quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:23 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Als ik nier niet meer ben, als niemand er meer is, als al het leven is vertrokken van deze planeet, dan staat dat gebouw er nog steeds. Gedachten en emoties over dat gebouw zijn dan verdwenen maar niet het gebouw. Objecten blijven bestaan als de waarnemers weg zijn.Het is jouw fundamentele aanname dat bewustzijn op de één of andere manier uit het leven ontstaat, waar jij niet aan twijfelt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En die aanname hoeft helemaal niet juist te zijn.
Die aanname kan hartstikke fout blijken te zijn. Ik ben zoals je weet een liefhebber van het falsificeren van theorieën Alleen nu geloof ik er in. Het is voor mij de meest waarschijnlijke en plausibele 'verklaring'.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is jouw fundamentele aanname dat bewustzijn op de één of andere manier uit het leven ontstaat, waar jij niet aan twijfelt.
En die aanname hoeft helemaal niet juist te zijn.
Ja, dat is wel duidelijk ja dat je daarin gelooft...quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Die aanname kan hartstikke fout blijken te zijn. Alleen nu geloof ik er in. Het is voor mij de meest waarschijnlijke en plausibele 'verklaring'.
En jij gelooft ook, vanuit jouw perspectief.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat is wel duidelijk ja dat je daarin gelooft...
Nee, ik geloof niet en ik weet ook niet.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:30 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En jij gelooft ook, vanuit jouw perspectief.
O nee, je weet het.
De geest is gewoon het verzamelwoord is voor al het menselijke denken, voelen en willen dat wij tegenkomen in de wereld.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Je doet al een behoorlijke aanname door 'iets' geest te noemen en claimen dat er een 'geest' bestaat. Waarom überhaupt een lichaam van materie hebben, als er zoiets is als een 'geest'?
Goed, een lichaam is een vereiste. Maar daaruit volgt niet dat het lichaam ook de veroorzaker is. Belangrijk verschil.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Laat ik het zo stellen: je hebt de zintuiglijke waarneming die een lichaam vereist. Zo neem je andere materie waar. Wat jij de geest noemt, doet min of meer hetzelfde.
Geest is niet alleen de reflexieve beschouwing achteraf, het is veel meer dan gedachten alleen. Evenzeer is het de gewaarwording die er aan vooraf gaat, in het moment zelf.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Je lijkt het vooral over gedachten te hebben, als je het over 'de geest' hebt.
…
Gedachten zijn in de basis, interne nagebootste zintuiglijke waarnemingen, gebaseerd op "werkelijke" verschijningsvormen zoals die zich door externe "prikkels" aan ons presenteren.
Maar ik ontken toch ook niet dat je een lichaam nodig hebt om gedachten te kunnen hebben? Ik heb nog nooit geen lichaam gehad. De vraag is of dat lichaam dan ook de veroorzaker is van de gedachten, of meer iets dat er parallel aan bestaat, als de keerzijde van dezelfde munt. Dat is iets heel anders.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom zou je voor de ene waarneming wel een materieel lichaam (en proces) nodig moeten hebben, en voor de ander niet?
Dit zou wel eens een illusie kunnen zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 03:51 schreef Bassie48 het volgende:
En laten we wel wezen, de fysieke werkelijkheid is veel concreter (echter) dan de geest die allerlei waanvoorstellingen in je hoofd prent. Een stoel kan ik vasthouden, een gedachte lost op in de mist van de tijd.
Het enige wat je zou kunnen beweren is dat een materieel 'ding' langer concreet is dan een gedachte. Maar uiteindelijk duren beide "oneindig kort", afgezet tegen de kosmische oneindigheid van ruimte en tijd.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 15:37 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dit zou wel eens een illusie kunnen zijn.
Alles lost op in de mist van de tijd. Bij gedachten is dat enkel wat duidelijker zichtbaar.
Zoom een beetje uit, en je ziet dat het voor fysieke objecten exact evenzeer het geval is. Ook de stoel, en ook de steen zal “tot stof wederkeren”.
Wat dat betreft is juist de gedachte “echter”, als in, meer in lijn met hoe de dingen daadwerkelijk zijn, namelijk vluchtig en onzeker. De gedachte tekent een iets eerlijker beeld van de vergankelijkheid en wisselvalligheid die inherent aan alles is.
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk. Ik vind materialisme aannemelijker. Maar ik weet niks zeker of zoals Socrates schijnt te hebben gezegd: Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niks weet.quote:
Is dat wat Amerauder beweert?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk.
Iets dat tijdloos is heeft geen begin en geen einde.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:01 schreef Cockwhale het volgende:
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar wat je zegt is dat de geest gewoon bestaat, zonder ergens uit voort te komen, zoals elke andere vorm van materie?
Ik zie niet zo goed in waarom Ockam's razor een argument is voor jouw hypothese...
Nee, Libertarisch. Hij ontkent elke vorm van materie. Zie de post hierboven waarin hij mijn favoriete argumenten tegen idealisme tegen mij gebruikt..quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:43 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Is dat wat Amerauder beweert?
Onjuist, materie bestaat binnen bewustzijn. Dat is exact onze dagelijkse realiteit.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:49 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, Libertarisch. Hij ontkent elke vorm van materie. Zie de post hierboven waarin hij mijn favoriete argumenten tegen idealisme tegen mij gebruikt..![]()
Het is zowel intern als extern, tegelijkertijd. Maar het is fundamenteel non-lokaal.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vind de hypothese van een externe tijdloze, alomtegenwoordig en overanderlijk bewustzijn (idealisme) niet aannemelijk. Ik vind materialisme aannemelijker. Maar ik weet niks zeker of zoals Socrates schijnt te hebben gezegd: Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niks weet.
Je beweerde eerder dat je dat niet gelooft of weet maar dat je je er wel bewust van bent. Dankzij meditatie.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is zowel intern als extern, tegelijkertijd. Maar het is fundamenteel non-lokaal.
Het fysieke aspect is een belangrijk aspect, maar het is fundamenteel geestelijk.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je beweerde eerder dat je dat niet gelooft of weet maar dat je je er wel bewust van bent. Dankzij meditatie.
Maar meditatie is een mentale oefening die een significante invloed kan hebben op de hersenfunctie. Wanneer je mediteert, activeer je bepaalde delen van je hersenen, zoals de prefrontale cortex, die betrokken is bij aandacht, concentratie en zelfbewustzijn. Meditatie kan ook leiden tot veranderingen in de hersenstructuur, zoals een verdikking van de hippocampus, die betrokken is bij geheugen en leren.
Daarnaast kan meditatie de activiteit in de amygdala, die geassocieerd wordt met stress en angst, verminderen. Dus hoewel meditatie geen hersenfunctie is, heeft het wel een directe impact op hoe je hersenen werken en kan het de activiteit van verschillende hersengebieden beïnvloeden.
Bewustzijn is dus zo materieel als maar Zijn kan.
Nope. Put up or shut up.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 21:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het fysieke aspect is een belangrijk aspect, maar het is fundamenteel geestelijk.
https://www.volkskrant.nl(...)orig-leven~ba4e46e4/quote:In 2019 werd ze door een vriend voorgesteld aan Verrett, met wie het meteen vertrouwd voelde: volgens het stel kennen ze elkaar uit een vorig leven in het oude Egypte. Verrett was destijds een farao, met Märtha Louise aan zijn zijde.
Jij schiet elke keer weer terug in je "het is fysiek!" modus, maar het is toch echt een illusie.quote:
Nee, dat kan niet. Of praat je liever over het achterlijke christelijke flutgeloof?quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:02 schreef Cockwhale het volgende:
Kunnen we ophouden met iedere keer dit gezeik. Elk topic hier gaat op een duur over hindoeïsme vs wetenschap tegenwoordig...
Dat geloof gaat nog ergens over en is niet op het eigen ego en op het worden van een zo groot mogelijke narcist gericht zoals het geval is bij dat slappe aftreksel van het hindoeïsme waar jij constant slap over loopt te raaskallen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 23:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Of praat je liever over het achterlijke christelijke flutgeloof?
"'De Bijbel is onzin, God bestaat niet!''
Ja, dat is de home culture he
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |