Nee, ik kijk zeer veel debatten, niet alleen met lijsttrekkers. Maar ik ben niet de enige, leden van de Kamer zeggen het ook: https://www.ad.nl/politie(...)ijkt-eruit~a87ad481/quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
Nee, juist niet. Dit is een probleem dat alleen maar opgelost kan worden binnen de EU. Opnieuw onderhandelen, buitengrenzen beschermen, illegaliteit strafbaar stellen en mensensmokkel aanpakken.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:05 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Mag je een probleem vinden maar wat wil je eraan doen? Uit de EU stappen?
En dat doet het nieuwe akkoord ook. Er is net afgelopen zomer een nieuw akkoord gesloten, daar gaan ze echt niet opnieuw over onderhandelen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Dit is een probleem dat alleen maar opgelost kan worden binnen de EU. Opnieuw onderhandelen, buitengrenzen beschermen, illegaliteit strafbaar stellen en mensensmokkel aanpakken.
quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik kijk zeer veel debatten, niet alleen met lijsttrekkers. Maar ik ben niet de enige, leden van de Kamer zeggen het ook: https://www.ad.nl/politie(...)ijkt-eruit~a87ad481/Gefeliciteerd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
Dat is inderdaad enorm sneu voor Italië.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat doen we dus niet. Alleen Denemarken al. Maar ook landen als Italië worden keihard in de steek gelaten.
Die oorlog op ons continent is er al.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:11 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad enorm sneu voor Italië.
Daarom lijkt een opt-out voor Nederland me ook een uitstekende oplossing; dat zal ze enorm helpen.
In zo'n Unie deel je de lusten en deel je de lasten. (Het Verenigd Koninkrijk snapte dat ook al niet.)
Voor iedereen die vindt dat de EU niets dan lasten oplevert, ben ik geneigd om Klein Orkest te citeren "het is tijd dat er weer oorlog komt."
Ja er is sinds corona een groepje autonomen die denken dat je New Kids in de praktijk kunt brengen. Denken rechters vaak net iets anders over. Je kunt in een fantasiewereld willen leven, maar de werkelijkheid achterhaalt je wel.quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:57 schreef Hanca het volgende:
Ik neem een opt-out tegen deze regering, doe niet mee met hun beleid. Maar ik blijf wel gewoon in Nederland wonen, dus 'lid van Nederland'. Werkt waarschijnlijk fantastisch.
Klopt.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is niet terecht, hij is over het algemeen strenger tegen de PVV. Alleen vandaag niet. Maar daarnaast: bij de kamervoorzitter gaat het wel om de meerderheid. Heeft hij een meerderheid in de Kamer die hem steunt, dan gaat hij niet weg. Wil een meerderheid hem weg hebben, dan is hij weg. Zo simpel is het.
Dat niet alleen, als het precedent van een opt-out er eenmaal ligt zijn er genoeg andere landen die ook wel wat anders willen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:00 schreef Hanca het volgende:
[..]En los daarvan: waarom zou Nederland dan deze opt-out krijgen en België, Duitsland, Italië, Frankrijk niet? Of krijgt iedereen een asiel opt-out en gaan we doen alsof de asielzoekers dan in het niets verdwijnen?
Allemaal erg leuk geschreven, maar op dit moment is het tegenovergestelde het geval, waar onwelgevallige sprekers geweerd worden en je als docent al krijsende studenten tegenover je krijgt die je ontslag eisen wanneer ze een stukje in een opinieblad 'kwetsend' achten. Of, wanneer je aanbiedt als wetenschapper mee te werken aan een kritisch programma over het Dutch Protocol de directie even influistert dat dat 'gevolgen kan hebben voor de carrière'.quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je moet lezen ontmoedigen zodat mensen niet blootgesteld worden aan verkeerde zienswijzen. Stel je voor dat mensen gaan lezen over de Paarse kabinetten en hun successen. Voor je het weet gaan ze <huiver> links stemmen. Nee, de volgende stap zie ik al gloren: Een door de PVV georganiseerde “spontane” boekverbranding van werken van linkse schrijvers, waarbij studenten natuurlijk even “spontaan” hun links-indoctrinerende verplichte woke-literatuur onder het zingen van ‘De Tegenpartij’ in de vlammen werpen.
Klopt.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Die oorlog op ons continent is er al.
Rechters en de EU gaan de schuld krijgen van het falen ben ik bang en dan weet ik waar het gaan eindigenquote:Op donderdag 16 mei 2024 19:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eerder: hoofdpijndossier, vooral voor Brussel. Die slappelingen van NSC en VVD accepteren straks dat de EU hier volledig zwart wordt gemaakt. Als je het risico op een nexit wil vergroten moet je vooral dit soort zaken steunen.
Maar het asielakkoord waar 8 jaar over is onderhandeld is eergister definitief gemaakt, daar gaan ze in Brussel de komende 5 jaar echt niet weer over beginnen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:14 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Heronderhandelen van verdragen in gezamenlijkheid is prima, maar dat opt-out idee is onzinnig.
Het is wel duidelijk dat steeds meer landen zich in de steek gelaten voelen door de EU. Het lijkt een kwestie van tijd voor de EU steeds meer hekken gaat bouwen om de EU, steeds strengere criteria gaat hanteren en steeds meer grensbewaking gaat instellen. De EU gaat in zichzelf keren, daar lijkt het nu op.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:11 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad enorm sneu voor Italië.
Daarom lijkt een opt-out voor Nederland me ook een uitstekende oplossing; dat zal ze enorm helpen.
In zo'n Unie deel je de lusten en deel je de lasten. (Het Verenigd Koninkrijk snapte dat ook al niet.)
Voor iedereen die vindt dat de EU niets dan lasten oplevert, ben ik geneigd om Klein Orkest te citeren "het is tijd dat er weer oorlog komt."
klopt, was een typfoutjequote:Op donderdag 16 mei 2024 19:14 schreef VelitoX het volgende:
[..]
De premie gaat helemaal niet omlaag als het eigen risico omlaag gaat lol. Eerder omhoog.
Rechters toetsen alleen aan de wet, dus als ze daar een probleem mee hebben dan moeten ze de wet wijzigen. Zo simpel is het.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:15 schreef nils7 het volgende:
[..]
Rechters en de EU gaan de schuld krijgen van het falen ben ik bang en dan weet ik waar het gaan eindigen
Ben ik eindelijk eens blij met dwarsligger Pieter.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:19 schreef trein2000 het volgende:
Omtzigt ligt dus nog dwars op het plasterkdossier…
Ja. Ik ben het met je eens.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:15 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Klopt.
Het is dan ook niet voor niets dat Oekraïne (in meerderheid) best bij de EU zou willen horen.
De EEG, EG en EU hebben er mede voor gezorgd dat het - vergeleken met veel andere regio's in de wereld - hier al ruim 70 jaar tamelijk vreedzaam is. Uitzonderingen (helaas) daargelaten.
Of Plasterk zag nu eindelijk het akkoord en is gillend weggerend. Dat zou ik doen in zijn geval...quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:19 schreef trein2000 het volgende:
Omtzigt ligt dus nog dwars op het plasterkdossier…
Een opt-out gaat niet over bestaande verdragen openbreken. Zoiets wordt als een clausule bij een nieuw verdrag opgenomen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het asielakkoord waar 8 jaar over is onderhandeld is eergister definitief gemaakt, daar gaan ze in Brussel de komende 5 jaar echt niet weer over beginnen.
Aan de wet en aan (door Nederlandse politici zelf ondertekenende) verdragen natuurlijk.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:20 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Rechters toetsen alleen aan de wet, dus als ze daar een probleem mee hebben dan moeten ze de wet wijzigen. Zo simpel is het.
https://www.volkskrant.nl(...)d-plasterk~baf4194f/quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of Plasterk zag nu eindelijk het akkoord en is gillend weggerend. Dat zou ik doen in zijn geval...
Maar het huidige asielakkoord is 2 dagen oud na 8 jaar zware onderhandelingen en nog niet eens in werking? Hoe denk je dat ze überhaupt het woord asiel nog willen horen in Brussel?quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:22 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Een opt-out gaat niet over bestaande verdragen openbreken. Zoiets wordt als een clausule bij een nieuw verdrag opgenomen.
1. Als academicus, ja.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Allemaal erg leuk geschreven, maar op dit moment is het tegenovergestelde het geval, waar onwelgevallige sprekers geweerd worden en je als docent al krijsende studenten tegenover je krijgt die je ontslag eisen wanneer ze een stukje in een opinieblad 'kwetsend' achten. Of, wanneer je aanbiedt als wetenschapper mee te werken aan een kritisch programma over het Dutch Protocol de directie even influistert dat dat 'gevolgen kan hebben voor de carrière'.
Als we voorts zien hoe de ruggegraatloze (of gewoon zelf zwaar ideologische) CvB's van een keur aan universiteiten eisen inwilligt van radicale en op geen enkele wijze rechts te noemen studenten, uni's zelfs even de deuren sluiten uit angst voor vernieling, elke uni voorts een wanstaltige DEI-afdeling heeft die vooral controleert of iedereen in de pas loopt, vraag ik me 2 dingen af:
1. Acht jij de huidige stand van zaken in academia wél wenselijk?
2. Zou 'neutraal onderwijs', als in niet politiek en ideologisch gedreven maar gefundeerd op kritisch denken, niet gewoon de norm moeten zijn?
1. En als mede-academicus zeg ik: nee. Gezien de ontwikkelingen van afgelopen twee weken vind ik het ergens ook schrikbarend dat je de huidige status quo wel 'wetenschappelijk' vindt.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
1. Als academicus, ja.
2. Dat is het ook, behalve in de ogen van allerlei figuren die er heilig van overtuigd zijn dat er daadwerkelijk een enorme samenzwering binnen de universiteiten bestaat om iets te bereiken en die als de dood zijn voor nieuwe ideeën en alles afdoen als ‘woke’. Een beetje zoals in de VS in de jaren 50 tot 80 alles wat niet des Eisenhowers was werd afgedaan als ‘pinko’, ‘communism’ etc. We zitten gewoon in een latere Nederlandse vorm van McCarthyisme, alleen hebben wij de pech dat we een Wilders hebben die niet de stomme fouten van McCarthy maakt, maar precies weet hoe ver hij kan gaan. Maar verder precies dezelfde doelgroepen target en dezelfde soort zondebok aanwijst.
De analyse van DvhN is in elk geval zeer negatief: https://dvhn.nl/groningen(...)abinet-29045753.htmlquote:Op donderdag 16 mei 2024 20:26 schreef Toby56 het volgende:
Ze zullen in Oost-Groningen wel blij zijn: stem je massaal op de PVV en stijgt de kans dat het straks in Ter Apel weer totaal uit de hand loopt. Weg spreidingswet.
quote:Maar dat past bij wat het motto van het nieuwe kabinet lijkt te worden: wie dan leeft, wie dan zorgt.
Die komt er helemaal niet.quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:39 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Zoals gezegd komt er een grote herziening aan van de EU-verdragen. Dat is wanneer er onderhandeld kan worden.
https://www.hln.be/buiten(...)o-inperken~a653d0c4/
Hoe heeft het VK destijds de opt-out van de Euro bedongen? Omdat het dwars lag bij het Verdrag van Maastricht. Dat is hoe onderhandelingen doorgaans werken.
Dat is ook de bedoeling uiteraard.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:26 schreef Toby56 het volgende:
Ze zullen in Oost-Groningen wel blij zijn: stem je massaal op de PVV en stijgt de kans dat het straks in Ter Apel weer totaal uit de hand loopt. Weg spreidingswet.
Betreffende verdragen lijkt het wel dat men soms tekent en als vervolgens de uitwerking komt, dan blijken ze voor iets anders te hebben getekend dat dat men toen dacht. Dus betreffende de verdragen kan ik mij voorstellen dat je eerst probeert ze aan te passen, maar je je uiteindelijk kan terugtrekken. Maar tot die tijd, ben je gehouden aan de wet of de verdragen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de wet en aan (door Nederlandse politici zelf ondertekenende) verdragen natuurlijk.
Dat staat er allemaal los van. Denemarken heeft zijn opt-out bedongen tijdens de onderhandelingen over het Verdrag van Maastricht. Dat hele verdrag heeft ook niets met asiel te maken.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het huidige asielakkoord is 2 dagen oud na 8 jaar zware onderhandelingen en nog niet eens in werking? Hoe denk je dat ze überhaupt het woord asiel nog willen horen in Brussel?
Tja, er is een nieuw kabinet. Alles is onderhandelbaar.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat doet het nieuwe akkoord ook. Er is net afgelopen zomer een nieuw akkoord gesloten, daar gaan ze echt niet opnieuw over onderhandelen.
Dan moet je nadenken voor je tekent. Wat dat betreft had nota bene Keijzer wel een keer gelijk afgelopen week, dat het absurd is dat de regering een groot WHO verdrag tekent wat 3 weken geleden nog niet eens af was. Maar goed, daar hebben alle politici last van.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:31 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Betreffende verdragen lijkt het wel dat men soms tekent en als vervolgens de uitwerking komt, dan blijken ze voor iets anders te hebben getekend dat dat men toen dacht. Dus betreffende de verdragen kan ik mij voorstellen dat je eerst probeert ze aan te passen, maar je je uiteindelijk kan terugtrekken. Maar tot die tijd, ben je gehouden aan de wet of de verdragen.
Ja maar daar ligt het probleem hé, als je dat eerste voorstelt dan krijg je 'kan niet' als antwoord. Dat tweede kan een stormram zijn om dat eerste open te breken.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:14 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Heronderhandelen van verdragen in gezamenlijkheid is prima, maar dat opt-out idee is onzinnig.
Er is geen nieuw EU kabinet of wat dan ook. Nee, dit asielakkoord is niet onderhandelbaar. Ze deden er niet voor niets 8 jaar over.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Tja, er is een nieuw kabinet. Alles is onderhandelbaar.
Nee, als er 1 land tegen is komt die er niet. En er zijn meerdere landen tegen, ongeveer de helft zelfs.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:32 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Jawel.
https://www.europarl.euro(...)an-de-verdragen-voor
Het is niet onzinnig. Dankzij het vetorecht is er altijd ruimte om te onderhandelen. Zo haalt Orban ook steeds vanalles binnen. En ook al is het niet haalbaar, een uitkomst van de onderhandelingen kan ook een gezamenlijke concessie zijn voor nog strengere Europese migratiewetgeving. Wat ook prima is.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:14 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat niet alleen, als het precedent van een opt-out er eenmaal ligt zijn er genoeg andere landen die ook wel wat anders willen.
Want waarom zouden de Grieken of Italianen dan geen opt-out willen op iets wat wij vervelend vinden zoals, zeg, het begrotingsbeleid? Waarom Frankrijk geen opt-out op de concurrentieregels of staatsschuld?
Er is een nieuw Nederlands kabinet en er komen ook Europese verkiezingen aan. Het is compleet absurd om te stellen dat alles wat door de huidige macht besloten wordt zomaar ineens voor eeuwig vast staat. Ooit eens gehoord van democratie? Sowieso al een probleempje bij de EU natuurlijk.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen nieuw EU kabinet of wat dan ook.
Dat is een kwestie van onderhandelen. Zonder Nederlandse steun komen de gewenste wijzigingen van de EU-verdragen er niet.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, als er 1 land tegen is komt die er niet. En er zijn meerdere landen tegen, ongeveer de helft zelfs.
Zo is het nu dus niet.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:11 schreef Toby56 het volgende:
[..]
In zo'n Unie deel je de lusten en deel je de lasten.
Ik heb er in mijn vakgebieden geen last van. En wat voor ‘ontwikkelingen’ heb jij het dan over? Protesterende studenten is van alle tijden. Wel eens van 1968 gehoord?quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. En als mede-academicus zeg ik: nee. Gezien de ontwikkelingen van afgelopen twee weken vind ik het ergens ook schrikbarend dat je de huidige status quo wel 'wetenschappelijk' vindt.
Klopt. Er is geen samenzwering. Er is ook geen openlijke beweging om hedendaagse studenten te ‘verwoken’ of zoiets. Er wordt gewoon ingespeeld op een veranderende maatschappij. En die laatste zin slaat helemaal nergens op.quote:2. Het is geen samenzwering. Het wordt gewoon in alle openbaarheid gepropageerd. Verder zijn dit geen 'nieuwe ideeën', dit zijn uit de VS gekopieerde pseudo-wetenschappelijke hobbies die kritisch denken per definitie onmogelijk maken omdat het al uitgaat van vaststaande conclusies.
Mensen die bang zijn voor DEI. Een academische omgeving moet open staan voor iedereen. Delen van kennis is al sinds Socrates de raison d’être van elke wetenschap. Na eeuwen van types als jij die de academische omgeving vooral mannelijk en blank willen houden, is het tijd dat academia zich opent voor de rest van de mensheid. En dan gewoon ontkennen dat dit geen nieuwe ideeën zijn, waar je bang voor bent maar een of andere openlijk gepropageerde omvolking……quote:Hoopvol: in de VS is DEI al op zijn retour, omdat het aantoonbaar polariseert, nul wetenschappelijke basis heeft en vooral niet werkt.
Wel als je je geconformeerd hebt aan hoe jouw instituut in de wereld staat en ermee om gaat en je dan toch eigenwijs en dwars en gebaseerd op laten we het Wildersisme noemen, daartegenaan wilt schoppen. In het bedrijfsleven gebeurt hetzelfde.quote:Maar aangezien je niet ingaat op mijn voorbeelden neem ik aan dat het weren van sprekers, ontslaan van docenten omdat hun opinie als 'kwetsend' wordt ervaren en het dreigen met carrièrebreuk wanneer je meewerkt aan bepaalde programma's geldt als academisch helemaal in orde.
Die verdragen worden vaak 's nachts als iedereen moe is erdoor geduwd en lijken vervolgens voor de eeuwigheid te duren, en kan je er niet meer aan ontkomen. Zo doet men het voorkomen. Daar zijn de ondertekenaars niet bij gebaat, maar het verdrag zelf wordt (tenzij het van te voren uitzonderlijk goed doordacht is) ook een gedrocht, want het kan niet meer aangepast worden.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan moet je nadenken voor je tekent. Wat dat betreft had nota bene Keijzer wel een keer gelijk afgelopen week, dat het absurd is dat de regering een groot WHO verdrag tekent wat 3 weken geleden nog niet eens af was. Maar goed, daar hebben alle politici last van.
Zei men ook over kabinet Den Uyl.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maak me niet zo druk, want dit fiasco gaat de kerst niet halen.
Ja, dat begrijp ik ook wel.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is ook de bedoeling uiteraard.
Ik maak mij niet druk, maar ik hoop wel dat VVD en NSC op het juiste moment de stekker eruit trekken, want anders wordt de PVV alleen groter.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maak me niet zo druk, want dit fiasco gaat de kerst niet halen.
Oh die is er wel degelijk. Alleen, wanneer je zelf dat woke gedachtegoed aanhangt zie je het niet zo helder.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb er in mijn vakgebieden geen last van. En wat voor ‘ontwikkelingen’ heb jij het dan over? Protesterende studenten is van alle tijden. Wel eens van 1968 gehoord?
[..]
Klopt. Er is geen samenzwering. Er is ook geen openlijke beweging om hedendaagse studenten te ‘verwoken’ of zoiets. Er wordt gewoon ingespeeld op een veranderende maatschappij. En die laatste zin slaat helemaal nergens op.
[..]
Mensen die bang zijn voor DEI. Een academische omgeving moet open staan voor iedereen. Delen van kennis is al sinds Socrates de raison d’être van elke wetenschap. Na eeuwen van types als jij die de academische omgeving vooral mannelijk en blank willen houden, is het tijd dat academia zich opent voor de rest van de mensheid. En dan gewoon ontkennen dat dit geen nieuwe ideeën zijn, waar je bang voor bent maar een of andere openlijk gepropageerde omvolking……
[..]
Wel als je je geconformeerd hebt aan hoe jouw instituut in de wereld staat en ermee om gaat en je dan toch eigenwijs en dwars en gebaseerd op laten we het Wildersisme noemen, daartegenaan wilt schoppen. In het bedrijfsleven gebeurt hetzelfde.
Orban haalt links en rechts wat kruimels binnen, echt grote zaken als opt-outs lukt hem ook niet. En nog even los van de mate waarin het resultaat heeft: Is de methode Orban (gewoon lekker Oekraïne onder de bus gooien als je je zin niet krijgt) nou daadwerkelijk de nieuwe verbeterede bestuurscultuur waar Nederland zo naar snakte?quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:37 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Het is niet onzinnig. Dankzij het vetorecht is er altijd ruimte om te onderhandelen. Zo haalt Orban ook steeds vanalles binnen. En ook al is het niet haalbaar, een uitkomst van de onderhandelingen kan ook een gezamenlijke concessie zijn voor nog strengere Europese migratiewetgeving. Wat ook prima is.
Heronderhandelen kan prima als je een meerderheid vindt. Maar de volgorde is eerst steun zoeken, compromissen sluiten en dan onderhandelen en wijzigen, niet omgekeerd.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja maar daar ligt het probleem hé, als je dat eerste voorstelt dan krijg je 'kan niet' als antwoord. Dat tweede kan een stormram zijn om dat eerste open te breken.
Die zaken van Orban gaan ook niet over fundamentele EU-verdragswijzigingen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Orban haalt links en rechts wat kruimels binnen, echt grote zaken als opt-outs lukt hem ook niet. En nog even los van de mate waarin het resultaat heeft: Is de methode Orban (gewoon lekker Oekraïne onder de bus gooien als je je zin niet krijgt) nou daadwerkelijk de nieuwe verbeterede bestuurscultuur waar Nederland zo naar snakte?
Heeft een van de aankomende coalitiepartijen er niet zo'n beetje zijn hele bestaansrecht aan opgehangen?quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:56 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Die zaken van Orban gaan ook niet over fundamentele EU-verdragswijzigingen.
Dat van die nieuwe bestuurscultuur was een holle frase van Kaag.
Zie deze nu pas. Kritisch denken, maar wel geconformeerd aan hoe jouw instituut in de wereld staat.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel als je je geconformeerd hebt aan hoe jouw instituut in de wereld staat en ermee om gaat en je dan toch eigenwijs en dwars en gebaseerd op laten we het Wildersisme noemen, daartegenaan wilt schoppen. In het bedrijfsleven gebeurt hetzelfde.
Orban haalt doorgaans enkel een stukje van het geld binnen waar hij eerder op gekort is. En voor dat hij alles heeft gaat ie nog behoorlijk wat jaren aan vetopslag nodig hebben.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Orban haalt links en rechts wat kruimels binnen, echt grote zaken als opt-outs lukt hem ook niet. En nog even los van de mate waarin het resultaat heeft: Is de methode Orban (gewoon lekker Oekraïne onder de bus gooien als je je zin niet krijgt) nou daadwerkelijk de nieuwe verbeterede bestuurscultuur waar Nederland zo naar snakte?
Dat is """goed bestuur""".quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Heeft een van de aankomende coalitiepartijen er niet zo'n beetje zijn hele bestaansrecht aan opgehangen?
*kuch Omtzigt *kuch
Ow, niet zo heel veel. Maar even voor de goede orde: Dat hebben we eigenlijk nooit gehad. Vervelend, maar dat is nou eenmaal de realiteit voor (relatief) kleinde landen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Of je nu voor of tegen de plannen bent het is best storend dat ongeveer elk idee tegenwoordig "niet kan vanwege x/y/z".
Je kunt je ondertussen weleens afvragen wat we schijnbaar nog wel in eigen hand hebben.
Het zijn vooral mensen die het er niet mee eens zijn die zeggen dat het niet kan, het is een teken van onmacht.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Of je nu voor of tegen de plannen bent het is best storend dat ongeveer elk idee tegenwoordig "niet kan vanwege x/y/z".
Je kunt je ondertussen weleens afvragen wat we schijnbaar nog wel in eigen hand hebben.
Als je het niet probeert kan er sowieso niets.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Wilders is het niet eens met het akkoord, zeg je nu? Of iig niet met de opt-out op asiel?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:01 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het zijn vooral mensen die het er niet mee eens zijn die zeggen dat het niet kan, het is een teken van onmacht.
Ik denk inderdaad dat hij het niet eens is met het feit dat de EU macht heeft over ons asielbeleid. Het liefst laat hij helemaal geen asielzoekers meer toe maar dat mag niet van de EU.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wilders is het niet eens met het akkoord, zeg je nu? Of iig niet met de opt-out op asiel?
Jij zegt dat 'kan niet' alleen wordt gezegd door tegenstanders. De reden waarom we het nu over de onmogelijkheid van een opt-out hebben, is omdat Wilders (in een Franse krant) zei 'kan helemaal niet'. Wilders is het dus niet eens met het hoofdlijnenakkoord?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:07 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat hij het niet eens is met het feit dat de EU macht heeft over ons asielbeleid. Het liefst laat hij helemaal geen asielzoekers meer toe maar dat mag niet van de EU.
Dat heeft eerder te maken met zelf gestelde doelstellingen op papier.quote:Op donderdag 16 mei 2024 17:22 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Zoals het stikstofprobleem in de landbouw?
Niet met alle elementen nee. Maar het hoofdlijnenakkoord bevat ook elementen waar VVD, NSC en BBB het niet mee eens zijn.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij zegt dat 'kan niet' alleen wordt gezegd door tegenstanders. De reden waarom we het nu over de onmogelijkheid van een opt-out hebben, is omdat Wilders (in een Franse krant) zei 'kan helemaal niet'. Wilders is het dus niet eens met het hoofdlijnenakkoord?
Je snapt (vast) dat de term extreemlinks een soort geuzennaam is en staat voor ja geheel links om voor sociaal minder bedeelden op te komen. Extreemrecht heeft een vooral negatief narratief beschuldigend karakter en wordt meer gebruikt om de verholen afschuw aan te duiden van groepen die anders(ver)denkenden willen dehumaniseren.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk je?
Volgens onze Kamervoorzitter mag je de PVV niet extreemrechts noemen. Zelf noemde hij andere partijen wel zo. En hij heeft zelf ook geen moeite met andere partijen extreemlinks te noemen.
Ik vind boekverbrandingen wel een stapje verder. Maar het begin is er: Het normaliseren van extreemrechts.
Alsof de PVV een middenpartij is.
Ja , mooi he. Met minder mensen niet eens hetzelfde werk doen, maar meer...quote:
En voor minder geld ook nog eens, gezien het bevroren loon.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:16 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja , mooi he. Met minder mensen niet eens hetzelfde werk doen, maar meer...
Nogmaals: wil Wilders een opt-out op asiel in de EU, of niet?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:13 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Niet met alle elementen nee. Maar het hoofdlijnenakkoord bevat ook elementen waar VVD, NSC en BBB het niet mee eens zijn.
Maar het staat toch op papier dus gaan die bussen rijden zónder chauffeurs, kom nou.quote:Op donderdag 16 mei 2024 14:13 schreef ipa84 het volgende:
[..]
[..]
https://www.mobiliteit.nl(...)-europa/?gdpr=accept
Wordt ook nog leuk. Fred Teeven kunnen ze beter niet vragen als minister.
Als jij dit roept..... dan ben je zelf van "in zichzelf verheven partij"..... toch niet extreemrechts ?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:14 schreef Vallon het volgende:
Het lijkt mij ook volstrekt verkeerd van dat in zichzelf verheven partijen, de voorzitter van de Tweede Kamer ter discussie willen stellen. Dat doen heeft alleen maar als doel om een sws wankel gebeuren, omver te gaan duwen.
Ik moet je post even samenvatten:quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je snapt (vast) dat de term extreemlinks een soort geuzennaam is en staat voor ja geheel links om voor sociaal minder bedeelden op te komen. Extreemrecht heeft een vooral negatief narratief beschuldigend karakter en wordt meer toepast om de afschuw aan te duiden van groepen die anders(ver)denkenden dehumaniseren.
PVV beschuldigen dat zij extreem rechts is, nofi, negeren dat de PVV tal van linkse hobbies heeft zoals ouderen, zorg en opkomen voor belangen van ingezetenen die nu ondergesneeuwd raken omdat er meer prioriteit is voor externe (asiel -en euro)onderwerpen. Dat de PVV niet past bij beschaving die gezeteld is op de groene grachten en het ommuurde onderkomen elders, is een ander verhaal.
Los daarvan is de voorzitter in meerderheid verkozen door Kamerleden en is Bosma in die functie, ook sec technisch, als persoon een verademing met wat door zg. middenpartijen tussen was gefrommeld.
Het lijkt mij ook volstrekt verkeerd van dat in zichzelf verheven partijen, de voorzitter van de Tweede Kamer ter discussie willen stellen. Dat doen heeft alleen maar als doel om een sws wankel gebeuren, omver te gaan duwen.
Het lijkt mij verder handig de classificatie in een apart topic te behandelen waar iemand maar gaat roepen wat die denkt te moeten roepen omdat het zo lekker (k)linkt.
Oh, wat hebben ze concreet opgelost dan?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:23 schreef DjDaano het volgende:
Je lacht je toch dood dat al die linkse gekkies jaren riepen dat we echt niet onder de stikstofnormen uit zouden kunnen en asiel door europa word bepaald. Opeens met nieuwe partijen aan de macht blijkt het allemaal niet zo lastig te zijn en zijn alle stikstofproblemen in 1 keer opgelost. Heerlijk dit.
Bedoel je niet 'genegeerd' in plaats van 'opgelost'?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:23 schreef DjDaano het volgende:
alle stikstofproblemen in 1 keer opgelost
Dit komt uit de paragraaf Goed Bestuur.quote:Er wordt onderzocht of en hoe nadere vereisten gesteld kunnen worden aan de representativiteit van belangenorganisaties met een ideëel doel op grond van art. 3.305a Burgerlijk Wetboek.
Ik ben absoluut geen jurist, en ik heb dat wetsartikel even gegoogled maar kan er weinig chocola van maken. Is de angst van Van Gelder gegrond, en/of zou dit puntje in het akkoord inderdaad tot doel hebben om de invloed van vakbonden te beperken?quote:Uiterst bezorgd is Tamar van Gelder ten slotte over de aankondiging van een onderzoek naar ‘de representativiteit’ van belangenorganisaties. Ze trekt een parallel tussen deze cryptische formulering en de vijandige houding die de Hongaarse minister-president Viktor Orbán aan de dag legt ten opzichte van belangenorganisaties zoals de vakbonden. Van Gelder: “Laten we vooral hopen dat dit soort kwalijke zaken Nederland bespaard blijven met de komst van een nieuwe regering.”
Het stikstofprobleem.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:26 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Oh, wat hebben ze concreet opgelost dan?
Ik vraag mij ook serieus af of Plasterk zich als pure uitvoerder op -of in dat karretje wil gaan laten plaatsen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of Plasterk zag nu eindelijk het akkoord en is gillend weggerend. Dat zou ik doen in zijn geval...
Uiteraard bedoelt de user 'door net te doen alsof het probleem niet eens bestaat is het ook opgelost'quote:
Door realiteitszin. Je negeert een verzonnen probleem en je hebt er geen last meer van. Dit hadden we 10 jaar eerder moeten doen.quote:
Nee, je draait het om. Je verzint een oplossing, voor een echt probleem. Wat jij stelt is kleuterklaspolitiek. Handen voor de ogen en het bestaat niet meer.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:29 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Door realiteitszin. Je negeert een verzonnen probleem en je hebt er geen last meer van. Dit hadden we 10 jaar eerder moeten doen.
Dat doen we bij spoken ook. Als je jong bent geloof je erin en door ze te negeren heb je er geen last van. Nederland was het enige land ter wereld met een stikstofprobleem en heeft het nu opgelost. Eindelijk! Die onzin heeft ons al genoeg gekost.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Negeren is oplossen tegenwoordig.
Dit is getroll toch?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:29 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Door realiteitszin. Je negeert een verzonnen probleem en je hebt er geen last meer van. Dit hadden we 10 jaar eerder moeten doen.
En het gaat op dezelfde manier door, over een paar jaar weer rellende boeren.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is getroll toch?
Immers we hebben het stikstofprobleem (toen nog vermesting en verzuring genoemd) al een jaar of veertig grotendeels genegeerd en daar zijn we keihard op vastgelopen. Hoe gaat opnieuw negeren dat oplossen?
We zijn vastgelopen door verzonnen regels van de links partijen waarbij de rechter heeft bepaald dat als er regels worden verzonnen je jezelf er ook aan moet houden. Als we de regels veranderen hoeven we ons er ook niet druk meer over te maken.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is getroll toch?
Immers we hebben het stikstofprobleem (toen nog vermesting en verzuring genoemd) al een jaar of veertig grotendeels genegeerd en daar zijn we keihard op vastgelopen. Hoe gaat opnieuw negeren dat oplossen?
als je 't niet ziet bestaat 't nietquote:Op donderdag 16 mei 2024 21:29 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dit klinkt als een Darwin Award-nominatie.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:34 schreef DjDaano het volgende:
We zijn vastgelopen door verzonnen regels van de links partijen waarbij de rechter heeft bepaald dat als er regels worden verzonnen je jezelf er ook aan moet houden. Als we de regels veranderen hoeven we ons er ook niet druk meer over te maken.
Ik kan hier niet over oordelen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit komt uit de paragraaf Goed Bestuur.
AOb-voorzitter Tamar van Gelder zegt daar het volgende over:
[..]
Ik ben absoluut geen jurist, en ik heb dat wetsartikel even gegoogled maar kan er weinig chocola van maken. Is de angst van Van Gelder gegrond, en/of zou dit puntje in het akkoord inderdaad tot doel hebben om de invloed van vakbonden te beperken?
Ik vond het vooral volstrekt lachwekkend dat de term extreemlinks nog wel gebruikt mocht worden van hem. Dat was echt heel slecht. (Werd nergens in de video's getoond trouwens, maar zie hieronder aan het einde van de video)quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Bosma is een hypocriet. Zelf van alles roepen (en schrijven) en nu ineens op zijn pik getrapt.
GTFO
Ik ga er even vanuit dat je met 'jullie' 'linksgekkies' bedoelt en je doet een beetje overkomen alsof we al een hele tijd linkse regeringen hebben. Noem ze eens op.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:34 schreef DjDaano het volgende:
Jullie hebben een paar jaren ons geld over de balk mogen gooien en nu wordt weer alles teruggedraaid en kunnen we als land weer normaal doen.
Achja gelukkig kunnen we jullie de komende jaren gewoon negeren. Dit werd voor de verkiezingen ook geroepen en daarna ook dat er geen rechts kabinet zou komen. En opeens is het daar.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:36 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dit klinkt als een Darwin Award-nominatie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |