abonnement Unibet Coolblue
pi_214802654
Ik zie hier veel gesproken worden over de relatie tussen geest en materie, ook wel bewustzijn en materie. Ik wil daar graag de volgende kleine gedachte over kwijt, en ben benieuwd wat daarvan gevonden wordt:

Overal om ons heen vinden we materie. Stoelen, tafels, bomen, ons eigen lichaam – ze behoren allemaal tot de groep dingen die wij ‘materie’ noemen. Alles wat je kunt zien en aanraken is materieel van aard.

Maar wat is materie? Waar bestaat materie uit? Simpel gezegd: uit energie. Dat is waar de beroemde formule van Einstein – E = mc2 – naar verwijst: dat massa en energie bepaalde gelijkaardige kenmerken vertonen, en in zekere zin parallel aan elkaar bestaan. De massa van materie, de hardheid, het feit dat we het aan kunnen raken en licht kunnen zien weerkaatsten, laat zich benaderen als een specifieke vorm van, een specifieke configuratie van energie.

Behalve materie zijn er ook immateriële zaken, zoals gedachten, die we geest noemen. Het zijn zaken die we niet kunnen zien of aanraken. Hoewel ze over het algemeen corresponderen met een fysiek component, zoals een elektronisch signaal in de hersenen, of een geluidsgolf in de lucht, een trilling (zoals in het geval van een uitspraak), is het de betekenis waar het bij deze zaken om te doen is. Deze betekenis is niet materieel, en je kunt haar dus ook niet zien of aanraken in de zin dat je dat met materiële zaken kunt doen. We hebben hier te maken met een ander soort ding, een andersoortig fenomeen.

Nu bestaat de gedachte dat deze immateriële, geestelijke toestanden het gevolg zijn van, veroorzaakt worden door materiële toestanden. Zo denkt men dat een bepaalde gedachte kan ontstaan als gevolg van een zekere chemische samenstelling van stoffen in de hersenen. De gedachte is dan een afgeleide – de materie is primair. Zonder gedachte kan materie prima bestaan, zo stelt deze idee, maar andersom niet, zonder materie kan er ook geen gedachte zijn.

Nu is dit natuurlijk een zeer algemeen aanvaarde en gerespecteerde idee, en zo dienen we het ook te behandelen. Ik denk dat we er voor moeten waken om hier lichtzinnig over te doen, of deze gedachte al te gemakkelijk van de hand te wijzen, zoals je weleens ziet gebeuren. Beginpunt moet zijn dat dit een zeer krachtig idee is dat de nodige respect verdient. Het is immers niet voor niets zo dominant geworden. Het brengt grote voordelen met zich mee, dat ten eerste, en dat voorop.


Materie als dat wat uitgebreidheid kent, een plaats binnen ruimte en tijd.


Toch is het ook op de plaats om een kritische kanttekening te plaatsen, en ook de nadelen van deze idee niet uit de weg te gaan. Zo kun je kritisch zijn op bepaalde praktijken die uit deze opvatting voort lijken te komen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg. Neem de wijze waarop men soms wel heel erg snel een pil voorschrijft als iemand zich verdrietig voelt. Er is dan sprake van het aanpakken van geestelijke problemen met materiële oplossingen, terwijl een geestelijke oplossing méér op de plaats zou zijn. Dit is slechts één van de vele voorbeelden van de negatieve uitwassen van de opvatting dat gedachten uit een materiële oorsprong voort zouden komen.

Sta me daarom toe, als u wilt, om een beetje met deze gangbare opvatting te spelen, opdat we ons af kunnen vragen hoe vanzelfsprekend zij eigenlijk is.

De idee dat immateriële zaken uit materiële zaken voort zouden komen, deze idee wordt voorgesteld als een elegante oplossing voor de complexiteit van het bestaan van twee verschillende werelden: die van de geest en die van de materie. Als de geest slechts het gevolg is van materiële wisselwerkingen, als gedachten te herleiden zijn tot chemische processen, dan zijn er minder factoren waar we rekening mee hoeven te houden, en kunnen we ons het het universum meer als uniform geheel voorstellen. Daar zitten duidelijke voordelen aan. Enkel materie is dan nog nodig in het model om vrijwel alle fenomenen te kunnen verklaren. Met Ockhams scheermes, het principe dat stelt dat de hypothese met de minste aannames de voorkeur geniet, wordt deze eenvoud daarom als een elegante oplossing naar voren geschoven.

Toch is het juist Ockham zelf die hier roet in het eten gooit. Want als we ons bedenken dat ook de materiële verschijningen die wij overal om ons heen kunnen aantreffen een uitdrukking van energie zijn, dan treedt de gedachte dat geestelijke zaken uit materiële toestanden voort zouden komen plots naar voren als een extra stap, een onnodige extra stap.

Ga maar na: in plaats van energie, die als bepaalde materiële stoffen tot uitdrukking komt, welke op hun beurt vervolgens weer gedachten voortbrengen, zou de simpelere, elegantere voorstelling van zaken zijn dat diezelfde energie, waar materiële verschijningen uit bestaan, ook direct, zonder onnodige extra tussenstap, gedachten kan voortbrengen.

Ja, dat is even wennen, inderdaad. Laat het maar even tot je doordringen. Dat vergt even een iets andere blik, om er zo naar te kijken, die we niet gewend zijn, omdat ons een leven lang is aangeleerd om gedachten die uit chemische processen voort zouden kunnen komen als de meest normale zaak van de wereld te beschouwen.

Maar als we een beetje ons best doen om hier iets neutraler en onbevangener naar te kijken, zonder vooroordelen de overhand te laten houden, dan wordt het principe dat geest eerst materie zou moeten zijn geweest, om vervolgens geest te kunnen worden, zichtbaar als een onnodige extra tussenstap, een omweg die eigenlijk weinig toevoegt. Gedachten zouden net zo goed direct uit energie kunnen bestaan, op de manier waarop dat over de materiële verschijningen zelf gezegd wordt.

Geest en materie zijn beide in hun meeste primaire vorm verschijnselen. Wat voegt het toe om aan te nemen dat het ene verschijnsel uit het andere voortkomt? Waarom het ene aan het andere ondergeschikt maken? (Dat werkt beide kanten op, overigens.)

Niet alleen is deze tussenstap overbodig, ze brengt bovendien onnodige complexiteit met zich mee. Als gevolg van deze aanname moet je namelijk uitleggen hoe het kan dat een gedachte uit een chemisch proces voort zou kunnen komen, want helemaal zo gemakkelijk nog niet is. Daarom is dit alles helemaal zo elegant nog niet als het lijkt: je haalt je middels dit principe juist allerlei onnodige problemen op de hals die we middels Ockhams scheermes van de hand zouden kunnen doen als overbodige extraatjes waar we het beter zonder zouden kunnen stellen.

Net zoals materie de keerzijde is van energie, en andersom, zo ook zouden gedachten een specifieke configuratie kunnen zijn van diezelfde energie waar ook materie een uitdrukking van is. Zo zijn gedachten gemakkelijker en directer te verklaren, als uiting van dezelfde bron.

Kortom, samenvattend: De gedachte dat energie primair is, en zowel materie als geest doet verschijnen, is eleganter, simpeler, en daarom meer in lijn met het principe van Ockhams scheermes dan de iets ingewikkeldere en daarom nodeloos complexe gedachte die gangbaarder is: dat energie eerst in de vorm van materie verschijnt, en dat die materie op haar beurt vervolgens weer geest doet verschijnen.

Het woord is aan u. Hoe ziet u, of hoe zie jij, de relatie tussen geest en materie? Zijn ze moeder en zoon, zoals in de gangbare opvatting, of misschien vader en dochter, zoals ook vaak wordt gedacht (idealisme; de geest verwekt de materie). Of zouden ze misschien als broer en zus gezien kunnen worden, meer gelijkwaardig?
pi_214804009
Ik zou zeggen, en dan neem ik Ockham's scheermes in de hand, dat het idee van een externe realiteit met een fundamentele aard (geest of materie) meer een soort nuttige fictie is die theorievorming makkelijker maakt dan iets dat "echt waar" is. Als je met volle overtuiging meent te weten wat zich buiten de menselijke waarneming afspeelt hou je jezelf volgens mij een beetje voor de gek (al helemaal als je jezelf vriend van de wetenschap waant), aangezien dat per definitie onkenbaar en onwaarneembaar is.

Ik denk zelf dat conventioneel gezien een vorm van idealisme (het idee dat de werkelijkheid geestelijk is) veel dichter ligt bij hoe de alledaagse werkelijkheid functioneert en hoe deze ervaren wordt. Je hebt constant, de hele dag lang, interacties met mensen, je vormt impliciet en expliciet een beeld van hoe die mensen zijn en waarom ze doen wat ze doen, hoe ze gevormd worden door hun persoonlijkheid en ervaringen, en dit vormt m.i. min of meer de kern van hoe je je door de sociale werkelijkheid navigeert. Dogmatische materialisten die zeggen dat dat "eigenlijk" allemaal materie is komen erg vreemd op me over, nog even los van het lelijke, zurige aspect dat het wel vaker heeft wanneer het wordt gebruikt om religie aan te vallen ("het zijn maar stofjes in je hersenen, bro!") of zaken als verliefdheid.

Nietzsche heeft de oude wijsheid van de sceptici opnieuw van stal gehaald, namelijk dat de hele notie van metafysica zelf (in de zin van een zoektocht naar een inherent bestaande, mens-onafhankelijke waarheid) een soort geseculariseerd overblijfsel is van de religieuze manier van naar de wereld kijken. Vandaar ook de interessante benadering van waarheid die hij heeft: vraag je niet af of wat iemand over zulke zaken zegt "echt waar" is, maar eerder wat voor soort persoon zoiets als waarheid zou willen of kunnen aannemen. Ik vond dat zeer verhelderend toen ik het jaren geleden voor het eerst las.

Dat brengt me bij de tweede reden waarom idealisme volgens mij "nauwkeuriger" (of in ieder geval praktischer) is, namelijk dat het je toestaat om flexibeler te kijken naar je eigen leven. Je gaf zelf het voorbeeld van die pillen: als je bij de psychiater binnenloopt krijg je gelijk verhaaltjes te horen over je hersens en smeren ze je antidepressiva aan. Als je dat weigert zullen ze het aan je blijven proberen op te dringen, want dat "is nou eenmaal zo" (niet alleen religieuze dogma's zijn dom en star, wat dat betreft). Een soort basaal bewustzijn hebben van de mate waarin je beeldvorming van de realiteit - en dus niet "de realiteit zelf" - de oorzaak is van allerlei mentaal leed is volgens mij een belangrijk onderdeel van een goede gezondheid.
pi_214807654
Wat energie met de geest te maken zou kunnen hebben, is dat energie bestaat uit mogelijkheden die gekozen kunnen worden. Energie is dacht ik een golf besaande uit meerde mogelijke waarden, en als het in massa word omgezet, dan heeft het maar een enkele waarde. Ik bedoel als een foton een golf is, dan heeft de positie parameter van de foton meerdere mogelijke waarden, en als het wordt beslist, dan heeft de foton een enkele actuele waarde voor de positie.

Het fundamentele onderscheid is subjectief v objectief.

Gedachten zijn volgens mij objectief. Als ik denk aan een smurf, dan is het een feit dat ik daar aan denk, en niet een mening.

Energie is ook objectief, het kan worden gemeten, en is daarom materieel.

Omdat we voor efficient redeneren 1 woord nodig hebben voor de substantie van alles dat objectief is, en dit woord is materieel. "woorden" zijn trouwens ook materieel, omdat woorden ook objectief zijn, je kan ze zien. Dat is nou eenmaal een vereiste van efficient redeneren, om daar 1 enkel woord voor te hebben.

In de wetenschap is energie geloof ik ook als materie benoemd, en is het onderscheid massa en energie.

De geest die kiest is subjectief. We gebruiken het concept subjectiviteit dagelijks, ik vind dit mooi, dat is lelijk enz. Je moet eerst kijken wat de logica is die we al gebruiken. Er is voor mij absoluut geen twijfel dat de logica die we gebruiken, is dat het subjectieve, het objectieve creeert.

Dus als je zegt dat het anders zit, dan zeg je daarmee dat iedereen het fout heeft om te zeggen dat dingen mooi zijn enzo., met de logica die ze daarbij gebruiken.

En dat kan natuurlijk dat iedereen het fout doet, misschien omdat het makkelijk zou zijn bijvoorbeeld. Maar dan moet je wel je verhaal beginnen met, iedereen doet het fout. Je kan niet zomaar verschillende logica gebruiken in je dagelijks leven, en intellectueel, want dat is dubbelhartig, liegen. Impliciet zeggen in je dagelijks leven dat het zus en zo werkt, en dan intellectueel zeggen dat het totaal anders werkt. Dus onderzoek eerst wat het is dat je zegt te weten, in het dagelijks leven, voordat je gaat onderzoeken hoe het eigenlijk zit.

Dus ideeen zoals dat de geest voortkomt uit materie zijn in principe leugenachtig, en verdienen geen respect.

En Occam wist dat ook best goed, dat de geest subjectief is, dat het bestaan van de menselijke ziel, en God, alleen door openbaring en geloof, kunnen worden bevestigd. Occam was daarom een fideist.

De geest kiest, en de geest word geidentificeerd met een gekozen mening. Emoties en persoonlijk karakter worden geidentificeerd met een gekozen mening. Dus er zijn altijd meerdere gekozen antwoorden valide, net zoals het net zo goed valide is om te zeggen dat een schilderij mooi is of lelijk.
pi_214807885
Om het een nog interessanter vraagstuk te maken;

In principe ben je in staat je gedachten te sturen, elke kant op wat je ook maar wilt. Dit is wat "the Self" (bewustzijn) doet. Het is iets anders dan de gedachten zelf, maar de grotere intelligentie daarachter. Deze spreekt niet, heeft geen woorden. Rumi zei dan ook; "Silence is the language of God, all else is poor translation.", doelende op deze "Self" die dus gedachten en het ego kan aansturen.

Even buiten dit; áls het dus waar is dat gedachten bepaalde materiele chemie in de hersenen zou betreffen, en daarbij is íedereen het ermee eens (mag ik hopen) dat je je gedachten ELKE kant op kunt sturen die je wilt, is het dan waar dat je verschillende vormen van materie in je brein kunt creëeren, op basis van waar die "Self" daarachter het naartoe stuurt? En zo ja, dan is dat een behoorlijk interessante kwestie.

Dit is eigenlijk dus wat er beweerd wordt, als men zegt; "het is chemie in de hersenen", daarmee zeg je dan eigenlijk dat je bepaalde materie (chemie in hersenen) creëert naar wens van de Self (bewustzijn) daarachter, kunnen we dan stellen dat op deze manier materie gecreëerd wordt door bewustzijn? Want dat is dan waar we over praten.

Edit; Ah, dat is ook wat je min of meer beweert hier ja, goed ik laat m'n post staan ter verduidelijking en aanvulling met Self, want ik las denk ik iets te snel over je OP heen. Vergeef me, tis laat. Insomnia :z IJzersterk topic wel, eerlijk is eerlijk ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door Mijk op 26-08-2024 01:44:42 ]
As above, so below.
pi_214807920
De vraag staat of er wel sprake is van geest, wat is geest?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214807936
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 16:12 schreef Amerauder het volgende:

Het woord is aan u. Hoe ziet u, of hoe zie jij, de relatie tussen geest en materie? Zijn ze moeder en zoon, zoals in de gangbare opvatting, of misschien vader en dochter, zoals ook vaak wordt gedacht (idealisme; de geest verwekt de materie). Of zouden ze misschien als broer en zus gezien kunnen worden, meer gelijkwaardig?

Er is een gedeelde realiteit, die niet zou kunnen bestaan zonder onderliggende (objectieve) mechanica. Dit kun je makkelijk voorstellen, als er voor mij andere natuurwetten bestaan dan voor jou dan kunnen we niet praten. Ik zou niet aan zwaartekracht onderhevig zijn en in de ruimte zweven en niet met jou interacteren.

Zonder onderliggend mechanisme zou de realiteit als een zeepbel uit elkaar barsten. Het zou simpelweg ''niet werken''.

De grote misvatting van de moderne westerse cultuur is om het onderliggende mechanisme van de realiteit te verheffen tot de fundamentele realiteit. De fundamentele realiteit is juist niet mechanisch maar subjectief.

Wat is dan de relatie tussen geest en materie? Materie is een functionele eigenschap van de geest, het is de manifestatie van de geest. De geest kan een perfect fine-tuned wereld creëeren. Simpel gezegd: in het begin schiep God de wereld.

Het tegengestelde beeld, de gedeelde realiteit is een emergent fenomeen van het onderliggende mechanisme, is totaal onlogisch. Het rammelt en het is sowieso incorrect want het doet onfalsifieerbare premisses, het is gebaseerd op een secundair fenomeen. Een secundair fenomeen moet niet omgekeerd worden alszijnde het primaire fenomeen, dat is een fout. Maar als je diep genoeg in de mechanica zit ga je vanzelf denken dat de realiteit an sich mechanisch is.
pi_214809833
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 02:27 schreef Libertarisch het volgende:
De grote misvatting van de moderne westerse cultuur is om het onderliggende mechanisme van de realiteit te verheffen tot de fundamentele realiteit. De fundamentele realiteit is juist niet mechanisch maar subjectief.

Luisterde onlangs een Podcast met ene Billy Carson... Die moet jij ongetwijfeld kennen en wat hij verteld komt nagenoeg 1 op 1 over met jouw wederkerig verhaaltje.

https://www.youtube.com/@billycarsonofficial

Op zich is hij een onderhoudend karakter en kan zeer charismatisch vertellen...

Komt ook met uitspraken als op atomair niveau is alles alleen maar energie en daarom is aanraking dus materie en fysiek aanraken slechts een illusie. Er bestaat alleen maar afstoting van niet verenigbare energieën in andere frequenties.

Ook wanneer je thuis weg gaat en de straat uit bent en daarom je huis niet meer ziet, dan bestaat je huis niet meer in de fysiek wereld en alleen nog maar als denkbeeld in je bewustzijn. En nog veel meer van dat soort metafysisch geneuzel.

Die laatste is wel weer handig, kun je gelijk de brandverzekering opzeggen. Want wat er niet is als je er niet bent kan ook niet echt afbranden. :') Laats klaagde mijn buren dat de hele week mijn auto voor hun oprit heeft gestaan. Toen heb ik gezegd 'Hoe kan dat nou? Ik was de hele week van huis. _O-

Afijn, ik denk dat Billy wel smullen is voor de fans van dit soort materie. In figuurlijke zin dan hè!? Materie bestaat immers niet.
pi_214815996
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:24 schreef VseslavBotkin het volgende:

Als je met volle overtuiging meent te weten wat zich buiten de menselijke waarneming afspeelt hou je jezelf volgens mij een beetje voor de gek (al helemaal als je jezelf vriend van de wetenschap waant), aangezien dat per definitie onkenbaar en onwaarneembaar is.

Klopt. Dat dingen ‘eigenlijk’ energie zouden zijn is voor mij dan ook theorie, en fundamenteel onbewijsbaar.

Materie daarentegen, zoals ik het woord gebruik, is gewoon de verzameling aan fenomenen die wij allemaal om ons heen kunnen herkennen. Daar bestaat wat dat betreft dus ook veel minder twijfel over. Het wordt eigenlijk al heel gauw vrij bizar als je het bestaan daarvan zou willen ontkennen. In groot contrast met de meer theoretische varianten.

quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:24 schreef VseslavBotkin het volgende:

Een soort basaal bewustzijn hebben van de mate waarin je beeldvorming van de realiteit - en dus niet "de realiteit zelf" - de oorzaak is van allerlei mentaal leed is volgens mij een belangrijk onderdeel van een goede gezondheid.

Inderdaad, belangrijk om bij stil te staan. De grootste problemen zijn doorgaans van onze eigen makelij, het is wat we onszelf aandoen.

Seneca:

quote:
We zijn vaker bang dan dat we pijn ervaren; en we lijden meer aan ons voorstellingsvermogen dan aan de werkelijkheid.



[ Bericht 0% gewijzigd door Amerauder op 27-08-2024 13:12:14 ]
pi_214816088
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 23:59 schreef Syamsu het volgende:

De geest die kiest is subjectief. We gebruiken het concept subjectiviteit dagelijks, ik vind dit mooi, dat is lelijk enz.

Is het een keuze om iets mooi of lelijk te vinden? Dat weet ik niet.

Het is een keuze wat ik daarmee doe, hoe ik ermee omga dat ik iets mooi of lelijk vind, bijvoorbeeld of ik me erover uitspreek en het ook openlijk zo noem.

Ook kan het een keuze zijn om iets te leren waarderen, om een smaak te ontwikkelen, bijvoorbeeld in een muziekstijl of in een type voedsel. Dat je deze muziek als gevolg daarvan mooi gaat vinden echter, dat zie ik dan niet helemaal als een keuze, dat is dan meer iets waar je jezelf voor hebt opengesteld, meer iets dat je je laat gebeuren dan iets dat je zelf doet.

Soms doe je je best namelijk om je ergens voor open te stellen, bijvoorbeeld om een film leuk te vinden, maar dan komt het gewoon niet, dan blijkt die film gewoon lelijk en saai te zijn. Dat heb je in de hand, maar niet volledig, verre van volledig.

Een subtiel maar belangrijk onderscheid.

quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 23:59 schreef Syamsu het volgende:

Je moet eerst kijken wat de logica is die we al gebruiken. Er is voor mij absoluut geen twijfel dat de logica die we gebruiken, is dat het subjectieve, het objectieve creeert.

Dat is zeker waar over die gangbare logica, en met deze uitspraak zie ik op zich niet mis. Maar, als jij het subjectieve als het kiezen stelt, dan lijkt het hiermee alsof de gehele wereld het gevolg wordt van mijn keuze? En dat is toch duidelijk niet het geval?

Dat is het probleem dat ik nu juist tracht te voorkomen: dat alles een persoonlijke keuze zou worden. Dat probeer ik door over energie te spreken, die iets doet met ons. Daar kunnen we ons tegen verzetten, of we kunnen het ons laten overkomen, maar echt volledig zelf regisseren doen we het niet. Ten hoogste leveren we een bijdrage aan het proces waar we deel van uitmaken – dat is al heel wat.
pi_214816353
quote:
3s.gif Op maandag 26 augustus 2024 01:35 schreef Mijk het volgende:

In principe ben je in staat je gedachten te sturen, elke kant op wat je ook maar wilt. Dit is wat "the Self" (bewustzijn) doet. Het is iets anders dan de gedachten zelf, maar de grotere intelligentie daarachter. Deze spreekt niet, heeft geen woorden. Rumi zei dan ook; "Silence is the language of God, all else is poor translation.", doelende op deze "Self" die dus gedachten en het ego kan aansturen.

Sturen. Is dat niet wat je met machines doet, zoals vaartuigen? En met slaven? Ik denk niet dat het is wat ons “grote ik” doet met ons “kleine ik”, niet bij mij in ieder geval. Mijn gedachten lopen geheel vrijwillig achter de “grotere intelligentie” aan, niet omdat ze daardoor gestuurd worden maar eerder omdat ze daardoor aangetrokken worden en het ze de juiste weg lijkt te zijn.

Ook zeg je nu dat “je” In staat bent te doen wat je maar wilt. Oké. Maar wie is deze “je” eigenlijk? Is het wel een individu, en zijn wij dat wel? Je kunt je daarmee wel identificeren en je er verwant aan voelen, dat wel, maar ik vraag me af of er op dat niveau nog werkelijk sprake is van individualiteit in de conventionele zin van het woord. Is dat dan niet eerder zoiets als wat men noemt “wereldziel”? The Over-Soul, noemt Emerson het.

quote:
3s.gif Op maandag 26 augustus 2024 01:35 schreef Mijk het volgende:

en daarbij is íedereen het ermee eens (mag ik hopen) dat je je gedachten ELKE kant op kunt sturen die je wilt, is het dan waar dat je verschillende vormen van materie in je brein kunt creëeren, op basis van waar die "Self" daarachter het naartoe stuurt?

Interessant vraag wel, maar ik denk dus niet dat je je gedachten alle kanten op kunt sturen die je wilt. Natuurlijk kun je sommige dingen denken die je niet kunt doen, maar er zitten wel degelijk duidelijke grenzen, ook aan wat je kunt denken.

De meest voor de hand liggende grens is de hoeveelheid talen die je spreekt. Als je geen Frans spreekt dan ben je daarmee afgesloten van sommige specifiek Franse gedachten, om een heel simpel voorbeeld te noemen.

Daarnaast stuiten we hierbij op het klassieke probleem van Schopenhauer: je kunt dan misschien wel doen wat je wilt, maar je kunt nooit willen wat je wilt. Als de wil ontbreekt om bepaalde dingen te denken, dan heb je daarmee een tweede reden te pakken dat je niet alles kunt denken.
pi_214816453
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2024 01:56 schreef bedachtzaam het volgende:
De vraag staat of er wel sprake is van geest, wat is geest?
Grappig Geestig hoeveel onduidelijkheid er toch altijd over dit woord bestaat.

Ik kan er nooit helemaal bij, maar dat is dan ook weer juist wat het zo geestig maakt.

Het is bijna alsof, en misschien is zoiets ook wel een beetje de reden, de mensen samen met de afkeer van religie tegelijkertijd ook een afkeer van geestelijke zaken als zodanig begonnen te ontwikkelen.

quote:
de geest
zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak: [xest]
Verbuigingen: geesten (meerv.)

1) het menselijke vermogen om te denken, voelen en willen

Synoniem: psyche
de armen van geest (de mensen die eenvoudig denken)
Het staat me nog helder voor de geest. (ik kan het mij nog goed herinneren)
de scheiding der geesten (het verschil van mening)
de tegenwoordigheid van geest hebben (op een moeilijk moment helder kunnen nadenken)

pi_214816993
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 12:54 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Grappig Geestig hoeveel onduidelijkheid er toch altijd over dit woord bestaat.

Ik kan er nooit helemaal bij, maar dat is dan ook weer juist wat het zo geestig maakt.

Het is bijna alsof, en misschien is zoiets ook wel een beetje de reden, de mensen samen met de afkeer van religie tegelijkertijd ook een afkeer van geestelijke zaken als zodanig begonnen te ontwikkelen.
[..]

Als je nog verder gaat dan is geest het levensbeginsel en voorgesteld als het onstoffelijke zelfstandigheid.
Maar zijn die paar volt waardoor je telefoontje werkt aan te duiden als onstoffelijke zelfstandigheid en levensbeginsel.

Ik weet dat je mij ziet als iemand die wars is van religie maar dat beeld dat je van me hebt klopt niet.
Ik ben wel wars van kennis en traditie dat mensen verenigt in een ideaal, godsdiensten daar heb ik dus weinig mee. :)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214817534
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Als je nog verder gaat dan is geest het levensbeginsel en voorgesteld als het onstoffelijke zelfstandigheid.
Maar zijn die paar volt waardoor je telefoontje werkt aan te duiden als onstoffelijke zelfstandigheid en levensbeginsel.

Nou, wat ik dus in mijn openingsverhaal heb voorgesteld is dat geest in theorie het gevolg zou kunnen zijn van, en dus ook onderhevig zou zijn aan, energie.

Niet aan de geest maar wel aan de energie zou je dus vervolgens dergelijke eerbetonen kunnen gaan toekennen, als je dat wilt. En inderdaad, dat zou dan inclusief de energie in mijn telefoontje zijn. Ik heb daar geen problemen mee. Moderne technologie heeft wel degelijks iets goddelijks, of magisch als je wilt, zoals in de beroemde woorden van Arthur C. Clarke:

quote:
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Bedenk je maar welke ontzagwekkende gevolgen het ontwikkelen van machinetechniek gehad heeft, dat is niets om laatdunkend over te zijn. Menig god doet er voor onder...

quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:

Ik weet dat je mij ziet als iemand die wars is van religie maar dat beeld dat je van me hebt klopt niet.

Nee hoor, helemaal niet. Ik zei dat over de afkeer van het woord geest in het algemeen, dat een veel breder bestaan kent.

quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:

Ik ben wel wars van kennis en traditie dat mensen verenigt in een ideaal, godsdiensten daar heb ik dus weinig mee. :)

Fair enough; afkeer van godsdienst dan. Idealisme vind ik ook zeer gevaarlijk, maar ik zou wel wensen dat we het kind niet met het badwater weggooien, en dat we zorg dragen ruimte over te laten voor de geest.
pi_214817565
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 15:00 schreef Amerauder het volgende:
Idealisme vind ik ook zeer gevaarlijk, maar ik zou wel wensen dat we het kind niet met het badwater weggooien, en dat we zorg dragen ruimte over te laten voor de geest.
Waarom vind je het gevaarlijk?
pi_214817662
Nou, in de zin van ideologie, dat mensen een ideaal voor ogen gehouden kan worden waar een zekere hypnotiserende werking van uitgaat.

In naam van de “betere wereld” die volgens dat ideaal bewerkstelligt zou kunnen worden, worden mensen dan tot allerlei handelingen aangezet waar ik het soms niet mee eens ben, zoals veel van wat valt onder de noemer “maakbare samenleving.” Vaak heb ik liever dat mensen op hun eigen geweten vertrouwen – uitzonderingen daargelaten.
pi_214818114
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 12:00 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Is het een keuze om iets mooi of lelijk te vinden? Dat weet ik niet.
Dan moet je keuze definieren op basis van spontaniteit, en niet op basis van het idee de beste mogelijkheid uit te zoeken.
pi_214828915
Je doet al een behoorlijke aanname door 'iets' geest te noemen en claimen dat er een 'geest' bestaat. Waarom überhaupt een lichaam van materie hebben, als er zoiets is als een 'geest'?

Je lijkt het vooral over gedachten te hebben, als je het over 'de geest' hebt. Laat ik het zo stellen: je hebt de zintuiglijke waarneming die een lichaam vereist. Zo neem je andere materie waar. Wat jij de geest noemt, doet min of meer hetzelfde. Gedachten zijn in de basis, interne nagebootste zintuiglijke waarnemingen, gebaseerd op "werkelijke" verschijningsvormen zoals die zich door externe "prikkels" aan ons presenteren. Waarom zou je voor de ene waarneming wel een materieel lichaam (en proces) nodig moeten hebben, en voor de ander niet?

[ Bericht 1% gewijzigd door Cockwhale op 28-08-2024 21:53:21 ]
pi_214829072
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Je doet al een behoorlijke aanname door 'iets' geest te noemen en claimen dat er een 'geest' bestaat. Waarom überhaupt een lichaam van materie hebben, als er zoiets is als een 'geest'?

Je lijkt het vooral over gedachten te hebben, als je het over 'de geest' hebt. Laat ik het zo stellen: je hebt de zintuiglijke waarneming die een lichaam vereist. Zo neem je andere materie waar. Wat jij de geest noemt, doet min of meer hetzelfde. Gedachten zijn in de basis, interne nagebootste zintuiglijke waarnemingen, gebaseerd op "werkelijke" verschijningsvormen zoals die zich vanuit extern aan ons presenteren. Waarom zou je voor de ene waarneming wel een materieel lichaam (en proces) nodig moeten hebben, en voor de ander niet?
Nee, eigenlijk is de geest alles en overal. Materie is de term voor de gedeelde subjectieve ervaring.

Het wordt onterecht als objectief geïnterpreteerd.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 03:51:44 #19
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214830561
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, eigenlijk is de geest alles en overal. Materie is de term voor de gedeelde subjectieve ervaring.

Het wordt onterecht als objectief geïnterpreteerd.
Of "de geest alles en overal is" hangt af van de filosofische school. Voor een rationalist en bewonderaar van het materialisme als ik is de geest een afgeleide van de fysieke werkelijkheid. En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.
Science matters
  donderdag 29 augustus 2024 @ 04:07:40 #20
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214830564
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 15:00 schreef Amerauder het volgende:

Idealisme vind ik ook zeer gevaarlijk, maar ik zou wel wensen dat we het kind niet met het badwater weggooien, en dat we zorg dragen ruimte over te laten voor de geest.
Idealisme is op zich niet gevaarlijk. Als idealisme extreem wordt doorgevoerd (zoals bijvoorbeeld door Libertarisch gepropageerd), kan het leiden tot de ontkenning van materiële of fysieke omstandigheden. Dit kan problematisch zijn, vooral in situaties waar praktische of fysieke actie vereist is, zoals in de gezondheidszorg, wetenschap of sociale rechtvaardigheid. Een sterke nadruk op een geestelijke/spirituele werkelijkheid kan mensen ook aanmoedigen om zich af te wenden van de wereld zoals die is. Dit kan leiden tot een vorm van escapisme, waarbij echte problemen en uitdagingen worden genegeerd of geminimaliseerd. Wat ook heel eng is aan idealisme is dat het kan leiden tot de overtuiging dat een bepaalde visie op de werkelijkheid ("alles is geestelijk/spiritueel/mentaal") de enige juiste is. Dit kan gevaarlijk zijn als het leidt tot het opleggen van deze visie aan anderen, mogelijk ten koste van diversiteit en vrijheid van gedachte. Libertarisch neigt m.i. behooorlijk richting deze hachelijke dwangmatigheid.
Science matters
pi_214831503
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 03:51 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Of "de geest alles en overal is" hangt af van de filosofische school. Voor een rationalist en bewonderaar van het materialisme als ik is de geest een afgeleide van de fysieke werkelijkheid. En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.
Die filosofische school van materialisme krijgt te veel respect. Het is geen juiste filososische school, het is een verkeerde interpretatie van de werkelijkheid.

Jij zegt:''een stoel kan ik vasthouden, gedachtes lossen op". Dat is helemaal waar, maar de stoel bestaat ook als subjectieve ervaring in je bewustzijn.

Het idee:''ik ben hier in mijn hoofd, de stoel is daarbuiten als object''', klopt in feite niet. De subjectiviteit is overal.

En als je dat weet, dan kan het materialisme niet kloppen. Het brein is een object binnen de realiteit, het is hartstikke onlogisch dat de hele waargenomen wereld een hallucinatie van je brein is.


Deze man trekt de juiste conclusie vanuit zijn filosofisch perspectief, maar het is niet geloofwaardig. Ik geloof niet dat de hele wereld uit mijn brein komt. Het brein is, in de woorden van Seth, immers zelf onderdeel van de hallucinatie!
pi_214831525
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 04:07 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Idealisme is op zich niet gevaarlijk. Als idealisme extreem wordt doorgevoerd (zoals bijvoorbeeld door Libertarisch gepropageerd), kan het leiden tot de ontkenning van materiële of fysieke omstandigheden. Dit kan problematisch zijn, vooral in situaties waar praktische of fysieke actie vereist is, zoals in de gezondheidszorg, wetenschap of sociale rechtvaardigheid. Een sterke nadruk op een geestelijke/spirituele werkelijkheid kan mensen ook aanmoedigen om zich af te wenden van de wereld zoals die is. Dit kan leiden tot een vorm van escapisme, waarbij echte problemen en uitdagingen worden genegeerd of geminimaliseerd. Wat ook heel eng is aan idealisme is dat het kan leiden tot de overtuiging dat een bepaalde visie op de werkelijkheid ("alles is geestelijk/spiritueel/mentaal") de enige juiste is. Dit kan gevaarlijk zijn als het leidt tot het opleggen van deze visie aan anderen, mogelijk ten koste van diversiteit en vrijheid van gedachte. Libertarisch neigt m.i. behooorlijk richting deze hachelijke dwangmatigheid.
Idealisme is simpelweg de juiste interpretatie van de werkelijkheid, resulterend uit een verhoogd bewustzijnsniveau.

Dat heeft alleen voordelen, geen nadelen.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 10:55:31 #23
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214832097
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 09:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Die filosofische school van materialisme krijgt te veel respect. Het is geen juiste filososische school, het is een verkeerde interpretatie van de werkelijkheid.

Jij zegt:''een stoel kan ik vasthouden, gedachtes lossen op". Dat is helemaal waar, maar de stoel bestaat ook als subjectieve ervaring in je bewustzijn.

Het idee:''ik ben hier in mijn hoofd, de stoel is daarbuiten als object''', klopt in feite niet. De subjectiviteit is overal.

En als je dat weet, dan kan het materialisme niet kloppen. Het brein is een object binnen de realiteit, het is hartstikke onlogisch dat de hele waargenomen wereld een hallucinatie van je brein is.


Deze man trekt de juiste conclusie vanuit zijn filosofisch perspectief, maar het is niet geloofwaardig. Ik geloof niet dat de hele wereld uit mijn brein komt. Het brein is, in de woorden van Seth, immers zelf onderdeel van de hallucinatie!
Een gebouw is concreet en kan millennia mee, een gedachte is diffuus en vervaagt relatief snel in de mistige soep genaamd tijd. Een gebouw benadert eeuwigheid, een gedachte is tijdelijk.

De kosmos ziet dus :6 materie als tijdloos 'belangrijk'. 'Geestelijkheid' is volgens de kosmos vergankelijk en is dus slechts tijdelijk belangrijk. Materie is dus essentiëler dan 'de geest'. Met andere woorden, over 50.000 jaar weet niemand iets meer over Bassie48 en Libertarisch ..... laat staan wat hun gedachtegoed was.


Maar uiteindelijk gaat de kosmos krimpen en zijn we op weg naar een nieuwe oerknal. Dat begint "bewustzijn" weer opnieuw.

Kan je me nog volgen? :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Bassie48 op 29-08-2024 11:02:09 ]
Science matters
pi_214832212
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 10:55 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Een gebouw is concreet en kan millennia mee, een gedachte is diffuus en vervaagt relatief snel in de mistige soep genaamd tijd. Een gebouw benadert eeuwigheid, een gedachte is tijdelijk.

De kosmos ziet dus :6 materie als tijdloos 'belangrijk'. 'Geestelijkheid' is volgens de kosmos vergankelijk en is dus slechts tijdelijk belangrijk. Materie is dus essentiëler dan 'de geest'. Met andere woorden, over 50.000 jaar weet niemand iets meer over Bassie48 en Libertarisch ..... laat staan wat hun gedachtegoed was.

Maar uiteindelijk gaat de kosmos krimpen en zijn we op weg naar een nieuwe oerknal. Dat begint "bewustzijn" weer opnieuw.

Kan je me nog volgen? :P
Ja hoor, ik volg je prima.

Maar zonder bewustzijn is er geen gebouw. Er zit ergens in jouw denken / ervaring een flink gat, waardoor je wereldbeeld niet klopt.

Het bewustzijn is universeel en tijdloos, in plaats van individueel en tijdelijk. Het komt niet uit het brein. Het brein is een ontvanger van het bewustzijn, in plaats van de producent van het bewustzijn. Omdat het dus collectief is i.p.v. individueel.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 11:23:26 #25
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214832248
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 11:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja hoor, ik volg je prima.

Maar zonder bewustzijn is er geen gebouw. Er zit ergens in jouw denken / ervaring een flink gat, waardoor je wereldbeeld niet klopt.

Het bewustzijn is universeel en tijdloos, in plaats van individueel en tijdelijk. Het komt niet uit het brein. Het brein is een ontvanger van het bewustzijn, in plaats van de producent van het bewustzijn. Omdat het dus collectief is i.p.v. individueel.
Als ik nier niet meer ben, als niemand er meer is, als al het leven is vertrokken van deze planeet, dan staat dat gebouw er nog steeds. Gedachten en emoties over dat gebouw zijn dan verdwenen maar niet het gebouw. Objecten blijven bestaan als de waarnemers weg zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Science matters
pi_214832266
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 11:23 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Als ik nier niet meer ben, als niemand er meer is, als al het leven is vertrokken van deze planeet, dan staat dat gebouw er nog steeds. Gedachten en emoties over dat gebouw zijn dan verdwenen maar niet het gebouw. Objecten blijven bestaan als de waarnemers weg zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is jouw fundamentele aanname dat bewustzijn op de één of andere manier uit het leven ontstaat, waar jij niet aan twijfelt.

En die aanname hoeft helemaal niet juist te zijn.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 11:27:46 #27
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214832280
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 11:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is jouw fundamentele aanname dat bewustzijn op de één of andere manier uit het leven ontstaat, waar jij niet aan twijfelt.

En die aanname hoeft helemaal niet juist te zijn.
Die aanname kan hartstikke fout blijken te zijn. Ik ben zoals je weet een liefhebber van het falsificeren van theorieën Alleen nu geloof ik er in. Het is voor mij de meest waarschijnlijke en plausibele 'verklaring'.
Science matters
pi_214832289
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 11:27 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Die aanname kan hartstikke fout blijken te zijn. Alleen nu geloof ik er in. Het is voor mij de meest waarschijnlijke en plausibele 'verklaring'.
Ja, dat is wel duidelijk ja dat je daarin gelooft...
  donderdag 29 augustus 2024 @ 11:30:03 #29
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214832294
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 11:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, dat is wel duidelijk ja dat je daarin gelooft...
En jij gelooft ook, vanuit jouw perspectief.
O nee, je weet het. :W
Science matters
pi_214832308
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 11:30 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
En jij gelooft ook, vanuit jouw perspectief.
O nee, je weet het. :W
Nee, ik geloof niet en ik weet ook niet.

'Weten' is voor het menselijke intellect. Bewustzijn is veel meer dan het menselijk intellect.

Wat ik doe, is ervaren. En ik weet gewoon zeker dat bewustzijn universeel is en dat de wereld niet uit mijn brein komt.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 11:34:49 #31
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214832321
Ok, vandaag weer genoeg Libertarisch gedachtegoed te verstouwen gekregen.
Science matters
pi_214833781
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:

Je doet al een behoorlijke aanname door 'iets' geest te noemen en claimen dat er een 'geest' bestaat. Waarom überhaupt een lichaam van materie hebben, als er zoiets is als een 'geest'?

De geest is gewoon het verzamelwoord is voor al het menselijke denken, voelen en willen dat wij tegenkomen in de wereld.

Daar zit nul komma nul aanname aan. Wil je het bestaan van deze dingen soms ontkennen? Dat gaat toch niet?

quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:

Laat ik het zo stellen: je hebt de zintuiglijke waarneming die een lichaam vereist. Zo neem je andere materie waar. Wat jij de geest noemt, doet min of meer hetzelfde.

Goed, een lichaam is een vereiste. Maar daaruit volgt niet dat het lichaam ook de veroorzaker is. Belangrijk verschil.

Bovendien is de geest evenzeer een vereiste. Zintuiglijke waarnemingen staan natuurlijk niet los van de geest. Evenzeer als daar een lichaam voor nodig is, is daar geest voor nodig, of er zou helemaal geen waarneming zijn. De prikkel, om het zo maar even te noemen, moet geregistreerd worden, voordat er van een waarneming sprake kan zijn, het moet ergens aankomen.

quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:

Je lijkt het vooral over gedachten te hebben, als je het over 'de geest' hebt.



Gedachten zijn in de basis, interne nagebootste zintuiglijke waarnemingen, gebaseerd op "werkelijke" verschijningsvormen zoals die zich door externe "prikkels" aan ons presenteren.

Geest is niet alleen de reflexieve beschouwing achteraf, het is veel meer dan gedachten alleen. Evenzeer is het de gewaarwording die er aan vooraf gaat, in het moment zelf.

quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom zou je voor de ene waarneming wel een materieel lichaam (en proces) nodig moeten hebben, en voor de ander niet?
Maar ik ontken toch ook niet dat je een lichaam nodig hebt om gedachten te kunnen hebben? Ik heb nog nooit geen lichaam gehad. De vraag is of dat lichaam dan ook de veroorzaker is van de gedachten, of meer iets dat er parallel aan bestaat, als de keerzijde van dezelfde munt. Dat is iets heel anders.
pi_214833823
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 03:51 schreef Bassie48 het volgende:

En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.

Dit zou wel eens een illusie kunnen zijn.

Alles lost op in de mist van de tijd. Bij gedachten is dat enkel wat duidelijker zichtbaar.

Zoom een beetje uit, en je ziet dat het voor fysieke objecten exact evenzeer het geval is. Ook de stoel, en ook de steen zal “tot stof wederkeren”.

Wat dat betreft is juist de gedachte “echter”, als in, meer in lijn met hoe de dingen daadwerkelijk zijn, namelijk vluchtig en onzeker. De gedachte tekent een iets eerlijker beeld van de vergankelijkheid en wisselvalligheid die inherent aan alles is.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 16:08:47 #34
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214834026
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 15:37 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Dit zou wel eens een illusie kunnen zijn.

Alles lost op in de mist van de tijd. Bij gedachten is dat enkel wat duidelijker zichtbaar.

Zoom een beetje uit, en je ziet dat het voor fysieke objecten exact evenzeer het geval is. Ook de stoel, en ook de steen zal “tot stof wederkeren”.

Wat dat betreft is juist de gedachte “echter”, als in, meer in lijn met hoe de dingen daadwerkelijk zijn, namelijk vluchtig en onzeker. De gedachte tekent een iets eerlijker beeld van de vergankelijkheid en wisselvalligheid die inherent aan alles is.
Het enige wat je zou kunnen beweren is dat een materieel 'ding' langer concreet is dan een gedachte. Maar uiteindelijk duren beide "oneindig kort", afgezet tegen de kosmische oneindigheid van ruimte en tijd.
Science matters
pi_214836383
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar wat je zegt is dat de geest gewoon bestaat, zonder ergens uit voort te komen, zoals elke andere vorm van materie?

Ik zie niet zo goed in waarom Ockam's razor een argument is voor jouw hypothese...
  donderdag 29 augustus 2024 @ 20:35:43 #36
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214836935
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:01 schreef Cockwhale het volgende:
Ockam's razor
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk. Ik vind materialisme aannemelijker. Maar ik weet niks zeker of zoals Socrates schijnt te hebben gezegd: Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niks weet.
Science matters
pi_214837057
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:35 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk.
Is dat wat Amerauder beweert?

Wat ik wel bijzonder vind, is dat Amerauder zegt dat in een puur materiële zienswijze, materie de geest zou produceren. Je zou ook kunnen zeggen dat de materie de geest is, zonder enige causale of hiërarchische indeling.

[ Bericht 8% gewijzigd door Cockwhale op 29-08-2024 20:54:58 ]
pi_214837126
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:01 schreef Cockwhale het volgende:
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar wat je zegt is dat de geest gewoon bestaat, zonder ergens uit voort te komen, zoals elke andere vorm van materie?

Ik zie niet zo goed in waarom Ockam's razor een argument is voor jouw hypothese...
Iets dat tijdloos is heeft geen begin en geen einde.

Filosofisch idealisme is het beste model volgens Ockham's scheermes. Het enige mysterie is het bewustzijn zelf. Al het andere is gewoon een manifestatie daarvan.

In het materialisme heb je te maken met 2 of meer mysteries, dus is het volgens Ockham's scheermes minder goed.

Tuurlijk zitten er filosofisch gezien nog veel meer haken en ogen aan materialisme. Namelijk het voorstellen van een realiteit die überhaupt niet geverifieerd of gefalsifieerd kan worden.

Maar ja, materialistisch denken is mens-eigen.

"Ik ben een klein mensje in een groot universum...etc etc.."
  donderdag 29 augustus 2024 @ 20:49:09 #39
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214837147
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:43 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Is dat wat Amerauder beweert?
Nee, Libertarisch. Hij ontkent elke vorm van materie. Zie de post hierboven waarin hij mijn favoriete argumenten tegen idealisme tegen mij gebruikt.. :')
Science matters
pi_214837217
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:49 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Nee, Libertarisch. Hij ontkent elke vorm van materie. Zie de post hierboven waarin hij mijn favoriete argumenten tegen idealisme tegen mij gebruikt.. :')
Onjuist, materie bestaat binnen bewustzijn. Dat is exact onze dagelijkse realiteit.

Jouw brein maakt gewoon een denkfout door het buiten bewustzijn te plaatsen. Meer is het niet.

En misschien wens jij wel dat het zo is :')
pi_214837232
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:35 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk. Ik vind materialisme aannemelijker. Maar ik weet niks zeker of zoals Socrates schijnt te hebben gezegd: Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niks weet.
Het is zowel intern als extern, tegelijkertijd. Maar het is fundamenteel non-lokaal.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 21:10:49 #42
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214837407
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is zowel intern als extern, tegelijkertijd. Maar het is fundamenteel non-lokaal.
Je beweerde eerder dat je dat niet gelooft of weet maar dat je je er wel bewust van bent. Dankzij meditatie.

Maar meditatie is een mentale oefening die een significante invloed kan hebben op de hersenfunctie. Wanneer je mediteert, activeer je bepaalde delen van je hersenen, zoals de prefrontale cortex, die betrokken is bij aandacht, concentratie en zelfbewustzijn. Meditatie kan ook leiden tot veranderingen in de hersenstructuur, zoals een verdikking van de hippocampus, die betrokken is bij geheugen en leren.

Daarnaast kan meditatie de activiteit in de amygdala, die geassocieerd wordt met stress en angst, verminderen. Dus hoewel meditatie geen hersenfunctie is, heeft het wel een directe impact op hoe je hersenen werken en kan het de activiteit van verschillende hersengebieden beïnvloeden.

Bewustzijn is dus zo materieel als maar Zijn kan.
Science matters
pi_214837476
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 21:10 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Je beweerde eerder dat je dat niet gelooft of weet maar dat je je er wel bewust van bent. Dankzij meditatie.

Maar meditatie is een mentale oefening die een significante invloed kan hebben op de hersenfunctie. Wanneer je mediteert, activeer je bepaalde delen van je hersenen, zoals de prefrontale cortex, die betrokken is bij aandacht, concentratie en zelfbewustzijn. Meditatie kan ook leiden tot veranderingen in de hersenstructuur, zoals een verdikking van de hippocampus, die betrokken is bij geheugen en leren.

Daarnaast kan meditatie de activiteit in de amygdala, die geassocieerd wordt met stress en angst, verminderen. Dus hoewel meditatie geen hersenfunctie is, heeft het wel een directe impact op hoe je hersenen werken en kan het de activiteit van verschillende hersengebieden beïnvloeden.

Bewustzijn is dus zo materieel als maar Zijn kan.
Het fysieke aspect is een belangrijk aspect, maar het is fundamenteel geestelijk.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 21:53:03 #44
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214837800
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 21:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het fysieke aspect is een belangrijk aspect, maar het is fundamenteel geestelijk.
Nope. Put up or shut up.
Science matters
  donderdag 29 augustus 2024 @ 22:13:21 #45
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214837961
Nog meer vreemde ideeën:

Noorse prinses Märtha Louise trouwt met Amerikaanse sjamaan, een ‘farao’ die ze ‘kent uit een vorig leven’

quote:
In 2019 werd ze door een vriend voorgesteld aan Verrett, met wie het meteen vertrouwd voelde: volgens het stel kennen ze elkaar uit een vorig leven in het oude Egypte. Verrett was destijds een farao, met Märtha Louise aan zijn zijde.
https://www.volkskrant.nl(...)orig-leven~ba4e46e4/

Daar heb je het weer, mentaal wat wankele personen vertellen elkaar verhaaltjes en creëren hun eigen realiteit. En vinden zelf dat hun bewustzijn sterker is geworden en dat anderen stekeblind zijn ("Jezus, zie je dan niet dat ik een farao was in een vorig leven?" Man, man, man wat moet jij nog veel leren.)

O~)
Science matters
pi_214838071
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 21:53 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Nope. Put up or shut up.
Jij schiet elke keer weer terug in je "het is fysiek!" modus, maar het is toch echt een illusie.

Jij snapt ook wel dat als je diep overtuigd bent van een illusie, dat het moeilijk is om er vanaf te komen.

Maar ik heb goed nieuws voor je. Je wereldbeeld klopt gewoon niet, en het is niet eens een kwestie van een mening. Je begrijpt de realiteit helemaal niet.
pi_214838289
Kunnen we ophouden met iedere keer dit gezeik. Elk topic hier gaat op een duur over hindoeïsme vs wetenschap tegenwoordig...
pi_214838320
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 23:02 schreef Cockwhale het volgende:
Kunnen we ophouden met iedere keer dit gezeik. Elk topic hier gaat op een duur over hindoeïsme vs wetenschap tegenwoordig...
Nee, dat kan niet. Of praat je liever over het achterlijke christelijke flutgeloof?

"'De Bijbel is onzin, God bestaat niet!''

Ja, dat is de home culture he :')
pi_214838388
Je moet verantwoordelijkheid nemen voor de definitie van woorden, en niet vol verwondering lopen in een bos van woorden, en wat ze allemaal betekenen. Het woord "bewustzijn" wordt hier gepresenteerd als zo'n wonderlijk mysterieus woord. Dat betekent alleen maar dat je niet je verantwoordelijkheid hebt genomen om een efficiente, logische, betekenisvolle definitie te maken voor dat woord.

Normaal refereert bewustzijn, aan een gedachte hebben aan het bestaan van iets. Ik ben me bewust van het glas dat op tafel staat. Of, ik ben me bewust van de mogelijke gevolgen, de gedachte aan het mogelijke ontstaan van iets.

Bewustzijn is een complex gegeven, waarvoor er eerst een verstand moet zijn, om die gedachte te hebben aan iets.

De geest daarentegen, kan eenvoudig worden geformuleerd als de substantie van een creator. Het woord heeft dan ook geen verdere betekenis meer, anders dan de logica die eraan hangt. De geest kiest, en de geest wordt met een gekozen mening geidentificeerd.

Nogmaals, ik zie nergens waar Libertarisch gewone subjectiviteit valideert. Het wordt allemaal ingepakt in het wonderlijke woord "bewustzijn", zonder dat daar een duidelijke logica aan hangt.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 23:35:01 #50
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214838565
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 23:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, dat kan niet. Of praat je liever over het achterlijke christelijke flutgeloof?

"'De Bijbel is onzin, God bestaat niet!''

Ja, dat is de home culture he :')
Dat geloof gaat nog ergens over en is niet op het eigen ego en op het worden van een zo groot mogelijke narcist gericht zoals het geval is bij dat slappe aftreksel van het hindoeïsme waar jij constant slap over loopt te raaskallen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')