abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:28:27 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_215247196
Lezen, rekenen en taal na 20 jaar op de schop: 'We moeten het tij keren'

Beste lezers,

Eerder vandaag in een Haarlemse horecagelegenheid aan de eeuwenoude Grote Markt, onder genot van koffie c_/ met gebak :Y) :9, sloegen wij (partner :* en ik *)) 'n krantje open en lazen de recensie in kwestie welke op locatie Amsterdam Zuid al wat langer rondgaat. :lijstje:
Er mag inderdaad geen misverstand over bestaan dat veelal lees- en rekenvaardigheden van 'n bepaald percentage jeugdigen, maar evengoed ook bij (grote) groepen volwassenen, vandaag de dag vaker te wensen overlaat. Niet voor niets is het onderwerp in kwestie actueel en leert het menigeen (van u) dat na zo'n krappe twintig jaar enige verbetering op dit vrij belangrijke vlak zeer wenselijk is, lijkt mij in hoogsteigen persoon. :7~

Veel (lieve) kinderen groeien immers als kool :9, net als hun reken- en taalvaardigheden zoals het hoort, maar helaas valt dit lang niet over iedereen te zeggen. :N Niet zozeer omdat deze groepen kinderen bijzonder slecht rekenen :|W, lezen of schrijven, maar doordat alle huidige maatschappelijke eisen tegenwoordig dus bijzonder veel vragen van jonge opgroeiende individuen *G* en volwassenen. Het is iets wat lang niet altijd even vlekkeloos blijkt te gaan en niet zelden problemen oplevert. 8-)
Afgelopen week droeg een dito gewaardeerd en graag gezien professional uit de regio Haarlem/Amsterdam het onderwerp aan. Dit was om het binnen de grote organisatie vaker bespreekbaar te maken in samenwerking met gelieerde instellingen waarbij scholen en universiteiten betrokken zijn. *)

Enfin, omdat naast een grote verscheidenheid aan maatschappelijke instanties en grote bedrijven óók scholen binnen ons vakgebied liggen, zie ik genoeg reden om dit onderwerp op FOK! te berde te brengen! :lijstje:
Immers zijn er genoeg die zich hier misschien in kunnen herkennen, of kinderen hebben die wat bijles kunnen gebruiken maar deze nuttige informatie ook kunnen doorgeven aan andere belanghebbenden. 14.gif
Het kabinet, als één van de meerdere aan ons op de Zuid-as gelieerde organisaties *), neemt dus de aftrap om net als met veel andere kwesties óók dit probleem succesvol aan te pakken. :7~

Diverse niet nader genoemde leraren uit de regio hebben, geheel in samenspraak met de organisatie op de Zuid-as *), reeds contact gehad met deskundigen en hoogleraren in hun vak aan de Open Universiteit & Studiecentrum aan de Amsterdamse Boelelaan. :Y) En deze aanpak is erg veelzijdig, kan ik u alvast melden. *) En zoals het artikel hieronder aangeeft gaat het hier om goed tot uitmuntend communiceren *), debatteren en presenteren. :) Al met al zeer belangrijk voor de toekomst van het huidige kroost! Complexere vormen van rekenen, waaronder wiskunde et cetera, doen hierbij uiteraard ook 'n duit in het zakje :s) :s) :s) en zijn inherent aan het grote geheel bij modernere onderwijsdoelen. *)

Fijne avond!

Scjvb

quote:
Artikel door RTL Nieuws • 1 d •

Lezen in de klas.
© ANP / Hollandse Hoogte / Sabine Joosten


Het onderwijs op de basisscholen gaat de komende jaren flink veranderen. Na jarenlang onderzoek presenteert het kabinet vandaag nieuwe onderwijsdoelen voor lezen, schrijven en rekenen voor de basisschool. Kinderen krijgen andere lesstof en leraren gaan anders lesgeven. Dat is nodig om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.

Voor de bijna 1,5 miljoen basisschoolleerlingen presenteert het kabinet vandaag de zogenoemde 'conceptkerndoelen' (in totaal zijn het er 34) voor de vakken Nederlands, rekenen en wiskunde. "We hebben de afgelopen tijd gezien dat het niveau van schrijven, lezen en rekenen omlaag is gegaan. Dat tij kunnen we keren", zegt staatssecretaris Mariëlle Paul.

In die doelen staat bijvoorbeeld dat kinderen moeten kunnen spellen, goed moeten kunnen lezen, creatief moeten zijn met taal, gelezen teksten moeten begrijpen, zonder moeite moeten kunnen optellen en aftrekken en met breuken moeten kunnen rekenen.

Wat verandert er?

Deze kerndoelen zijn nu bij de tijd gebracht. Overigens niet alleen voor de basisschool, maar ook voor de onderbouw van de middelbare school. Jaren hebben experts en leraren erover gediscussieerd en scholen ermee geoefend. De actualisatie is volgens hen hard nodig want het huidige onderwijsprogramma is twintig jaar oud en ook nog eens veel te vaag en vrijblijvend.

Er gaat veel veranderen aan de invulling van de lesstof. De doelen zijn stukken concreter, benadrukt het kabinet. Wat een kind wél moet leren, en wat niet. En: bij elke kerndoel staan suggesties hoe het doel gehaald kan worden. En daarbij is aan de digitale tijd gedacht.

Oud versus nieuw

Neem het rekenen met breuken, een belangrijk leerdoel. Houdt de ene school het bijvoorbeeld bij het optellen van 1/3 plus 1/3, een andere school kiest voor veel complexere sommen. In de nieuwe doelen staat er precies hoe complex de sommen ten minste moeten zijn.

Of: het leerdoel taal. Het huidige leerdoel is 'ga creatief met taal om'. Veel te vaag en daarom is onderdeel van een nieuw leerdoel: 'Schrijf een kort verhaal.' Dat leidt ook tot nieuwe inzichten en lesmethodes, die passen in het digitale tijdperk. Denk bijvoorbeeld aan maken van opgaven aan de hand van een kinderpodcast.

"We geven leraren met de doelen heel duidelijk die focus", benadrukt Paul. Verder worden rekenen en taal vakoverstijgend: in ieder vak komen taal en rekenopdrachten terug. "Bij een geschiedenisles geeft de leerling dus ook een spreukbeurt over het onderwerp."

Vakoverstijgend

Hoe dat in de praktijk uitpakt? Bij basisschool de Sterappel in Lienden weten ze dat als geen ander. Deze school is - met 200 andere scholen- al een tijd aan de slag met de vernieuwde kerndoelen. "We zijn op een heel andere manier gaan lesgeven", concludeert schoolleider Linda Beaupain.

"Vroegen gaven we 45 minuten het vak geschiedenis of 45 minuten aardrijkskunde. We werken nu vakoverstijgend en veel meer in thema's. Er is daardoor veel meer samenhang met de vakken. Zo hebben we nu het thema 'Samenleving' voor het vak wereldoriëntatie. Daarin leren leerlingen over allerlei soorten samenlevingen, maar ook moeten ze een presentatie geven over dit thema. Of een staafdiagram maken."

Meer focus en richting

Communiceren, debatteren en presenteren is ook veel belangrijker geworden in de nieuwe onderwijsdoelen. "De nieuwe doelen geven veel meer focus en richting. Doelen zijn ook veel duidelijker en afgebakend waardoor leraren veel beter weten hoe ze de les moeten inrichten om een doel te halen. Lezen verbeteren we nu meer met boekenkringen. En we schrijven een opstel nadat we een museum hebben bezocht. Allemaal adviezen die in de nieuwe doelen staan."

Of de schoolprestaties omhoog gaan? "We zien dat kinderen veel meer spelenderwijs leren en daar geloven we in." Wel zijn docenten druk om meer eigen lesmateriaal te ontwikkelen.

Ook het kabinet erkent: als je nieuwe lesdoelen ontwikkelt, dan moet het lesmateriaal daar ook aan worden aangepast.

In een wet

Volgende week debatteert de Tweede Kamer over het nieuwe curriculum. De nieuwe kerndoelen belanden dan uiteindelijk in een wet. Scholen bepalen zelf hoeveel tijd er aan kerndoelen wordt besteed, maar de doelen dwingen wel af dat er voldoende tijd aan wordt besteed. Anders kunnen ze niet behaald worden.

Staatssecretaris Mariëlle Paul roept scholen op om aan de slag te gaan: "Het zijn overigens nog conceptdoelen want pas als ze in de wet staan zijn het definitieve kerndoelen. Maar scholen kunnen er nu al mee aan de slag gaan want deze doelen zijn veel scherper, concreter en van deze tijd. Ze geven handvatten voor leraren en focus aan leerlingen."
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:33:23 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215247233
Lijkt me een goed plan.
pi_215247247
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:28 schreef Scjvb het volgende:
In die doelen staat bijvoorbeeld dat kinderen moeten kunnen spellen, goed moeten kunnen lezen, creatief moeten zijn met taal, gelezen teksten moeten begrijpen, zonder moeite moeten kunnen optellen en aftrekken en met breuken moeten kunnen rekenen.
Joh.
  Moderator zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:36:59 #4
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215247265
De kinderen moeten weer leren zonder emoticons zinnen te schrijven.
pi_215247289
Bevalt hier al jaren prima!

Veel van die opstellen, presentaties of samenvattingen worden als huiswerk meegegeven, zodat ouders ook betrokken zijn bij de onderwerpen.

Alleen die rapporten werden compleet onleesbaar, er werden geen cijfers meegegeven. Gelukkig hebben ze die weer leesbaar gemaakt voor opa’s en oma’s.
  Vis een optie? zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:42:10 #6
70532 loveli
N
pi_215247298
Bring back staartdelingen.

En tafels, klassikaal opdreunen.
crap in = crap out
pi_215247299
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:33 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me een goed plan.
In principe, ja, maar een van de redenen dat het onderwijs dramatisch achteruit gegaan is zijn juist allerlei ondoordachte vernieuwingsideeën
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_215247325
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  Moderator zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:46:22 #9
9859 crew  Karina
Woman
pi_215247330
quote:
Hier snap ik geen ene reet van.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:46:58 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215247337
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:42 schreef loveli het volgende:
Bring back staartdelingen.
Dat is er nu net een die je niet moet terugbrengen.

Verder geldt vooral 'eerst zien, dan geloven'. Het lerarenkorps is als beroepsgroep sowieso al vrij lastig in beweging te brengen, maar de in de recente historie centraal en decentraal opgelegde onderwijsvernieuwingen hebben dat bepaald niet beter gemaakt. Daarnaast hebben we niet alleen een kwantitatief, maar ook een kwalitatief lerarentekort en zal het ook nog wel even duren voordat de lesmethodes door de commerciële aanbieders zijn aangepast.

Reken (ha, ha) je dus nog maar niet rijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Vis een optie? zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:52:36 #12
70532 loveli
N
pi_215247392
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is er nu net een die je niet moet terugbrengen.
Met goede argumenten zou ik overtuigd kunnen worden.
quote:
Verder geldt vooral 'eerst zien, dan geloven'. Het lerarenkorps is als beroepsgroep sowieso al vrij lastig in beweging te brengen, maar de in de recente historie centraal en decentraal opgelegde onderwijsvernieuwingen hebben dat bepaald niet beter gemaakt. Daarnaast hebben we niet alleen een kwantitatief, maar ook een kwalitatief lerarentekort en zal het ook nog wel even duren voordat de lesmethodes door de commerciële aanbieders zijn aangepast.

Reken (ha, ha) je dus nog maar niet rijk.
De huidige generatie leraren kan zelf nauwelijks foutarm schrijven of rekenen.
crap in = crap out
pi_215247395
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:42 schreef loveli het volgende:
Bring back staartdelingen.

En tafels, klassikaal opdreunen.
Zitten er ook bij, hier beginnen de snelle leerlingen al in groep drie met de tafels.

Ze werken met thema’s en projectdagen. Dan heeft de hele groep kookles, en maken ze bijvoorbeeld zelf paella. Uit Spanje waar vervolgens weer over wordt verteld (Aardrijkskunde)
Of leren ze salade maken waar ze eerst een bezoek brengen aan een biologische kas waar ze zelf de sla en tomaten moeten plukken.
De kleuters doen ook mee, die hebben een bezoek gebracht aan een werkende molen en vervolgens zelf koekjes gebakken.

Er zitten ook een hoop onderlinge wedstrijden bij met andere scholen zoals oude kleding inzamelen en de school met de meeste kilo’s wint een schoolreisje.
pi_215247406
Het onderwijs leert dingen waar men tegenwoordig als kind niets aan heeft in het echte leven. Dat het onderwijs eerst maar eens voor stilte en rust en minder drukte zorgt, zodat er ook op een normale toon gekeuveld kan worden, ook zou het onderwijs weleens wat mogen doen aan de mensen die slechts hun stokpaardje als onderwerp willen en nergens anders over willen praten.
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:55:42 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215247411
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:52 schreef loveli het volgende:
Met goede argumenten zou ik overtuigd kunnen worden.
Ik heb dit op het forum al een paar keer eerder vrij uitgebreid uitgelegd, dus leef je uit in mijn pohi.

Maar de korte samenvatting: deelsommen met pen en papier kunnen uitrekenen is in de maatschappij een nutteloze vaardigheid, dat doet niemand. Daar hoef je het dus niet voor te leren - maar leden delen is wel nodig voor de ontwikkeling van getalbegrip en als basis voor later noodzakelijke wiskundige vaardigheden. Als je dat als doel stelt, dan is de staartdeling ongeschikt omdat dat een nogal contra-intuïtief principe is. Je ziet niet echt wat je doet, je leert vooral een soort stappenplan. De verfoeide haakdeling is voor een kind veel inzichtelijker. En als je een beetje kan hoofdrekenen, precies even snel. Maar een traditionele staartdeling kun je ook niet maken als je niet een beetje kan hoofdrekenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215247439
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:36 schreef Momo het volgende:
De kinderen moeten weer leren zonder emoticons zinnen te schrijven.
Niet alleen kinderen hoor ;)
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:01:13 #17
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215247441
Ik mis in dit verhaal wat de keldering in de eerste plaats heeft veroorzaakt en hoe deze veranderingen daar een antwoord op zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215247457
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is er nu net een die je niet moet terugbrengen.

Verder geldt vooral 'eerst zien, dan geloven'. Het lerarenkorps is als beroepsgroep sowieso al vrij lastig in beweging te brengen, maar de in de recente historie centraal en decentraal opgelegde onderwijsvernieuwingen hebben dat bepaald niet beter gemaakt. Daarnaast hebben we niet alleen een kwantitatief, maar ook een kwalitatief lerarentekort en zal het ook nog wel even duren voordat de lesmethodes door de commerciële aanbieders zijn aangepast.

Reken (ha, ha) je dus nog maar niet rijk.
"Het lerarenkorps is als beroepsgroep sowieso al vrij lastig in beweging te brengen"
WTF!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215247560
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:46 schreef Karina het volgende:

[..]
Hier snap ik geen ene reet van.
Nu ik het zo zie zou ik zelf die som ook zo aanpakken, als ik het uit mijn hoofd zou moeten doen

De som is 96 delen door 6
- Eerst 10x6=60 ervanaf
- Houd je 96-60=36 over
- 36 / 6= 6
- uitkomst van de som is 10+6=16
pi_215247629
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:42 schreef loveli het volgende:
Bring back staartdelingen.

En tafels, klassikaal opdreunen.
Dit dus, toen die van mij op de lagere basisschool zaten was ik daar een keer op zo'n ouderavond waar ze dat schattend rekenen of hoe ze dat ook maar noemden gingen uitleggen. Wat is dat dan voor drama methode... :')
pi_215247667
quote:
16s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:01 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik mis in dit verhaal wat de keldering in de eerste plaats heeft veroorzaakt en hoe deze veranderingen daar een antwoord op zijn.
DIt topic gaat over het basisonderwijs natuurlijk maar de Mammoetwet heeft uiteindelijk niet veel goeds teweeggebracht.
pi_215247695
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:42 schreef loveli het volgende:
Bring back staartdelingen.

En tafels, klassikaal opdreunen.
Dit inderdaad. Als ik kinderen zou hebben, zou ik ze dat zelf bijbrengen, want ik vind de methode die ze nu gebruiken maar lastig.
pi_215247714
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is er nu net een die je niet moet terugbrengen.

Wat is er mis of moeilijk aan staartdelingen?
pi_215247757
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik heb dit op het forum al een paar keer eerder vrij uitgebreid uitgelegd, dus leef je uit in mijn pohi.

Maar de korte samenvatting: deelsommen met pen en papier kunnen uitrekenen is in de maatschappij een nutteloze vaardigheid, dat doet niemand. Daar hoef je het dus niet voor te leren - maar leden delen is wel nodig voor de ontwikkeling van getalbegrip en als basis voor later noodzakelijke wiskundige vaardigheden. Als je dat als doel stelt, dan is de staartdeling ongeschikt omdat dat een nogal contra-intuïtief principe is. Je ziet niet echt wat je doet, je leert vooral een soort stappenplan. De verfoeide haakdeling is voor een kind veel inzichtelijker. En als je een beetje kan hoofdrekenen, precies even snel. Maar een traditionele staartdeling kun je ook niet maken als je niet een beetje kan hoofdrekenen.
Alsof de telefoon tegenwoordig niet gepakt wordt voor de meest simpele sommen... :')
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:39:12 #28
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_215247771
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:17 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Nu ik het zo zie zou ik zelf die som ook zo aanpakken, als ik het uit mijn hoofd zou moeten doen

De som is 96 delen door 6
- Eerst 10x6=60 ervanaf
- Houd je 96-60=36 over
- 36 / 6= 6
- uitkomst van de som is 10+6=16
Dit is gewoon basiskennis.
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:39:39 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215247775
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Alsof de telefoon tegenwoordig niet gepakt wordt voor de meest simpele sommen... :')
Heb je helemaal gelijk in. Hoe is dat precies een reactie op mijn post?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215247870
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:39 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Dit is gewoon basiskennis.
Er zijn natuurlijk tig andere manieren om die som uit te rekenen, maar ik vind dit geen onlogische manier om het aan te leren. Is wel vereist dat je de tafels volledig uit je hoofd kent, en daar schort het nog weleens aan (bij de school van mijn kinderen dan).
pi_215247871
In mijn eerste jaren op de basisschool leerden we gewoon rekenen met getallen.
Niet met zoveel hondjes en poesjes.
Nee, gewoon getallen en cijfers.
Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
En het werd glashelder uitgelegd.
  Vis een optie? zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:48:57 #32
70532 loveli
N
pi_215247884
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik heb dit op het forum al een paar keer eerder vrij uitgebreid uitgelegd, dus leef je uit in mijn pohi.

Maar de korte samenvatting: deelsommen met pen en papier kunnen uitrekenen is in de maatschappij een nutteloze vaardigheid, dat doet niemand. Daar hoef je het dus niet voor te leren - maar leden delen is wel nodig voor de ontwikkeling van getalbegrip en als basis voor later noodzakelijke wiskundige vaardigheden. Als je dat als doel stelt, dan is de staartdeling ongeschikt omdat dat een nogal contra-intuïtief principe is. Je ziet niet echt wat je doet, je leert vooral een soort stappenplan. De verfoeide haakdeling is voor een kind veel inzichtelijker. En als je een beetje kan hoofdrekenen, precies even snel. Maar een traditionele staartdeling kun je ook niet maken als je niet een beetje kan hoofdrekenen.
Ik was die posts niet tegengekomen, dus dank voor de uitleg.

Die nutteloze vaardigheid heb ik tot de dag van vandaag vrij vaak gebruikt, vandaar dat ik om argumenten vroeg. Even snel uitrekenen wat een aanbod waard is. Net als rekenen met breuken, procenten, of even een kruistabel maken.

Het valt me vaker op hoe slecht de jonge generatie kan hoofdrekenen.

Ik was vast geen standaard leerling, wat meer rekenkundig inzicht, maar het klikt nog steeds tussen mij en de staartdeling.
crap in = crap out
pi_215247885
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:39 schreef Janneke141 het volgende:
Heb je helemaal gelijk in. Hoe is dat precies een reactie op mijn post?
Jij zegt dat gebruik van pen en papier een nutteloze vaardigheid is maar aangezien iedereen tegenwoordig in het bezit is van een telefoon is is het geen argument voor het gebruik van de haakmethode ten faveure van de staartdeling.

Maar goed, als ik uit mijn hoofd een deelsom moet uitrekenen doe ik dat in mijn hoofd ook middels een staartdeling.
  Vis een optie? zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:51:15 #34
70532 loveli
N
pi_215247906
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Alsof de telefoon tegenwoordig niet gepakt wordt voor de meest simpele sommen... :')
Ik pak 'em meestal alleen om uit te rekenen wanneer m'n dagteller op nul moet, voor bv 109876/543,2.

En dat ben ik vandaag verdorie vergeten.
crap in = crap out
pi_215247949
Ach man, die leraren klagen al jaren maar vergelijk hun salarissen maar eens met de rest van Nederland.
En als je ziet wat voor een product ze in de maatschappij zetten dat is diep triest.
Ze wijzen graag naar het "systeem" en de administratieve druk maar ondertussen zijn ze zo lui als dikke stront door een trechter.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Vis een optie? zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:04:16 #36
70532 loveli
N
pi_215248037
Onderwijs is zich gaan focussen op verbetering van onderwijs en kansen voor meisjes. Bijkomend nadeel is, dat de nieuwe leermethoden minder goed aanslaan bij jongens. Dat moeten we ook niet willen.
crap in = crap out
pi_215248691
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:56 schreef halfway het volgende:
Ach man, die leraren klagen al jaren maar vergelijk hun salarissen maar eens met de rest van Nederland.
En als je ziet wat voor een product ze in de maatschappij zetten dat is diep triest.
Ze wijzen graag naar het "systeem" en de administratieve druk maar ondertussen zijn ze zo lui als dikke stront door een trechter.
Zo. Hebben we die riedel ook weer gehad :')

Nu graag weer ontopic.
pi_215248873
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215248926
Dus, er moeten meer verdienmodellen komen in het onderwijs. Je kind heeft minimaal een coach en meerdere bijlessen nodig. Over 10 jaar moet je als ouder het onderwijs van je kinderen zelf maar regelen en gaan ze alleen nog naar school voor de schoolmaaltijden, opvang en proefwerken. Waar je natuurlijk wel voor moet betalen. En die bijlesleraren kun je tegen die tijd inhuren voor een aardig prijskaartje in het voormalige publieke schoolgebouw. Dan hoeven de leraren ook niet meer te klagen dat ze niet genoeg verdienen.

Anders gezegd: verdere privatisering.

Wie dat gaat betalen? Waarschijnlijk lagere uitkeringen, toeslagen en hogere belastingen voor de mensen met een inkomen onder of rond modaal. En geen toeslag voor opleidingen, maar een verruiming van de criteria waarop je daar een lening voor aan kan vragen. Jijzelf, dus.
pi_215248941
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:49 schreef AchJa het volgende:

[..]
Jij zegt dat gebruik van pen en papier een nutteloze vaardigheid is maar aangezien iedereen tegenwoordig in het bezit is van een telefoon is is het geen argument voor het gebruik van de haakmethode ten faveure van de staartdeling.

Maar goed, als ik uit mijn hoofd een deelsom moet uitrekenen doe ik dat in mijn hoofd ook middels een staartdeling.
Staartdelingen en andere old school cijfermethoden hebben me ook nog in mijn studententijd bij menig tentamen gered omdat ik 's ochtends weer eens een te grote kater had om eraan te denken mijn rekenmachine in te pakken :')
Dikke kans dat ik anders nu dakloos in een greppel had gelegen met een spuit in m'n arm
pi_215249472
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:54 schreef torentje het volgende:
Het onderwijs leert dingen waar men tegenwoordig als kind niets aan heeft in het echte leven. Dat het onderwijs eerst maar eens voor stilte en rust en minder drukte zorgt, zodat er ook op een normale toon gekeuveld kan worden, ook zou het onderwijs weleens wat mogen doen aan de mensen die slechts hun stokpaardje als onderwerp willen en nergens anders over willen praten.
Een voorbeeld van zo'n stokpaardje is het doen alsof het onderwijs niet progressief is; met al zn lerarentekort te kort schiet en in iemands utopische wereld een lerarenoverschot met veel beter onderwijs bestaat.

Ow ja, meer met minder willen natuurlijk, want bezuinigingen ten koste van de grootverdieners.
pi_215249643
Het volk wil toch een VVD-PVV-BBB-SGP koers?

Omdat PVV bruinhemden voor de klas een wat te grote stap is zou ik zeggen...

- Bezuinig / ontmoedig flink zodat met de tekorten nog meer leerkrachten verdwijnen, al dan niet omdat de werkdruk wordt vergroot. Drijf de tekorten op.

- Maak het zo dat methodes uiteindelijk allemaal moeten worden aangeschaft zodat je al een tweedeling krijgt met mensen die krom moeten liggen en mensen die bedragen uitgeven alsof het luttele slechts centen zijn.

- Zorg daarna dat de rijkere ouders de kinderen meer en meer op dure privéscholen zetten die beter presteren.

- maak plaats voor lagergeschoolde en evangelistische leerkrachten van een paar maten kleiner.

En voila, onderwijs in de geest van dit kabinet.
pi_215250023
Nu nog de grafische rekenmachine op de middelbare school afschaffen.
pi_215250078
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 00:12 schreef Alpha0 het volgende:
Nu nog de grafische rekenmachine op de middelbare school afschaffen.
ja het ty moet keren 1 en 1 moet weer 2 worden... ze zijn te dom om te poepen..
pi_215250151
Waarom gaan we niet terug naar het onderwijs van de jaren 70/80? Gewoon 40 uur per week les waarbij taal, rekenen en geschiedenis erin wordt gestampt. De generaties toen hadden een veel betere discipline en een sterkere basiskennis dan nu.
pi_215250233
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2024 00:35 schreef RotatoR het volgende:
Waarom gaan we niet terug naar het onderwijs van de jaren 70/80? Gewoon 40 uur per week les waarbij taal, rekenen en geschiedenis erin wordt gestampt. De generaties toen hadden een veel betere discipline en een sterkere basiskennis dan nu.
In de leeftijdsgroep 45-54 jaar is 14,1% laaggeletterd.

In de leeftijdsgroep 16-24 jaar is 5% laaggeletterd.
  zondag 13 oktober 2024 @ 01:01:49 #47
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215250260
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:49 schreef AchJa het volgende:

[..]
Jij zegt dat gebruik van pen en papier een nutteloze vaardigheid is maar aangezien iedereen tegenwoordig in het bezit is van een telefoon is is het geen argument voor het gebruik van de haakmethode ten faveure van de staartdeling.
Correct, maar dat zeg ik dus ook niet. Even teruglezen.
quote:
Maar goed, als ik uit mijn hoofd een deelsom moet uitrekenen doe ik dat in mijn hoofd ook middels een staartdeling.
Nee, dat doe je dus niet. Je hebt op school de klassieke staartdeling geleerd, maar wat je in je hoofd doet is het principe van de (verguisde) haakdeling.

En dat is dus ook precies waarom je die laatste op basisscholen zou moeten aanleren. Omdat dat de route volgt die je, logisch nadenken, uit je hoofd ook ongeveer volgt. Je kijkt wat er past. En dat is, mits je goed kan hoofdrekenen (en dat kun jij vast) even snel.

Ja, we willen dat onze kinderen even goed kunnen hoofdrekenen als de jeugd in de jaren '60. Ten eerste - dat lukt niet, want er zijn te veel alternatieven voor handen. Ten tweede - we romantiseren het beeld uit die tijd. Wij konden het, of onze ouders en ooms en tantes, maar die kinderen achter in de klas die je nooit sprak konden het toen ook al niet. Dat in 1985 wel alle leerlingen de tafel van 7 kenden is gewoon niet waar. Wel meer dan nu - maar echt niet iedereen.

We moeten zorgen dat ons rekenonderwijs gericht is op vaardigheden. Immers - als je 13% van ¤450 wil uitreken mét rekenmachine maar zonder vaardigheden dan kom je er nog steeds. Kan ik dit uit mijn hoofd? Natuurlijk. Is het zinnig om dit uit je hoofd te kunnen? Nee, ik denk het niet. Als je maar wel weet wat je in je rekenmachine/telefoon in moet voeren om het juiste antwoord te vinden. Om dat te bereiken heb je inzicht nodig: hoe werken getallen, vermenigvuldigen, delen en hoe werken concepten als alles, gedeeltes en procenten. De vaardigheid om 4,5 x 13 uit je hoofd of met pen en papier uit te rekenen is voor min of meer iedereen ter wereld volslagen nutteloos. Ik kan het, jij kan het - maar dat maakt het nog niet tot een nuttige vaardigheid. Het belang zit namelijk ergens anders in het rekenproces.

De ellende van het rekenonderwijs (en, als ik mijn taaldeskundige collega's mag geloven ook die van het taalonderwijs) zit hem in allerlei nare onderwijsconcepten en -visies van de jaren '90 waar inoefenen ondergeschikt werd gemaakt aan toepassen. Daar moeten we echt op terugkomen, en dat zit ook wel voor een deel verstopt in de OP maar moeten we w.m.b. nog concreter maken. En zorgen dat we leraren hebben die dat ook kunnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215250261
onderwijs?? wat is dat??? geen idee wat ze leren maar, waar stockholm ligt?? het is triest
pi_215250265
je kan een heel verhaal schrijven maar, de jeugd...is gewoon niet zo slim...klaar!
pi_215250269
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 23:08 schreef Beathoven het volgende:
Het volk wil toch een VVD-PVV-BBB-SGP koers?

Omdat PVV bruinhemden voor de klas een wat te grote stap is zou ik zeggen...

- Bezuinig / ontmoedig flink zodat met de tekorten nog meer leerkrachten verdwijnen, al dan niet omdat de werkdruk wordt vergroot. Drijf de tekorten op.

- Maak het zo dat methodes uiteindelijk allemaal moeten worden aangeschaft zodat je al een tweedeling krijgt met mensen die krom moeten liggen en mensen die bedragen uitgeven alsof het luttele slechts centen zijn.

- Zorg daarna dat de rijkere ouders de kinderen meer en meer op dure privéscholen zetten die beter presteren.

- maak plaats voor lagergeschoolde en evangelistische leerkrachten van een paar maten kleiner.

En voila, onderwijs in de geest van dit kabinet.
wauw vvd en pvv in een mening? vroeger mss??
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')