En die vervolgens in de zomer in het vliegtuig stappen naar een bestemming met 6 uur tijdsverschil maar dan is het opeens geen probleem voor ze.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 16:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zijn maar heel weinig mensen die zo leven
Maar er zijn wel heel veel mensen die janken over dat uur.
Het is in de zomer dan ook een uur vroeger donker. Voor werkende mensen is het juist fijn dat zij savonds nog van daglicht kunnen genieten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat het al om half 4 licht wordt in de zomer maakt weinig uit op zich. Of denk je dat je er heel veel van gaat merken dat het half 4 licht is ipv half 5? En in de winter verandert er niets tov nu.
Ik werk soms tot 2 uur en ik vind het wel prettig dat het dan nog donker is ipv schermerig.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat het al om half 4 licht wordt in de zomer maakt weinig uit op zich. Of denk je dat je er heel veel van gaat merken dat het half 4 licht is ipv half 5? En in de winter verandert er niets tov nu.
Verschrikkelijk. 4 uur op, 8 uur op bed. Ik moet er niet aan denken.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 07:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wanneer we er van uitgaan dat 12.00u middag is en 0.00u middernacht, dan gaat je wekker rond een uur of 4 en lig je 's avonds rond een uur of 8-9 in je bed. En maak je optimaal gebruik van daglicht.
Ook al heb je gelijk hier. 2a3 dagen heb ik meestal nodig, laatst ook met 7 uur tijdsverschil, daarna ben ik gewend aan het lokale ritme. Terug ook.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En die vervolgens in de zomer in het vliegtuig stappen naar een bestemming met 6 uur tijdsverschil maar dan is het opeens geen probleem voor ze.
Doet ivo ook niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:45 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Verschrikkelijk. 4 uur op, 8 uur op bed. Ik moet er niet aan denken.
Dat ene uurtje merk ik echt helemaal niks van. Dat valt voor mij gewoon binnen de variatie van mijn leefritme.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ook al heb je gelijk hier. 2a3 dagen heb ik meestal nodig, laatst ook met 7 uur tijdsverschil, daarna ben ik gewend aan het lokale ritme. Terug ook.
Dat ene uurtje thuis heb ik een week 'last' van. Soms zelfs 2.
Hoe the fuck?
Hoe raar is dat...
Dat is oorspronkelijk de tijd! Of dacht jij aan de zomertijd afschaffen en in de winter een uurtje terug?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is op basis van permanente wintertijd?
Nee, geen last van, gelukkig. Komend weekend feestje dat op zondag om half 11 begint. Wel fijn dat we een uur langer kunnen slapen. En na dat feestje ben ik er maandag al aan gewend, verwacht ik.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ook al heb je gelijk hier. 2a3 dagen heb ik meestal nodig, laatst ook met 7 uur tijdsverschil, daarna ben ik gewend aan het lokale ritme. Terug ook.
Dat ene uurtje thuis heb ik een week 'last' van. Soms zelfs 2.
Hoe the fuck?
Hoe raar is dat...
Het woord oorspronkelijk is misleidend in deze, aangezien voorheen de tijd per stad werd ingesteld en er pas in 1909 een Nederlandse tijdzone ingesteld werd.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 18:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is oorspronkelijk de tijd! Of dacht jij aan de zomertijd afschaffen en in de winter een uurtje terug?
Was niet voor vakantie.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat ene uurtje merk ik echt helemaal niks van. Dat valt voor mij gewoon binnen de variatie van mijn leefritme.
Misschien heb je er op vakantie minder last van omdat je dan geen vast tijdschema hebt en normaal thuis wel? Op vakantie sta je op als je wakker wordt neem ik aan, en thuis gaat de wekker? Zou dat er mee te maken kunnen hebben.
Onjuist. Sinds we in 1909 één tijd zijn gaan hanteren in Nederland zijn we begonnen met de tijd van de Westerkerk in Amsterdam, 19 minuten en 28 seconden afwijkend van Greenwich. Later hebben we die nog wel aangepast naar Loenen aan de Vecht op precies 20 minuten.quote:
Wat maakt dat getal uit als je dag 2 u verschoven is (want geografisch ligt Nederland in de GMT-tijdzone).quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:45 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Verschrikkelijk. 4 uur op, 8 uur op bed. Ik moet er niet aan denken.
Omdat er meer dingen zijn in het leven dan werk?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 22:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat maakt dat getal uit als je dag 2 u verschoven is (want geografisch ligt Nederland in de GMT-tijdzone).
Of 1u en 40 minuten ten opzichte van de huidige zomertijd om terug te gaan naar Nederlandse tijd.
Die cijfers op de klok zijn niet meer dan een simpel nummertje. De manier waarop we gewend zijn om onze etmalen in te vullen bepaalt wat we als 'vroeg' of 'laat' ervaren.
Iemand die normaal pas om 8u30 richting kantoor gaat vind het 'vroeg' als hij/zij een keer om 7u30 ergens naartoe moet vertrekken.
Terwijl de bouwvakker die normaal om 7u op de bouwplaats staat of de zorgverlener die om 7u in het verpleeghuis klaar staat om de bewoners uit bed te halen, die zal juist zeggen dat hij/zij kan uitslapen als er eens een dagje is waarop ze pas om 7u30 de deur uit moeten.
Toen was het opeens niet meer zo'n klap van merkbaar veel vroeger donker, het was al hinderlijk vroeg aan het schemeren.quote:Op maandag 21 oktober 2024 19:13 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ergens in de jaren 90 zijn ze team zomertijd al eens tegemoet gekomen. Toen is het terugzetten van de klok van september naar oktober gegaan.
Klopt. De meeste tijdzones op de wereld verschillen een heel aantal uren met UTC. Maar niet alle. Er zijn ook een aantal tijdzones die een heel aantal plus een half uur met UTC verschillen. Zo heeft het land met het grootste aantal inwoners een eigen tijdzone die 5:30 uur op UTC voor loopt. En er zijn zelfs een paar tijdzones die een heel aantal plus of min een kwartier met UTC verschillen. Nepal heeft een geheel eigen tijdzone die 5:45 uur op UTC voor loopt.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 01:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Waarom zou je het beperken tot zomertijd of wintertijd? Als je al uit de pas wilt lopen met je buurlanden, dan kan dat ook met een half uur.
Ik vind het absoluut geen gezeik.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:00 schreef Glazenmaker het volgende:
Het ergste aan de zomertijd is dat dit zeiktopic twee keer per jaar weer naar boven komt. Samen met de zwarte pieten en vuurwerkverbod topics permanent en vol met de meest irritante zeikers.
De oplossing voor de dode dieren is meer inzetten op verkeersveiligheidsvoorlichting bij jonge dieren.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik vind het absoluut geen gezeik.
Er zijn toch best wel veel mensen die last hebben van de zomertijd. Behalve mensen hebben ook dieren er last van. Zo worden er in de week na het verzetten van de klok aanmerkelijk meer dieren doodgereden dan anders.
En verder blijkt uit allerlei onderzoeken dat de zomertijd niet zorgt voor energiebesparing, het doel waarvoor de zomertijd aanvankelijk ingesteld werd.
Die van jou misschien. Die van mij voert vanaf een uur voor voedertijd al één eindeloze tragikomedie op.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ook voor huisdieren is het verzetten van de klok niet prettig. Als je gewend bent om de kat om 18:00 uur eten te geven, en je moet de klok een uur terug zetten, dan gaat de kat om 17:00 uur miauwen dat hij wil eten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |