Er is een gedeelde realiteit, die niet zou kunnen bestaan zonder onderliggende (objectieve) mechanica. Dit kun je makkelijk voorstellen, als er voor mij andere natuurwetten bestaan dan voor jou dan kunnen we niet praten. Ik zou niet aan zwaartekracht onderhevig zijn en in de ruimte zweven en niet met jou interacteren.quote:Op zondag 25 augustus 2024 16:12 schreef Amerauder het volgende:
Het woord is aan u. Hoe ziet u, of hoe zie jij, de relatie tussen geest en materie? Zijn ze moeder en zoon, zoals in de gangbare opvatting, of misschien vader en dochter, zoals ook vaak wordt gedacht (idealisme; de geest verwekt de materie). Of zouden ze misschien als broer en zus gezien kunnen worden, meer gelijkwaardig?
Luisterde onlangs een Podcast met ene Billy Carson... Die moet jij ongetwijfeld kennen en wat hij verteld komt nagenoeg 1 op 1 over met jouw wederkerig verhaaltje.quote:Op maandag 26 augustus 2024 02:27 schreef Libertarisch het volgende:
De grote misvatting van de moderne westerse cultuur is om het onderliggende mechanisme van de realiteit te verheffen tot de fundamentele realiteit. De fundamentele realiteit is juist niet mechanisch maar subjectief.
Klopt. Dat dingen ‘eigenlijk’ energie zouden zijn is voor mij dan ook theorie, en fundamenteel onbewijsbaar.quote:Op zondag 25 augustus 2024 17:24 schreef VseslavBotkin het volgende:
Als je met volle overtuiging meent te weten wat zich buiten de menselijke waarneming afspeelt hou je jezelf volgens mij een beetje voor de gek (al helemaal als je jezelf vriend van de wetenschap waant), aangezien dat per definitie onkenbaar en onwaarneembaar is.
Inderdaad, belangrijk om bij stil te staan. De grootste problemen zijn doorgaans van onze eigen makelij, het is wat we onszelf aandoen.quote:Op zondag 25 augustus 2024 17:24 schreef VseslavBotkin het volgende:
Een soort basaal bewustzijn hebben van de mate waarin je beeldvorming van de realiteit - en dus niet "de realiteit zelf" - de oorzaak is van allerlei mentaal leed is volgens mij een belangrijk onderdeel van een goede gezondheid.
quote:We zijn vaker bang dan dat we pijn ervaren; en we lijden meer aan ons voorstellingsvermogen dan aan de werkelijkheid.
Is het een keuze om iets mooi of lelijk te vinden? Dat weet ik niet.quote:Op zondag 25 augustus 2024 23:59 schreef Syamsu het volgende:
De geest die kiest is subjectief. We gebruiken het concept subjectiviteit dagelijks, ik vind dit mooi, dat is lelijk enz.
Dat is zeker waar over die gangbare logica, en met deze uitspraak zie ik op zich niet mis. Maar, als jij het subjectieve als het kiezen stelt, dan lijkt het hiermee alsof de gehele wereld het gevolg wordt van mijn keuze? En dat is toch duidelijk niet het geval?quote:Op zondag 25 augustus 2024 23:59 schreef Syamsu het volgende:
Je moet eerst kijken wat de logica is die we al gebruiken. Er is voor mij absoluut geen twijfel dat de logica die we gebruiken, is dat het subjectieve, het objectieve creeert.
Sturen. Is dat niet wat je met machines doet, zoals vaartuigen? En met slaven? Ik denk niet dat het is wat ons “grote ik” doet met ons “kleine ik”, niet bij mij in ieder geval. Mijn gedachten lopen geheel vrijwillig achter de “grotere intelligentie” aan, niet omdat ze daardoor gestuurd worden maar eerder omdat ze daardoor aangetrokken worden en het ze de juiste weg lijkt te zijn.quote:Op maandag 26 augustus 2024 01:35 schreef Mijk het volgende:
In principe ben je in staat je gedachten te sturen, elke kant op wat je ook maar wilt. Dit is wat "the Self" (bewustzijn) doet. Het is iets anders dan de gedachten zelf, maar de grotere intelligentie daarachter. Deze spreekt niet, heeft geen woorden. Rumi zei dan ook; "Silence is the language of God, all else is poor translation.", doelende op deze "Self" die dus gedachten en het ego kan aansturen.
Interessant vraag wel, maar ik denk dus niet dat je je gedachten alle kanten op kunt sturen die je wilt. Natuurlijk kun je sommige dingen denken die je niet kunt doen, maar er zitten wel degelijk duidelijke grenzen, ook aan wat je kunt denken.quote:Op maandag 26 augustus 2024 01:35 schreef Mijk het volgende:
en daarbij is íedereen het ermee eens (mag ik hopen) dat je je gedachten ELKE kant op kunt sturen die je wilt, is het dan waar dat je verschillende vormen van materie in je brein kunt creëeren, op basis van waar die "Self" daarachter het naartoe stuurt?
Grappig Geestig hoeveel onduidelijkheid er toch altijd over dit woord bestaat.quote:Op maandag 26 augustus 2024 01:56 schreef bedachtzaam het volgende:
De vraag staat of er wel sprake is van geest, wat is geest?
quote:de geest
zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak: [xest]
Verbuigingen: geesten (meerv.)
1) het menselijke vermogen om te denken, voelen en willen
Synoniem: psyche
de armen van geest (de mensen die eenvoudig denken)
Het staat me nog helder voor de geest. (ik kan het mij nog goed herinneren)
de scheiding der geesten (het verschil van mening)
de tegenwoordigheid van geest hebben (op een moeilijk moment helder kunnen nadenken)
Als je nog verder gaat dan is geest het levensbeginsel en voorgesteld als het onstoffelijke zelfstandigheid.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:54 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Grappig Geestig hoeveel onduidelijkheid er toch altijd over dit woord bestaat.
Ik kan er nooit helemaal bij, maar dat is dan ook weer juist wat het zo geestig maakt.
Het is bijna alsof, en misschien is zoiets ook wel een beetje de reden, de mensen samen met de afkeer van religie tegelijkertijd ook een afkeer van geestelijke zaken als zodanig begonnen te ontwikkelen.
[..]
Nou, wat ik dus in mijn openingsverhaal heb voorgesteld is dat geest in theorie het gevolg zou kunnen zijn van, en dus ook onderhevig zou zijn aan, energie.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Als je nog verder gaat dan is geest het levensbeginsel en voorgesteld als het onstoffelijke zelfstandigheid.
Maar zijn die paar volt waardoor je telefoontje werkt aan te duiden als onstoffelijke zelfstandigheid en levensbeginsel.
Bedenk je maar welke ontzagwekkende gevolgen het ontwikkelen van machinetechniek gehad heeft, dat is niets om laatdunkend over te zijn. Menig god doet er voor onder...quote:Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Nee hoor, helemaal niet. Ik zei dat over de afkeer van het woord geest in het algemeen, dat een veel breder bestaan kent.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik weet dat je mij ziet als iemand die wars is van religie maar dat beeld dat je van me hebt klopt niet.
Fair enough; afkeer van godsdienst dan. Idealisme vind ik ook zeer gevaarlijk, maar ik zou wel wensen dat we het kind niet met het badwater weggooien, en dat we zorg dragen ruimte over te laten voor de geest.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik ben wel wars van kennis en traditie dat mensen verenigt in een ideaal, godsdiensten daar heb ik dus weinig mee.
Waarom vind je het gevaarlijk?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 15:00 schreef Amerauder het volgende:
Idealisme vind ik ook zeer gevaarlijk, maar ik zou wel wensen dat we het kind niet met het badwater weggooien, en dat we zorg dragen ruimte over te laten voor de geest.
Dan moet je keuze definieren op basis van spontaniteit, en niet op basis van het idee de beste mogelijkheid uit te zoeken.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:00 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Is het een keuze om iets mooi of lelijk te vinden? Dat weet ik niet.
Nee, eigenlijk is de geest alles en overal. Materie is de term voor de gedeelde subjectieve ervaring.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Je doet al een behoorlijke aanname door 'iets' geest te noemen en claimen dat er een 'geest' bestaat. Waarom überhaupt een lichaam van materie hebben, als er zoiets is als een 'geest'?
Je lijkt het vooral over gedachten te hebben, als je het over 'de geest' hebt. Laat ik het zo stellen: je hebt de zintuiglijke waarneming die een lichaam vereist. Zo neem je andere materie waar. Wat jij de geest noemt, doet min of meer hetzelfde. Gedachten zijn in de basis, interne nagebootste zintuiglijke waarnemingen, gebaseerd op "werkelijke" verschijningsvormen zoals die zich vanuit extern aan ons presenteren. Waarom zou je voor de ene waarneming wel een materieel lichaam (en proces) nodig moeten hebben, en voor de ander niet?
Of "de geest alles en overal is" hangt af van de filosofische school. Voor een rationalist en bewonderaar van het materialisme als ik is de geest een afgeleide van de fysieke werkelijkheid. En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk is de geest alles en overal. Materie is de term voor de gedeelde subjectieve ervaring.
Het wordt onterecht als objectief geïnterpreteerd.
Idealisme is op zich niet gevaarlijk. Als idealisme extreem wordt doorgevoerd (zoals bijvoorbeeld door Libertarisch gepropageerd), kan het leiden tot de ontkenning van materiële of fysieke omstandigheden. Dit kan problematisch zijn, vooral in situaties waar praktische of fysieke actie vereist is, zoals in de gezondheidszorg, wetenschap of sociale rechtvaardigheid. Een sterke nadruk op een geestelijke/spirituele werkelijkheid kan mensen ook aanmoedigen om zich af te wenden van de wereld zoals die is. Dit kan leiden tot een vorm van escapisme, waarbij echte problemen en uitdagingen worden genegeerd of geminimaliseerd. Wat ook heel eng is aan idealisme is dat het kan leiden tot de overtuiging dat een bepaalde visie op de werkelijkheid ("alles is geestelijk/spiritueel/mentaal") de enige juiste is. Dit kan gevaarlijk zijn als het leidt tot het opleggen van deze visie aan anderen, mogelijk ten koste van diversiteit en vrijheid van gedachte. Libertarisch neigt m.i. behooorlijk richting deze hachelijke dwangmatigheid.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 15:00 schreef Amerauder het volgende:
Idealisme vind ik ook zeer gevaarlijk, maar ik zou wel wensen dat we het kind niet met het badwater weggooien, en dat we zorg dragen ruimte over te laten voor de geest.
Die filosofische school van materialisme krijgt te veel respect. Het is geen juiste filososische school, het is een verkeerde interpretatie van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 03:51 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Of "de geest alles en overal is" hangt af van de filosofische school. Voor een rationalist en bewonderaar van het materialisme als ik is de geest een afgeleide van de fysieke werkelijkheid. En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.
Idealisme is simpelweg de juiste interpretatie van de werkelijkheid, resulterend uit een verhoogd bewustzijnsniveau.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 04:07 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Idealisme is op zich niet gevaarlijk. Als idealisme extreem wordt doorgevoerd (zoals bijvoorbeeld door Libertarisch gepropageerd), kan het leiden tot de ontkenning van materiële of fysieke omstandigheden. Dit kan problematisch zijn, vooral in situaties waar praktische of fysieke actie vereist is, zoals in de gezondheidszorg, wetenschap of sociale rechtvaardigheid. Een sterke nadruk op een geestelijke/spirituele werkelijkheid kan mensen ook aanmoedigen om zich af te wenden van de wereld zoals die is. Dit kan leiden tot een vorm van escapisme, waarbij echte problemen en uitdagingen worden genegeerd of geminimaliseerd. Wat ook heel eng is aan idealisme is dat het kan leiden tot de overtuiging dat een bepaalde visie op de werkelijkheid ("alles is geestelijk/spiritueel/mentaal") de enige juiste is. Dit kan gevaarlijk zijn als het leidt tot het opleggen van deze visie aan anderen, mogelijk ten koste van diversiteit en vrijheid van gedachte. Libertarisch neigt m.i. behooorlijk richting deze hachelijke dwangmatigheid.
Een gebouw is concreet en kan millennia mee, een gedachte is diffuus en vervaagt relatief snel in de mistige soep genaamd tijd. Een gebouw benadert eeuwigheid, een gedachte is tijdelijk.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 09:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die filosofische school van materialisme krijgt te veel respect. Het is geen juiste filososische school, het is een verkeerde interpretatie van de werkelijkheid.
Jij zegt:''een stoel kan ik vasthouden, gedachtes lossen op". Dat is helemaal waar, maar de stoel bestaat ook als subjectieve ervaring in je bewustzijn.
Het idee:''ik ben hier in mijn hoofd, de stoel is daarbuiten als object''', klopt in feite niet. De subjectiviteit is overal.
En als je dat weet, dan kan het materialisme niet kloppen. Het brein is een object binnen de realiteit, het is hartstikke onlogisch dat de hele waargenomen wereld een hallucinatie van je brein is.
Deze man trekt de juiste conclusie vanuit zijn filosofisch perspectief, maar het is niet geloofwaardig. Ik geloof niet dat de hele wereld uit mijn brein komt. Het brein is, in de woorden van Seth, immers zelf onderdeel van de hallucinatie!
Ja hoor, ik volg je prima.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 10:55 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Een gebouw is concreet en kan millennia mee, een gedachte is diffuus en vervaagt relatief snel in de mistige soep genaamd tijd. Een gebouw benadert eeuwigheid, een gedachte is tijdelijk.
De kosmos ziet dus materie als tijdloos 'belangrijk'. 'Geestelijkheid' is volgens de kosmos vergankelijk en is dus slechts tijdelijk belangrijk. Materie is dus essentiëler dan 'de geest'. Met andere woorden, over 50.000 jaar weet niemand iets meer over Bassie48 en Libertarisch ..... laat staan wat hun gedachtegoed was.
Maar uiteindelijk gaat de kosmos krimpen en zijn we op weg naar een nieuwe oerknal. Dat begint "bewustzijn" weer opnieuw.
Kan je me nog volgen?
Als ik nier niet meer ben, als niemand er meer is, als al het leven is vertrokken van deze planeet, dan staat dat gebouw er nog steeds. Gedachten en emoties over dat gebouw zijn dan verdwenen maar niet het gebouw. Objecten blijven bestaan als de waarnemers weg zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja hoor, ik volg je prima.
Maar zonder bewustzijn is er geen gebouw. Er zit ergens in jouw denken / ervaring een flink gat, waardoor je wereldbeeld niet klopt.
Het bewustzijn is universeel en tijdloos, in plaats van individueel en tijdelijk. Het komt niet uit het brein. Het brein is een ontvanger van het bewustzijn, in plaats van de producent van het bewustzijn. Omdat het dus collectief is i.p.v. individueel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Science matters
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:23 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Als ik nier niet meer ben, als niemand er meer is, als al het leven is vertrokken van deze planeet, dan staat dat gebouw er nog steeds. Gedachten en emoties over dat gebouw zijn dan verdwenen maar niet het gebouw. Objecten blijven bestaan als de waarnemers weg zijn.Het is jouw fundamentele aanname dat bewustzijn op de één of andere manier uit het leven ontstaat, waar jij niet aan twijfelt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En die aanname hoeft helemaal niet juist te zijn.
Die aanname kan hartstikke fout blijken te zijn. Ik ben zoals je weet een liefhebber van het falsificeren van theorieën Alleen nu geloof ik er in. Het is voor mij de meest waarschijnlijke en plausibele 'verklaring'.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is jouw fundamentele aanname dat bewustzijn op de één of andere manier uit het leven ontstaat, waar jij niet aan twijfelt.
En die aanname hoeft helemaal niet juist te zijn.
Ja, dat is wel duidelijk ja dat je daarin gelooft...quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Die aanname kan hartstikke fout blijken te zijn. Alleen nu geloof ik er in. Het is voor mij de meest waarschijnlijke en plausibele 'verklaring'.
En jij gelooft ook, vanuit jouw perspectief.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat is wel duidelijk ja dat je daarin gelooft...
Nee, ik geloof niet en ik weet ook niet.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:30 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En jij gelooft ook, vanuit jouw perspectief.
O nee, je weet het.
De geest is gewoon het verzamelwoord is voor al het menselijke denken, voelen en willen dat wij tegenkomen in de wereld.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Je doet al een behoorlijke aanname door 'iets' geest te noemen en claimen dat er een 'geest' bestaat. Waarom überhaupt een lichaam van materie hebben, als er zoiets is als een 'geest'?
Goed, een lichaam is een vereiste. Maar daaruit volgt niet dat het lichaam ook de veroorzaker is. Belangrijk verschil.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Laat ik het zo stellen: je hebt de zintuiglijke waarneming die een lichaam vereist. Zo neem je andere materie waar. Wat jij de geest noemt, doet min of meer hetzelfde.
Geest is niet alleen de reflexieve beschouwing achteraf, het is veel meer dan gedachten alleen. Evenzeer is het de gewaarwording die er aan vooraf gaat, in het moment zelf.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Je lijkt het vooral over gedachten te hebben, als je het over 'de geest' hebt.
…
Gedachten zijn in de basis, interne nagebootste zintuiglijke waarnemingen, gebaseerd op "werkelijke" verschijningsvormen zoals die zich door externe "prikkels" aan ons presenteren.
Maar ik ontken toch ook niet dat je een lichaam nodig hebt om gedachten te kunnen hebben? Ik heb nog nooit geen lichaam gehad. De vraag is of dat lichaam dan ook de veroorzaker is van de gedachten, of meer iets dat er parallel aan bestaat, als de keerzijde van dezelfde munt. Dat is iets heel anders.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom zou je voor de ene waarneming wel een materieel lichaam (en proces) nodig moeten hebben, en voor de ander niet?
Dit zou wel eens een illusie kunnen zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 03:51 schreef Bassie48 het volgende:
En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.
Het enige wat je zou kunnen beweren is dat een materieel 'ding' langer concreet is dan een gedachte. Maar uiteindelijk duren beide "oneindig kort", afgezet tegen de kosmische oneindigheid van ruimte en tijd.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 15:37 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dit zou wel eens een illusie kunnen zijn.
Alles lost op in de mist van de tijd. Bij gedachten is dat enkel wat duidelijker zichtbaar.
Zoom een beetje uit, en je ziet dat het voor fysieke objecten exact evenzeer het geval is. Ook de stoel, en ook de steen zal “tot stof wederkeren”.
Wat dat betreft is juist de gedachte “echter”, als in, meer in lijn met hoe de dingen daadwerkelijk zijn, namelijk vluchtig en onzeker. De gedachte tekent een iets eerlijker beeld van de vergankelijkheid en wisselvalligheid die inherent aan alles is.
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk. Ik vind materialisme aannemelijker. Maar ik weet niks zeker of zoals Socrates schijnt te hebben gezegd: Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niks weet.quote:
Is dat wat Amerauder beweert?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk.
Iets dat tijdloos is heeft geen begin en geen einde.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:01 schreef Cockwhale het volgende:
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar wat je zegt is dat de geest gewoon bestaat, zonder ergens uit voort te komen, zoals elke andere vorm van materie?
Ik zie niet zo goed in waarom Ockam's razor een argument is voor jouw hypothese...
Nee, Libertarisch. Hij ontkent elke vorm van materie. Zie de post hierboven waarin hij mijn favoriete argumenten tegen idealisme tegen mij gebruikt..quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:43 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Is dat wat Amerauder beweert?
Onjuist, materie bestaat binnen bewustzijn. Dat is exact onze dagelijkse realiteit.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:49 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, Libertarisch. Hij ontkent elke vorm van materie. Zie de post hierboven waarin hij mijn favoriete argumenten tegen idealisme tegen mij gebruikt..
Het is zowel intern als extern, tegelijkertijd. Maar het is fundamenteel non-lokaal.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk. Ik vind materialisme aannemelijker. Maar ik weet niks zeker of zoals Socrates schijnt te hebben gezegd: Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niks weet.
Je beweerde eerder dat je dat niet gelooft of weet maar dat je je er wel bewust van bent. Dankzij meditatie.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is zowel intern als extern, tegelijkertijd. Maar het is fundamenteel non-lokaal.
Het fysieke aspect is een belangrijk aspect, maar het is fundamenteel geestelijk.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je beweerde eerder dat je dat niet gelooft of weet maar dat je je er wel bewust van bent. Dankzij meditatie.
Maar meditatie is een mentale oefening die een significante invloed kan hebben op de hersenfunctie. Wanneer je mediteert, activeer je bepaalde delen van je hersenen, zoals de prefrontale cortex, die betrokken is bij aandacht, concentratie en zelfbewustzijn. Meditatie kan ook leiden tot veranderingen in de hersenstructuur, zoals een verdikking van de hippocampus, die betrokken is bij geheugen en leren.
Daarnaast kan meditatie de activiteit in de amygdala, die geassocieerd wordt met stress en angst, verminderen. Dus hoewel meditatie geen hersenfunctie is, heeft het wel een directe impact op hoe je hersenen werken en kan het de activiteit van verschillende hersengebieden beïnvloeden.
Bewustzijn is dus zo materieel als maar Zijn kan.
Nope. Put up or shut up.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het fysieke aspect is een belangrijk aspect, maar het is fundamenteel geestelijk.
https://www.volkskrant.nl(...)orig-leven~ba4e46e4/quote:In 2019 werd ze door een vriend voorgesteld aan Verrett, met wie het meteen vertrouwd voelde: volgens het stel kennen ze elkaar uit een vorig leven in het oude Egypte. Verrett was destijds een farao, met Märtha Louise aan zijn zijde.
Jij schiet elke keer weer terug in je "het is fysiek!" modus, maar het is toch echt een illusie.quote:
Nee, dat kan niet. Of praat je liever over het achterlijke christelijke flutgeloof?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:02 schreef Cockwhale het volgende:
Kunnen we ophouden met iedere keer dit gezeik. Elk topic hier gaat op een duur over hindoeïsme vs wetenschap tegenwoordig...
Dat geloof gaat nog ergens over en is niet op het eigen ego en op het worden van een zo groot mogelijke narcist gericht zoals het geval is bij dat slappe aftreksel van het hindoeïsme waar jij constant slap over loopt te raaskallen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Of praat je liever over het achterlijke christelijke flutgeloof?
"'De Bijbel is onzin, God bestaat niet!''
Ja, dat is de home culture he
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |