en dan is het toch fijn dat je dat met daglicht kan doen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want buitensporten kan alleen tijdens het licht?
Dat zijn nou typisch dingen die je toch in het weekend doet.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:12 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Een fiets- of wandeltocht is ook een soort van buitensport en dan is het toch fijn dat je dat met daglicht kan doen.
Die hebben volgens mij er niets over te zeggen. Het is de Europese Commissie die bezig is met de afschaffing van het verzetten van de klok. De niet-lidstaten hebben dan de keuze om mee te doen of niet.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ook 16 niet-EU-lidstaten doen mee met de Europese winter- en zomertijd, dus in totaal 43 landen die meedoen aan de Europese winter- en zomertijd.
Sommige mensen willen graag na hun werk een rondje wandelen, fietsen of sporten.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zijn nou typisch dingen die je toch in het weekend doet.
Ik hoop dat sommige ouders de tijd zullen gebruiken om met hun kinderen nog eens de werkwoordsvervoegingen door te nemen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:09 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Zolang je de werk- en schooltijden niet flink vervroegd, kunnen veel werknemers nauwelijks genieten van daglicht na het werk, wat nodig is om buitensporten te stimuleren.
Maar 15:00 hangt natuurlijk nogal van de dag van het jaar af.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Maakt mij niet zo veel uit welke tijd het wordt, als het hoogste punt van de zon maar ongeveer tegelijk valt met het midden van de dag (tussen opstaan en naar bed gaan, rond 15:00 dus).
De zon om 15:00 op het hoogste punt correspondeert met UTC+3,5. Dat is wel heel erg laat voor Nederland.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Maakt mij niet zo veel uit welke tijd het wordt, als het hoogste punt van de zon maar ongeveer tegelijk valt met het midden van de dag (tussen opstaan en naar bed gaan, rond 15:00 dus).
Er wordt op dit gebied aan de andere kant van de oceaan geen enkele knoop doorgehakt. De keuze om wel of geen zomertijd te voeren, is in de Verenigde Staten niet aan de federale regering maar aan de staten. Trump kan wel zeggen dat hij de zomertijd wil afschaffen, maar hij gaat daar gewoon niet over.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:04 schreef Jaeger85 het volgende:
Dat gaat niet veranderen omdat ze aan de andere kant van de oceaan wel een knoop doorhakken.
De zon om 15:00 op het hoogste punt correspondeert met helemaal niets. Tijdzones zijn arbitrair en de klok zelf is arbitrair.quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:02 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De zon om 15:00 op het hoogste punt correspondeert met UTC+3,5. Dat is wel heel erg laat voor Nederland.
Ah nou dan is UTC+3.5 de meest logische oplossing. Rond ik het af naar beneden, ik ben de moeilijkste niet, UTC+3 it is.quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:02 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De zon om 15:00 op het hoogste punt correspondeert met UTC+3,5. Dat is wel heel erg laat voor Nederland.
Neem aan van wel, die man is niet helemaal gek.quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:37 schreef Evangelion het volgende:
Impeachment waardig.
Tenzij Donald voor permanente zomertijd is, dan akkoord.
UTC+3 is Moskoutijd, dat is net zo bizar voor Nederland als UTC+0, want je zit even ver aan het optimum van UTC+1,5 af.quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ah nou dan is UTC+3.5 de meest logische oplossing. Rond ik het af naar beneden, ik ben de moeilijkste niet, UTC+3 it is.
Wat hindert je?quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:12 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Een fiets- of wandeltocht is ook een soort van buitensport en dan is het toch fijn dat je dat met daglicht kan doen.
De meeste mensen hebben overdag verplichtingen zoals werk en/of een gezin met kinderen.quote:
Dat is allesbehalve vreemd. 4:45 is achterlijk vroeg.quote:Op zondag 15 december 2024 14:04 schreef kalinhos het volgende:
Echt vreemd dat ze dat in de zomer liever om 20:00 doen dan bv om 04:45 in de ochtend.
Sarcasme, leer het herkennenquote:Op zondag 15 december 2024 14:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat is allesbehalve vreemd. 4:45 is achterlijk vroeg.
Helemaal als je weet wat voor klapmongool de beslissing neemt.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
We houden gewoon onze tijd aan. Want die hebben we zelf gedefinieerd. Dat is hoe tijd werkt. Mooi, he?quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:02 schreef raptorix het volgende:
Geen idee, maar we houden nu de tijd van Berlijn aan, terwijl we dichter op de UK zitten.
Ik ben redelijk expert op gebied van alles wat betreft tijd, datums, iso shit, en zo makkelijk is het niet.quote:Op zondag 15 december 2024 18:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We houden gewoon onze tijd aan. Want die hebben we zelf gedefinieerd. Dat is hoe tijd werkt. Mooi, he?
Tuurlijk is het wel zo makkelijk.quote:Op zondag 15 december 2024 19:01 schreef raptorix het volgende:
Ik ben redelijk expert op gebied van alles wat betreft tijd, datums, iso shit, en zo makkelijk is het niet.
Ja, u bent de gene die straks allerlei hardware gaat patchen voor deze change?quote:Op zondag 15 december 2024 19:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tuurlijk is het wel zo makkelijk.
De belangrijkste landen in Europa (Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Polen) hanteren allemaal UTC+2 in de zomer en UTC+1 in de winter. Het is wel fijn dat Nederland daarmee niet afwijkt met de rest van Europa.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat het niet makkelijk is, al afgezien van de IT problemen die je zou krijgen als je gaat veranderen.quote:Op maandag 16 december 2024 08:25 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De belangrijkste landen in Europa (Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Polen) hanteren allemaal UTC+2 in de zomer en UTC+1 in de winter. Het is wel fijn dat Nederland daarmee niet afwijkt met de rest van Europa.
Geen idee waar je het over hebt, maar in mijn leven is de huidige zomer- en wintertijd prima en werkt alle hardware zoals het hoort. Dus geen enkele noodzaak om dat te veranderen. En al helemaal niet vanwege een paar sneeuwvlokjes die het allemaal zo lastig vinden.quote:Op maandag 16 december 2024 01:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, u bent de gene die straks allerlei hardware gaat patchen voor deze change?
Nog maar niet te spreken dat het simpelweg soms niet eens te veranderen is.
Ik ben geen sneeuwvlokje, ik ben engineer.quote:Op vrijdag 20 december 2024 15:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Geen idee waar je het over hebt, maar in mijn leven is de huidige zomer- en wintertijd prima en werkt alle hardware zoals het hoort. Dus geen enkele noodzaak om dat te veranderen. En al helemaal niet vanwege een paar sneeuwvlokjes die het allemaal zo lastig vinden.
De volgende keer ga ik lekker uitslapen als ik opgeroepen word voor een storing ten gevolge van de omschakeling in zomer-/wintertijd. Reken er maar op dat het ook in jouw leven consequenties heeft.quote:
Oh, nu maak ik me echt enorm veel zorgen.quote:Op vrijdag 20 december 2024 15:33 schreef ACT-F het volgende:
De volgende keer ga ik lekker uitslapen als ik opgeroepen word voor een storing ten gevolge van de omschakeling in zomer-/wintertijd. Reken er maar op dat het ook in jouw leven consequenties heeft.
Nou, dan moet je gewoon je werk doen.quote:Op vrijdag 20 december 2024 15:17 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen sneeuwvlokje, ik ben engineer.
Doe maar niet. Slaap lekker verderquote:Op vrijdag 20 december 2024 15:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Oh, nu maak ik me echt enorm veel zorgen.
Aken, Kleve en Emmerich liggen een stuk dichter bij de 'UK' dan Winterswijk, Enschede, Emmen en noem maar op. Zelfs Duisburg ligt dichterbij dan Enschede. Moeten ze in Duisburg, Aken, Kleve en Emmerich dan ook de tijd aanpassen naar die van het Verenigd Koninkrijk?quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Helemaal goed, meer werk is meer beter, ik geef alleen maar aan dat je heel veel systemen moet aanpassen.quote:Op vrijdag 20 december 2024 15:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nou, dan moet je gewoon je werk doen.
Misschien kunnen we het beste terug naar de tijd waarin iedere stad zijn eigen tijd had.quote:Op vrijdag 20 december 2024 21:47 schreef Zelva het volgende:
Aken, Kleve en Emmerich liggen een stuk dichter bij de 'UK' dan Winterswijk, Enschede, Emmen en noem maar op. Zelfs Duisburg ligt dichterbij dan Enschede. Moeten ze in Duisburg, Aken, Kleve en Emmerich dan ook de tijd aanpassen naar die van het Verenigd Koninkrijk?
Of elke straat. En als je de oosterlengte op veel cijfers achter de komma weet kun je de tijd supernauwkeurig bepalen. Misschien moeten we dat maar eens tijdje doen zodat de roepers dat tijd een arbitrair getal is bij zinnen komen.quote:Op zaterdag 21 december 2024 09:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Misschien kunnen we het beste terug naar de tijd waarin iedere stad zijn eigen tijd had.
Dit is toch wel het meest stoere dreigement dat ik ooit heb gelezen.quote:Op vrijdag 20 december 2024 15:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De volgende keer ga ik lekker uitslapen als ik opgeroepen word voor een storing ten gevolge van de omschakeling in zomer-/wintertijd. Reken er maar op dat het ook in jouw leven consequenties heeft.
Terwijl het als waarschuwing bedoeld is. De vraag naar technici blijft toenemen terwijl het aanbod stokt. Verwacht niet dat degenen die de shit moeten oplossen, die door anderen veroorzaakt is, dit tot in de lengte van dagen blijven doen.quote:Op zaterdag 21 december 2024 13:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Dit is toch wel het meest stoere dreigement dat ik ooit heb gelezen.
Jij wordt niet betaald voor je werk?quote:Op zaterdag 21 december 2024 13:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Terwijl het als waarschuwing bedoeld is. De vraag naar technici blijft toenemen terwijl het aanbod stokt. Verwacht niet dat degenen die de shit moeten oplossen, die door anderen veroorzaakt is, dit tot in de lengte van dagen blijven doen.
Dan zou het een hobby zijn.quote:Op zondag 29 december 2024 10:31 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Jij wordt niet betaald voor je werk?
's ochtends nog wel langer donker tot zo'n 1 januari.quote:Op zaterdag 21 december 2024 13:21 schreef TLC het volgende:
Vandaag is het de kortste dag van het jaar
30 december is het dieptepunt.quote:Op zondag 29 december 2024 11:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
's ochtends nog wel langer donker tot zo'n 1 januari.
Dus is er niks aan de hand.quote:
quote:Op zaterdag 21 december 2024 13:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Terwijl het als waarschuwing bedoeld is. De vraag naar technici blijft toenemen terwijl het aanbod stokt. Verwacht niet dat degenen die de shit moeten oplossen, die door anderen veroorzaakt is, dit tot in de lengte van dagen blijven doen.
Je moest eens weten hoeveel prutsers er zijn. Daarbij wist men een eeuw geleden niet dat we vandaag de dag allerlei systemen via internet aan elkaar zouden knopen die door verschillende prutsers in elkaar gezet zijn.quote:Op zondag 29 december 2024 19:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]![]()
Als je na een eeuw DST nog niet weet hoe je systemen moet bouwen die daar mee om kunnen gaan, dan kun je jezelf beter 'prutser' noemen ipv 'techneut'.
quote:In Nederland begint de zomertijd in 2025 op zondag 30 maart. In de nacht van zaterdag 29 maart op zondag 30 maart wordt de klok om 02:00 uur een uur vooruitgezet naar 03:00 uur.
Ik merk er eigenlijk niet eens meer wat van.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:50 schreef jcdragon het volgende:
Binnenkort is het weer zover. Alvast mentaal voorbereiden
[..]
quote:Op maandag 17 maart 2025 15:50 schreef jcdragon het volgende:
Binnenkort is het weer zover. Alvast mentaal voorbereiden
[..]
Nee, dat was 31 maart.quote:Op zaterdag 21 december 2024 13:21 schreef TLC het volgende:
Vandaag is het de kortste dag van het jaar
Hier ook een latertje in het kwadraat van zaterdag op zondag, maar ik kan die hele zondag uitbrakken dus dat maakt een hoop goed. Hier in de stad hebben ze altijd livemuziek in diverse cafés de nacht dat de klok verzet wordtquote:Op maandag 17 maart 2025 17:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Heb net een zwaar weekend waarbij het zaterdag heel laat wordt en zondag weer redelijk op tijd er uit. Maar daar komen we wel weer overheen.
Verder veel zin in! Lekker lang licht 's avonds.
Het is al lang (en vroeg) licht nuquote:Op woensdag 19 maart 2025 18:24 schreef Kentekenplaat het volgende:
Heerlijk, nog ruim een week, dan gaat de klok weer vooruit. Lekker lang licht 's avonds, heerlijk
-lekker lang licht op de avondquote:Op zondag 23 maart 2025 17:57 schreef Wotte het volgende:
Persoonlijk denk ik dat als je kiest voor permanente zomertijd je stemrecht ingeperkt dient te worden. Aangezien je overduidelijk niet in staat bent een afgewogen beslissing te maken aangezien er geen enkel valide argument is voor permanente zomertijd.
Nee dat het al donker is om 17u is een feestjequote:Op zondag 23 maart 2025 19:33 schreef deedeetee het volgende:
De dag moeten beginnen in t donker en dat het dan pas in de loop van de ochtend licht wordt... Heel naar begin van je dag is dat. In de avond kun je lekker relaxen en dan maakt het niet zoveel uit of het nu 1 uur eerder of later donker gaat worden. Want dat het donker wordt is immers normaal.
quote:Op zondag 23 maart 2025 19:41 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
De ochtend is sowieso al de hel, maakt niet uit dat het dan donker is. Dat kan er ook nog wel bij![]()
Ik ervaar dat anders, of het nu om 17.00 u of om 18.00u donker is dat maakt dan niet zoveel uit. Maar om de dag in het donker te moeten beginnen daar wordt ik wel heel somber van.quote:Op zondag 23 maart 2025 19:41 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee dat het al donker is om 17u is een feestje![]()
De ochtend is sowieso al de hel, maakt niet uit dat het dan donker is. Dat kan er ook nog wel bij![]()
Nee, zomertijd zoals we het nu kennen is eigenlijk al een belachelijke keuze geweest. Geografisch gezien horen we bij green wich mean time en dan niet eens de zomervariant aldaar. Dus je zit in de zomer geografische twee uur vooruit. Als het hier twaalf uur is staat de zon op het hoogste punt in Warschau.quote:Op zondag 23 maart 2025 19:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
-lekker lang licht op de avond
Meer argumentatie is niet nodig.
Door de dag en in de ochtend werkt bijna iedereen. Als je dan ook nog op de momenten dat je vrij bent in het donker moet zitten dan word je depressief
Ik weet dat we eigenlijk 'verkeerd' zitten. Maar ik vind verkeerd zitten een stuk prettiger eerlijk gezegdquote:Op zondag 23 maart 2025 20:02 schreef Wotte het volgende:
[..]
Nee, zomertijd zoals we het nu kennen is eigenlijk al een belachelijke keuze geweest. Geografisch gezien horen we bij green wich mean time en dan niet eens de zomervariant aldaar. Dus je zit in de zomer geografische twee uur vooruit. Als het hier twaalf uur is staat de zon op het hoogste punt in Warschau.
Er zijn stapels wetenschappelijke onderbouwingen dat dit allerlei negatieve neveneffecten heeft van verhoogde kans op ziektes, hartaanvallen, slaaptekort, verstoring van biologische klok, verkeersongevallen tot aan dalingen van productiviteit en schoolprestaties.
De huidige situatie is objectief al onnatuurlijk laat staan als je het permanent hanteert.
Ik vind het juist heel matig om wakker te worden en dat alles dan gelijk al zo fel verlicht is buiten, dan voelt wakker worden gelijk al als "kut, het is al laat". Avondeten in het donkerquote:Op zondag 23 maart 2025 19:56 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik ervaar dat anders, of het nu om 17.00 u of om 18.00u donker is dat maakt dan niet zoveel uit. Maar om de dag in het donker te moeten beginnen daar wordt ik wel heel somber van.
We zijn nu eenmaal allemaal anders.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vind het juist heel matig om wakker te worden en dat alles dan gelijk al zo fel verlicht is buiten, dan voelt wakker worden gelijk al als "kut, het is al laat". Avondeten in het donkerIn het donker richting het werk gaan
(nou ja, naar het werk gaan is natuurlijk niet
, maar relatief dan)
quote:Op zondag 23 maart 2025 20:19 schreef Evangelion het volgende:
Ik kijk uit naar zomertijdingang zoals kinderen en andere mensen naar sinterklaas, kerst, etc.
Waarom is dit geen feestdag?
Nog 1 week
Ik hoop van harte dat hier geen referendum voor uitgeschreven wordt want dan moet ik het kanaal over, denk ik.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:11 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik weet dat we eigenlijk 'verkeerd' zitten. Maar ik vind verkeerd zitten een stuk prettiger eerlijk gezegd
Ik denk dat de wintertijd gaat winnen met een referendumquote:Op zondag 23 maart 2025 20:31 schreef Wotte het volgende:
[..]
Ik hoop van harte dat hier geen referendum voor uitgeschreven wordt want dan moet ik het kanaal over, denk ik.
Je onderschat de kracht van de positieve associatie of ik overschat 'm.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:34 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk dat de wintertijd gaat winnen met een referendum
Ik meen mij te herinneren dat ze hier in B eens een grote rondvraag hebben gedaan en de wintertijd stak een stuk boven de zomertijd.. dus ik heb een beetje geweend toenquote:Op zondag 23 maart 2025 20:38 schreef Wotte het volgende:
[..]
Je onderschat de kracht van de positieve associatie of ik overschat 'm.
Ah, daar komen de lijntjesfetisjisten weer uit hun winterslaap gekropen.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:02 schreef Wotte het volgende:
[..]
Nee, zomertijd zoals we het nu kennen is eigenlijk al een belachelijke keuze geweest. Geografisch gezien horen we bij green wich mean time en dan niet eens de zomervariant aldaar. Dus je zit in de zomer geografische twee uur vooruit. Als het hier twaalf uur is staat de zon op het hoogste punt in Warschau
Stel je aan om die twee weken per jaar dat het pas om 23 uur echt donker wordt zeg.quote:Op maandag 24 maart 2025 14:35 schreef ieniminimuis het volgende:
Maar dan wordt het dus pas om 23 uur donker en dan verwacht je ook nog eens dat ik dan lekker in slaap kan vallen om 7 uur weer naast mijn bed te staan?
Beter wordt het om 22 uur donker. Dat door slapen in de ochtend, licht of niet, doe ik toch wel.
Mijn hele ritme verschuift johquote:Op maandag 24 maart 2025 14:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Stel je aan om die twee weken per jaar dat het pas om 23 uur echt donker wordt zeg.
Ga lekker doelpalen verschuiven als iemand een tegenargument geeft.quote:Op maandag 24 maart 2025 14:56 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Mijn hele ritme verschuift joh![]()
En dat geldt voor een heleboel mensen. Bedtijd is niet slechts een tijdstip op de klok
Slaap wordt gestimuleerd door melatonine . Een deel van de mensen maken dat gewoon aan in de loop van de dag of het nou donker is of niet. Een ander deel van de mensen heeft donkere uren nodig om het aan te maken.quote:Op maandag 24 maart 2025 14:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ga lekker doelpalen verschuiven als iemand een tegenargument geeft.
Ik val ook niet in slaap als het nog licht is plus word wakker als het weer licht wordt, maar alsnog teken ik meteen voor het zomer uur.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:00 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Slaap wordt gestimuleerd door melatonine . Een deel van de mensen maken dat gewoon aan in de loop van de dag of het nou donker is of niet. Een ander deel van de mensen heeft donkere uren nodig om het aan te maken.
Het is dus voor een deel van de mensen dus nodig om een paar donkere uren te hebben voor ze in slaap vallen, vaak slapen ze wel door als het eenmaal licht wordt.
Dat genoeg argument waarom ik graag wintertijd behoud?
Waarom verhuis je dan niet naar de evenaar? Daar is het verschil tussen de lengten van dagen het kortst. Kun je lekker slapen.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:00 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Slaap wordt gestimuleerd door melatonine . Een deel van de mensen maken dat gewoon aan in de loop van de dag of het nou donker is of niet. Een ander deel van de mensen heeft donkere uren nodig om het aan te maken.
Het is dus voor een deel van de mensen dus nodig om een paar donkere uren te hebben voor ze in slaap vallen, vaak slapen ze wel door als het eenmaal licht wordt.
Dat genoeg argument waarom ik graag wintertijd behoud?
Omdat ik hier woonquote:Op maandag 24 maart 2025 15:55 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Waarom verhuis je dan niet naar de evenaar? Daar is het verschil tussen de lengten van dagen het kortst. Kun je lekker slapen.
En ook al nooit op vakantie. Tenminste niet buiten Nederland. Dan valt het allemaal niet mee.quote:
Ik heb 3 maanden in Ghana gewoond, iets boven de evenaar. Ik weet precies hoe het voelt.quote:Op maandag 24 maart 2025 16:10 schreef Zorro het volgende:
[..]
En ook al nooit op vakantie. Tenminste niet buiten Nederland. Dan valt het allemaal niet mee.
quote:Op maandag 24 maart 2025 16:11 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik heb 3 maanden in Ghana gewoond, iets boven de evenaar. Ik weet precies hoe het voelt.
Wtf, wat is dit voor duivelsaanbidderij?quote:Op zondag 23 maart 2025 20:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
In het donker richting het werk gaan![]()
Ja, gedoe altijd, ik heb er best wel veel.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:06 schreef TLC het volgende:
Moet ik vannacht mijn klok weer ergens anders neerzetten
Slotje.quote:Ik wil
Nou doe 'm op slot dan.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 15:38 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit topic samengevat:
[..]
Slotje.
Dit.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vind het juist heel matig om wakker te worden en dat alles dan gelijk al zo fel verlicht is buiten, dan voelt wakker worden gelijk al als "kut, het is al laat". Avondeten in het donkerIn het donker richting het werk gaan
(nou ja, naar het werk gaan is natuurlijk niet
, maar relatief dan)
Op een gegeven moment ben je gewoon je inspiratie kwijt waar die nu weer moet staan. Niet handig.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:43 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja, gedoe altijd, ik heb er best wel veel.
Even geduld. Nog 18 minuten.quote:Op zondag 30 maart 2025 01:31 schreef raptorix het volgende:
Het grootste gezeik vind ik nog dat ik elk jaar tot 2:00 moet opblijvn om de klok te verzetten, kan dat niet gewoon overdag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |