quote:Artikel door RTL Nieuws • 1 d •
Lezen in de klas.
© ANP / Hollandse Hoogte / Sabine Joosten
Het onderwijs op de basisscholen gaat de komende jaren flink veranderen. Na jarenlang onderzoek presenteert het kabinet vandaag nieuwe onderwijsdoelen voor lezen, schrijven en rekenen voor de basisschool. Kinderen krijgen andere lesstof en leraren gaan anders lesgeven. Dat is nodig om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Voor de bijna 1,5 miljoen basisschoolleerlingen presenteert het kabinet vandaag de zogenoemde 'conceptkerndoelen' (in totaal zijn het er 34) voor de vakken Nederlands, rekenen en wiskunde. "We hebben de afgelopen tijd gezien dat het niveau van schrijven, lezen en rekenen omlaag is gegaan. Dat tij kunnen we keren", zegt staatssecretaris Mariëlle Paul.
In die doelen staat bijvoorbeeld dat kinderen moeten kunnen spellen, goed moeten kunnen lezen, creatief moeten zijn met taal, gelezen teksten moeten begrijpen, zonder moeite moeten kunnen optellen en aftrekken en met breuken moeten kunnen rekenen.
Wat verandert er?
Deze kerndoelen zijn nu bij de tijd gebracht. Overigens niet alleen voor de basisschool, maar ook voor de onderbouw van de middelbare school. Jaren hebben experts en leraren erover gediscussieerd en scholen ermee geoefend. De actualisatie is volgens hen hard nodig want het huidige onderwijsprogramma is twintig jaar oud en ook nog eens veel te vaag en vrijblijvend.
Er gaat veel veranderen aan de invulling van de lesstof. De doelen zijn stukken concreter, benadrukt het kabinet. Wat een kind wél moet leren, en wat niet. En: bij elke kerndoel staan suggesties hoe het doel gehaald kan worden. En daarbij is aan de digitale tijd gedacht.
Oud versus nieuw
Neem het rekenen met breuken, een belangrijk leerdoel. Houdt de ene school het bijvoorbeeld bij het optellen van 1/3 plus 1/3, een andere school kiest voor veel complexere sommen. In de nieuwe doelen staat er precies hoe complex de sommen ten minste moeten zijn.
Of: het leerdoel taal. Het huidige leerdoel is 'ga creatief met taal om'. Veel te vaag en daarom is onderdeel van een nieuw leerdoel: 'Schrijf een kort verhaal.' Dat leidt ook tot nieuwe inzichten en lesmethodes, die passen in het digitale tijdperk. Denk bijvoorbeeld aan maken van opgaven aan de hand van een kinderpodcast.
"We geven leraren met de doelen heel duidelijk die focus", benadrukt Paul. Verder worden rekenen en taal vakoverstijgend: in ieder vak komen taal en rekenopdrachten terug. "Bij een geschiedenisles geeft de leerling dus ook een spreukbeurt over het onderwerp."
Vakoverstijgend
Hoe dat in de praktijk uitpakt? Bij basisschool de Sterappel in Lienden weten ze dat als geen ander. Deze school is - met 200 andere scholen- al een tijd aan de slag met de vernieuwde kerndoelen. "We zijn op een heel andere manier gaan lesgeven", concludeert schoolleider Linda Beaupain.
"Vroegen gaven we 45 minuten het vak geschiedenis of 45 minuten aardrijkskunde. We werken nu vakoverstijgend en veel meer in thema's. Er is daardoor veel meer samenhang met de vakken. Zo hebben we nu het thema 'Samenleving' voor het vak wereldoriëntatie. Daarin leren leerlingen over allerlei soorten samenlevingen, maar ook moeten ze een presentatie geven over dit thema. Of een staafdiagram maken."
Meer focus en richting
Communiceren, debatteren en presenteren is ook veel belangrijker geworden in de nieuwe onderwijsdoelen. "De nieuwe doelen geven veel meer focus en richting. Doelen zijn ook veel duidelijker en afgebakend waardoor leraren veel beter weten hoe ze de les moeten inrichten om een doel te halen. Lezen verbeteren we nu meer met boekenkringen. En we schrijven een opstel nadat we een museum hebben bezocht. Allemaal adviezen die in de nieuwe doelen staan."
Of de schoolprestaties omhoog gaan? "We zien dat kinderen veel meer spelenderwijs leren en daar geloven we in." Wel zijn docenten druk om meer eigen lesmateriaal te ontwikkelen.
Ook het kabinet erkent: als je nieuwe lesdoelen ontwikkelt, dan moet het lesmateriaal daar ook aan worden aangepast.
In een wet
Volgende week debatteert de Tweede Kamer over het nieuwe curriculum. De nieuwe kerndoelen belanden dan uiteindelijk in een wet. Scholen bepalen zelf hoeveel tijd er aan kerndoelen wordt besteed, maar de doelen dwingen wel af dat er voldoende tijd aan wordt besteed. Anders kunnen ze niet behaald worden.
Staatssecretaris Mariëlle Paul roept scholen op om aan de slag te gaan: "Het zijn overigens nog conceptdoelen want pas als ze in de wet staan zijn het definitieve kerndoelen. Maar scholen kunnen er nu al mee aan de slag gaan want deze doelen zijn veel scherper, concreter en van deze tijd. Ze geven handvatten voor leraren en focus aan leerlingen."
Joh.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:28 schreef Scjvb het volgende:
In die doelen staat bijvoorbeeld dat kinderen moeten kunnen spellen, goed moeten kunnen lezen, creatief moeten zijn met taal, gelezen teksten moeten begrijpen, zonder moeite moeten kunnen optellen en aftrekken en met breuken moeten kunnen rekenen.
In principe, ja, maar een van de redenen dat het onderwijs dramatisch achteruit gegaan is zijn juist allerlei ondoordachte vernieuwingsideeënquote:
Hier snap ik geen ene reet van.quote:
Dat is er nu net een die je niet moet terugbrengen.quote:
Met goede argumenten zou ik overtuigd kunnen worden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is er nu net een die je niet moet terugbrengen.
De huidige generatie leraren kan zelf nauwelijks foutarm schrijven of rekenen.quote:Verder geldt vooral 'eerst zien, dan geloven'. Het lerarenkorps is als beroepsgroep sowieso al vrij lastig in beweging te brengen, maar de in de recente historie centraal en decentraal opgelegde onderwijsvernieuwingen hebben dat bepaald niet beter gemaakt. Daarnaast hebben we niet alleen een kwantitatief, maar ook een kwalitatief lerarentekort en zal het ook nog wel even duren voordat de lesmethodes door de commerciële aanbieders zijn aangepast.
Reken (ha, ha) je dus nog maar niet rijk.
Zitten er ook bij, hier beginnen de snelle leerlingen al in groep drie met de tafels.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:42 schreef loveli het volgende:
Bring back staartdelingen.
En tafels, klassikaal opdreunen.
Ik heb dit op het forum al een paar keer eerder vrij uitgebreid uitgelegd, dus leef je uit in mijn pohi.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:52 schreef loveli het volgende:
Met goede argumenten zou ik overtuigd kunnen worden.
Niet alleen kinderen hoorquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:36 schreef Momo het volgende:
De kinderen moeten weer leren zonder emoticons zinnen te schrijven.
"Het lerarenkorps is als beroepsgroep sowieso al vrij lastig in beweging te brengen"quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is er nu net een die je niet moet terugbrengen.
Verder geldt vooral 'eerst zien, dan geloven'. Het lerarenkorps is als beroepsgroep sowieso al vrij lastig in beweging te brengen, maar de in de recente historie centraal en decentraal opgelegde onderwijsvernieuwingen hebben dat bepaald niet beter gemaakt. Daarnaast hebben we niet alleen een kwantitatief, maar ook een kwalitatief lerarentekort en zal het ook nog wel even duren voordat de lesmethodes door de commerciële aanbieders zijn aangepast.
Reken (ha, ha) je dus nog maar niet rijk.
Nu ik het zo zie zou ik zelf die som ook zo aanpakken, als ik het uit mijn hoofd zou moeten doenquote:
Dit dus, toen die van mij op de lagere basisschool zaten was ik daar een keer op zo'n ouderavond waar ze dat schattend rekenen of hoe ze dat ook maar noemden gingen uitleggen. Wat is dat dan voor drama methode...quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:42 schreef loveli het volgende:
Bring back staartdelingen.
En tafels, klassikaal opdreunen.
DIt topic gaat over het basisonderwijs natuurlijk maar de Mammoetwet heeft uiteindelijk niet veel goeds teweeggebracht.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:01 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik mis in dit verhaal wat de keldering in de eerste plaats heeft veroorzaakt en hoe deze veranderingen daar een antwoord op zijn.
Dit inderdaad. Als ik kinderen zou hebben, zou ik ze dat zelf bijbrengen, want ik vind de methode die ze nu gebruiken maar lastig.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:42 schreef loveli het volgende:
Bring back staartdelingen.
En tafels, klassikaal opdreunen.
Wat is er mis of moeilijk aan staartdelingen?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is er nu net een die je niet moet terugbrengen.
Er is maar 1 korps!quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:03 schreef halfway het volgende:
[..]
"Het lerarenkorps is als beroepsgroep sowieso al vrij lastig in beweging te brengen"
WTF!
Alsof de telefoon tegenwoordig niet gepakt wordt voor de meest simpele sommen...quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb dit op het forum al een paar keer eerder vrij uitgebreid uitgelegd, dus leef je uit in mijn pohi.
Maar de korte samenvatting: deelsommen met pen en papier kunnen uitrekenen is in de maatschappij een nutteloze vaardigheid, dat doet niemand. Daar hoef je het dus niet voor te leren - maar leden delen is wel nodig voor de ontwikkeling van getalbegrip en als basis voor later noodzakelijke wiskundige vaardigheden. Als je dat als doel stelt, dan is de staartdeling ongeschikt omdat dat een nogal contra-intuïtief principe is. Je ziet niet echt wat je doet, je leert vooral een soort stappenplan. De verfoeide haakdeling is voor een kind veel inzichtelijker. En als je een beetje kan hoofdrekenen, precies even snel. Maar een traditionele staartdeling kun je ook niet maken als je niet een beetje kan hoofdrekenen.
Niks.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:33 schreef Inbox het volgende:
Wat is er mis of moeilijk aan staartdelingen?
Dit is gewoon basiskennis.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:17 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Nu ik het zo zie zou ik zelf die som ook zo aanpakken, als ik het uit mijn hoofd zou moeten doen
De som is 96 delen door 6
- Eerst 10x6=60 ervanaf
- Houd je 96-60=36 over
- 36 / 6= 6
- uitkomst van de som is 10+6=16
Heb je helemaal gelijk in. Hoe is dat precies een reactie op mijn post?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof de telefoon tegenwoordig niet gepakt wordt voor de meest simpele sommen...
Er zijn natuurlijk tig andere manieren om die som uit te rekenen, maar ik vind dit geen onlogische manier om het aan te leren. Is wel vereist dat je de tafels volledig uit je hoofd kent, en daar schort het nog weleens aan (bij de school van mijn kinderen dan).quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dit is gewoon basiskennis.
Ik was die posts niet tegengekomen, dus dank voor de uitleg.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb dit op het forum al een paar keer eerder vrij uitgebreid uitgelegd, dus leef je uit in mijn pohi.
Maar de korte samenvatting: deelsommen met pen en papier kunnen uitrekenen is in de maatschappij een nutteloze vaardigheid, dat doet niemand. Daar hoef je het dus niet voor te leren - maar leden delen is wel nodig voor de ontwikkeling van getalbegrip en als basis voor later noodzakelijke wiskundige vaardigheden. Als je dat als doel stelt, dan is de staartdeling ongeschikt omdat dat een nogal contra-intuïtief principe is. Je ziet niet echt wat je doet, je leert vooral een soort stappenplan. De verfoeide haakdeling is voor een kind veel inzichtelijker. En als je een beetje kan hoofdrekenen, precies even snel. Maar een traditionele staartdeling kun je ook niet maken als je niet een beetje kan hoofdrekenen.
Jij zegt dat gebruik van pen en papier een nutteloze vaardigheid is maar aangezien iedereen tegenwoordig in het bezit is van een telefoon is is het geen argument voor het gebruik van de haakmethode ten faveure van de staartdeling.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:39 schreef Janneke141 het volgende:
Heb je helemaal gelijk in. Hoe is dat precies een reactie op mijn post?
Ik pak 'em meestal alleen om uit te rekenen wanneer m'n dagteller op nul moet, voor bv 109876/543,2.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof de telefoon tegenwoordig niet gepakt wordt voor de meest simpele sommen...
Zo. Hebben we die riedel ook weer gehadquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:56 schreef halfway het volgende:
Ach man, die leraren klagen al jaren maar vergelijk hun salarissen maar eens met de rest van Nederland.
En als je ziet wat voor een product ze in de maatschappij zetten dat is diep triest.
Ze wijzen graag naar het "systeem" en de administratieve druk maar ondertussen zijn ze zo lui als dikke stront door een trechter.
Staartdelingen en andere old school cijfermethoden hebben me ook nog in mijn studententijd bij menig tentamen gered omdat ik 's ochtends weer eens een te grote kater had om eraan te denken mijn rekenmachine in te pakkenquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij zegt dat gebruik van pen en papier een nutteloze vaardigheid is maar aangezien iedereen tegenwoordig in het bezit is van een telefoon is is het geen argument voor het gebruik van de haakmethode ten faveure van de staartdeling.
Maar goed, als ik uit mijn hoofd een deelsom moet uitrekenen doe ik dat in mijn hoofd ook middels een staartdeling.
Een voorbeeld van zo'n stokpaardje is het doen alsof het onderwijs niet progressief is; met al zn lerarentekort te kort schiet en in iemands utopische wereld een lerarenoverschot met veel beter onderwijs bestaat.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:54 schreef torentje het volgende:
Het onderwijs leert dingen waar men tegenwoordig als kind niets aan heeft in het echte leven. Dat het onderwijs eerst maar eens voor stilte en rust en minder drukte zorgt, zodat er ook op een normale toon gekeuveld kan worden, ook zou het onderwijs weleens wat mogen doen aan de mensen die slechts hun stokpaardje als onderwerp willen en nergens anders over willen praten.
ja het ty moet keren 1 en 1 moet weer 2 worden... ze zijn te dom om te poepen..quote:Op zondag 13 oktober 2024 00:12 schreef Alpha0 het volgende:
Nu nog de grafische rekenmachine op de middelbare school afschaffen.
In de leeftijdsgroep 45-54 jaar is 14,1% laaggeletterd.quote:Op zondag 13 oktober 2024 00:35 schreef RotatoR het volgende:
Waarom gaan we niet terug naar het onderwijs van de jaren 70/80? Gewoon 40 uur per week les waarbij taal, rekenen en geschiedenis erin wordt gestampt. De generaties toen hadden een veel betere discipline en een sterkere basiskennis dan nu.
Correct, maar dat zeg ik dus ook niet. Even teruglezen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 19:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij zegt dat gebruik van pen en papier een nutteloze vaardigheid is maar aangezien iedereen tegenwoordig in het bezit is van een telefoon is is het geen argument voor het gebruik van de haakmethode ten faveure van de staartdeling.
Nee, dat doe je dus niet. Je hebt op school de klassieke staartdeling geleerd, maar wat je in je hoofd doet is het principe van de (verguisde) haakdeling.quote:Maar goed, als ik uit mijn hoofd een deelsom moet uitrekenen doe ik dat in mijn hoofd ook middels een staartdeling.
wauw vvd en pvv in een mening? vroeger mss??quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:08 schreef Beathoven het volgende:
Het volk wil toch een VVD-PVV-BBB-SGP koers?
Omdat PVV bruinhemden voor de klas een wat te grote stap is zou ik zeggen...
- Bezuinig / ontmoedig flink zodat met de tekorten nog meer leerkrachten verdwijnen, al dan niet omdat de werkdruk wordt vergroot. Drijf de tekorten op.
- Maak het zo dat methodes uiteindelijk allemaal moeten worden aangeschaft zodat je al een tweedeling krijgt met mensen die krom moeten liggen en mensen die bedragen uitgeven alsof het luttele slechts centen zijn.
- Zorg daarna dat de rijkere ouders de kinderen meer en meer op dure privéscholen zetten die beter presteren.
- maak plaats voor lagergeschoolde en evangelistische leerkrachten van een paar maten kleiner.
En voila, onderwijs in de geest van dit kabinet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |