Er is een gedeelde realiteit, die niet zou kunnen bestaan zonder onderliggende (objectieve) mechanica. Dit kun je makkelijk voorstellen, als er voor mij andere natuurwetten bestaan dan voor jou dan kunnen we niet praten. Ik zou niet aan zwaartekracht onderhevig zijn en in de ruimte zweven en niet met jou interacteren.quote:Op zondag 25 augustus 2024 16:12 schreef Amerauder het volgende:
Het woord is aan u. Hoe ziet u, of hoe zie jij, de relatie tussen geest en materie? Zijn ze moeder en zoon, zoals in de gangbare opvatting, of misschien vader en dochter, zoals ook vaak wordt gedacht (idealisme; de geest verwekt de materie). Of zouden ze misschien als broer en zus gezien kunnen worden, meer gelijkwaardig?
Luisterde onlangs een Podcast met ene Billy Carson... Die moet jij ongetwijfeld kennen en wat hij verteld komt nagenoeg 1 op 1 over met jouw wederkerig verhaaltje.quote:Op maandag 26 augustus 2024 02:27 schreef Libertarisch het volgende:
De grote misvatting van de moderne westerse cultuur is om het onderliggende mechanisme van de realiteit te verheffen tot de fundamentele realiteit. De fundamentele realiteit is juist niet mechanisch maar subjectief.
Klopt. Dat dingen ‘eigenlijk’ energie zouden zijn is voor mij dan ook theorie, en fundamenteel onbewijsbaar.quote:Op zondag 25 augustus 2024 17:24 schreef VseslavBotkin het volgende:
Als je met volle overtuiging meent te weten wat zich buiten de menselijke waarneming afspeelt hou je jezelf volgens mij een beetje voor de gek (al helemaal als je jezelf vriend van de wetenschap waant), aangezien dat per definitie onkenbaar en onwaarneembaar is.
Inderdaad, belangrijk om bij stil te staan. De grootste problemen zijn doorgaans van onze eigen makelij, het is wat we onszelf aandoen.quote:Op zondag 25 augustus 2024 17:24 schreef VseslavBotkin het volgende:
Een soort basaal bewustzijn hebben van de mate waarin je beeldvorming van de realiteit - en dus niet "de realiteit zelf" - de oorzaak is van allerlei mentaal leed is volgens mij een belangrijk onderdeel van een goede gezondheid.
quote:We zijn vaker bang dan dat we pijn ervaren; en we lijden meer aan ons voorstellingsvermogen dan aan de werkelijkheid.
Is het een keuze om iets mooi of lelijk te vinden? Dat weet ik niet.quote:Op zondag 25 augustus 2024 23:59 schreef Syamsu het volgende:
De geest die kiest is subjectief. We gebruiken het concept subjectiviteit dagelijks, ik vind dit mooi, dat is lelijk enz.
Dat is zeker waar over die gangbare logica, en met deze uitspraak zie ik op zich niet mis. Maar, als jij het subjectieve als het kiezen stelt, dan lijkt het hiermee alsof de gehele wereld het gevolg wordt van mijn keuze? En dat is toch duidelijk niet het geval?quote:Op zondag 25 augustus 2024 23:59 schreef Syamsu het volgende:
Je moet eerst kijken wat de logica is die we al gebruiken. Er is voor mij absoluut geen twijfel dat de logica die we gebruiken, is dat het subjectieve, het objectieve creeert.
Sturen. Is dat niet wat je met machines doet, zoals vaartuigen? En met slaven? Ik denk niet dat het is wat ons “grote ik” doet met ons “kleine ik”, niet bij mij in ieder geval. Mijn gedachten lopen geheel vrijwillig achter de “grotere intelligentie” aan, niet omdat ze daardoor gestuurd worden maar eerder omdat ze daardoor aangetrokken worden en het ze de juiste weg lijkt te zijn.quote:Op maandag 26 augustus 2024 01:35 schreef Mijk het volgende:
In principe ben je in staat je gedachten te sturen, elke kant op wat je ook maar wilt. Dit is wat "the Self" (bewustzijn) doet. Het is iets anders dan de gedachten zelf, maar de grotere intelligentie daarachter. Deze spreekt niet, heeft geen woorden. Rumi zei dan ook; "Silence is the language of God, all else is poor translation.", doelende op deze "Self" die dus gedachten en het ego kan aansturen.
Interessant vraag wel, maar ik denk dus niet dat je je gedachten alle kanten op kunt sturen die je wilt. Natuurlijk kun je sommige dingen denken die je niet kunt doen, maar er zitten wel degelijk duidelijke grenzen, ook aan wat je kunt denken.quote:Op maandag 26 augustus 2024 01:35 schreef Mijk het volgende:
en daarbij is íedereen het ermee eens (mag ik hopen) dat je je gedachten ELKE kant op kunt sturen die je wilt, is het dan waar dat je verschillende vormen van materie in je brein kunt creëeren, op basis van waar die "Self" daarachter het naartoe stuurt?
Grappig Geestig hoeveel onduidelijkheid er toch altijd over dit woord bestaat.quote:Op maandag 26 augustus 2024 01:56 schreef bedachtzaam het volgende:
De vraag staat of er wel sprake is van geest, wat is geest?
quote:de geest
zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak: [xest]
Verbuigingen: geesten (meerv.)
1) het menselijke vermogen om te denken, voelen en willen
Synoniem: psyche
de armen van geest (de mensen die eenvoudig denken)
Het staat me nog helder voor de geest. (ik kan het mij nog goed herinneren)
de scheiding der geesten (het verschil van mening)
de tegenwoordigheid van geest hebben (op een moeilijk moment helder kunnen nadenken)
Als je nog verder gaat dan is geest het levensbeginsel en voorgesteld als het onstoffelijke zelfstandigheid.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:54 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Grappig Geestig hoeveel onduidelijkheid er toch altijd over dit woord bestaat.
Ik kan er nooit helemaal bij, maar dat is dan ook weer juist wat het zo geestig maakt.
Het is bijna alsof, en misschien is zoiets ook wel een beetje de reden, de mensen samen met de afkeer van religie tegelijkertijd ook een afkeer van geestelijke zaken als zodanig begonnen te ontwikkelen.
[..]
Nou, wat ik dus in mijn openingsverhaal heb voorgesteld is dat geest in theorie het gevolg zou kunnen zijn van, en dus ook onderhevig zou zijn aan, energie.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Als je nog verder gaat dan is geest het levensbeginsel en voorgesteld als het onstoffelijke zelfstandigheid.
Maar zijn die paar volt waardoor je telefoontje werkt aan te duiden als onstoffelijke zelfstandigheid en levensbeginsel.
Bedenk je maar welke ontzagwekkende gevolgen het ontwikkelen van machinetechniek gehad heeft, dat is niets om laatdunkend over te zijn. Menig god doet er voor onder...quote:Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Nee hoor, helemaal niet. Ik zei dat over de afkeer van het woord geest in het algemeen, dat een veel breder bestaan kent.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik weet dat je mij ziet als iemand die wars is van religie maar dat beeld dat je van me hebt klopt niet.
Fair enough; afkeer van godsdienst dan. Idealisme vind ik ook zeer gevaarlijk, maar ik zou wel wensen dat we het kind niet met het badwater weggooien, en dat we zorg dragen ruimte over te laten voor de geest.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik ben wel wars van kennis en traditie dat mensen verenigt in een ideaal, godsdiensten daar heb ik dus weinig mee.
Waarom vind je het gevaarlijk?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 15:00 schreef Amerauder het volgende:
Idealisme vind ik ook zeer gevaarlijk, maar ik zou wel wensen dat we het kind niet met het badwater weggooien, en dat we zorg dragen ruimte over te laten voor de geest.
Dan moet je keuze definieren op basis van spontaniteit, en niet op basis van het idee de beste mogelijkheid uit te zoeken.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:00 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Is het een keuze om iets mooi of lelijk te vinden? Dat weet ik niet.
Nee, eigenlijk is de geest alles en overal. Materie is de term voor de gedeelde subjectieve ervaring.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Je doet al een behoorlijke aanname door 'iets' geest te noemen en claimen dat er een 'geest' bestaat. Waarom überhaupt een lichaam van materie hebben, als er zoiets is als een 'geest'?
Je lijkt het vooral over gedachten te hebben, als je het over 'de geest' hebt. Laat ik het zo stellen: je hebt de zintuiglijke waarneming die een lichaam vereist. Zo neem je andere materie waar. Wat jij de geest noemt, doet min of meer hetzelfde. Gedachten zijn in de basis, interne nagebootste zintuiglijke waarnemingen, gebaseerd op "werkelijke" verschijningsvormen zoals die zich vanuit extern aan ons presenteren. Waarom zou je voor de ene waarneming wel een materieel lichaam (en proces) nodig moeten hebben, en voor de ander niet?
Of "de geest alles en overal is" hangt af van de filosofische school. Voor een rationalist en bewonderaar van het materialisme als ik is de geest een afgeleide van de fysieke werkelijkheid. En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk is de geest alles en overal. Materie is de term voor de gedeelde subjectieve ervaring.
Het wordt onterecht als objectief geïnterpreteerd.
Idealisme is op zich niet gevaarlijk. Als idealisme extreem wordt doorgevoerd (zoals bijvoorbeeld door Libertarisch gepropageerd), kan het leiden tot de ontkenning van materiële of fysieke omstandigheden. Dit kan problematisch zijn, vooral in situaties waar praktische of fysieke actie vereist is, zoals in de gezondheidszorg, wetenschap of sociale rechtvaardigheid. Een sterke nadruk op een geestelijke/spirituele werkelijkheid kan mensen ook aanmoedigen om zich af te wenden van de wereld zoals die is. Dit kan leiden tot een vorm van escapisme, waarbij echte problemen en uitdagingen worden genegeerd of geminimaliseerd. Wat ook heel eng is aan idealisme is dat het kan leiden tot de overtuiging dat een bepaalde visie op de werkelijkheid ("alles is geestelijk/spiritueel/mentaal") de enige juiste is. Dit kan gevaarlijk zijn als het leidt tot het opleggen van deze visie aan anderen, mogelijk ten koste van diversiteit en vrijheid van gedachte. Libertarisch neigt m.i. behooorlijk richting deze hachelijke dwangmatigheid.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 15:00 schreef Amerauder het volgende:
Idealisme vind ik ook zeer gevaarlijk, maar ik zou wel wensen dat we het kind niet met het badwater weggooien, en dat we zorg dragen ruimte over te laten voor de geest.
Die filosofische school van materialisme krijgt te veel respect. Het is geen juiste filososische school, het is een verkeerde interpretatie van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 03:51 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Of "de geest alles en overal is" hangt af van de filosofische school. Voor een rationalist en bewonderaar van het materialisme als ik is de geest een afgeleide van de fysieke werkelijkheid. En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.
Idealisme is simpelweg de juiste interpretatie van de werkelijkheid, resulterend uit een verhoogd bewustzijnsniveau.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 04:07 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Idealisme is op zich niet gevaarlijk. Als idealisme extreem wordt doorgevoerd (zoals bijvoorbeeld door Libertarisch gepropageerd), kan het leiden tot de ontkenning van materiële of fysieke omstandigheden. Dit kan problematisch zijn, vooral in situaties waar praktische of fysieke actie vereist is, zoals in de gezondheidszorg, wetenschap of sociale rechtvaardigheid. Een sterke nadruk op een geestelijke/spirituele werkelijkheid kan mensen ook aanmoedigen om zich af te wenden van de wereld zoals die is. Dit kan leiden tot een vorm van escapisme, waarbij echte problemen en uitdagingen worden genegeerd of geminimaliseerd. Wat ook heel eng is aan idealisme is dat het kan leiden tot de overtuiging dat een bepaalde visie op de werkelijkheid ("alles is geestelijk/spiritueel/mentaal") de enige juiste is. Dit kan gevaarlijk zijn als het leidt tot het opleggen van deze visie aan anderen, mogelijk ten koste van diversiteit en vrijheid van gedachte. Libertarisch neigt m.i. behooorlijk richting deze hachelijke dwangmatigheid.
Een gebouw is concreet en kan millennia mee, een gedachte is diffuus en vervaagt relatief snel in de mistige soep genaamd tijd. Een gebouw benadert eeuwigheid, een gedachte is tijdelijk.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 09:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die filosofische school van materialisme krijgt te veel respect. Het is geen juiste filososische school, het is een verkeerde interpretatie van de werkelijkheid.
Jij zegt:''een stoel kan ik vasthouden, gedachtes lossen op". Dat is helemaal waar, maar de stoel bestaat ook als subjectieve ervaring in je bewustzijn.
Het idee:''ik ben hier in mijn hoofd, de stoel is daarbuiten als object''', klopt in feite niet. De subjectiviteit is overal.
En als je dat weet, dan kan het materialisme niet kloppen. Het brein is een object binnen de realiteit, het is hartstikke onlogisch dat de hele waargenomen wereld een hallucinatie van je brein is.
Deze man trekt de juiste conclusie vanuit zijn filosofisch perspectief, maar het is niet geloofwaardig. Ik geloof niet dat de hele wereld uit mijn brein komt. Het brein is, in de woorden van Seth, immers zelf onderdeel van de hallucinatie!
Ja hoor, ik volg je prima.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 10:55 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Een gebouw is concreet en kan millennia mee, een gedachte is diffuus en vervaagt relatief snel in de mistige soep genaamd tijd. Een gebouw benadert eeuwigheid, een gedachte is tijdelijk.
De kosmos ziet dusmaterie als tijdloos 'belangrijk'. 'Geestelijkheid' is volgens de kosmos vergankelijk en is dus slechts tijdelijk belangrijk. Materie is dus essentiëler dan 'de geest'. Met andere woorden, over 50.000 jaar weet niemand iets meer over Bassie48 en Libertarisch ..... laat staan wat hun gedachtegoed was.
Maar uiteindelijk gaat de kosmos krimpen en zijn we op weg naar een nieuwe oerknal. Dat begint "bewustzijn" weer opnieuw.
Kan je me nog volgen?![]()
Als ik nier niet meer ben, als niemand er meer is, als al het leven is vertrokken van deze planeet, dan staat dat gebouw er nog steeds. Gedachten en emoties over dat gebouw zijn dan verdwenen maar niet het gebouw. Objecten blijven bestaan als de waarnemers weg zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja hoor, ik volg je prima.
Maar zonder bewustzijn is er geen gebouw. Er zit ergens in jouw denken / ervaring een flink gat, waardoor je wereldbeeld niet klopt.
Het bewustzijn is universeel en tijdloos, in plaats van individueel en tijdelijk. Het komt niet uit het brein. Het brein is een ontvanger van het bewustzijn, in plaats van de producent van het bewustzijn. Omdat het dus collectief is i.p.v. individueel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:23 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Als ik nier niet meer ben, als niemand er meer is, als al het leven is vertrokken van deze planeet, dan staat dat gebouw er nog steeds. Gedachten en emoties over dat gebouw zijn dan verdwenen maar niet het gebouw. Objecten blijven bestaan als de waarnemers weg zijn.Het is jouw fundamentele aanname dat bewustzijn op de één of andere manier uit het leven ontstaat, waar jij niet aan twijfelt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En die aanname hoeft helemaal niet juist te zijn.
Die aanname kan hartstikke fout blijken te zijn. Ik ben zoals je weet een liefhebber van het falsificeren van theorieën Alleen nu geloof ik er in. Het is voor mij de meest waarschijnlijke en plausibele 'verklaring'.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is jouw fundamentele aanname dat bewustzijn op de één of andere manier uit het leven ontstaat, waar jij niet aan twijfelt.
En die aanname hoeft helemaal niet juist te zijn.
Ja, dat is wel duidelijk ja dat je daarin gelooft...quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Die aanname kan hartstikke fout blijken te zijn. Alleen nu geloof ik er in. Het is voor mij de meest waarschijnlijke en plausibele 'verklaring'.
En jij gelooft ook, vanuit jouw perspectief.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat is wel duidelijk ja dat je daarin gelooft...
Nee, ik geloof niet en ik weet ook niet.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:30 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En jij gelooft ook, vanuit jouw perspectief.
O nee, je weet het.
De geest is gewoon het verzamelwoord is voor al het menselijke denken, voelen en willen dat wij tegenkomen in de wereld.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Je doet al een behoorlijke aanname door 'iets' geest te noemen en claimen dat er een 'geest' bestaat. Waarom überhaupt een lichaam van materie hebben, als er zoiets is als een 'geest'?
Goed, een lichaam is een vereiste. Maar daaruit volgt niet dat het lichaam ook de veroorzaker is. Belangrijk verschil.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Laat ik het zo stellen: je hebt de zintuiglijke waarneming die een lichaam vereist. Zo neem je andere materie waar. Wat jij de geest noemt, doet min of meer hetzelfde.
Geest is niet alleen de reflexieve beschouwing achteraf, het is veel meer dan gedachten alleen. Evenzeer is het de gewaarwording die er aan vooraf gaat, in het moment zelf.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Je lijkt het vooral over gedachten te hebben, als je het over 'de geest' hebt.
…
Gedachten zijn in de basis, interne nagebootste zintuiglijke waarnemingen, gebaseerd op "werkelijke" verschijningsvormen zoals die zich door externe "prikkels" aan ons presenteren.
Maar ik ontken toch ook niet dat je een lichaam nodig hebt om gedachten te kunnen hebben? Ik heb nog nooit geen lichaam gehad. De vraag is of dat lichaam dan ook de veroorzaker is van de gedachten, of meer iets dat er parallel aan bestaat, als de keerzijde van dezelfde munt. Dat is iets heel anders.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom zou je voor de ene waarneming wel een materieel lichaam (en proces) nodig moeten hebben, en voor de ander niet?
Dit zou wel eens een illusie kunnen zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 03:51 schreef Bassie48 het volgende:
En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.
Het enige wat je zou kunnen beweren is dat een materieel 'ding' langer concreet is dan een gedachte. Maar uiteindelijk duren beide "oneindig kort", afgezet tegen de kosmische oneindigheid van ruimte en tijd.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 15:37 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dit zou wel eens een illusie kunnen zijn.
Alles lost op in de mist van de tijd. Bij gedachten is dat enkel wat duidelijker zichtbaar.
Zoom een beetje uit, en je ziet dat het voor fysieke objecten exact evenzeer het geval is. Ook de stoel, en ook de steen zal “tot stof wederkeren”.
Wat dat betreft is juist de gedachte “echter”, als in, meer in lijn met hoe de dingen daadwerkelijk zijn, namelijk vluchtig en onzeker. De gedachte tekent een iets eerlijker beeld van de vergankelijkheid en wisselvalligheid die inherent aan alles is.
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk. Ik vind materialisme aannemelijker. Maar ik weet niks zeker of zoals Socrates schijnt te hebben gezegd: Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niks weet.quote:
Is dat wat Amerauder beweert?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk.
Iets dat tijdloos is heeft geen begin en geen einde.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:01 schreef Cockwhale het volgende:
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar wat je zegt is dat de geest gewoon bestaat, zonder ergens uit voort te komen, zoals elke andere vorm van materie?
Ik zie niet zo goed in waarom Ockam's razor een argument is voor jouw hypothese...
Nee, Libertarisch. Hij ontkent elke vorm van materie. Zie de post hierboven waarin hij mijn favoriete argumenten tegen idealisme tegen mij gebruikt..quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:43 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Is dat wat Amerauder beweert?
Onjuist, materie bestaat binnen bewustzijn. Dat is exact onze dagelijkse realiteit.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:49 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, Libertarisch. Hij ontkent elke vorm van materie. Zie de post hierboven waarin hij mijn favoriete argumenten tegen idealisme tegen mij gebruikt..![]()
Het is zowel intern als extern, tegelijkertijd. Maar het is fundamenteel non-lokaal.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk. Ik vind materialisme aannemelijker. Maar ik weet niks zeker of zoals Socrates schijnt te hebben gezegd: Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niks weet.
Je beweerde eerder dat je dat niet gelooft of weet maar dat je je er wel bewust van bent. Dankzij meditatie.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is zowel intern als extern, tegelijkertijd. Maar het is fundamenteel non-lokaal.
Het fysieke aspect is een belangrijk aspect, maar het is fundamenteel geestelijk.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je beweerde eerder dat je dat niet gelooft of weet maar dat je je er wel bewust van bent. Dankzij meditatie.
Maar meditatie is een mentale oefening die een significante invloed kan hebben op de hersenfunctie. Wanneer je mediteert, activeer je bepaalde delen van je hersenen, zoals de prefrontale cortex, die betrokken is bij aandacht, concentratie en zelfbewustzijn. Meditatie kan ook leiden tot veranderingen in de hersenstructuur, zoals een verdikking van de hippocampus, die betrokken is bij geheugen en leren.
Daarnaast kan meditatie de activiteit in de amygdala, die geassocieerd wordt met stress en angst, verminderen. Dus hoewel meditatie geen hersenfunctie is, heeft het wel een directe impact op hoe je hersenen werken en kan het de activiteit van verschillende hersengebieden beïnvloeden.
Bewustzijn is dus zo materieel als maar Zijn kan.
Nope. Put up or shut up.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het fysieke aspect is een belangrijk aspect, maar het is fundamenteel geestelijk.
https://www.volkskrant.nl(...)orig-leven~ba4e46e4/quote:In 2019 werd ze door een vriend voorgesteld aan Verrett, met wie het meteen vertrouwd voelde: volgens het stel kennen ze elkaar uit een vorig leven in het oude Egypte. Verrett was destijds een farao, met Märtha Louise aan zijn zijde.
Jij schiet elke keer weer terug in je "het is fysiek!" modus, maar het is toch echt een illusie.quote:
Nee, dat kan niet. Of praat je liever over het achterlijke christelijke flutgeloof?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:02 schreef Cockwhale het volgende:
Kunnen we ophouden met iedere keer dit gezeik. Elk topic hier gaat op een duur over hindoeïsme vs wetenschap tegenwoordig...
Dat geloof gaat nog ergens over en is niet op het eigen ego en op het worden van een zo groot mogelijke narcist gericht zoals het geval is bij dat slappe aftreksel van het hindoeïsme waar jij constant slap over loopt te raaskallen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Of praat je liever over het achterlijke christelijke flutgeloof?
"'De Bijbel is onzin, God bestaat niet!''
Ja, dat is de home culture he
Ja, als je ergens onderin het ego-bewustzijn zit te bungelen dan lijkt dat misschien te kloppenquote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat geloof gaat nog ergens over en is niet op het eigen ego en op het worden van een zo groot mogelijke narcist gericht zoals het geval is bij dat slappe aftreksel van het hindoeïsme waar jij constant slap over loopt te raaskallen.
Beter dan iemand die geilt op goeroesquote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, als je ergens onderin het ego-bewustzijn zit te bungelen dan lijkt dat misschien te kloppen
Ah, daar is ie weer. De ad hominem komt uit het ego bewustzijn tevoorschijn.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 00:00 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Beter dan iemand die geilt op goeroes
De enige waarheid is haar schoonheidquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 00:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ah, daar is ie weer. De ad hominem komt uit het ego bewustzijn tevoorschijn.
Niet te persoonlijk worden he, straks krijg je een ban.
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 22:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij schiet elke keer weer terug in je "het is fysiek!" modus, maar het is toch echt een illusie.
Jij snapt ook wel dat als je diep overtuigd bent van een illusie, dat het moeilijk is om er vanaf te komen.
Maar ik heb goed nieuws voor je. Je wereldbeeld klopt gewoon niet, en het is niet eens een kwestie van een mening. Je begrijpt de realiteit helemaal niet.
Put up or shut up.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 22:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij schiet elke keer weer terug in je "het is fysiek!" modus, maar het is toch echt een illusie.
Jij snapt ook wel dat als je diep overtuigd bent van een illusie, dat het moeilijk is om er vanaf te komen.
Maar ik heb goed nieuws voor je. Je wereldbeeld klopt gewoon niet, en het is niet eens een kwestie van een mening. Je begrijpt de realiteit helemaal niet.
Mannen in jurken.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 00:00 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Beter dan iemand die geilt op goeroes
Libertarisch doet niet aan logica en kennisvermeerdering, hij ervaart alleen maar een alomtegenwoordig en tijdloos bewustzijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:14 schreef Syamsu het volgende:
Je moet verantwoordelijkheid nemen voor de definitie van woorden, en niet vol verwondering lopen in een bos van woorden, en wat ze allemaal betekenen. Het woord "bewustzijn" wordt hier gepresenteerd als zo'n wonderlijk mysterieus woord. Dat betekent alleen maar dat je niet je verantwoordelijkheid hebt genomen om een efficiente, logische, betekenisvolle definitie te maken voor dat woord.
Normaal refereert bewustzijn, aan een gedachte hebben aan het bestaan van iets. Ik ben me bewust van het glas dat op tafel staat. Of, ik ben me bewust van de mogelijke gevolgen, de gedachte aan het mogelijke ontstaan van iets.
Bewustzijn is een complex gegeven, waarvoor er eerst een verstand moet zijn, om die gedachte te hebben aan iets.
De geest daarentegen, kan eenvoudig worden geformuleerd als de substantie van een creator. Het woord heeft dan ook geen verdere betekenis meer, anders dan de logica die eraan hangt. De geest kiest, en de geest wordt met een gekozen mening geidentificeerd.
Nogmaals, ik zie nergens waar Libertarisch gewone subjectiviteit valideert. Het wordt allemaal ingepakt in het wonderlijke woord "bewustzijn", zonder dat daar een duidelijke logica aan hangt.
Dat zijn niet echt dingen waar ik me druk om maak. Als ik iemand een neppe gast vind dan laat ik me niet tegenhouden dat te benoemen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 00:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ah, daar is ie weer. De ad hominem komt uit het ego bewustzijn tevoorschijn.
Niet te persoonlijk worden he, straks krijg je een ban.
Ik ben één van de weinige echte gasten in een zee van zombies, castraten en robots.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 07:25 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat zijn niet echt dingen waar ik me druk om maak. Als ik iemand een neppe gast vind dan laat ik me niet tegenhouden dat te benoemen.
Fijn voor jequote:Op vrijdag 30 augustus 2024 09:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben één van de weinige echte gasten in een zee van zombies, castraten en robots.
Je kunt niet eens bewijzen dat materie bestaat, so put up or shut up!quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:27 schreef Bassie48 het volgende:
En zo wordt weer een discussie platgeslagen door een egomaan die vanuit zijn zolderkamertje zich bewust is van een realiteit die niemand anders 'kent', 'voelt', 'ervaart' of 'begrijpt.' Ik denk dat hij zich knap eenzaam voelt.
quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Waar is je bewijs dan? Bewijs eens dat materie bestaat dan, met die grote mond van je.
Dan kun je wel een "quote:
Als je een egotrippende narcist bent met het bewustzijn van een goudvis ronddolend in een klein bekrompen wereldje en een harde krijgt van vieze goeroes dan ga je vanzelf in waanbeelden geloven.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mwah, het is best lastig hoor om een natuurlijke man te zijn begeven tussen bizarre figuren.
...quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Als je een egotrippende narcist bent met het bewustzijn van een goudvis ronddolend in een klein bekrompen wereldje en een harde krijgt van vieze goeroes dan ga je vanzelf in waanbeelden geloven.
Jouw bewustzijn bestaat ook niet. Jij bent slechts een gedachte, dat zich afspeelt in mijn hoofd. Jij bent niet te verifiëren.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dan kun je wel een "" smiley geven, maar het hele materialistische wereldbeeld is gebaseerd op een onfalsifieerbaar en niet-verifieerbaar concept.
Stel, ik zeg het volgende: ''er bestaat iets buiten bewustzijn''.
Dat is toch een contradictio in terminis?
Als er geen bewustzijn is van iets, hoe weet je dan iets van dat iets?
Op het moment dat je iets opnoemt van dat iets, zit je al in het bewustzijn. Op het moment dat je iets weet van dat iets zit je al in het bewustzijn.
De teksten zijn niets anders dan een manifestatie van neurologische processen in zijn hoofd die via zijn toetsenbord en jouw beeldscherm een neurologisch proces in jouw hersenen veroorzaakt. Meer is het niet.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:23 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Jouw bewustzijn bestaat ook niet. Jij bent slechts een gedachte, dat zich afspeelt in mijn hoofd. Jij bent niet te verifiëren.
Het is gestoord om dat te denken.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:23 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Jouw bewustzijn bestaat ook niet. Jij bent slechts een gedachte, dat zich afspeelt in mijn hoofd. Jij bent niet te verifiëren.
Nee dat is onwaar wat je zegt, kijk dat ik toevallig frans niet als taal ken, is hetzelfde als dat ik latijn niet als taal ken, maar dat limited mijn gedachten niet, want dan zit je weer op de shaktiplane. Wat die fransen bedoelen snap ik nog steeds, enkel niet in de TAAL, he, dat is wat anders.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:38 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Sturen. Is dat niet wat je met machines doet, zoals vaartuigen? En met slaven? Ik denk niet dat het is wat ons “grote ik” doet met ons “kleine ik”, niet bij mij in ieder geval. Mijn gedachten lopen geheel vrijwillig achter de “grotere intelligentie” aan, niet omdat ze daardoor gestuurd worden maar eerder omdat ze daardoor aangetrokken worden en het ze de juiste weg lijkt te zijn.
Ook zeg je nu dat “je” In staat bent te doen wat je maar wilt. Oké. Maar wie is deze “je” eigenlijk? Is het wel een individu, en zijn wij dat wel? Je kunt je daarmee wel identificeren en je er verwant aan voelen, dat wel, maar ik vraag me af of er op dat niveau nog werkelijk sprake is van individualiteit in de conventionele zin van het woord. Is dat dan niet eerder zoiets als wat men noemt “wereldziel”? The Over-Soul, noemt Emerson het.
[..]
Interessant vraag wel, maar ik denk dus niet dat je je gedachten alle kanten op kunt sturen die je wilt. Natuurlijk kun je sommige dingen denken die je niet kunt doen, maar er zitten wel degelijk duidelijke grenzen, ook aan wat je kunt denken.
De meest voor de hand liggende grens is de hoeveelheid talen die je spreekt. Als je geen Frans spreekt dan ben je daarmee afgesloten van sommige specifiek Franse gedachten, om een heel simpel voorbeeld te noemen.
Daarnaast stuiten we hierbij op het klassieke probleem van Schopenhauer: je kunt dan misschien wel doen wat je wilt, maar je kunt nooit willen wat je wilt. Als de wil ontbreekt om bepaalde dingen te denken, dan heb je daarmee een tweede reden te pakken dat je niet alles kunt denken.
Niemand zal snappen dat je een stoel bedoeltquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 21:34 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee dat is onwaar wat je zegt, kijk dat ik toevallig frans niet als taal ken, is hetzelfde als dat ik latijn niet als taal ken, maar dat limited mijn gedachten niet, want dan zit je weer op de shaktiplane. Wat die fransen bedoelen snap ik nog steeds, enkel niet in de TAAL, he, dat is wat anders.
Want ik kan ook een taal verzinnen die niemand snapt, jij ook niet, maar begrijp je dan ook niet wat ik bedoel.
Stel je nou voor, ik noem een stoel in mijn taal; oiajhgriuoahegioawhoagheioawhjgoaweogewiag
Je snapt misschien de taal niet, maar wat ermee bedoeld wordt wel, namelijk; de stoel.
Je ligt een layer te hoog.
Wat dat betreft is mijn bewustzijn/gedachten te sterk, als ik lang genoeg zit bedenk ik vanzelf die hele franse taal.
Nee hoor, want jouw aanwezigheid speelt zich alleen af in mijn subjectieve ervaring. De rest is niet verifieerbaar.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is gestoord om dat te denken.
Je hebt alle reden om te geloven dat ik even bewust ben als jij.
Alleen als je als aanvulling in een taal die iedereen verstaat zegt dat je een stoel bedoelt. Telepathie, het idee dat gedachten of gevoelens direct tussen mensen kunnen worden overgedragen zonder gebruik te maken van de vijf zintuigen, wordt niet erkend als een wetenschappelijk bewezen fenomeen. Ondanks verschillende onderzoeken en experimenten is er geen overtuigend bewijs gevonden dat telepathie bestaat onder gecontroleerde wetenschappelijke omstandigheden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 21:34 schreef Mijk het volgende:
Stel je nou voor, ik noem een stoel in mijn taal; oiajhgriuoahegioawhoagheioawhjgoaweogewiag
Je snapt misschien de taal niet, maar wat ermee bedoeld wordt wel, namelijk; de stoel..
Dat klopt wel, maar vanuit mijn perspectief geldt hetzelfde. We delen hetzelfde eerstepersoonsperspectief.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 23:23 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee hoor, want jouw aanwezigheid speelt zich alleen af in mijn subjectieve ervaring. De rest is niet verifieerbaar.
Telepathie is subtiel en subjectief. De wetenschappelijke methode is ontwikkeld om zo objectief mogelijk een fenomeen te onderzoeken.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 06:25 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Alleen als je als aanvulling in een taal die iedereen verstaat zegt dat je een stoel bedoelt. Telepathie, het idee dat gedachten of gevoelens direct tussen mensen kunnen worden overgedragen zonder gebruik te maken van de vijf zintuigen, wordt niet erkend als een wetenschappelijk bewezen fenomeen. Ondanks verschillende onderzoeken en experimenten is er geen overtuigend bewijs gevonden dat telepathie bestaat onder gecontroleerde wetenschappelijke omstandigheden.
Bewijs het maar.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 07:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar vanuit mijn perspectief geldt hetzelfde. We delen hetzelfde eerstepersoonsperspectief.
Waarom zou jij wel bewust zijn en een ander persoon niet? Dat is super onlogisch.
Alle informatie die je hebt wijst erop dat anderen ook bewust zijn. Neurobiologisch gezien zijn we hetzelfde, je kunt het opmaken uit het gedrag etc etc
Waarom zou dat moeten? Dat is helemaal niet nodig. Het is boven elke twijfel verheven.quote:
Daar zit meer waarheid in dan je op t eerste gezicht zou denken. En nee, niet letterlijk.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:54 schreef Bassie48 het volgende:
De wereld is een illusie, de film "The Matrix" bewijst dit.![]()
Nee, de wereld is echt.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:54 schreef Bassie48 het volgende:
De wereld is een illusie, de film "The Matrix" bewijst dit.![]()
Ok, The Matrix is een klein beetje to much maar wat dan met de grot van Plato?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Daar zit meer waarheid in dan je op t eerste gezicht zou denken. En nee, niet letterlijk.
Wat je hier schrijft is subjectief... Telepathie is een vermeend fenomeen en slechts een woord voor ... en als woord en of fenomeen is het objectief noch subjectief en al helemaal niet subtiel.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 07:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Telepathie is subtiel en subjectief. De wetenschappelijke methode is ontwikkeld om zo objectief mogelijk een fenomeen te onderzoeken.
Dat spreekt elkaar dus tegen.
Maar dat betekent niet dat het niet bestaat, het is gewoon subjectief.
Nee, ik verkondig hier geen mening. Wat ik verkondig gaat over de fundamentele realiteit, en dat geldt voor iedereen. Bijvoorbeeld over karma en reïncarnatie, en dat God bewustzijn is.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:54 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wat je hier schrijft is subjectief... Telepathie is een vermeend fenomeen en slechts een woord voor ... en als woord en of fenomeen is het objectief noch subjectief en al helemaal niet subtiel.
Jij verkondigt hier continu jouw mening over van alles en nog wat. Wat je persoonlijk van bepaalde zaken vind en dat is subjectief. Met gegoochel met woorden die je in de verkeerde context plaatst om onbegrijpelijke puzzeltjes te creëren die klinken alsof je er jaren voor gestudeerd hebt, boven op een berg in Tibet.
Wil je telepathie objectief benaderen dan geef je de accurate omschrijving van de algemeen aanvaarde betekenis.
Kom je er achteraf op terug om er je mening over te geven dan is die pas subjectief.
Verder blijft telepathie gewoon telepathie niet meer en niet minder. En er is vooralsnog geen bewijs geleverd dat het als fenomeen werkelijk bestaat. Dus objectief tot nog toe een onwerkelijk fenomeen.
Oh, het hoeft alleen bewezen te worden als het jou goed uitkomt...quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Waarom zou dat moeten? Dat is helemaal niet nodig. Het is boven elke twijfel verheven.
Voor een realiteit buiten bewustzijn geldt dat echter niet. Dat is een heel ander verhaal.
Materie verliest alle betekenis buiten bewustzijn. De 'hardheid' van steen bijvoorbeeld. Een kleurspectrum zonder kleur (dat is een incoherent idee), etc.
Ja, wat je verkondigt is jouw mening over de fundamentele realiteit.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 13:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik verkondig hier geen mening. Wat ik verkondig gaat over de fundamentele realiteit, en dat geldt voor iedereen. Bijvoorbeeld over karma en reïncarnatie, en dat God bewustzijn is.
Gewone subjectiviteit is een mening maar bewustzijn is een uitzondering, dat is universeel.
Ga je alweer de mist in met van mening te zijn geen mening te verkondigen en realiteit in de verkeerde context te plaatsen. De algemene aanvaarde definitie van realiteit is "Werkelijkheid" het geheel van het feitelijk bestaande, in tegenstelling tot het denkbeeldige.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 13:56 schreef Libertarisch het volgende:
Nee, ik verkondig hier geen mening. Wat ik verkondig gaat over de fundamentele realiteit, en dat geldt voor iedereen. Bijvoorbeeld over karma en reïncarnatie, en dat God bewustzijn is.
WAARSCHUWINGquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:49 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ga je alweer de mist in met van mening te zijn geen mening te verkondigen en realiteit in de verkeerde context te plaatsen. De algemene aanvaarde definitie van realiteit is "Werkelijkheid" het geheel van het feitelijk bestaande, in tegenstelling tot het denkbeeldige.
Reïncarnatie, God en karma zijn niet feitelijk bestaand maar denkbeelden...![]()
Ga je er alsnog van uit dat ze alle 3 feitelijk bestaan, dan is dat bij gebrek aan aantoonbaar bewijs niet meer dan een mening.
Het is al jaren zijn m.o.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 16:34 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
WAARSCHUWING
Libertarisch zal antwoorden: "ik geloof er niet in en ik weet het ook niet maar ik ervaar het door meditatie .... en dat is genoeg." En verder zegt hij: "je weet niks, je bewijst niks en het is niks met jou"
Dit gelul heb ik de afgelopen 2 weken keer op keer moeten lezen maar nu heb ik er een punt achter gezet.
Slap zweverig gezever. Beetje Libelle, Margriet niveau. Slap aftreksel van iets dat je ooit over het Hindoeïsme hebt gehoord. Dit soort termen. Meer is het niet.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 13:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik verkondig hier geen mening. Wat ik verkondig gaat over de fundamentele realiteit, en dat geldt voor iedereen. Bijvoorbeeld over karma en reïncarnatie, en dat God bewustzijn is.
Gewone subjectiviteit is een mening maar bewustzijn is een uitzondering, dat is universeel.
Dat komt omdat hij van mening is dat er gewone en ongewone subjectiviteit bestaat.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 16:34 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
WAARSCHUWING
Libertarisch zal antwoorden: "ik geloof er niet in en ik weet het ook niet maar ik ervaar het door meditatie .... en dat is genoeg." En verder zegt hij: "je weet niks, je bewijst niks en het is niks met jou"
Dit gelul heb ik de afgelopen 2 weken keer op keer moeten lezen maar nu heb ik er een punt achter gezet.
Daarmee bedoelt hij dat als je zegt dat materie bestaat dat deze gedachte pathologisch ("ongewoon") is. Genezing is alleen mogelijk door te ervaren wat bewustzijn is. Bewustzijn ervaren kan volgens hem alleen door meditatie. Etc., etc.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:30 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat komt omdat hij van mening is dat er gewone en ongewone subjectiviteit bestaat.
Geest en materie bestaan gewoon inderdaad. Dat zijn feiten, geen discussie.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:01 schreef Cockwhale het volgende:
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar wat je zegt is dat de geest gewoon bestaat, zonder ergens uit voort te komen, zoals elke andere vorm van materie?
Ik zie niet zo goed in waarom Ockam's razor een argument is voor jouw hypothese...
Waarom bijzonder? Dat is toch gewoon een zienswijze die je wel vaker tegenkomt? Bewustzijn wordt gecreëerd in de hersenen, etc. Velen geloven dat, en het is zelfs een soort van opvoedingsprincipe, zou je bijna kunnen zeggen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:43 schreef Cockwhale het volgende:
Wat ik wel bijzonder vind, is dat Amerauder zegt dat in een puur materiële zienswijze, materie de geest zou produceren. Je zou ook kunnen zeggen dat de materie de geest is, zonder enige causale of hiërarchische indeling.
Zonder causale of hiërarchische verhouding tot elkaar, klopt, dat is wat ik voorstel inderdaad.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:43 schreef Cockwhale het volgende:
Je zou ook kunnen zeggen dat de materie de geest is, zonder enige causale of hiërarchische indeling.
quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:00 schreef Amerauder het volgende:
Is het een keuze om iets mooi of lelijk te vinden? Dat weet ik niet.
Leg eens uit als je wilt?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 16:24 schreef Syamsu het volgende:
Dan moet je keuze definieren op basis van spontaniteit, en niet op basis van het idee de beste mogelijkheid uit te zoeken.
Die lagere keuze processen, dat ben jij ook zelf die aan het kiezen is. Je bent niet alleen de eigenaar van de hoogste keuze processen. Maar het gaat alleen over de basis definitie van "kiezen". Een keuze kan in het keuzemoment, op het ene of iets anders uitkomen, en is daarom spontaan. Als een gebeurtenis niet op iets anders kan uitkomen, moet je het ook geen keuze noemen. Dan heet het oorzaak en gevolg, niet keuze.quote:Op maandag 2 september 2024 15:50 schreef Amerauder het volgende:
[..]
[..]
Leg eens uit als je wilt?
Ik tref een bepaalde intuïtie in mijzelf aan. Ik voel spontaan een intuïtie opkomen, welke een bepaalde keuze lijkt te suggereren. Ze stuurt mij een bepaalde richting op. Vervolgens kan ik die keuze maken of niet, ik kan me verzetten tegen de intuïtie of niet. Dat zijn keuzes.
Maar wat die intuïtie zelf is, waar die intuïtie op aanstuurt, dat is toch zelf geen keuze die je kunt maken?
Het is toch vreemd om zo’n spontane ingeving een keuze te noemen? Of wat bedoel je precies?
Het is zo vaak genoeg geweest hoor, je boodschap is duidelijkquote:Op maandag 2 september 2024 16:30 schreef Libertarisch het volgende:
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat materie een uitdrukkingsvorm is van de geest en niet andersom?
O, alsjeblieft, vertel het ons nog duizend keer, we krijgen er maar geen genoeg van!!quote:Op maandag 2 september 2024 16:30 schreef Libertarisch het volgende:
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat materie een uitdrukkingsvorm is van de geest en niet andersom?
Klopt, maar die heb je dus niet meer onder controle. Dat zijn dan bepaalde aandriften die je hebt, die uit het duister omhoog komen drijven, we weten niet precies waarvandaan. Zie je het probleem?quote:Op maandag 2 september 2024 16:16 schreef Syamsu het volgende:
Die lagere keuze processen, dat ben jij ook zelf die aan het kiezen is. Je bent niet alleen de eigenaar van de hoogste keuze processen.
Hoe weet je of dat kan, of er iets heel anders uit kan komen? Ik ken enkel de uitkomst van wat ik daadwerkelijk heb gekozen, en soms dat maar half. Hoe zou ik de uitkomst van eventuele andere keuzes te weten kunnen komen? Hoe zou ik te weten kunnen komen of er überhaupt een keuze was, of ik wel iets anders had kunnen kiezen?quote:Op maandag 2 september 2024 16:16 schreef Syamsu het volgende:
Maar het gaat alleen over de basis definitie van "kiezen". Een keuze kan in het keuzemoment, op het ene of iets anders uitkomen, en is daarom spontaan. Als een gebeurtenis niet op iets anders kan uitkomen, moet je het ook geen keuze noemen. Dan heet het oorzaak en gevolg, niet keuze.
De realiteit is monistisch. Er is geen ''realiteit'' en ''iets anders dan de realiteit''.quote:Op maandag 2 september 2024 17:08 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Maar serieus, het klopt wel een beetje wat je zegt over de gedeelde ervaring en het onkenbare mysterie en dat soort dingen, maar het klopt voor mij niet om dat totaalplaatje dan vervolgens “geest” of “bewustzijn” te noemen.
Want de wereld in zijn totaliteit, dat is een mysterie ja. Maar geest en bewustzijn zijn gewoon bepaalde dingen in die wereld. Wel heel belangrijke, dat wel, en ook best mysterieus. Maar toch niet zo mysterieus als het geheel in zijn totaal, toch net ietsje minder, en ook niet helemaal precies hetzelfde.
Dat is gewoon verantwoordelijkheid nemen voor de definities van woorden. Je weet hoe je de woorden definieert. En het kan dat je soms of vaak je vergist, dat je denkt dat het vrij is, maar dat het eigenlijk oorzaak en gevolg is. Dat betekent nog niet dat je keuzes met de logica van oorzaak en gevolg moet definieren, dat slaat nergens op.quote:Op maandag 2 september 2024 17:11 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Klopt, maar die heb je dus niet meer onder controle. Dat zijn dan bepaalde aandriften die je hebt, die uit het duister omhoog komen drijven, we weten niet precies waarvandaan. Zie je het probleem?
[..]
Hoe weet je of dat kan, of er iets heel anders uit kan komen? Ik ken enkel de uitkomst van wat ik daadwerkelijk heb gekozen, en soms dat maar half. Hoe zou ik de uitkomst van eventuele andere keuzes te weten kunnen komen? Hoe zou ik te weten kunnen komen of er überhaupt een keuze was, of ik wel iets anders had kunnen kiezen?
Misschien leek het voor mij een keuze, maar was het eigenlijk oorzaak en gevolg?
Misschien leek het oorzaak en gevolg, maar was het eigenlijk mijn keuze?
Hoe zou je dat kunnen weten? Op basis waarvan kun je zoiets beoordelen?
Ik probeer gewoon te begrijpen wat je bedoelt hè, maar het lijkt een klein beetje alsof je over deze moeilijkheden heen stapt?
Snap je zelf eigenlijk wel waar je het allemaal over hebt? Ik kan er geen touw aan vastknopen eerlijk gezegd.quote:Op maandag 2 september 2024 21:33 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is gewoon verantwoordelijkheid nemen voor de definities van woorden. Je weet hoe je de woorden definieert. En het kan dat je soms of vaak je vergist, dat je denkt dat het vrij is, maar dat het eigenlijk oorzaak en gevolg is. Dat betekent nog niet dat je keuzes met de logica van oorzaak en gevolg moet definieren, dat slaat nergens op.
Dus in expressie van emotie kies je de woorden, het schilderij is mooi.
Ik zie geen enkel logisch probleem met dat hogere keuze processen geen controle hebben over lagere keuze processen. Keuzes gaan ook helemaal niet over controle, keuzes gaan over spontaniteit. Wat zou het probleem zijn dan?
Onbegrijpelijk geklets. Ik zou eens een ander vertaalprogramma gebruiken.quote:Op maandag 2 september 2024 16:16 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Die lagere keuze processen, dat ben jij ook zelf die aan het kiezen is. Je bent niet alleen de eigenaar van de hoogste keuze processen. Maar het gaat alleen over de basis definitie van "kiezen". Een keuze kan in het keuzemoment, op het ene of iets anders uitkomen, en is daarom spontaan. Als een gebeurtenis niet op iets anders kan uitkomen, moet je het ook geen keuze noemen. Dan heet het oorzaak en gevolg, niet keuze.
Dat is het zelfde idee.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:17 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ok, The Matrix is een klein beetje to much maar wat dan met de grot van Plato?
Goed, geen controle dus, akkoord.quote:Op maandag 2 september 2024 21:33 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is gewoon verantwoordelijkheid nemen voor de definities van woorden. Je weet hoe je de woorden definieert. En het kan dat je soms of vaak je vergist, dat je denkt dat het vrij is, maar dat het eigenlijk oorzaak en gevolg is. Dat betekent nog niet dat je keuzes met de logica van oorzaak en gevolg moet definieren, dat slaat nergens op.
Dus in expressie van emotie kies je de woorden, het schilderij is mooi.
Ik zie geen enkel logisch probleem met dat hogere keuze processen geen controle hebben over lagere keuze processen. Keuzes gaan ook helemaal niet over controle, keuzes gaan over spontaniteit. Wat zou het probleem zijn dan?
Dit klinkt een stuk beter dan je gangbare stelligheid, overigens. Bewustzijn als gewoon maar het beste woord.quote:Op maandag 2 september 2024 17:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De realiteit is monistisch. Er is geen ''realiteit'' en ''iets anders dan de realiteit''.
Er is alleen de realiteit en dat is gemaakt van hetzelfde spul. Nou schiet elk woord tekort, maar ''bewustzijn'' is het beste woord dat we hebben.
Kun je iets anders ervaren dan het bewustzijn? Nee, want als je niet bewust bent ervaar je niets. En als je niets ervaart, dan is er niets. (afgezien van een hypothetitische objectieve realiteit, ik heb het hier alleen over de realiteit die we kunnen kennen)..
Het is gewoon per definitie onmogelijk. Als iemand gedwongen word om te zeggen dat een schilderij mooi is, dan is dat overwegend een invalide mening. Net zoals een feit niet valide is, wanneer het model in het verstand, niet overeenkomt met wat word gemodelleerd. Er zijn regels hoe subjectiviteit werkt, en hoe objectiviteit werkt, anders betekenen die woorden niks.quote:Op donderdag 5 september 2024 13:50 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Goed, geen controle dus, akkoord.
Maar wat bedoel je dan precies met jouw bewering dat er een keuze wordt gemaakt als ik zeg dat het schilderij mooi is?
Dat heb je volgens mij nog helemaal niet hard gemaakt, wat jij daar meent te kunnen onderscheiden.
“Het schilderij is mooi” kan net zo goed betekenen dat er een onderliggende “objectieve” (of hoe je het ook wilt noemen) van mij onafhankelijke realiteit bestaat die mij dwingt te concluderen dat het schilderij van een veel hogere esthetische waarde is dan daarmee vergelijkbare objecten. Wat dat betreft zou het net zo goed iets als een feit kunnen zijn, waar geen keuze bij komt kijken.
Je zegt dat er een soort “logica” is die ik “hanteer” die deze mogelijkheid uit zou sluiten, maar dat heb je volgens mij helemaal niet aangetoond.
Waar blijkt deze logica precies uit?
Dat klopt, die woorden betekenen inderdaad vrijwel niets.quote:Op donderdag 5 september 2024 15:25 schreef Syamsu het volgende:
Er zijn regels hoe subjectiviteit werkt, en hoe objectiviteit werkt, anders betekenen die woorden niks.
Zonder regels, dan is het willekeurige onzin. Wat je zegt heeft geen inhoud meer, want feit en mening hebben geen betekenis meer.quote:Op donderdag 5 september 2024 15:45 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dat klopt, die woorden betekenen inderdaad vrijwel niets.
De vraag is nu of jij in staat bent ze te gebruiken om iets aan te tonen, anders dan alleen maar “het is nu eenmaal zo.”
Wat bedoel je er mee te zeggen?
Waarom zouden mening en feitelijkheid elkaar uitsluiten, bijvoorbeeld? Je kan toch ook van mening zijn, dat iets een feit is? En een ander kan een andere mening zijn toegedaan.
Hoe ik dat kan oplossen?quote:Op donderdag 5 september 2024 13:58 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dit klinkt een stuk beter dan je gangbare stelligheid, overigens. Bewustzijn als gewoon maar het beste woord.
Nu, ben je bewust als je slaapt? Want je ervaart nog wel dingen, ook als je slaapt. Toch is dat niet wat we doorgaans bedoelen met bewustzijn.
Snap je waarom ik vind dat het woord op dit punt verwarring schept?
Hoe zou je dat oplossen?
Je snapt dat je nu woordspelletjes aan het spelen bent? Je definieert slaap als illusie, waarmee je meent "logisch aan te tonen om geen bewustzijn te ervaren". Oftewel:quote:Op donderdag 5 september 2024 16:37 schreef Libertarisch het volgende:
Het is logisch onmogelijk om geen bewustzijn te ervaren. Om iets te ervaren moet je namelijk bewust zijn.
De zogenaamde onderbreking van het bewustzijn is een illusie van het brein. Er is geen onderbreking van het bewustzijn.
Diepe filosofie, dit.quote:Het is logisch onmogelijk om geen eigen scheten te ruiken. Om je eigen scheten te ruiken moet je namelijk scheten laten.
De zogenaamde onderbreking van je anus is een illusie van de darmen. Er is geen onderbreking van de anus.
Nee, ik heb een andere mening dan jij. Volgens mij is mijn logica geldig en valide.quote:Op donderdag 5 september 2024 17:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je snapt dat je nu woordspelletjes aan het spelen bent? Je definieert slaap als illusie, waarmee je meent "logisch aan te tonen om geen bewustzijn te ervaren". Oftewel:
[..]
Ja, ik weet dat jij dat denkt. Jij gebruikt allerlei vreemde gedachtekronkels en woordspelletjes om maar niet concreet te hoeven worden, zodat je je onjuiste denkbeelden overeind kunt houden.quote:Op donderdag 5 september 2024 17:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik heb een andere mening dan jij. Volgens mij is mijn logica geldig en valide.
Zo, zijn dit de wijsheden die de guru's delen? Ik ben zwaar onder de indrukquote:Op donderdag 5 september 2024 16:37 schreef Libertarisch het volgende:
Het is logisch onmogelijk om geen bewustzijn te ervaren. Om iets te ervaren moet je namelijk bewust zijn.
Deze stelling klopt toch gewoon? Ik snap alleen niet waarom de 'onderbreking' een illusie zou moeten zijn. Althans, ik snap wel dat het ervarende zelf nimmer kan bewijzen dat dat moment van onderbreking er is, omdat de eerste zin logisch kloppend is, maar dat [niet ervaren] hoeft niet te betekenen dat de (temporele) afwezigheid van bewustzijn niet gewoon het geval kan zijn.quote:Op zaterdag 7 september 2024 16:52 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Zo, zijn dit de wijsheden die de guru's delen? Ik ben zwaar onder de indruk
Het is niet logisch want fenomenologisch gezien kan je iets pas ervaren als je het op een of andere manier in je bewustzijn opneemt. Dus eerst de ervaring dan pas bewustzijn die dankzij biologisch-evolutionaire processen in je hersenen wordt gecreëerd.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:24 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Deze stelling klopt toch gewoon? Ik snap alleen niet waarom de 'onderbreking' een illusie zou moeten zijn. Althans, ik snap wel dat het ervarende zelf nimmer kan bewijzen dat dat moment van onderbreking er is, omdat de eerste zin logisch kloppend is, maar dat [niet ervaren] hoeft niet te betekenen dat de (temporele) afwezigheid van bewustzijn niet gewoon het geval kan zijn.
Jouw stellingen:quote:Op zondag 8 september 2024 08:49 schreef Bassie48 het volgende:
Het is niet logisch want fenomenologisch gezien kan je iets pas ervaren als je het op een of andere manier in je bewustzijn opneemt. Dus eerst de ervaring dan pas bewustzijn die dankzij biologisch-evolutionaire processen in je hersenen wordt gecreëerd.
Ook zijn er onbewuste ervaringen. Bijvoorbeeld, je kunt je hand automatisch terugtrekken van een hete kachel zonder je volledig bewust te zijn van de handeling op het moment dat het gebeurt.
Dus wederom complete onzin van Libertarisch.
Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt dat er altijd enige vorm van sensorische of interne neurale activiteit plaatsvindt voordat iemand zich bewust wordt van een ervaring. Dit suggereert dat er eerst onbewuste of pre-bewuste processen zijn die later pas tot bewustzijn leiden. Hersenen verwerken bijvoorbeeld vaak zintuiglijke informatie voordat we ons volledig bewust worden van wat we waarnemen.quote:Op zondag 8 september 2024 10:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Jouw stellingen:
* Je kan pas iets ervaren als je het in je bewustzijn opneemt.
Hier stel je dat bewustzijn een voorwaarde is voor de ervaring.
* Eerst de ervaring dan pas bewustzijn.
Hier stel je dat je eerst ervaart, en dat daar het bewustzijn op volgt.
* Er zijn onbewuste ervaringen (voorbeeld van een reflex).
Hier stel je dat een reflex (een handeling=/=ervaring) kan gebeuren zonder (volledig) bewust te zijn van de handeling.
Make it make sense.
Ik ben hiermee bekend ja, maar als je dit aanneemt klopt je eerste stelling (je kan pas iets ervaren als je het in je bewustzijn opneemt) niet, maar je tweede wel (het bewustzijn volgt op de ervaring).quote:Op zondag 8 september 2024 10:35 schreef Bassie48 het volgende:
Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt dat er altijd enige vorm van sensorische of interne neurale activiteit plaatsvindt voordat iemand zich bewust wordt van een ervaring.
Dit sluit niet uit dat het onmogelijk is om geen bewustzijn te ervaren. Je poneert een voorwaarde (de ervaring) voor het bewustzijn, maar het bewustzijn zelf kan (moet) op zichzelf ook ervaren worden. Of is die ervaring eigenlijk weer iets anders; afhankelijk van een nog hogere orde van bewustzijn (zelfbewustzijn)? Maar wat zegt die conclusie op haar beurt dan weer over wat we onder 'ervaring' mogen verstaan, en kunnen neurale/fysiologische mechanismen (datgene wat volgens jou 'ervaart' pre-bewustzijn) daar dan logischerwijze nog wel aan voldoen?quote:Op zondag 8 september 2024 10:35 schreef Bassie48 het volgende:
zonder iets te ervaren, is er niets om bewust van te zijn. Dit is zo logisch als maar zijn kan.
Maar er is dus geen onderbreking, want als je slaapt ervaar je gewoon dingen en ben je dus ook, in deze zin, “bij bewustzijn”. Als iemand je naam roept, dan wordt je wakker. Dat zou onmogelijk zijn als je niet aan het luisteren was, tijdens je slaap.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:24 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Deze stelling klopt toch gewoon? Ik snap alleen niet waarom de 'onderbreking' een illusie zou moeten zijn. Althans, ik snap wel dat het ervarende zelf nimmer kan bewijzen dat dat moment van onderbreking er is, omdat de eerste zin logisch kloppend is, maar dat [niet ervaren] hoeft niet te betekenen dat de (temporele) afwezigheid van bewustzijn niet gewoon het geval kan zijn.
Wacht even. Nu draai je het om. Eerst ervaring, dan bewustzijn van die ervaring. Akkoord.quote:Op zondag 8 september 2024 08:49 schreef Bassie48 het volgende:
Het is niet logisch want fenomenologisch gezien kan je iets pas ervaren als je het op een of andere manier in je bewustzijn opneemt. Dus eerst de ervaring dan pas bewustzijn die dankzij biologisch-evolutionaire processen in je hersenen wordt gecreëerd.
quote:Op zondag 8 september 2024 11:35 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik ben hiermee bekend ja, maar als je dit aanneemt klopt je eerste stelling (je kan pas iets ervaren als je het in je bewustzijn opneemt) niet, maar je tweede wel (het bewustzijn volgt op de ervaring).
>>>> Oneens. Eerst is er de ervaring en later (fractie van een milliseconde wellicht) ben je je bewust van die ervaring. Ja luister, ik ben geen neurowetenschapper, ik verkondig slechts de stand van zaken in die wetenschap.
[..]
Dit sluit niet uit dat het onmogelijk is om geen bewustzijn te ervaren. Je poneert een voorwaarde (de ervaring) voor het bewustzijn, maar het bewustzijn zelf kan (moet) op zichzelf ook ervaren worden. Of is die ervaring eigenlijk weer iets anders; afhankelijk van een nog hogere orde van bewustzijn (zelfbewustzijn)? Maar wat zegt die conclusie op haar beurt dan weer over wat we onder 'ervaring' mogen verstaan, en kunnen neurale/fysiologische mechanismen (datgene wat volgens jou 'ervaart' pre-bewustzijn) daar dan logischerwijze nog wel aan voldoen?
>>> Zonder ervaring is er geen bewustzijn, zonder bewustzijn "weet" je niet wat je ervaart. Bewustzijn en ervaring zijn in symbiose met elkaar, het een kan niet zonder het andere. Om een voorbeeld te geven, je zal als éénjarige eerst moeten ervaren wat een stoel is door het te zien en te gebruiken om later als je een andere stoel ziet het voorwerp te herkennen (bewust te zijn) als stoel. Eerst de ervaring, dan het bewustzijn. Of geloof je werkelijk dat een baby direct uit zijn bewustzijn het concept 'stoel' creëert zonder ooit een stoel in het dagelijks gebruik te ervaren?
Verreweg de meeste mensen ook niet.quote:Op zondag 8 september 2024 12:10 schreef Amerauder het volgende:
Een eencellige bijvoorbeeld, heeft naar alle waarschijnlijke niet zoveel besef van evolutie.
Eigenlijk heb ik hetzelfde probleem met 'ervaring', en daarom was ik misschien ook wat te stellig toen ik akkoord ging met Liber. Een inanimate object ervaart volgens Bas vermoedelijk niet, maar een collectie van neuronen wel, terwijl dat punt klaarblijkelijk nog niet het punt is, waar er sprake hoeft te zijn van 'bewustzijn'. Er bestaat dus schijnbaar een grijsgebied binnen levende -afgebakende- objecten welke informatieverwerkende mechanismen 'bezitten' (ten gunste van het geheel), waardoor we kunnen stellen dat het geheel (de baby) 'iets ervaart', terwijl er wordt gesteld dat de mechanismen (neuronen en zuks) op hunner niveau iets verwerken onderwijl deze toch zeker niet als 'ervarend' omschreven kunnen worden. Het heeft er schijn van dat antropomorfisme (de bewuste menselijke ervaring geprojecteerd op mechanismen die iets met externe impulsen doet binnen het geheel dat bewustzijn 'kent') de boel dubbel verwart.quote:Op zondag 8 september 2024 12:07 schreef Amerauder het volgende:
En dat is nu juist het verwarrende, want normaal gesproken is dat niet waar we aan denken bij dit woord bewustzijn. En dat is precies waarom ik mijn twijfels heb bij dit woord. Het roept meer verwarring op dan dat het helderheid verschaft.
Eerst ervaring, dan bewustzijn van die ervaring. Akkoord.
Vervolgens echter, daarna pas, kan er sprake zijn van ‘hersenen’ en ‘biologisch-evolutionaire processen.’ Zonder bewustzijn is daar ook geen sprake zijn, zonder bewustzijn zouden we niet weten wat dat zijn. Een eencellige bijvoorbeeld, heeft naar alle waarschijnlijke niet zoveel besef van evolutie.
Ik vind het geen cirkelredenatie. Ik heb eerder verklaard dat er geen bewustzijn is zonder ervaring en geen ervaring zonder bewustzijn. Als heel klein kind heb ik ervaren wat een stoel is door het te zien en te gebruiken (ervaring -----> bewustzijn). "Ik was mij eerst niet bewust van het concept stoel maar omdat ik het heb ervaren, begrijp/weet ik het nu."quote:Op zondag 8 september 2024 12:10 schreef Amerauder het volgende:
Het is even lastig in te zien, maar het is een cirkelredenering om dat wat uit het bewustzijn voorkomt vervolgens weer te gebruiken om datzelfde bewustzijn mee te verklaren.
Ik versta onder ervaring alles wat iemand meemaakt en bewust waarneemt. Het varieert van zintuiglijke waarnemingen zoals beelden (images), geluiden of geuren tot emoties, gedachten, en interacties met anderen. Ervaringen vormen de basis van hoe mensen de wereld begrijpen, leren, en zich ontwikkelen. Het leidt uiteindelijk tot 'bewustzijn'.quote:Op zondag 8 september 2024 13:12 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Eigenlijk heb ik hetzelfde probleem met 'ervaring', en daarom was ik misschien ook wat te stellig toen ik akkoord ging met Liber.
Ha, heeft Matt de baard van Dennett geërfd?quote:
quote:Op maandag 9 september 2024 15:52 schreef Bassie48 het volgende:
Bewustzijn is noodzakelijk om ervaringen te hebben.
Dus toch?quote:Op maandag 9 september 2024 08:18 schreef Bassie48 het volgende:
Ik versta onder ervaring alles wat iemand meemaakt en bewust waarneemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |