Lezen, rekenen en taal na 20 jaar op de schop: 'We moeten het tij keren'Beste lezers,
Eerder vandaag in een Haarlemse horecagelegenheid aan de eeuwenoude Grote Markt, onder genot van koffie

met gebak

, sloegen
wij (partner

en
ik 
) 'n krantje open en lazen de recensie in kwestie welke op locatie Amsterdam Zuid al wat langer rondgaat.
Er mag inderdaad geen misverstand over bestaan dat veelal lees- en rekenvaardigheden van 'n bepaald percentage jeugdigen, maar evengoed ook bij (grote) groepen volwassenen, vandaag de dag vaker te wensen overlaat. Niet voor niets is het onderwerp in kwestie actueel en leert het menigeen (van u) dat na zo'n krappe twintig jaar enige verbetering op dit vrij belangrijke vlak zeer wenselijk is, lijkt
mij in hoogsteigen persoon.

~
Veel (lieve) kinderen groeien immers als kool

, net als hun reken- en taalvaardigheden zoals het hoort, maar helaas valt dit lang niet over iedereen te zeggen.

Niet zozeer omdat deze groepen kinderen bijzonder slecht rekenen

, lezen of schrijven, maar doordat alle huidige maatschappelijke eisen tegenwoordig dus bijzonder veel vragen van jonge opgroeiende individuen

en volwassenen. Het is iets wat lang niet altijd even vlekkeloos blijkt te gaan en niet zelden problemen oplevert.
Afgelopen week droeg een dito gewaardeerd en graag gezien professional uit de regio Haarlem/Amsterdam het onderwerp aan. Dit was om het binnen de grote organisatie vaker bespreekbaar te maken in samenwerking met gelieerde instellingen waarbij scholen en universiteiten betrokken zijn.
Enfin, omdat naast een grote verscheidenheid aan maatschappelijke instanties en grote bedrijven óók scholen binnen
ons vakgebied liggen, zie
ik genoeg reden om dit onderwerp op FOK! te berde te brengen!
Immers zijn er genoeg die zich hier misschien in kunnen herkennen, of kinderen hebben die wat bijles kunnen gebruiken maar deze nuttige informatie ook kunnen doorgeven aan andere belanghebbenden.

Het kabinet, als één van de meerdere aan
ons op de Zuid-as gelieerde organisaties

, neemt dus de aftrap om net als met veel andere kwesties óók dit probleem succesvol aan te pakken.

~
Diverse niet nader genoemde leraren uit de regio hebben, geheel in samenspraak met de organisatie op de Zuid-as

, reeds contact gehad met deskundigen en hoogleraren in hun vak aan de Open Universiteit & Studiecentrum aan de Amsterdamse Boelelaan.

En deze aanpak is erg veelzijdig, kan
ik u alvast melden.

En zoals het artikel hieronder aangeeft gaat het hier om goed tot uitmuntend communiceren

, debatteren en presenteren.

Al met al zeer belangrijk voor de toekomst van het huidige kroost! Complexere vormen van rekenen, waaronder wiskunde et cetera, doen hierbij uiteraard ook 'n duit in het zakje

en zijn inherent aan het grote geheel bij modernere onderwijsdoelen.
Fijne avond!
Scjvbquote:
Artikel door RTL Nieuws • 1 d •
Lezen in de klas.
© ANP / Hollandse Hoogte / Sabine JoostenHet onderwijs op de basisscholen gaat de komende jaren flink veranderen. Na jarenlang onderzoek presenteert het kabinet vandaag nieuwe onderwijsdoelen voor lezen, schrijven en rekenen voor de basisschool. Kinderen krijgen andere lesstof en leraren gaan anders lesgeven. Dat is nodig om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Voor de bijna 1,5 miljoen basisschoolleerlingen presenteert het kabinet vandaag de zogenoemde 'conceptkerndoelen' (in totaal zijn het er 34) voor de vakken Nederlands, rekenen en wiskunde. "We hebben de afgelopen tijd gezien dat het niveau van schrijven, lezen en rekenen omlaag is gegaan. Dat tij kunnen we keren", zegt staatssecretaris Mariëlle Paul.
In die doelen staat bijvoorbeeld dat kinderen moeten kunnen spellen, goed moeten kunnen lezen, creatief moeten zijn met taal, gelezen teksten moeten begrijpen, zonder moeite moeten kunnen optellen en aftrekken en met breuken moeten kunnen rekenen.
Wat verandert er?Deze kerndoelen zijn nu bij de tijd gebracht. Overigens niet alleen voor de basisschool, maar ook voor de onderbouw van de middelbare school. Jaren hebben experts en leraren erover gediscussieerd en scholen ermee geoefend. De actualisatie is volgens hen hard nodig want het huidige onderwijsprogramma is twintig jaar oud en ook nog eens veel te vaag en vrijblijvend.
Er gaat veel veranderen aan de invulling van de lesstof. De doelen zijn stukken concreter, benadrukt het kabinet. Wat een kind wél moet leren, en wat niet. En: bij elke kerndoel staan suggesties hoe het doel gehaald kan worden. En daarbij is aan de digitale tijd gedacht.
Oud versus nieuwNeem het rekenen met breuken, een belangrijk leerdoel. Houdt de ene school het bijvoorbeeld bij het optellen van 1/3 plus 1/3, een andere school kiest voor veel complexere sommen. In de nieuwe doelen staat er precies hoe complex de sommen ten minste moeten zijn.
Of: het leerdoel taal. Het huidige leerdoel is 'ga creatief met taal om'. Veel te vaag en daarom is onderdeel van een nieuw leerdoel: 'Schrijf een kort verhaal.' Dat leidt ook tot nieuwe inzichten en lesmethodes, die passen in het digitale tijdperk. Denk bijvoorbeeld aan maken van opgaven aan de hand van een kinderpodcast.
"We geven leraren met de doelen heel duidelijk die focus", benadrukt Paul. Verder worden rekenen en taal vakoverstijgend: in ieder vak komen taal en rekenopdrachten terug. "Bij een geschiedenisles geeft de leerling dus ook een spreukbeurt over het onderwerp."
Vakoverstijgend Hoe dat in de praktijk uitpakt? Bij basisschool de Sterappel in Lienden weten ze dat als geen ander. Deze school is - met 200 andere scholen- al een tijd aan de slag met de vernieuwde kerndoelen. "We zijn op een heel andere manier gaan lesgeven", concludeert schoolleider Linda Beaupain.
"Vroegen gaven we 45 minuten het vak geschiedenis of 45 minuten aardrijkskunde. We werken nu vakoverstijgend en veel meer in thema's. Er is daardoor veel meer samenhang met de vakken. Zo hebben we nu het thema 'Samenleving' voor het vak wereldoriëntatie. Daarin leren leerlingen over allerlei soorten samenlevingen, maar ook moeten ze een presentatie geven over dit thema. Of een staafdiagram maken."
Meer focus en richtingCommuniceren, debatteren en presenteren is ook veel belangrijker geworden in de nieuwe onderwijsdoelen. "De nieuwe doelen geven veel meer focus en richting. Doelen zijn ook veel duidelijker en afgebakend waardoor leraren veel beter weten hoe ze de les moeten inrichten om een doel te halen. Lezen verbeteren we nu meer met boekenkringen. En we schrijven een opstel nadat we een museum hebben bezocht. Allemaal adviezen die in de nieuwe doelen staan."
Of de schoolprestaties omhoog gaan? "We zien dat kinderen veel meer spelenderwijs leren en daar geloven we in." Wel zijn docenten druk om meer eigen lesmateriaal te ontwikkelen.
Ook het kabinet erkent: als je nieuwe lesdoelen ontwikkelt, dan moet het lesmateriaal daar ook aan worden aangepast.
In een wetVolgende week debatteert de Tweede Kamer over het nieuwe curriculum. De nieuwe kerndoelen belanden dan uiteindelijk in een wet. Scholen bepalen zelf hoeveel tijd er aan kerndoelen wordt besteed, maar de doelen dwingen wel af dat er voldoende tijd aan wordt besteed. Anders kunnen ze niet behaald worden.
Staatssecretaris Mariëlle Paul roept scholen op om aan de slag te gaan: "Het zijn overigens nog conceptdoelen want pas als ze in de wet staan zijn het definitieve kerndoelen. Maar scholen kunnen er nu al mee aan de slag gaan want deze doelen zijn veel scherper, concreter en van deze tijd. Ze geven handvatten voor leraren en focus aan leerlingen."